- Liittynyt
- 29.06.2019
- Viestejä
- 806
Onneksi lähetysoikeudet siirtyy kahden vuoden päästä Viasatille, jos saataisiin kunnon teräväpiirtokuvaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Formulat on kyllä hieno laji nykyään. Ei ajeta täysiä kun pitää säästää moottoria ja osia. Bensaakin tankataan vaan sen verran, että puolet kisasta sitä säästetään. Sitten ei voida oikein ajaa sateella, toisten takana ei voi ajaa kun ilmavirta sekottuu ja ohi ei pääse kuin nappia painamalla ja niitäkin on usealla radalla 2-3 kohtaa. Varikkokäynnit ei ratkaise mitään ja nyt ei renkaatkaan kestä alla. Yksi talli vetää muita kuin pässiä narussa, toinen asiakastalli kopioi suoraan toisen tallin auton ja Ferrari huijasi moottorilla viime vuonna ja jäi kiinni ilman rangaistusta. Nyt tänä vuonna mersu päästelee valkoista savua autostaan, mutta FIA ei edes tutki. Kuten sallittua on myös kuskin vedellä rattia eteen ja taakse ajon aikana. Mutta silti manuaaliset vaihteet on pahasta.
Kiitos.Puhkeis nyt muiltakin renkaita, niin saatais tähän jotain mielenkiintoa.
Hyi helvetti että Alfa on paska laitos. Sääli että Kimi joutuu sellaisella ajamaan.
Äläkä hyvä ihminen unohda sitä, että jos meet vaihtamaan vaihdelaatikosta, moottorista tai jostain ihmeen kerssiperssijärjestelmästä pultin tai mutterin, niin kattelet seuraavia liikennevaloja huomattavasti kauempaa, peräti takarivistä. Silloin mersu ohittaa sinut kisassa vain yhdellä kierroksella normaalia useammin. Ja jos täräytät 200km/h vauhdista seinään, mutta et muista kaikkien g-voimien, ketutuksen ja hengissä selviämisen ihmettelyn jälkeen laittaa rattia paikalleen siihen laatikon muotoiseksi muuttuneeseen koslaasi, penalti on FIA:n toimesta vallan mahdoton. Toki myös nämä 330 km/h vauhdissa 10 cm etäisyydellä toisen puskurista/renkaista ajavat kisakuskit eivät osaa enää keltaisten lippujen alueella ajaa hiljaa, saati sitten turvallisesti virtuaalisen turva-auton toimesta. Siksipä näitä rasavillejä autokoululaisia on syytä opastaa inssiajolla ihan oikean turva-auton voimin. Toisaalta tällä saadaankin kisaa hieman kiinnostusta, kun turva-auton poistumisen jälkeiset 5 sekuntia on jännää ennen Hämiksen painumista maisemaan.Formulat on kyllä hieno laji nykyään. Ei ajeta täysiä kun pitää säästää moottoria ja osia. Bensaakin tankataan vaan sen verran, että puolet kisasta sitä säästetään. Sitten ei voida oikein ajaa sateella, toisten takana ei voi ajaa kun ilmavirta sekottuu ja ohi ei pääse kuin nappia painamalla ja niitäkin on usealla radalla 2-3 kohtaa. Varikkokäynnit ei ratkaise mitään ja nyt ei renkaatkaan kestä alla. Yksi talli vetää muita kuin pässiä narussa, toinen asiakastalli kopioi suoraan toisen tallin auton ja Ferrari huijasi moottorilla viime vuonna ja jäi kiinni ilman rangaistusta. Nyt tänä vuonna mersu päästelee valkoista savua autostaan, mutta FIA ei edes tutki. Kuten sallittua on myös kuskin vedellä rattia eteen ja taakse ajon aikana. Mutta silti manuaaliset vaihteet on pahasta.
Pirelli on jo menetetty tapaus niin ei jaksa enää. Todennäköisesti pistetään taas kovempaa kumia ja lisää rautaa renkaan sisään.Yllätävän vähän kritiikkiä täällä Pirelliä kohtaan. Ois kiva tietää mitä siellä Pirellin lämpimässä officessa nyt funtsitaan halutaanko lisää renkaiden hajoamisia vai pitäiskö tapaukset tutkia.
Kuten Oikarinen sanoi, niin korjaavina toimenpiteinä toimii a) rengaspaineet b) pyöräkulmat c) maksimikierrosmäärä.Yllätävän vähän kritiikkiä täällä Pirelliä kohtaan. Ois kiva tietää mitä siellä Pirellin lämpimässä officessa nyt funtsitaan halutaanko lisää renkaiden hajoamisia vai pitäiskö tapaukset tutkia.
Tosiaan yleensä täällä on tapana kovin jyrkästikkin arvostella ilman mitään tietoa. Nyt vasta tiedetään, että renkaissa oli viiltoja. Kimin siipirikon säpäleitä pidetään mahdollisena syynä. Ensi viikonlopuksi luvataan kuumempaa ilmaa ja Pirelli tuo pykälän pehmeämmät kuin nyt. Se tarkoittaa luultavasti vähintään kahta stoppia kaikille, joten sen puolesta helpompi kisa.Yllätävän vähän kritiikkiä täällä Pirelliä kohtaan. Ois kiva tietää mitä siellä Pirellin lämpimässä officessa nyt funtsitaan halutaanko lisää renkaiden hajoamisia vai pitäiskö tapaukset tutkia.
Yllätävän vähän kritiikkiä täällä Pirelliä kohtaan. Ois kiva tietää mitä siellä Pirellin lämpimässä officessa nyt funtsitaan halutaanko lisää renkaiden hajoamisia vai pitäiskö tapaukset tutkia.
Eikö se sitten kannata jo nyt antaa periksi? Ei tuossa Kimin hommassa nimittäin mitään seuraamista ole.Kimi kun lopettaa, niin ei tarvitse käydä paikalla saati seurata televisiosta
Ostaisitko?
EN minäkään!
Eikö se sitten kannata jo nyt antaa periksi? Ei tuossa Kimin hommassa nimittäin mitään seuraamista ole.
itse täytän tyhjiötä Indycareilla ja MotoGP:llä. Varsinkin MotoGP:ssä on aina hyvät väännöt.Voi olla, että olet oikeassa.
Tulee kyllä melkoinen tyhjiö kieltämättä. Miten muuten alemmissa luokissa, onko sieltä tulossa jotakin vai ei? Robinia saa odottaa varmaan sen 16 vuotta.
Pirelli tekee mitä FIA pyytää, joten aika turha niitä on syyllistää renkaiden hajoamisesta tällaisissa tapauksissa, kun rengas hajoaa aika puhtaasti sen vuoksi, että on niin kovan rasituksen alla. Ei se Pirellin vika ole, että renkaat ajetaan noin loppuun. Toki renkaista voisi tehdä sellaisia, että pito katoaa nykyistä enemmän kun rengas kuluu, mutta toisaalta nämä on niin ratakohtaisia asioita, että vaikea tehtävä tuo on. Pitäisi melkein kehittää tietyille radoille täysin erilaisia renkaita, eikä vain erilaisella kovuudella varustettuja.Yllätävän vähän kritiikkiä täällä Pirelliä kohtaan. Ois kiva tietää mitä siellä Pirellin lämpimässä officessa nyt funtsitaan halutaanko lisää renkaiden hajoamisia vai pitäiskö tapaukset tutkia.
Eikös se ole rengasvalmistajista kiinni. Jos ei kiinnosta tulla sarjaan, niin sitten ei. Laskeehan tuo kustannuksia, kun ei tarvitse tehdä niin paljon kehitystyötä renkaiden hyväksi kuin muuten tarvitsisi.Sitä en ymmärrä miksi F1 sarjassa päädyttiin vain yhteen rengasvalmistajaan. Aikoinaan se oli hyvää viidettä kun sarjan rengasvalmistajat tappelivat verisesti siitä mikä niistä saa kehitettyä parhaat renkaat F1-autoihin ja sekoitti pakkaa mukavasti kun rengasmerkki ei toiminut "yhtään" jollakin radalla ja toisella radalla taas saattoi olla suorastaan ylivoimainen. Olisi nytkin hyvää viihdettä kun esimerkiksi mersun käyttämä rengasmerkki toimisi välillä loistavasti ja jolloin radalla jossain sääolosuhteissa ei toimisi "lainkaan" ja mersut tappelisivat sen seurauksena korkeintaan kisan jämäpisteistä.
Talli vaan kuittasi Kimin valittelut kovalla tuulella. "Kaikilla on sama ongelma"Alfan touhu on kun jostain huonosta komediasta. Ensin sähelletään stoppi oikein huolella, sitten vielä ajatetaan räikköstä puoli kisaa risalla autolla. Siinä vaiheessa kun kuski informoi että auto tuntuu omituiselta ja ei ole ollenkaan pitoa, sekä kierrosajat huononee yhtäkkiä 2s/kierros tasaisesti ni olettaisi että kutsuttaisiin varikolle vähintäänkin renkaanvaihtoon ja samalla tarkistettaisiin onko jotain rikki.Varsinkin kun tuossa vaiheessa oltiin jokatapauksessa käytännössä viimeisenä
Kimiä varmaan kiinnostaa.Talli vaan kuittasi Kimin valittelut kovalla tuulella. "Kaikilla on sama ongelma"
Yllättävän vihaisena käy Kimi tuossa varikkosekoilussa. Vaikka ei nyt ikinä Kimi kovin ystävällisesti tuonne radioon juttele, niin tuo oli tyyliin "jos sanat voisi tappaa" -äänensävy. Räikkösen puheista on saanut sen kuvan, että lähes joka kisassa varikolla töhöillään jotain. Jää ennätykset Kimiltä tekemättä, kun purkaa sopimuksen yksipuolisesti kesken kauden. Mites tuo nyt muuten oli. Riittääkö tämän tynkäkauden kisat edes siihen, että Räikkösestä tulee kaikkien aikojen eniten kisastartteja tehnyt kuljettaja?
Kahdessa valmistajassa oli silloin järkeä, kun aidosti saivat laittaa parastaan, eikä renkaiden laatua ollut rajoitettu mitenkään. Nythän Pirelli on FIA:n puolesta pakotettu tekemään "huonoja" renkaita, jotta renkaat eivät kestäisi kisan alusta loppuun ja tekisi näin ollen varikkokäynneistä turhia.Onhan tuo Iso-Britannian F1-kisa rengasvalmistaja Pirellin kannalta todella surkeaa "mainosta". Kun mitään kilpailua ei eri rengasvalmistajien välillä ole F1-sarjassa, niin sehän on sama millaiset paskarenkaat sitä on autoissa alla kun katsomoon se ei näy vaikka renkaat ovat sellaiset romut suorityskyvyltään että niillä jää 5 sekuntia kierroksella siitä ajasta mihin viimeisen päälle hyvillä renkailla voisi päästä kun vertaaminen on mahdotonta. Ainoa tärkeä asia rengasvalmistajalle on, että renkaat eivät rikkoudu ja räjähtele kun se näyttää äärimmäisen pahalta rengasvalmistajan kannalta televisiossa kotikatsomoihin ja saa monet kotikatsomoissa miettimään että hän ei ainakaan tuon merkkisiä räjähteleviä renkaita omaan henkilöautoonsa osta.
Sitä en ymmärrä miksi F1 sarjassa päädyttiin vain yhteen rengasvalmistajaan. Aikoinaan se oli hyvää viidettä kun sarjan rengasvalmistajat tappelivat verisesti siitä mikä niistä saa kehitettyä parhaat renkaat F1-autoihin ja sekoitti pakkaa mukavasti kun rengasmerkki ei toiminut "yhtään" jollakin radalla ja toisella radalla taas saattoi olla suorastaan ylivoimainen. Olisi nytkin hyvää viihdettä kun esimerkiksi mersun käyttämä rengasmerkki toimisi välillä loistavasti ja jolloin radalla jossain sääolosuhteissa ei toimisi "lainkaan" ja mersut tappelisivat sen seurauksena korkeintaan kisan jämäpisteistä.
Oli niitä useampi halukas lähtemään mukaan samalla kun Pirelli valittiin ainoaksi valmistajaksi, julkisesti mielenkiinnon ilmoitti ainakin Michelin ja Cooper Avon. Syytä en tiedä, miksi valittiin vain yksi toimittaja, mutta FIA:n tuntien on syynä säästö, ennustettavuus ja helppous.Eikös se ole rengasvalmistajista kiinni. Jos ei kiinnosta tulla sarjaan, niin sitten ei. Laskeehan tuo kustannuksia, kun ei tarvitse tehdä niin paljon kehitystyötä renkaiden hyväksi kuin muuten tarvitsisi.
Kahdessa valmistajassa oli silloin järkeä, kun aidosti saivat laittaa parastaan, eikä renkaiden laatua ollut rajoitettu mitenkään. Nythän Pirelli on FIA:n puolesta pakotettu tekemään "huonoja" renkaita, jotta renkaat eivät kestäisi kisan alusta loppuun ja tekisi näin ollen varikkokäynneistä turhia.
On aika turha syyllistää Pirelliä siitä, että FIA pakottaa tekemään heikompia renkaita, jotka sitten ajetaan ihan loppuun ja renkaat lopulta räjähtävät.
Vaikutat selvästi olevan niin piinkova asiantuntija, että turha kai tästä on väitellä. Seuraava siirto lienee, että teet itse paremmat renkaat ja saat FIA:lta miljoonadiiilin.Ai turha syyllistää Pirelliä siitä, etteivät osaa tehdä rengasta, jonka pito heikentyisi kuluessa ilman, että rengas rakenteellisesti heikkenee. Ilmeisesti se vaan on sitten liian vaikeaa. Onkohan siinä sitten ongelma, ettei sellaisesta renkaasta saada tarpeeksi nopeaa, että niitä kehtaisi kuninkuusluokkaan laittaa. Taatusti sellaisia renkaita pystyy tekemään kuka tahansa rengasvalmistaja.
Näinpä juuri. Pirellin suunnaltahan on vuodesta toiseen kuulunut kritiikkiä siitä, että heillä ei ole mahdollisuutta testata renkaita kunnolla. Monet asiat kun on mahdollista testata kunnolla vasta käytännössä. Joku Pirellin edustaja sanoi haastattelussa, että pyytävät usein FIA:lta mahdollisuuksia ylimääräisiin testeihin, mutta FIA lyö kapuloita rattaisiin.Pirelli joutuu tekemään "sopivan huonoja" renkaita, että kuluminen toisi kisoihin mielenkiintoa ja kun testimahdollisuudet on suht vähäiset ja autot muuttuu koko ajan, niin ei tuo varmasti helppo homma ole. Onhan tuo ihan eri tilanne, jos nyt yleensä muuten moottoriurheilussa varmaan renkaistakin pyritään tekemään mahdollisimman suorituskykyisiä.
Näyttäisi siltä, että nämä renkaiden puhkeamiset johtuivat hiilikuitusälästä radalla:
Uusi F1-paljastus: Max Verstappenin renkaista löytyi peräti 50 viiltoa
"Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner vahvisti, että toiseksi sijoittuneen Max Verstappenin auton kuluneista renkaista löytyi hurja määrä erilaisia viiltoja.
– Renkaissa oli noin 50 pientä viiltoa, Horner paljasti Motorsport-Totalin mukaan.
.
MYÖS Ferrarin Sebastian Vettel löysi kilpailun jälkeen oman ajokkinsa renkaasta viillon, joka olisi voinut hyvinkin aiheuttaa rengasrikon. "
Uusi F1-paljastus: Max Verstappenin renkaista löytyi peräti 50 viiltoa
Sitä en ymmärrä miksi F1 sarjassa päädyttiin vain yhteen rengasvalmistajaan. Aikoinaan se oli hyvää viidettä kun sarjan rengasvalmistajat tappelivat verisesti siitä mikä niistä saa kehitettyä parhaat renkaat F1-autoihin ja sekoitti pakkaa mukavasti kun rengasmerkki ei toiminut "yhtään" jollakin radalla ja toisella radalla taas saattoi olla suorastaan ylivoimainen. Olisi nytkin hyvää viihdettä kun esimerkiksi mersun käyttämä rengasmerkki toimisi välillä loistavasti ja jolloin radalla jossain sääolosuhteissa ei toimisi "lainkaan" ja mersut tappelisivat sen seurauksena korkeintaan kisan jämäpisteistä.
Oli niitä useampi halukas lähtemään mukaan samalla kun Pirelli valittiin ainoaksi valmistajaksi, julkisesti mielenkiinnon ilmoitti ainakin Michelin ja Cooper Avon. Syytä en tiedä, miksi valittiin vain yksi toimittaja, mutta FIA:n tuntien on syynä säästö, ennustettavuus ja helppous.
Enpäs oikein jaksa uskoa, kolme autoa, täysin sama rengas (vasen etu). Videokuva myös näytti ei-niin-perinteiseltä puhkeamiselta ja kaikissa aikalailla identtiseltä. Eipä tuota voi edes puhkeamiseksi sanoa. Toki se on mahdollista että tullut hidas vuoto, joka edesauttaa tuota rakenteen pettämistä. Mutta silti, kaikilla täysin sama rengas. Enemmän viittaa juurikin rasitukseen.Näyttäisi siltä, että nämä renkaiden puhkeamiset johtuivat hiilikuitusälästä radalla
Siis se sama rengas johtuu toki radan tyypistä, joka rasittaa vasenta eturengasta eniten, jolloin kyseinen rengas on elinkaarensa loppupäässä herkkä hajoamaan, jos saa jotain ylimääräisiä viiltoja tms. osumia ylimääräisestä tavarasta radalla.Enpäs oikein jaksa uskoa, kolme autoa, täysin sama rengas (vasen etu). Videokuva myös näytti ei-niin-perinteiseltä puhkeamiselta ja kaikissa aikalailla identtiseltä. Eipä tuota voi edes puhkeamiseksi sanoa. Toki se on mahdollista että tullut hidas vuoto, joka edesauttaa tuota rakenteen pettämistä. Mutta silti, kaikilla täysin sama rengas. Enemmän viittaa juurikin rasitukseen.
Joo, tämä tiivistää tilanteen hyvin:Ensimmäinen kisa aikoihin, jonka jätin kesken, ei vaan jaksa kiinnostaa. Siinä vaiheessa Bottas oli jahtaamassa Hamiltonia, mutta ajattelin pessimistisesti, että ei tule onnistumaan ja niinhän siinä tavallaan kävikin. Jotain pitäisi oikeasti keksiä, että formuloiden kiinnostus jatkuisi. Viime vuonna oli sentään Max ja Charles, jotka pistivät kampoihin, tänä vuonna ei ole oikein mitään luvassa. Seuraavan Silverstonen kisan voittanee Hamilton, jonka jälkeen on vuorossa Barcelonan kisa, joka on yleensä aika tylsää katsottavaa.
Kysehän ei ollut puhkeamisesta, vaan sisäisen rakenteen pettämisestä. Eiköhän noita viiltoja tule renkaisiin joka kisassa enemmän tai vähemmän.Siis se sama rengas johtuu toki radan tyypistä, joka rasittaa vasenta eturengasta eniten, jolloin kyseinen rengas on elinkaarensa loppupäässä herkkä hajoamaan, jos saa jotain ylimääräisiä viiltoja tms. osumia ylimääräisestä tavarasta radalla.
Ei se sisäinen rakenne kovin helposti petä, eikä ole sattumaa, että se petti juuri kyseisissä renkaissa juuri tässä kisassa. Rengas on kokonaisuutena herkempi hajoamiselle, mitä kuluneempi se on. Sisäinen rakenne voi myös pettää, jos rengas saa ylimääräisiä iskuja radalla olevasta romusta.Kysehän ei ollut puhkeamisesta, vaan sisäisen rakenteen pettämisestä. Eiköhän noita viiltoja tule renkaisiin joka kisassa enemmän tai vähemmän.