F1 Kausi 2018

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Ja taas on taputeltu 2017 kausi. Eli uutta ketjua pystyyn ja tänne spekulointia ensi kaudesta.


2018 F1 DRIVER LINE-UPS

Mercedes
Lewis Hamilton
Valtteri Bottas
Ferrari
Sebastian Vettel
Kimi Raikkonen
Red Bull
Daniel Ricciardo
Max Verstappen

Force India
Sergio Perez
Esteban Ocon
Williams
Lance Stroll
Sergei Sirotkin
Toro Rosso
Pierre Gasly
Brendon Hartley

Renault
Nico Hulkenberg
Carlos Sainz
Haas
Romain Grosjean
Kevin Magnussen

McLaren
Fernando Alonso
Stoffel Vandoorne
Sauber
Marcus Ericsson
Charles Leclerc






KISAVIIKONLOPUT 2018
Pvm GP Kisa alkaa
23.-25.3.
Australian GP - Melbourne 25.3. klo 8:10
6.-8.4. Bahrainin GP - Sakhir 8.4. klo 18:10
13.-15.4. Kiinan GP - Shanghai 15.4. klo 9:10
27.-29.4. Azerbaidzhanin GP - Baku 29.4. klo 15:10
11.-13.5. Espanjan GP - Barcelona 13.5. klo 16:10
25.-27.5. Monacon GP - Monaco 27.5. klo 16:10
8.-10.6. Kanadan GP - Montreal 10.6. klo 21:10
22.-24.6. Ranskan GP - Le Castellet 24.6. klo 17:10
29.6.-1.7. Itävallan GP - Spielberg 1.7. klo 16:10
6.-8.7. Britannian GP - Silverstone 8.7. klo 16:10
20.-22.7. Saksan GP - Hockenheim 22.7. klo 16:10
27.-29.7. Unkarin GP - Budapest 29.7. klo 16:10
Elokuussa Formula 1 -sarjassa pidetään kesätauko. Kisat jatkuvat elokuun lopulla Belgian Span osakilpailulla.

Pvm GP Kisa alkaa
24.-26.8. Belgian GP - Spa 26.8. klo 16:10
31.8.-2.9. Italian GP - Monza 2.9. klo 16:10
14.-16.9. Singaporen GP - Singapore 16.9. klo 15:10
28.-30.9. Venäjän GP - Sochi 30.9. klo 14:10
5.-7.10. Japanin GP - Suzuka 7.10. klo 8:10
19.-21.10. Yhdysvaltain GP - Austin 21.10. klo 21:10
26.-28.10. Meksikon GP - Mexico 28.10. klo 21:10
9.-11.11. Brasilian GP - Sao Paulo 11.11. klo 19:10
23.-25.11. Abu Dhabin GP - Yas Marina 25.11. klo 15:10
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte, kuka voittaa maailmanmestaruuden?
Vale hoitaa homman. Hamiltonin motivaatio ei oo enää huipussaan, jolloin on Valen tilaisuus iskeä.

Jännä kyllä nähdä miten voimasuhteet lopulta asettuvat tallien välillä. Red Bullilla ja McLarenilla on mahdollisuudet nousta haastamaan tosissaan Mersua ja Ferraria. Renaultillakin on niin paljon resursseja taustalla, että sieltäkin suunnalta voidaan saada yksi haastaja kärkitallien joukkoon.
 
Toivottavasti ensivuonna sitten McLarenilla vähän tasaisempaa olisi ajaminen. Ei jatkuvaa osien vaihtelua (jos tekniikka vähän olisi varmempaa Hondaan verrattuna) tai sitten muuten vain keskeytyksiä tekniikan puolesta.
 
En usko että McLaren on, ainakaan heti kauden alusta, Red Bullin tasolla. Tuskin auto on heti valmis Rellun koneelle
 
Eiköhän toi Hamilton vie.. Toivottavasti Kimi ees yhden kisan voittais..
 
Näkyyköhän Daniil Kvyat vielä jossain tallissa? Sauberille tuskin pääsee koska Ferrari ei halua. Williams? Toisaalta, menestyi Toro Rossossa niin heikosti että haluaako kukaan talli enää häntä kuskiksi?
 
Näkyyköhän Daniil Kvyat vielä jossain tallissa? Sauberille tuskin pääsee koska Ferrari ei halua. Williams? Toisaalta, menestyi Toro Rossossa niin heikosti että haluaako kukaan talli enää häntä kuskiksi?
Liian nuori Williamsille, Strollin kaverin on oltava vähintään 26v koska Martini
Itse sanoisin että tyri mahdollisuutensa F1:een jo lopullisesti.
 
Uutta kautta odotellessa kannattaa tsekata Netflixistä dokumentti nimeltään Williams. Erittäin mielenkiintoinen sukellus Frankin persoonaan, perheen elämään ja tallin syntyyn.
 
Enpäs muista millon viimeksi olis ollu näin tylsä tilanne kuskimarkkinoilla juuri kauden päätyttyä, vain pari tallipaikkaa vapaana. o_O
 
Enpäs muista millon viimeksi olis ollu näin tylsä tilanne kuskimarkkinoilla juuri kauden päätyttyä, vain pari tallipaikkaa vapaana. o_O

Jep. Ja nuokin alkaa olemaan aikalailla sinetöidyt. Periaatteessa Williamssille menee Kubica, Wehrlein tai Di Resta. Sauberillekkin Leclerc taitaa olla aikalailla varma homma ja Ericsson valitettavasti myös, kunhan vain viivyttelevät lopullista päätöstä. Tosin voisivat yllättää ja vaihtaa Ericssonin toiseen, yhtä turha tuolla kuin Palmer kun ei tule koskaan nousemaan parempiin talleihin.

Wehrleinin kohtalo "huvittaa" kyllä edelleen. 2017 kaudelle spekuloitiin täälläkin vahvasti hänen menevän sarjan parhaalle tallille Mersulle korvaamaan maailmanmestari Rosbergin ja nyt taitaakin olla ura paketissa ellei 2019 kaudelle heru jotain häntäpään paikkoja.
 
Kohtuu hyvin perusteltu ajatus kisaviikonlopun lyhentämisestä, vaikka klikkihuorausotsikko:
Kommentti: Vanha järjestelmä heitettävä roskakoriin – tämä muutos kisaviikonloppuun parantaisi lajin kiinnostavuutta
Kaksipäiväiset kisaviikonloput olisivat silkkaa edistystä. Silloin F1 olisi jälleen kompakti ja kiinnostava paketti, jossa riittäisi jännitettävää jokaiselle ajominuutille. Se on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä asioista, mitä F1 tarvitsee.
Ei tokikaan toteudu kaudeksi 2018, mutta mehusteltava ajatus silti.

Älkää klikatko, lukekaa spoilerista:

Kommentti: Vanha järjestelmä heitettävä roskakoriin – tämä muutos kisaviikonloppuun parantaisi lajin kiinnostavuutta
01.12.2017 17:45

Vaikka monille ihmisille F1 on henki ja elämä, valitettavan harvassa ovat ne henkilöt, jotka jaksavat seurata joka ikisen kisaviikonlopun alusta loppuun.

Sunnuntain kliimaksiin huipentava osakilpailu on luonnollisesti itsestäänselvyys, ja jokainen itseään kunnioittava F1-fani seuraa myös silmä kovana lauantain aika-ajot. Mutta miten on perjantain laita?

Käsi pystyyn: kuinka moni meistä jaksoi seurata tarkasti joka ikisen tämän kauden harjoitussession alusta loppuun? Enkä tarkoita nyt taustalla pyörivänä lähetyksenä, vaan koko ajan huomion keränneenä spektaakkelina.

Ei ole mikään häpeä myöntää, että löysit itsellesi parempaa tekemistä perjantaille ja lauantaille kuin valitettavan usein täysin tyhjänpäiväisten harjoitusten seuraamisen.

Ei se mitään, vaikka et kysymykseeni myönteisesti voisikaan vastata. Ei ole mikään häpeä myöntää, että löysit itsellesi parempaa tekemistä perjantaille ja lauantaille kuin valitettavan usein täysin tyhjänpäiväisten harjoitusten seuraamisen.



Perjantaiharjoituksien mediaseksikkyydestä saatiin hyvä osoitus brittikanava Sky Sportsin Abu Dhabin lähetyksessä. Kanava siirsi kameransa ja kaiken mielenkiintonsa haastatteluunaa F1-sarjan pomo Chase Careyn kanssa. Samalla F1-ajot näytettiin pienemmässä ruudussa, mikäli joku halusi radankiertelyä seurata. Päätös oli oikea, sillä puolituntisen haastattelun aikana radalla ei tapahtunut mitään mielenkiintoista.

Nykyinen systeemi vapaita harjoituksia kohtaan on kauan sitten pudonnut kehityksen kelkasta. Perjantain ajot voisi heittää suosiolla romukoppaan.

Tällä kaudella tallit saivat kisaviikonloppuisin harjoitusaikaa 240 minuuttia, neljä tuntia. Perjantain osuus tästä on kolme tuntia.

Se on auttamatta liikaa. Tuossa ajassa tallit ehtivät hiomaan autonsa, säätönsä ja taktiikkansa niin täydellisiksi, että kisassa mitkään olosuhteet tai muutokset eivät tunnu tuottavan kenelläkään ongelmia.

Harjoitusmäärän pienentämisessä olisi runsaasti hyviä puolia.

Vähempi testimäärä voisi tuoda satunnaisia yllätyksiä, kun joku talli joko epäonnistuu tai ylisuorittaa autojensa säätöjen kanssa. Vähempi testaaminen olisi myös paitsi myönnytys ”vihreille arvoille”, myös kustannustehokas ratkaisu.

Perjantain muuttaminen media- ja fanipäiväksi tekisi hyvää lajin PR-arvolle ja nostaisi sen osakkeita yleisön silmissä. Fanit kun siirtyvät todennäköisemmin rata-alueelle työelämän tuottamien rajoiusten vuoksi ennemmin perjantaina kuin torstaina.

Totta kai tästäkin ajatuksesta tullaan kuulemaan vastaansanomista. ”Miksi kaikki perinteet tulee aina romuttaa?”

Ison-Britannian GP ajettiin ”vanhaan hyvään aikaan” lauantaisin, jotta yleisö ja kuljettajat saisivat juhlittua ja nukuttua pahan olonsa rauhassa pois sunnuntaisin. Etelä-Afrikassa kausi aloitettiin puolestaan uudenvuodenpäivänä, riippumatta siitä, mille viikonpäivälle tämä osui.

Mutta ei pe-la-su-formaatti ole mikään ikiaikainen ja pyhä instituutti. Takavuosina kisat on järjestetty huomattavasti vapaammin soveltaen.

Ison-Britannian GP ajettiin ”vanhaan hyvään aikaan” lauantaisin, jotta yleisö ja kuljettajat saisivat juhlittua ja nukuttua pahan olonsa rauhassa pois sunnuntain aikana. Etelä-Afrikassa kausi aloitettiin puolestaan uudenvuodenpäivänä, riippumatta siitä, mille viikonpäivälle tämä osui.

Runsas testimäärä oli tarpeen vielä aikana, jolloin tallit pystyivät testaamaan kehitysosiaan ja säätöjään vasta tositoimissa. Nykyaikaisen teknologian ansiosta tietokoneet pystyvät kuitenkin keräämään ja analysoimaan yhdessä kierroksessa enemmän dataa kuin mihin parhaimmatkaan ihmisaivot kykenevät.

Kaksipäiväiset kisaviikonloput olisivat silkkaa edistystä. Silloin F1 olisi jälleen kompakti ja kiinnostava paketti, jossa riittäisi jännitettävää jokaiselle ajominuutille. Se on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä asioista, mitä F1 tarvitsee.
 
Uutta kautta odotellessa kannattaa tsekata Netflixistä dokumentti nimeltään Williams. Erittäin mielenkiintoinen sukellus Frankin persoonaan, perheen elämään ja tallin syntyyn.
Myös McLaren kannattaa kattoa, Bruce:n ajouraa, tallin syntyä ja omien autojen suunnittelua. Aika kova saavutus sijoittua Nordschleife:n kisassa F2 autolla viidenneksi, ohitti F1 autoja kisassa ja otti aika selvän luokkavoiton.
 
Myös McLaren kannattaa kattoa, Bruce:n ajouraa, tallin syntyä ja omien autojen suunnittelua. Aika kova saavutus sijoittua Nordschleife:n kisassa F2 autolla viidenneksi, ohitti F1 autoja kisassa ja otti aika selvän luokkavoiton.

Löytyy myös Netflixistä?
 
Ferrarin juniorikuskin pestille vahvistus – Alfa Romeon värit komistavat uutta Sauberia

Ferrarin juniorikuskin pestille vahvistus – Alfa Romeon värit komistavat uutta Sauberia
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 02.12.2017 13:17















Alfa Romeon kanssa yhteistyön aloittanut Sauber-talli on julkistanut uuden F1-autonsa. Samalla tiimi ilmoitti, että Marcus Ericsson ja Charles Leclerc ajavat sen autoja tulevalla kaudella.

Uusi Sauber on väritykseltään valkoinen ja viininpunainen Alfa Romeon värien mukaisesti.



1h
Sauber F1 Team

✔@SauberF1Team

AND Ladies and Gentlemen, we now present to you the two drivers for the #2018 #F1 #AlfaRomeoSauberF1Team, Marcus Ericsson and Charles Leclerc
1f44f.png
1f44f.png
1f44f.png
pic.twitter.com/XbdV0IbGjt

Sauber F1 Team

✔@SauberF1Team


Not to mention we have also just revealed the livery concept show car for the #F1 #2018 #AlfaRomeoSauberF1Teamchallenger
1f60d.png
1f44f.png
1f44f.png
pic.twitter.com/9HMNC6ILLG

1:05 PM - Dec 2, 2017
DQCVxkgVwAAky0T.jpg:small


Twitter Ads info and privacy





Kuskeista Marcus Ericsson ajanut tiimissä jo kolme kautta. Charles Leclerc on tiimille moottorit toimittavan Ferrarin juniorikuski, joka voitti tällä kaudella Formula 2 -luokan mestaruuden.

Milanossa järjestetyssä tilaisuudessa Alfa Romeon emoyhtiön Fiat-Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne esitteli tallin uudeksi varakuskiksi niin ikään Ferrari-suojatin Antonio Giovinazzin.



View image on Twitter
DQCVQdzVAAU70Mw.jpg:small

Sauber F1 Team

✔@SauberF1Team


AND Ladies and Gentlemen, we now present to you the two drivers for the #2018 #F1 #AlfaRomeoSauberF1Team, Marcus Ericsson and Charles Leclerc
1f44f.png
1f44f.png
1f44f.png


1:00 PM - Dec 2, 2017

Twitter Ads info and privacy





Samalla Sauberin aiempi logo jää historiaan. Talli kilpailee jatkossa Alfa Romeon merkin alla.

Uus sauber.

edit: siis vain väritykseltään.
 
Viimeksi muokattu:
Nytten siis Kubican(?) sopimusta vaille niin kaikki kuljettaja paikat täynnä.

Harmi toi Wehrleinin kohtalo. Niinkuin ylempänä oli puhetta, niin spekuloinnit oli korkealle ja nyt jäi ilman tallipaikkaa. Saas nähdä, onko 2019 mahdollisuuksia mihinkään. Koskaan ei tiedä mitä kuskimarkkinoilla tapahtuu.
 
Niin tuossahan esiteltiin vain uuden Sauberin väritystä, itse 2018-kauden auto ei todellakaan tuole muotoilultaan näyttämään tuolta.
 
Niin tuossahan esiteltiin vain uuden Sauberin väritystä, itse 2018-kauden auto ei todellakaan tuole muotoilultaan näyttämään tuolta.
Kyllä se varmaankin paljolti tuolta tulee näyttämään, aero-uudistuksia ja suojahäkkyrää lukuunottamatta.
 
Kyllä se varmaankin paljolti tuolta tulee näyttämään, aero-uudistuksia ja suojahäkkyrää lukuunottamatta.
Siis ei tule näyttämään. Toki Formuloista kun on kyse, niin ainahan ne tietyiltä osin näyttävät pitkälti samalta, mutta tuossa on käytetty pohjana perus Formulaa, jolla ei ole mitään tekemistä ensi kauden auton kanssa.
 
Siis ei tule näyttämään. Toki Formuloista kun on kyse, niin ainahan ne tietyiltä osin näyttävät pitkälti samalta, mutta tuossa on käytetty pohjana perus Formulaa, jolla ei ole mitään tekemistä ensi kauden auton kanssa.
No juuh. En katsonut kuvia tarkemmin, pikaisesti vilkaisin väritystä. Mikälie sekasikiö tuokin on. Jostain varaston nurkasta ovat vielä kaivaneet tuon korotetun nokan.
 
Ensi vuoden tilanne selvinnee edes jotenkin sitten talvitesteissä.
Eli millä purnukoilla ensi vuonna pärjäillään ainakin alkukaudesta.

Bottaksen kohdalla oli loppukaudesta vain kiilloitusmeininki, koska Hamilton olisi varmasti rittävällä asenteella varustettuna hoitanut nämäkin.
Varmaankin 2017 loppuvuodeksi auton päivitykset oli suunnattu Hamiltonin ajotavalle ja Bottas oli aluksi aivan hukassa.
Hajoaminen oli suorastaan häkellyttävää katseltavaa, kun ei ymmärtänyt millään mihin vauhti katosi.
Melkein tuli Kovalainen mieleen, kun jäi Hamiltonin jyrän alle hyvän alkukauden jälkeen silloin joskus..
Joten ensi kaudeksikaan ei nyt liikoja kannata odotella.

Eiköhän siellä jonossa ole muutamia kuskeja odottelemassa. Ensimmäisenä Ricciardo, joka nyt kuitenkin on Bottakseen verrattuna eri tasolla ja Verstappen on Red Bullin tulevaisuus..
Tosin Ferrarikin voisi periaatteessa kutsua kauden jälkeen.
Mutta Ricciardo tuskin Vettelin lyömisen jälkeen on Vettelin ykkösvalinta aisapariksi.
Eli korvannee Bottaksen ensi kauden jälkeen, jos ihmeitä ei ala tapahtua.

Kvyat on hoitanut itsensä ulos ykkösistä näytöillänsä alkaen typerästä törmäilystä Vettelin kanssa viime vuonna.
Kyseessä lienee tyyppi, joka ei opi mitään. Harmi sinänsä, koska ei huono kuski kuitenkaan sille päälle sattuessaan.

Wehrlain tyri F1-uransa tällä kaudella, kun ei Ericssonilla kyennyt lattiaa pyyhkimään kuitenkaan.
Sinänsä erinomainen kausi Ericssonilta

Stroll on järjettömän väärässä sarjassa ja on vaikeaa käsittää miksi jatkaa vaikka isukki rahaa talliin kaataakin.
Mitään kehitystä ei ole näkynyt, vaikka silloin tällöin vahingossa periaatteessa on pärjännytkin.
Mutta säätäminen eikä ratojen ymmärrys ole ollut millään tasolla.
Ensi vuosi näyttää tajuaako mitään.

Gasly ei hirveästi vakuuttanut, mutta uusi auto ja talvitestit näyttävät suunnan tässä.

Leclerc on ehkä lupaavin tapaus aikoihin ja talvitestit näyttävät missä mennään oikeasti.

Eiköhän Williams ota Kubican rattiin jo pelkästään PR-arvon takia.
 
Kubica Williamsilla olisi hieno asia senkin takia, että saisi huomattavasti enemmän selkoa että mikä sen auton nopeus oikeasti on. Strollia on helppo haukkua paskaksi, mutta melkein saman verran pisteitähän se keräsi kuin Massa. Massalla toki ura romahti siinä kohtaa kun meinasi kuolla sinkoileviin autonosiin, mutta oli se nyt kuitenkin minimaalista tuuria vaille maailmanmestari. Mutta mikä se auton vauhti on? Ei mitään vitun käsitystä.

Boltteri päätti kauden hienosti, mutta Hamiltonilla oli varaa neppailla. Fakta nyt vaan on se, että Hamilton on Sennan ohella kaikkien aikojen paras aika-ajaja, ja siinä kohtaa kun mies ajaa tyhjää rataa tosissaan niin siinä jää Boltterit ihan jalkoihin. Ja ei tallien sisäistä kisailua määräänsä enempää suvaita, joten sitä kun tekee muutaman kerran putkeen niin on maailmanmestaruudet taas aika selvää pässinlihaa.

Kimi kaipaisi sitä yhtä voittoa niin voisi uran pistää siististi pakettiin, mutta tuolla tuurilla ja tallikaverilla niin enpä usko. Pessimisti ei pety.
 
Wehrlain tyri F1-uransa tällä kaudella, kun ei Ericssonilla kyennyt lattiaa pyyhkimään kuitenkaan.
Sinänsä erinomainen kausi Ericssonilta

Stroll on järjettömän väärässä sarjassa ja on vaikeaa käsittää miksi jatkaa vaikka isukki rahaa talliin kaataakin.
Mitään kehitystä ei ole näkynyt, vaikka silloin tällöin vahingossa periaatteessa on pärjännytkin.
Mutta säätäminen eikä ratojen ymmärrys ole ollut millään tasolla.
Ensi vuosi näyttää tajuaako mitään.

Strollin alkukausi oli huono, mutta loppujen lopuksi hän keräsi pisteitä melkein yhtä paljon kuin Massa. Ericsson ei vakuuttanut nollalla pisteellään ollenkaan, vaikka eipä autollakaan ihmeitä tehty.

Gaslysta ja Hartleysta on hankala sanoa mitään kun ajoivat niin vähän aikaa, mutta veikkaan, että Wehrlein olisi ollut varmempi valinta Toro Rossolle jommankumman tilalle.
 
Strollin alkukausi oli huono, mutta loppujen lopuksi hän keräsi pisteitä melkein yhtä paljon kuin Massa. Ericsson ei vakuuttanut nollalla pisteellään ollenkaan, vaikka eipä autollakaan ihmeitä tehty.

Gaslysta ja Hartleysta on hankala sanoa mitään kun ajoivat niin vähän aikaa, mutta veikkaan, että Wehrlein olisi ollut varmempi valinta Toro Rossolle jommankumman tilalle.
Olisi tai ei, mutta PW oli tietenkin Mersun kuski, eikä RB:n.
 
Wehrlain tyri F1-uransa tällä kaudella, kun ei Ericssonilla kyennyt lattiaa pyyhkimään kuitenkaan.
Sinänsä erinomainen kausi Ericssonilta.
Erinomainen kausi Ericssonilta? Mieshän ei saavuttanut yhtään mitään. Toki sama pätee häneen kuin mitä aion seuraavaksi sanoa hänen tallikaveristaan. Nimittäin Wehrleinin ura taisi mennä vituiksi jo siinä vaiheessa, kun Mersu otti Bottasin talliinsa ja Pascalille jäi luu käteen. Sauberilla hän ei yksinkertaisesti olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi näyttänyt vakuuttavalta, koska auto oli sarjan huonoin. Samaan kaatui myös esimerkiksi Heikki Kovalaisen ura.

Miehellä olisi ollut toivoa, jos hänen manageritiiminsä olisi sitoutunut jatkamaan vielä parin vuoden ajan. Toto-setä kuitenkin sanoi jokin aika sitten, että alkaisi olla aika lentää pesästä. Se on selvää, ettei hän ole missään nimessä Bottasin (potentiaalisten) korvaajien listalla vaan siellä on pelkästään sellaisia nimiä, joiden voi odottaa laittavan kampoihin Hamiltonillekin.
 
Nimittäin Wehrleinin ura taisi mennä vituiksi jo siinä vaiheessa, kun Mersu otti Bottasin talliinsa ja Pascalille jäi luu käteen. Sauberilla hän ei yksinkertaisesti olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi näyttänyt vakuuttavalta, koska auto oli sarjan huonoin. Samaan kaatui myös esimerkiksi Heikki Kovalaisen ura.

Toisaalta Wehrlein ei koskaan päässyt sitä sarjan surkeinta autoa pidemmälle näyttämään mitään. En välttämättä vertaisi häntä ja Kovalaista. Kovalainen oli sentään pari kautta kunnollisessa autossa, joista toisena tallikaveri voitti maailmanmestaruuden kun Kovalainen itse jäi sijalle 7 samalla häviten tallilleen tallimestaruuden. Ei nuo suoritukset McLarenillakaan varmasti helpottaneet uraa vaikka tietysti se tippuminen sieltä ruputalliin oli se viimeinen niitti. Sehän tuo riski toki on, kun hypätään surkeimmasta tallista heti parhaimpaan eikä tulos kauden päätteeksi ollut toivottu.
 
Hmm, jotenkin omalla mutulla tämä on jopa vähän yllättävää, koska pahaa jälkimakua ei juuri jäänyt (perstuntuma vs. aiempien vuosien fiilikset):
Tilasto sen paljastaa: Ohitusmäärät romahtivat viime vuodesta – surkein tulos vuosikausiin

Ainahan ohituksia saisi olla enemmän ja joo, Pirellin gummit oli hyllä paskat yllättämättömyydellään.
Jotenkin vaikuttaa tuleva kausi siltä, että ohituksiin ei saada juuri parannusta...

Tilasto sen paljastaa: Ohitusmäärät romahtivat viime vuodesta – surkein tulos vuosikausiin
05.12.2017 17:26

Uudet F1-autoja koskevat säännöt palauttivat nopeuden ja vaativuuden kilparadoille, mutta samalla ne leikkasivat rajusti ohitusmääriä tämän vuoden MM-sarjassa.

Pirellin tänään julkaisemassa tilastossa ohituksia tälle vuodelle on merkattu 435 kappaletta, kun vielä viime vuonna sijoitusvaihteluita nähtiin 866 kertaa. Pudotusta on tapahtunut tyrmäävät 49 prosenttia.

Tämän vuoden tulos on myös heikoin sitten kauden 2009, jolloin ohituksia nähtiin ”vain” 211 kappaletta. Ohitusmäärät ovat olleet viime vuosina huomattavasti korkeampia avattavan takasiiven DRS:n ansiosta.

Tänä vuonna eniten ohituksia yksittäisessä osakilpailussa nähtiin kesäkuussa Bakussa, kaikkiaan 42 kappaletta. Vastavuoroisesti Sotshissa toisesta autosta siirryttiin ohitse radalla vain yhden ainoan kerran.

Syypäät ohitusmäärän romahtamiseen ovat uudet autoja koskevat säännöt sekä Pirellin aiempia vuosia kestävämmät renkaat.
 
Ei se vika välttämättä ole niinkään gummeissa vaan siitä helvetin säästelystä bensassa. Koko laji muuttumassa typeräksi kestävyysajoksi.
 
Hmm, jotenkin omalla mutulla tämä on jopa vähän yllättävää, koska pahaa jälkimakua ei juuri jäänyt (perstuntuma vs. aiempien vuosien fiilikset):
Tilasto sen paljastaa: Ohitusmäärät romahtivat viime vuodesta – surkein tulos vuosikausiin

Ainahan ohituksia saisi olla enemmän ja joo, Pirellin gummit oli hyllä paskat yllättämättömyydellään.
Jotenkin vaikuttaa tuleva kausi siltä, että ohituksiin ei saada juuri parannusta...

Tilasto sen paljastaa: Ohitusmäärät romahtivat viime vuodesta – surkein tulos vuosikausiin
05.12.2017 17:26

Uudet F1-autoja koskevat säännöt palauttivat nopeuden ja vaativuuden kilparadoille, mutta samalla ne leikkasivat rajusti ohitusmääriä tämän vuoden MM-sarjassa.

Pirellin tänään julkaisemassa tilastossa ohituksia tälle vuodelle on merkattu 435 kappaletta, kun vielä viime vuonna sijoitusvaihteluita nähtiin 866 kertaa. Pudotusta on tapahtunut tyrmäävät 49 prosenttia.

Tämän vuoden tulos on myös heikoin sitten kauden 2009, jolloin ohituksia nähtiin ”vain” 211 kappaletta. Ohitusmäärät ovat olleet viime vuosina huomattavasti korkeampia avattavan takasiiven DRS:n ansiosta.

Tänä vuonna eniten ohituksia yksittäisessä osakilpailussa nähtiin kesäkuussa Bakussa, kaikkiaan 42 kappaletta. Vastavuoroisesti Sotshissa toisesta autosta siirryttiin ohitse radalla vain yhden ainoan kerran.

Syypäät ohitusmäärän romahtamiseen ovat uudet autoja koskevat säännöt sekä Pirellin aiempia vuosia kestävämmät renkaat.

Olihan tuolla noita yksittäisiä tylsiä kisoja mutta kokonaisuutena kaudesta jäi ihan hyvä vaikutelma. Ehkä pääasiassa siksi, että kerrankin Mercedes oli aidosti haavoittuvainen ja lyötävissä joten käytännössä jokaisessa kisassa oli voittajaehdokkaita vähintään kahdesta tallista.

Toivottavasti tästä "kestävyysajosta" kuitenkin päästäisiin eroon, siten että ei tarvitse säästellä moottoreita, bensaa, renkaita jne vaan voitaisiin ajaa aidosti täysillä.
 
Ei se vika välttämättä ole niinkään gummeissa vaan siitä helvetin säästelystä bensassa. Koko laji muuttumassa typeräksi kestävyysajoksi.
Bensaa on jouduttu säästelemään ihan samalla tavalla vuodesta 2014 alkaen. Tällä kaudella ainoat merkittävät uudet muuttujat ovat olleet lisääntynyt aerodynamiikka ja Pirellin kestämättömän huonot renkaat.

Omasta mielestäni ohitusten määrä ei ole kuitenkaan kovin tärkeä tekijä. Ei ole mitään selviä raja-arvoja, jotka pitäisi saavuttaa, eikä asia varsinkaan mene niin, että pelkästään enemmän ohituksia == parempi kisa.
 
Erinomainen kausi Ericssonilta? Sauberilla Wehrlein ei yksinkertaisesti olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi näyttänyt vakuuttavalta, koska auto oli sarjan huonoin.
No jos Ericssonin tasoinen kuski häviää Wehrleinille aika-ajot vain 7-10 ja kisat 4-5, niin kausi on ollut kyllä hänen kannaltaan erinomainen.
Wehrleinia kuitenkin oltiin melkein viemässä Mersulle, kun taas Ericssonia ei olla viemässä minnekään. Ainakaan niin pitkään kuin rahat vain riittävät..
Ja kuten tuossa aiemmin jo totesin, niin Wehrleinin olisi pitänyt Ericssonilla pyyhkiä lattiaa vakuuttaakseen edes jollain tasolla.
Siinä olisi ollut Sauberillakin tehtävissä oleva asia ja varmaankin ainoa.
Jäi sitten tekemättä.

Edit: Epäselvästi lainattu.
 
Viimeksi muokattu:
Bensaa on jouduttu säästelemään ihan samalla tavalla vuodesta 2014 alkaen. Tällä kaudella ainoat merkittävät uudet muuttujat ovat olleet lisääntynyt aerodynamiikka ja Pirellin kestämättömän huonot renkaat.

Omasta mielestäni ohitusten määrä ei ole kuitenkaan kovin tärkeä tekijä. Ei ole mitään selviä raja-arvoja, jotka pitäisi saavuttaa, eikä asia varsinkaan mene niin, että pelkästään enemmän ohituksia == parempi kisa.
Tottahan tuo mut kyllä niitä ohituksia voisi tulla ennemmän jos moottoreita ja osia ei tarvitsisi säästellä ja bensaa olisi käytettävissä. Pahasti on ristiriidassa se itse kilpailu kyllä formuloissa vaikka ymmärrän kyllä sen huipputekniikan käytön jota tämä kaikki nykytouhu on täynnä. Silti sitä vaan kaipaisi mieluummin kunnon meteliä ja kilvanajoa ilman säästelyä. Autoista itsestään voisi tehdä rutkasti halvempia karsimalla turhat sähköt pois.

Itellä on jo useamman vuoden ollut pre season paljon mielenkiintoisempi kuin itse kausi. Ei jaksa enää ostaa mitään kanavapakettia kun ei kiinnosta kisoja enää pahemmin seurata. 90/00 kausien koosteet ja pätkätkin youtubesta nykyään mielenkiintoisempia.
 
Nyt sitten tuli jonkinmoinen vahvistus kauden kalenterista:
FIA vahvisti ensi kauden kalenterin: Kesällä viisi kisaa kuuteen viikkoon
USAn kisa tosin on vielä vahvistamatta

FIA vahvisti ensi kauden kalenterin: Kesällä viisi kisaa kuuteen viikkoon
Sport > F1 > Uutiset Julkaistu 07.12.2017 13:22

Brasilian GP:n turvallisuus on noussut puheenaiheeksi. xpbimages.com



FIA on vahvistanut tulevan kauden F1-kalenterin. Ensimmäistä kertaa historiassa F1-kaudella ajetaan kilpailu kolmena viikonloppuna peräkkäin.

Kausi alkaa perinteiseen tapaan Australian Melbournesta 25. maaliskuuta ja päättyy Abu Dhabissa tasan kahdeksan kuukautta myöhemmin 25. marraskuuta.

F1-henkilökunta joutuu todelliseen koetukseen kesän aikana, sillä Ranskan, Itävallan sekä Iso-Britannian GP:t ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina. Yhteensä kuuden viikon ajalle kertyy tuolloin peräti viisi kilpailua, jonka jälkeen pidetään kuukauden mittainen kesäloma.

Liberty Media oli pyytänyt virallista raporttia Brasilian GP:n yhteydessä sattuneista turvallisuusongelmista. Raportti esiteltiin FIA:n moottoriurheiluneuvostolle eilen. Neuvosto vaatii järjestäjiä parantamaan turvallisuutta ensi kauden Brasilian kilpailuun. FIA aikoo keskustella asiasta paikallisten viranomaisten kanssa ja tarkkailla tilannetta tarkasti.

25.3 Australian GP

8.4 Bahrainin GP

15.4 Kiinan GP

29.4 Azerbaidzhanin GP

13.5 Espanjan GP

27.5 Monacon GP

10.6 Kanadan GP

24.6 Ranskan GP

1.7 Itävallan GP

8.7 Iso-Britannian GP

22.7 Saksan GP

29.7 Unkarin GP

26.8 Belgian GP

2.9 Italian GP

16.9 Singaporen GP

30.9 Venäjän GP

7.10 Japanin GP

21.10 Yhdysvaltain GP*

28.10 Meksikon GP

11.11 Brasilian GP

25.11 Abu Dhabin GP


*odottaa vahvistusta
 
Olihan tuolla noita yksittäisiä tylsiä kisoja mutta kokonaisuutena kaudesta jäi ihan hyvä vaikutelma.
Minulle puolestaan tämä taisi olla se kausi, joka tappoi kiinnostuksen Fykkösiin.

Muutokset aeroon ja sen myötä perässä ajamisen ja ohittamisen hankaloittaminen oli pahin mahdollinen ratkaisu lajille. Ihan sama joku säästely, joka voi itsessään olla jännitysmomentti, mutta se, että autojen perässä ei voi ajaa, se on katastrofi kiinnostavuuden kannalta.
 
Toivottavasti tästä "kestävyysajosta" kuitenkin päästäisiin eroon, siten että ei tarvitse säästellä moottoreita, bensaa, renkaita jne vaan voitaisiin ajaa aidosti täysillä.

Red Bullin tallipäällikkö Horner kritisoi tätä säästölinjaa, johon Jean Todt vastasi ihan rehellisesti, että ei FIA tätä ole tilannut, vaan tallit ovat itse sen asettaneet ehdoksi osallistumiselle. Rajoittamatonta (tai 2000-luvun alun "rajoituksilla", eli 64 moottoria per kausi ja rengaskilpailu...) sarjassa ajaisi muutaman vuoden päästä noin neljä tallia. Jonkun Williamsin rahat loppuisivat heti kättelyssä, eikä kyseessä ole mikään pieni talli. Tai sitten vaihtoehtoisesti paskat autot olisivat aivan todella luokattomia mallia Minardi vuosituhannen alussa, tai enemmänkin jotkut 80-luvun puuhastelutallit.
 
Tottahan tuo mut kyllä niitä ohituksia voisi tulla ennemmän jos moottoreita ja osia ei tarvitsisi säästellä ja bensaa olisi käytettävissä. Pahasti on ristiriidassa se itse kilpailu kyllä formuloissa vaikka ymmärrän kyllä sen huipputekniikan käytön jota tämä kaikki nykytouhu on täynnä. Silti sitä vaan kaipaisi mieluummin kunnon meteliä ja kilvanajoa ilman säästelyä. Autoista itsestään voisi tehdä rutkasti halvempia karsimalla turhat sähköt pois.

Eipä niitä ohituksia tulisi yhtään enempää, jos kaikilla autot kulkis suoralla nopeampaa. Aeroa pitäis karsia, varsinki etusiipi jopa standardisoida mahdollisimman yksinkertaiseksi. Toki aika-ajo vauhti hidastuis, mutta kisassa sit taas aero ei olis niin riippuvainen puhtaasta ilmasta. Nythän siellä on sitä sun tätä pientä härpäkettä, että jos toisen auton takana ajellaan, niin menee koko aero ihan sekaisin ja esim. nopean mutkan jälkeen suoralle on tosi vaikea saada hyvää ulostuloa. Tuli varsinki Mersun kohdalla todettua, ku Hamilton perältä lähti muutamassa kisassa. Ei päästy niin helposti ohi "rupuautoista" "superautolla" kuin olisi kuvitellut.

