F1 2021 - Belgian GP

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllä se oli jo siinä vaiheessa selvää ettei mitään oikeaa kisaa ajeta sekuntiakaan kun autot lähetettiin viimeisen kerran radalle turva-auton perässä. Tiesivät jo sitä ennen, että ajattavat autoja kaksi kierrosta turva-auton perässä, jotta ei tarvitse F1 mogulien palauttaa rahoja tv-yhtiöille eikä kilpailun järjestäjän lippurahoja paikalla olleelle yleisölle.

Tuollainen on kyllä urheilun ja viihteenkin irvikuva, että ajatetaan autoja kaksi kierrosta radalla turva-auton perässä ja ohitukset ovat kielletty koko sen ajan ja lopuksi sitten jaellaan pisteitä ja pokaaleita sen "suorituksen" perusteella ja soitellaan vielä kansallislaulut ja ruiskutellaan kuohujuomaa.

Joku raja se voisi olla silläkin paljonko katsojia kestää kusettaa.

Olisivat vaan reilusti peruneet koko kisan ja palautelleet tv-maksut ja tapahtuman järjestäjä lippurahat paikalla olleille jos kerran kilpaa ei pysty ajamaan muuta kuin turva-auton perässä köröttelemällä.
Näin "pidäteltiin" yleisöä tunti turhaan paikalla. FIA: pitäisi tehdä ryhtiliike tollasen fiaskon jälkeen ja palauttaa rahat yleisölle ja alennuslippu ensivuoden kisaan.

Tästä saatiin uusi tietovisakysymys. "Mainitse yksi Formula 1 kisa missä 3-palkintosijalle päässyttä ei ajanut kisaa metriäkään?" Toinen hyvä menneisyydestä "Missä kisassa vain yksi starttasi kisaan maaliviivalta?". Mielenkiintoinen kausi menossa :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Jos jotain positiivista, niin ens viikonloppuna ajetaan Heineken Dutch Grand Prix!

Viimevuonna jäi kisa ajamatta ja nyt se ajetaan.

Itelle yks odotetuimmista kisoista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Eräskin kuski juhli kakkossijaansa kuin voittoa heti, kun tuli tieto keskeyttämisestä. Noh, kukin tavallaan.
"Joillekin tämä oli aikainen joulu, kun he saivat pisteet lahjana, koska emme edes kisanneet."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Oli kyllä kunnon perseilyä tuomariston taholta venyttää tuota kilpailun alkua. Olis ollut paljon muutakin tekemistä, kuin kytätä milloin kisa mahtaakaan alkaa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
505
Tuolla budjetilla ja insinöörimäärällä luulisi olevan kohtuu helppo homma ratkaista näkyvyysasia, jos tahtoa vain olisi
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun tämänpäiväiseen paskaan liittyen, niin tuolla budjetilla ja insinöörimäärällä kaikki kolarit pystyttäisiin estämään teknisesti ihan vaikka parin kisan sisään. Lähetintä ja vastaanotinta joka autoon, niin tietävät toistensa sijainnin sitten tekniikka auttaa kaasun, jarrun sekä ohjauksen kanssa törmäyksen uhatessa. Mutta tämä kaikki on toki jyrkästi kielletty eikä sillä ole enää mitään tekoa varsinaisen kilvanajon kanssa, kun joka mutkaan voi vetää lappu lattiassa ja jos irtoaa, niin tekniikka pelastaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun tämänpäiväiseen paskaan liittyen, niin tuolla budjetilla ja insinöörimäärällä kaikki kolarit pystyttäisiin estämään teknisesti ihan vaikka parin kisan sisään. Lähetintä ja vastaanotinta joka autoon, niin tietävät toistensa sijainnin sitten tekniikka auttaa kaasun, jarrun sekä ohjauksen kanssa törmäyksen uhatessa. Mutta tämä kaikki on toki jyrkästi kielletty eikä sillä ole enää mitään tekoa varsinaisen kilvanajon kanssa, kun joka mutkaan voi vetää lappu lattiassa ja jos irtoaa, niin tekniikka pelastaa.
Aivan loistava ehdotus. Adaptiivinen vakkari jokaiseen autoon. Johtoautokaan ei saa jarruttaa liian kovaa että tekniikka varmasti pysyy mukana.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 908
Aivan loistava ehdotus. Adaptiivinen vakkari jokaiseen autoon. Johtoautokaan ei saa jarruttaa liian kovaa että tekniikka varmasti pysyy mukana.
Tämä adaptiivinen järjestelmä voisi toimia vain Eau Rougessa koska se on niin vaarallinen paikka ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Edelleen jos miettii vaikka katsojan osaa tuossa sirkuksessa, niin eipä ole kovin häävi osa. Pisteiden jako tuosta sekoilusta oli vielä pahempaa, jos miettii mitenkä tärkeitä on pisteet heikoimmille talleille ja Williams saa oliko se nyt 9 pistettä siitä, että sai osumaan aika-ajon kohdalleen eikä kisassa tarvinnnut edes oikeasti ajaa, niin onhan tuo jo aivan täyttä vittuilua pienempiä talleja vastaan, pl tietty Williams. Aivan naurettavuus koko kisa ja palkintojen jako vielä siihen päälle, no ainakin oli turvallista. Olis aika ironista jos joku kuljettajista olisi liukastunut liukkaalla palkintopallilla ja sitten loukannut vielä itseään.
 
Liittynyt
10.06.2019
Viestejä
27
Luulen, että tuossa kelissä ois ajettu millä tahansa muulla radalla paitsi tuolla ja mahdollisesti ilman Norriksen seinäänajamista ois saattanu olla jotain kisaa luvassakin. Jottamutat ei riitä, FIA:lta aikamoinen farssi, parempi oiski ettei pisteitä jaettais.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
95
Eilisen perusteella ja tätä ketjua lukiessa on kyllä käynyt selväksi, että suurin osa formuloita seuraavista tahtoo vain nähdä kolareita, loukkaantumisia ja kuolemia. Koska siellähän se jännitys piilee. Ihan samaa luolamiehen perustarvetta tätä lajia seuraamalla koitetaan täyttää, kuin vaikkapa antiikin gladiaattoritaisteluissa. Sitä vaan ei kehdata myöntää, vaan haukutaan ties mikä taho kyvyttömäksi tai nössöksi. Riippuen tilanteesta.

Kyllä, eilen meni moni asia pieleen. Esimerkiksi:
- Kisa olisi pitänyt suoraan perua tai sitten kokeilla edes ajaa turva-auton perässä alkuun. Jumppailu ja lykkäily oli ihan perseestä.
- Siellä satoi eilen ihan oikeasti todella paljon. Jos yhtään kuuntelitte lähetystä, niin tuolla laaksoissa ja metsän keskellä vesisumu ei myöskään katoa nopeasti pois. Eli sää meni pieleen, mutta sille emme voi mitään.
- Rata meni pieleen. Kuten joku sanoikin, aavikkoradalla olisi varmasti kokeiltu herkemmin. Spa on vaarallinen emmekä kaipaa Hubertin tai Bianchin kohtaloita yhtään enempää. Paitsi tietysti te luolamiehet.
- FIA sekoili totaalisesti omien sääntöjensä kanssa mm. kisan alkamisen ja kierrosmäärien suhteen. Aivan liian sekava paletti.
- Pisteitä ei olisi pitänyt eilisestä jakaa. Kahden kierroksen sääntö on aivan urpo. Vain ja ainoastaan sen takia kirjattu, että eri tahojen perse saadaan pelastettua.
- Podiumille ei olisi todellakaan pitänyt nousta. Täysin tahditonta.

Päätös olla ajamatta oli oikea. Mutta ei tuosta pelleilystä olisi pitänyt mitään pisteitä tai skumppakarkeloita jakaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Oikeastaan alleviivasit juuri pointtini. Kiitos!
Ole hyvä. Kaipaatko vielä jotain muuta jolla voit kohottaa itseäsi?
edit: itse asiastahan en varsinaisesti edes ole kovin eri mieltä, nämä nykyiset autot & renkaat tekee kunnon sadekisoista lähes mahdottomia ja kyse on lähinnä siitä miten noloa se on FIA:n kannalta että loppupeleissä haluttaisiin vain ajella Bahrainin Tilkedromeja kisasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
95
Ole hyvä. Kaipaatko vielä jotain muuta jolla voit kohottaa itseäsi?
edit: itse asiastahan en varsinaisesti edes ole kovin eri mieltä, nämä nykyiset autot & renkaat tekee kunnon sadekisoista lähes mahdottomia ja kyse on lähinnä siitä miten noloa se on FIA:n kannalta että loppupeleissä haluttaisiin vain ajella Bahrainin Tilkedromeja kisasta toiseen.
En tosiaan targetoitunut ketään tiettyä tuolla kommentillani. Monella tässä(kin) ketjussa ulosanti vaan on sen verran ala-arvoista ja perustelut tasoa "vitun nössöt", että koin ihan oikeaksi kirjoittaa noin.

Eli vaikka tuohon tartuitkin, niin en välttämättä sinuun tuolla viitannut.

Ja juu, pieleen mennyt asia on myös se, että nykyautoilla ei voi ajaa kuin "täysiä". Autojen pitäisi olla tekniikaltaan paljon yksinkertaisempia, kuten ennen. Ennen myös sadekisat toimivat tämän takia paremmin. Ja nyt en viittaa tällä autojen turvallisuudesta tinkimiseen.
 
Liittynyt
10.06.2019
Viestejä
27
Useina viikonloppuina toivonut, että sataisi jotta saadaan mielenkiintoista kilvanajoa. Jatkossa toivoo ettei sataisi enää. Hollantia odotellessa ja kausi jatkuu :)
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
170
Eilinen kisa vituttaa vieläkin niin paljon että tekisi mieli hakata kämppä paskaksi.
Ei näin voida perua viikon kohokohtaa ja sen jälkeen vielä laittaa ihmistä maanantaina töihin, tuollaisen pannukakun jälkeen.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Olen satavarma, että ajaminen ei jäänyt kuskeista kiinni, vaikka radiossa sanoivat muuta. Kun kisa alkaa, niin noiden kavereiden kilpailuhenki voittaa itsesuojeluvaiston.

Kuvien perusteella siellä satoi huolella, ihan eri malliin kuin viime vuosien sadekisoissa. Viimeksi vastaava keli oli muistaakseni Suzukassa 2014, mutta milloin vastaava sade ennen starttia? Kyseessä vielä Spa ja taustalla lauantain parit vaaralliset mällit.

Miettitääs toisin päin. Kenen pää olisi ollut pölkyllä, jos siellä olisi parit jalat amputoitu tai joku kuollut? Tuomareiden elämä olisi ollut pilalla ja tv-yhtiötkin olisivat joutuneet arvioimaan suhtautumistaan. Pahimmillaan vaarantanut lajin jatkoa.

Ihan oikein meni, mutta älytön touhu odotteluineen, palkintopalleineen ja pistejakoineen tähän liittyi. Hyi olkoon!

Vaikka itsekin seuraan hyvin intensiivisesti formuloita, niin ei mokomasta ympyrän ajelusta silti kannata hermoja menettää.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
676
Turva-autokin on vielä kaiken lisäksi liian hidas, jos moottorien lämmöt meinaa olla liian alhaisia 13 asteen sadekelissä ja renkaat nyt ei ainakaan lämpene. Siellä on entinen DTM kuski ajamassa turva-autoa niin antakaa sille kilpuri alle, Mersulta ja Astonilta kyllä löytyy.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
95
Turva-autokin on vielä kaiken lisäksi liian hidas, jos moottorien lämmöt meinaa olla liian alhaisia 13 asteen sadekelissä ja renkaat nyt ei ainakaan lämpene. Siellä on entinen DTM kuski ajamassa turva-autoa niin antakaa sille kilpuri alle, Mersulta ja Astonilta kyllä löytyy.
Sky Sportsilla pohtivat sitä, että voisiko sateella jaa VSC-tyyliin, mutta johtava auto olisikin de facto turva-auto. Toki hänellä olisi paljon vastuuta, mutta tähän voitaisiin kuskit kouluttaa. Näin ei mentäisi liian hiljaa, vaan juuri sitä vauhtia kun tarvitsee.

Mutta luulenpa, että turva-autoa pitää ajattaa, että kyseisen auton valmistaja saa mainosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Useina viikonloppuina toivonut, että sataisi jotta saadaan mielenkiintoista kilvanajoa. Jatkossa toivoo ettei sataisi enää. Hollantia odotellessa ja kausi jatkuu :)
Ideaali toivottava nykyään on se skenaario, missä kohtalainen sade kastelee radan ja sade loppuu siinä ~5 minuuttia ennen aikataulutettua starttia. Tosin suomalaiset ei tällä(kään) säällä menesty.
 
Liittynyt
10.06.2019
Viestejä
27
Ideaali toivottava nykyään on se skenaario, missä kohtalainen sade kastelee radan ja sade loppuu siinä ~5 minuuttia ennen aikataulutettua starttia. Tosin suomalaiset ei tällä(kään) säällä menesty.
Joo ei oo liikaa kyl Bottaksella sateella kulkenu. Se o semmosta. Suurin mielenkiinto on kuitenkin tossa VER - HAM hommassa. Suomalaisille oikeastaan iha sama. Mielummin toivon Kimiä pisteille kuin Bottasta podiumille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Joo ei oo liikaa kyl Bottaksella sateella kulkenu. Se o semmosta. Suurin mielenkiinto on kuitenkin tossa VER - HAM hommassa. Suomalaisille oikeastaan iha sama. Mielummin toivon Kimiä pisteille kuin Bottasta podiumille.
Suunnilleen sama, ja siksi en ole etukäteen kovin harmissani oletetuista kuskinvaihdoista Mersulla. Uskoisin, että jostain Bottas-Alfan 9. sijasta saa about saman verran kicksejä kuin Bottaksen kakkossijasta Mersulla Hamiltonin perässä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 908
Miettitääs toisin päin. Kenen pää olisi ollut pölkyllä, jos siellä olisi parit jalat amputoitu tai joku kuollut? Tuomareiden elämä olisi ollut pilalla ja tv-yhtiötkin olisivat joutuneet arvioimaan suhtautumistaan. Pahimmillaan vaarantanut lajin jatkoa.
Saman kaverin pää olisi pölkyllä kuin Bianchin tapauksessa eli Ei Kenenkään nimisen kaverin. Maikkari levittää ilosanomaa edelleen ja laji on tietääkseni suositumpi kuin koskaan.

F1:t elää vaarallisuudella ja kuolemalla. Näin se vaan menee, halusi sitä tai ei.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Saman kaverin pää olisi pölkyllä kuin Bianchin tapauksessa eli Ei Kenenkään nimisen kaverin. Maikkari levittää ilosanomaa edelleen ja laji on tietääkseni suositumpi kuin koskaan.

F1:t elää vaarallisuudella ja kuolemalla. Näin se vaan menee, halusi sitä tai ei.
Voi olla näinkin. Ajat ovat silti muuttuneet ja Bianchin kuolema muutti lähtökohtia. Jos samanlaisissa olosuhteissa (mitä silloin oli) olisi nyt lähdetty baanalle ja jotain vakavaa olisi sattunut, ei hyvä olisi heilunut. Tiedän, että paljon jossittelua, mutta nyt kaikki lähtivät Spasta autot ehjänä ja omin jaloin kävellen.

F1 ei todellakaan elä kuolemalla, vaarallisuudella kyllä. Jos Grosjean olisi kuollut, niin kohta ajettaisiin vain lentokentällä. Virtuaalinen turva-auto tuli case Bianchi jälkeen, niin mitäköhän seuraava kuolemantapaus tuo?

Man-saaren ajot taitavat olla vielä se kilpailumuoto, jossa racing voittaa kaiken muun, turvallisuudenkin.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Kyllä sen tietää että jos olisi oikea kilpailu aloitettu, niin joku olisi ollut heti seinässä. Olisivat voineet tehdä päätökset vain nopeammin, turhaa odottelua.

Voisivat myös harkita näiden varmoina tiedettyjen sadekilpailujen poistamista kalenterista, tai siirtämistä.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 337
Saman kaverin pää olisi pölkyllä kuin Bianchin tapauksessa eli Ei Kenenkään nimisen kaverin. Maikkari levittää ilosanomaa edelleen ja laji on tietääkseni suositumpi kuin koskaan.

F1:t elää vaarallisuudella ja kuolemalla. Näin se vaan menee, halusi sitä tai ei.
Ja paskat. Kyllä ne on ihan eri lajeja, jotka elää vaarallisuudella ja kuolemalla. Vaikka vaarat kuuluuvat lajiin, niin se ei tarkoita, että laji elää vaarallisuudella.

Se on ihan varmaa, että nyt olisi mennyt päitä pölkylle, jos olisi lähdetty ajamaan ja jotain olisi sattunut. Ja vaikka ei julkisesti syyllistä erityisesti haettaisikaan, niin päättäjät itse tiedostaisivat, että ovat vastuussa tapahtuneesta. Jokainen normaali ihminen ottaa vakavasti tilanteet, joissa voi joutua vastuuseen toisen ihmisen kuolemasta, mikäli tekee väärän päätöksen.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 337
Kyllä sen tietää että jos olisi oikea kilpailu aloitettu, niin joku olisi ollut heti seinässä. Olisivat voineet tehdä päätökset vain nopeammin, turhaa odottelua.

Voisivat myös harkita näiden varmoina tiedettyjen sadekilpailujen poistamista kalenterista, tai siirtämistä.
Ihan ymmärrettävää että odoteltiin, koska sääennusteet eivät koskaan ole täysin varmoja. On aika helvetin iso päätös jättää kisa ajamatta, joten ei sitä päätöstä voida tehdä pelkän sääennusteen turvin.

Eiköhän millä tahansa muulla radalla olisi ajettu tässä kelissä. Eikä kovin paljoa ennakkoon tiedetä tuleeko varmaa sadetta. Tämä oli ensimmäinen kisa todella pitkään aikaan, kun ei ajettu varsinaisesti kilpaa ollenkaan. Ei ehkä ole tarvetta ylireagoida poistamalla kilpailuja kalenterista, koska "on mahdollista, että silloin sataa". Pääasiassa sadekeli tekee kisoista mielenkiintoisempia, eikä estä ajamista kokonaan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 833
Eikö kisassa pidä ajaa vähintään kaksilla erilaisilla renkailla että suoritus hyväksytään? Kahden kierroksen "kisassa" ei kukaan tainnut vaihtaa renkaita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Siinähän olisi ollut komiaa katottavaa, kun ensin oltaisiin ajettu turva-auton perässä kierros ja sitten kuvattu varikolle hakemaan interit alle. Sitten seuraava kierros loppuun ja palkinnot.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
98
Eilisen perusteella ja tätä ketjua lukiessa on kyllä käynyt selväksi, että suurin osa formuloita seuraavista tahtoo vain nähdä kolareita, loukkaantumisia ja kuolemia. Koska siellähän se jännitys piilee. Ihan samaa luolamiehen perustarvetta tätä lajia seuraamalla koitetaan täyttää, kuin vaikkapa antiikin gladiaattoritaisteluissa. Sitä vaan ei kehdata myöntää, vaan haukutaan ties mikä taho kyvyttömäksi tai nössöksi. Riippuen tilanteesta.

Kyllä, eilen meni moni asia pieleen. Esimerkiksi:
- Kisa olisi pitänyt suoraan perua tai sitten kokeilla edes ajaa turva-auton perässä alkuun. Jumppailu ja lykkäily oli ihan perseestä.
- Siellä satoi eilen ihan oikeasti todella paljon. Jos yhtään kuuntelitte lähetystä, niin tuolla laaksoissa ja metsän keskellä vesisumu ei myöskään katoa nopeasti pois. Eli sää meni pieleen, mutta sille emme voi mitään.
- Rata meni pieleen. Kuten joku sanoikin, aavikkoradalla olisi varmasti kokeiltu herkemmin. Spa on vaarallinen emmekä kaipaa Hubertin tai Bianchin kohtaloita yhtään enempää. Paitsi tietysti te luolamiehet.
Kolareita ei tarvitse nähdä mutta yleensä sadekelillä näkee myös tilanteita enemmän ja hyviä ajosuorituksia kun autojen tasoerot pienevät. Hyvät että olet parempi katsoja kuin muut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Itseä potuttaa lähinnä se toisten pikkutallien ja paikanpäälle tulleiden katsojien päälle kuseminen tuolla 2 kierroksen "kisalla"

Nyt Williams sai ilmaiset 10 pistettä kun Russell sai pitää 2 tilansa (9 pistettä) ja Latifi sai myös 9 sijoituksensa (1 piste) ilmaiseksi.
Juu toki Williams teki hyvää työtä lauantaina, mutta ellei sääntökirjaan merkata että lauantaina normi aika-ajot antavat myös pisteitä (poislukien sprintti) niin tuo Williamsin 10 pistettä on kyllä perseestä.
Ja ehdottomasti paikanpäälle tulleille katsojille pitää maksaa lippurahat takaisin, kun esimerkiksi saihan ne Indianapoliksen 2005 katsojatkin rahansa takaisin.
Silloin sentään ajettiin koko kilpailumitta, olkoonkin että radalla oli vain 6 autoa. Mutta siitä huolimatta oli sekin enemmän kilpailu kuin tuo eilinen farssi.

Itseä ei haittaa että turvallisuus voitti ja kisaa ei käytännössä ajettu, mutta tuo katsojien ja pikkutallien (poislukien Williams) kusettaminen noilla turva-auton pisteillä kyrsii huolella.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
356
Kyllä oli aika farssi. Ainut syy ajaa kilpailu, oli että voidaan kirjoittaa mappiin ”kisa ajettu”. Turhat ilmaiset pisteet. Williamisille sementoitu 3. viimeinen sija. Mikä lie taloudellinen hyöty?
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Kuvien perusteella siellä satoi huolella, ihan eri malliin kuin viime vuosien sadekisoissa. Viimeksi vastaava keli oli muistaakseni Suzukassa 2014, mutta milloin vastaava sade ennen starttia? Kyseessä vielä Spa ja taustalla lauantain parit vaaralliset mällit.
Suzukassa 2014 satoi paljon ennen starttia, mutta kisan aikana tullut sade ei ollut ongelmallinen. Täyden sadekelin renkailla pystyi ajamaan hyvin. Valitettavasti kaksi kuskia seikkaili radalla välikelin renkailla joista toinen ajoi ensin ulos ja toinen ajoi paikalle täyttä kisavauhtia tuplakeltaisten aikana ja aiheutti vakavan onnettomuuden missä kuljettaja kuoli ja aiheutti hengenvaaran ratavirkailijoille.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Nykyautoilla vain ei voi ajaa jos sataa kunnolla. Ajokorkeuden vaihtaminen kisaviikonlopun aikana on kiellettyä ja muidenkin sadekeli-säätöjen tekemistä on rajoitettu. Kun katsoo sadekisoja 20 vuoden takaa, niin auton pohjan ja tien välissä on melko hurjasti tilaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Eilisen perusteella ja tätä ketjua lukiessa on kyllä käynyt selväksi, että suurin osa formuloita seuraavista tahtoo vain nähdä kolareita, loukkaantumisia ja kuolemia. Koska siellähän se jännitys piilee. Ihan samaa luolamiehen perustarvetta tätä lajia seuraamalla koitetaan täyttää, kuin vaikkapa antiikin gladiaattoritaisteluissa. Sitä vaan ei kehdata myöntää, vaan haukutaan ties mikä taho kyvyttömäksi tai nössöksi. Riippuen tilanteesta.

Kyllä, eilen meni moni asia pieleen. Esimerkiksi:
- Kisa olisi pitänyt suoraan perua tai sitten kokeilla edes ajaa turva-auton perässä alkuun. Jumppailu ja lykkäily oli ihan perseestä.
- Siellä satoi eilen ihan oikeasti todella paljon. Jos yhtään kuuntelitte lähetystä, niin tuolla laaksoissa ja metsän keskellä vesisumu ei myöskään katoa nopeasti pois. Eli sää meni pieleen, mutta sille emme voi mitään.
- Rata meni pieleen. Kuten joku sanoikin, aavikkoradalla olisi varmasti kokeiltu herkemmin. Spa on vaarallinen emmekä kaipaa Hubertin tai Bianchin kohtaloita yhtään enempää. Paitsi tietysti te luolamiehet.
- FIA sekoili totaalisesti omien sääntöjensä kanssa mm. kisan alkamisen ja kierrosmäärien suhteen. Aivan liian sekava paletti.
- Pisteitä ei olisi pitänyt eilisestä jakaa. Kahden kierroksen sääntö on aivan urpo. Vain ja ainoastaan sen takia kirjattu, että eri tahojen perse saadaan pelastettua.
- Podiumille ei olisi todellakaan pitänyt nousta. Täysin tahditonta.

Päätös olla ajamatta oli oikea. Mutta ei tuosta pelleilystä olisi pitänyt mitään pisteitä tai skumppakarkeloita jakaa.
Kolarit kuuluvat tuohon lajiin ja siksi autot on tehty mahdollisimman turvallisiksi. Herroille maksetaa juuri siitä (ja vieläpä todella paljon verrattaessa esim. sotilaisiin tai vaikkapa rakennustelineasentajiin), että lajiin sisältyy riski loukkaantua tai jopa kuolemanvaara. Kauan formuloita seuranneet ovat siihen tottuneet ja odottavat, että kisat ajetaan vielä tuollaisella kelillä. Se, että tahtoisimme nähdä heidän kuolevan on kyllä sinulta aivan "älytön kommentti", ei sellaista kukaan henkisesti terve formula fani toivo tai edes halua nähdä. Mieti nyt edes vähän mitä kirjoitat.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Voi olla näinkin. Ajat ovat silti muuttuneet ja Bianchin kuolema muutti lähtökohtia. Jos samanlaisissa olosuhteissa (mitä silloin oli) olisi nyt lähdetty baanalle ja jotain vakavaa olisi sattunut, ei hyvä olisi heilunut. Tiedän, että paljon jossittelua, mutta nyt kaikki lähtivät Spasta autot ehjänä ja omin jaloin kävellen.

F1 ei todellakaan elä kuolemalla, vaarallisuudella kyllä. Jos Grosjean olisi kuollut, niin kohta ajettaisiin vain lentokentällä. Virtuaalinen turva-auto tuli case Bianchi jälkeen, niin mitäköhän seuraava kuolemantapaus tuo?

Man-saaren ajot taitavat olla vielä se kilpailumuoto, jossa racing voittaa kaiken muun, turvallisuudenkin.
Bianchin tapauksessa syy oli siinä "kauhakuormaajassa radalla" ja nyt ollaan tarkempia ettei ajeta kun ovat radalla.
Grosjeanin tapaus oli todella pahan näköinen, voin olla rehellinen ja kertoa, että kyyneleet tuli silmiin kun näin sen livenä.
Olin 100-varma ettei hän siitä selviä, niin kauan oli tulessa. Todella hienoa, että hän siitä selvisi.

Turvallisuutta voidaan sateen osalta parantaa monsuunirenkailla tai kun ei ajeta. Mutta jos yleisöä paikalle lasketaan, niin tuollaisen kelin takia peruminen oli kyllä heidän pettämistä ja haluttiin vain heidän eurot. Ne kaksi kierrosta ajettiin vain
eurojen takia, eikä yleisön kuten MTV:n mukaan joku johtomiehistä kertoi. Jos yleisöä olisi haluttu palvella olisi ajettu kauemmin ja pysähdytty katsomoiden eteen jotta edes autot olisi nähty kunnolla tai jotain vastaavaa.

Ilmeisesti katsomot ovat olleet todella roskaisia, mikä kertonee yleisön valtavasta pettymyksestä "siivotkaa edes meidän rahojen vastineeeksi"?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 908
Ja paskat. Kyllä ne on ihan eri lajeja, jotka elää vaarallisuudella ja kuolemalla. Vaikka vaarat kuuluuvat lajiin, niin se ei tarkoita, että laji elää vaarallisuudella.

Se on ihan varmaa, että nyt olisi mennyt päitä pölkylle, jos olisi lähdetty ajamaan ja jotain olisi sattunut. Ja vaikka ei julkisesti syyllistä erityisesti haettaisikaan, niin päättäjät itse tiedostaisivat, että ovat vastuussa tapahtuneesta. Jokainen normaali ihminen ottaa vakavasti tilanteet, joissa voi joutua vastuuseen toisen ihmisen kuolemasta, mikäli tekee väärän päätöksen.
Eli 50km/h vauhdista pois niin suosio ei katoa mihinkään?

Jokainen jolla on tuolla lappu kaulassa ei ole normaali ja tietävät 100% varmasti mikä on pelin henki.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 833
Eli 50km/h vauhdista pois niin suosio ei katoa mihinkään?

Jokainen jolla on tuolla lappu kaulassa ei ole normaali ja tietävät 100% varmasti mikä on pelin henki.
Vielä turvallisempi kisasta saataisiin kun jatkossa ajettaisiin aina koko kisa lähdöstä maaliin turva-auton perässä. Vapaat harjoitukset voisi myös korvata simulaattoriharjoituksilla ja aika-ajot kisattaisiin samalla nopeusrajoituksella kuin varikkosuoralla on.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Ennen ajettiin kelillä kuin kelillä, autot oli heikompia eikä ollut mitään luistonestoa. Ne oli aikamme gladiaattoreita
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
356
Kyllä siellä ennen oli luistonesto ja nyt ei. Organisaatiolta paskasti hoidettu, ei olisi pitänyt ajaa ollenkaan. Ei tuolla radalla voinut ajaa. Verstappen meni turva-auton sivuun, jotta näki jotain. Jos joku oikeasti ajattelee, että olisi ollut hyvä kisa jne, niin siitä vain ehdotusta menemään, että tummennetaan kaikkien visiirit tai ajetaan pimeässä.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Kyllä siellä ennen oli luistonesto ja nyt ei. Organisaatiolta paskasti hoidettu, ei olisi pitänyt ajaa ollenkaan. Ei tuolla radalla voinut ajaa. Verstappen meni turva-auton sivuun, jotta näki jotain. Jos joku oikeasti ajattelee, että olisi ollut hyvä kisa jne, niin siitä vain ehdotusta menemään, että tummennetaan kaikkien visiirit tai ajetaan pimeässä.
Ahaa! Ja Salo joka on ajanut noita sanoi ettei ollut. Hmm.. kumpaakohan uskois
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyllä siellä ennen oli luistonesto ja nyt ei. Organisaatiolta paskasti hoidettu, ei olisi pitänyt ajaa ollenkaan. Ei tuolla radalla voinut ajaa. Verstappen meni turva-auton sivuun, jotta näki jotain. Jos joku oikeasti ajattelee, että olisi ollut hyvä kisa jne, niin siitä vain ehdotusta menemään, että tummennetaan kaikkien visiirit tai ajetaan pimeässä.
Pitäisi osata ajaa olosuhteiden mukaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Ahaa! Ja Salo joka on ajanut noita sanoi ettei ollut. Hmm.. kumpaakohan uskois
Luistonesto oli tuttu mm. Räikköselle koko f1-uran, kunnes kiellettiin mestaruuskauden jälkeen. Oli kait juuri ennen Räikkösen tuloa ykkösiin kielletty myös. Mutta kyllä, ehti olemaan 2000-luvullakin useamman vuoden käytössä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 296
Viestejä
4 193 508
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom