F1 kausi 2017

Hyvä päivä oli. Ja ennenku Bottasta aletaan mollaamaan, ni muistetaan se, että nämä ovat testit ja testeissä etsitään niitä auton rajoja, joten tuommoiset pienet lipsahdukset ovat sallittuja. Sentään Bottas piti sen auton edes jotenkin hallinnassa ja vain onneksi hipaisi seinää. :)
Uusi auto, varmaan kehittyy kauden(kin) mittaan ajamisessa kun tulee tutummaksi ja säädöt sopivammiksi.
 
Nää on näitä ku miettii, et peitteleekö jotkut vauhtia vai ei. Red Bull nyt ainakin peittelee, se on selvää. Mutta omasta mielestä kova rääkkääminen testeissä on hyvä asia, sillä saa kaivettua esiin niitä vikoja, mitä sitten ei alkukaudella tartte korjailla.
Toki RB:kin, mutta kyllähän se on jo koettu, että vasta, kun Mersulla lyödään kisassa aika-ajoon asetukset niin nähdään se todellinen suorituskyky.
Surullista, että Ferkku tosiaan vetää pressikierroksia testeissä ja toiset himmailee ollakseen vähemmän uhkaavia tai muuten pelaavat jotain peliä...

Edellisestä huolimatta olisihan se upeata nähdä Kimi ja Bottas vääntämässä podiumista kisasta toiseen! :cool:
 
https://pbs.twimg.com/media/C5vOx8-XMAE3dmN.jpg:large

Onko jollain tietoa, että millä aikataululla noita sääntöjen porsaanreikiä saadaan yleensä tukittua? Monikohan kerroksisia naurettavan näköisiä härpäkkeitä tuossa kohdassa nähdään Australiassa, jos ei tuolle tehdä nopeasti jotain?
No LOL!
Onhan noita virityksiä ennenkin nähty. Liittynee yleensä lämpöjen ja/tai ilmavirtojen tarkkailuun testeissä.
Kauheen huolestunut ei tarvitse olla, että noita oikeasti rataa kiertää kisoissa! :D
 
T-siivestä. Huomenna varmaan nelikerroksinen käytössä, veikkaan.
 
T-siivestä. Huomenna varmaan nelikerroksinen käytössä, veikkaan.

Joo, se on vissiin toistaiseksi vapaata riistaa tuollainen nykyisen siiven kokoinen pinta-ala koko korkeudelta ko. kohdassa.
UuRUdL4_SB-1i8oZnRm90g


No LOL!
Onhan noita virityksiä ennenkin nähty. Liittynee yleensä lämpöjen ja/tai ilmavirtojen tarkkailuun testeissä.
Kauheen huolestunut ei tarvitse olla, että noita oikeasti rataa kiertää kisoissa! :D
:btooth::facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Uusi auto, varmaan kehittyy kauden(kin) mittaan ajamisessa kun tulee tutummaksi ja säädöt sopivammiksi.

Onhan tuokin totta että uusi auto Bottakselle, mutta autot on kaikille uusia, joillakin oottaa enemmän aikaa kuin toisilla ja jotkut ei välttämättä edes sopeudu.

Ei näitä autoja pysty vertaamaan miteenkään vaikkapa viime kauteen.
 
Taitaa tänä vuonna rataennätykset paukkua, Wikistä tarkistin nopeimman koskaan ajetun kierroksen - 1:19.954 vuonna 2009 Brawnilla.

edit: 2008 testeissä ajettu 1:18.339
 
But the morning ends with a sting in the tail for Williams rookie Lance Stroll - who is back in the gravel for the second time in as many days.

Ei Strollilla kovin vahvasti ole alkanu.

Bottaksella taas kulkee aika mukavasti!

Valtteri Bottas, Mercedes, 75 laps, ultrasoft tyres, 1:19.705; 2
 
Taitaa tänä vuonna rataennätykset paukkua, Wikistä tarkistin nopeimman koskaan ajetun kierroksen - 1:19.954 vuonna 2009 Brawnilla.

edit: 2008 testeissä ajettu 1:18.339
Iltasanomien uutisessa luki, että Pirelli odottaa ensi viikolla syntyvän 1:18.xxx-tason aikoja.
 
Heh, mua jo valmiiks vähän pelottaa, että nyt kun vihdoin mennään vähän oikeeseen suuntaan autojen kanssa, ni kauden aikana tapahtuu joku onnettomuus, mikä ei liity mitenkään näihin uusiin autoihin ja sit itketään taas ku autot on "liian nopeita" ja "turvattomia".
 
Onhan tuokin totta että uusi auto Bottakselle, mutta autot on kaikille uusia, joillakin oottaa enemmän aikaa kuin toisilla ja jotkut ei välttämättä edes sopeudu.

Ei näitä autoja pysty vertaamaan miteenkään vaikkapa viime kauteen.
Uskon kuitenkin, että Bottakselle on hankalampi sopeutua autoon, kuin Hamille. Vaikka säännöt ja autot muuttuvat, taustalla on kuitenkin tallin sisällä, sekä suunnittelijoiden päässä, kaiketi sama suunnittelufilosofia, jossa autosta halutaan tietynkaltainen. Oletan Mersun olevan edelleen tasapainoinen ja "helposti" ajettava paketti, johon kauden 2017 kuskeista vain toinen on tottunut Fykkösissä.
 
Hyvin vetää Ferrari. Pari kymppää Bottaksesta 2 seosta kovemmilla gummeilla vettel.
Huomenna näkee mihin Ferkku kykenee ultra softeilla.
Muut on selvästi tätä kaksikkoa jäljessä (ainakin nyt).
 
Hyvin vetää Lance. Kolmas kerta ulos ja loppu testailut siihen kun ei ole osia/rungossa vaurioita. Jos ei ensi viikko mene ihan täydellisesti niin jää varmaan auton potentiaali kyllä saavuttamatta.

Saa varmaan isäukko painaa vähän lisää taaloja pöytään :D eikai, kyllä Lance varmaan kova rattimies kunhan pääsee vauhtiin.
 
Mitenköhän Williamssilla suhtaudutaan Lancen "romuralliin". Onhan se ymmärrettävää, kun on uusi ja nuori kuski mutta Williams on tottunut viimevuodet erittäin tasaisen varmoihin kuskeihin jotka harvemmin ovat mällänneet autoja (Bottas&Massa).
 
Noh, onhan Williamsilla nyt varmaan budjetti kunnossa kuskibisnesten takia, joten on varaa hankkia varaosia. ;)
 
Hyvältä kuulostaa Ferraria ajatellen nuo asiantuntijoiden arviot, mitä tuolla autosportin liveseurannassa välillä näkee. Auto ilmeisesti liimautuu rataan jopa Mersua paremmin. 3 viikkoa ja sittenhän se nähdään. Mutta nähdäänkö ohituksia enää...
 
Hyvältä kuulostaa Ferraria ajatellen nuo asiantuntijoiden arviot, mitä tuolla autosportin liveseurannassa välillä näkee. Auto ilmeisesti liimautuu rataan jopa Mersua paremmin. 3 viikkoa ja sittenhän se nähdään. Mutta nähdäänkö ohituksia enää...

Toivottavasti Ferrari on tosiaan hyvä ja ohituksiakin nähtäisiin. Ei paljoa lohduta kasvanut pito ja nopeammat autot jos ohitukset vähenevät entisestään. Ihan sama onko siellä kärjessä joku muu kuin Mersu, mitään jonoajelua ei jaksaisi kuitenkaan katsella. Eiköhän uudet omistajat kuitenkin asialle keksi jotain jos liian tylsäksi menee. Kuinka teennäisiä ohitusta kannustavia ratkaisuja sitten saatetaan tehdä jää myöhemmin nähtäväksi.
 
Mitenköhän Williamssilla suhtaudutaan Lancen "romuralliin". Onhan se ymmärrettävää, kun on uusi ja nuori kuski mutta Williams on tottunut viimevuodet erittäin tasaisen varmoihin kuskeihin jotka harvemmin ovat mällänneet autoja (Bottas&Massa).

Lancen faija omistaa Williamsista ison siivun, eli eiköhän oteta puhelu Canadaan ja pyydetä lisää fyrkkaa.
 
Tätä haluttomuutta testata vesikelillä en ole koskaan ymmärtänyt. Jotenkin maalaisjärjellä voisi kuvitella että olis kiva reenata hiukan etukäteen ettei sitten kisassa tartte ulista radioon miten on niin hankalaa. Samalla kelillä juuri sarjaan nostettu junnukin vetelee 2 s nopeempia kierroksia.
 
autosport sanoi:
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m20.872s - 93
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m21.769s 0.897s 85
3 Jolyon Palmer Renault 1m21.778s 0.906s 39
4 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m22.309s 1.437s 118
5 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m22.401s 1.529s 84
6 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m22.534s 1.662s 82
7 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m22.576s 1.704s 67
8 Valtteri Bottas Mercedes 1m23.443s 2.571s 68
9 Nico Hulkenberg Renault 1m24.974s 4.102s 51
Kimiltä taisi mennä tämän viikon harjoitukset aika nappiin. Taisi tänään ajella märälläkin ihan hyvän määrän kierroksia ja lopuksi kuittasi vielä päivän nopeimman.
 
Sama väpättäminen, tarkemmin ottaen hainevän loppuosassa, pisti silmään Rellussa ja Mäkissä.
Tuli mieleen heti kun näki autoja että varmasti heiluu, mutta kait hyödyt sitten on suuremmat kun tuon aiheuttamat haitat.
 
Honda-pomo huolissaan moottorin vioista: “Vakavampaa kuin luulin”

Honda-pomo huolissaan moottorin vioista: “Vakavampaa kuin luulin”
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 03.03.2017 13:41


Stoffel Vandoornen autoa työnnettiin takaisin varikolle moottorivian takia.Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.


McLaren-tallin moottoritoimittajan Hondan F1-pomo Yusuke Hasegawa pelkää valmistajalla olevan käsissään voimanlähteen vakava luotettavuusongelma.

McLarenin ja Hondan testiavaus sujui Barcelonassa kangerrellen. Testien kakkospäivä päättyi konerikkoon, eikä voimanlähde ole ainakaan toistaiseksi tuottanut valmistajan toivomaa tehohyppäystä.

Hasegawa kertoo moottorin tiistaisen konerikon antavan aihetta huoleen. Moottori lennätettiin pikaisesti Japaniin tutkimuksia varten, mutta vian syystä ei ole päästy vielä perille.


- Ensimmäisenä päivänä meillä oli ongelma moottorin voitelujärjestelmässä. Yleensä öljytankki pitää huolta voiteluöljyn tasosta, mutta tänä vuonna se on tuottanut meille ongelmia ja joudumme muokkaamaan tankkia, Hasegawa kertoi espanjalaiselle Movistar-kanavalle.

- Toisena päivänä meillä oli mekaaninen ongelma, emmekä vielä tiedä syytä sen taustalla. Tällä hetkellä vika on perustavanlaatuinen ja vakavampi kuin luulin, Hasegawa jatkoi.

Hondan oli tarkoitus ottaa Melbourne-speksit omaava voimanlähde käyttöön Barcelonassa ensi viikolla, mutta tämä suunnitelma saattaa nyt romuttua. Varikolla liikkuvat huhut kertovat myös Hondan ja McLarenin välien kulisseissa kiristyneen.

- Joskus meidän täytyy kiistellä tai käydä rakentavaa keskustelua, mutta mielestäni teemme erittäin hyvää työtä ja meillä on erittäin hyvät välit, Hasegawa vakuutti.

Ajaakohan Alonso koko kautta, jos ongelmia ei saada korjattua ja tulee keskeytyksiä? Viimekausi oli jo aika hampaiden kiristelyä aika-ajoin.
 
Ei huhhuh tuota Hondankin touhua. Toivottavasti heillä on edes suunnitelma sen varalta, jos McLarenilta menee hermot ja päättävät (sopimuksesta huolimatta) lopettaa yhteistyön. Elleivät sitten yhteistyön kariutuessa suosiolla lopeta tätä F1-touhuiluaan.

Mielellään näkisin Vandoornenkin alla luotettavan auton ettei tuo Hondan töppäily turhaan vaikuta miehen suoriutumiseen tai F1-jatkoon.
 
Häiritsevästi kyllä väpättää toi ylimääränen takasiipi. Mutta eikait sillä sitten niin väliä.

Gyazo - 827699e1a643b7cce6f3d68be6b5267c.gif

Ross Brawn tuumas että noi ylimääräiset härpäkkeet lentää vittuun jossain kohtaa. Siis kielletään. F1 chief Brawn aims to “iron out” shark fin and T-wing designs

Itsellä sellainen kutina, että mersulla ihan järkky sandbaggaus menossa taas. Australiassa (ehkä jo ennen sitä testeissä) lyödään mylly täysille ja jätetään muut sekunnilla.
 
Ison turvallisuusriskin nuo kaikki turhat härpättimet muodostavat ennen kaikkea. Voivat osuessaan tehdä ties mitä tuhoja renkaiden silpomisen ohella.
 
Toki ne sitten viimeistään kielletään, jos ne irtoaa ja aiheuttavat onnettomuuden.
 
Minusta taas autot on nyt tyylikkäitä :) Eli eri mieltä kuin Brawn.

Muuten kyllä, mutta heiluvat ja väpättävät häkkyrät saisi heivata menemään. Näyttävät halvoilta ja vaarallisilta.
 
Omasta mielestä toivottavasti ainakin yksi kisa päästäisiin ajamaan noilla heiluvilla ja väpättävillä "siivillä". Sitten sen jälkeen ne voitaisiin minun puolestani kieltää :)

edit: Varmaan keveys on yksi tärkeä juttu noissa. Siksi ne niin heuluu "röykyissä"? Jos ne on hyvin tehty, niin ei ne silti tipu?
 
Mutta Mclaren.. veikkauksia ajaako alonso koko kautta jos koneet paukkuu ja sijoitukset on tasoa ynnä muut ? Toki tätä epäiltiin jo viime kauden alussa mutta nyt on yksi umpisurkea kausi jo alla Hondan koneilla..
 
Honda-pomo huolissaan moottorin vioista: “Vakavampaa kuin luulin”



Ajaakohan Alonso koko kautta, jos ongelmia ei saada korjattua ja tulee keskeytyksiä? Viimekausi oli jo aika hampaiden kiristelyä aika-ajoin.

McLaren-pomo myöntää: En ole varma jatkaako Alonso tallissa

McLaren-pomo myöntää: En ole varma jatkaako Alonso tallissa
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 06.03.2017 15:50



















McLarenin kilpailutoimenjohtaja Eric Boullier myöntää tallin ongelmat ja sen, ettei voi olla varma ajaako tähtikuski Fernando Alonso McLarenin väreissä enää vuonna 2018.

Alonso aloittaa nyt kolmannen kautensa toisessa McLaren-pestissään. Tallin ja moottorivalmistaja Hondan uusi yhteistyö on käynnistynyt kangerrellen, ja espanjalaiskuski on osoittanut tyytymättömyytensä useaan otteeseen.

Myös vuosi 2017 käynnistyi McLarenin osalta murheellisesti, kun Barcelonan ensimmäisellä testiviikolla nousi esiin teknisiä ongelmia. Media odottaa jo Alonson seuraavaa räjähdystä. Myös Boullier tiedostaa turhauttavan tilanteen.


– Kaikki sanoivat kuuden kuukauden jälkeen, että tämä pesti olisi hänelle tragedia, mutta hän on täällä edelleen kolmantena sopimusvuotenaan. Hän ei tietystikään ole iloinen, sillä hän haluaa taistella voitoista. Se onkin meidän tehtävämme tuoda McLaren sen ansaitsemalle tasolle, Boullier kommentoi La Gazzetta dello Sportille.

Ranskalaispomo pyrkii olemaan omien sanojensa mukaan Alonsolle aina rehellinen, eikä hän halua luoda vääriä odotuksia menestyksestä. Boullier ei voi kuitenkaan olla varma kaksinkertaisen maailmanmestarin uran jatkumisesta McLarenilla vuonna 2018.

– Toivon niin, mutta en ole varma. Fernando on edelleenkin selvästi huipulla. Hänen valmistautumisensa tähän kauteen oli ilmiömäinen. Hän on esimerkki ja inspiraatio monelle kuskille, Boullier toteaa.

Alonso, 35, on ajanut McLarenille kahden viime kauden aikana 65 MM-pistettä.

Hehe, ei olla McLarenillakaan varmoja... :D

edit: vaikkakin olis kyllä hyvä jos kärkeen saatais enemmän talleja ajamaan mestaruudesta... mut ei kyllä vakuuta.
 
Jos tarpeeksi nollia on liksassa niin jatkaa. Rahan takia tuo on ajanut jo vuosia.
 
Alonsolla on niin paljon rahaa, että vaikea uskoa pelkän rahan motivoivan kovin pitkälle...

Mitä enemmän rahaa sitä enemmän sitä haluaa lisää. Katso joskus Leijonan Luola USA, miljardöörit miettivät milloin saa takaisin esim 20K/€ sijoituksen.
 
Mitä enemmän rahaa sitä enemmän sitä haluaa lisää. Katso joskus Leijonan Luola USA, miljardöörit miettivät milloin saa takaisin esim 20K/€ sijoituksen.

En nyt välttämättä vertaisi formulakuskin ja business-miehen rahanhimoa toisiinsa. Formulakuskilla se raha tulee sivutuotteena, nuo yritysmiljonäärit tekevät sitä juuri ja vain ainoastaan sen rahan kertymisen vuoksi. Eiköhän esim. Alonsoa urheilijana kiinnosta ykkösenä se menestys ja kakkosena sitten se raha. Onhan se raha varmasti kiva sivutuote tuossa touhussa monille mutta vielä kivempaa varmaan olisi kisata siellä huipulla (kaluston puolesta). Onhan tuossa rahanhimossa todennäköisesti kuskikohtaisia erojakin, veikkaisin että ne valtavat palkkasummat kiinnostavat enemmän esim. Hamiltonia ja Alonsoa kuin vaikkapa Ricciardoa tai Massaa.

Raha varmasti motivoi jossain määrin Alonson ja Hondankin tapauksessa mutten usko, että hänkään jaksaa kauaa enää rämpiä jos touhun taso on sitä miltä se vaikuttaa. En mitenkään pitäisi mahdottomuutena että heittää rahasta huolimatta hanskat tiskiin jossain vaiheessa jos autoa ei saada kuntoon.
 
Tätä haluttomuutta testata vesikelillä en ole koskaan ymmärtänyt. Jotenkin maalaisjärjellä voisi kuvitella että olis kiva reenata hiukan etukäteen ettei sitten kisassa tartte ulista radioon miten on niin hankalaa. Samalla kelillä juuri sarjaan nostettu junnukin vetelee 2 s nopeempia kierroksia.
Salo tähän jossain haastattelussa vastasi että turhaa hommaa, koska ikinä ei sada samalla tavalla. Eli saatua dataa ei voi hyödyntää missään.
 
Salo tähän jossain haastattelussa vastasi että turhaa hommaa, koska ikinä ei sada samalla tavalla. Eli saatua dataa ei voi hyödyntää missään.

Nojoo kyllä sen uskon että dataa on hankala saada tuosta sateella ajamiseta noin muuten kuin että pääseekö vettä johonkin mihin ei pitäisi. Lähinnän kuskin kannalta mietin että saisi edes vähän tuntumaa miten ne sadepyörät toimii ja millä asetuksia voi koittaa. Kyllä siinä jotain harjoteltavaa kuitenkin on kun isot on erot kuskien välillä sateessa.


Mikäs tuo hainevän oikea funktio nyt mahtaa olla? Oikarisen mukaan sillä vähennetään pyörteilyä takasiivelle kun auto luistaa mutkissa. Neweyn mukaan kyse ei ole siitä vaan pelkästään toimia perävakaimena mutkissa.
 
Neweyn juttu luulisi pitävän paikkansa. Eli mutkissa saisi sivuttaistukea siitä "levystä"? Toimisi ainakin suurissa nopeuksissa erittäin hyvin?
 
Taisi mainita että sama idea kuin lentokoinessa "tail wing". Eli vakauttaa konetta / autoa? Eikä ole tekemisissä matalan takasiiven kanssa. Samoinhan se ilma takasiivelle menee, oli tail wing:iä tai ei?
view-back-aircraft-tail-wing-amsterdam-netherlands-maart-close-up-photo-klm-boeing-sunny-clear-day-maart-56616334.jpg
 
Voihan siinä tosiaan olla nuo kaksikin vaikutusta. Tail wing toimisi sitten niin että renkaisiin tulisi pienempi sivuttaisvoima, eli mutkissa pääsisi ajamaan kovempaa. Eli auto menisi paremmin kohtisuoraan, eikä perä "ulkokurvin puolelle". Tietynlainen "spoileri" tai siipi, mutta vain pystyssä.

Tuossa on ilmeisesti se BAR 400 km/h nopeusennätys F1 auto.

CkvcxJUUgAAxiGS.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom