Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Vuonna 1998 ajettiin parhaat formulat.
Magnussen sai kenkää ajettuaan tallille kauden ensimmäisen pisteen, ja korvaajaksi tullut Verstappen ei saanut ensimmäistäkään pistettä.Voisitko avata hieman ?
-98?Magnussen sai kenkää ajettuaan tallille kauden ensimmäisen pisteen, ja korvaajaksi tullut Verstappen ei saanut ensimmäistäkään pistettä.
Vuonna 1998 ajettiin parhaat formulat.
Newey nyt on aika jäävi sanomaan yhtään mitään Sennan tapauksesta. Sitä paitsi Sennan auton incar-kamerasta näkee, miten kesken mutkan Sennan pää notkahtaa vasemmalle, eli ratti antaa kesken väännön periksi. Jos kyseessä olisi auton pohjaaminen, se olisi kuitenkin kääntynyt edes hieman ennen seinään osumista. G-voimien mukaan mentiin kuitenkin ihan suoraan.Senna ei kuollut välittömästi vaan vasta tuntien päästä sairaalassa. Aivokuollut hän todennäköisesti oli jo hyvin pian osuman jälkeen. Tarkkaa syytä ei varmasti ikinä ratkaistakaan mutta todennäköisin syy oli pohjan osuminen maahan joka vei ohjattavuuden jota tukee videomateriaali jossa Sennan auto raapii pohjaa monessa kohtaa kisan alusta alkaen ja enemmän uusintastartin jälkeen. Näin sitä on tuumannut moni F1:n parissa ollut persoona, mm. Newey.
Rupesin miettimään, että millon McLaren on voittanu viimeks merkkimestaruuden ja siitä on niinkin kauan aikaa kuin 21 vuotta vuonna 1998.
Viimeisin voitto on tullu brasiliasta 2012 Buttonin ajamana.
Viimeisin voitto on tosiaan Brasilian GP:stä 2012, mutta Hamiltonin ajamana.
Kertoo enemmän siitä että Kimi on aika huono yhdellä kierroksellaTutkiskelin f1-ennätyslistaa:
"Eniten voittoja 5 kärkiruudun ulkopuolelta: Kimi Räikkönen" Luettelo Formula 1 -ennätyksistä – Wikipedia
Ei paha "titteli" tuokaan Kertoo tosin enemmän aika-ajojen epäonnistumisesta
Ei paha "titteli" tuokaan Kertoo tosin enemmän aika-ajojen epäonnistumisesta
Kertoo enemmän siitä että Kimi on aika huono yhdellä kierroksella
Jotenki tuntuu et Bottaksella on jotain vaikeuksia henkisellä tasolla..Henkimaailman juttuja?
Ei kun kertoo siitä että monet noista voitoista tulivat mc laren aikoina jolloin talli itse sai
päättää bensamäärän millä aika-ajoihin osallistuttiin ja larenilla oli hyvin usein paljon enemmän bensaa kuin muilla ja kimi ajoi paljon pidemmän ekan stintin kuin muut ja nousi voittoon vaikka aika-ajoissa ei paalulla ollutkaan.
Kun erilaisia tilastoja "tulkitaan" niin pitää aina huomioda asioihin vaikuttavat tekijät, eikä vetää johtopäätöksiä jotka usein ovat vääriä.
Puhe oli voitoista lähtöruutu viiden ulkopuolelta. Mutta ymmärrän pointtisi. Itse väitän vieläkin että kimi ei kummoinen aika-ajo kuski ole. Nuo sun tilastot ei nyt bensa määristä mitään kerroEi se koskenut pelkästään mc larenin aikoja vaan myös 3 ensimmäistä vuotta ferrarilla. 2003-2009 oli sääntö jossa quali bensoilla lähdettiin matkaan ja oli välitankkaukset.
Tuoltahan noita voi katella:
Kimi Räikkönen - Wikipedia
2005 oli 5 paalua ja 7 voittoa, eli ainakin 2 tuli ei paalulta (muistaakseni tuli useampi, koska auto hajos aika monesti kimin johtaessa paalulta).
2007 oli 3 paalua ja 6 voittoa, eli ainakin 3 tuli ei paalulta.
2009 oli 0 paalua ja 1 voitto, eli 1 tuli ei paalulta.
Kaikki nuo siis aikakaudella jossa aika-ajot ajettiin niillä bensoilla joilla kisa alkaa ja autoissa oli usein isojakin eroja bensamäärissä mikä tietenkin vaikuttaa aika-ajo nopeuteen joko positiivisesti tai negatiivisesti.
Kun kerran tälläisen päätelmäsi nyt ilmoille heitit, avaa nyt hyvä mies hieman miten päädyit tähän ?
Jaa, mitkähän lausunnot viittaa henkisiin ongelmiin? Annatko esimerkin?Öö..antoi vähän kitkeriä lausuntoja kauden alussa??
Jaa, mitkähän lausunnot viittaa henkisiin ongelmiin? Annatko esimerkin?
Öö..antoi vähän kitkeriä lausuntoja kauden alussa??
Itse väitän vieläkin että kimi ei kummoinen aika-ajo kuski ole.
Nuo sun tilastot ei nyt bensa määristä mitään kerro
Ihan konsultti lätinää. Jarrujärjestelmien yms epäolennaisten osien standarsointi on lillukan varsia jotka ei auta sarjaa olemaan tasaisempi ja parempi. Isot valmistajat vie Liberty Mediaa ja FIA kuin märkää rättiä eikä tehoyksikköön tai vaihteistoon kosketa.Tässä sääntömuutoksia kaudelle 2021: 2021 F1 Rules: The proposed blueprint for racing's future | Formula 1®
Aika paljon menee remonttiin, hyvä mahdollisuus pikkutalleillakin nostaa tasoaan ainakin hetkeksi.
Pienistä asioista tuo standardisointi pitää aloittaa tai muuten kadottaa valmistajat. Jäähdyttimien standardisointi voi myös osoittautua aika isoksi tasoittavaksi tekijäksi sillä jäähdyttäjän muodot sanelevat paljon aerodynaamisia pintoja.Ihan konsultti lätinää. Jarrujärjestelmien yms epäolennaisten osien standarsointi on lillukan varsia jotka ei auta sarjaa olemaan tasaisempi ja parempi. Isot valmistajat vie Liberty Mediaa ja FIA kuin märkää rättiä eikä tehoyksikköön tai vaihteistoon kosketa.
Pienistä asioista tuo standardisointi pitää aloittaa tai muuten kadottaa valmistajat. Jäähdyttimien standardisointi voi myös osoittautua aika isoksi tasoittavaksi tekijäksi sillä jäähdyttäjän muodot sanelevat paljon aerodynaamisia pintoja.
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.
Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
Mielenkiintoinen teoria, mutta haluaisin kuulla jotain totuuspohjaa millä tavoin tuo kierrosajan parantuminen tasoittaisi kilpailua?
Mercedeksen mukaan tehosensitiivisimmillä radoilla 10 lisähevosvoimaa vastaa 0.25 s kierrosajassa. Jotta päästäisiin noihin 5-6s nopeampiin kierrosaikoihin tarvittaisiin 200-240 hevosvoimaa lisää kisaolosuhteisiin. Eli vaatisi todellakin nykysääntöjen uusimista. Mercedes-AMG Petronas Motorsport - INSIGHT: What is Power Sensitivity?
Aerodynamiikka on ylivoimaisesti suurin määräävä tekijä suorituskyvyssä ja askeleet sen standardoimisessa tekevät myös selvästi suurimman vaikutuksen. Siihen vakiokokoisilla jäähdyttimillä on vaikutusta. Jotkut pienet tehoerot moottorien välillä ovat taas niitä lillukanvarsia.
Aika raaka tilasto..
Short memories.
Hamilton 52.8% (14-19)
Schumacher 56.5% (00-04)
Laittoi samalla mitalla takaisin bonuksien kera, kun se kerran sallitaan.Jos puhutaan siitä paskasta mitä max teki viime kisassa, pi1tää olla aika sekasin jos ei tajua että lecler teki sitä koko ajan maxsille, avatkaa nyt vittu silmät!
Pitäisköhän sunkin laittaa korkki kiinni?Jos puhutaan siitä paskasta mitä max teki viime kisassa, pi1tää olla aika sekasin jos ei tajua että lecler teki sitä koko ajan maxsille, avatkaa nyt vittu silmät!
Leclerc vie Maxin tulevaisuudenOon sitä mieltä että Max on tämän sarjan tulevaisuus, mun on pakko ihailla sen raakuutta, tuo jätkä oikeasti dikkaa ajamisesta
Itse ohittaminen on sopivan vaikeaa, mutta oikeastihan tässä ohittamisella tarkoitetaan perässä ajamisen ja seuraamisen vaikeutta (likainen ilma jne.). Ei voi ohittaa, jos ei koskaan pääse tarpeeksi lähelle. Siinä mielessä se yksi perinteinen rata on irrelevantti esimerkki kun siellä ohittaminen ei onnistu radan kapeudesta johtuen eikä niinkään aerodynamiikasta.Ohittaminen ei mielestäni ole liian vaikeaa. Kyllä siellä ohi pääsee, eikä sen tarvitsekaan ihan helppoa olla. (no sillä yhdellä "legendaarisella" radalla ei pääse ohi, ja sen voiskin heivata helvettihin kisakalenterista)
Ylivoimaisesti suurin ongelma on liian isot tasoerot tallien välillä.
Ja taas vaihteeksi unohtuu se tämänkin hetken suurin rajoittavin tekijä eli renkaat. Lisätehot tai yksiköiden vähempi rajoittaminen ei auta juustorenkaisiin pätkääkään (lähinna pahentaisi tilannetta koska noin monta sekuntia vaatisi aika isoa tehonlisäystä). Ideasi ei varmaan paljoa myöskään lämmitä pikkutalleja jotka ne lisämoottori(yksiköt) joutuu ostamaan.Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.
Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.