Vasta katsoin kisan koosteelta. On kyllä kummallista tuo McLarenin touhu. Tarjottiin täydellinen tilaisuus ottaa kunnolla kiinni eroa Verstappeniin ja Red Bulliin. Miksi ihmeessä sallivat tuollaisen ensimmäisen kierroksen kärhämöinnin? Näytti siltä, että tulee osumaa mutta onneksi ”vain” tiputti Norriksen kaksi sijaa alaspäin. Täysin tarpeetonta kuitenkin tallin näkökulmasta. Ja miksi ihmeessä eivät vain loppuun todenneet tallin autojen vaihtavan sijoituksia mikäli Piastri ei pääse Leclercin ohi? Ymmärrän ehkä ettei voittoa haluta viedä mutta tuollaisen kakkossijan voisi ihan hyvin vaihtaa. Verstappenin voittaminen vaatisi kaiken mahdollisen niin tällainen toiminta antaa ymmärtää, että McLaren ei edelleenkään itse usko Norrisin mestaruuden mahdollisuuteen.
Ite ihmettelin samaa, luulis että ennen kisaa sovittaisiin että eka kierros ajetaan puhtaasti ja keskitytään muiden takana pitämiseen eikä väkisin runnota tallikaverista ohi. Ei se Ferrarikaan tallipisteissä kaukana ole joten ehkä tallikavereiden välistä kisaamista kannattais kumminkin hiukan hillitä ennenkö tulee tuplakeskeytys ja hups vaan ferrarikin ilmoittautuu mestaruustaistoon
Vasta katsoin kisan koosteelta. On kyllä kummallista tuo McLarenin touhu. Tarjottiin täydellinen tilaisuus ottaa kunnolla kiinni eroa Verstappeniin ja Red Bulliin. Miksi ihmeessä sallivat tuollaisen ensimmäisen kierroksen kärhämöinnin? Näytti siltä, että tulee osumaa mutta onneksi ”vain” tiputti Norriksen kaksi sijaa alaspäin. Täysin tarpeetonta kuitenkin tallin näkökulmasta. Ja miksi ihmeessä eivät vain loppuun todenneet tallin autojen vaihtavan sijoituksia mikäli Piastri ei pääse Leclercin ohi? Ymmärrän ehkä ettei voittoa haluta viedä mutta tuollaisen kakkossijan voisi ihan hyvin vaihtaa. Verstappenin voittaminen vaatisi kaiken mahdollisen niin tällainen toiminta antaa ymmärtää, että McLaren ei edelleenkään itse usko Norrisin mestaruuden mahdollisuuteen.
McLaren on vissiin luovuttanut kuljettajien maailmanmestaruuden tavoittelun. Käytännössä ojentavat sen Maxille että ole hyvä vaan, me ei edes yritetä. Ymmärrän että tallimestaruus on tärkeä, mutta kun olisi ainoa mahdollinen vaihtoehto nappaamaan se kuljettajien mestaruus muualle kuin Maxille. Ja vieläpä menettämättä yhtään tallipistettä. Win win. Mutta ei. Norriksella voisi olla nyt 10 pistettä enemmän.
Magnussenin 10 sekkaa ja pisteet korttiin ja ajokielto tuli kyllä aika heppoisesta tilanteesta. Mutta ehkäpä se karma iski kun aika-ajossa keplotteli itsensä jatkoon tahallisilla keltaisilla lipuilla. Vastaavasta on saanut pahempiakin rahnkkuja, vrt. Rascassen parkkeeraaja, mutta ehkä sitä voi katsoa läpi sormien kun kyse ei ole paalusta vaan seuraavaan osioon pääsemisestä.
McLarenin tallipäällikkö Andrea Stella vihjasi sunnuntaisen Italian GP:n jälkeen, että brittitallissa saatetaan olla jo valmiita tukemaan toista ajajaa kuljettajien mestaruustaistossa. Lando Norris nipisti Monzassa jälleen hieman piste-eroa vaikeuksissa olleeseen Max Verstappeniin. Kautta on...
McLarenin tallipäällikkö Andrea Stella vihjasi sunnuntaisen Italian GP:n jälkeen, että brittitallissa saatetaan olla jo valmiita tukemaan toista ajajaa kuljettajien mestaruustaistossa. Lando Norris nipisti Monzassa jälleen hieman piste-eroa vaikeuksissa olleeseen Max Verstappeniin. Kautta on...
Vähän herätään myöhässä. Norrisilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet voittaa tämä kisa ilman Piastrin ohitusyritystä. Tällöin olisi tullut 10 pistettä enemmän tilille. Toki se aiempi voiton luovutus Piastrille maksoi myös sen 7 pistettä mutta kuvittelin sen olevan ”palkkio” loppukauden kuuliaisuudesta. Etenkin kun Norrisille selitettiin hänen tarvitsevan Piastria, mikä on toki totta mutta ei tällainen auta Norrista. Nyt ollaan edelleen siinä tilanteessa, että Norris tarvitsee käytännössä jokaisesta kisasta voiton ja nopeimman kierroksen voittaakseen mestaruuden täysin omin avuin (tai no joustovaraa on kai menettää nopein kierros yhdessä kisassa).
Mitäs tuo Buxton ja koko maailma liittyy siihen, että lähti telineistä hyvin, mutta ensimmäisen kierroksen jälkeen toiseksi viimeisenä?
Aika hyödytöntä pullistella tuollaisella asialla. Tilanne olisi eri, jos olisi ollut ensimmäisen kierroksen jälkeen vaikka edes sijalla 15 tjms., niin olisi voinut todeta että lähti ihan hyvin.
Ymmärrän kyllä että jos salama toisen kerran kymmenessä vuodessa osuu lähtöhetkellä Valtterin päähän, niin onhan se hienoa. Ensimmäinen oli melkein varaslähtö eräitä vuosia sitten.
Mutta siinähän ne hyvät lähdöt taitavat sitten ollakin. Ja kovilla renkailla tosiaan sijalla 19, missäpä muuallakaan eli mikä oli pointti.
Mitäs tuo Buxton ja koko maailma liittyy siihen, että lähti telineistä hyvin, mutta ensimmäisen kierroksen jälkeen toiseksi viimeisenä?
Aika hyödytöntä pullistella tuollaisella asialla. Tilanne olisi eri, jos olisi ollut ensimmäisen kierroksen jälkeen vaikka edes sijalla 15 tjms., niin olisi voinut todeta että lähti ihan hyvin.
Ymmärrän kyllä että jos salama toisen kerran kymmenessä vuodessa osuu lähtöhetkellä Valtterin päähän, niin onhan se hienoa. Ensimmäinen oli melkein varaslähtö eräitä vuosia sitten.
Mutta siinähän ne hyvät lähdöt taitavat sitten ollakin. Ja kovilla renkailla tosiaan sijalla 19, missäpä muuallakaan eli mikä oli pointti.
Haluatko vielä että kaivan monentenako ollut noissa kisoissa ensimmäisen kierroksen jälkeen?
Mutta joo noihan kertoo että hereillä itse lähdössä, mutta sen jälkeen homma ei toimi. Olisiko vaan liian arka ja ottaa aina liian varman päälle. Ei se aina voi olla vain tuurista kiinni että niitä sijoituksia lähes aina menetetään, mielummin kuin sijoitusta parannetaan.
Haluatko vielä että kaivan monentenako ollut noissa kisoissa ensimmäisen kierroksen jälkeen?
Mutta joo noihan kertoo että hereillä itse lähdössä, mutta sen jälkeen homma ei toimi. Olisiko vaan liian arka ja ottaa aina liian varman päälle. Ei se aina voi olla vain tuurista kiinni että niitä sijoituksia lähes aina menetetään, mielummin kuin sijoitusta parannetaan.
Vähän herätään myöhässä. Norrisilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet voittaa tämä kisa ilman Piastrin ohitusyritystä. Tällöin olisi tullut 10 pistettä enemmän tilille. Toki se aiempi voiton luovutus Piastrille maksoi myös sen 7 pistettä mutta kuvittelin sen olevan ”palkkio” loppukauden kuuliaisuudesta. Etenkin kun Norrisille selitettiin hänen tarvitsevan Piastria, mikä on toki totta mutta ei tällainen auta Norrista. Nyt ollaan edelleen siinä tilanteessa, että Norris tarvitsee käytännössä jokaisesta kisasta voiton ja nopeimman kierroksen voittaakseen mestaruuden täysin omin avuin (tai no joustovaraa on kai menettää nopein kierros yhdessä kisassa).
Jep. Tässä voi olla se paskin vaihtoehto. Tiimidynamiikka tuhotaan talllimääräyksillä (eli just se mitä koitettiin välttää) ja se ei ehkä riitäkään mestaruuteen. Jos ero jää alle 10 pisteen kauden lopussa, niin kaikkia vi**ttaa. Sama dynamiikan tuhoaminen pari kisaa aikaisemmin olisi ehkä riittänyt mestaruuteen, ja on edes yksi jota ei vi**uta kauden lopussa. Spekulaatiota tosin, mutta voi hyvin olla realismiakin. Ja nyt näyttää siltä ettei se Max voitakaan kaikkia loppuja kisoja, joten kuljettajien mm olisi oikeasti otettavissa.
Korjaus: Olisi ollut otettavissa, nyt jo menetettyjen pisteiden valossa se juna seilas jo.
Toki voi aina olla, että Verstappenin löntystys jatkuu ja mestaruus tulee Norrisille, mutta vähän heikot prosentit siihen, sanoisin.
Aina on mahdollisuus keskeytyksiin varsinkin jos ajellaan tuolla takana joten peli on vielä auki, ei se puhtaasti ajamallakaan ole mahdottomuus norrikselle kun katsoo rbn kyntämistä.
Hyvältä tosiaan näyttää. Et sitten taida paljoakaan näitä seurata jos mielestäsi Valtteri on hyvä lähtijä. Seuraavaksi sitten voit vaikka kaivella viimeisen kymmenen vuoden lähdöt.
Hyvältä tosiaan näyttää. Et sitten taida paljoakaan näitä seurata jos mielestäsi Valtteri on hyvä lähtijä. Seuraavaksi sitten voit vaikka kaivella viimeisen kymmenen vuoden lähdöt.
Joo ei tee. Varmaan sitten väärä mielikuva ja olet itse faktat tarkistanut. Turha minun niitä mistään kaivaa kun kerran itse niin olet tehnyt. Voit laittaa ne faktat jotka todistavat päinvastaista tänne jos siltä tuntuu. Ja minua ei kiinnosta muiden hokemiset, vaan ihan itse tullut vuosikymmeniä noita kisoja seurattua.
Joo, mutta tämä alkoikin nimenomaan tämän kisan lähtöä peratessa. Valtterihan onnistui mainiosti, paitsi että siitä ei ollut mitään hyötyä ja sitten kaivettiin mielenkiintoista faktaa että näin on käynyt ennenkin, sekä joku vielä oletti että muutaman kisan otos vastaa koko uraa.
Uskoisin että nämä Valtterin lähdöt on perattu tuolla yleisenkin puolella vähintään tuhat kertaa, joten mitäpä niitä nyt sielläkään enempää kaapimaan.
Onhan tuo auto romahduksesta huolimatta edelleen selkeästi nopeampi kuin loput tuolla takana. Perez kuitenkin hävinnyt jo alkukaudesta saakka melko säännöllisesti Ferrareille, Mersuille ja McLareneille. Sehän se puuttuisikin kun vielä häviäisi vaikkapa Albonille, Alonsolle tai Hulkenbergille.
McLaren are to consider imposing team orders to help Lando Norris overhaul Max Verstappen, who says his Red Bull is "undriveable".
www.bbc.com
Andrea Stella: "Meidän pitää tunnustaa, että valmistajien mestaruuden lisäksi - huomioiden automme tämänhetkisen suorituskyvyn ja Red Bullin vaikeudet - myös kuljettajien mestaruus on mahdollista saavuttaa."
"Jos haluamme voittaa molemmat mestaruudet, meidän täytyy saada tiimi ja Lando sopivaan asemaan."
"Molemmilla kuskeilla on matemaattinen mahdollisuus ottaa mestaruus, mutta Landolla on siihen parempi tilaisuus pisteiden näkökulmasta taistella Verstappenia vastaan. Jos siis haluamme tukea yhtä kuskiamme, niin meidän täytyy valita se, joka on paremmassa asemassa".
...
Otettuaan neljä voittoa kauden ensimmäisestä viidestä kisasta, Verstappen ei ole voittanut kisaa kesäkuun Espanjan gp:n jälkeen, kuusi kisaa sitten, ja tiimipäällikkö Christian Horner myönsi, että Red Bull oli Monzassa radan neljänneksi nopein talli.
Kysyttäessä, mihin heidän vauhtinsa on kadonnut, Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kertoi BBC:lle: "Menetimme sen muutamiin päivityksiin. Meidän täytyy palauttaa auto takaisin siihen pisteeseen, kun sen balanssi oli kunnossa".
...
Leclerc on aina pärjännyt hyvin seuraavana vuorossa olevalla Azerbaidzanin radalla. Sen jälkeen on vuorossa Singapore, jossa Ferrarin Carlos Sainz otti viime kauden ainoan voiton Red Bullin sijaan.
...
Andrea Stella: "Ferrari oli tänä viikonloppuna yhtä nopea kuin me, ainakin Leclercin osalta. Tämä oli meille huono uutinen, kun emme pystyneet ajamaan rauhassa kisan voittoon vaan jouduimme taistelemaan heidän kanssaan. Samalla se oli kuitenkin hyvä uutinen, sillä nyt useampi auto vei pisteitä Red Bullilta."
Charles Leclerc claimed Ferraris first win in eight races with a stunning victory at the Italian Grand Prix; the result saw the Monegasque close the gap on Drivers Championship leader Max Verstappen, and Ferrari reduce their deficit to leaders Red Bull in the constructors standings
www.skysports.com
Leclercin voitettua kotikisansa Monacossa, hän oli vain 31 pistettä Verstappenia jäljessä kuljettajien MM-sarjassa ja Ferrari kavensi eroa Red Bulliin 24:ään pisteeseen valmistajien sarjassa. Se käynnisti keskustelun molempien MM-sarjojen tiukasta kisasta, mutta seuraavissa kisoissa Ferrarin vauhti taantui Lando Norrisin ja McLarenin noustua Red Bullin pääasiallisiksi vastustajiksi. Lisäksi myös Mersu nousi haastamaan kisojen voitoista.
...
Puolivälissä sunnuntain kisaa Ferrarin voitto näytti vielä epätodennäköiseltä, ennen kuin heidän yhden stopin taktiikkansa kävi selväksi. Leclerc toteutti strategiaa täydellisesti estäen McLarenia saavuttamasta kisassa yhtä hyvää tulosta kuin aika-ajoissa.
Tifosien juhlinta Monzassa Ferrarin voitettua kisan ensimmäisen kerran sitten vuoden 2019 oli upeinta mitä F1 voi meille tarjota, mutta jää nähtäväksi, oliko tämä vain yksittäinen poikkeus vai vahvistus Ferrarin paluulle kärkikahinoihin.
...
Samalla tavalla kuin George Russel teki Belgiassa (ennen hylkäämistään), Ferrarin kuskit saivat etua siitä, että heillä ei ollut paljoakaan hävittävää yrittäessään viedä kisa loppuun yhden pysähdyksen taktiikalla.
...
Kisastrategian hallinnan lisäksi, Ferrari oli ainoa kärkitalleista, joka toi Monzaan uusia päivitysosia. ...Ferrari toi autoon seitsemän uutta, yleisempää kehitysosaa, jotka vauhdittavat autoa kauden loppuun saakka, sekä Monzaa varten suunnitellut etu- ja takasiivekkeet. On todettava, että Ferrari panosti varmasti enemmän Monzaa varten suunniteltuun takasiivekkeeseen, mutta aika näyttää, antoivatko muut kehitysosat, mm. uusi pohjalevy, uuden pysyvän askeleen eteenpäin.
...
Vasseur: "Päivityksen toimivuutta on hankalaa arvioida Monzan kaltaisilla radoilla, sillä se poikkeaa huomattavasti kauden muista radoista"
McLaren suggested Ferrari might have actually been quicker than it at Monza and its Italian Grand Prix result was more than a strategy defeat. But it was McLaren's decisions, not its pace, that cost it victory
www.the-race.com
Muut tallit uskoivat, että McLarenin autojen ollessa sijoilla 1 ja 2, he pelästyivät ja tekivät kaksi pysähdystä yhden sijaan: kyse oli renkaiden ja hermojen hallinnasta, että vaikka Ferrari piti renkaat paremmassa kunnossa, McLarenille yhdenkin pysähdyksen taktiikka olisi riittänyt kisan voittoon.
...
Leclerc onnistui pitämään renkaat kunnossa hallitsemalla niiden kulumista varsinkin molemmissa Lesmo ja Parabolica -mutkissa. Renkaiden pinta mureni, samaan tapaan kuin keskikovat kuluivat ensimmäisellä stintillä, mutta mureneminen loppui kun renkaat kuluivat enemmän.
Kun McLarenien eturenkaat alkoivat murentua, sekä Piastri että Norris ilmoittivat renkaiden olevan loppu, eivätkä he pystyisi ajamaan niillä kisan loppuun saakka. Kisan jälkeinen analyysi paljasti, että renkaat eivät olleet loppu, vaan mureneminen oli välivaihe renkaan kulumisessa ja sen jälkeen pito palaisi takaisin.
...
Näytti siltä, ettei McLaren ollut ohjeistanut kuskejaan MM-sarjan tilanteesta, mutta ehkä tilanne oli sittenkin toinen.
"Meidän täytyy tarkastella, molempien kuskien kanssa, katsoa kisa videolta, kuulla heidän näkemyksensä ja sitten arvioida yhdessä, toimivatko he kisassa kuten sovittiin" Stella kommentoi kysyttäessä asiasta.
As their rivals have improved, Red Bull’s direction of development has been stagnant — losing the most celebrated brain in F1 did not help
www.telegraph.co.uk
Red Bullilla oli kiistatta heidän huonoin viikonloppunsa Monzassa, Verstappenin ollessa erityisen äänekäs kritiikissään RB20-autoaan vastaan. Hänen mukaansa autosta on tullut "hirviö". McLarenin, Mersun ja jossain määrin myös Ferrarin parantaessa otteitaan, Red Bullin kehitys on jäänyt parhaimmillaankin paikoilleen. Autoon on asennettu uusia päivitysosia ja sitten niitä on otettu pois käytöstä. Mielestäni ei ole sattumaa, että tämä kaikki sattuu samaan aikaan kun Adrian Neweyn lähtö tallista virallistettiin.
...
Adrianin menetys on iso syy sille, miksei Red Bull saa käännettyä kelkkaansa. Red Bullin tuulitunneli on nykyformuloihin nähden antiikkinen. Kyllä, se toimii, mutta on jo kauan sitten vanhentunut. Se ei kuitenkaan haittaa, jos tallissa on ymmärrystä lukea sen tuottamaa dataa rivien välistä ja tietämystä, ettei data ole niin yksiselitteistä. Juuri tässä Adrian on parhaimmillaan ja josta hänellä on eniten kokemusta.
...
Perez, joka on hyvä kuski mutta ei Verstappenin tasolla, oli hyvä mittatikku. Jos hänellä oli allaan kunnollinen auto, tulos oli hyvä. Mutta hieman epästabiililla autolla ajaessaan hän ei enää hallitse sitä ja nyt Perez on vaikeuksissa.
Red Bull on jo liian pitkään hyväksynyt sen, että Verstappen saa tuloksia aikaan, eivätkä ole huomioineet tarpeeksi Perezin ongelmia. Ehkä he ovat vain ajatelleet sen johtuvan Perezin huonoista otteista radalla. McLaren on hyvä esimerkki siitä, miten kehitys on mahdollista. Kauden alussa he olivat keskikastin talli, mutta nyt he ovat jo voittaneet useita kisoja ja heillä on radan nopein auto.
Red Bull struggled for pace at Monza and Max Verstappen was especially frustrated with his RB20 F1 car as he limped to just sixth place at the Italian Grand Prix
www.mirror.co.uk
Kisan loppupuolella Verstappenin radiosta kuultiin erikoinen viesti: "Voisivatko taustalla olevat ihmiset olla hereillä" hän kysyi, ja jatkoi "Tiedän, että tämä on p**** sijoitus, mutta se olisi tärkeää".
Verstappen tarkensi viestiään Hollannin lehdistölle: "Kisassa lisävirtaa antava akku oli melkein tyhjä taistellessani Landon kanssa. Sitten minun piti vaihtaa autoon tiettyjä asetuksia. Jossain vaiheessa heidän oli tarkoitus kertoa minulle, koska voisin vaihtaa takaisin nopeammat asetukset. Kysyin sitten, 'Voinko vaihtaa asetukset takaisin?', he vastasivat, 'Joo, kyllä voit'."
"Sitten ajattelin, 'Mitä ihmettä, teillä on siellä varikkomuurilla koko ajan kaikki data ja tiedot siitä milloin voin vaihtaa asetuksia - minun ei pitäisi kysyä erikseen, voinko vaihtaa asetukset takaisin'. Emme olleet hyvillä sijoituksilla, mutta jokaisessa tilanteessa pitäisi olla tarkkana. Muussa tapauksessa voisin vain jäädä kotiin"
...
Verstappen: "Tallin pitää löytää paljon muutoksia autoon, koska auto muuttui hallitsevasta melkein ajokelvottomaksi vain, mitä, melkein 6-8 kuukauden aikana?"
"Tämä on todella kummallista ja vaikeaa minulle. Meidän todella täytyy kääntää auton tilanne ympäri... Tällä hetkellä olemme kaikilla radoilla yhtä huonoja, joten tarvitsemme paljon muutoksia"
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
With a sigh of resignation, Australian F1 ace Oscar Piastri admitted just how gutted he was to miss out on winning one of the races he and his peers want to win most.
www.smh.com.au
Oscar Piastrin pää oli kallellaan myöntäessään, miten lujille juuri Monzan kisan voiton menettäminen otti, kisan jonka he todella olisivat halunneet voittaa. Emme saaneet toistoa edellisen Australialaisen voitosta Monzassa, jossa Ricciardo seisoi korkeimmalla korokkeella ja tarjosi juomia kengästään, voittaessaan kisan ja Norrisin ollessa toisena.
...
Hungaroringin draaman jälkeen Piastri halusi varmistaa, ettei tiimin ohjeita tarvittaisi hänen syöksyessään Norrisia kohti ensimmäiseen mutkaan. Tällä kerralla hän otti tilanteen omiin käsiinsä ja ohitti Norrisin shikaanissa vain sekunteja kisan alun jälkeen, eikä luovuttanut paikkaansa.
...
Noris yllättyi Piastrin ohituksesta kisan alussa - ohituksesta, jota tiimipäällikkö Andrea Stella sanoi tiimin käyvän läpi myöhemmin - mutta myönsi, ettei yhden varikkostopin taktiikka ollut hänelle mahdollinen renkaiden murenemisen vuoksi.
"Ferrari teki tänään parempaa työtä, heillä oli parempi auto tänään - onnittelen heitä"
"He onnistuivat paremmin strategiassaan, joka ei ollut meille tänään mahdollinen"
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Charles ha vinto una delle gare più importanti della stagione in un momento difficile per la Ferrari, regalando fiducia in vista del 2025. E con Hamilton...
www.gazzetta.it
Ferrarin tulos helpotti tilannetta, ainakin henkisesti, ja toi pientä valoa ensi kautta ajatellen. Se helpotti myös tiimipäällikkö Fred Vasseurin tilannetta. Italian GP:n tulos on merkittävä ja pitää todeta: Ferrari taistelee maailmanmestaruudesta, joka kuljettajien osalta on saatu viimeksi vuonna 2007 ja valmistajien osalta seuraavana vuonna. Ikuisuuksia sitten. Hamiltonin ja Leclercin suoritusten perusteella voidaan sanoa, että kuskit ovat tähän valmiita. Lewis ei ole sattumalta seitsenkertainen maailmanmestari, taitojensa lisäksi hän tietää miten auttaa tiimiään. Charles on nopea, englantilaisen tulo talliin auttaa häntä kehittymään ja saamaan tuloksia tasaisemmin. Tarvitsemme auton, joka on nopeampi ja tasaisempi kuin nykyinen SF-24. Auton kehitystä varten tarvitaan teknistä osaamista: Jos Newey ei ole enää saatavilla, auton kehitys jää kysymysmerkiksi.
....
Lopuksi vielä MM-taistosta. Monzan kisa näytti McLarenin haasteet MM-sarjan voittamisessa - huomioiden Red Bullin tämänhetkiset ongelmat - myös kisan voittamisessa. McLaren on jo pitkään tehnyt virheitä, eikä ole hyödyntänyt sille annettuja mahdollisuuksia. Nytkin Piastrin ohitettua Norrisin ensimmäisellä kierroksella (ja aiheuttaen samalla Leclercin ohituksen) ja pitämällä järjestyksen tällaisena loppuun sakkaa, osoittaa millaista vahinkoa he aiheuttavat itselleen. Tiimin käskyt varikolta ovat epämiellyttäviä, mutta molempien mestaruuksien menetys tuntuu vieläkin pahemmalta.
Charles Leclerc le arrebató ayer una victoria que en ninguno de los casos debió perder McLaren. El monegasco se hizo grande en casa con una carrera perfecta, creyendo
www.mundodeportivo.com
McLaren näytti Monzassa, että he eivät ole vielä valmiita taistelemaan maailmanmestaruudesta. He tekivät sen selväksi. Heidän täytyy herätä tilanteeseen ja kehittyä, sillä se mitä kisassa nähtiin, ei voi toistua jos he haluavat voittaa Verstappenin. Jokainen isompi talli tietää, että jossain kohdassa vuotta tulee hetki, jolloin heidän täytyy valita, onko toisella kuskeista parempi mahdollisuus saavuttaa MM-sarjan voitto. Jos tallissa ei tehdä tätä päätöstä, sitten käy kuten Monzassa.
...
Piastri ohitti Norrisin yllättäen heti ensimmäisellä kierroksella. Norrisin ei olisi pitänyt joutua taistelemaan sijoituksista tallikaverinsa kanssa. "Tämä osoittaa sen, että F1:ssä ei ole ystäviä. Et voi luottaa kehenkään" Sainz totesi Espanjan lehdistölle kisan jälkeen.
...
Varikolla jotkut uskovat, että McLaren ei halua suosia Norrisia pahoittaakseen Piastrin mieltä. Mutta näin toimiessaan he haavoittavat molempia kuskeja. Elämässä tulee tilanteita, jolloin kaikki ei ole reilua.... On kummallista, että McLarenin kokoisessa tallissa täytyy muistuttaa tallin edun olevan kuskien edellä. McLaren ei ymmärrä, millaisessa tilanteessa he oikein ovat. Heillä on radan nopein auto ja he pysyvät todennäköisesti muiden edellä ensi kaudellakin. Maailmanmestaruuteen kykenevä auto. Jos Piastri ei pidä tallin päätöksistä, joku toinen kuski tulisi mielellään ensi kaudella McLarenin rattiin.
Verstappen, de empezar con 20 segundos de ventaja a circular a 35 de McLaren y con opción a perder las dos coronas. Buscan dónde se desviaron: las novedades no funcionan desde el adiós de Newey
www.marca.com
Verstappen puhuu avoimesti siitä, ettei hän pysty taistelemaan mestaruudesta tällaisella autolla hänen ollessaan vielä 62 pistettä muita edellä.
...
Varikolla huhutaan, että FIAn tekemät tekniset sääntömuutokset olisivat vaikuttaneet Red Bullin auton suorituskykyyn. Perez valitti Monzassa, että auton toinen puoli jarruttaa hyvin, mutta toinen ei. Tämä on nostattanut insinöörien kulmakarvoja. Tietenkin liikkeellä on myös huhuja, useitakin, jonka mukaan FIA ei ole vielä löytänyt säännöistä aukkoa, jota McLaren osaa tällä hetkellä hyödyntää.
...
Helmut Marko: "Vaikuttaa siltä, että olemme vain liian hitaita, mutta renkaiden kuluminen on myös ongelma. Se on kummallista, sillä viime vuosina olemme olleet renkaiden hallinnassa erittäin hyviä. Autossa on ongelmia ja meidän pitää korjata ne nopeasti. Toivottavasti pystymme parantamaan tulevina viikkoina."
"Meidän täytyy myöntää, että auto ei ole enää sama kuin meillä oli kauden alussa. Meidän pitää selvittää, missä asiat lähtivät väärään suuntaan"
Fernando rozó puntuar e insiste en avisar al equipo que hay que subir el nivel
www.marca.com
Alonso: "Yritimme kiristä lopussa, kun olimme kahdeksan sekuntia Albonin ja sekunnin Magnussenin takana. 11:s sija, vain sekunti yhdeksännen sijan takana, harmittaa, sillä mielestäni ansaitsimme enemmän hyvin läpiviedyssä kisassa. Mutta automme on mikä on tällä hetkellä, meidän täytyy parantaa".
...
"Samalla pitää myöntää, että emme ole tiiminä neljän nopeimman tallin joukossa. He ovat meitä nopeampia ja selkeästi meidän edellä, mutta se että jäämme Williamsin, Haasin ja Toro Rosson taakse osoittaa, että meidän pitäisi pystyä parempaan."
Ayudó a Leclerc en el momento decisivo para frenar a los McLaren. Contento, pese a no llegar al podio
www.marca.com
Sainz oli Ferrarin voittoon ja neljänteen sijaan tyytyväinen, neljäs sija oli parasta mitä hän odotti saavuttavansa kisastrategiallaan. Sainzin pysyminen Piastrin kannoilla oli tärkeää. Australialainen kulutti renkaansa taistelussa loppuun ja sen vuoksi Piastri ei enää päässyt takaisin kisan kärkeen.
...
"Meidän täytyy odottaa tavallisempia ratoja, jotta nähdään saimmeko päivitysosista uuden käänteen tähän kauteen ja taistelemme jatkossakin kisojen voitosta, vai palaammeko taisin edellisten kisojen heikkoon menestykseen"
...
"Luulisin, että seuraava normaalimpi rata on Austinissa. Sitä edeltävät radat ovat poikkeavia, kuten Baku. Austinin rata on perinteisempi rata, jossa todella nähdään miten hyvä automme on tällä hetkellä"
Red Bull-topadviseur Helmut Marko kan nog een beetje lachen: ‘Ik apprecieer de sportiviteit van McLaren’ Lees het bericht op telesport.nl
www.telegraaf.nl
"Surkea tulos? Ei, ei. Odotimme tätä ja haluan onnitella Ferraria kisan voitosta ja McLarenia heidän urheiluhengestään. Arvostan sitä, se tekee tilanteestamme vähän paremman" Helmut Marko kommentoi pilke silmäkulmassa.
Marko viittasi Norrisin kolmanteen sijaan, jolloin hän sai Verstappenia kiinni MM-sarjassa vain kahdeksan pistettä, samalla kun Norrisin tiimikaveri Piastri tuli kisassa toiseksi. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun McLaren ei puuttunut tilanteeseen.
Negli ultimi dieci giri sono invecchiato dieci anni. Credevo di morire. A maliestremi, estremi rimedi. Il prossimo che avanza obiezioni su Leclerc con me hachiuso. Perché ci sono cose che non si possono dimenticare. A Monza Carlettoha superato se stesso. Sen sa-zio-na-le (sillabato, così è più...
www.quotidiano.net
Viimeisen kymmenen kierroksen aikana vanhenin kymmenen vuotta.
...
Isot onnittelut Sainzille. Olen iloinen, että Hamilton saapuu Ferrarille, mutta kritiikistä huolimatta Espanjalainen todella on tiimipeluri.
...
Kuten rakas ystäväni sanoo, se joka voittaa saa juhlia, se joka häviää saa selittää.
Tänään Leclerc ja Ferrari voitti, eikä minulla ole mitään selitettävää.