F1 kausi 2017

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 658
Vettel 62 ja Bottas 79 kierrosta ennen lounastaukoa. Melko hyvältä vaikuttaa suomalaisittain. Vettelin nopein aika medium-seoksella. Bottaksen aika pehmeällä.

Driver
1 Vettel Ferrari
1m22.791s
2 Bottas Mercedes
1m23.169s
3 Perez Force India
1m23.709s
4 Massa Williams
1m25.552s
5 Sainz Toro Rosso
1m25.632s
6 Hulkenberg Renault
1m26.319s
7 Magnussen Haas
1m26.404s
8 Ericsson Sauber
1m26.865s
9 Ricciardo Red Bull
1m28.712s

Hamilton Mercedes
No time

Alonso McLaren
No time
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
427
Senna kaahailee Monacossa. Kuulostaa olevan poppivehkeetkin McLarenissa.

Tuon kun saisi re-masteroitua niin olisi huimaa menoa paremmalla kuvanlaadulla.

 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Mersu voisi periaatteessa vetää jo kisasimulaation iltapäivällä kun Hamilton tulee puikkoihin. Sentään Ferrarikin kestänyt toistaiseksi hyvin ja Vettel tehnyt myös pitkiä vetoja.

On tuo Mersun touhu uskomatonta. Ei ole varmaan ollut yhtäkään tallia mikä olisi dominoinut kolmea kautta putkeen (mahdollisesti neljää jos tämä vuosi jatkaa trendiä)? Esim. 2000-luvun alussa Schumacher voitti 5 mestaruutta Ferrarilla, mutta Ferrari ei dominoinut kausilla 00 ja 03.

1) Mercedes on voittanut 2014 alusta lähtien 51 kisaa 58:sta
2) Vuodesta 2014 lähtien ainoastaan yhdessä kisassa jokin toinen talli on saanut kaksoisvoiton. Mercedeksellä 31 kaksoisvoittoa.
3) Mercedes on ollut selvästi nopein auto 57 kisassa 58:sta. Ainoastaan Singaporessa 2015 tuli pieni notkahdus (toiseksi nopein)

Tietty Mersulla on vielä tavoitteita: Kaudella 1988 McLaren voitti yhtä lukuunottamatta kaikki kisat (Monzassa kierroksella ohitettava kilkkasi Sennan ulos). Nyt Mersu on menettänyt vähintään kaksi kisavoittoa per kausi.
Muistaakseni Vettel ja RB olivat aika lähellä dominointia tuossa hetki sitten, voi olla että muistan väärin... on siitä kuitenkin jo monta vuotta.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Mersun hainevässä aukko ylhäällä, liekkö jäähdytystä varten.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
153
Reilusti kuvia tältä päivältä:

Pari huomiota:
- Red Bull on tehny epäkästreeniä salilla ja etusiipikin on aika massiivinen rakennelma (http://i.imgur.com/FSoOIgR.jpg)
- Haasin militantti harmaa näyttää näissä kuvissa omaan silmään ihan hyvältä
- Sauberin kuskinumerot ei sovi yhtään auton muuhun teemaan ja isot valkoiset läikät näyttää oudoilta ilman sponsorilogoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 911
Kauheeta seurattavaa kyl toi McLarenin meno.
Tuosta tulee mieleen kausi 2005 jolloin lahosi jatkuvasti kimin alla,silloin tosin oli erittäin nopea kun vaan kesti kasassa.Eilen tuli tuosta kaudesta Max reilun kolmen tunnin muistelupätkä,tänään on uusintana.
 

VU+

RT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
160
Hondallehan tuo on PR-katastrofi, kun jälleen kerran ei koneet tunnu toimivan. On outoa, että japanilaisvalmistajalla on moottoriongelmia.
Hondan moottoripomo kertoi, että Honda ottaa ison riskin tämän vuoden moottorin kanssa. Katsotaan saavatko toimimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Jaha asioita kaivon suuntaan. Bottas melkein 2 s Hämäläisen perässä.

Eikö noita savupiippuja ollut ponttoonien päällä joskus 10 v sitten? Sillon taidettiin kieltää vai häipyivätkö muuten vaan?
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
137
Suoranopeudet:
  1. Vettel 283.4
  2. Hamilton 280.5
  3. Massa 280.5
  4. Magnussen 278.3
  5. Ricciardo 276.9
  6. Hülkenberg 276.9
  7. Bottas 276.2
  8. Sainz jr 273.4
  9. Perez 270.6
  10. Alonso 270
  11. Ericsson 0
video mutkasta 10:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
239
Haas, Williams, Mersu ja Ferrari näyttää hyödyntävän tota lisäsiipeä ton hainevän takana. Saa nähdä saako sitä pitää vielä kauden alussa vai vedotaanko turvallisuuteen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
298
tossa yläpuolella oli kyllä todella upeita kuvia ekasta testi päivästä, näitä lisää vaan:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 928
Hieno setti kuvia. Mielestäni Haas ehkä kaikista tyylikkäin auto hillittyine väreineen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 141
Hyvin alkoi Valtterilla. Toiseksi nopein omalla ajovuorollaan + ei tekniikkamurheita.
Vettelilläkin kulkee, mutta eiköhän Ferrarissa joku poksahda kun Kimin ajohaalari hipaisee autoa huomenna :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Ihan noin summissa arveltuna Mersu ja Ferrari olisi olleet aika kovia? Valtterillakin kulki tosiaan oikein hyvin omalla ajovuorolla. Nyt viimeisimpiä aikoja en tainnut edes katsoa tai vertailla. Toki testit että vielä voi järjestys muuttua :)
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Muistaakseni Vettel ja RB olivat aika lähellä dominointia tuossa hetki sitten, voi olla että muistan väärin... on siitä kuitenkin jo monta vuotta.
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0
Tämä. Ja moni tuntuu unohtavan asian välillä. Kaksi tiukkaa kautta ja kaksi nimenomaan Vettelin dominointi. Tallina RB jäi kuitenkin aika kauas vs. nyky-Mersun dominointi. Mieluummin itse katsoisin tuota Vettelin yhden kuskin dominointia kuin yhden tallin dominointia. Jos Vettelin tilalla olisi ollut joku huonompi, ei tulokset välttämättä olisi olleet kovin kummoisia, Alonso olisi varmaan viisinkertainen maailmanmestari jne.. Nykymersulla varmaan Webberkin napsisi mestaruuksia.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
137
Hamilton spinnaa hiekalle. Pidempi auto voi lisätä tota riskiä että perä lähtee alta, vaikka muuten on pitoa enemmän. Pikkasen riskillä noin ensimmäiseksi päiväksi veti tuossa, ettei siellä jo Bottas vähän kummittele alitajunnassa :D

 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 388
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0
Nojoo, olihan siinä kaksi tiukkaa kautta mutta paljonhan meni RB:n pisteitä Vettelin kuumapäisyyteenkin mikä osakseen tiukensi sarjaa. Mutta olihan se RB:n auto nyt kovassa iskussa varsinkin jos keulalle pääsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Niin siis Verstappen toimi liikkuvana esteenä radalla :) Crashtappeni (jota ei koskaan tapahtuntu) :)

Vähän harmillista että autot on nyt paljon nopeampia, mutta tuskin nähdään enää niin paljoa ohituksia kuin 2016.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Vähän harmillista että autot on nyt paljon nopeampia, mutta tuskin nähdään enää niin paljoa ohituksia kuin 2016.
Uskon ja toivon, että nyt kun mennään mutkissa kovempaa, tulee myös enemmän ajovirheitä.

Hondan ongelmista Autosportin kommenteista poimittuna:

Gary Anderson sanoi:
It’s worry to see Honda say that there are concerns about its oil tank based on what happened yesterday. To discover an oil tank shape is potentially incorrect suggests something is seriously wrong as normally it only shows up as a pickup problem in fast corners. To discover it on an installation lap at lower speeds suggests it’s a fundamental problem. The oil tank is vital to the engine and something most teams have a very good understanding of and very good test rigs to simulate all the forces and flows. So for McLaren and Honda to come to the first test session with a potential problem is a concern. It seems they are still missing out on the basics.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Juu. Toivottavasti autot olisi niin hankalia että kaikenlaista häsläystä sattuisi kisassa :)


Onkohan muuten Redbull auton vauhdista vielä mitään tietoa? Kai se pitäisi olla myös nopea kuten Mersu ja Ferrarikin. Olisihan se hieno juttu jos kolme kärkitallia olisi tasaisia ja vielä on 6 hyvää kuskiakin niissä.
Toivottavasti myös Massa pärjää hyvin williamsilla. Sekä Rellu, Force ja Haas sekä Pikku redbull olisivat mahdollisimman hyviä. Vähän vaan veikkaan että eroja tulee koska säännöt meni niin paljon uusiksi. Ehkä loppukaudesta joku talli Dominoi kun on saanut auton kulkemaan kunnolla? Alkukaudesta voi olla tiukimmat taistelut.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Hondan ongelmat jatkuu:

We lost power to the power unit. At the moment we don't know what has caused the issue. We are currently changing the power unit in order to investigate fully and identify the cause. We will update you when we have further information.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 010
Ajovirheet, joiden vaikutus on olematon kiitos hehtaarin asfalttialueiden. Ok, Melbourne ja Monaco voivat olla mielenkiintoisia.
Lisään kanadan. Yks parhaimmista.

edit: Saadaan näköjään nauttia ainakin vuoteen 24 asti tästä radasta. "Preceding the qualifying session in 2014, the Grand Prix organizers announced they had agreed to a 10-year extension to keep the Canadian Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve through 2024."
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 658
Kimin saldo aamulla 46 kierrosta ja toiseksi nopein aika 1m22.831s, mediumeilla tehtynä. Hamilton veti supersofteilla 1m20.983s.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Ei kyllä tosiaan hyvältä vaikuta McLarenin* osalta. Toivottavasti saavat kuitenkin moottorin kuntoon, ei yhtään tekisi pahaa vaikka pääsisivät aidosti haastamaan kärkikolmikkoa. Sitten taas jos ongelmat jatkuvat vielä pidempään niin mahtavatko edes jatkaa kauaa ykkösissä? Tuskin McLarenkaan jaksaa katsella tuota moottoriräpellystä enää montaa vuotta jos ei siitä mitään lupaavaa ilmene.

E: *Siis Hondan moottoreiden näkövinkkelistä.
 
Viimeksi muokattu:

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Tästä kuvasta hyvin näkee mikä on uusien kumien kontaktipinta-ala. Aika paljon pienempi mitä monet veikkasivat

Se on todellisuudessa paljon isompi, koska silloin kun ajetaan lujaa niin downforce painaa autoa alaspäin ja kosketuspinta-ala kasvaa, tai näin ainakin kuvittelisin :eek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
Se on todellisuudessa paljon isompi, koska silloin kun ajetaan lujaa niin downforce painaa autoa alaspäin ja kosketuspinta-ala kasvaa, tai näin ainakin kuvittelisin :eek:
Ja pitää muistaa myös se, että tuosta kun paikaltaan lähtee, ni kumit kapenee kovassa pyörinnässä. Vasta vauhdissa sitten ottavat enemmän pinta-alaa, kun downforce painaa niitä maahan lujemmin.
Totta turisette, lähinnä viittasin siihen että monet ajattelee, että renkaan leveys = kontaktipinta-ala ja asiahan ei koskaan ole näin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
No ainakin Hondan koneet vaihtavat joihinkin toimiviin.
Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tarkoitin siis että tottakai McLaren varmaan jatkaa mutta tällä tahdilla Honda ei jatkane enää kauaa. Ainakaan siis McLarenin autoissa. PR mielessä vaan japanilaiselle firmalle aika "noloa" tulla useaksi vuodeksi mokailemaan oman ydinosaamisensa osalta ja sitten luovuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tarkoitin siis että tottakai McLaren varmaan jatkaa mutta tällä tahdilla Honda ei jatkane enää kauaa. Ainakaan siis McLarenin autoissa. PR mielessä vaan japanilaiselle firmalle aika "noloa" tulla useaksi vuodeksi mokailemaan oman ydinosaamisensa osalta ja sitten luovuttaa.
Honda tarvisi kipeästi toisenkin tiimin moottorin kehitystä varten
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Honda tarvisi kipeästi toisenkin tiimin moottorin kehitystä varten
Niin. Tai vähintäänkin back-upiksi sen varuilta, että McLaren kyllästyy rämpimiseen. Mitä tekevät siinä vaiheessa kun McLaren lopettaa yhteistyön? Tarjoavat jollekkin talousvaikeuksissa rämpivälle Sauberille moottoreita pilkkahintaan kun yksikään pätevä talli ei niitä huoli, perustavat oman tehdastallin vai lopettavat suosiolla (jolloin kaikki panostus meni hukkaan ja imagokin saa kolhun)? Onkos McLarenilla ja Hondalla joku yhteistyösopimus ja kauan se on vielä voimassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Ilmeisesti kymmenvuotinen soppari, toki kaikki on mahdollista formuloissa.
Lähde
Jaa noinkin pitkä. No tietysti tuollainen uuden moottorivalmistajan kanssa tehtävä kehitystyö vaatii aikansa mutta tuskin McLaren jaksaa tuota kymmentä vuotta rämpiä Hondan kanssa. Sopimuksesta huolimatta varmaan tässä kolmen vuoden sisään viimeistään pitäisi tulosta tulla. Toivottavasti saisivat oikeasti nuo moottorihommat kuntoon ja paketistaan kilpailukykyisen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
116
Tällä hetkellä
1. L. Hamilton 1:20:963 supersoft
2. K. Raikkonen 1:21:198 soft

Edit: Raikkonen, on Softs, goes quickest with a 1:20.960

Eli nyt jo softeilla nopeampi mitä Hamilton supersofteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Vitun iltapaskat... ihan eri renkaat käytössä jne. :)
Ei ole käsittääkseni ensimmäinen kerta kun Palomäki vääntää väkisin Räikkösen huonoon valoon tekevän otsikoinnin tai uutissisällön. Eihän tuo käytettyjen renkaidenkaan erojen esiintuominen ole mitenkään tärkeää, on se Räikkönen huono (sarkasmi).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 417
Viestejä
4 236 696
Jäsenet
71 208
Uusin jäsen
kooper

Hinta.fi

Ylös Bottom