F1 kausi 2017

Mersun hainevässä aukko ylhäällä, liekkö jäähdytystä varten.
 
Reilusti kuvia tältä päivältä:

Pari huomiota:
- Red Bull on tehny epäkästreeniä salilla ja etusiipikin on aika massiivinen rakennelma (http://i.imgur.com/FSoOIgR.jpg)
- Haasin militantti harmaa näyttää näissä kuvissa omaan silmään ihan hyvältä
- Sauberin kuskinumerot ei sovi yhtään auton muuhun teemaan ja isot valkoiset läikät näyttää oudoilta ilman sponsorilogoja
 
Viimeksi muokattu:
Kauheeta seurattavaa kyl toi McLarenin meno.
Tuosta tulee mieleen kausi 2005 jolloin lahosi jatkuvasti kimin alla,silloin tosin oli erittäin nopea kun vaan kesti kasassa.Eilen tuli tuosta kaudesta Max reilun kolmen tunnin muistelupätkä,tänään on uusintana.
 
Hondallehan tuo on PR-katastrofi, kun jälleen kerran ei koneet tunnu toimivan. On outoa, että japanilaisvalmistajalla on moottoriongelmia.

Hondan moottoripomo kertoi, että Honda ottaa ison riskin tämän vuoden moottorin kanssa. Katsotaan saavatko toimimaan.
 
Jaha asioita kaivon suuntaan. Bottas melkein 2 s Hämäläisen perässä.

Eikö noita savupiippuja ollut ponttoonien päällä joskus 10 v sitten? Sillon taidettiin kieltää vai häipyivätkö muuten vaan?
 
Suoranopeudet:
  1. Vettel 283.4
  2. Hamilton 280.5
  3. Massa 280.5
  4. Magnussen 278.3
  5. Ricciardo 276.9
  6. Hülkenberg 276.9
  7. Bottas 276.2
  8. Sainz jr 273.4
  9. Perez 270.6
  10. Alonso 270
  11. Ericsson 0
video mutkasta 10:

 
Haas, Williams, Mersu ja Ferrari näyttää hyödyntävän tota lisäsiipeä ton hainevän takana. Saa nähdä saako sitä pitää vielä kauden alussa vai vedotaanko turvallisuuteen.
 
tossa yläpuolella oli kyllä todella upeita kuvia ekasta testi päivästä, näitä lisää vaan:)
 
Hieno setti kuvia. Mielestäni Haas ehkä kaikista tyylikkäin auto hillittyine väreineen.
 
Hyvin alkoi Valtterilla. Toiseksi nopein omalla ajovuorollaan + ei tekniikkamurheita.
Vettelilläkin kulkee, mutta eiköhän Ferrarissa joku poksahda kun Kimin ajohaalari hipaisee autoa huomenna :p
 
Ihan noin summissa arveltuna Mersu ja Ferrari olisi olleet aika kovia? Valtterillakin kulki tosiaan oikein hyvin omalla ajovuorolla. Nyt viimeisimpiä aikoja en tainnut edes katsoa tai vertailla. Toki testit että vielä voi järjestys muuttua :)
 
Muistaakseni Vettel ja RB olivat aika lähellä dominointia tuossa hetki sitten, voi olla että muistan väärin... on siitä kuitenkin jo monta vuotta.
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0
 
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0

Tämä. Ja moni tuntuu unohtavan asian välillä. Kaksi tiukkaa kautta ja kaksi nimenomaan Vettelin dominointi. Tallina RB jäi kuitenkin aika kauas vs. nyky-Mersun dominointi. Mieluummin itse katsoisin tuota Vettelin yhden kuskin dominointia kuin yhden tallin dominointia. Jos Vettelin tilalla olisi ollut joku huonompi, ei tulokset välttämättä olisi olleet kovin kummoisia, Alonso olisi varmaan viisinkertainen maailmanmestari jne.. Nykymersulla varmaan Webberkin napsisi mestaruuksia.
 
Hamilton spinnaa hiekalle. Pidempi auto voi lisätä tota riskiä että perä lähtee alta, vaikka muuten on pitoa enemmän. Pikkasen riskillä noin ensimmäiseksi päiväksi veti tuossa, ettei siellä jo Bottas vähän kummittele alitajunnassa :D

 
Red Bull voitti 2010-2013 n. 52,5% kaikista kisoista
Mercedes voitti 2014-2016 n. 88% kaikista kisoista

Vettel oli välillä dominoiva Red Bullilla, mutta Red Bull ei ollut itsessään dominoiva:

2010: Vettel johti MM-sarjaa ensimmäisen kerran vasta viimeisen kisan jälkeen. Webber MM-sarjan 3.
2011: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 11-1
2012: Vettel varmistaa mestaruuden viimeisessä kisassa. Webber MM-sarjan 6.
2013: Vettel dominoi sarjaa mielin määrin. Webber MM-sarjan 3. Voitot 13-0

Nojoo, olihan siinä kaksi tiukkaa kautta mutta paljonhan meni RB:n pisteitä Vettelin kuumapäisyyteenkin mikä osakseen tiukensi sarjaa. Mutta olihan se RB:n auto nyt kovassa iskussa varsinkin jos keulalle pääsi.
 
Mersu testaili myös hieman isompaa onttoa(?) hainevää. :eek:

zakn42z.jpg
 
Niin siis Verstappen toimi liikkuvana esteenä radalla :) Crashtappeni (jota ei koskaan tapahtuntu) :)

Vähän harmillista että autot on nyt paljon nopeampia, mutta tuskin nähdään enää niin paljoa ohituksia kuin 2016.
 
Vähän harmillista että autot on nyt paljon nopeampia, mutta tuskin nähdään enää niin paljoa ohituksia kuin 2016.

Uskon ja toivon, että nyt kun mennään mutkissa kovempaa, tulee myös enemmän ajovirheitä.

Hondan ongelmista Autosportin kommenteista poimittuna:

Gary Anderson sanoi:
It’s worry to see Honda say that there are concerns about its oil tank based on what happened yesterday. To discover an oil tank shape is potentially incorrect suggests something is seriously wrong as normally it only shows up as a pickup problem in fast corners. To discover it on an installation lap at lower speeds suggests it’s a fundamental problem. The oil tank is vital to the engine and something most teams have a very good understanding of and very good test rigs to simulate all the forces and flows. So for McLaren and Honda to come to the first test session with a potential problem is a concern. It seems they are still missing out on the basics.
 
Juu. Toivottavasti autot olisi niin hankalia että kaikenlaista häsläystä sattuisi kisassa :)


Onkohan muuten Redbull auton vauhdista vielä mitään tietoa? Kai se pitäisi olla myös nopea kuten Mersu ja Ferrarikin. Olisihan se hieno juttu jos kolme kärkitallia olisi tasaisia ja vielä on 6 hyvää kuskiakin niissä.
Toivottavasti myös Massa pärjää hyvin williamsilla. Sekä Rellu, Force ja Haas sekä Pikku redbull olisivat mahdollisimman hyviä. Vähän vaan veikkaan että eroja tulee koska säännöt meni niin paljon uusiksi. Ehkä loppukaudesta joku talli Dominoi kun on saanut auton kulkemaan kunnolla? Alkukaudesta voi olla tiukimmat taistelut.
 
Hondan ongelmat jatkuu:

We lost power to the power unit. At the moment we don't know what has caused the issue. We are currently changing the power unit in order to investigate fully and identify the cause. We will update you when we have further information.
 
Ajovirheet, joiden vaikutus on olematon kiitos hehtaarin asfalttialueiden. Ok, Melbourne ja Monaco voivat olla mielenkiintoisia.

Lisään kanadan. Yks parhaimmista.

edit: Saadaan näköjään nauttia ainakin vuoteen 24 asti tästä radasta. "Preceding the qualifying session in 2014, the Grand Prix organizers announced they had agreed to a 10-year extension to keep the Canadian Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve through 2024."
 
Kimin saldo aamulla 46 kierrosta ja toiseksi nopein aika 1m22.831s, mediumeilla tehtynä. Hamilton veti supersofteilla 1m20.983s.
 
Ei kyllä tosiaan hyvältä vaikuta McLarenin* osalta. Toivottavasti saavat kuitenkin moottorin kuntoon, ei yhtään tekisi pahaa vaikka pääsisivät aidosti haastamaan kärkikolmikkoa. Sitten taas jos ongelmat jatkuvat vielä pidempään niin mahtavatko edes jatkaa kauaa ykkösissä? Tuskin McLarenkaan jaksaa katsella tuota moottoriräpellystä enää montaa vuotta jos ei siitä mitään lupaavaa ilmene.

E: *Siis Hondan moottoreiden näkövinkkelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä kuvasta hyvin näkee mikä on uusien kumien kontaktipinta-ala. Aika paljon pienempi mitä monet veikkasivat

C5qpOjRWUAAdATw.jpg:large

Se on todellisuudessa paljon isompi, koska silloin kun ajetaan lujaa niin downforce painaa autoa alaspäin ja kosketuspinta-ala kasvaa, tai näin ainakin kuvittelisin :eek:
 
Se on todellisuudessa paljon isompi, koska silloin kun ajetaan lujaa niin downforce painaa autoa alaspäin ja kosketuspinta-ala kasvaa, tai näin ainakin kuvittelisin :eek:

Ja pitää muistaa myös se, että tuosta kun paikaltaan lähtee, ni kumit kapenee kovassa pyörinnässä. Vasta vauhdissa sitten ottavat enemmän pinta-alaa, kun downforce painaa niitä maahan lujemmin.

Totta turisette, lähinnä viittasin siihen että monet ajattelee, että renkaan leveys = kontaktipinta-ala ja asiahan ei koskaan ole näin.
 
No ainakin Hondan koneet vaihtavat joihinkin toimiviin.

Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tarkoitin siis että tottakai McLaren varmaan jatkaa mutta tällä tahdilla Honda ei jatkane enää kauaa. Ainakaan siis McLarenin autoissa. PR mielessä vaan japanilaiselle firmalle aika "noloa" tulla useaksi vuodeksi mokailemaan oman ydinosaamisensa osalta ja sitten luovuttaa.
 
Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi. Tarkoitin siis että tottakai McLaren varmaan jatkaa mutta tällä tahdilla Honda ei jatkane enää kauaa. Ainakaan siis McLarenin autoissa. PR mielessä vaan japanilaiselle firmalle aika "noloa" tulla useaksi vuodeksi mokailemaan oman ydinosaamisensa osalta ja sitten luovuttaa.

Honda tarvisi kipeästi toisenkin tiimin moottorin kehitystä varten
 
Honda tarvisi kipeästi toisenkin tiimin moottorin kehitystä varten

Niin. Tai vähintäänkin back-upiksi sen varuilta, että McLaren kyllästyy rämpimiseen. Mitä tekevät siinä vaiheessa kun McLaren lopettaa yhteistyön? Tarjoavat jollekkin talousvaikeuksissa rämpivälle Sauberille moottoreita pilkkahintaan kun yksikään pätevä talli ei niitä huoli, perustavat oman tehdastallin vai lopettavat suosiolla (jolloin kaikki panostus meni hukkaan ja imagokin saa kolhun)? Onkos McLarenilla ja Hondalla joku yhteistyösopimus ja kauan se on vielä voimassa?
 
Ilmeisesti kymmenvuotinen soppari, toki kaikki on mahdollista formuloissa.
Lähde

Jaa noinkin pitkä. No tietysti tuollainen uuden moottorivalmistajan kanssa tehtävä kehitystyö vaatii aikansa mutta tuskin McLaren jaksaa tuota kymmentä vuotta rämpiä Hondan kanssa. Sopimuksesta huolimatta varmaan tässä kolmen vuoden sisään viimeistään pitäisi tulosta tulla. Toivottavasti saisivat oikeasti nuo moottorihommat kuntoon ja paketistaan kilpailukykyisen.
 
Tällä hetkellä
1. L. Hamilton 1:20:963 supersoft
2. K. Raikkonen 1:21:198 soft

Edit: Raikkonen, on Softs, goes quickest with a 1:20.960

Eli nyt jo softeilla nopeampi mitä Hamilton supersofteilla.
 
Vitun iltapaskat... ihan eri renkaat käytössä jne. :)

Ei ole käsittääkseni ensimmäinen kerta kun Palomäki vääntää väkisin Räikkösen huonoon valoon tekevän otsikoinnin tai uutissisällön. Eihän tuo käytettyjen renkaidenkaan erojen esiintuominen ole mitenkään tärkeää, on se Räikkönen huono (sarkasmi).
 
autosport sanoi:
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m20.960s - 108
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m20.983s 0.023s 66
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m22.200s 1.240s 89
4 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m22.204s 1.244s 118
5 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m22.509s 1.549s 86
6 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m22.956s 1.996s 68
7 Valtteri Bottas Mercedes 1m22.986s 2.026s 102
8 Jolyon Palmer Renault 1m24.139s 3.179s 53
9 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m24.617s 3.657s 67
10 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m25.600s 4.640s 40
11 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m26.040s 5.080s 12

Ai että. Testejähän nämä, mutta ei tuo nyt pahalta näytä. :)
 

Ai että. Testejähän nämä, mutta ei tuo nyt pahalta näytä. :)
Ferrarihan on edellisilläkin kausilla kunnostautunu tässä että pre-season testeissä vedetään kärkiaikoja ettei italian lehdistö tilttaa ja vaadi tallipäällikön päätä vadille vielä ihan tässä vaiheessa kautta.
 
Positiiviselta näyttää myös Ferrarin ja Haasin kierrosluvut. Ihan luotettavan oloiset autot ja moottorit, kun pystyy yli 100 kiekkaa vetämään. Sen kummemmin en tosin jaksa välittää näistä tuloksista, enemmän tuolla testaillaan rauhassa kuin revitellään omalla nopeudella. Hyvä myös että Bottas saa paljon kierroksia alle.
 
Voi hyvinkin olla että Ferrarilla on vedetty minkä kulkee että saavat työrauhan alkukaudeksi.Mersulla ei ole samanlaisia paineita joten tuskin on viimeistä puristettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom