Ulkomailta näkemyksiä muustakin kuin USAn vaaleista:
Iso-Britannia ---------
The Race
It's not so long ago that Lewis Hamilton won two races in three. Now he finds himself on a "devastating" run of bad form, staring down the barrel of his worst championship finish in F1 - and just waiting for his final Mercedes season to end
www.the-race.com
Hamiltonin 10:s sija, huonon aika-ajon ja turhauttavan kisan jälkeen, joka päättyi pitkään viimeiseen stinttiin RB:n Liam Lawsonin ja Red Bullin Sergio Perezin välissä, on kaukana kauden keskivaiheen menestyksestä, jolloin hän otti kaksi voittoa kolmen GP:n aikana.
...
Hamilton valmistautuu poistumaan Mersulta 11:sta kauden jälkeen siirtyäkseen ensi kaudeksi Ferrarin rattiin. Vaikka hän päätti yli kaksi vuotta kestäneen voitottoman kautensa heinäkuussa Ison-Britannian GP:ssä ja otti toisen voiton muutamaa viikkoa myöhemmin Belgiassa, nämä eivät ole sellaiset jäähyväiset, joita Hamilton tai talli odotti.
...
Hamilton kuvasi kisaansa "roskaksi", sanoen "ei puhuta lainkaan autosta, koska tiedätte ettei se ollut hyvä" ja veti yhteen viikonlopun suorituksen: "Eilinen oli kauhea, tämä päivä oli kauhea. Eilinen oli huono, aika-ajo oli huono, sprinttikisa oli huono. Auto on ollut huono koko viikonlopun ajan".
...
Kun hän sanoi "toinen autoista toimii paljon paremmin, joten siinä on potentiaalia", se kuulosti samalta kuin Hamiltonin kommentit aikaisemmin tänä vuonna, hänen kertoessaan miten auton vauhti mystisesti hävisi aika-ajoissa vaikka hän oli ollut Russelia nopeampi vapaissa harjoituksissa.
...
Ehkä Hamiltonilla on perustavanlaatuisia ongelmia sopeutua viimeiseen Mersuunsa, nykyisenkaltaiseen autoon ja renkaisiin. Hänen pettymyksestään ja ehkäpä pienistä luovuttamisen merkeistä sekä toiveesta kauden loppumisen suhteen voi päätellä, että Hamiltonilla saattaa olla vaikeuksia puristaa auton suorituskyvystä kaikkea irti.
...
"Jos pääsen maaliin ja he pystyvät antamaan minulle auton, joka ei pompi pahoin seuraavissa kiroissa, toivottavasti saamme parempia tuloksia"
"Odotan jo joulua"
Lando Norris reckons his title rival Max Verstappen would have "lapped us" in the Brazilian Grand Prix had Verstappen started at the front of the field rather than 17th
www.the-race.com
"Emme olleet tarpeeksi nopeita" Norris sanoi. "Max oli selvästi nopeampi, luulen että jos hän olisi startannut eturivistä, hän olisi ohittanut meidät kierroksella. Vauhtimme oli samaa kuin Georgella (Russel), mutta Red Bull oli selvästi nopeampi".
...
McLarenin mestariehdokas kritisoi vapautta vaihtaa renkaat punaisten lippujen aikana - jatkaa kisaa käytännössä ilman varikkopysähdystä maaliin saakka Verstappenin ja molempien Alpinen kuskien tavoin.
"Se on typerä sääntö josta kukaan ei pidä, mutta tykkäät siitä jos se tuo sinulle etua" Norris kommentoi.
"Jokainen kuski sanoi, etteivät he pidä siitä ja he haluaisivat muuttaa sitä. Se on valitettavaa. Mutta sääntö on sääntö. Joskus voitat, joskus häviät, se hyödytti heitä (Verstappen & Alpine) tänään"
...
"Olisin päässyt ehkä maaliin kolmantena, joten tilanne olisi ollut silti tiukka, Max olisi todennäköisesti voittanut joka tapauksessa."
"Olimme tänään epäonnisia. Ei siinä sen kummempaa. Tein muutaman virheen lopussa, jotka maksoivat minulle muutaman sijan".
Mirror
Lewis Hamilton has endured a largely miserable time since winning the Belgian Grand Prix in July and could only manage 10th place in a rain-soaked Brazilian Grand Prix
www.mirror.co.uk
Hamilton: "Auto oli todella hankala. Haluan silti kiittää ihmisiä varikolla. He aloittivat työt erittäin varhain ja he tekivät hyvää työtä koko viikonlopun ajan. Tiedän, että tämä sattui kaikkiin päämajassa. Tiimi olisi voinut voittaa tänään, joten ainakin toinen autoista toimi hyvin. Autoni oli kuin puulauta. Ei jousitusta lainkaan, se pomppi joka paikassa, enkä saanut käytettyä tehoja kunnolla missään."
"Tämä oli huonoin auto, joka meillä on koskaan ollut, varsinkin mutkissa. Auto on liian jäykkä. Toivottavasti jäljellä ei ole enää kuoppaisia ratoja. Luulen, että kolme jäljellä olevaa rataa eivät ole enää samanlaisia. Pitäisin mielelläni vähän lomaa.
George Russell finished fourth at the Brazilian GP over the weekend in a sodden Sao Paulo and the Mercedes star has now opened up on the decision not to pit during the race
www.mirror.co.uk
Russel uskoi, että hänen olisi pitänyt jättää tallin pyyntö varikkopysähdykseen huomioitta, kuten hän teki Spassa. Tuon päätöksen ansiosta hän pääsi ensimmäisenä maaliin, vaikka suoritus sittemmin hylättiin.
Russel kertoi saamistaan oheista: "He sanoivat, että aja sisään. Sanoin, pysyn ulkona. He toistivat, aja sisään. Toistin, pysyn ulkona. Taas he sanoivat, aja sisään. Sanoin taas, pysyn ulkona. Sitten vielä kertaalleen, sinun täytyy tehdä se...
Joskus pitäisi luottaa omaan vaistoonsa. Viimeksi, kun kuuntelin vaistoani, se meni aika hyvin. Tänään, kuka tietää, ehkä olisimme voineet voittaa kisan? Jos emme olisi pystyneet, olisimme olleet kärjessä seuraavassa lähdössä ja olisimme voineet hallita vauhtia ainakin 30 kierroksen ajan. Lando olisi ollut takanamme, meillä oli erittäin hyvä suoranopeus tänään. Toinen sija olisi ollut minimitavoite."
...
"Teemme töitä yhdessä tallina, yritämme tehdä aina parhaat päätökset jokaisena hetkenä. Kuskit, jotka eivät pysähtyneet, tulivat maaliin sijoilla 1-2-3, me tulimme maaliin ensimmäisinä niistä, jotka pysähtyivät. Se tyydyttää ainakin vähän."
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Le rosse hanno faticato a portare in temperatura gli pneumatici e i continui stop della gara non hanno aiutato. Prossima gara a Las Vegas, pista favorevole al Cavallino, ma si correrà di sera, con 10°
www.gazzetta.it
Punaisten suorituksen avain oli renkaiden hallinnassa. Vähän kuten kesäkuun kisassa Kanadassa, Ferrarin kuskeilla oli vaikeuksia saada märät renkaat oikeaan lämpötilaan, joten auto oli vaikeasti hallittavissa huonon pidon myötä.
...
Ensimmäiset merkit hankaluuksista olivat nähtävissä aika-ajoissa, kun molemmat kuskit joutuivat ajamaan useita kierroksia putkeen saadakseen välikelin renkaat oikeaan lämpötilaan.
...
Kun renkaisiin saatiin sopivasti lämpöä, SF-24 -auton suorituskyky oli muiden tiimien kanssa samalla tasolla, mutta jatkuvat keskeytykset tekivät monacolaisen kuskin työn turhaksi. "Viileässä kelissä suorituskyky jää vajaaksi" Leclerc kertoi Sky Sportsille, "ajaminen oli hankalaa, eikä autossa ollut vauhtia".
...
McLaren otti Ferrariin kaulaa vain kahdeksan pistettä (huomioiden myös sprinttikisa). Tulos on jokseenkin positiivinen, varsinkin kun ottaa huomioon Leclerin ja Sainsin vauhdin lauantain minikisassa kuivalla radalla, joka ei antanut merkkejä siitä, että he voisivat kamppailla itse GP:n voitosta ilman sadettakaan. Seuraavaksi F1 sirkus siirtyy Las Vegasiin, jonka pitäisi olla "ystävällinen" SF-24:lle ja joka muistuttaa Bakun rataa, jossa Punaiset pärjäsivät hyvin. Mutta kannatta tarkkailla lämpötilaa: Nevadassa ajetaan yöllä, jolloin lämpötila laskee 10:een asteeseen ja jälleen kerran, renkaiden lämmittäminen tulee olemaan tärkeää.
Autosprint
Le scelte strategiche, concordate tra muretto e piloti, sono state prese con l'obiettivo di chi anzitutto deve arrivare al traguardo. L'episodio della bandiera rossa ha deciso il GP del Brasile
autosprint.corrieredellosport.it
Andrea Stella kertoi päätöksestä vaihtaa renkaat juuri ennen kuin kisa keskeytettiin punaisilla lipuilla.
"Kisassa oli paljon tapahtumia, sademäärä vaihteli laidasta laitaan, samalla tavalla myös pito radalla muuttui koko ajan: oli tärkeää pysyä kisassa mukana. Sitä me halusimme ja siksi teimme sen. Samaan aikaan muut tapahtumat aiheuttivat meille sijojen menetyksiä. Olennaisimpana tapahtumana tietenkin punainen lippu, joka tuli meille epäonnekkaaseen hetkeen ja menetimme sijoituksia.
...
"Eräässä vaiheessa, kun sade yltyi, molemmat kuskit olivat sitä mieltä, että renkaat kannattaa vaihtaa jos haluamme pysyä radalla niissä olosuhteissa. Varikkopysähdys kävi kalliiksi, koska sade yltyi odotettua enemmän ja se johti onnettomuuteen ja punaisiin lippuihin. Ajattelimme silloin, että virtuaalisen turva-auton ollessa radalla ja veden kertyessä radalle, oli tärkeää vaihtaa alle uudet renkaat"
...
"Kaiken huomioiden, saimme tärkeitä pisteitä tänä viikonloppuna, ne tulevat olemaan tärkeitä valmistajien MM-sarjaa ajatellen."
Una Ferrari difficile da gestire sulla pioggia, tra assetto e funzionamento delle gomme, non permette a Leclerc di fare meglio del quinto posto. Sbagliata la tempistica del pit-stop. La partita nel Costruttori rimane aperta
autosprint.corrieredellosport.it
Losailin (Qatar) radasta on tulossa hankala Ferrarille. Leclerc myönsi sen avoimesti Brasilian GP:n jälkeen. Samalla tavalla myös Interlagosissa Ferrari joutui puolustuskannalle. "Tiesimme jo ennen kuin tulimme tänne, että tästä tulee hankala viikonloppu, verrattuna McLarenin ja Red Bullin suorituskykyyn.
Ja sellainen siitä tulikin, vaikkakin, toistan vielä: saimme rajattua vahingot ja toivomme pääsevämme Las Vegasissa taas vahvoille. Myös Abu Dhabissa odotamme hyvää tulosta, mutta Qatarissa tulee olemaan hankalaa."
...
Leclercilla oli ristiriitaiset tuntemukset kisan jälkeen: "Toisaalta petyimme huonoon vauhtiin, auto oli hankala ajettava. Auton etupää otti liikaa kiinni ja aiheutti yliohjausta, auton hallinnasta tuli vaikeaa. Toisaalta taas, saimme sen mitä otettavissa oli, saimme parhaan mahdollisen tuloksen. Kärkikolmikkoon ylsivät kuskit, jotka eivät tehneet kisan aikana yhtäkään virhettä."
L'analisi del team principal della Ferrari alla fine del GP Brasile, dopo il 5° posto di Leclerc e il ko di Sainz
autosprint.corrieredellosport.it
Vasseur: "Olisimme halunneet saada Carlosin pisteilla, ja sitten Charlesin ensimmäinen varikkopysähdys ei ollut paras mahdollinen, vaikkakaan se ei muuttanut lopputulosta. Odotimme toisenlaista keliä ja rengaspaineiden takia kisasta tuli hankala. Sama nähtiin myös McLarenilla, he olivat paljon nopeampia ensimmäisellä stintillä kuin toisella."
...
"Olen tyytyväinen näiden kolmen edellisen kisan jälkeen, olimme varmaankin eniten pisteitä kerännyt talli ja se on hyväksi Ferrarille. Tiedämme, että Las Vegasissa vauhtimme tulee olemaan parempaa kuin tänä viikonloppuna, joten siellä meidän pitää kerätä paljon pisteitä".
Saksa -----------------------
Spiegel
Der Große Preis von São Paulo verlief chaotisch: Nur 15 Autos erreichten das Ziel, es kam zu Drehern, Unfällen, absurden Szenen – und einem überraschenden Podium. Ganz vorn: Max Verstappen.
www.spiegel.de
Hulkenbergille sunnuntaista muodostui musta päivä: Tapahtumarikkaassa kisassa saksalainen Nico Hulkenberg aiheutti hankalan tilanteen. Haas-kuski jäi jumiin kierroksella 27 pyörähdettyään mutkassa. Hän sai sääntöjenvastaista apua ratavirkailijoilta, jotka auttoivat irrottamaan auton. Sen tuloksena Hulkenberg pääsi jatkamaan kisaa. Sitten hänelle näytettiin mustaa lippua, harvinaisuutta Formula 1:ssä. Lopulta Hulkenbergin piti pysäköidä autonsa varikkosuoralle.
Auto, motor und sport
Für Red Bull fühlte sich Max Verstappens achter Saisonsieg wie eine Revanche für ungerechte Kritik und eine vermeintliche Verschwörung höherer Mächte an. Und das ganze große Ziel rückte näher. Verstappen kann in Las Vegas Weltmeister werden.
www.auto-motor-und-sport.de
Kuljettaien MM-sarjan kolmonen Charles Leclerc on ulkona maailmanmestaruuskamppailusta. Kolmessa viimeisessä kisassa on jaossa vielä 86 pistettä, Leclerc on saman verran jäljessä MM-sarjan kärkipaikasta. Vaikka Leclercillä onnistuisi kaikki nappiin ja saisi jokaisella kerralla nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen Verstappenin jäädessä ilman pisteitä, hollantilainen voittaisi silti voitettuaan enemmän kisoja kauden aikana.
...
Vaikka McLaren on edelleen nopein auto yksittäisellä kierroksella, Red Bull on ottanut etumatkaa kiinni. Syynä ei ole kuitenkaan päivitykset vaan auton säädöt. Red Bull sai säädöt täysin kohdilleen. Kilpailu oli sen jälkeen ohi.
Kuivan kelin sprinttikisassa Verstappen tuli maaliin McLarenin kannoilla. Verstappenin renkaatkin olivat vähemmän kuluneet kuin "rengaskuiskaajilla" McLarenilla ja Ferrarilla. Red Bull oli asentanut sprinttikisaa varten autoon isomman takasiiven vähentääkseen takarenkaiden kuormitusta.
...
McLaren ja Ferrari huomasivat tekemänsä virheen ja tekivät muutoksia pääkilpailua varten. Mutta he korjasivat liikaa toiseen suuntaan.
...
Sateella Verstappenin osaaminen nousi keskiöön. Horner kutsui kisaa yhdeksi tähtikuljettajansa parhaimmista. "Voitto 17:nnestä lähtöruudusta jää historiaan. Ensimmäisellä kierroksella Max ohitti kuusi autoa, suurimman osan niistä kolmannessa mutkassa. Tätä voisi verrata Ayrton Sennan avaukseen Doningtonissa 1993."
...
Kolmas tekijä Red Bullin voitossa oli heidän strategiansa. Red Bull päätti jättää ykköskuskinsa radalle, kun muut tulivat varikolle sateen yltyessä.
...
Kun FIA innottomasti tutki Red Bullin väitteen siitä, että McLaren ja kolme muuta tallia olisivat jäähdyttäneet renkaitaan laittomasti täyttämällä ne kostealla ilmalla, Red Bull koki vääryyttä.
...
Hornerin ja Markosin mielestä Verstappen näytti upealla esityksellään kriitikoilleen ja haukkujilleen, miten hyvä hän oikeasti on. Red Bullin näkökulmasta nokkimisjärjestys saatiin palautettua takaisin raiteilleen 133 huonon päivän jälkeen. Kosto oli onnistunut.
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Fernando Alonso terminó 14º en el GP de Brasil de F1 2024. Pero hoy, el resultado era lo de menos. El asturiano lo intentó todo para lograr unos puntos muy difíciles,
www.mundodeportivo.com
Asturialainen teki kaikkensa saavuttaakseen pisteitä, ensin osoittaessaan taitojaan aamun aika-ajossa ja ajaen riskillä aika-ajojen toisessa osiossa päästäkseen viimeiseen osioon, mutta jonka takia hänelle sattui onnettomuus.
Mekaanikoiden piti saada auto lyhyessä ajassa takaisin kuntoon kisaa varten. Heillä oli kuitenkin pulaa varaosista ja heidän piti käyttää huonompia osia, jotka tekivät autostakin huonomman
...
"Toisella stintillä auto pomppi paljon ja totta puhuen normaalioloissa en olisi ajanut maaliin saakka, mutta ajoin loppuun saakka mekaanikoiden ja itsenikin takia. Kärsin vähän verrattuna ihmisiin Valenciassa, jotka ovat paljon huonommissa olosuhteissa, kuin minä olin tänään autossa."
...
"Aamulla auto oli parempi. Sitten meidän piti vaihtaa autoon osia, joiltakin osin huonompia osia. Kisaan lähdimme huonoista asetelmista, erilaisilla pohjaratkaisuilla ja muilla osilla, jotka tiesimme heikommiksi, mutta meillä ei ollut parempia varaosia. Joten olimme kisassa vieläkin hitaampia ja sitten meillä oli ongelmia jarrujen kanssa.
Marca
Carlos Sainz no ha podido repetir en Brasil la maravillosa carrera de México y se ha visto obligado a abandonar en Interlagos tras perder el perder el control de su Ferrari en la v
www.marca.com
Carlos Sainz myönsi osuutensa huonossa tuloksessa: "Tänään oli huono päivä, aika-ajosta lähtien kisaan saakka. Lähtö kisaan varikkosuoralta, sieltä on vaikeaa nousta ylöspäin, siellä on myös huonompi näkyvyys".
"Tein kaksi virhettä, olen pahoillani tiimilleni. Tänään kosteassa kelissä ja koko kaudellakin, auto on ollut näissä olosuhteissa hankala ajettava, se on käynyt kalliiksi muutamissa kisoissa."
...
"Päätimme startata kisaan varikkosuoralta, jotta saisimme uudesta moottorista etua jäljellä oleviin kisoihin. Toivon, että onnistumme siinä, Vegasista pitäisi olla odotettavissa hyvä tulos, kaksi viimeistä rataa ovat enemmän McLarenille sopivampia, joten toivoa sopii, mutta pitää olla realisti".
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen maakt Michael Schumacher record afhandig en nadert 1000 dagen aan de leiding in WK-stand in Formule 1. Meer op telesport.nl
www.telegraaf.nl
Max Verstappen saavutti uuden ennätyksen Brasiliassa. Hän on ollut MM-sarjan kärjessä 897 päivää putkeen. Michael Schumacher oli MM-sarjan kärjessä vuoden 2000 syyskuusta aina maaliskuuhun 2003 saakka.
...
Verstappen johtaa sarjaa 62:lla pisteellä Norrisiin verrattuna. Verstappenista voi tulla maailmanmestari seuraavassa Las Vegasin kisassa kolmen viikon kuluttua. Kävi kisassa miten tahansa, Verstappen jatkaa MM-sarjan kärjessä.
...
Verstappen lähti kisaan 17:stä lähtöruudusta. Nyt hän on ottanut kisan voiton kymmenestä eri lähtöruudusta: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 14 ja 17. Edellinen ennätys oli Fernando Alonson nimissä, hän on voittanut kisan yhdeksästä eri lähtöruudusta.
Max Verstappen is dolblij na zijn overwinning in Brazilië na tien Grand Prixs zonder zege. 'Een achtbaan van emoties.' Lees meer op telegraaf.nl/sport
www.telegraaf.nl
"Tämä oli tunteiden vuoristorataa", Verstappen sanoi leveä hymy huulillaan. "Aamulla aika-ajoissa minulla oli epäonnea punaisen lipun kanssa ja tiesin, että kisasta tulee vaikeaa kun lähden siihen 17:stä lähtöruudusta. Pidin itseni poissa vaikeuksista, teimme oikeita päätöksiä, pidimme pään kylmänä ja suorastaan lensimme radalla. On aivan uskomatonta voittaa kisa tällä tavalla".
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Scrivo prima di eventuali sanzioni post gara dei giudici. Secondo me laFerrari ce la può ancora fare. Norris ne dubito. Meglio che lo dica subito,accettando il rischio di passare per un maestro di banalità: sulla pista diAyrton, beh, Max Verstappen ha vinto alla maniera di Senna. O di Schumi...
www.quotidiano.net
Parempi vain sanoa suoraan ja hyväksyä riski itsestäänselvyyksien mestarin arvonimestä: Ayrtonin radalla Max Verstappen voitti Sennan tavalla. Tai Schumin, jos haluat muistella Ferrarisuuruutta.
...
Super Max ei ollut voittanut yhtäkään kisaa kesän alun jälkeen, Red Bull oli heikoilla sisäisten ongelmiensa takia, hänen tiimikaverinsa Perez näyttää ajavan kolmipyöräisellä. Sitten Verstappen esittää tuollaisen mestarinäytteen Interlagosin radalla ja silloin ymmärrät, mistä todellinen suuruus on kotoisin, kaikella kunnioituksella Lando Norrisia kohtaan.
...
Sitten Punaiset. Ei kolmosia. Ei kolmatta perättäistä menestystä. Hulluisa Brasilian olosuhteissa Sf-24 ei ollut kilpailukykyinen. Sainz teki virheitä ja joutui vältettävissä oleviin kolareihin. Mutta onneksi Leclerc sai korjattua tilannetta.
...
Mikään ei ole enää mahdotonta Formula ykkösissä, jossa arvaamattomuus on taas noussut esiin. Melkein kaikki on jo nähty, Brasilian GP:n lähtöruudukossa kukaan ei arvannut Verstappenin voittoa.
Joten, eiköhän yritetä vielä!
Ps. Sen sijaan, että FIA keskittyy kuljettajien kirosanoihin, heidän tulisi miettiä, miten he saivat hyväksyttyä Interlagosin uuden asfalttipinnoitteen.