Kierroksella ohitettavatkin aiheuttivat aikaisempaa enemmän vaikeuksia tällä kaudella tuosta syystä. Ei päässyt helposti tarpeeksi lähelle, notta olisi lippuja heiluteltu edellä olevalle. Liian lähelle ku meni, nii kumit kulu liikaa, ku auto puskee. Kaikilla oli sama ongelma, mut Mersun kohdalla se korostui.
 
Jep mersu on rakennettu ajamaan kärjessä. Kärsii ehkä eniten tuosta takana ajamisesta.

Ohitukset ei ole niin tärkeitä itselle, kunhan on tasaista kamppailua. Toki hyvähän se on jos on mahiksia päästä ohi jos olet nopeampi.

DRS ohitukset on perseestä.. Ja hyvä vaan että 2017 autoilla se toimi huonommin.

Bensan säästelyt pitäisi saada loppumaan. Ajattaisiin enemmän limitillä -> enemmän virheitä -> enemmän ohituksia jne.

Kimi vois vaikka protestoida tätä jossain kisassa ajamalla täysiä niin kauan ku pääsee. Haastattelussa voisi sitten sanoa ettei näköjää bensa riitä jos yrittää ajaa kilpaa.
 
Kimi vois vaikka protestoida tätä jossain kisassa ajamalla täysiä niin kauan ku pääsee. Haastattelussa voisi sitten sanoa ettei näköjää bensa riitä jos yrittää ajaa kilpaa.

Kimi olisi ainut joka uskaltaisi sen tehdä. Ois kyl huippu jos jotain vastaavaa tapahtuisi.
 
Räikkönen ei osallistu politikointiin ja tuollainen mielenilmaus eittämättä on vain ja ainoastaan politikointia. Joskus 2004 väitettiin, että Räkä olisi pitänyt kaasun pohjassa Bahrainin osakilpailussa sen jälkeen, kun hänen epäluotettava McLareninsa päästi savut pihalle peräpäästään, ikään kuin "parantaakseen show'ta". Mutta siinäkin oli kyse lyhyestä hetkestä.
 
Räikkönen ei osallistu politikointiin ja tuollainen mielenilmaus eittämättä on vain ja ainoastaan politikointia. Joskus 2004 väitettiin, että Räkä olisi pitänyt kaasun pohjassa Bahrainin osakilpailussa sen jälkeen, kun hänen epäluotettava McLareninsa päästi savut pihalle peräpäästään, ikään kuin "parantaakseen show'ta". Mutta siinäkin oli kyse lyhyestä hetkestä.

Hehe, jos pitää paikkansa, niin tavallaan voin kyllä uskoa.
Oon jostain joskus lukenut (en tiedä pitääkö paikkansa), että Räkä ajo jonkun kisan johdossa vikalla kierroksella nopeimman kierrosajan ja sit siltä myöhemmin kysyttiin, et "miks riskeerasit ja ajoit nopeimman siinä lopussa?" ni Räkä vastas "vittuillakseni". :D
 
Maikkarin mukaan Kubica on pudotettu Williamsin kuskivaihtoehdoista ja nyt vahvimpana ehdokkaana venäläinen Sergei Sirotkin.

Lähde: Mika Salon suojatti nousemassa Kubican edelle Williamsin kuskivalinnassa

Venäläiskuski Sergei Sirotkin on noussut ykkösehdokkaaksi Williamsin kuskietsinnässä, kertoo Autosport. Sirotkinin taustajoukoista löytyy muun muassa Mika Salo.

Aiemmin Lance Strollin rinnalle ollaan oltu viemässä Robert Kubicaa, joka on häviämässä taiston Sirotkinille.

Autosportin mukaan Williams seurasi tarkasti Abu Dhabin testeissä Kubican ja Sirotkinin suorituksia. Näistä Sirotkin löi paremmat näytöt pöytään data-analyysien perusteella.

22-vuotias Sirotkin toimi tänä vuonna Renaultin varakuljettajana.

Autosportin mukaan Williams ja Sirotkinin leiri keskustelevat vielä erinäköisistä yksityiskohdista ennen kuin itse sopimus allekirjoitetaan.

Sirotkin olisi tuomassa Williamsille jopa 15 miljoonan punnan eli yli 17 miljoonan euron sponsoripaketin venäläisen SMP Bankin kautta.

Nuoren venäläiskuskin taustajoukoista löytyy muun muassa entinen F1-kuljettaja Mika Salo.
 
Eiköhän tässä ole kyse nimenomaan rahallisesta datasta, eikä mistään muusta. Harmi homma kyllä jos tämä taas kerran menee näin, toki on myös hyvä nähdä nuoria kuskeja sarjassa, joten ei se nyt ihan vihkoon mene jos Sergei saa näytönpaikan.
 
Robert Kubica on 33-vuotias mennyt tähti.
Miks panostaa kuskiin, joka on vammautunut, eikä sillä oo enää tulevaisuutta ykkösissä.

Mitä Kubicalla olis ees antaa millekkään tallille? Ykkösiä ajanu viimeks 2010 - 7 vuotta sitte, eikä sen jälkeen oo ees ajanu ratasarjoissa, rallia vaan(?).
Tuskin sillä on edes rahaa niin paljoa, että vois ostaa itselleen tallipaikkaa ja mikä sen markkina-arvo loppupeleissä on? Voittanu yhen kisan ja en nää sitä kovin suurena meriittinä tässä tapauksessa.
Siellä on varmasti nuorempia, nopeempia ja kehittyviä kuskeja tarjolla.

Kubica oli hyvä ja valitettavasti kävi mitä kävi ja laittaisin sen "ei jatkoon"-laariin ja keskittyisin tulevaisuuteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom