Peliä nyt takana reilu 4 tuntia. En siis tähän tuotokseen ole koskenut pitkällä tikullakaan, ennen kuin peli tuli Steamiin ja tuli tuo uusi Wastelanders "megapäivitys" peliin. En ole katsonut juurikaan edes videoita, eli suoraan sanottuna en tiedä millainen peli on aikaisemmin ollut ja mitä kaikkea uutta tuo Wastelanders tähän oikein toi. Käytännössä olin vain tietoinen, että peli on saanut murskakritiikit, launchi ei sujunut kovinkaan hyvin ja lähes "kaikki" Fallout fanit vihasivat tätä peliä. Siksi skippasin tämän itsekin, kun olen pitänyt useista aiemmista Fallouteista, enkä halunnut pettyä pahasti ja maksaa siitä 60€.
Mutta nyt tosiaan tuli sitten ostettua, kun joku täällä vinkkasi että linkittämällä Bethesda Launcherin ja Steamin tämän saa ilmaiseksi myös sinne Steamiin Fallout 1, 2 ja Tacticsin kera. Ostin jostain avainkaupasta halvalla avaimen ja niinhän se tosiaan ilmestyi Steamiinkin sitten julkaisussa ihan luvatusti.
Ja täytyy kyllä sanoa, että olen tykännyt tähän mennessä todella paljon! Ihan maistuu vanhalta kunnon Falloutilta ja tulee sellaiset vibat, että onpas taas kiva tutkia uutta maailmaa kun edellisen Falloutin pelaamisesta on itselläni kuitenkin jo vuosia. Ei haittaa ollenkaan, että muitakin pelaajia näkyy maailmassa. He eivät tähän mennessä ole aiheuttaneet mitään ongelmia - tosin eipä heistä seuraakaan ole kummemmin ollut. Olen huudellut mikin kautta pelissä tervehdyksiä käytännössä kaikille näkemilleni pelaajille englanniksi, mutta tähän mennessä kukaan ei ole minulle vastannut yhtään mitään. En tiedä toimiiko pelin sisäinen puhesysteemi vai eikö pelaajat vain omista mikkejä. Pari pelaajaa on jotain moikka-emotea heilutellut mutta siinä se.
Muutama asia on jäänyt kuitenkin mietityttämään. Olen nyt vasta tasolla 7, enkä oikein täysin sisäistä tuota C.A.M.P. järjestelmää. Yhden tehtävän sain sieltä Waywardin baarimikolta, jota tehdessä oli pakko perustaa oma C.A.M.P. ja rakentaa joku kyltti. No, sen lykkäsin pystyyn ihan siihen baarin viereen ja suoritin kyseisen tehtävän, mutta tänään tullessani takaisin peliin tuli ilmoitus että minun C.A.M.P. lokaatio ei ollut saatavilla tällä serverillä. Haluanko vaihtaa serveriä vai liikuttaa C.A.M.Pin uuteen lokaatioon ilmaiseksi? Valitsin että haluan pysyä serverillä ja liikuttaa ilmaiseksi, kun en sinne tosiaan ollut oikein mitään kerennyt rakentaakkaan. Mutta siis minne se C.A.M.P kannattaa näin alkuvaiheessa perustaa? Keskelle metsää kauas kaikesta vai mielummin juurikin jonkun lokaation lähelle? Ja jos nyt innostun käyttämään paljon aikaa rakentamiseen, onko se tosiaan niin että kaikki rakentamani pysyy vain ja ainoastaan siinä yhdessä paikassa? Eli siis jos joskus myöhemmin haluan taas siirtää C.A.M.Piani, saanko mitään resursseja takaisin vai aloitanko käytännössä vain uuden C.A.M.Pin ihan tyhjästä? Vai siirtyykö myös jo kaikki valmiiksi rakentamani asiat mukana? Nyt en ole tästä syystä raaskinut vielä rakentaa mitään kummoisempaa, kun en tiedä tuhlaanko vain resurssejani ja mikä olisi hyvä paikka ensimmäiselle C.A.M.Pille.
Ja toinen mikä mietityttää on tuo FPS. Voiko olla oikeasti mahdollista, että tässä on FPS cäpätty 72:een? En löytänyt mistään asetuksista FPS:ään liittyviä säätöjä. Minulla on i7-9700k prossu ja GTX 2080 näyttis, eli peli pyörii täysillä asetuksilla varsin nätisti, mutta FPS ei vain nouse yli 72 missään tilanteessa. Ei edes sisätiloissa vaikka pelkkää seinää tuijottaisi, eli jonkinlainen cap tuossa selvästi on. Pystyykö sitä mitenkään ohittamaan?