F1 2020 - Sakhirin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli kyllä hieman naurahdettua tuolle Valtterin kysymykselle videon lopussa, aivan jäätävää sekoilua mersulta.

Oli tuokin samassa linjassa niiden kisan jälkeisten rengaskuittailujen kanssa. Tallin (onko tämä sama henkilö kuin siinä vittuilussa?) sävy Bottaksen suhteen on erittäin "patronizing" (en nyt tiedä tälle tarpeeksi kuvaavaa suomennosta). Todennäköisesti kulissien takana on kaikenlaista mitä ei julkisuuteen tuoda. Mutta myös Bottasin "what the fuck was that" äänensävy on aika rasittava, ja todennäköisesti tallin fiksummat tyypit ovat vuosien varrella kyllästyneet siihen ettei hän osaa kommunikoida kuin "fuck you"- tyylillä.
edit: ja se dynamiikka on vähän muuttunut nyt kun Hamilton on poissa. Normaalisti Bottasin rooli on olla vain Hamiltonin hyödyntämä kakkoskuski ja se toimii erittäin hyvin. Nyt pitäisi periaatteessa olla ykköskuski, joten kuvio ja edellytykset muuttuu (vähän kuin muillakin työpaikoissa jos asema muuttuu).
 
Viimeksi muokattu:
Joo ehkä hieman saa eri kulmaa myös ne Bottaksen aikasemmatkin voitonjälkeiset haistattelut. Mitäs jos niissä ei ollutkaan kyse pelkästä somejutuista. Voisi kuvitella että paineet purkautunu ja tullut vitutuksissaan piikiteltyä hieman ylimitoitetusti, jos tallin sisälläkin pidetään toisarvosena kuskina. Mut mistäpä näistä tietää.

En minä silti nyt menis ihan tollasia johtopäätöksiä vetämään että muutaman adrenaliinipitoisen fuck sanan jälkeen siellä ollaan sitä mieltä että Bottas ei osaa kommunikoida kuin haistattelemalla :D
 
En minä silti nyt menis ihan tollasia johtopäätöksiä vetämään että muutaman adrenaliinipitoisen fuck sanan jälkeen siellä ollaan sitä mieltä että Bottas ei osaa kommunikoida kuin haistattelemalla :D

No mehän ei tiedetä kuin julkaistu radioliikenne + perus PR- diibadaabat. Ymmärrän kyllä täysin mitä meinaat, mutta kuten todettua niin tallin avoin vittuilu kuskille ei ole millään muotoa normaalia. Ja Mersu on kaiken lisäksi aika "asiallinen" tiimi.
 
No mehän ei tiedetä kuin julkaistu radioliikenne + perus PR- diibadaabat. Ymmärrän kyllä täysin mitä meinaat, mutta kuten todettua niin tallin avoin vittuilu kuskille ei ole millään muotoa normaalia. Ja Mersu on kaiken lisäksi aika "asiallinen" tiimi.
Joo totta. Ja samaa mieltä myös että jotain vois hyvin olla taustalla. Mutta syy siihen on sitten kyllä toistaseksi arvailun varassa.
 
Oli tuokin samassa linjassa niiden kisan jälkeisten rengaskuittailujen kanssa. Tallin (onko tämä sama henkilö kuin siinä vittuilussa?) sävy Bottaksen suhteen on erittäin "patronizing" (en nyt tiedä tälle tarpeeksi kuvaavaa suomennosta). Todennäköisesti kulissien takana on kaikenlaista mitä ei julkisuuteen tuoda. Mutta myös Bottasin "what the fuck was that" äänensävy on aika rasittava, ja todennäköisesti tallin fiksummat tyypit ovat vuosien varrella kyllästyneet siihen ettei hän osaa kommunikoida kuin "fuck you"- tyylillä.
edit: ja se dynamiikka on vähän muuttunut nyt kun Hamilton on poissa. Normaalisti Bottasin rooli on olla vain Hamiltonin hyödyntämä kakkoskuski ja se toimii erittäin hyvin. Nyt pitäisi periaatteessa olla ykköskuski, joten kuvio ja edellytykset muuttuu (vähän kuin muillakin työpaikoissa jos asema muuttuu).
Äänensävy oli mielestäni aika rauhallinen ja ihmetteli vain tapahtumaa. Kimiltä tulee paikotellen hieman suorempaakin palautetta ja äänensävy voi olla hieman toinen.
 
Katellaan nyt kuitenkin vähintään ensi kauden puoliväliin ja toivotaan, että Russell saa näyttää viikkonloppuna osaamistaan tasaveroisissa olosuhteissa. Yksi helppo rata ei vielä kaikkea kerro.
Toivotaan tosiaan, että Russell ajaisi mersua myös Abu Dhabissa ja saisivat Bottaksen kanssa ottaa 'rehellisesti' miehestä mittaa. Bottaksen on oltava henkisesti vahva, että pystyy keskittymään omaan tekemiseensä jos/kun tieto Russellin jatkamisesta toisessa autossa varmistuu.
Bottaksen pitäis jättää lehdistö omaan arvoonsa, Niki Juuselallekin vois sanoa, että "turki sitä dataa/ kisan tapahtumia vielä toinenkin yö, niin ehkä tajuat...". Laji on siitä ikävä kuskin kannalta, että aina ei voi kertoa kaikkea (sopimuksissa on siitä tiukat pykälät).
En noita lehtimiehiä halua ymmärtää, että yhden helpon kisan perusteella toinen (eikä siis edes oman maan kansalainen, on tähti) ja toinen on epäonnistunut, vaikka talli oli se joka tyri.
 
Sinänsä hyvä kuitti, mutta toisaalta Perezin renkaat pysyi kokoaika liikkeessä & lämpiminä. Tuollaiset kulutetut hardit on ilmeisesti suhteellisen hankala saada aluksi lämpiämään, puhumattakaan siitä kun edessä on vielä turva-auto. Mutta oli tosiaan hieman menohalut hukassa Bottaksella..
Rengaslämmöt kun tippuu se vaikuttaa pitoon todella paljon, sitten muilla uudet renkaat => joudut taistelee huonompiakin talleja vastaa => Aikaa kuluu sekä renkaat lisää... Ei tosta todellakaan Inssin olisi pitänyt Kuittailla. Itse olisin kyllä hänelle käynyt asiasta huomattamassa (sattoihan Bottaskin sen tehdä).

Voi olla ettei ihan viimestä riskiä halunnut...Enkä ihmettele yhtään tollasen sähläyksen jälkeen, ja jotain siinä autossakin oli ainakin alussa.
Tulee mieleen Keke, joka aikoinaan sanoin "jos huomaan, että mulla on vähemmän tekoa kuin tallikaverilla laitan
auton saman tien parkkiin" Honda halusi säästää moottoria.
 
Jep, ja Perezille huomautettiin vielä erikseen että täytyy ajaa kovaa ettei renkaat jäähdy. Renkaiden irroitus puoleksi minuutiksi ei liene kovaa ajamista joten jonkinlainen vaikutus sillä on ollut renkaiden lämpötilaan
Mahtoiko olla pidempikin kuin 30sek tuo häröpalloilun kesto. Täys perävaunullinen ei paskaa Mercedes AMG F1 tiimiltä nähty. Tähän on aiemin Ferrari yltänyt Kimin kaudella.
 
No on se edelleenkin eri asia vetää sillä lämpimällä renkaalla loppuun saakka, kuin sellaisella joka kerkeää lojumaan 5sek varikkopilttuun edessä. Ei mitenkään verrattavissa toisiinsa.

Merkilliset renkaat tosiaan jos ne ei ajamalla sitten enää lämpiä?

Onneksi Bottas kuitenkin näytti epäilijöille, uskomattomalla lähdöllään ja tahtotila-ohituksillaan.
 
Mahtoiko olla pidempikin kuin 30sek tuo häröpalloilun kesto. Täys perävaunullinen ei paskaa Mercedes AMG F1 tiimiltä nähty. Tähän on aiemin Ferrari yltänyt Kimin kaudella.

Joku 27 piste jotain sekuntia taisi olla virallinen aika seisaaltaan

Merkilliset renkaat tosiaan jos ne ei ajamalla sitten enää lämpiä?

Cmoren Oikarinen ainakin väitti että käytettyihin koviin renkaisiin on vaikea saada lämpöä takaisin. Kuten aikaisemmin mainittu, tätä tukee se fakta että Perezille kerrottiin että jatkaa kovaa ajamista ettei lämpö karkaa renkaista
 
Cmoren Oikarinen ainakin väitti että käytettyihin koviin renkaisiin on vaikea saada lämpöä takaisin. Kuten aikaisemmin mainittu, tätä tukee se fakta että Perezille kerrottiin että jatkaa kovaa ajamista ettei lämpö karkaa renkaista
Merkilliset renkaat tosiaan jos ne ei ajamalla sitten enää lämpiä?
Ja en tiedä mitä lajia olet seurannut, mutta näin se on aina ollut.. Ei ole pelkästään nyt puhuttu juttu..
Eikä edes pelkästään Suomalaisessa mediassa, vaan ihan Sky Sportsia yms. myöten.
 
mutta nyt toi kylmien renkaiden fakta voidaan unohtaa kun brittien kultapoika Russelia nostatetaan mediassa ajamisen ylijumalksi puolikkaan tosi hyvin menneen kisan perusteella. näytetään ja ylistetään ohitusta bottaksesta kun on uudet lämpimät mediumit alla ja bottas luistelee kylmillä ja vanhoilla kovilla renkailla :D Bottaksen ei oikeen kannata sanoi mihinkään mitään kun varmasti tulee vittuilua takas ja vielä omakin tiimi näköjään suolaa radiossa. Vauhdillisestihan Bottas on Hamiltonin perässä mutta kyllä nyt tulee turhan paljon kuraa niskaan. Ja britit on jo suunnilleen julistamassa että Russel tulee ens kaudeksi merssulle Bottaksen tilalle. GUTTED kuten se uusi muotisana nyt on... mutta viihdettähän tämä vain on.
 
mutta nyt toi kylmien renkaiden fakta voidaan unohtaa kun brittien kultapoika Russelia nostatetaan mediassa ajamisen ylijumalksi puolikkaan tosi hyvin menneen kisan perusteella. näytetään ja ylistetään ohitusta bottaksesta kun on uudet lämpimät mediumit alla ja bottas luistelee kylmillä ja vanhoilla kovilla renkailla :D Bottaksen ei oikeen kannata sanoi mihinkään mitään kun varmasti tulee vittuilua takas ja vielä omakin tiimi näköjään suolaa radiossa. Vauhdillisestihan Bottas on Hamiltonin perässä mutta kyllä nyt tulee turhan paljon kuraa niskaan. Ja britit on jo suunnilleen julistamassa että Russel tulee ens kaudeksi merssulle Bottaksen tilalle. GUTTED kuten se uusi muotisana nyt on... mutta viihdettähän tämä vain on.
Joo oon kyllä tehnyt saman huomion. Nimenomaan mehustellaan tuota ohitusta ja pidetään "sensaationa", kun päästellään fresheillä keskikovilla kylmien kovien ohi.. :geek:
Aika turha on mennä minnekään kommentoimaan kun Britti fanboyt on ladellut jo tuhansia tykkäyksiä "George to Mercedes 2021" kommentteihin..

Toivon todella, että Hamilton olisi kunnossa mutta jättäisi viimeisen kisan ajamatta.. Saisi Bottas näytönpaikan huomattavasti teknisemmällä radalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sopimus on taskussa ensi kaudeksi, joten paljon saa tapahtua etteikö ajaisi vielä ens vuonna mersulla.
F1:ssä voi tapahtua paljon ja nopeasti.
Ja olihan Räikköselläkin aikanaan soppari seuraavasta kaudesta Ferrarilla mutta fudut tuli, toki kuulemma 30 miljoonan kärsimyskorvauksen kera.
 
Joo oon kyllä tehnyt saman huomion. Nimenomaan mehustellaan tuota ohitusta ja pidetään "sensaationa", kun päästellään fresheillä keskikovilla kylmien kovien ohi.. :geek:
Aika turha on mennä minnekään kommentoimaan kun Britti fanboyt on ladellut jo tuhansia tykkäyksiä "George to Mercedes 2021" kommenttehin..

Toivon todella, että Hamilton olisi kunnossa mutta jättäisi viimeisen kisan ajamatta.. Saisi Bottas näytönpaikan huomattavasti teknisemmällä radalla.
Unohtavat "tyylikkäästi" että, Bottas alkoi ottaa Russellia kiinni (kisassa muuttuneen taktiikkansa mukaisesti, alussa säästellään ja vasta maalissa katsotaan kuka voitti) vähän ennenkuin toi sähläysten sähläys alkoi. Briteiltä ymmärrän tämän täysin, mutta ettei Niki Juuselakaan muista...
Noi kuskit tuolla tasolla ovat niin tasaisia kaikki, että homma voi mennä päivästä riippuen miten päin tahansa. Turha siinä on yhden helpohkon epänormaalin kisan perusteella vielä mestaria julistaa.
 
Allisonin (Mersun) mukaan syy Russellin parempaan lähtöön oli reaktioaika.

Sitten kun katsoo videon startista


Niin... Russell reagoi sekunnin osia paremmin, mutta ei se ihan täysin selitä tuota eroa ekaan mutkaan. Selkeästi Bottaksella sutii tuossa kakkos/kolmos vaihteella, ja hän itse kommentoi että tuli joku outo vääntöpiikki...


Heti ku nakkaa kakkosen sisään, jää Russelille. Vai oliko ykkösellä liian pitkään? Sutimista ei tosta nää, tosin kakkoselta sit vaihdetaanki heti kolmoselle. Russelin ratti vähä piilossa, nii ei voi vertailla että onko tossa mitää ihmeellistä.

edit: väärä linkki sulla tossa tosin? :) Tarkoitit varmaan tätä: Mercedes selvitti, miksi Valtteri Bottas epäonnistui kahdessa peräkkäisessä startissa – nuori haastaja pohjusti loistoaan urakoimalla hotellihuoneessa
 
Viimeksi muokattu:
...ja samaisella videolla tämä Georgen puheliaisuus paljastuu käytännössä syyksi varikko- hässäkkään.
Puolet Georgen varikkohenkilökunnasta oli kuullut Georgen puhetta, eikä kisainsinöörin radioviesti ollut tämän takia mennyt kaikille perille..
Ilmeisesti priorisoinnissa häikkä, mutta silti.
James myös kertoo tuolla videolla, että Valtterin vauhti oli ollut parempaa raakadataa katsoessa.
Harmittaa kyllä, olisi tullut mielenkiintoinen loppukisa näiden kahden välillä.. Toki oli tuo kisan loppu mielenkiintoinen ilman näitäkin. :D

Ps. minulla on kyllä vahva kutina, ettei Lewis ole vielä joko kunnossa tai saanut negatiivista korona -tulosta.. Huomenna alkaa kuitenkin jo harjoitukset eikä mitään tietoa ole tullut vielä tuolta rintamalta.
 
Viimeksi muokattu:
Allisonin (Mersun) mukaan syy Russellin parempaan lähtöön oli reaktioaika.

Sitten kun katsoo videon startista


Niin... Russell reagoi sekunnin osia paremmin, mutta ei se ihan täysin selitä tuota eroa ekaan mutkaan. Selkeästi Bottaksella sutii tuossa kakkos/kolmos vaihteella, ja hän itse kommentoi että tuli joku outo vääntöpiikki...

Russelin video on yhden framen edellä (kts frame kerrallaan valojen vaihtuminen) ja renkaat lähtevät liikkumaan kaksi framea ennen bottasta, eli todellisuudessa reaktioajan ero näyttäisi olevan yksi ruutu
 
Russelin video on yhden framen edellä (kts frame kerrallaan valojen vaihtuminen) ja renkaat lähtevät liikkumaan kaksi framea ennen bottasta, eli todellisuudessa reaktioajan ero näyttäisi olevan yksi ruutu
Minustakin lähtö oli todella tasainen, toi 1. ruutu on n. 20mikki sekuntia 100Km/h keskinopeudella n. 55cm.
Ilmakuvasta näkee, että Bottas hidastui vasta muutamien auton mittojen jälkeen. Jotain siinä tapahtui... moottorikartoissa eroja?
 
Missähän viipyy Abu Dhabin ketju? @Yak

Toki kuskien suhteen on jännitystiloja, mutta ketju olisi paikallaan niiden pohtimiseen.
 
Joo-o, oiskohan Totolla vähän sormi lipsahtanut napilla.
Ei Toto noita hoida, nykyään ei taida edes saada sitä tehdä varikolta, mutta inssit kyllä noita moottorikarttoja tietokoneella usein sorkkivat. Tuli mieleen Kimi oliko se Monza missä Kimi pyörähti Ferrarilla kahtena peräkkäisenä vuotena samassa kohtaan, avatessaan kaasua tehoa tuli normaalia enemmän ja perä irtosi. (Säätökarttaa siinäkin epäiltiin, en muista tuliko virallien vahvistus siihen, se on selvää ettei Kimi kahta keraa "sössinyt").
 
Kyllähän se Hamilton ajaa! Hyvä juttu, saa ylittää maaliviivan ja juhlia maailmanmestaruutta tiimin kanssa. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 763
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom