F1 Yleiskeskustelu

Tuo Rovanperä-spekulointi on turhaa. Kyllä se on joko tai (ralli tai rata-autoilu). Ovat niin täysin eri lajeja.

Mielenkiinto kannattaa suunnata ehdottomasti Taposeen.
Rovanperän f1-spekulointi on täysin turhaa toistaiseksi. Mut Rovanperän rata-autoilu ura kyl varmasti jatkuu, tehokkaammat autot jo mielessä. Mut ens kaudella taas täys panos rallissa. Hyvä!
 
Toisaalta voisi Rovanperälle olla hyvä pesti ajaa show-kuskina tms kun kerta verkot on jo vedessä. Rallikaan ei enää ole 100% agendalla. Tuskin kuitenkaan f1-kuskiksi päätyy. Olisihan tuossa voinut käyttää huomattavasti uudempaa autoa, jolloin olisi saatu edes vähän relevanttia dataa.
Löytyy varmaan hirveästi dataa marraskuussa ajetuista kierroksista, radan kunto ja lämpötila, lämpötila, kosteus ilmanpaine, jopa ammattikuski voi hävitä sekuntteja eri päivänä. Se että tallin syynääjät vielä saisi datasta jotain irti niin ei niitä tavan pulliainen enää pysty vertailemaan kuin "opastajan" kierrosaikoihin.
 
Kyllä se joukkuelajeissa pääsääntöisesti on seura mitä kannatetaan. Ihan sama vaikka tyypit vaihtuu
Vähän riippuu, joukkuelajeissa ehdottomasti on vahvaa joukkue kannatusta. Mutta on sitten yksittäisiä urheilijoita joita kannatetaan, seura vähemmällä. Jalkapallo vahva esimerkki ääripäistä, kannaetaan joukkuetta vaikka tiputaan, ja sitten niitä suuria henkilöitä, joiden perässä mennään, vaikka hiekka-aavikolle.

F1ssä on molempaa, ja tässä sarjassa se piirre että joukkueet on vähemmän kansallisia, mutta silti voi olla se ns maajoukkue, eli muuallakkin kuin Suomessa on sitä oman "maajoukkueen" kannatusta, on se sitten kuljettajat, tallit, tallien omistajat.

Suomalaisittain Räikkönen esimerkki kuskikannatuksesta, ihan sama missä tallissa hän ajoi. Ja jos katsotaan ns maajaoukkueatta suomalaisia, niin kuskit ja tallit vaihtuneet, menestystä tai ei, niin kannattajia ollut.

Sitten on heitä jotka vaihtaa tai hylkää heti jos ei menestystä.
 
Kahden kauden jälkeenkö ykkösiin? On kyllä kova tavoite, mutta mitäpä minä täältä näppäimistön takaa olen arvostelemaan..
Eiköhän se ole että kovimmat nimenomaan menee mahdollisimman suoraan ja nopeasti pääluokkaan, jos jää vaikka kakkosiin junnaamaan pariksi kaudeksi niin arvo laskee kuin lehmän häntä. Mestaruus tai ihan minimissää top 3 pakko olla näissä pikkuluokissa heti.
 
Taposella on jo nyt superlisenssiin oikeuttava määrä pisteitä?
Hyvin todennäköisesti nimenomaan siirtyy -26 tai -27, jos vain auto ja mies kulkee.
Jos tulisi mestaruus ensi vuonna F3:sista niin voisi olla tsänssi päästä suoraan ykkösiin kuten Bottas. Siellä on kyllä paljon F2-mestareitakin jonossa mutta tuntuu että suomalaisuudella on jotain itseisarvoa tuossa maailmassa eli kyllä jopa se -26 voisi onnistua parhaimmillaan.
 
Bottaksen loppukauden ihmettä lukuunottamatta silloin todella kauan sitten, ei suomalaisilla ole oikein F3:ssa kulkenut, tai aina ollut jotain joka torpannut systeemit. Olisihan se aika saada tuohon muutosta, saa nähdä.
 
Vähän riippuu, joukkuelajeissa ehdottomasti on vahvaa joukkue kannatusta. Mutta on sitten yksittäisiä urheilijoita joita kannatetaan, seura vähemmällä. Jalkapallo vahva esimerkki ääripäistä, kannaetaan joukkuetta vaikka tiputaan, ja sitten niitä suuria henkilöitä, joiden perässä mennään, vaikka hiekka-aavikolle.

F1ssä on molempaa, ja tässä sarjassa se piirre että joukkueet on vähemmän kansallisia, mutta silti voi olla se ns maajoukkue, eli muuallakkin kuin Suomessa on sitä oman "maajoukkueen" kannatusta, on se sitten kuljettajat, tallit, tallien omistajat.

Suomalaisittain Räikkönen esimerkki kuskikannatuksesta, ihan sama missä tallissa hän ajoi. Ja jos katsotaan ns maajaoukkueatta suomalaisia, niin kuskit ja tallit vaihtuneet, menestystä tai ei, niin kannattajia ollut.

Sitten on heitä jotka vaihtaa tai hylkää heti jos ei menestystä.

No en kyllä itse tunne yhtään joka ois alkanut messin takia katsoo mls:ää tai vaikka ronaldon takia jotain kameli liigaa
 
No en kyllä itse tunne yhtään joka ois alkanut messin takia katsoo mls:ää tai vaikka ronaldon takia jotain kameli liigaa
Messi ja Ronaldo on heitä joilla on paljon faneja ja jotka ovat seuranneet heitä, Ronaldoa ,Manu valio liiga, siirto Espaniaan, sen jälkeen Italiaan jne. En sitä epäile etteikö osa tippunut matkalla, varsinkin viimeisen siirron jälkeen.

Sama kohtaloa monella F1 kuskilla, eläkehommissa osa faneista jää rannalle.
 
Kahden kauden jälkeenkö ykkösiin? On kyllä kova tavoite, mutta mitäpä minä täältä näppäimistön takaa olen arvostelemaan..
Optimaalisin olisi mennä F1 ensi kauden jälkeen, tuo edellyttää F3 mestaruutta. F2 olisi tuon jälkeen aika turha mennä jos F1 paikka avautuu, jo senkin takia että F2 auto taitaa olla ajotyyliltään ihan eri kastissa jos sitä vertaa F3 tai F1.
 
Onkohan Bottas jo älynnyt että lähtö tuli?
parempi kysymys lienee, että onko vielä 2027 täällä foorumilla jotkut länkyttämässä kuinka Bottas sitä ja kuinka Bottas tätä.
Mieluusti toivoisi Taposelle samanlaista uraa kuin Räikköselle eli hyvin aikaisessa vaiheessa ykkösiin ja alusta alkaen homma haltuun.
Mutta kun katsoo tätä Bottas länkyttäjien kerhoa, niin melkein toivois että Taponen vaihtaisi suuntaa ja menisi ihan kiusallaan johonkin Suomessa vähemmän seurattuun suuntaan kuten indyyn.
Varmaan sit 2033 tietämillä kun Räikkösen toinen polvi etenee ykkösiin ja välissä on ollut useampi vuosi hiljaista, niin varmaan sitten vähenee tämä länkytyskin.
 
parempi kysymys lienee, että onko vielä 2027 täällä foorumilla jotkut länkyttämässä kuinka Bottas sitä ja kuinka Bottas tätä.
Sehän riippuu ihan siitä onko Bottas saapunut jo maaliin viimeisessä kisassaan vielä silloin... on se vaan niin jumalattoman hidas ollut, etenkin tänä vuonna. Ja jopa vuosikausia, vain lähinnä suunnatonta myötähäpeän tunnetta aiheuttanut. Jopa heikompi kuin Heikki aikoinaan. Onneksi ei tartte enään montaa kisaa katsoa tuota räpellystä.
 
Kyllä Bottas oli parhaimmillan hyvä, mutta se viimeinen voittajan mentaliteetti uupui, ois pitänyt silloin aikoinaan haistattaa jamesille paskat ja ajaa vain röyhkeästi voittoon. Ei tuolla F1 nöyritselemällä mitään mestaruuksia voiteta.
 
En tiedä Rovanperän aikoja formulalla ajelulla, mutta oon aika varma että jos ois koko f1 gridi ollut tuolla ajamassa tona päivänä niin Kalle ei ois varmasti ollu viiminen. Uskomaton auton hallinta autolla kun autolla. Kertoo jo siitä kun ajoi ekan kerran porche cup autoa niin ekan testin jälkeen oli 0,2 sekuntia perässä edellisen kauden nopeinta kisa-aikaa zolderissa. Ja porsche cuppi auto on ihan perkuleen vaikea auto ajaa ja kärkikuskit ajaa sitä työkseen.
 
Formula 1:t on saavuttanut parodia horisontin. Etelä-Amerikassa on näköjään paljon löysää rahaa.

Alpinen ensi kauden F1-kuljettaja Jack Doohan, 21, voi saada potkut jo ennen kauden alkua, italialainen Gazzetta dello Sport uutisoi.

Lehden tietojen mukaan Doohan saattaa menettää paikkansa Franco Colapintolle, johon Alpinen neuvonantaja Flavio Briatore on iskenyt silmänsä.

 
Sehän riippuu ihan siitä onko Bottas saapunut jo maaliin viimeisessä kisassaan vielä silloin... on se vaan niin jumalattoman hidas ollut, etenkin tänä vuonna. Ja jopa vuosikausia, vain lähinnä suunnatonta myötähäpeän tunnetta aiheuttanut. Jopa heikompi kuin Heikki aikoinaan. Onneksi ei tartte enään montaa kisaa katsoa tuota räpellystä.
Menehän trolli nukkumaan.
 
parempi kysymys lienee, että onko vielä 2027 täällä foorumilla jotkut länkyttämässä kuinka Bottas sitä ja kuinka Bottas tätä.
Aivan. Kaikki kriittiseen sävyyn puhuminen hänestä on "länkyttämistä".
Pitäs vaan taputella olkapäälle, olipa ajosuoritukset millasia tahansa.
 
Bottaksen kohtalon takia toivookin että Sauberin tulevat kuskit romahtavat täysin.
No Hulkki taapertaa ensi kauden letkan häntäpäässä ja voisin väittää että varmasti vituttaa ihan suoraan sanottuna, kun Haas on kuitenkin ihan kelpo vauhdissa ollut. Ja jos tuo Audin projekti nyt alkuun pääsee, niin ei se missään kärkikastissa tule olemaan pitkiin aikoihin, elleivät keksi jotain täysin mullistavaa kuten Brawn GP aikoinaan.
 
... ja lopulta Bottas löytää itsensä Verstappenin tallikaverina (mikä se outo huhu taas olikaan?)

noh, tää on vain tällaista "yleiskeskustelua", sori
--
 
Marca uutisoi omiin lähteisiin perustuen Checon jatkavan RB:lla 2025. Checo toisi RB:lle uuden sponsorin myötä $30M sponsorirahaa.


"In this sense, the accounts are more than clear. The brands associated with Checo pay his salary of more than 10 million dollars (which is how they are measured in F1) and leave an amount in Red Bull's coffers that could be around double, something similar to 30 million dollars in total."

E: Toki "lähteenä" Marca mikä ei ole ehkä se luotettavin kaikista, eli pienellä varauksella kannattaa suhtautua :lol:
 
Marca uutisoi omiin lähteisiin perustuen Checon jatkavan RB:lla 2025. Checo toisi RB:lle uuden sponsorin myötä $30M sponsorirahaa.


"In this sense, the accounts are more than clear. The brands associated with Checo pay his salary of more than 10 million dollars (which is how they are measured in F1) and leave an amount in Red Bull's coffers that could be around double, something similar to 30 million dollars in total."

E: Toki "lähteenä" Marca mikä ei ole ehkä se luotettavin kaikista, eli pienellä varauksella kannattaa suhtautua :lol:
Jokseenkin noloa tai surullista jos näin kävisi. Ei enää mitään tekemistä urheilullisuuden kanssa vaan puhtaasti ”raha ratkaisee” ratkaisu. Toki rahakin on aina pakosta merkittävässä roolissa mutta enemmän kunnioittaa noita, jotka eivät tee sen vuoksi ihan mitä vaan. Vaikea nähdä esimerkiksi Ferraria, McLarenia tai Mercedestä tällaisessa kuviossa, pl. ehkä jossain talousvaikeuksien keskellä. Red Bullin kanssa tuossa hiertää vielä vähän lisää se, että aiemmin on laitettu kuskia hyvinkin surutta pihalle mutta nyt kun (urheilullisessa mielessä) pitäisi niin eivät saa millään aikaan. Mutta otetaan suurella varauksella ja toivotaan, että antavat Tsunodalle tai Lawsonille mahdollisuuden päätallissa.
 
Marca uutisoi omiin lähteisiin perustuen Checon jatkavan RB:lla 2025. Checo toisi RB:lle uuden sponsorin myötä $30M sponsorirahaa.


"In this sense, the accounts are more than clear. The brands associated with Checo pay his salary of more than 10 million dollars (which is how they are measured in F1) and leave an amount in Red Bull's coffers that could be around double, something similar to 30 million dollars in total."

E: Toki "lähteenä" Marca mikä ei ole ehkä se luotettavin kaikista, eli pienellä varauksella kannattaa suhtautua :lol:
Olen jotenkin ajatellut että ne on niitä peräpään talleja joihin tarvitaan "maksukuskeja" kattamaan kulut. Surulliseksi on meno mennyt jos kärkitallissakin pitää tällaiseen turvautua, että toinen on maksukuski ja toinen osaa ajaa.
 
Tätäkö tarkoitit ?


Tätä lainaten MTV Uutisetkin kertoi, että Bottasta huhutaan villisti Red Bullille, vaikka olikin vain yhden ihmisen heitto. Jos niitä Perezin tuomia rahoja ei otettaisi huomioon ja olisi pelko, että kausi sujuu ensi vuonna yhtä kehnosti, olisi Bottas varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Kai toi tallimestaruuden menettäminen sekin kirpaisee.

Mutta joo enpä ainakaan itse ole tähän spekulaatioon törmännyt muualla kuin tässä Gow'n kommentissa ja somen fanien/seuraajien unelmissa.
 
No Hulkki taapertaa ensi kauden letkan häntäpäässä ja voisin väittää että varmasti vituttaa ihan suoraan sanottuna, kun Haas on kuitenkin ihan kelpo vauhdissa ollut. Ja jos tuo Audin projekti nyt alkuun pääsee, niin ei se missään kärkikastissa tule olemaan pitkiin aikoihin, elleivät keksi jotain täysin mullistavaa kuten Brawn GP aikoinaan.

Näinpä. Bottaksen olisi kannattanut oman sielunelämänsä takia lopettaa jo vuosi sitten, ja ajella vaikka Le Mansia jos ajattaa.

Bottasta ei käy sääliksi kun halusi aja huonolla autola hitaasti ja halusi sitä edelleen lisää, mutta Hulkkia käy sääliksi, selvästi luuli liikoja Sauberaudista. -tai no, kaikiahan me tiesimme ettei uusi toimija tule koskaan vauhdilla, se Andrettikin olisi taapertanut vähintään 8 vuotta ensin. Tuota tosin jotkut sohvapäälliköt ei usko vieläkään.

Mitä Pereziin tulee niin hänestä sanoisin samaa kuin Bottaksesta, kannattasi jo luovuttaa, kun auto ei sovi yhtään. Tai no, viimeisen 6 vuoden aikana parhaiten hälle sopinu, mutta silti ei. Sinänsä meille toljottajille sopisi uusi kierros puolikkaita kausia ajavia "luusereita" joile voi nauraa kun auto on vaan outo. Jotka sitten mystisesti ajaa taas hyvin muilla autoilla...
 
Jos/kun Red Bullia ei kiinnosta tallimestaruus, niin kai sen paikan voisi myydä 100 miljoonalla per kausi jollekin saudiprinssille (pitää tosin ensin kerätä lisenssipisteet jossain)
Tai tehdä siitä joku "kiertävä tallipaikka" jossa on joka kisassa uusi tyyppi.
 
Jos/kun Red Bullia ei kiinnosta tallimestaruus, niin kai sen paikan voisi myydä 100 miljoonalla per kausi jollekin saudiprinssille (pitää tosin ensin kerätä lisenssipisteet jossain)
Tai tehdä siitä joku "kiertävä tallipaikka" jossa on joka kisassa uusi tyyppi.
Kyllä tietenkin kiinnostaa. Ja siksihän he nyt tuskailevatkin tilanteen kanssa, kum Sergio on niin hidas eikä tuo pisteitä riittävsti mestaruuden saavuttamiseksi.
 
Kyllä tietenkin kiinnostaa. Ja siksihän he nyt tuskailevatkin tilanteen kanssa, kum Sergio on niin hidas eikä tuo pisteitä riittävsti mestaruuden saavuttamiseksi.
Joo varmasti on kipuilua. Kakkossija ehkä vielä menisi, mutta nyt ovat jäämässä kolmanneksi tallipisteissä. Se on jo aika nöyryyttävää.
 
Onko Norris nyt Brittien ykkönen..lyö taas Russellin pisteissä ja Hamiltoninkin..
Eri talleissa ajavien kuskien vertailu keskenään ei ole kovin hedelmällistä, eikä oikeastaan saman tallin sisälläkään, sikäli kun käytössä on ykkös- ja kakkoskuskin asema (joka on vain järkevää).
 
Olen jotenkin ajatellut että ne on niitä peräpään talleja joihin tarvitaan "maksukuskeja" kattamaan kulut. Surulliseksi on meno mennyt jos kärkitallissakin pitää tällaiseen turvautua, että toinen on maksukuski ja toinen osaa ajaa.
Max, 70M$
Horner, 9M$
Marko, 7M$
Newey, 10M$

Siinä alkaakin olla 100M$ kasassa ja rahalle on todellakin tarvetta. Tottakai Newey puuttuu 2025 mutta on siinä kulua.
 
Alpine ottaa Mersu koneet käyttöön kaudesta 2026 alkaen:

1731411964686.png


Tuostahan oli juttua jo alkusyksystä, mutta nyt virallista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 505
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom