Tuli pelattua Fallout 4 läpi perus PS4-konsolilla ihan siksi, että saisi tämän tekeleen myytyä eteenpäin pelaamisen jälkeen. Etukäteen tiesin jo, että en varmaan pelistä ihan kauhiasti tykkää ns. tyhmennysten takia, mutta täytyihän sitä peilailla silti. Onneksi en ostanut PC:lle.
Itse tykkäsin Fallout 3:sta ja New Vegasista, jälkimmäisestä enemmän. Nelonen tuntui monessa mielessä suuremmalle yleisölle suunnatulta tekeleeltä, josta puuttui monia aiempien sarjan osien hyviä puolia. Tässä listattuna omia plussia ja miinuksia pelistä:
+ Kuten yleensä, nähtävää ja etsittävää on paljon. Parhaimmat hetket nelosessa kuluivat itsellä joko yksin tai kumppanin kanssa vaeltaessa pitkin Bostonia ja etsien tuntemattomia seikkailuja
+ Muutama questi oli mieleenpainuva ja uniikki, kuten The Last Voyage of U.S.S. Constitution ja The Mystery of the Cabbot House
+ Peli oli kohtuuhyvin saatu pätsittyä kuntoon, eikä peliä rikkovia bugeja esiintynyt
+ Liikkuminen, ampuminen ym. toiminnot ovat nyt paljon sujuvampia
+ Osa kumppaneista on aidosti mielenkiintoisia, kuten Nick Valentine, Deacon ja Curie
- Perustarina on mitäänsanomattoman yksinkertainen, turhanpäiväiseen mustavalkoajatteluun harhautuva höttö, jossa moraalista harmaata aluetta ei ole. Kolme pääasiallista factionia ovat aivan lapsellisen yksinkertaistettuja omaa etua ajavia joukkioita, jotka eivät sitäpaitsi ole ollenkaan kiinnostavia
- Sitä v#tun settlementtien rakentamista tuputetaan pelaajalle ovista ja ikkunoista. Käyttöliittymä on hommaan on aivan kaamea, eikä pelaajan ole onneksi pakko vaivautua rakentelemaan paljoa, jos ei halua. Omasta mielestä settlementtien rakentelu ei vain kuulu Fallouttiin millään lailla...
- Bethesda never changes; bugeja on silti tarjolla joka lähtöön. Hahmot muistuttavat lähinnä Disneyworldin liikkuvia piraattinukkeja sätkyvine animaatioineen. Immersiosta ei voi suuremmin puhua
- Perk-systeemi on suoraan sanottuna pers#&stä: Mukana on paljon sälää, jolla ei tee yksinkertaisesti mitään. Ja kun kokemuspisteitä ei voi sijoittaa kykyihin, joutuu kökösti värin perusteella päättelemään, onnistuuko puhelahjojen hyödyntäminen vai ei
- Dialogisysteemiä on yksinkertaistettu liikaa. Mukana on vaihtoehdot: Sarcasm (eli kyllä), Yes (kyllä), No (sittenkin kyllä), Maybe (eli tietysti kyllä). Mukana on myös BioWare-tyyliin vaihtoehdot ole täysi mulkku/älä ole mulkku.
- "Another settlement needs your help"
- Questit. Suurin osa on perus ampumismekaniikkaa palvelevia juttuja, joissa on määrä mennä paikkaan X ja tappaa Y. Moraalista harmaata aluetta ei ole lähellekään yhtä paljon kuin Fallout 1 ja 2 -peleissä. 90-luvun Fallouteissa pystyi mm. myymään puolison parista pullonkorkista pornostudiolle. Serebraalista stimulaatiota tai filosofista pohdintaa ei löydy täältä, vain ja ainoastaan ampumiseen ja rellestämiseen suunnattua gunplayta