• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Luo oma sarja/ leffa. Tarviiko sitä keskaria näyttää vanhoille faneille?

No mitä vitun väliä sillä on vanhoille faneille?
Ne alkuperäiset Rambot on vielä siellä, tasan tarkkaan sellaisina kuin aina ennenkin. Ei kukaan ole menossa photaroimaan Hunter Schaferia Stallosen tilalle Rambo I-IV:iiin.
 
No mitä vitun väliä sillä on vanhoille faneille?
Ne alkuperäiset Rambot on vielä siellä, tasan tarkkaan sellaisina kuin aina ennenkin. Ei kukaan ole menossa photaroimaan Hunter Schaferia Stallosen tilalle Rambo I-IV:iiin.
Tää on kyllä se parhaiten järjissään pitävä tapa asiaan suhtautua koska onhan sitä nyt kautta aikain saatu johonkin sarjaan kuuluvaa uutta materiaalia joka on huonoa ainakin joidenkin mielestä. Kyllä siitä Duke Nukem 3D kannattaa vaan edelleen nauttia vaikka Duke Nukem Forever osoittautuisikin paskaksi.
 
No mitä vitun väliä sillä on vanhoille faneille?

Miksi ottaa näin aggressiivinen ja toisia loukkaava asenne juuri tähän asiaan? Sillä tuntuu olevan väliä, ja ihan saman kysymyksen voisit tehä sille uskovaiselle tädillesi että mitä vitun väliä sille on sillä mitä mieltä sinä oot jumalista. Miksi toisten henkilöiden halu pitää oma mielikuvitushahmo tietynlaisena on hyvä vaalia kohteliaisuuden takia, mutta toisille huudellaan vittua?

edit: No joo, niinhän se taisi ollakin, että kohteliaisuus oli tärkeää vain kasvokkain kohdatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ottaa näin aggressiivinen ja toisia loukkaava asenne juuri tähän asiaan? Sillä tuntuu olevan väliä, ja ihan saman kysymyksen voisit tehä sille uskovaiselle tädillesi että mitä vitun väliä sille on sillä mitä mieltä sinä oot jumalista. Miksi toisten henkilöiden halu pitää oma mielikuvitushahmo tietynlaisena on hyvä vaalia kohteliaisuuden takia, mutta toisille huudellaan vittua?

edit: No joo, niinhän se taisi ollakin, että kohteliaisuus oli tärkeää vain kasvokkain kohdatessa.

Erehdyit luulemaan lauantai-illan viskin vapauttamaa kielenkäyttöä agressiivisuudeksi.

Oikeastaan tuo sun uskontoanalogia on aika hyvä, siinä mielessä, että usein nämä "fani"reaktiot ovat lähempänä juurikin uskovaisten reaktioita. Ei tarvi edes itse nähdä sitä loukkaavaa asiaa, riittää, että tietää sen olemassaolosta jossain päin maailmaa.
Tosin leffat ja populaarikulttuuri eivät ole uskontoja, eikä meidän pitäisi todellakaan kohdella niitä sellaisina. Ja jos sitä viihdettä tuotetaan sillä periaattella, että ei koskaan haluta loukata niitä faneja, niin on mahdotonta tehdä mitään jatko-osia tai sarjoja, koska fanit ovat aina kaikkea muuta kuin yksimielisiä.

Kuitenkin, jos ei halua nähdä sitä Hunter Schaferia Rambona, niin siihen on erittäin helppo ratkaisu:
Älä katso sitä leffaa. Ja jos sitten haluat nauttia niistä vanhoista Ramboista, niin ne ovat vielä siellä katsottavina Stallosen kahden ilmeen kera.
 
Sitten se on eri hahmo. Mitä väliä?

Ja joo, voi olla, että taustalla on ”poliittisia” syitä. Tai enemmänkin tahto siirtyä pois siitä perinteisestä Hollywoodista, jossa pää/sankari hahmot olivat ylivoimaisella enemmistöllä VHM:iä, tilanteeseen joka paremmin kuvaa sitä todellista maailmaa ja sen noin 8 miljardia ihmistä.
Mutta silti, mitä väliä? Jos kyseinen leffa/sarja on kaiken puolin hyvä, niin mitä väliä sillä on jos ne hahmot ovat jotain tiettyä ihonväriä? Tai seksuaalista suuntautumista.
Tommoset "enemmistön tahdot" on täysin masinoituja ideologisia ripulointeja, mitkä esiintullessaan aiheuttaa useaimmissa vastareaktion. eli vääkisinväännettyä paskaa. Vastalääke ei ole mikään woke-oksennus, vaan tehdään sitten omat hamot, ja ei itketä jos niitä naisten Ghostbusterseja ei kukaan halua katso
 
Tommoset "enemmistön tahdot" on täysin masinoituja ideologisia ripulointeja, mitkä esiintullessaan aiheuttaa useaimmissa vastareaktion. eli vääkisinväännettyä paskaa. Vastalääke ei ole mikään woke-oksennus, vaan tehdään sitten omat hamot, ja ei itketä jos niitä naisten Ghostbusterseja ei kukaan halua katso

Elokuvateollisuus on aina ollut kaikenlaista ideologiaa täynnä, joista monessa raha lienee se isoin vaikuttaja.
Nykyään roolitus on monipuolisempaa ja tulee olemaan jatkossakin. Samalla vinkuminen woke-oksennuksesta on tullut jäädäkseen. Sillä vinkumisella ei ole juuri merkitystä, koska maailma on jo muuttunut eikä palaa takaisin.

Elokuvat ja sarjat tulee jatkossakin floppaamaan tai menestymään, vaikka maailma muuttuu. Vinkumisessa ei sinänsä ole mitään uutta, esim. kirjoihin perustivista elokuvista on aina vinguttu milloin mistäkin.

Vinkujille on aina sama ohje. Älä katso.
 
Elokuvateollisuus on aina ollut kaikenlaista ideologiaa täynnä, joista monessa raha lienee se isoin vaikuttaja.
Nykyään roolitus on monipuolisempaa ja tulee olemaan jatkossakin. Samalla vinkuminen woke-oksennuksesta on tullut jäädäkseen. Sillä vinkumisella ei ole juuri merkitystä, koska maailma on jo muuttunut eikä palaa takaisin.

Elokuvat ja sarjat tulee jatkossakin floppaamaan tai menestymään, vaikka maailma muuttuu. Vinkumisessa ei sinänsä ole mitään uutta, esim. kirjoihin perustivista elokuvista on aina vinguttu milloin mistäkin.

Vinkujille on aina sama ohje. Älä katso.
Tämä koskee Hollywoodia ja muuta länsituotantoa. Kiinalaisisissa, japanilaisissa, intialaisissa, korealaisissa tai afrikkalaisissa elokuvissa ei ole nähty mitään monimuotoisuutta eikä tulla jatkossakaan näkemään. Sama koskee myös näiden yhteiskuntia laajemmin. Kaikki muut tulevat säilymään etnisesti ehjinä kokonaisuuksina, ainoastaan valkoihoinen heteromies pyritään ja tullaan hävittämään maailmankartalta. Eli ”monimuotoisuus” tulee olemaan vain 1/8 osassa maailmaa.
 
Elokuvateollisuus on aina ollut kaikenlaista ideologiaa täynnä, joista monessa raha lienee se isoin vaikuttaja.
Nykyään roolitus on monipuolisempaa ja tulee olemaan jatkossakin. Samalla vinkuminen woke-oksennuksesta on tullut jäädäkseen. Sillä vinkumisella ei ole juuri merkitystä, koska maailma on jo muuttunut eikä palaa takaisin.
Ei pidä luovuttaa. Leffojen huonoista puolista kannattaa puhua ja , kuten sanoitkin, jättää katsomatta nämä wokeleffat ja katsella ne hyvät leffat mitä tulee. Ehkä tulevaisuudessa sitten tulee enemmän hyviä leffoja. Muutos on varmaan vaan melko hidasta kun hollywood tuntuu olevan jonkunlainen hive mind, jossa kaikki tuntuu olevan nyt samaa mieltä tästä woketuksesta.

Sitä odotellessa suosittelen vaikka kirjojen lukua, tai "ulkomaalaisia" leffoja.
 
Tommoset "enemmistön tahdot" on täysin masinoituja ideologisia ripulointeja, mitkä esiintullessaan aiheuttaa useaimmissa vastareaktion. eli vääkisinväännettyä paskaa. Vastalääke ei ole mikään woke-oksennus, vaan tehdään sitten omat hamot, ja ei itketä jos niitä naisten Ghostbusterseja ei kukaan halua katso

Siis mitkä "enemmistön tahdot"?

Kuitenkin, Hollywood tekee sitä mikä myy. Toki paska leffa on paska leffa, riippumatta siitä "woketuksesta". Mutta niin kauan kun "woketus" tekee Hollywoodille rahaa, ne jatkaa sillä linjalla.

Toki kerta "woketus" on niin helvetin epämääräisesti määritelty näissä keskusteluissa, on vaikea sanoa mikä on woketusta ja mikä ei.
 
Tämä koskee Hollywoodia ja muuta länsituotantoa. Kiinalaisisissa, japanilaisissa, intialaisissa, korealaisissa tai afrikkalaisissa elokuvissa ei ole nähty mitään monimuotoisuutta eikä tulla jatkossakaan näkemään. Sama koskee myös näiden yhteiskuntia laajemmin. Kaikki muut tulevat säilymään etnisesti ehjinä kokonaisuuksina, ainoastaan valkoihoinen heteromies pyritään ja tullaan hävittämään maailmankartalta. Eli ”monimuotoisuus” tulee olemaan vain 1/8 osassa maailmaa.
Kattelen aik paljon uutta elokuvaa, enkä kyllä näin valkoisena heteromiehenä ole huomannut että viiteryhmäni näkyvyys länsimaisessa elokuvassa olisi katoamassa yhtään mihinkään.
 
Huvin vuoks tsiigasin mitä isoa elokuvaa on tulossa, ja google tuuppasi sellaisia valkoisen heteromiehen alistamisia kuin Mission Impossible 7, Flash, Indiana Jones 5, Fast and Furious about 798, ja Guy Ritchien sekä Jason Stathamin oletettavasti queer-feministinen taide-elokuva.
 
Huvin vuoks tsiigasin mitä isoa elokuvaa on tulossa, ja google tuuppasi sellaisia valkoisen heteromiehen alistamisia kuin Mission Impossible 7, Flash, Indiana Jones 5, Fast and Furious about 798, ja Guy Ritchien sekä Jason Stathamin oletettavasti queer-feministinen taide-elokuva.

Tosin vuoden menestynein elokuva oli klassisen homoelokuvan jatko-osa :kahvi:
 
Ketjun enemmän tai vähemmän irallisten kommentien jälkeen tuli mieleen venäjän probakanta, jossa se pyrkii kohde kohtaisesti luomaan haluamiaan mielikuvia eri kansallisuuksista, etnisistä ryhmistä.

Koska sillä on suuri merkitys miten mm viihteessä , ducumenteissa, uutisissa hyvä ja paha esitetään.

No mitä vitun väliä sillä on vanhoille faneille?
Ne alkuperäiset Rambot on vielä siellä, tasan tarkkaan sellaisina kuin aina ennenkin. Ei kukaan ole menossa photaroimaan Hunter Schaferia Stallosen tilalle Rambo I-IV:iiin.
En nyt varma onko tekstissä sarkasmia, vai ihan tosissaan, joten tulkaan molemmin päin.

Alkuperäiset teokset ei muutu ja niistä kopioita, jos nyt joku tuhoaisi alkuperäisiä.

Sarkastisesti, jos oikeudet kattaavsti ajautuu taholla joka muokkaa teosta ja tarjoaa esitys/kopio oikeuksia vain muokatusta teoksesta, niin suoratoista, lineraari tv, elokuva sali esityksistä katoaa.
 
Tosin vuoden menestynein elokuva oli klassisen homoelokuvan jatko-osa :kahvi:
Naurattaa kun mietin uudelleen noita tulevia leffoja, ja Maverickiakin, niin pääosaäijät on kaikki likemmäs kuuskymppisiä tai pitkälle ylikin olevia äijiä. Että sikäli tietty pitää olla vähän huolissaan. Onneksi nuorille naisille riittää aina hyvin kirjoitettuja luonnerooleja vanhojen ukkojen rinnalla.
 
Kattelen aik paljon uutta elokuvaa, enkä kyllä näin valkoisena heteromiehenä ole huomannut että viiteryhmäni näkyvyys länsimaisessa elokuvassa olisi katoamassa yhtään mihinkään.
Niin se valkoinen heteromies voi olla palanen diversiteettiä castia, olennaista kuitenkin on että erilaisia ”vähemmistöjä” ja lgbtq+ väkeä on castissa reilusti, ikäänkuin että tulee sateenkaariefekti. Kuitenkaan tätä samaa ei ole muualla maailmassa. Länsimaat on alle 1/8 osaa maailmanväestöstä, eikä ole mitään merkkejä siitä että tämä ”woketus” ja sateenkaariefekti tulisi olemaan muualla maailmassa (7/8) vallitsevana ideologiana tai tapana toimia.
 
olennaista kuitenkin on että erilaisia ”vähemmistöjä” ja lgbtq+ väkeä on castissa reilusti, ikäänkuin että tulee sateenkaariefekti

Musta odotettavaa ja luonnollista on, että vähemmistöjä näkyy leffoissa siinä missä oikeassa elämässäkin. Jos jenkkien väestöstä 12% on afroamerikkalaisia, niin odotan että myös jenkkileffoissa tai sarjoissa heitä näkyy edes karkeasti tuon verran. Sama koskee homoseksuaaleja tai vasureita tai liikuntarajoitteisia tai kuuroja tai naisia tai läskejä tai ärsyttäviä öyhöttäjiä. Se on siis se suht vinoumaton odotusarvo noin yleisesti.

Samaan hengenvetoon totean, että käsikirjoittaja ja erityisesti ohjaaja tuon päättävät, millaisen henkilön haluavat siihen tuotokseensa näyttelemään. Ja me sitten vingutaan kun meni leffakokemus ihan pilalle koska väärä pigmentti.
 
Niin se valkoinen heteromies voi olla palanen diversiteettiä castia, olennaista kuitenkin on että erilaisia ”vähemmistöjä” ja lgbtq+ väkeä on castissa reilusti, ikäänkuin että tulee sateenkaariefekti. Kuitenkaan tätä samaa ei ole muualla maailmassa. Länsimaat on alle 1/8 osaa maailmanväestöstä, eikä ole mitään merkkejä siitä että tämä ”woketus” ja sateenkaariefekti tulisi olemaan muualla maailmassa (7/8) vallitsevana ideologiana tai tapana toimia.
Jos katsoo elokuvia joiden tarina sijoittuu jonkin homogeenisen ryhmän kuplan sisälle, vaan katsoo jotain kansainvälistä teosta joka kertoo jostain muusta, niin olishan se outoa jos se olisi kuin jostain kuplasta.

Ns Hollowood tuotannossa oli viimevuosisadalla paljon sitä ns amerikkalaista viestiä enemmän tai vähemmän tarkoituksella, tietoisesti, mutta se oli tehokasta.

Pallolla on isoja merkkinoita joissa ehkä noita tehokkaammin ja tietoisemmin yritetään vaikuttaa elokuvilla, voi rasismi voi olla kevyt ilmaisu, vaan lähennellään paljon rajumpia tekoja.

Markkina myös ohjaa, jos halut myydä, varsinkin jos kohteella heikko itsetunto, niin kannattaa tuottaa sisältöä joka tuntuu hyvältä, jossa kohde ryhmä nostetaan jalustalle ja valikoimalla viholliseksi sellaisia joita kohde ryhmä pitää muutekin sellaisena. Myyjää käärii rahat, eikä se häiritse että sillä on seurauksena.
 
Musta odotettavaa ja luonnollista on, että vähemmistöjä näkyy leffoissa siinä missä oikeassa elämässäkin. Jos jenkkien väestöstä 12% on afroamerikkalaisia, niin odotan että myös jenkkileffoissa tai sarjoissa heitä näkyy edes karkeasti tuon verran. Sama koskee homoseksuaaleja tai vasureita tai liikuntarajoitteisia tai kuuroja tai naisia tai läskejä tai ärsyttäviä öyhöttäjiä. Se on siis se suht vinoumaton odotusarvo noin yleisesti.

Samaan hengenvetoon totean, että käsikirjoittaja ja erityisesti ohjaaja tuon päättävät, millaisen henkilön haluavat siihen tuotokseensa näyttelemään. Ja me sitten vingutaan kun meni leffakokemus ihan pilalle koska väärä pigmentti.
Väität että afroamerikkalaisten osuus esim. Netflix-tuotantojen hahmoista on 12% luokkaa? :kahvi: Wikipedian mukaan noin 3% ihmisistä määrittelee itsensä homoseksuaaleiksi. Sarjojen hahmoista mielestäsi noin 3% on homoseksuaaleja? :kahvi:

Jokainen päättää itse mitä katsoo, itse lyön tässä vaan faktat pöytään. Vastasin siihen oletukseen, että tämä olisi kuin joku luonnonlaki että nämä menee tämmöiseksi, ei tätä ole kuin länsimaissa, enkä usko että tuleekaan muualle, miksi tulisi. Eihän muiden maanosien väestöpohjiin kohdistu mitään afrikkalaista tai lähi-itäläistä muuttopainetta, saatika että niissä olisi joku lgbtq+ hysteria päällä. Syitä voimme vain arvailla.
 
Ketjun enemmän tai vähemmän irallisten kommentien jälkeen tuli mieleen venäjän probakanta, jossa se pyrkii kohde kohtaisesti luomaan haluamiaan mielikuvia eri kansallisuuksista, etnisistä ryhmistä.

Koska sillä on suuri merkitys miten mm viihteessä , ducumenteissa, uutisissa hyvä ja paha esitetään.


En nyt varma onko tekstissä sarkasmia, vai ihan tosissaan, joten tulkaan molemmin päin.

Alkuperäiset teokset ei muutu ja niistä kopioita, jos nyt joku tuhoaisi alkuperäisiä.

Sarkastisesti, jos oikeudet kattaavsti ajautuu taholla joka muokkaa teosta ja tarjoaa esitys/kopio oikeuksia vain muokatusta teoksesta, niin suoratoista, lineraari tv, elokuva sali esityksistä katoaa.
No se pointti taisi olla vaan että mitään tällaista operaatiota ei ole käynnissä. Sitten jos George Lucas -tyyliin aletaan vanhoja versioita tuhota sellaisten tieltä jossa on hahmot tekoälyllä vaihdettu niin voi olla enemmän aihetta vinkunalle...
 
No se pointti taisi olla vaan että mitään tällaista operaatiota ei ole käynnissä. Sitten jos George Lucas -tyyliin aletaan vanhoja versioita tuhota sellaisten tieltä jossa on hahmot tekoälyllä vaihdettu niin voi olla enemmän aihetta vinkunalle...
Olikos se esim. tuulen viemää jossa suoratoistopalvelu oli pakottanut jonkin ohittamattoman rasismiluennon alkuun ja joku elokuva Disneylla oli missä oli kasvatettu digitaalisesti hiukset peittämään paljasta peppua. Tiettyjä Pekka ja Pätkä elokuvia ei voi enää esittää… Että kyllä tätä hommaa on jo käynnissä.
 
Väität että afroamerikkalaisten osuus esim. Netflix-tuotantojen hahmoista on 12% luokkaa? :kahvi: Wikipedian mukaan noin 3% ihmisistä määrittelee itsensä homoseksuaaleiksi. Sarjojen hahmoista mielestäsi noin 3% on homoseksuaaleja? :kahvi:

En väitä? Mä en kai maininnut Netflixiä missään? Eikä kukaan muukaan. Enkä missään puhunut mikä on Netflixin sarjoissa vähemmistöjen osuus tällä hetkellä? Mistä toi nyt tuli?

Mä puhuin siitä, mikä mun mielestä olisi odotettava ja luonnollinen osuus. En osaa yhtään sanoa, kuinka kaukana eri suoratoistot tai TV-kanavat tai tuottajat ovat tuosta. Varmaan vähmmistöjen osuudet on ainakin nousussa, mikä on ihan hyvä.
 
Olikos se esim. tuulen viemää jossa suoratoistopalvelu oli pakottanut jonkin ohittamattoman rasismiluennon alkuun ja joku elokuva Disneylla oli missä oli kasvatettu digitaalisesti hiukset peittämään paljasta peppua. Tiettyjä Pekka ja Pätkä elokuvia ei voi enää esittää… Että kyllä tätä hommaa on jo käynnissä.
No nyt menee jo sitten sekalaiseen settiin asioita jotka on varmaan kootut harmituksen aiheet mutta edustaa vähän keskenäänkin eri juttuja. Erityisesti jenkeissä nyt on kautta aikain alastomuutta haluttu poistella eikä siinä suinkaan ole mikään "woke" ollut syynä vaan taitaa olla vähän konservatiivisemmat arvot taustalla. Se että yhdessä suoratoistopalvelussa on väitetysti "ohittamaton rasismiluento" ei tarkoita ettei elokuvasta saisi mistään hankittua versiota josta tuo puuttuisi ja Pekkaa ja Pätkääkin saa kyllä varmaan muuten hankittua vaikka sitä nyt ei joku YLE esittäisi.
 
En väitä? Mä en kai maininnut Netflixiä missään? Eikä kukaan muukaan. Enkä missään puhunut mikä on Netflixin sarjoissa vähemmistöjen osuus tällä hetkellä? Mistä toi nyt tuli?
Netflix oli esimerkki ja siinä mielessä osuva että sitä on usein syytetty woke-ideologiasta.
 
No nyt menee jo sitten sekalaiseen settiin asioita jotka on varmaan kootut harmituksen aiheet mutta edustaa vähän keskenäänkin eri juttuja. Erityisesti jenkeissä nyt on kautta aikain alastomuutta haluttu poistella eikä siinä suinkaan ole mikään "woke" ollut syynä vaan taitaa olla vähän konservatiivisemmat arvot taustalla. Se että yhdessä suoratoistopalvelussa on väitetysti "ohittamaton rasismiluento" ei tarkoita ettei elokuvasta saisi mistään hankittua versiota josta tuo puuttuisi ja Pekkaa ja Pätkääkin saa kyllä varmaan muuten hankittua vaikka sitä nyt ei joku YLE esittäisi.
Eli tämä että vielä löytyy levyjä jostain niin ratkaisee tämän ongelman? Entä sitten kun ne levyt on mätiä. Pitää mennä laittomiin kanaviin internetissä löytääkseen? Pekkaa ja Pätkää ei taida löytyä sieltäkään, ihan ok että pyyhittiin historiasta kokonaan… Natsit harrasti myös kirjarovioita.
 
Eli tämä että vielä löytyy levyjä jostain niin ratkaisee tämän ongelman? Entä sitten kun ne levyt on mätiä. Pitää mennä laittomiin kanaviin internetissä löytääkseen? Pekkaa ja Pätkää ei taida löytyä sieltäkään, ihan ok että pyyhittiin historiasta kokonaan… Natsit harrasti myös kirjarovioita.
Pelkät vanhat levyt ei ratkaise mutta varmaan kaikissa näissä tapauksissa noi ei ikuisesti ole vaan yhdessä kanavassa jaossa, usein suoratoiston lisäksi on ostettavissa versioita, tulee uutta levytuotantoa jne.

Sinänsä tää nyt menee ohi tuon alkuperäisen jos rutinan aihe oli enemmän tuo että hahmoja muutetaan kokonaan uusiin teoksiin. Edelleen ei taida siitä olla esimerkkiä että syltty olisi vaihdettu toiseen näyttelijään vanhassa leffassaan.
 
Pekkaa ja Pätkää ei taida löytyä sieltäkään, ihan ok että pyyhittiin historiasta kokonaan… Natsit harrasti myös kirjarovioita.

Kirjastoista näyttäs löytyvän Pekkaa Ja Pätkää, eli ei sitä ole taidettu historiasta pyyhkiä kuitenkaan.
 
Siis mitkä "enemmistön tahdot"?

Kuitenkin, Hollywood tekee sitä mikä myy. Toki paska leffa on paska leffa, riippumatta siitä "woketuksesta". Mutta niin kauan kun "woketus" tekee Hollywoodille rahaa, ne jatkaa sillä linjalla.

Toki kerta "woketus" on niin helvetin epämääräisesti määritelty näissä keskusteluissa, on vaikea sanoa mikä on woketusta ja mikä ei.

Mielenkiintoista onkin, että se nimenomaan ei tee heille rahaa, vaan siellä mennään tuloksesta riippumatta ideologia edellä. Äärimmäisen moni sellainen sarja ja elokuva, jossa homma on viety kunnolla syvään päätyyn tai joissa tämä tietty kultti-ideologia edellä on käsikirjoitus tuotettu ja roolitukset väännetty, on ollut jonkinasteinen floppi.

Oikeastaan se menee hyvin käsi kädessä sen kanssa, missä suhteessa ja kuinka selvästi tuo pomppaa tuotoksessa silmille.
 
Mielenkiintoista onkin, että se nimenomaan ei tee heille rahaa, vaan siellä mennään tuloksesta riippumatta ideologia edellä. Äärimmäisen moni sellainen sarja ja elokuva, jossa homma on viety kunnolla syvään päätyyn tai joissa tämä tietty kultti-ideologia edellä on käsikirjoitus tuotettu ja roolitukset väännetty, on ollut jonkinasteinen floppi.

Oikeastaan se menee hyvin käsi kädessä sen kanssa, missä suhteessa ja kuinka selvästi tuo pomppaa tuotoksessa silmille.

Äärimmäisen moni sarja ja elokuva, joita on kovaan ääneen syytetty woketuksesta, on tahkonnut rahaa hulluna ja saanut vaikka kuinka paljon katsojia.

”Woketus” ja sarjojen ja leffojen floppausprosentit eivät kyllä korreloi juuri ollenkaan. Toki woketuksesta valittavat nostavat esille sitten jälkikäteen vain ne jotka ovat flopanneet.
 
No se pointti taisi olla vaan että mitään tällaista operaatiota ei ole käynnissä. Sitten jos George Lucas -tyyliin aletaan vanhoja versioita tuhota sellaisten tieltä jossa on hahmot tekoälyllä vaihdettu niin voi olla enemmän aihetta vinkunalle...

Jos tuota Rambo sarjaa tuossa pohdi, ok, en tajunnut että oli että juuri nyt oltaisiin työstämässä uutta versiota.

Sori, ajattelin ettei tänäpäivänä voi ajatella että joku olisi pysyvää edes tässä yhteydessä.

Natsit harrasti myös kirjarovioita.
Natsit teki kaikenlaista, söivät kasviksia, joivat vettä, kansanmurhan jne.
Vähän erikoista vetää natsikortti tähän, jos ei ole tarkoitus vähätellä natsien mainetta.
 
Äärimmäisen moni sarja ja elokuva, joita on kovaan ääneen syytetty woketuksesta, on tahkonnut rahaa hulluna ja saanut vaikka kuinka paljon katsojia.

”Woketus” ja sarjojen ja leffojen floppausprosentit eivät kyllä korreloi juuri ollenkaan. Toki woketuksesta valittavat nostavat esille sitten jälkikäteen vain ne jotka ovat flopanneet.

Ns. menestyneet ovat pääasiassa vanhojen imagoiden päälle kyhättyjä jatkotarinoita, joita vanhat fanit ovat menneet toiveikkaina katsomaan. Tuo asetelma ei enää toimi juurikaan, koska temppu on niin hyvin tiedossa jo kaikilla. Ei taida kovin montaa sellaista suurta elokuvabrändiä olla, jota ei olisi vedetty täysin vessasta alas tällä toiminnalla. Se näkyy siinä, että yleisön into kyseisiin brändeihin on nuukahtanut todella pahasti.

Ja nyt on syytä muistaa, että tuotannon aihepiiri ei itsessään ole se asia, joka yleisöä närästää, vaan se, miten päälleliimattua ja laiskasti käsikirjoitettua sontaa se on. Useimmiten laiska, huono ja studion täysin ohjaama käsikirjoitus tuottaa myös paskan elokuvan. Fakta on se, että tämän päivän ideologisessa kentässä pahimmin tuota ideologiaansa puskevat tuottavat niin huonoa tarinaa ja hahmoja laadullisesti, että se todellakin korreloi sen kanssa, miten juttu otetaan vastaan.

Esimerkiksi Rings of Power on ollut massiivinen floppi ja puhdasta paskaa, ja käytännössä Amazonkin on joutunut myöntämään tämän. Sen sijaan täysin verrannollinen House of the Dragon HBO:lla niittää kehuja ja suosiota. Näitä erottaa voimakkaasti se, miten aihekenttää on lähestytty, vaikka molemmissa on "vahvat naiset esillä." Jälkimmäisessä katsojaa ei kohdella kuin idioottia ja tekijät ovat selkeästi tosielämää kokeneita aikuisia, jotka kykenevät tuottamaan sanomansa uskottavasti ilman myötähäpeän aiheuttamista.
 
Ns. menestyneet ovat pääasiassa vanhojen imagoiden päälle kyhättyjä jatkotarinoita, joita vanhat fanit ovat menneet toiveikkaina katsomaan. Tuo asetelma ei enää toimi juurikaan, koska temppu on niin hyvin tiedossa jo kaikilla. Ei taida kovin montaa sellaista suurta elokuvabrändiä olla, jota ei olisi vedetty täysin vessasta alas tällä toiminnalla. Se näkyy siinä, että yleisön into kyseisiin brändeihin on nuukahtanut todella pahasti.

Ja nyt on syytä muistaa, että tuotannon aihepiiri ei itsessään ole se asia, joka yleisöä närästää, vaan se, miten päälleliimattua ja laiskasti käsikirjoitettua sontaa se on. Useimmiten laiska, huono ja studion täysin ohjaama käsikirjoitus tuottaa myös paskan elokuvan. Fakta on se, että tämän päivän ideologisessa kentässä pahimmin tuota ideologiaansa puskevat tuottavat niin huonoa tarinaa ja hahmoja laadullisesti, että se todellakin korreloi sen kanssa, miten juttu otetaan vastaan.

Esimerkiksi Rings of Power on ollut massiivinen floppi ja puhdasta paskaa, ja käytännössä Amazonkin on joutunut myöntämään tämän. Sen sijaan täysin verrannollinen House of the Dragon HBO:lla niittää kehuja ja suosiota. Näitä erottaa voimakkaasti se, miten aihekenttää on lähestytty, vaikka molemmissa on "vahvat naiset esillä." Jälkimmäisessä katsojaa ei kohdella kuin idioottia ja tekijät ovat selkeästi tosielämää kokeneita aikuisia, jotka kykenevät tuottamaan sanomansa uskottavasti ilman myötähäpeän aiheuttamista.

No miksi niitä sitten uusitaan jatkuvasti uusille kausille?
Esim. Bridgerton, The Witcher, The Sandman. Ja vaikka kuinka paljon muita.

Lisäksi on suorastaan koomista, että puhut siitä miten House of the Dragon niittää kehuja ja suosiota. Tuon kohdalla oli massiiviset valitukset woketuksesta siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että Velaryonit ovat tummaihoisia. Oikeastaan tuossa nähdään juurikin se mitä sanoin, ihmiset nostaa esiin Rings of Powerin esimerkkinä siitä miten käy kun wokettaa. Mutta tasan tarkkaan samaan aikaan myös House of the Dragon on "wokettanut", mutta kerta se onkin menestynyt, niin se ei käy esimerkiksi. Vaan sitä jopa yritetään käyttää vastaesimerkkinä.
 
No miksi niitä sitten uusitaan jatkuvasti uusille kausille?
Esim. Bridgerton, The Witcher, Sandman. Ja vaikka kuinka paljon muita.

Lisäksi on suorastaan koomista, että puhut siitä miten House of Dragon niittää kehuja ja suosiota. Tuon kohdalla oli massiiviset valitukset woketuksesta siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että Velaryonit ovat tummaihoisia.

Bridgerton on käytännössä 15 - 25-v. naisille suunnattu. Ei hirveästi yllätä ketään. Noituri ja Sandman taas eivät ole vielä menneet sinne syvään päätyyn siinä mielessä, mikä näissä keskusteluissa ongelmaksi koetaan. Ainakin ensimmäisellä kaudellaan tietyistä ongelmistaan huolimatta ne noudattivat riittävästi lähdemateriaaliaan. Se ei iske ihan niin silmille, vaikka ongelmakohtia onkin.

Kuten sanoin, kyse on pitkälti siitä, miten syvälle mennään ja miten se tehdään. Näissä nyt ei itselläkään ole vielä tullut varsinaisia myötähäpeän hetkiä, mitä vaikkapa The Last Jedi ja esimerkiksi Captain Marvel tuottivat. Noiturin kolmas kausi näyttää, mihin suuntaan se oikeasti lähtee. Jos ristiriitoja lisätään, siitä alkaa senkin sarjan voimakas syöksy.
 
Musta odotettavaa ja luonnollista on, että vähemmistöjä näkyy leffoissa siinä missä oikeassa elämässäkin. Jos jenkkien väestöstä 12% on afroamerikkalaisia, niin odotan että myös jenkkileffoissa tai sarjoissa heitä näkyy edes karkeasti tuon verran. Sama koskee homoseksuaaleja tai vasureita tai liikuntarajoitteisia tai kuuroja tai naisia tai läskejä tai ärsyttäviä öyhöttäjiä. Se on siis se suht vinoumaton odotusarvo noin yleisesti.

Samaan hengenvetoon totean, että käsikirjoittaja ja erityisesti ohjaaja tuon päättävät, millaisen henkilön haluavat siihen tuotokseensa näyttelemään. Ja me sitten vingutaan kun meni leffakokemus ihan pilalle koska väärä pigmentti.
Toivoisin myös että käytetään oikeita suhdelukuja mustien ja valkoisten välillä kun mietitään minkävärisiä hahmoja laitetaan näyttelemään rikollisia ja ottamaan huomioon tulot/varallisuus ym.

Mutta sehän olisi jo rasismia:tdown:
 
Bridgerton on käytännössä 15 - 25-v. naisille suunnattu. Ei hirveästi yllätä ketään. Noituri ja Sandman taas eivät ole vielä menneet sinne syvään päätyyn siinä mielessä, mikä näissä keskusteluissa ongelmaksi koetaan. Ainakin ensimmäisellä kaudellaan tietyistä ongelmistaan huolimatta ne noudattivat riittävästi lähdemateriaaliaan. Se ei iske ihan niin silmille, vaikka ongelmakohtia onkin.

Kuten sanoin, kyse on pitkälti siitä, miten syvälle mennään ja miten se tehdään. Näissä nyt ei itselläkään ole vielä tullut varsinaisia myötähäpeän hetkiä, mitä vaikkapa The Last Jedi ja esimerkiksi Captain Marvel tuottivat. Noiturin kolmas kausi näyttää, mihin suuntaan se oikeasti lähtee. Jos ristiriitoja lisätään, siitä alkaa senkin sarjan voimakas syöksy.

Ai jaa, "ei mennä syvään päätyyn siinä mielessä, mikä näissä keskusteluissa ongelmaksi koetaan"?
Selaa nyt vaikkapa ihan tämän kyseisen ketjun historiaa, ja näet, että kyllä sitä Witcheriäkin (ja House of the Dragonia) on nähty ongelmalliseksi woketukseksi juurikin noiden asioiden takia.

Kaikki ei tykkää kaikesta, mutta se, että sä et satu tykkään The Last Jedista tai Captain Marvelista, ei tarkoita, etteikö se suuri yleisö tykkää noista. Molemmat The Last Jedi ja Captain Marvel tekivät yli miljardin lippuluukulla ja näyttäisi CinemaScoretkin olevan A:ta, eli yleisö ei ainakaan pettynyt näkemäänsä.
 
Lisäksi on suorastaan koomista, että puhut siitä miten House of the Dragon niittää kehuja ja suosiota. Tuon kohdalla oli massiiviset valitukset woketuksesta siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että Velaryonit ovat tummaihoisia. Oikeastaan tuossa nähdään juurikin se mitä sanoin, ihmiset nostaa esiin Rings of Powerin esimerkkinä siitä miten käy kun wokettaa. Mutta tasan tarkkaan samaan aikaan myös House of the Dragon on "wokettanut", mutta kerta se onkin menestynyt, niin se ei käy esimerkiksi. Vaan sitä jopa yritetään käyttää vastaesimerkkinä.

Et selvästi lue tai ymmärrä lukemiasi viestejä. Esimerkkinä ne ovat loistavia juuri siksi, että niillä on laajassa mittakaavassa vastakkainen lähestymistapa asiaan. Toinen on infantiili ja päin kasvoja asiaansa hierova lukiolaistasoinen kasa paskaa. Toinen taas on jo lähdemateriaalistaan johtuen täynnä nyanssia ja realistisemmin asiaansa eteenpäin vievä, vaikka molemmat ovatkin fantasiasarjoja.

HOD:ssa tuo pakotettu muutos ei vielä pilaa kokonaisuutta, koska se kokonaisuus on hyvin tehty ja pelastaa sarjan. Kyse ei siis ole yksittäisistä muutoksista sinällään, ellei kyseessä sitten ole täysin tekeleen sisäisen logiikan tuhoava juttu. Totta kai esimerkiksi Corlys pistää silmään johtuen siitä, miten kyseistä ihmisjoukkoa kokonaisuutena kuvaillaan (eikä täten ole loren logiikan mukainen). Se ei kuitenkaan ole asia, joka riittää tuhoamaan koko homman. Sama juttu oli Sandmanin Kuoleman kanssa. Se pistää silmään epäloogisuutena, mutta ei pilaa yksinään kokonaisuutta.
 
Kenenkäänhän ei ole pakko katsoa minuuttiakaan netflixiä jos se noin ahdistaa. Itsekään en ole pariin vuoteen aktiivisesti katsonut. Silti, sieltä löytää takuulla ihan helkkaristi herkkäperseiselle valkoihoiselle heteromiehelle sopivaa matskua. Tuijottaa sitten vaikka pelkästään vanhoja Trailer Park Boyseja, Frendejä, Miehenpuolikkaita ja Eastbound and Downia jos moninaisuus ahdistaa.

vakavavammin, niin tuolta löytyy ihan numeroita Netflixin mädätyksestä. Kannattaa myös muistaa, että yhdysvalloissa asuu muitakin kuin valkoihoisia miehiä, vaikka se jostain suomalaisen insinöörin näkökulmasta voi kuulostaakin uskomattomalta:


”The percentage of leads and coleads in Netflix shows and movies from underrepresented groups rose from 26.4% in 2018 to 37.3% in 2019. During those two years, Netflix’s percentage of nonwhite leads and coleads in movies (35.7%) was greater than the 100 top-grossing box office films during the same period of time (28%).


Some groups were better represented than others. Black and African American people were 18.9% of speaking characters in film and 16% in TV series, compared to 13.4% of the population.

But Latinos were far behind, with 5.9% of speaking parts in movies and shows despite being 18.5% of the population. Behind the camera, just one film director and 2.7% of TV creators were Latino.
The study also found that women of color from specific groups were absent from much of Netflix’s content. Latinas were not seen in 72.2% of Netflix films, while 56.3% lacked Asian women and girls. In series, Latinas were nowhere to be seen in 65.6% of shows, and 42.2% were missing Asian women.
Broadly, women were proportionately represented in Netflix movies and shows with 52% of stories driven by women and girls on camera, though just 38.8% of all speaking characters identified as female.

In film and TV, 2.3% of Netflix content had LGBTQ leads or coleads
 
Et selvästi lue tai ymmärrä lukemiasi viestejä. Esimerkkinä ne ovat loistavia juuri siksi, että niillä on laajassa mittakaavassa vastakkainen lähestymistapa asiaan. Toinen on infantiili ja päin kasvoja asiaansa hierova lukiolaistasoinen kasa paskaa. Toinen taas on jo lähdemateriaalistaan johtuen täynnä nyanssia ja realistisemmin asiaansa eteenpäin vievä, vaikka molemmat ovatkin fantasiasarjoja.

HOD:ssa tuo pakotettu muutos ei vielä pilaa kokonaisuutta, koska se kokonaisuus on hyvin tehty ja pelastaa sarjan. Kyse ei siis ole yksittäisistä muutoksista sinällään, ellei kyseessä sitten ole täysin tekeleen sisäisen logiikan tuhoava juttu. Totta kai esimerkiksi Corlys pistää silmään johtuen siitä, miten kyseistä ihmisjoukkoa kokonaisuutena kuvaillaan (eikä täten ole loren logiikan mukainen). Se ei kuitenkaan ole asia, joka riittää tuhoamaan koko homman. Sama juttu oli Sandmanin Kuoleman kanssa. Se pistää silmään epäloogisuutena, mutta ei pilaa yksinään kokonaisuutta.

Tai sitten kyse on siitä, että siinä missä HotD on hyvin kirjoitettu sarja, Rings of Power ei ole.
Se woketus ei tee kummastakaan sarjasta huonoa, mutta huono käsikirjoitus tekee Rings of Powerista huonon. Jos kirjoitat huonoja hahmoja ja/tai huonon tarinan, niin lopputulos on huono riippumatta siitä, että mikä on niiden näyttelijöiden ihonväri tai sukupuoli.
 
Täällä on muutamalla hämmästyttävä kyky olla tajuamatta lukemaansa ja sitä, mikä ylipäätään on ongelma, vaikka se miljoonasti selitettäisiin. Luuletteko tosiaan, että se "ongelma" on ihan vain se, että näemme viihdeteollisuudessa näyttelijöinä tai päätähtinä naisia, mustia, vammaisia tai jotakin muuta kuin valkoisia miehiä?
 
Toivoisin myös että käytetään oikeita suhdelukuja mustien ja valkoisten välillä kun mietitään minkävärisiä hahmoja laitetaan näyttelemään rikollisia ja ottamaan huomioon tulot/varallisuus ym.

Leffat ja sarjathan ovat olleet vuosikymmeniä pullollaan tummia, jotka ovat rikollisia, köyhiä, jengiläisiä, heikosti koulutettja jne. Ja ilmeisesti tummat ovat leffoissa nimenomaan yliedustettuina näissä rooleissa. Eli todellisuudessa rikollisista niin iso osuus ei ole mustia mitä leffat antavat ymmärtää:

According to the most recent statistics compiled by the National Gang Center, black people represent 35 percent of all gang members in America. Yet in Hollywood, they represent 64 percent of all onscreen gang members.


Eli olen kanssasi samaa mieltä: toivoisin että käytetään enemmän todellisuutta vastaavia jakaumia.
 
Täällä on muutamalla hämmästyttävä kyky olla tajuamatta lukemaansa ja sitä, mikä ylipäätään on ongelma, vaikka se miljoonasti selitettäisiin. Luuletteko tosiaan, että se "ongelma" on ihan vain se, että näemme viihdeteollisuudessa näyttelijöinä tai päätähtinä naisia, mustia, vammaisia tai jotakin muuta kuin valkoisia miehiä?

Kyllä. Siitä noissa "woketus" ulinoissa on pääsääntöisesti ollut kyse. Siitä oli kyse kun ulistiin Witcheristä, HotD:stä, Rings of Powerista, Bridgertonista, jne. jne. Se on aina se mistä se valitus lähtee liikkeelle, usein paljon ennen kuin yksikään valittaja on nähnyt siitä valituksen kohteesta mitään traileria enempää.
 
Luuletteko tosiaan, että se "ongelma" on ihan vain se, että näemme viihdeteollisuudessa näyttelijöinä tai päätähtinä naisia, mustia, vammaisia tai jotakin muuta kuin valkoisia miehiä?

Tänne kirjoittaa useampi nimimerkki, joille nimenomaan tuo on se ongelma. Ja unohdit tärkeän: "valkoisia heteromiehiä".
 
Tai sitten kyse on siitä, että siinä missä HotD on hyvin kirjoitettu sarja, Rings of Power ei ole.
Se woketus ei tee kummastakaan sarjasta huonoa, mutta huono käsikirjoitus tekee Rings of Powerista huonon. Jos kirjoitat huonoja hahmoja ja/tai huonon tarinan, niin lopputulos on huono riippumatta siitä, että mikä on niiden näyttelijöiden ihonväri tai sukupuoli.

Tästä olen osittain samaa mieltä. Mutta kyllä todellakin hahmon ulkoiset ominaisuudet ovat oleellisia sen suhteen, sopiiko se tarinaan vai ei. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Se on huomioitava käsikirjoittaessa niin, että se ei luo ristiriitaa siihen, mitä hahmon viiteryhmästä tiedämme. Hyvissä käsikijoituksissa tuo tuotetaan/selitetään/näytetään niin, että ristiriitaa ei katsojalle synny. Jos se ei ole tarinan/maailman logiikan kannalta mahdollista, ei silloin pidä hommaa pakottaa. Kun tämä jälkimmäinen kuitenkin tehdään, se pomppaa esille räikeänä ristiriitana.

Eniten tuo tulee esiin historiallisissa tuotoksissa ja jo olemassa oleviin maailmoihin tuotetuissa tarinoissa jne. Nykyaikaan sijoittuvissa tuotannoissa tai Sci-fissä tuo iskee usein vähemmän silmille, mutta missään tätä tosiasiaa ei voi täysin sivuuttaa.
 
Kyllä. Siitä noissa "woketus" ulinoissa on pääsääntöisesti ollut kyse. Siitä oli kyse kun ulistiin Witcheristä, HotD:stä, Rings of Powerista, Bridgertonista, jne. jne. Se on aina se mistä se valitus lähtee liikkeelle, usein paljon ennen kuin yksikään valittaja on nähnyt siitä valituksen kohteesta mitään traileria enempää.

Yhteistä toki kaikissa näistä on se ristiriita, mistä olen puhunut. Kolmessa näistä on jo olemassa laaja lore (ja maailmoihin luodut sisäiset säännöt ja logiikka), joilla on myös laaja lukijakunta. Näissä maailmoissa taas on hyvin selvää, millaisia hahmot, hirviöt ja kansat ovat. Muutos muutoksen vuoksi totta kai pistää näille silmään kuin paperiviilto sormessa. Ei pitäisi yllättää yhdessäkään näissä.

Bridgertonissa taas on päivänselvää, miksi se tuntuu todella kummalliselta, vaikka se onkin "kieli poskessa tehty fiktiivinen maailma". Se näyttää ja alkuun ehkä tuntuukin historialliseen Englantiin istuvalta pukudraamalta, joten ei yllätä siinäkään, että se on herättänyt ihmettelyä. Toki, jos sitä katsoo, käy jo hahmojen puhetavasta selväksi, ettei siitä ole kyse.
 
Tänne kirjoittaa useampi nimimerkki, joille nimenomaan tuo on se ongelma. Ja unohdit tärkeän: "valkoisia heteromiehiä".

En usko tuota sillä tasolla, mihin vihjaat. Lähes säännönmukaisesti näillä samoilla henkilöillä heidän arvostamiinsa näyttelijöihin kuuluvat klassikkoelokuviensa vuoksi Danny Glover, Morgan Freeman, Ian McKellen, Sigorney Weaver jne. Yhdenkään heidän kohdalla ei ongelma ole ihonväri, seksuaalisuus tai sukupuoli. Väitän, että valtaosalla näistäkin nimimerkeistä on ongelmana lähinnä se, että he eivät vain osaa analysoida ja tuottaa tekstiksi sitä, miksi tietty asia ärsyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Musta odotettavaa ja luonnollista on, että vähemmistöjä näkyy leffoissa siinä missä oikeassa elämässäkin. Jos jenkkien väestöstä 12% on afroamerikkalaisia, niin odotan että myös jenkkileffoissa tai sarjoissa heitä näkyy edes karkeasti tuon verran. Sama koskee homoseksuaaleja tai vasureita tai liikuntarajoitteisia tai kuuroja tai naisia tai läskejä tai ärsyttäviä öyhöttäjiä. Se on siis se suht vinoumaton odotusarvo noin yleisesti.

Samaan hengenvetoon totean, että käsikirjoittaja ja erityisesti ohjaaja tuon päättävät, millaisen henkilön haluavat siihen tuotokseensa näyttelemään. Ja me sitten vingutaan kun meni leffakokemus ihan pilalle koska väärä pigmentti.

Hollywoodissa on ollut tilastojen mukaan mustia hieman enemmän kuin väestössä ylipäätänsä vuosikymmeniä. Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa että he olisivat olleet alistettuja. Ja ihan pääosissa monissa leffoissa Eddie Murphystä lähtien. Homoedustus toki ollut vähäisempää. Ja kukaan täällä ei näistä vanhemmista leffoista ja sarjoista ole valittanut, joten epätoivoinen yrityksesi maalata ihmisiä rasisteiksi kosahtaa siihen.

Lisäksi on suorastaan koomista, että puhut siitä miten House of the Dragon niittää kehuja ja suosiota. Tuon kohdalla oli massiiviset valitukset woketuksesta siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että Velaryonit ovat tummaihoisia. Oikeastaan tuossa nähdään juurikin se mitä sanoin, ihmiset nostaa esiin Rings of Powerin esimerkkinä siitä miten käy kun wokettaa. Mutta tasan tarkkaan samaan aikaan myös House of the Dragon on "wokettanut", mutta kerta se onkin menestynyt, niin se ei käy esimerkiksi. Vaan sitä jopa yritetään käyttää vastaesimerkkinä.

Eikö sinun mukaan kaikki wokesarjat ja elokuvat ole menestyneet? Tarkoitit varmaan sanoa että House of Dragon on laadukas, niin se ei käy esimerkiksi. En ole itse katsonut sarjaa, mutta seuraamani elokuvakriitikot ovat kehuneet hyväksi. Kumma homma että näitäkin on haukuttu natseiksi sun muiksi, mutta silti pystyvät sanomaan heti että joku sarja on hyvä woke-elementeistä huolimatta.

Ja itsekkin tiedät että on aivan naurettavaa swapata osan Targarialaisten insestisuvun porukasta mustiksi. Tämä on vähän ku Terminaattori 2 arskalla olisi ollut pellenenä päällä koko leffan ajan: leffa olisi siltikin aivan helvetin hyvä, mutta kyllähän se olisi ollut parempi ilman pellenenää.

Woketus kertoo yleensä että aktivisteja on puikoissa ja siitä yleensä seuraa huono laatu, mutta onhan niitä varmaan harvoja ammattitaitoisiakin aktivisteja. Ja joskus se on vaan joku tuottaja joka määrää että pistäkää mustia ihmisiä sinne! Tällöinhän se ei juuri laatuun vaikuta.
 
Yhteistä toki kaikissa näistä on se ristiriita, mistä olen puhunut. Kolmessa näistä on jo olemassa laaja lore, joilla on myös laaja lukijakunta. Näissä maailmoissa taas on hyvin selvää, millaisia hahmot, hirviöt ja kansat ovat. Muutos muutoksen vuoksi totta kai pistää näille silmään kuin paperiviilto sormessa. Ei pitäisi yllättää yhdessäkään näissä.

Bridgertonissa taas on päivänselvää, miksi se tuntuu todella kummalliselta, vaikka se onkin "kieli poskessa tehty fiktiivinen maailma". Se näyttää historialliselta pukudraamalta, joten ei yllätä siinäkään, että se on herättänyt ihmettelyä.

Joo siellä on laaja lore taustalla. Mutta sitä laajaa lorea aina adaptoidaan kun tehdään niitä uusia versioita siitä loresta. Leffoissa Aragornilla oli parta, vaikka sekin on täysin loren vastaista. Ei ole mitään syytä miksi siellä LotR:n maailmassa voi olla vaikka haltijoiden joukossa tummaihoisia. Joo, se ei ole alkuperäisessä loressa, mutta mitä sitten?

Witcherin maailmaan taaskin eri ihonvärit sopivat täydellisesti ihan sen maailman taustatarinankin takia. Jälleen kerran, vaikka alkuperäisissä ei olisi niitä muita ihonvärejä, niin mitä sitten? Ne eri ihonvärit sopivat siihen maailmaan ihan hyvin.

Mutta väki valittaa koska hahmot joiden he haluavat/olettavat olevan valkoihoisia ovatkin jotain muuta.

Bridgertonissa jopa selitetään ihan juonella, että miksi siellä on niitä tummaihoisia herttuoita jne. Mutta ei, woketusta silti.
 
Eikö sinun mukaan kaikki wokesarjat ja elokuvat ole menestyneet? Tarkoitit varmaan sanoa että House of Dragon on laadukas, niin se ei käy esimerkiksi. En ole itse katsonut sarjaa, mutta seuraamani elokuvakriitikot ovat kehuneet hyväksi. Kumma homma että näitäkin on haukuttu natseiksi sun muiksi, mutta silti pystyvät sanomaan heti että joku sarja on hyvä woke-elementeistä huolimatta.

Ei vaan mun mukaan wokesarjat ja elokuvat menestyvät ja epäonnistuvat siinä missä muutkin leffat ja sarjat. Jotku menestyy, jotku ei.
 
Joo siellä on laaja lore taustalla. Mutta sitä laajaa lorea aina adaptoidaan kun tehdään niitä uusia versioita siitä loresta. Leffoissa Aragornilla oli parta, vaikka sekin on täysin loren vastaista. Ei ole mitään syytä miksi siellä LotR:n maailmassa voi olla vaikka haltijoiden joukossa tummaihoisia. Joo, se ei ole alkuperäisessä loressa, mutta mitä sitten?

Witcherin maailmaan taaskin eri ihonvärit sopivat täydellisesti ihan sen maailman taustatarinankin takia. Jälleen kerran, vaikka alkuperäisissä ei olisi niitä muita ihonvärejä, niin mitä sitten? Ne eri ihonvärit sopivat siihen maailmaan ihan hyvin.

Mutta väki valittaa koska hahmot joiden he haluavat/olettavat olevan valkoihoisia ovatkin jotain muuta.

Bridgertonissa jopa selitetään ihan juonella, että miksi siellä on niitä tummaihoisia herttuoita jne. Mutta ei, woketusta silti.
No minusta keski-aikaiseen miljööseen ei sovi ”afrikkalaiset” oli sitten kuinka fantasiaa tahansa. Tolkienin teoksissa tai Witcher-kirjoissa ei käsittääkseni kuvattu hahmoja ”afrikkalaisiksi”. Siksi ne ärsyttää koska ne on ”kulttuurisesti omittu”. On tavallaan kuin sylkisi päin naamaa ulista siitä, miten jotain intiaania esittää valkoinen (kieltämättä typerää), mutta samaan aikaan ”omia” kaikki valkoisten perinteet. Tämän lisäksi se politiikan ilmiselvä pakotus ärsyttää, ikäänkuin tekijät pitäisivät katsojia idiootteina (ovat varmaan pääosin oikeassa). Tietysti jossain 60-luvun Star Trekissä oli myös politiikkaa, mutta ehkä aikalaiset eivät kokeneet sitä niin naamaan hierovana.

Miksi muuten Kiinan, Japanin, Etelä-Korean ja Afrikan väestön etninen koostumus ei muutu ja heidän viihdeteollisuutensa diversifioidu? Entä näiden alueiden LGBTQ+ -edustukset? Miksi nämä asiat jylläävät länsimaissa (alle 1/8 maailman väestöstä) ja muualla nämä ei ole mikään asia? Eurooppalaistaustaiset ovat selkeä vähemmistö (reilusti alle 1/8 maailman väestöstä), miksei tälle väestölle ole tärkeää tehdä kulttuurinsuojelullisia ym. toimenpiteitä?
 
No minusta keski-aikaiseen miljööseen ei sovi ”afrikkalaiset” oli sitten kuinka fantasiaa tahansa. Tolkienin teoksissa tai Witcher-kirjoissa ei käsittääkseni kuvattu hahmoja ”afrikkalaisiksi”. Siksi ne ärsyttää koska ne on ”kulttuurisesti omittu”. On tavallaan kuin sylkisi päin naamaa ulista siitä, miten jotain intiaania esittää valkoinen (kieltämättä typerää), mutta samaan aikaan ”omia” kaikki valkoisten perinteet. Tämän lisäksi se politiikan ilmiselvä pakotus ärsyttää, ikäänkuin tekijät pitäisivät katsojia idiootteina (ovat varmaan pääosin oikeassa). Tietysti jossain 60-luvun Star Trekissä oli myös politiikkaa, mutta ehkä aikalaiset eivät kokeneet sitä niin naamaan hierovana.

No se on sun näkemys siitä mihin ”afrikkalaiset” sopii ja mihin ei. En kyllä käsitä, että mitenkä helvetissä tuollaiseen näkemykseen päätyy (tai käsitän, ja syy alkaa kirjaimela r).

Taaskin ”kulttuurin omiminen” on täysin absurdi väite tässä kontekstissa. Se kun länsimaiset firmat tekevät adaptaatioita länsimaalaisista alkuperäistarinoista ei todellakaan ole mitään ”kulttuurin omimista”. Okei, Witcher on alunperin puolalainen, mutta siinäkin kyse on siitä, että teoksen alkuperäistekijä on myynyt oikeudet Netflixille.
 
No se on sun näkemys siitä mihin ”afrikkalaiset” sopii ja mihin ei. En kyllä käsitä, että mitenkä helvetissä tuollaiseen näkemykseen päätyy (tai käsitän, ja syy alkaa kirjaimela r).

Taaskin ”kulttuurin omiminen” on täysin absurdi väite tässä kontekstissa. Se kun länsimaiset firmat tekevät adaptaatioita länsimaalaisista alkuperäistarinoista ei todellakaan ole mitään ”kulttuurin omimista”. Okei, Witcher on alunperin puolalainen, mutta siinäkin kyse on siitä, että teoksen alkuperäistekijä on myynyt oikeudet Netflixille.
Juuh jos joku intiaani myy oikeudet historialliseen fiktioon perustuvaan teokseensa tuotantoyhtiölle ja casting olisikin täynnä valkoista miestä punaiset rasvat naamassa tai ilman, niin ei varmaan joo tulisi syytöksiä kulttuurisesta omimisesta. Kun keskustelu alkaa olla tällä tasolla, että käsitykset todellisuudesta alkaa näin merkittävästi poiketa toisistaan, niin alkaa pohja miltään järkevältä keskustelulta kadota pois.

Tuohon ylempään kappaleeseen, eli siis kun Tolkienin teoksissa ei afrikkalaisia piirteitä esim. haltioilla ole, niin siitä päädyin näkemykseen ettei teoksiin sovi ”diversiteetti”. Jostain syystä myöskään Jacksonin (rasistisissa?) elokuvissa diversiteetti loisti poissaolollaan. Käsittääkseni esim. UK oli hyvin valkoinen ennen toista maailmansotaa, yritin tästä Googlella hakea kunnon lähdettä heikolla menestyksellä, kun tuntui olevan maksumuurien takana, toki artikkeleita löytyy että esim. mustia on ollut keskiajallakin esim. Lontoossa, mutta itsellä on ainakin kuva että kyseessä on ollut aikalailla yksittäistapauksia. Millä perusteella sinusta siis ”afrikkalaiset” sopivat keskiaikaisen miljöön kuvaukseen? Anteeksi rasismini.

PS: sun mielestä Puola ei ole länsimaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom