F1 2025 - Yhdysvaltain GP

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
365
Kausi 2025

01. Australian GP, Melbourne, 14.-16.3.
02. Kiinan GP, Shanghai, 21.–23.3. (sprint)
03. Japanin GP, Suzuka, 4.–6.4.
04. Bahrainin GP, Sakhir, 11.-13.4.
05. Saudi-Arabian GP, Jeddah, 18.-20.4.
06. Miamin GP, Miami, 2.-4.5. (sprint)
07. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.5.
08. Monacon GP, Monaco, 23.–25.5.
09. Espanjan GP, Barcelona, 30.5.–1.6.
10. Kanadan GP, Montreal, 13.–15.6.
11. Itävallan GP, Spielberg, 27.–29.6.
12. Britannian GP, Silverstone, 4.–6.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 25.-27.7. (sprint)
14. Unkarin GP, Budapest, 1.–3.8.
15. Hollannin GP, Zandvoort, 29.-31.8.
16. Italian GP, Monza, 5.–7.9.
17. Azerbaidzhanin GP, Baku, 19.-21.9.
18. Singaporen GP, Marina Bay, 3.–5.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 17.–19.10. (sprint)
20. Meksikon GP, Mexico City, 24.–26.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 7.–9.11. (sprint)
22. Las Vegasin GP, Las Vegas, 20.-22.11.
23. Qatarin GP, Doha, 28.–30.11. (sprint)
24. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 5.-7.12.

____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. Vapaat harjoitukset 20:30

Lauantai
Sprinttiaika-ajo 00:30
Sprinttikisa 20:00

Sunnuntai
Aika-ajo 00:00
GP 22:00

____________________________

Sää:

https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-8394015/United States/Texas/Travis/Circuit of the Americas
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/tx, usa/austin

____________________________

40px-Flag_of_the_United_States.svg.png
Circuit of the Americas

2025-19_usa-austin.png


Ratamuutokset:

-


____________________________

Black round Pirelli:


2025-19_usa-austin.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprinttiviikonloppuna:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

A Texas rodeo with a jump in compounds

____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 MSC CRUISES UNITED STATES GRAND PRIX 2025
Radan nimi: Circuit of the Americas
Radan pituus: 5,513 km
Kisapituus: 56 kierrosta = 308,728 km
Kierrosennätys: 1:36.169
40px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari SF90 (2019)

2024
Podium:
1.
40px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari
2.
40px-Flag_of_Spain.svg.png
Carlos Sainz Jr., Ferrari
3.
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT

Paalupaikka:
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lando Norris, McLaren-Mercedes, 1:32.330

Kisan nopein kierros:
40px-Flag_of_France.svg.png
Esteban Ocon, Alpine-Renault, 1:37.330

Edellisiä voittajia:
2023:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT
2022:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT
2021:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda


Lando Norris’ Pole Lap | 2024 United States Grand Prix
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Extended Highlights | 2022 United States Grand Prix
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



How Formula 1 Travels Across The World | F1 Logistics Explained
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


_____________________

MM-pistetilanne (18/24 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Oscar Piastri 336
02. Lando Norris 314
03. Max Verstappen 273
04. George Russell 237
05. Charles Leclerc 173
06. Lewis Hamilton 125
07. Kimi Antonelli 88
08. Alexander Albon 70
09. Isack Hadjar 39
10. Nico Hulkenberg 37
11. Fernando Alonso 36
12. Carlos Sainz 32
13. Lance Stroll 32
14. Liam Lawson 30
15. Esteban Ocon 28
16. Pierre Gasly 20
17. Yuki Tsunoda 20
18. Gabriel Bortoleto 18
19. Oliver Bearman 18
20. Franco Colapinto 0
21. Jack Doohan 0

Tallit:

01. McLaren 650
02. Mercedes 325
03. Ferrari 298
04. Red Bull 290
05. Williams 102
06. Racing Bulls 72
07. Aston Martin 68
08. Kick Sauber 55
09. Haas 46
10. Alpine 20

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 694
02. Australia 336
03. Alankomaat 273
04. Monaco 173
05. Italia 88
06. Ranska 87
07. Thaimaa 70
08. Espanja 68
09. Saksa 37
10. Kanada 32
11. Uusi-Seelanti 30
12. Japani 20
13. Brasilia 18
14. Argentiina 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi: Pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimmasta kierroksesta ei enää saa pistettä.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Oracle Red Bull Racing AUT Honda RBPT
1 Max Verstappen NED
30 Liam Lawson NZL
22 Yuki Tsunoda JPN
Christian Horner
Laurent Mekies


Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team GER Mercedes
12 Kimi Antonelli ITA
63 George Russell GBR
James Allison

Scuderia Ferrari HP ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Lewis Hamilton GBR
Frédéric Vasseur

McLaren Formula 1 Team GBR Mercedes
4 Lando Norris GBR
81 Oscar Piastri AUS
Andrea Stella

Aston Martin Aramco Formula One Team GBR Mercedes
14 Fernando Alonso ESP
18 Lance Stroll CAN
Andy Cowell

BWT BWT Alpine Formula One Team FRA Renault
7 Jack Doohan AUS
10 Pierre Gasly FRA
43 Franco Colapinto ARG
Oliver Oakes

Williams Racing GBR Mercedes
23 Alexander Albon THA
55 Carlos Sainz ESP
James Vowles

Racing Bulls ITA Honda RBPT
22 Yuki Tsunoda JPN
6 Isack Hadjar FRA
30 Liam Lawson NZL
Laurent Mekies
Alan Permane

Stake F1 Team Kick Sauber SUI Ferrari
5 Gabriel Bortoleto BRA
27 Nico Hulkenberg GER
Mattia Binotto

MoneyGram Haas F1 Team USA Ferrari
31 Esteban Ocon FRA
87 Oliver Bearman GBR
Ayao Komatsu

____________________________

TechBBS F1-kausi 2025
TechBBS F1 yleiskeskustelu
TechBBS F1-lähetykset
MTV F1
Motorsport.com F1
BBC F1
Sky Sports F1

____________________________
 
Sit ajellaan 15 kierrosta turva-auton perässä Amerikka tyyliin.
Edit. Ei sentään. Hyvin väisti Max Russellin syöksyn.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä meni Hulkenberg:n piikkiin totaalisesti. Tööttäs Piastrin konttiin ja sitten olikin, kiitos ja näkemiin.

HULKKI.jpg

Ei mennyt vaan Piastrin joka jätti sisämutkan täysin auki (Alonso ja Hulk meni sinne) sen jälkeen käänsi suoraan mutkaan sisään katsomatta sivulle. Hulkilla ja Alonsolla ei mitään jakoja mennä yhtään mihinkään.

 
Samaan aikaan Mersun ykköstykit. :D Menivät full Brokeback Mountain / Toy Story linjalle. Somekanavat täyttyvät irvailuista. Mersun olisi pitänyt palkata Bottas tallin stylistiksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.instagram.com/mercedesamgf1/p/DP35tuPEdVr/?img_index=3

Ihme pelleilyä nykyään. Mitäs jos vaan ajelis sitä autoa
 
Olipa hämmentävä 4 minuutin odotus. Varmaan joku mainoskatko jenkeissä, niin kuskien oli pakko kököttää varikkosuoralla.
 
Heikkoa suoritusta Piastrilta. No, ainakaan huomenna todennäköisyys McLarenien yhteentörmäykseen 1. mutkassa ei ole suuri.
 
Kyllähän tuo alkaa kovasti haiskahtamaan siltä, että Mclarenin onnistuu kusemaan kuskien mestaruuden huolimatta yhdestä kaikkien aikojen ylivoimaisimmista tallimestaruuksista. Tulee kyllä olemaan melkoista tylytystä jos suunta pysyy :D Nyt kun auto näyttää taas osuvan ainakin Verstappenin käteen loistavasti niin lähtökohtaisesti hän on jokaisessa sessiossa McLarenin Jonne-kaksikkoa edellä ja noita nyt kuitenkin kuusi kisaa ja kaksi sprinttiä.
Toki Verstappenilla ei taida olla varaa yhteenkään keskeytykseen ainakaan sunnuntai-kisoissa. Piastri taitaa olla jotenkin liian kiltti tähän touhuun (silloin kun auto ei ole ylivoimainen) mutta sekä Norrisilta että Verstappenilta odotan tulevan aika reipasta sikailua kunhan tilaisuus tulee.
 
Kyllähän tuo alkaa kovasti haiskahtamaan siltä, että Mclarenin onnistuu kusemaan kuskien mestaruuden huolimatta yhdestä kaikkien aikojen ylivoimaisimmista tallimestaruuksista. Tulee kyllä olemaan melkoista tylytystä jos suunta pysyy :D Nyt kun auto näyttää taas osuvan ainakin Verstappenin käteen loistavasti niin lähtökohtaisesti hän on jokaisessa sessiossa McLarenin Jonne-kaksikkoa edellä ja noita nyt kuitenkin kuusi kisaa ja kaksi sprinttiä.
Toki Verstappenilla ei taida olla varaa yhteenkään keskeytykseen ainakaan sunnuntai-kisoissa. Piastri taitaa olla jotenkin liian kiltti tähän touhuun (silloin kun auto ei ole ylivoimainen) mutta sekä Norrisilta että Verstappenilta odotan tulevan aika reipasta sikailua kunhan tilaisuus tulee.
Brownin ja Stellan kannattaisi kilauttaa Räikköselle ja kysyä mitä se tykkäsi 2007 kun McLaren kuskit tappeli keskenään.

"The McLaren Mercedes team have promised to treat Fernando Alonso and Lewis Hamilton with "equality and fairness" in the final race of the season in Brazil

Tai kysyä gridillä Alonsolta ja Hamiltonilta oliko hyvä idea.
 
Tai kysyä gridillä Alonsolta ja Hamiltonilta oliko hyvä idea.
Vähän vaikea oli tuolloin suosia kumpaakaan kuskia, koska olivat käytännössä tasapisteissä koko kauden. Japanin jälkeen Hamiltonin ero repesi 12 pisteeseen, ja varmasti focus oli jo kääntynyt Lewisiin, mutta tämä meni keskeyttämään Kiinassa, joten Brasiliassa piti antaa molemmille mahdollisuus mestaruuteen.

Jos McLaren häviää kuljettajien mestaruuden, niin ainakin se tekee sen reilulla pelillä, eikä millään Ferrarin Schumitaktiikalla, jossa toinen kuljettaja on pelkkä orja.
 
Vähän vaikea oli tuolloin suosia kumpaakaan kuskia, koska olivat käytännössä tasapisteissä koko kauden. Japanin jälkeen Hamiltonin ero repesi 12 pisteeseen, ja varmasti focus oli jo kääntynyt Lewisiin, mutta tämä meni keskeyttämään Kiinassa, joten Brasiliassa piti antaa molemmille mahdollisuus mestaruuteen.

Jos McLaren häviää kuljettajien mestaruuden, niin ainakin se tekee sen reilulla pelillä, eikä millään Ferrarin Schumitaktiikalla, jossa toinen kuljettaja on pelkkä orja.
Omaa mutuilua
Tallille tärkeää tallimestaruus, tiukassa kisassa siinä tärkeää että molemmat kuskit tuo pisteitä.
Talleilla voi olla eroa, mutta varmaan se kuljettajien mestaruus on iso juttu talleille, ja sitä kannattaa myös tavoitella. Jos tallissa ei ole selkeää "voittajaa", niin riskinsä siinäkin että valitaan se "voittaja", siis ihan voittamisen kannalta, että muutenkin. Mutta kuten nähty riskinsä on siinäkin että annetaan kisata.

Kuvittelen kuitenkin että eri talleille on erilainen merkitys sillä että kuskit tasaväkisiä ja saavat kisata, vs sillä että on ykköskuski ja apu kuski. Siis ihan brändin ja talouden kannalta.
 
Vähän vaikea oli tuolloin suosia kumpaakaan kuskia, koska olivat käytännössä tasapisteissä koko kauden. Japanin jälkeen Hamiltonin ero repesi 12 pisteeseen, ja varmasti focus oli jo kääntynyt Lewisiin, mutta tämä meni keskeyttämään Kiinassa, joten Brasiliassa piti antaa molemmille mahdollisuus mestaruuteen.

Jos McLaren häviää kuljettajien mestaruuden, niin ainakin se tekee sen reilulla pelillä, eikä millään Ferrarin Schumitaktiikalla, jossa toinen kuljettaja on pelkkä orja.
Alonso 2x MM vs rookie Hamilton. Kyllä, siinä olisi ollut Alonson suosimisen paikka.

Ei kukaan muista mitään Schumacherin apupoika juttuja kun edes nyt ei muisteta että Verstappenin tallikaveri on ollut samanlainen orja viimeiset 6 vuotta.
 
Eipä ole Verstappenin tallitoverit muutenkaan kauheasti ajaneet sijoilla, jossa joutuisivat luovuttamaan sijoituksensa Maxille. ;)

Ja tulokset ratkaisee, ei kokemus. Jos esim. Vettel ja Ricciardo olisivat taistelleet mestaruudesta 2014, niin olisiko muka Vetteliä pitänyt suosia lähtökohtaisesti, vaikka tiedämme, että tuolla kaudella hän hävisi Ricciardolle selvästi 61 pisteellä. Ja sama juttu Vettelin ja Leclercin kohdalla 2019.
Vanhat meriitit eivät merkkaa mitään ja formuloissa "olet yhtä hyvä kuin viimenen kisasi".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 340
Viestejä
4 974 030
Jäsenet
79 752
Uusin jäsen
eevsu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom