Fallout 4

Kun tarkemmin tuota ilmoitusta katsoo, niin pitää paikkansa. Harmi, olisin toivonut samaa PC:lle, koska se piirtoetäisyys ei silläkään minusta aina riitä.
Eikös tuossa ala sitten se pelimoottorin seinä tulemaan vastaan kun konsoleilla taas lähinnä raudan voimasta ollut kiinni.
Jotka proolla pelaavat niin pelihän pyörii 1400 resolla+Noi parannukset grafiikkaan.
 
Eikös tuossa ala sitten se pelimoottorin seinä tulemaan vastaan kun konsoleilla taas lähinnä raudan voimasta ollut kiinni.
Jotka proolla pelaavat niin pelihän pyörii 1400 resolla+Noi parannukset grafiikkaan.
No, se pelimoottorihan tulee vastaan monessa muussakin asiassa kuten 60Hz rajoituksesta näkee.
 
Konsoleilla piirtoetäisyys on ilmeisesti yhä alle alle PC:n tason, PS4 Prolla ehkä pääsee PC:n tasolle.

Monen asian piirtoetäisyyteen vaikuttaa uGrids-arvo, jonka muuttaminen on todella hazardia. Oletusarvo on todennäköisesti sama 5 kuten muissakin saman moottorin peleissä. Toki piirtoetäisyys kasvaa arvoa nostamalla, mutta moni muukin asia (kuten skriptit) alkaa herkästi toimia miten sattuu.
 
Asiasta Fallouttiin.

Mitenkä herroilla on säädetty settingsit Falloutissa? Eli tätä iän ikuista bethesdan 60-fps ongelmaa miettien.
Mul on käytössä 144mhz g-sync:llä varustettu monitori ja pelatessa tuntuu ettei asetukset ihan kohdallaan olo. :/

Eli kannattaako yhä ipresentintervalleihi yms mennä näpräilee vai onko tässä tullut joku patchi jonka olis pitäny jollain tapaa korjata näitä ongelmia?
Jos joku tietää helpohkon tavan jolla saisi sen fps:n capattua 60 ilman v-sync siten että g-sync on toiminnassa niin olisin kiitollinen. ^^
 
Tuohon g-syncin cappaamiseen olisin itsekkin halukas kuulemaan vaihtoehtoja. Tähän saakka olen käyttänyt monitorista fyysista virkistystaajuuden rajoittamista, jolla FPS:n saa capattyä 60:een g-syncin pysyessä toiminnassa. Mutta joku automaaginen softa-ratkaisu olisi paljon parempi vaihtoehto.
 
Siis mikä tämä 60fps ongelma on? Ettei saa capattua 60 vai ei saa yli? :btooth:
Testasin tuossa kaikki asetukset tapissa @1440p, niin näytti 60-90 heiluvan fps, ei siis tarvetta texture packille, alle 60fps ei käy.
2160p jo näilläkin tekstuureilla ja piirtoetäisyyksillä saa aika paljon pudottaa, että pysyy 60.

Asiasta toiseen;
Jos Obsidian ei tee New Vegaseja tähän, niin saa nähdä tuleeko enää aloitettua alusta. Jos niin realismimodeilla, varsinkin damage/ase/suoja balanssimodilla.
 
Siis mikä tämä 60fps ongelma on? Ettei saa capattua 60 vai ei saa yli? :btooth:
Testasin tuossa kaikki asetukset tapissa @1440p, niin näytti 60-90 heiluvan fps, ei siis tarvetta texture packille, alle 60fps ei käy.
2160p jo näilläkin tekstuureilla ja piirtoetäisyyksillä saa aika paljon pudottaa, että pysyy 60.
Falloutin (ja skyrimin) käyttämän pelimoottorin ongelmana on se, että FPS:n noustessa yli 60, alkaa fysiikat bugittamaan. Muun muassa vihut voivät helposti jäädä seiniin tai maahan jumiin ja kaikkiin objekteihin joihin fysiikkat vaikuttavat voivat alkaa sekoilemaan. G-sync näyttöjen tapauksessa FPS rajoittaminen 60:een vaati joitain lisätemppuja, johon tässä etsitään helpointa ratkaisua.
 
Falloutin (ja skyrimin) käyttämän pelimoottorin ongelmana on se, että FPS:n noustessa yli 60, alkaa fysiikat bugittamaan. Muun muassa vihut voivät helposti jäädä seiniin tai maahan jumiin ja kaikkiin objekteihin joihin fysiikkat vaikuttavat voivat alkaa sekoilemaan. G-sync näyttöjen tapauksessa FPS rajoittaminen 60:een vaati joitain lisätemppuja, johon tässä etsitään helpointa ratkaisua.

Ahaa, siitäkö ne sitten johtuivat :D ajattelin ihan "perusbugeiksi" (ei mitenkään liian usein käynyt). Kiitos vastauksesta. Skyrimiä ei ole jaksanut, Oblivion söi sen sarjan iteltäni täysin (ja Morrowind), kun pelattavuus ei ollut parantunut yhtään.
Ymmärrän siis vielä vähemmän hienomman grafiikan julkaisemista...
 
Mikäs tuo 60fps bugi on? Itse en ole pitänyt vsynciä päällä (muuten kun ajureista g-sync vsync @100hz) enkä ole huomannut ongelmia tähän mennessä..?

Edit. Vastattiinkin yllä.
 
Fysiikat ovat sittten vain näkyvin asia, minkä 60 fps ylittyminen hajottaa. Skriptit voi hajota herkästi myös ja sitten voi tullakin seinä vastaan tehtäviä suoritettaessa.
 
Ahaa, siitäkö ne sitten johtuivat :D ajattelin ihan "perusbugeiksi" (ei mitenkään liian usein käynyt). Kiitos vastauksesta. Skyrimiä ei ole jaksanut, Oblivion söi sen sarjan iteltäni täysin (ja Morrowind), kun pelattavuus ei ollut parantunut yhtään.
Ymmärrän siis vielä vähemmän hienomman grafiikan julkaisemista...
Se ei välttämättä rajoitu pelkästään fysiikan bugeihin, vaan saattaa bugata scriptat ja korruptoida savet.
 
Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon paremman näköiseksi Fallout 4 muuttuu tekstuuripaketin myötä. Tuskin silti tulen sitä ihan heti asentamaan uudelleen, kun just eilen poistin koneelta viitsimättä edes pelata läpi asti. Omalta kohdaltani kaikki settlementteihin liittyvä sähläys ja rutiinit pilasivat pelikokemusta liikaa, vaikka olin modannut niihin kohdistuvat satunnaishyökkäykset pois. Peli kaipaisi jonkun perusteellisen overhaul-modin, jotta kolahtaisi itselleni. Toivottavasti sellainen jossain vaiheessa tulee, koska pelialue itsessään oli taas kerran Bethesdalta oikein hienosti rakennettu.
 
Siis aika on sidottuna FPS:ään. Erittäin outoa, muistan viimeksi näin käyneen joskus jollain pentium ykkösellä pikkupelit...
 
Asentakaa RivaTuner Statistics Server ja laittakaa sieltä Fallout 4 executablelle FPS limit 60 tai 61.

Eli ipresentinterval 1 => 0, jotta pelin oma v-sync lähtee pois päältä. Sitten rivatunerilla limittaan fps:n 60 ja näin ollen mulla on g-sync käytössä ja fps ei pääse yli 60..-kö? :D
 
Miten te olette hoitaneet noiden siirtokuntien puolustuksen? Liitteenä kuva omasta tyylistä. Olen laittanut noita tolppia 2-4 per paikka koosta ja sijainnista riippuen. Kuva on Somerville Placesta, jossa viimeisin super mutanttien ryöstöretki hyytyi suunnilleen viidessä sekunnissa. Yleensä kun tulee paikalle, niin ehtii näkemään kun taivaalta sataa raidereita ja muita mosia. Sen kummemmin ei itse noihin hyökkäyksiin yleensä ehdi reagoimaan ennenkuin ne ovat jo ohi.
 

Liitteet

  • 20170204100446_1.jpg
    20170204100446_1.jpg
    604,7 KB · Luettu: 178
Tästä tuli mieleen, että ilmeisesti fps-lukolla on jotain tekemistä latausaikojen kanssa myös. Aika pitkään ehdin pelaamaan tätä, ja latausajat tuntui vaan pitenevän entisestään. Peli oli kuitenkin asennettu sampan 950 pro ssd:lle, muistia on riittävästi (32GB) ja prosessorissakin pitäis vääntö riittää (i7 6850K), mut silti lataus kesti ikuisuuden. Modeja ei ollut asennettuna vielä tossa vaiheessa.

Jonkin aikaa tuli selattua ratkaisuja, kun ei reinstallikaan auttanut. Löytyi sitten modi, joka poistaa ton 60 fps rajan latausruutujen ajaksi, ja latausajat tipahti ihan muutamaan sekuntiin entisen 10-30 sekunnin sijaan. Modin nimi on ihan vaan Load Accelerator. Nyt jaksaa taas pelatakin vähän enemmän ilman, että hermot menee latausruutujen kanssa.

Load acceleratoria käyttänyt itsekin. Nopeuttaa huomattavasti tosiaan. Mutta saattaa sekoilla välillä harvoin joissakin sisätiloissa. Jolloin peli on tosiaan turhan vauhdikas ja keskustelut myöskin meneevät turhan nopeasti. Mitään ei tuntunut silti menevän rikki questeissa yms. Ja kyllä tätä voi suositella koska hyödyt on niinpaljo isommat ku silloitällöi turbolla käyvä peli :D

Mitä mieltä olette kartan koosta 4sessa ? Jos nyt tällei mututuntumalta ni se ei oo yhtää isompi ku 3/new vegasissa. Paikkoja on ehkä hitusen enemmän. Ja ei en pidä mitään päästä päähän kävelytestiä luotettavana koska muuttujia on niinpaljon.

Onha nää mahtavia pelejä. Varsinki kuhan modaa mielesekseen. Täytyypi joskus sitä survivalia kokeilla kyllä jos pelin kantavire niinpaljo muuttuu kun tässä ketjussa kehutaan.
 
Oliko jossain jo screenshotteja tekstuuripackin kanssa? Bethesdan tuntien epäilyttää koko touhu
 
En myöskään huomannut mitään valtavaa eroa tosin aikaa sen verran kun olen pelannut viimeksi että ei muisti oikein tekstuureista. Onkohan mahdollista tarkistaa jotenkin että nuo ovat yleensäkin käytössä?
 
En myöskään huomannut mitään valtavaa eroa tosin aikaa sen verran kun olen pelannut viimeksi että ei muisti oikein tekstuureista. Onkohan mahdollista tarkistaa jotenkin että nuo ovat yleensäkin käytössä?
Pelin päävalikosta add-ons ja siellä pitäisi lukea että highresolutionpack installed yms. Rehellisesti sanottuna odotin parempaa. Ainakaan tässä videossa erot eivät ole suuria.
 
Kyllä tuo varmaan 4k ihan ok on ainakin ne tekstuurit ovat hiukan vähemmän rumat. Tosin parannus on silti niin pieni että aika sama 1080p resoluutiolla. Tuosta paketin koosta nyt on turha nillittää koska open world peleissä on aivan järkyttävä määrä tekstuureja muutenkin joten pienikin tarkkuuden nousu vaikuttaa heti aika massiivisesti koko paketin kokoon.
 
Pelin päävalikosta add-ons ja siellä pitäisi lukea että highresolutionpack installed yms. Rehellisesti sanottuna odotin parempaa. Ainakaan tässä videossa erot eivät ole suuria.
Videon tekijä suunnilleen aloittaa kertomalla, että testikortissa ei ole riittävää määrää muistia... Varsin turha video siis kun näkee, että kortti tukehtuu muistin loppumiseen.
 
Tuossakin hieman vertailua. Ero on aika marginaalinen.
Se ei näy kunnolla 1080p resolla. Sanoisin, että vasta kun resoluutio on 1440p tai suurempi tuo high res pack kannattaa ladata. Se ero näkyy sitä paremmin mitä suurempi oikea resoluutio on.
 
Nonniih 980ti-Titan x pascal korttilaiset ja ketkä omistavat fallun, laittakaas koneet tulille ja kommentteja.
 
Toisaalta Bethesdan paketissa tekstuurit on parantuneet aika konsistentisti kaikkialla vrt. fanien vääntämät epätasaiset tekstuuripaketit. Eikä rendausresoluutiolla ole sinällään väliä kun puhutaan tekstuurimapattujen pintojen resoluutiosta, tekstuureja voi käyttää vaikka miten eri tavoin jolloin hyödyn näkee vaikka pelaisi 800x600.

Toinen mielenkiintoinen asia on kuinka paljon vrammia paketti oikeasti vaatii, Bethesdan engine tuskin kovin smoothisti streamailee jolloin tarvitaan minimissään suht. paljon vrammia kuitenkin. Mutta riittääkö 6 GB vai vaaditaanko oikeasti 8 ettei stutteroi.
 
Hyvin tuo näytti 290x 4GB pyörivän. Jostain syystä vsyncin pois ottaminen aiheutti stutteria kääntyessä (rajoitettu ajureista fps targetilla 60). Laitoin vsync takaisin niin tuntui vähenevän huomattavasti (ipresetinterval)
 
Eikä tuo anna isoa damaa suorituskyvyssäkään vs normaali:


Mutta kuten yllä kirjoitettu, tarkoitettu isomille resoille kun fhd.
Huomatkaa että jo FHD resolla lähellä 5k täyttyminen vrameissa joten isomilla resoilla täyttyy entistä enemmän.

 
Huomatkaa että jo FHD resolla lähellä 5k täyttyminen vrameissa joten isomilla resoilla täyttyy entistä enemmän.

Muistin varaaminenhan ei tarkoita, että sitä välttämättä tarvitaan. Useat GTX 970:n käyttäjät netissä ainakin sanovat, ettei mitään ongelmia pyörittää.
 
4GB kortti 1440p resolla ei riitä. Peli nykii kun kortin muisti ei riitä ja kamaa on ladattava muualta.

EDIT: Käytössä siis high res pack
 
Viimeksi muokattu:
4GB kortti 1440p resolla ei riitä. Peli nykii kun kortin muisti ei riitä ja kamaa on ladattava muualta.

EDIT: Käytössä siis high res pack

Ei se riitä 1200p myöskään load lagia tulee välillä kun siirtyy erilaiseen paikkaan jossa eri tekstuureja. Tuohon auttaa kyllä helvetin nopea PCI-E SSD.
 
Ei se riitä 1200p myöskään load lagia tulee välillä kun siirtyy erilaiseen paikkaan jossa eri tekstuureja. Tuohon auttaa kyllä helvetin nopea PCI-E SSD.
Minulla on koko peli tavallisella SSD:llä ja sen nykimisestä päätellen edes tuo PCI-E SSD ei tee siitä sulavaa. Tulisi nyt se Vega, niin saisi kunnon kortin koneeseen.
 
Voi hemmetti, ai ei 4GB VRAM riitä? Itellä on 3GB... Latauksessa vasta koska täällä pöndellä ei paljon interwebsissä hurjastella.
 
Yllättävän hyvin tuo kuitenkin pyörii 4GB vram kanssa kun ottaa huomioon että Deus Ex MD ei enää ole pelattava ultra tekstuureilla stutteria ja pätkimistä on niin paljon. Tosin jos ei omaa nopeaa SSD ja pagefile ei sijaitse myös mieluummin eri SSD:llä niin lagi saattaa olla aika tuskallista jatkuvasti.
 
Aika paljonhan stutterointi muistin loppuessa johtuu enginen designistä. Filtteröintiä varten tekstuureista pidetään muistissa myös pienempitarkkuuksisia versioita kuitenkin joihin engine voi fallbackata jos tarkin versio ei ehdikään latautua muistiin.

Ja jos vrammia on liian vähän ettei pelaajan ympärillä oleva "perussetti" mahdu kokonaan muistiin niin näkee lähinnä rivoa pop-inniä jatkuvasti. Käytännössä ainakin vanhempien engineiden kanssa tollasta ei kuitenkaan jakseta hifistellä ja tekstuurien streamauskin on melkosia virityksiä täynnä :geek:
 
Mikä tappaa(asetus) falloutissa menoa jos ei 1080 kortti jaksa 1440 resoolakaan pyöriä 60fps vaan käy jopa 40fps
 
en kyllä ymmärrä miten pyörii tolla noin huonosti.
Mulla 6700k + 1080. 1440p kaikki täysilla ja hd pack niin kyllä mulla pysyy n.72fps Vsync päällä about samanlaisessa maisemassa missä toi pyöri.
Normaalisti kyllä kun pelailen otan godrayssit pienemmälle ja blurrit jne pois.
 
Testasin ny vielä ilman v-sync ja 1440p, kaikki ultralla ja hd pack.
noissa samoissa maisemissa 80-100fps ja muutaman kerren droppaili 70 puolelle.
Sisätiloissa yli 100 oikeestaan aina.
Kaupungissa 70-90 ja välillä droppailee 60 tietämille.

Edit: Hmm onpas aika veikee. Steamin fps laskuri näyttää paljon enemmän ja muutenkin tuntuu pyörivän paremmin.
Afterburnerin kun pistää näyttämään tietoja niin huomaa ihan kun välillä droppailee pahasti ja tippuu välillä alle 50fps.
 
Viimeksi muokattu:
Testasin ny vielä ilman v-sync ja 1440p, kaikki ultralla ja hd pack.
noissa samoissa maisemissa 80-100fps ja muutaman kerren droppaili 70 puolelle.
Sisätiloissa yli 100 oikeestaan aina.
Kaupungissa 70-90 ja välillä droppailee 60 tietämille.

Edit: Hmm onpas aika veikee. Steamin fps laskuri näyttää paljon enemmän ja muutenkin tuntuu pyörivän paremmin.
Afterburnerin kun pistää näyttämään tietoja niin huomaa ihan kun välillä droppailee pahasti ja tippuu välillä alle 50fps.
Ja tiedossa kai on, että engine sitoo fysiikat ruudunpäivitysnopeuteen ja suurin turvallinen ruudunpäivitysnopeus on 60? Sen yläpuolella voi tapahtua mitä tahansa
 
Nyt tekisi mieli sanoa pari varsin rumaa sanaa. Kuten aiemmin totesin 4GB ei riitä high res packin kanssa 1440p resoluutiolla, joten päätin ottaa sen pois päältä. Pelin valikoista ei löytynyt kohtaa sen pois päältä ottamiseen, joten kävin steam clientin puolella ja menin ottamaan ruksin pois sen DLC:n kohdalta. Sekuntia myöhemmin kun Fallout 4:n kohdalla välähti queued tajusin, että se 58 gigan paketti haihtui juuri kovalevyltä. Steam ei kysynyt mitään vahvistuksia vaan deletoi sen samantien. Olisin vain halunnut sen pois päältä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom