• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
852
Jos miehiä halutaan opettajiksi lisää sen takia, että poikien huononevien oppimistulosten ajatellaan johtuvan naisopettajien määrästä, niin eikö oikea ratkaisu olisi kouluttaa opettajat kunnolla kohtelemaan kumpaakin sukupuolta tasapuolisesti? Tai sillä tavalla, joka parhaiten edesauttaisi kyseisen sukupuolen oppimista. Voi tosin olla mahdotonta opettaa puolta luokkaa eri tavoilla. Ehkä pitäisi ottaa sukupuolierottelu käyttöön ja perustaa poika- ja tyttökoulut. Vai onko biologiset erot niin syvällä, ettei niitä millään koulutuksella pystytä edes kitkemään.
En usko, että opettajan sukupuolella on mitään merkitystä. Molemmista varmasti löytyy ne pätevät ja epäpätevät.
Lieneekö syynä tämä nykyinen miehisyyden demonisointi. Poikien pitäisi saada olla poikia ja tyttöjen tyttöjä. Nykyään kaikenlainen normaali poikien leikkiminen on kiellettyä välitunneilla. Vähänkin rajummat leikit lyödään heti poikki.

Sari Helin: Koulu päättyy monen pojan nielemiin kyyneliin
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Yhdet väittää, että poikien pitää saada olla poikia, toiset väittää, että pojat tarvitsee kovaa kuria. Tässä onkin taas hyvä paikka miettiä, että tarvitseeko eri sukupuolet erilaista kohtelua jotta lopputulosten tasa-arvo toteutuisi? Vai onko joku oikea tapa kohdella, jolla tulokset ovat sukupuolten välillä erilaiset?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Siitä on jo aikaa ja vettä on jo virrannut kun mä peruskoulua kävin, mutta voin ainakin omalta osaltani sanoa, että olisin hyötynyt siitä, että koulu olisi ollut huomattavasti käytännönläheisempää ja teknisempää, eikä olisi "haitannut" yhtään, että olisin saanut viettää vaikkapa puolet kaikista oppitunneista ATK-luokassa, jossa nyt ei sitten vietetty kuin tunti tai pari viikossa...

Ja ylipäätään se, että olisi vähän enemmän saanut itse valita mihin opintoihin haluaa panostaa.

Ja pakkoruotsi. Need I say more?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Siitä on jo aikaa ja vettä on jo virrannut kun mä peruskoulua kävin, mutta voin ainakin omalta osaltani sanoa, että olisin hyötynyt siitä, että koulu olisi ollut huomattavasti käytännönläheisempää ja teknisempää, eikä olisi "haitannut" yhtään, että olisin saanut viettää vaikkapa puolet kaikista oppitunneista ATK-luokassa, jossa nyt ei sitten vietetty kuin tunti tai pari viikossa...

Ja ylipäätään se, että olisi vähän enemmän saanut itse valita mihin opintoihin haluaa panostaa.

Ja pakkoruotsi. Need I say more?
Mä taas uskon, että osa ongelmaa on se, että pojat saa valita epäkypsässä iässä ihan liikaa itse omiin opiskeluihinsa liittyviä asioita. Lukujärjestys täytetään kaikella tauhkalla että saa jättää kielet, matematiikan ja luonnontieteet väliin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Mä taas uskon, että osa ongelmaa on se, että pojat saa valita epäkypsässä iässä ihan liikaa itse omiin opiskeluihinsa liittyviä asioita. Lukujärjestys täytetään kaikella tauhkalla että saa jättää kielet, matematiikan ja luonnontieteet väliin.
Ai jaa. Missä rinnakkaistodellisuudessa sä oikein elät?

Voi kun saisikin valita enemmän itse mieluisiaan aineita.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Mä elän yli 15-vuotiaan elämää ja muistan, mitkä asiat kiinnosti siinä iässä enemmän.

Vihje: Ei matematiikka eikä fysiikka ainakaan. Ehkä jopa se yksi sulle pakkomielteinen asia enemmän :kahvi:
Itse asiassa minua kyllä kiinnosti matematiikka ja fysiikka enemmän kuin monet muut aineet.

Mutta ei siinä, jatka sinä siellä mielikuvitustodellisuudessasi, jossa on laaja valinnanvapaus. Täällä oikeassa todellisuudessa ei kyllä ole. Täällä survotaan ihmisille pakkoruotsia kuivana kagoseen, muun muassa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Ai jaa. Missä rinnakkaistodellisuudessa sä oikein elät?

Voi kun saisikin valita enemmän itse mieluisiaan aineita.
Nykyään valinnanvapaus on kasvanut. Ennen oli aika vähissä, tyyliin otako musiikin vai kuviksen, teknisen työn vai tekstiilityön. Sitten yksi vapaavalintainen, joissa mukana konekirjoitus, atk tms. Nuo atk-tunnit olivat onnettomia 80-90 -lukujen vaihteessa, kaduin valintaani. Konekirjoituksessa olisi sentään oppinut kymmensormijärjestelmän.

Kielitarjontakaan ei ollut iso, tosin ei ollut taipumuksiakaan siihen suuntaan. Lapsia olen tyrkkinyt kieliä opiskelemaan, ei niiden tarvitse kärsiä kuten minun. Oma opettaja opetti englantiakin lausumaan kuten se kirjoitetaan.

Täällä survotaan ihmisille pakkoruotsia kuivana kagoseen, muun muassa.
Ruotsi, äikkä, matematiikka, biologia... lista on pitkä joissa ei ole valinnanvaraa. Pakkoäikkä yms ovat tarpeen. Ruotsista en pidä, mutta kuvaamataito on joutavampi aine. Itse laittaisin ruotsin tilalle pakollisen vapaavalintaisen kielen. Kuviksen tunnit voisi jakaa eri kielille, nykyiset tunnit ovat ihan riittämättömät.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse asiassa minua kyllä kiinnosti matematiikka ja fysiikka enemmän kuin monet muut aineet.

Mutta ei siinä, jatka sinä siellä mielikuvitustodellisuudessasi, jossa on laaja valinnanvapaus. Täällä oikeassa todellisuudessa ei kyllä ole. Täällä survotaan ihmisille pakkoruotsia kuivana kagoseen, muun muassa.
Kuule, silloin kun olin lukiossa, oli vaihtoehdot siinä, että opiskelet kolme vuotta valmiin lukujärjestyksen mukaan ja ainoa valinta oli kuvaamataito/musiikki, matematiikka laaja/yleinen sekä fysiikka laaja/yleinen. Laajan matematiikan kun otti, sai jättää kolmannen kielen ottamatta ja siinä se. Mä en edes aloita luokattomista lukioista ja itseräätälöitävistä lukujärjestyksistä sekä koko ylioppilaskirjoituksen uudelleen sotkemisesta. Sä olet luultavasti itse käynyt koulut jo täydellisen joustavuuden ja valittavuuden aikakaudella mun näkökulmasta ja uliset kun et saanut istua mikroluokassa koko 4-5 vuotta vai kauanko siinä lässytyksessä nykyisin nyt menee...
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Kuule, silloin kun olin lukiossa, oli vaihtoehdot siinä, että opiskelet kolme vuotta valmiin lukujärjestyksen mukaan ja ainoa valinta oli kuvaamataito/musiikki, matematiikka laaja/yleinen sekä fysiikka laaja/yleinen. Laajan matematiikan kun otti, sai jättää kolmannen kielen ottamatta ja siinä se. Mä en edes aloita luokattomista lukioista ja itseräätälöitävistä lukujärjestyksistä sekä koko ylioppilaskirjoituksen uudelleen sotkemisesta. Sä olet luultavasti itse käynyt koulut jo täydellisen joustavuuden ja valittavuuden aikakaudella mun näkökulmasta ja uliset kun et saanut istua mikroluokassa koko 4-5 vuotta vai kauanko siinä lässytyksessä nykyisin nyt menee...
Valmistuin peruskoulusta melkein 30 vuotta sitten...

Anyways, ihan omalta kohdaltani voin sanoa, että todellakin olisin hyötynyt erittäin paljon siitä että olisin lähestulkoon asunut ATK-luokassa. Meillä oli aika uudet ja ajanmukaiset laitteet tuolloin koulussa, harvalla oli kotona niin hyviä.

Luokaton lukio on kylläkin aika vanha juttu jo? Oli miten oli, niin poikien pitäisi saada opiskella enemmän sellaisia asioita, jotka heitä kiinnostaa ja vähän vähemmän sellaisia jotka ei kiinnosta, aika yksinkertaista... Ei siinä käytännössä yhteiskunta mitään "menetä", jos joku poika vaikkapa jättää parit biologian kurssit väliin, pakkoruotsista tietysti puhumattakaan, ja keskittyy niiden sijaan johonkin aineeseen mikä kiinnostaa.

Ja tietysti ainevalikoima sinänsä voisi olla poikia kiinnostavampi.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Aika mietoa kritiikkiä ja täysin itsestäänselvää. Siis juuri ritä mistä täälläkin vitsaillaan, että suvaitsevaiset ovat kaikkein suvaitsemattomampia.

Tämähän on se avainasia, miksi nämä SJW liikkeet eivät voi kasvaa koko kansan liikkeiksi:
"Mielestäni tärkein oppi on, että aidosti kasvamaan pyrkivien yhteiskunnallisten liikkeiden on löydettävä positiivinen paikka ja rooli kaikille halukkaille ihmisille. Mikäli monet kokevat, että liikkeessä ei ole heille tilaa itsenäisinä ja omaa asiaansa ajavina toimijoina sen vuoksi että joku muu on katsonut että heillä on etuoikeuksia, he kyllä löytävät tiensä muualle."

Ei tuonne mahdu sekaan kuin täysin oikeaoppiset ja jos tulee pienikin konflikti, niin olet ulkona.

Vaikkapa persuihin kyllä mahtuu vähän epätäydellisempikin ihminen, joka ei osaa kaikkia mamutuksen termejä oikein, mutta on saanut tarpeekseen. Ja saa olla jopa erimieltäkin.
Laitetaas erään Veikan uhrin palaute. Ei tunnu kauheasti sympatiseeraavan, kun sattuikin hiukan omaan nilkkaan.
Asunta_Veikka_Lahtisesta.png


Noiden SJW:n touhuissa kaikkein arveluttavinta on juuri tuo niiden pyrkimys tuhota vainonsa kohteen ansaintamahdollisuudet. Ja sitten vielä kysytään, että miksi ihmiset eivät uskalla avata suutaan. Jos olet kirjailija, taiteilija tai vastaava, niin sinne meni kaikki apurahat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Noiden SJW:n touhuissa kaikkein arveluttavinta on juuri tuo niiden pyrkimys tuhota vainonsa kohteen ansaintamahdollisuudet. Ja sitten vielä kysytään, että miksi ihmiset eivät uskalla avata suutaan. Jos olet kirjailija, taiteilija tai vastaava, niin sinne meni kaikki apurahat.
Näitä sekopäisiä tyyppejä on riittänyt maailman sivu. Ennen soittelivat valituksineen eri paikkoihin, tai kirjoittelivat päätoimittajille, johtajille ja muille silmää tekeville kirjeitään. Fiksuimmat noiden kirjeiden vastaanottajat heittivät nuo suoralta kädeltä roskiin ajatusmallilla, "taasen yksi hullu".

Ikävä kyllä sosiaalinen media ja internet antoi näille enemmän kaikupohjaa kun ansaitsevatkaan, ja ruokkinut SJW:n kaltaisen ilmiön syntyä. Ja ovathan nämä omasta mielestään "hyvällä asialla", joten tehdä voi mitä vaan. Nyt yritysten PR ja HR osastot joutuvat reagoimaan lähes jokaisen sekopään aivopieruihin, ja painostusyrityksiin, ja pahimmillaan noilla, ennen yksittäistapauksilla on taustalla lauma samanhenkisiä mekastamassa. Ennen tuollaiset Veikan kaltaiset tyypit olisi vaiettu hiljaiseksi. Veikka olisi kenties tajunnut että ei tämä kannata, ja mennyt parhaimmillan oikeisiin töihin.

Eiköhän tämä kuitenkin jossain vaiheessa korjaannu. Google muistaa hyvin mitä on tullut tehtyä. Jo nyt voi Veikan kaltaisella henkilöllä olla vaikeuksia päästä mihinkään muualle kuin suvakkimaaliman viimeisiin linnoituksiin hommiin. Onneksi pikku hiljaa nuo norsunluutornit happanevat, ja maailma on parempi paikka jälleen. ;)

Itse olen historiassa nähnyt yhden tuollaisen maineensotkentayrityksen kohdistuen yhteen senaikaisen työantajani työntekijään. Työpaikalle soiteltiin ja läheteltiin syytteleviä sähköposteja, kun mielipiteet olivat tiettyjen tahojen mielestä olleet vääriä. Onneksi tuossa tapauksessa HR:n riveissä oli järkeä, ja todettiin että tämä vinkuna menee sinne, minne se kuuluukin eli mappiin Ö. SJW häiriköt lopettivat touhunsa kun vastassa oli suuri hiljaisuus.

Se mikä näissä jaksaa ihmetyttää on miten noilla on aikaa touhuilla. Noh, ilmeisesti suuri osa näistä ei ole syystä jota jokainen voi tykönään miettiä, missään tuottavissa töissä, jos töissä ovat ollenkaan.

Ikävä tilanne on kuintekin niiden tahojen kohdalla, jotka ovat riippuvaisia esim. apurahoista. Etenkin yliopistomaailma ja tiedonvälityssektori on ikävä kyllä miinoitettu äärisuvaitsevaistolla ja pahimmillaan kolmannen aallon femakoilla.

Tuolla vääriä mielipiteitä omaavat ovat oikeasti vielä ongelmissa, ja selkään puukotuksen määrä on varmasti massiivinen. Tilanne tuskin korjaantuu ihan äkkiä, joten ainoa mitä itse voi asialle tehdä on olla tukematta tuota touhua edes välillisesti. Eli jättäkää se Hesari tilaamatta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Noiden SJW:n touhuissa kaikkein arveluttavinta on juuri tuo niiden pyrkimys tuhota vainonsa kohteen ansaintamahdollisuudet. Ja sitten vielä kysytään, että miksi ihmiset eivät uskalla avata suutaan. Jos olet kirjailija, taiteilija tai vastaava, niin sinne meni kaikki apurahat.
Ongelmana on tässä sananvapaus. Ei tuokaan toiminta olisi pah, jos se kohdistuisi suuryritykseen tai vastaavaan. Yksityishenkilöitä (muita kuin julkisuuden henkilöitä) ja heidän talouttaan voisi suojata lailla, aivan kuten kunniansuojalaki on nyt suojaamassa heitä muissa yhteyksissä. Täytyisi kuitenkin tarkkaan harkita seuraukset sananvapaudelle.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Internet on antanut kaikkien äänelle ihan tarpeettoman suuren kuuluvuuden. Ennen salaliittoteoreetikot oli kylähulluja ja SJW:t elämäntapapahastujia ja -valittajia. Mikä yritys uskaltaa ottaa riskin kun ei tiedä moniko kohun takana on? Pitäisi vaan pitää pää kylmänä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
852
Ikävä kyllä sosiaalinen media ja internet antoi näille enemmän kaikupohjaa kun ansaitsevatkaan, ja ruokkinut SJW:n kaltaisen ilmiön syntyä. Ja ovathan nämä omasta mielestään "hyvällä asialla", joten tehdä voi mitä vaan. Nyt yritysten PR ja HR osastot joutuvat reagoimaan lähes jokaisen sekopään aivopieruihin, ja painostusyrityksiin, ja pahimmillaan noilla, ennen yksittäistapauksilla on taustalla lauma samanhenkisiä mekastamassa. Ennen tuollaiset Veikan kaltaiset tyypit olisi vaiettu hiljaiseksi. Veikka olisi kenties tajunnut että ei tämä kannata, ja mennyt parhaimmillan oikeisiin töihin.
Eivät suinkaan joudu, vaan joku välttämättä haluaa ottaa kantaa näihin ulinoihin. Paras ratkaisu olisi edelleenkin se hiljaisuus. Twitterille uninstallia, niin 90% ongelmista on jo ratkaistu.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Eikä ole. Ongelmana on se, että täyspäiset ihmiset ovat alkaneet ottaa kylähullujen mölinät vakavasti.
Totta tuokin. Tosin on tuota ennenkin osattu, lähinnä tulee mieleen noitavainot. Joku onkin kutsunut noita nykyisiä maalittamisia noitavainoiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Nyt on taas vaihteeksi "kansallismieliset" lumihiutaleet vauhdissa. Olen vähän huolissani mistä nämä kaverit jatkossa saavat ruokansa, kun ne kaksi muuta isoa ovat jo boikotissa Priden ja ilmastomuutoksen takia :D
Kommenteissa on taas päässyt ilmoittautumaan virallisesti idiootiksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Kestokassit on mulla olleet boikotissa jo muutenkin, koska niiden ostaminen on tyhmää nimenomaan siinä valossa, mihin niitä markkinoidaan. Kestokassit ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto vain jos niitä jaksaa käyttää kymmeniä tai satoja kertoja, ja kuka oikeasti käyttää tällaisia halpoja kestokasseja niin monta kertaa? (Ei sillä, että kalliitkaan kassit olisi välttämättä sen parempi vaihtoehto, niitä pitäisi sitten jaksaa käyttää vielä huomattavasti useammin.)

Tanskan ympäristöministeriö taannoin vertaili eri kassityyppien ympäristökuormitusta, ja käytännössä tavallinen muovikassi on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto (vaikkei sitä käyttäisi kuin kaksi kertaa, kaupasta kotiin ja roskapussina roskikseen).

Tutkimus: Muovipussi onkin kauppakasseista ympäristöystävällisin
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Nyt on taas vaihteeksi "kansallismieliset" lumihiutaleet vauhdissa. Olen vähän huolissani mistä nämä kaverit jatkossa saavat ruokansa, kun ne kaksi muuta isoa ovat jo boikotissa Priden ja ilmastomuutoksen takia :D
Kommenteissa on taas päässyt ilmoittautumaan virallisesti idiootiksi.
Miksi toisten ihmisten mielipiteet menee noin syvälle tunteisiisi että pitää tulla tänne itkemään asiasta?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Kestokassit on mulla olleet boikotissa jo muutenkin, koska niiden ostaminen on tyhmää nimenomaan siinä valossa, mihin niitä markkinoidaan. Kestokassit ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto vain jos niitä jaksaa käyttää kymmeniä tai satoja kertoja, ja kuka oikeasti käyttää tällaisia halpoja kestokasseja niin monta kertaa?
Me ainakin, kunhan ovat isompia. Toimivat myös pyykkikasseina joihin ne ovat erinomaisia (pesen noin neljä koneellista kerralla taloyhtiön koneilla). Noita saa lisäksi ostettua kirppareilta jos haluaa säästää ympäristöä vielä lisää. Omat motiivi tosin ei ole ympäristö, vaan kestävyys. Yleensä käytän rinkkaa kauppakassina, harvemmin tarvitsee kauppareissulle noita kestokasseja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Kestokassit on mulla olleet boikotissa jo muutenkin, koska niiden ostaminen on tyhmää nimenomaan siinä valossa, mihin niitä markkinoidaan. Kestokassit ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto vain jos niitä jaksaa käyttää kymmeniä tai satoja kertoja, ja kuka oikeasti käyttää tällaisia halpoja kestokasseja niin monta kertaa?
Noita kasseja saa myös ilmaiseksi joka paikasta. Itsellä taitaa olla kaapissa kolme kassia, joita toki käytän säännöllisesti.
On nämä omat kauppakassit kestäneet jo useamman vuoden, joten kai mä oon tässä jo plussan puolella :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Miksi toisten ihmisten mielipiteet menee noin syvälle tunteisiisi että pitää tulla tänne itkemään asiasta?
Voitko ystävällisesti osoittaa mun viestistä sen itkun?
Taitaa nyt mennä jollain muulla tunteisiin tämä ;)
Ihan samalla tavalla täällä oon nauranut vastaaville pelleille toisella laidalla.

Tarkoititko kenties:
"Miksi toisten ihmisten itku on noin hauskaa?"
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Miksi toisten ihmisten mielipiteet menee noin syvälle tunteisiisi että pitää tulla tänne itkemään asiasta?
Tämä ketju on tuota 'itkemistä' varten. Mitä olen huomannut niin muista asioista on itketty paljon enemmän. Tuossa mamu-ketjussa 'itkeminen' on vielä kovempaa. Kannattanee pysyä poissa tämän osion ketjuista tuolla asenteella. Ja tosiaan tuossa tuotiin esiin lähinnä muiden itku.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Me ainakin, kunhan ovat isompia. Toimivat myös pyykkikasseina joihin ne ovat erinomaisia (pesen noin neljä koneellista kerralla taloyhtiön koneilla). Noita saa lisäksi ostettua kirppareilta jos haluaa säästää ympäristöä vielä lisää. Omat motiivi tosin ei ole ympäristö, vaan kestävyys. Yleensä käytän rinkkaa kauppakassina, harvemmin tarvitsee kauppareissulle noita kestokasseja.
Usein vaan käy niin, että tulee käytyä kaupassa "ex. tempore", eikä juuri silloin ole tällaista kestokassia mukana. Ja jos esimerkiksi kangaskassia pitäisi tosiaan käyttää 7000 kertaa, jotta sen käyttö on ympäristösyistä perusteltua, kuten tanskalaistutkimuksen mukaan pitäisi, niin saattaa aika tiukkaa tehdä että ihmiselämä riittää...

Toki jos omistaa vain muutaman kassin, joita käyttää elämässään sitten ihan kaikkeen, niin kaipa se sitten on ihan ympäristöystävällistä... Edellyttäen, ettei ne mene rikki ihan heti ensimmäisten tuhansien käyttökertojen aikana. :smoke:

Anyways, pointti oli, että tuollaiset Lidlin halvat "kestokassit" tuskin on käytännössä ympäristönäkökulmasta kovinkaan ideaali vaihtoehto. Käytännössä tavallinen muovikassi on siis yllättävän järkevä ympäristönäkökulmasta, ja niitä ei edes tarvitse kirpparilta hakea vaan vaikka lähimmän pullonpalautuspisteen roskiksesta, jos niikseen tulee... :smoke: Eikä myöskään ole kiellettyä käyttää yhtä muovikassia useammin kuin kahdesti. Itsekin käytän noita useita kertoja, nappaan aina kotoa kassin mukaan taskuun kun lähden kauppaan. Kestokassi ei mihinkään taskuun oikein mahtuisikaan, joten on tuossa sekin hyöty.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Nyt on taas vaihteeksi "kansallismieliset" lumihiutaleet vauhdissa. Olen vähän huolissani mistä nämä kaverit jatkossa saavat ruokansa, kun ne kaksi muuta isoa ovat jo boikotissa Priden ja ilmastomuutoksen takia :D
Kommenteissa on taas päässyt ilmoittautumaan virallisesti idiootiksi.
Voi voi, taas piteni ostosmatka seuraavilta reaalimaailman henkilöiltä (mm.)
-Christina Lubutini
-Tarzan Puyol
-Perus Virtanen
-Valmakoski
-Edvard Vapaamieli

:btooth:
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Nyt on taas vaihteeksi "kansallismieliset" lumihiutaleet vauhdissa. Olen vähän huolissani mistä nämä kaverit jatkossa saavat ruokansa, kun ne kaksi muuta isoa ovat jo boikotissa Priden ja ilmastomuutoksen takia :D
Kommenteissa on taas päässyt ilmoittautumaan virallisesti idiootiksi.
Minä jätän kassin ostamatta. Sen enempää boikottia ei tarvitse.

Hieman erilainen meininki Kärkkäisen tapauksessa, kun painostetaan tavarantoimittajia lopettamaan myynti Kärkkäiselle.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Siinä Kärkkäisen tapauksessa oli vähän muutakin erilaista...
Mutta olipahan taattua Lallijuoppolaatua taas :D
Tokihan se on ihan oikein yrittää viedä työt kaikilta niiltä tavallisilta suomalaisilta, jotka Kärkkäisellä työskentelevät. Pelkästään siksi, että omistaja on hieman erikoislaatuinen, miljonäärinä sille ei tunnu missään, vaikka Kärkkäinen kaatuisi.

Eli ihan sitä samaa paskaa kuin tuossa ylläolevassa asiassa, jossa Maria Asunnalta vietiin tukirahat.

Jokainen saakoon ihan itse olla ostamatta tai ostaa, mutta kun aletaan painostamaan muita ja ihan suoraan yritään haitata jonkun elämää, niin ollaan ihan liian pitkällä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tokihan se on ihan oikein yrittää viedä työt kaikilta niiltä tavallisilta suomalaisilta, jotka Kärkkäisellä työskentelevät. Pelkästään siksi, että omistaja on hieman erikoislaatuinen, miljonäärinä sille ei tunnu missään, vaikka Kärkkäinen kaatuisi.
Mikä sun mielestäsi sitten on oikeutettu syy boikotoida jotain firmaa? Kusipäinen omistaja nyt ehkä selkein, etenkin kun toiminta henkilöityy vahvasti omistajaan.

Tässä oli kuitenkin muistaakseni pari viestiä sitten menossa joku keissi, jossa porukka ilmoittaa boikotoivansa Lidliä koska sieltä on mahdollista ostaa joku kassi, jonka tuotosta osa menee pakolaisapuun. Kuulemma Gilletten tulos ajettiin kunnon syöksyyn "miesvihamielisen" mainonnan vuoksi. Eikö kukaan ajatellut pientä työntekijää näissä firnoissa? :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Tokihan se on ihan oikein yrittää viedä työt kaikilta niiltä tavallisilta suomalaisilta, jotka Kärkkäisellä työskentelevät. Pelkästään siksi, että omistaja on hieman erikoislaatuinen, miljonäärinä sille ei tunnu missään, vaikka Kärkkäinen kaatuisi.

Eli ihan sitä samaa paskaa kuin tuossa ylläolevassa asiassa, jossa Maria Asunnalta vietiin tukirahat.

Jokainen saakoon ihan itse olla ostamatta tai ostaa, mutta kun aletaan painostamaan muita ja ihan suoraan yritään haitata jonkun elämää, niin ollaan ihan liian pitkällä.
Sä olet sitten ilmeisesti samaa mieltä erään toisen keskustelijan kanssa, että sananvapautta pitää rajoittaa?
(vinkkinä sananvapausketju ja kuluttajaboikotit)

Lidl myy jotain muovikasseja ja antaa siitä rahaa hyväntekeväisyyteen.

vs.

Kärkkäinen levitti antisemitismia ja rokotevastaisuutta pitkän aikaa.

Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tuosta Kärkkäisen toiminnasta ei olisi saanut informoida Kärkkäisen yhteistyökumppaneita? Missä tässä mentiin liian pitkälle? Ihan ilmainen opetus sulle, että noiden boikottien tarkoitus on nimenomaan vaikuttaa siihen boikotin kohteeseen.

Vai onko tää vaan taas tätä sun vänkäystä?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Usein vaan käy niin, että tulee käytyä kaupassa "ex. tempore", eikä juuri silloin ole tällaista kestokassia mukana. Ja jos esimerkiksi kangaskassia pitäisi tosiaan käyttää 7000 kertaa, jotta sen käyttö on ympäristösyistä perusteltua, kuten tanskalaistutkimuksen mukaan pitäisi, niin saattaa aika tiukkaa tehdä että ihmiselämä riittää...

Toki jos omistaa vain muutaman kassin, joita käyttää elämässään sitten ihan kaikkeen, niin kaipa se sitten on ihan ympäristöystävällistä... Edellyttäen, ettei ne mene rikki ihan heti ensimmäisten tuhansien käyttökertojen aikana. :smoke:

Anyways, pointti oli, että tuollaiset Lidlin halvat "kestokassit" tuskin on käytännössä ympäristönäkökulmasta kovinkaan ideaali vaihtoehto. Käytännössä tavallinen muovikassi on siis yllättävän järkevä ympäristönäkökulmasta, ja niitä ei edes tarvitse kirpparilta hakea vaan vaikka lähimmän pullonpalautuspisteen roskiksesta, jos niikseen tulee... :smoke: Eikä myöskään ole kiellettyä käyttää yhtä muovikassia useammin kuin kahdesti. Itsekin käytän noita useita kertoja, nappaan aina kotoa kassin mukaan taskuun kun lähden kauppaan. Kestokassi ei mihinkään taskuun oikein mahtuisikaan, joten on tuossa sekin hyöty.
Itsellä nuo kestokassit ovat kierrätysmuovia, ei kangasta. Tavan muovikasseissa on kestävyysongelma, makkarapaketti leikkaa heti auki. Roskapusseina käytän muovikasseja. Jos on kevyet ostokset, niin sitten tuollainen normimuovikassi on hyvä, kun sen saa roskispussiksi jatkokäytettynä. Viiden hengen perheen ostokset vaativat vain järeämpää kalustoa.

Onko noista kestomuovikasseista tutkimuksia? Meillä on noita varmaan kymmenen ihan ikean kasseista lähtien.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Voi voi, taas piteni ostosmatka seuraavilta reaalimaailman henkilöiltä (mm.)
-Christina Lubutini
-Tarzan Puyol
-Perus Virtanen
-Valmakoski
-Edvard Vapaamieli

:btooth:
Ja monilta muilta joilla ihan oikea nimi.
Tokihan se on ihan oikein yrittää viedä työt kaikilta niiltä tavallisilta suomalaisilta, jotka Kärkkäisellä työskentelevät. Pelkästään siksi, että omistaja on hieman erikoislaatuinen, miljonäärinä sille ei tunnu missään, vaikka Kärkkäinen kaatuisi.

Eli ihan sitä samaa paskaa kuin tuossa ylläolevassa asiassa, jossa Maria Asunnalta vietiin tukirahat.

Jokainen saakoon ihan itse olla ostamatta tai ostaa, mutta kun aletaan painostamaan muita ja ihan suoraan yritään haitata jonkun elämää, niin ollaan ihan liian pitkällä.
Siis firmoja vastaan ei saa tehdä boikotteja? Tuossa Lidlin tapauksessakaan ei saisi sanoa halaistua sanaa taikka vaikka gilletten fiaskosta?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Itsellä nuo kestokassit ovat kierrätysmuovia, ei kangasta. Tavan muovikasseissa on kestävyysongelma, makkarapaketti leikkaa heti auki. Roskapusseina käytän muovikasseja. Jos on kevyet ostokset, niin sitten tuollainen normimuovikassi on hyvä, kun sen saa roskispussiksi jatkokäytettynä. Viiden hengen perheen ostokset vaativat vain järeämpää kalustoa.

Onko noista kestomuovikasseista tutkimuksia? Meillä on noita varmaan kymmenen ihan ikean kasseista lähtien.
Tanskalaistutkimuksen mukaan kestomuovikasseja pitäisi käyttää kymmeniä kertoja (80 tms..), jotta ne on kilpailukykyinen vaihtoehto suhteessa kahteen kertaan käytettyyn standardiin muovikassiin.

Aika meh. Ja itse kun käytän tavallista muovikassiakin useita kertoja, niin aika nihkeää on, että kestokassilla voisin jotain ympäristöhyötyjä saavuttaa käytännössä. Ja se on parhaimmillaankin täysin akateemista säätämistä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Sä olet sitten ilmeisesti samaa mieltä erään toisen keskustelijan kanssa, että sananvapautta pitää rajoittaa?
(vinkkinä sananvapausketju ja kuluttajaboikotit)

Lidl myy jotain muovikasseja ja antaa siitä rahaa hyväntekeväisyyteen.

vs.

Kärkkäinen levitti antisemitismia ja rokotevastaisuutta pitkän aikaa.

Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tuosta Kärkkäisen toiminnasta ei olisi saanut informoida Kärkkäisen yhteistyökumppaneita? Missä tässä mentiin liian pitkälle? Ihan ilmainen opetus sulle, että noiden boikottien tarkoitus on nimenomaan vaikuttaa siihen boikotin kohteeseen.

Vai onko tää vaan taas tätä sun vänkäystä?
Minusta kyse ei ole mistään informoimisesta, jos yritetään painostaa lopettamaan yhteistyö. Eiköhän kaikki ole saaneet ihan tarpeeksi tietoa siitä hesarin henkilökuvasta.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Kestokassit on mulla olleet boikotissa jo muutenkin, koska niiden ostaminen on tyhmää nimenomaan siinä valossa, mihin niitä markkinoidaan. Kestokassit ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto vain jos niitä jaksaa käyttää kymmeniä tai satoja kertoja, ja kuka oikeasti käyttää tällaisia halpoja kestokasseja niin monta kertaa? (Ei sillä, että kalliitkaan kassit olisi välttämättä sen parempi vaihtoehto, niitä pitäisi sitten jaksaa käyttää vielä huomattavasti useammin.)

Tanskan ympäristöministeriö taannoin vertaili eri kassityyppien ympäristökuormitusta, ja käytännössä tavallinen muovikassi on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto (vaikkei sitä käyttäisi kuin kaksi kertaa, kaupasta kotiin ja roskapussina roskikseen).

Tutkimus: Muovipussi onkin kauppakasseista ympäristöystävällisin
Usein vaan käy niin, että tulee käytyä kaupassa "ex. tempore", eikä juuri silloin ole tällaista kestokassia mukana. Ja jos esimerkiksi kangaskassia pitäisi tosiaan käyttää 7000 kertaa, jotta sen käyttö on ympäristösyistä perusteltua, kuten tanskalaistutkimuksen mukaan pitäisi, niin saattaa aika tiukkaa tehdä että ihmiselämä riittää...

Toki jos omistaa vain muutaman kassin, joita käyttää elämässään sitten ihan kaikkeen, niin kaipa se sitten on ihan ympäristöystävällistä... Edellyttäen, ettei ne mene rikki ihan heti ensimmäisten tuhansien käyttökertojen aikana. :smoke:

Anyways, pointti oli, että tuollaiset Lidlin halvat "kestokassit" tuskin on käytännössä ympäristönäkökulmasta kovinkaan ideaali vaihtoehto. Käytännössä tavallinen muovikassi on siis yllättävän järkevä ympäristönäkökulmasta, ja niitä ei edes tarvitse kirpparilta hakea vaan vaikka lähimmän pullonpalautuspisteen roskiksesta, jos niikseen tulee... :smoke: Eikä myöskään ole kiellettyä käyttää yhtä muovikassia useammin kuin kahdesti. Itsekin käytän noita useita kertoja, nappaan aina kotoa kassin mukaan taskuun kun lähden kauppaan. Kestokassi ei mihinkään taskuun oikein mahtuisikaan, joten on tuossa sekin hyöty.
Tanskalaistutkimuksen mukaan kestomuovikasseja pitäisi käyttää kymmeniä kertoja (80 tms..), jotta ne on kilpailukykyinen vaihtoehto suhteessa kahteen kertaan käytettyyn standardiin muovikassiin.

Aika meh. Ja itse kun käytän tavallista muovikassiakin useita kertoja, niin aika nihkeää on, että kestokassilla voisin jotain ympäristöhyötyjä saavuttaa käytännössä. Ja se on parhaimmillaankin täysin akateemista säätämistä.
Jaa. No itselläni on kangaskassi aikalailla aina takintaskussa mukana tai/ja olkalaukussa. Jos menen kauppaan nopeasti sellaisen ottaa myös mukaan. En ymmärrä miksi maksaa tyhjästä monet kerrat vuodessa, vuodesta toiseen. Kassit saanut ilmaiseksi ties mistä ja yhden ostanut eurolla.

Tuollaiset rumat kestokassit ovat tietysti oma asiansa en näe miksi sellaisen ostaa jota ei kehtaa käyttää ihan normaalina kassina ~missä vain. Kesäisinkin todella hyvä kun kulkee kaupungilla ja lähtee vaikka pussikaljottelemaan, on kestävä kassi jo valmiiksi mukana ja mukavampi kantaa kun sen saa olalle.

En itseasiassa edes muista milloin viimeksi ostanut muovipussia kaupasta. Tuntuu ihan älyttömältä touhulta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Jaa. No itselläni on kangaskassi aikalailla aina takintaskussa mukana tai/ja olkalaukussa. Jos menen kauppaan nopeasti sellaisen ottaa myös mukaan. En ymmärrä miksi maksaa tyhjästä monet kerrat vuodessa, vuodesta toiseen. Kassit saanut ilmaiseksi ties mistä ja yhden ostanut eurolla.
Itse en käytä olkalaukkua, enkä takkiakaan ole juurikaan käyttänyt viimeiseen about 4 kuukauteen...

Muovikassi menee vaikka farkkujen taskuun. Aika harvoin noitakaan tarvitsee ostaa, koska käytän vanhoja muovikasseja moneen kertaan. Ja jos oikein haluaa nuukailla/ekoilla, niin ottaa sitten ilmaiseksi vaikka pullonpalautuspisteiden roskiksista, mutta ihan noin alas en ole halunnut vajota...

Kangaskassi ei ole niin kätevä, eikä se ole niin ekologinenkaan, ainakaan jos uutena ostaa eikä käytä innoissaan kaikkeen mahdolliseen joka ikinen päivä elämänsä loppuun asti... :smoke: Koska noinhan se tanskalaistutkimus käytännössä sanoo. Ja vaikka hommaisi käytettynäkin, niin silti em. pätee, ellei edellinen omistaja ole jo käyttänyt kassia innoissaan päivittäin elämänsä loppuun asti abouttiarallaa.

Pointti on, että sen kangaskassin valmistaminen rasittaa aika paljon luontoa versus simppeli muovikassi. Täysin akateemistahan tämä toki on, koska ihmiset ostaa vaatteitakin ihan muutamaa käyttökertaa varten...
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Itse en käytä olkalaukkua, enkä takkiakaan ole juurikaan käyttänyt viimeiseen about 4 kuukauteen...

Muovikassi menee vaikka farkkujen taskuun. Aika harvoin noitakaan tarvitsee ostaa, koska käytän vanhoja muovikasseja moneen kertaan. Ja jos oikein haluaa nuukailla/ekoilla, niin ottaa sitten ilmaiseksi vaikka pullonpalautuspisteiden roskiksista, mutta ihan noin alas en ole halunnut vajota...

Kangaskassi ei ole niin kätevä, eikä se ole niin ekologinenkaan, ainakaan jos uutena ostaa eikä käytä innoissaan kaikkeen mahdolliseen joka ikinen päivä elämänsä loppuun asti... :smoke: Koska noinhan se tanskalaistutkimus käytännössä sanoo. Ja vaikka hommaisi käytettynäkin, niin silti em. pätee, ellei edellinen omistaja ole jo käyttänyt kassia innoissaan päivittäin elämänsä loppuun asti abouttiarallaa.
Joo no tutkimus on siitä aika perseestä että puuvilla, joka on luonnon materiaali, on aina parempi käyttöesineenä kuin muovipaska. Sama kuin ostaa halpaa "vaatetta" josta puolet ovat jotain keinokuitupaskaa. Joo se kuluttaa vettä ja maapinta-alaa, sou what?
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
So what, että muovikassin valmistaminen kuluttaa erittäin vähän mitään vettä, maapinta-alaa tai energiaa versus kangastuotteet.
Niin no tässä on niin iso arvoristiriita että maatumaton ja uusiutumaton materiaali on lähes poikkeuksetta huonompi kuin uusiutuva ja luonnosta saatava. Se päätyy monesti myös meriin ja sinä varmasti tiedät mitä muoviroska ja etenkin mikromuovit tekevät merille ja sen asukeille. Tämä ei ehkä kuulu enää aiheeseen enkä tästä ala täällä sen enempää kanssasi vääntämään. Sen verran kuitenkin että esimerkiksi nyt halut korvata muovipinnoitettuja mukeja ja muovipillejä kuitumateriaaleilla on vain, ja ainoastaan hyvää kehitystä.

Pitää olla aikamoinen muoviteollisuuden puudeli jos on toista mieltä, ihan suoraan sanottuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Minusta kyse ei ole mistään informoimisesta, jos yritetään painostaa lopettamaan yhteistyö. Eiköhän kaikki ole saaneet ihan tarpeeksi tietoa siitä hesarin henkilökuvasta.
Tuossa jo ehti @Jurppii edelle, mutta haluatko siis alkaa rajoittaa ihmisten sananvapautta?
Vai vänkäätkö nyt vaan jostain termistä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 452
Kestokassit on mulla olleet boikotissa jo muutenkin, koska niiden ostaminen on tyhmää nimenomaan siinä valossa, mihin niitä markkinoidaan. Kestokassit ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto vain jos niitä jaksaa käyttää kymmeniä tai satoja kertoja, ja kuka oikeasti käyttää tällaisia halpoja kestokasseja niin monta kertaa? (Ei sillä, että kalliitkaan kassit olisi välttämättä sen parempi vaihtoehto, niitä pitäisi sitten jaksaa käyttää vielä huomattavasti useammin.)

Tanskan ympäristöministeriö taannoin vertaili eri kassityyppien ympäristökuormitusta, ja käytännössä tavallinen muovikassi on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto (vaikkei sitä käyttäisi kuin kaksi kertaa, kaupasta kotiin ja roskapussina roskikseen).

Tutkimus: Muovipussi onkin kauppakasseista ympäristöystävällisin
Tuosta tutkimuksesta tämä on lähimpänä Prisman kestokassia:
PP bags, woven: Reuse for grocery shopping at least 5 times for climate change, at least 45 times considering all indicators; finally dispose with recyclables, otherwise reuse as waste bin bag if possible, lastly incinerate.
Eli alkuvuodesta ostamani Prisman kestokassi on jo maksanut itsensä takaisin ilmastonmuutoksen osalta ainakin about 10 kertaisesti ja kokonaisuudenkin kannalta ollaan plussan puolella. Ja kassi on vielä täydessä iskussa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Eli alkuvuodesta ostamani Prisman kestokassi on jo maksanut itsensä takaisin ilmastonmuutoksen osalta ainakin about 10 kertaisesti ja kokonaisuudenkin kannalta ollaan plussan puolella. Ja kassi on vielä täydessä iskussa.
Good for you, mutta mulla on vahva epäilys, että noita kasseja ei keskimäärin käytetä yli 45 kertaa... Ja sittenkin ne jää plussan puolelle vain siinä tapauksessa, että tavallista verrokkikassia ei käytetä muuta kuin kerran kaupasta kotiin ja toisen kerran kodista roskikseen. Esimerkiksi itse käytän tavallista muovikassia ehkä viitisen kertaa tai useamminkin, enpä ole kirjaa näistä pitänyt.

Joka tapauksessa koko keskustelu on täysin akateemista, eikä näillä ole mitään suurta merkitystä minkään kannalta, ja juuri siksi onkin naurettavaa ja älytöntä, millainen hurmoskultti jonkun kestokassin ympärille on syntynyt (ja toisaalta dissauskultti tavalliseen muovikassiin liittyen), ja mitä Lidlkin siis lietsoo.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 452
Good for you, mutta mulla on vahva epäilys, että noita kasseja ei keskimäärin käytetä yli 45 kertaa... Ja sittenkin ne jää plussan puolelle vain siinä tapauksessa, että tavallista verrokkikassia ei käytetä muuta kuin kerran kaupasta kotiin ja toisen kerran kodista roskikseen. Esimerkiksi itse käytän tavallista muovikassia ehkä viitisen kertaa tai useamminkin, enpä ole kirjaa näistä pitänyt.
Miksi hitossa niitä ei käytettäisi yli 45 kertaa? Olettaen että niillä ei roudata jotain rautanauloja niin miksi ihmeessä ihmiset ostaisi niitä jatkuvasti lisää?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 238
Miksi hitossa niitä ei käytettäisi yli 45 kertaa? Olettaen että niillä ei roudata jotain rautanauloja niin miksi ihmeessä ihmiset ostaisi niitä jatkuvasti lisää?
Omiin kokemuksiin perustuen arvelisin, että monella nämä "unohtuu" johonkin kaapin perukoille pidemmäksikin ajaksi.

Lisäksi eihän noikaan ikuisesti kestä, jossainhan se raja menee niilläkin.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Omiin kokemuksiin perustuen arvelisin, että monella nämä "unohtuu" johonkin kaapin perukoille pidemmäksikin ajaksi.

Lisäksi eihän noikaan ikuisesti kestä, jossainhan se raja menee niilläkin.
Jos sinulle tuottaa henkilökohtaisesti ihan älyttömästi vaivaa pitää jotain pientä kangaskassia mukana niin noh, mitä tuohon voi sanoa? Älä projisoi.

Itseasiassa jo edesmennyt ukkini käytti kauppakassia kun oli niin pihi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Joka tapauksessa koko keskustelu on täysin akateemista, eikä näillä ole mitään suurta merkitystä minkään kannalta, ja juuri siksi onkin naurettavaa ja älytöntä, millainen hurmoskultti jonkun kestokassin ympärille on syntynyt (ja toisaalta dissauskultti tavalliseen muovikassiin liittyen), ja mitä Lidlkin siis lietsoo.
Maailmassa ostetaan päivittäin varmaan satoja miljoonia muovikasseja. Noista kaikki materiaali päätyy ympäristöön joko kokonaisena tai mikromuovina. Kyseessä ei todellakaan ole pieni ongelma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 834
Viestejä
4 204 027
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom