F1 2022 - Japanin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kumpa saatais F1:set joskus suomeen ja vaikka heti kauden avaukseen niin FIA:n toimesta heiluteltas punaisia lippuja pari kuukautta, kun vain bottaksella on hakkapeliitat alla
 
Näitä vois ajaa talvellaki, piikkirenkaat löytys sitten kataloogista, vaan ei kun hardit pittää olla alla.
 
Järven jäälle jäärata ja kunnon piikit alle, siinä saattaisi alkaa autot uppoamaan kisan lopussa kun 80 kierrosta kairaavat.
 
Mikä tässä on pelleilyä? Kuten Sam Collins totesi niin saderengas suoltaa 85 litra vettä 300km/h vauhdissa. Varovaisesti laskien siellä on kuutio vettä ilmassa joka sekunti. Tämän massan läpi gridin viimeiset kaverit joutuu ajamaan jatkuvasti.
 
Järven jäälle jäärata ja kunnon piikit alle, siinä saattaisi alkaa autot uppoamaan kisan lopussa kun 80 kierrosta kairaavat.
Täähän on pohjimmiltaan kilometrikisa. Iso järvi, pitkä rata, vähempi kierroksia. 50km kierros, 6 kierrosta.
 
Olispa monsuunirenkaat. Ihan pelleilyä nämä nykyajan formulat. Helvetti kun pitäisi FIA:nkin tajuta että maailmalla saattaa joskus sataa (!). Liberty Media on hyvin osannut tehdä viime vuosikymmenen aikana tästä enemmän showta katsojille, mutta nämä sadekelin olosuhteet pitäisi vielä ottaa hanskaan. Ilmastonmuutos ja kaikki huomioiden, epävakaat sääolot tulevat olemaan ilmiö tulevinakin vuosina.
 
Niinno johan sen näki kahden ensimmäisen kierroksen aikana, ettei kuskit juuri nähneet mitään, mitä eteen saattoi tulla. Ja pienestä oli jo kiinni, että olisi tapahtunut pahasti. Sinänsä en ihmettele, että ollaan siinä suhteessa varovaisia eikä mennä enää niin kuin 80-luvulla.
 
Mikä tässä on pelleilyä? Kuten Sam Collins totesi niin saderengas suoltaa 85 litra vettä 300km/h vauhdissa. Varovaisesti laskien siellä on kuutio vettä ilmassa joka sekunti. Tämän massan läpi gridin viimeiset kaverit joutuu ajamaan jatkuvasti.
Oma syy olla viimeisten joukossa. Ajetaan kisa sitten pudotuspeli tyyliin vaikka kaksi taikka kolme autoa kerrallaan.
 
Olipahan muuten taas totaalisen paska lähtö bottakselta. Jäi ihan paikalleen ruutuun ja autoa lappasi oikealta ja vasemmalta. On se kumma että eivät näköjään alfalla saa koko kautena lähtöjä onnistumaan, kuitenkin melko oleellinen osa F1.
 
Hemmetin Carlos kun olisit pitänyt sen auton radalla, niin katseltaisiin tällä hetkellä jännää kisaa.
 
Näinköhän tänään edes ajetaan?
Ei kyllä hyvältä näytä, korkeintaan jos ajetaan niin körötellään pari kierrosta safety carin takana.
 
Oliks se nyt viime kaudella Belgiassa kun köröttelivät safety carin perässä..mahto sillo kyllä harmittaa niitä jotka oli matkustanut sinne ja odottivat kisaa.
 
Noinkohan saadaan kisaa ollenkaan. Sadetutka ei näytä lupaavalle ja päälle tunti aikaa..
 
Taisi olla tuo McLaren tallin UNO peli kovinta äksöniä koko kisapäivän aikana.
Edit: ei kyl se olikin tuo sorsa! Mitä äksöniä! Hyvä että saatiin replay tuosta tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko kuskilla jotain tekemistä sen huonon lähdön kanssa? :hmm:
Eipä tuossa nyt oikein ketään muutakaan voi syyttää. Lähtoavustimia kun noissa autoissa ei nykyään ole ni kuski se on valitsee moottori/kytkinkartan ja kytkintä ja kaasupoljinta operoi.

Toki alfalla ollut kauden alusta asti ongelmia kytkimen kanssa, mutta kausi ihan loppupuolella ni on kyllä melko amatööritoimintaa jos vielä on samoja ongelmia kun kauden alussa.
 
Tässä nähdään mielestäni FIA:n totaalinen avuttomuus jälleen kerran.

1. Ei ole rohkeutta kuunnella kuljettajia ja talleja. Moni tallipäällikkö olisi valmis laittamaan edes turva-auton perässä autot putsaamaan rataa. Mutta ei.

2. Syytellään muita tuosta ihan helvetin typerästä tilanteesta traktorin kanssa. Ei voi olla näin vaikeaa hoitaa a) traktoreita sellaisiksi, että sinne alle ei mahdu ja etenkin b) päästää niitä radalle vasta kun se on turvallista. Saatana.

3. Kulukatto. Olisiko tässä FIA rakentaut itselleen hienon himmelin. Meinaan, että eivät halua talleilta paskaa niskaan sadekelin romun syntymisen takia.

4. Miksi meillä on vain yksi rengasvalmistaja edelleen? Pirellin renkaat on todettu monella tapaa aivan paskoiksi. Ja etenkin tämä Full Wet -renkaiden onnettomuus on aivan saatanan typerää ja rahanhukkaa pyörittää niitä tuolla edes mukana.

5. Kilpailu aloitetaan niin myöhään, että lykkäyksen takia pitää pelätä päivänvalon loppumista. Älkää viitsikö.

6. FIAlla joku IHAN VARMASTI ajattelee, että ei tässä mitään. F1 saanut näkyvyyttä jo tämänkin takia, mitä tapahtui ekalla kierroksella, niin ei tässä väliä. Suhmuroidaan nyt vaan jotain sitten. Ja illalla hummeridinnerille.
 
Niinno johan sen näki kahden ensimmäisen kierroksen aikana, ettei kuskit juuri nähneet mitään, mitä eteen saattoi tulla. Ja pienestä oli jo kiinni, että olisi tapahtunut pahasti. Sinänsä en ihmettele, että ollaan siinä suhteessa varovaisia eikä mennä enää niin kuin 80-luvulla.
Hieman OT.
90-luvullakin vielä mentiin, kuin kasarilla. Japanissa-94. Kohdasta 7.55 alkaen. Vettä tulee, kuin keppiä mutta peli jatkuu pienen keskeytyksen jälkeen.
 
Aika masokistisen näköistä menoa tuolla katsomossa. Ei kyllä tulla näkemään mitään kisaa.
 
Siitä oli aika isot paskamyrskyt hollannin suunnalla kun lippuja ei korvattu millään tavalla.
Ymmärrettävää. Pitäisi tietenkin korvata, jos ei ajeta kuin muutama hassu kierros ja vielä turva-auton takana. Pitäisi olla että tyyliin min. 50% kierroksista jos ajetaan (kisaamalla) niin eivät olisi korvausvelvollisia.
 
Eipä tuossa nyt oikein ketään muutakaan voi syyttää. Lähtoavustimia kun noissa autoissa ei nykyään ole ni kuski se on valitsee moottori/kytkinkartan ja kytkintä ja kaasupoljinta operoi.

Toki alfalla ollut kauden alusta asti ongelmia kytkimen kanssa, mutta kausi ihan loppupuolella ni on kyllä melko amatööritoimintaa jos vielä on samoja ongelmia kun kauden alussa.
Sinänsä kun Alfan lähdöt on kauden aikana mennyt kategorisesti lähes aina vihkoon, eikä Bottas Mercedeksellä kuitenkaan niitä lähtöjä peräjälkeen mokaillut, vaikka ei välttämättä se gridin paraskaan lähtijä ole ollut, niin edelleen on sellainen tunne, että kyse on etenkin/myös autosta. On kyllä outoa, ettei asiaan ole tähänkään mennessä löydetty parannusta, mutta toisaalta Alfalla on muutenkin ollut omat älyttömyytensä esimerkiksi taktiikassa.
 
Hieman OT.
90-luvullakin vielä mentiin, kuin kasarilla. Japanissa-94. Kohdasta 7.55 alkaen. Vettä tulee, kuin keppiä mutta peli jatkuu pienen keskeytyksen jälkeen.

Nykyautojen etusiivissä on enemmän siipiä kuin 90-luvun autoissa yhteensä. Ihan hyvältähän tuo SC näyttää kun ei ole mitään siipiä. Mutta kun radalle laitetaan tällainen maaefektimörkö radalle niin johan alkaa olla sadetta ilmassa. Käytännössä nuo autot heittää kaiken ilman takasiivestä ylös.
 
Charlie Whitingin aikakautena ainakin ajettiin turva-auton perässä jopa kymmeniä kierroksia. Sekin oli parempi kuin tämä odottelu paremman sään toivossa.
 
Ollaan mietitty että voisi lähteä aasian suuntaan katsomaan joku vuosi F1 kisa ja samalla lomamatkalle.. Ainakin Japani on pois suljettu tosin ei se kyllä oikeastaan ollut listallakaan mutta viimeistään nyt.
 
Ollaan mietitty että voisi lähteä aasian suuntaan katsomaan joku vuosi F1 kisa ja samalla lomamatkalle.. Ainakin Japani on pois suljettu tosin ei se kyllä oikeastaan ollut listallakaan mutta viimeistään nyt.

Muualla Itä-Aasiassa ei sada vettä vai mikä tässä nyt oli se ajatus :D
 
Kannattas varmaan FIA:n laitta kilpailukalenteria uusiksi kun tiedetään säämuutokset..tai sitten vaan lopettavat niitä kisoja joissa on ajankohtaan nähden aina suuri riski sateelle.
Tai paremman valmistajat luotettavammat kunnon renkaat harkintaan.
 
Gasly tuomariston puhutteluun. " Gasly ajoi tilanteessa liian kovaa, sillä radalla liehuivat jo punaiset liput. Gasly on kutstuttu tuomariston kuultavaksi."
Olihan ne ollu jo monta sekuntia. Kyllä siinä ajassa pitää tajuta kun on täynnä adrenaliinia ja on koko elämänsä omistanut sille että ajetaan nilkka suorana tapahtui mitä vain.
 
Kannattas varmaan FIA:n laitta kilpailukalenteria uusiksi kun tiedetään säämuutokset..tai sitten vaan lopettavat niitä kisoja joissa on ajankohtaan nähden aina suuri riski sateelle.
Tai paremman valmistajat luotettavammat kunnon renkaat harkintaan.
Sitähän tekevätkin. Ensi vuonna 4 Lähi-idän aavikkokisaa + Las Vegas. Ja Espanjan kisa kesäkuussa sekä Spa heinäkuussa.
 
Odotteleeko ne taas että käy satamaan enemmän. Onhan tää nyt melkosen naurettavaa.
 
Kunnon katsojien kusetusta ja ajan tuhlausta, niin paikalla olevien kuin tv-katsojien. 3 mutkaa ja joku on taas seinässä.
 
Heh! Kerkesin jo kattella että mikäs bottakselle tuli ja keskeyttikö hän.
Muut lähti varikolta mutta Bottaksella auto näyttää 0km/h ja seisoo varikolla.
Mut näkyy se olevan mukana jonossa.
Liekö jokin telemetria unohtunut laittaa päälle, eikai siitä ole riskinä mitään rankkua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 934
Viestejä
4 570 606
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom