F1 2019 - Bahrainin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Siellä on Mersun insinöörit kehittäny jonkun EMP-aseen vissiin, sen verran hyvää tuuria taas. :D
 
Oliskohan Hulkin hajonneesta autosta lentäny joku osa Ricciardon auton ilmanottoaukosta sisään ja sitä rataa..
On tässä lajissa hullumpaakin nähty kuten jousi silmäkulmaan.
 
Ja kisan voittaja näin mestaruuspisteiden kannalta on kyllä Bottas, jolla kävi tänään älytön tuuri. Jos olisi mennyt toisin ja Hamilton olis voittanut sekä ferrarit 2-3 sijoilla niin kyllä näyttäisi pistetaulukko ihan toiselta.
 
Ja kisan voittaja näin mestaruuspisteiden kannalta on kyllä Bottas, jolla kävi tänään älytön tuuri. Jos olisi mennyt toisin ja Hamilton olis voittanut sekä ferrarit 2-3 sijoilla niin kyllä näyttäisi pistetaulukko ihan toiselta.
Tuollainen spekulointi on aika turhaa. Ei Hamilton olisi saanut Leclerciä kiinni, jos Leclercin autoon ei olisi tullut teknistä ongelmaa. Se, että Vettel ryssi oman kisansa, oli toki onnenpotku Bottakselle.
 
Voihan mamma mia Ferrari millainen kisa. Leclercin kannalta onneksi tuli SC lopussa niin sai pitää edes 3 sijan.
 
Räkä tekee hyvää työtä alfalla. Jos rellut poksuu tuohon tahtiin niin alfa saattaa olla loppukaudesta yllättäjä pisteissä ja sijassa. Biovessan tarvitsee vielä löytää jostain nopeutta..
 
Tuollainen spekulointi on aika turhaa. Ei Hamilton olisi saanut Leclerciä kiinni, jos Leclercin autoon ei olisi tullut teknistä ongelmaa. Se, että Vettel ryssi oman kisansa, oli toki onnenpotku Bottakselle.

Ja edeleen jos Vettel ei olisi ryssinyt, niin samalla tavalla spekuloituna Lecler, Vettel, Hamilton, Bottas olisi ollut varsin todennäköinen lopputulos. Tällöin tilanne olisi ollut: 1. Bottas [38] 2. Leclerc [36] 3. Hamilton [33] 4. Vettel [30] 5. Verstappen [25], mikä Bottaksen kannalta ei olisi ollut huono sekään.

Räikkösen 6. tila sarjassa on varsin hyvä Alfa Romeolla. Toivottavasti sama tahti jatkuuu.
 
Harmi kun Leclerin auto hajosi,olisi tehnyt hyvää MM-sarjalle voitto tässä vaihessa,varsinkin Vettelin kasetin kestoa olisi ollut mukava seurata.Onneksi kuitenkin kakkoskuski on edellä pisteillä joten voi vieläkin hajoaminen tapahtua.
 
HUHU mikä kisa! Harmiksi räikkösen taistelua ei päästy kattelemaan lopussa kun edessä tapahtui, nyt voi kyllä sanoa että hyvään suuntaa on sääntömuutokset menny. Nyt voi jopa ohitettu vielä lähteä jahtaamaan ja jopa ohittaa takaisin :tup:
 
Norrikselta oli kyllä myös hyvä kisa. Kaikenkaikkiaan viihdyttävä kilpailu jossa tapahtumia riitti.
 
Olipa pitkästä aikaa kisa josta ei hotsittanut missata kierrostakaan. Ainoa kauneusvirhe tulee kinkun ties kuinka monennesta taivaalta pudonneesta voitosta.

Kultareunuksena tässä on hyvä kasvun paikka Leclercille. Vettel sai kaiken liian nopeasti ja liian aikaisin. Siksi kasetti ei nyt enää vanhemmiten kestä, kun ei nuorena tarvinnut oppia. L taas ymmärtää lajin realiteetit pelottavan hyvin noin nuoreksi kaveriksi. Tässä asetelmassa taitaa olla koko kauden jännimmät siemenet. Kimin toistuvat pistesijat sitten mukavaksi kuprrutteeksi päälle.
 
Tuuli ei vaikuttanut muihin autoihin?
Hamiltonhan jätti omien sanojensa mukaan jarrutuksen vastatuulessa tavallista myöhäisemmäksi, koska luotti siihen, että vastatuuli auttaa hidastamisessa. Sitä nyt ei tietenkään pysty sanomaan, että mikä oli vastatuulen todellinen osuus onnistuneessa ohituksessa.
 
Kyllähän tässä edelliset pari kautta on katseltu Vettelin kasetin hajoamista. En usko että ajaa enää ensi kaudella.
 
Ja kisan voittaja näin mestaruuspisteiden kannalta on kyllä Bottas, jolla kävi tänään älytön tuuri. Jos olisi mennyt toisin ja Hamilton olis voittanut sekä ferrarit 2-3 sijoilla niin kyllä näyttäisi pistetaulukko ihan toiselta.

No kun tähän spekulaatiojunaan nyt lähdettiin niin mietippä jos Vettel olisi pyörähtänytkin päin Hamiltonia (ei mielestäni mitenkään kaukaa haettu ajatus) ja Hamilton olisi joutunut ottamaan ylimääräisen varikkopysähdyksen nilkuttaen varikolle Vettelin perässä tjsp. Bottas olisi saanut Kovalaistasoisen munkkivoiton ja johtaisi mm-sarjaa 51 pisteellä ja toisena olisi Leclerk 28 pisteellä(?) :)

ps. Bottaksella oli iso muovipussi etusiivessä kiinni. Sen takia hidas.
 
Leclerc, Hamilton ja Kimi ajoivat oikein hyvän kisan. Vettel näyttää tippuneen kakkoskuskiksi, kun ainakaan nyt ei riittänyt nopeus Hamiltonia vastaan. Hieno ohitus Hamilta. Eka kisassa Ferrari taktikoi nopeammalle Leclercille Vetteliä huonommat pisteet. Saa nähdä vaikuttaako, vai meneekö Mersu menojaan.

Kimi ajaa kyllä hyvin ja Alfa Romeo toimii luotettavasti. Olisi saanut ennemmin Vettelille antaa potkut, mutta nyt Kimi vaan tykkää Alfalla ajamisesta.

Ferrarin hitaus tai epäluotettavuus on kyllä aika selkeää. Nyt Leclercin ajamana oli tosi nopea, eikä Mersuilla olisi ollut mitään jakoa. Hyvä siis että tehoja on otettu riskillä, niin tulee varmaan jänniä kisoja lisää. Vettelin kasetti ei kestä ohituksia, kun tulee aivan typeriä virheitä jatkuvasti. Luulisin että Ferrari jo haluaa seuraavaksi nuoremman kuskin Vettelin tilalle. Ei tuolla ajolla ainakaan mestaruuuksia irtoa.
 
Leclerc, Hamilton ja Kimi ajoivat oikein hyvän kisan. Vettel näyttää tippuneen kakkoskuskiksi, kun ainakaan nyt ei riittänyt nopeus Hamiltonia vastaan. Hieno ohitus Hamilta. Eka kisassa Ferrari taktikoi nopeammalle Leclercille Vetteliä huonommat pisteet. Saa nähdä vaikuttaako, vai meneekö Mersu menojaan.

Kimi ajaa kyllä hyvin ja Alfa Romeo toimii luotettavasti. Olisi saanut ennemmin Vettelille antaa potkut, mutta nyt Kimi vaan tykkää Alfalla ajamisesta.

Ferrarin hitaus tai epäluotettavuus on kyllä aika selkeää. Nyt Leclercin ajamana oli tosi nopea, eikä Mersuilla olisi ollut mitään jakoa. Hyvä siis että tehoja on otettu riskillä, niin tulee varmaan jänniä kisoja lisää. Vettelin kasetti ei kestä ohituksia, kun tulee aivan typeriä virheitä jatkuvasti. Luulisin että Ferrari jo haluaa seuraavaksi nuoremman kuskin Vettelin tilalle. Ei tuolla ajolla ainakaan mestaruuuksia irtoa.

Vetteliltä tuli viime kaudellakin jo tyhmiä sortumisia paineen alla. Leclercin taso on noussut koko ajan ja kyl siinä on ehdottomasti tulossa kova kuski noilla näytöillä tähän asti.
Kimi ja Alfa on myös aloittanut hyvin ja oli mukavaa nähdä "kilvan ajoakin" et sijoista taisteli aktiivisesti.
Jos tuolla suunnalla jatkuu niin voi hyvinkin olla loppukaudesta yllättäjänä 5. tai 6. sija MM-pisteissä.

Renaultilta meni kyl aivan vihkoon. Miten 2 autoo voi hajoo samalla kierroksella?
Mclaren yllätti kyllä täysin. Nyt kun Alonso ei oo ulisemassa ja siellä on nuori Norris polkemassa pedaalia syylariin ni vauhtiakin on löytynyt. Mahtavaa heiltä että ovat taas kisakuosissa haastamassa.
 
Viimeksi muokattu:
No, katsotaan se Leclercin paineensietokyky sitten kun joutuu tosissaan taistelemaan siitä ykkössijasta. Nythän tuo oli vaan kruisailua ilman varsinaista kilpailua. ;)
 
No, katsotaan se Leclercin paineensietokyky sitten kun joutuu tosissaan taistelemaan siitä ykkössijasta. Nythän tuo oli vaan kruisailua ilman varsinaista kilpailua. ;)
Ajoivat ihan tosissaan toisiaan vastaan Ferrarilla, jos heidän liikkeitä katoit ohituksien aikana.

Vetteliltä tuli viime kaudellakin jo tyhmiä sortumisia paineen alla. Leclercin taso on noussut koko ajan ja kyl siinä on ehdottomasti tulossa kova kuski noilla näytöillä tähän asti.
Kimi ja Alfa on myös aloittanut hyvin ja oli mukavaa nähdä "kilvan ajoakin" et sijoista taisteli aktiivisesti.
Jos tuolla suunnalla jatkuu niin voi hyvinkin olla loppukaudesta yllättäjänä 5. tai 6. sija MM-pisteissä.

Renaultilta meni kyl aivan vihkoon. Miten 2 autoo voi hajoo samalla kierroksella?
Mclaren yllätti kyllä täysin. Nyt kun Alonso ei oo ulisemassa ja siellä on nuori Russeli polkemassa pedaalia syylariin ni vauhtiakin on löytynyt. Mahtavaa heiltä että ovat taas kisakuosissa haastamassa.
Aika luonnottomaksi menee polkeminen, kun miettii jäähytyksen sijaintia ja Russell ajaa Williams:lla.
 
Pitemmän aikaa jo ihmetyttänyt miten Vettel voi olla nelinkertainen maailmanmestari kun tason puolesta suunnilleen yksinkertainen maailmanmestari (pun intended :btooth:). Bullihan toki oli täydellinen auto ja Vettel hioi sen "tyhjän radan prinssi"- meiningin tappiinsa, mutta kai se pitkälti oli siitä kiinni että Webber oli täydellinen kakkoskuski. Mutta olihan siellä joku vuosi jolloin MM- taistelu eri tallien välillä oli tosi kovaa ja tasaista ja käsittääkseni piti ihan ajaa kilpaakin.
 
Ajoivat ihan tosissaan toisiaan vastaan Ferrarilla, jos heidän liikkeitä katoit ohituksien aikana.


Aika luonnottomaksi menee polkeminen, kun miettii jäähytyksen sijaintia ja Russell ajaa Williams:lla.

Siis Norris :rofl: ajatushärö :dead:

... Aika luonnotonta olisi myös kuvailla lauseella "Polkee pedaalia etuspoileriin" :vihellys:
... Tai "etujousitukseen"...
 
Viimeksi muokattu:
Pitemmän aikaa jo ihmetyttänyt miten Vettel voi olla nelinkertainen maailmanmestari kun tason puolesta suunnilleen yksinkertainen maailmanmestari (pun intended :btooth:). Bullihan toki oli täydellinen auto ja Vettel hioi sen "tyhjän radan prinssi"- meiningin tappiinsa, mutta kai se pitkälti oli siitä kiinni että Webber oli täydellinen kakkoskuski. Mutta olihan siellä joku vuosi jolloin MM- taistelu eri tallien välillä oli tosi kovaa ja tasaista ja käsittääkseni piti ihan ajaa kilpaakin.
Mikään muu auto ei ole ajettavuudeltaan kuin Red Bull, silloin oli riittävä moottori ja nyt on enemmän moottoria kuin ajettavuutta. Suurin ongelma on varmaan Ferrari, kun vain voitto kelpaa, jokainen työntekijä saa muita talleja kovemmat paineet ja se näkyy milloin kenenkin töhöilynä. Tuskin Kimi kaipaa sitä ilmapiiriä ja säätöä mitä Ferrarilla on.
 
Valtteri johtaa mm-sarjaa, se on tärkeintä ja kaikki on kuitenkin niin pienestä kiinni. Tuollaisen auton balanssi on aika herkkä kovalle tuulelle ja muovipusseille. Heikommassakin kisassa kakkonen, niin ihan hyvin menee mun mielestä.

Tuo aggressiivinen startti jo kertoo, että eri Valtteri on tällä kaudella ajamassa.
 
Valtteri johtaa mm-sarjaa, se on tärkeintä ja kaikki on kuitenkin niin pienestä kiinni. Tuollaisen auton balanssi on aika herkkä kovalle tuulelle ja muovipusseille. Heikommassakin kisassa kakkonen, niin ihan hyvin menee mun mielestä.

Tuo aggressiivinen startti jo kertoo, että eri Valtteri on tällä kaudella ajamassa.

Oliks tämä se "uusi Valtteri" joka otti taas pataan aika-ajossa tallikaveriltaan ja oli itse kisassa tallikaveriaan valovuoden hitaampi :rofl:
 
Oliks tämä se "uusi Valtteri" joka otti taas pataan aika-ajossa tallikaveriltaan ja oli itse kisassa tallikaveriaan valovuoden hitaampi :rofl:

Vanha valtteri otti ensin Hamiltonilta 0,5+ sekuntia takkiin aika-ajoissa, sitten jäi tulppaamaan kisassa muita samalla kun Hamilton karkaa voittoon ja Emilia valmistautuu onnittelemaan Lewista, lopuksi Bottas on niin täynnä patoutunutta beta-vitutusta että puskee Kimin seinään jos vain sunkin mahdollista.

Että itse ainakin tykkään uudesta Valtterista enemmän :tup:
 
Hyvä nopeusvertailu käppyrät Leclercistä. Kierroksella 43 oli kaikki ok ja 51 ei.

Jos sylinteri olisi rikki kuten talli väittää niin auto ei kiihtyisi samalla tahdilla kuin ehjä. Nyt huiput jää pois koska MGU:n tehoja ei tule.

F5B5C734-E194-4325-BC0A-51BA61BD0649.jpeg
 
Ferrarin johto näyttää valehtelevan taas moottorin tehoista tai vioista. Tai siis eka kisassa ferrarin mielestä ei ollut mitään vikaa ja toisessa kisassa sylinteri rikki. Itse en kyllä tuota selitystä usko. MGU:n hajoamisen kyllä uskon paremmin, kun se vika selitettiin Leclercillekin radiossa. Lisäksi en huomannut moottorin äänessä mitään eroa, jos kone olisi ollutkin 5 sylinterinen. Tuskin olisi kestänyt maaliinkaan paskalla moottorilla.

Voisi olla jopa sama MGU vika molemmissa kisoissa? Eli pientä säätöä vielä vaatii moottoriin/voimayksikköön.

Olisikohan Renaultilla vastaavaa sähkövikaa? Ei ole taidettu vielä uutisoida. Tehot ainakin katosi aivan yllättäen ainakin toisesta autosta.
 
Nico Hülkenbergin ja Daniel Ricciardon kilpurit hyytyivät samalla kierroksella keskelle Sakhirin rataa vain hetkeä ennen sunnuntain kilpailun loppua.

Tallipomo oli kuin maansa myynyt kisan jälkeen. Miehen mukaan keskeytykset johtuivat jo Australiassa ilmenneistä sähkövioista
 
Hyvä nopeusvertailu käppyrät Leclercistä. Kierroksella 43 oli kaikki ok ja 51 ei.

Jos sylinteri olisi rikki kuten talli väittää niin auto ei kiihtyisi samalla tahdilla kuin ehjä. Nyt huiput jää pois koska MGU:n tehoja ei tule.

F5B5C734-E194-4325-BC0A-51BA61BD0649.jpeg
Lisäksi tiimiradiossa Leclecrille sanottiin jo heti alkuun, että MGU-H on rikki.

Mikähän motiivi Binottolla on valehdella tästä?
 
Näin jälkiviisaana Leclercillä oli niin paljon enemmän vauhtia, että eihän tuossa olisi ollut mitään järkeä. Olettaen, että Leclercin auto olisi kestänyt ja Vettel ei olisi spinnannut niin loppujärjestyshän olisi ollut tapahtuneella tyylillä 1. LEC, 2. HAM, 3. VET. Jos taas Leclercciä olisi pidätelty Vettelin takana niin tuohan olisi voinut olla hyvin helposti 1. HAM, 2. VET, 3. LEC ellei Leclercciä olisi onnistuttu jotenkin uhraamaan Hamiltonin pitelyyn. Toki tuolloin alussa nyt ei tietenkään Ferrarilla oletettu, että Vettel olisi Hamiltonille hävinnyt. Jokatapauksessa jos noita kahta top3 versiota verrataan, niin noistahan ensimmäinen on parempi niin tallin kuin Vettelinkin kannalta. Molemmissa Vettel on kuitenkin Hamin takana mutta ekassa häviää vain 3 pistettä ja ensimmäisessä 7. No, ehkä tämä kisan lopputulos antoi Ferrarille hieman ajateltavaa tuon yhden kuljettajan pussiin pelaamisen kannalta. Ainakin tallimestaruuden kannalta kannattaisi kohdella tasaveroisena ja antaa aina kisasta riippuen nopeamman kuskin olla edellä.
 
Ferrarilla varmaan tiedetään aika hyvin että jos Vetteliä joku lähtee ohittamaan niin aika isolla todennäköisyydellä 1-2 autoa on hiekalla tai seinässä. Siten ne tallin sisäiset kilpailemiset on aina vähän nihkeää, tuossa nyt varmaan tuli yllätyksenä itse kullekin että se ei oikeastaan ollut edes kilpailua sijoituksesta vaan ihan vaan hallittu siirtyminen ohi.

Aika kutkuttava ykköskuskitaistelu tuolla joka tapauksessa on meneillään. Tavallaan mersullakin vaikka oletusarvoisesti Hamiltonille se menee kesään mennessä.
 
Vettel oli tosiaan niin hidas, että hyvä vaan että Leclerc ohitti. Olisi tullut muuten Vettel juna ja Hamilton olisi ohittanut molemmat.

Ja vaikka Leclercin moottori hajosi, niin silti voitti tuon pyörähtäneen Vettelin. Bonuksena vielä nopein kierros.

Kyllä varmaan jo kisan alussakin Ferrari osasi laskea, että jos Leclerc tai Vettel on liian hidas, niin Hamilton voi yrittää metsästää ohituspaikkaa. Hyvin pääsikin ohi, kun Vettel taas pyörähti. :)
 
Ferrarilla varmaan tiedetään aika hyvin että jos Vetteliä joku lähtee ohittamaan niin aika isolla todennäköisyydellä 1-2 autoa on hiekalla tai seinässä. Siten ne tallin sisäiset kilpailemiset on aina vähän nihkeää, tuossa nyt varmaan tuli yllätyksenä itse kullekin että se ei oikeastaan ollut edes kilpailua sijoituksesta vaan ihan vaan hallittu siirtyminen ohi.

Aika kutkuttava ykköskuskitaistelu tuolla joka tapauksessa on meneillään. Tavallaan mersullakin vaikka oletusarvoisesti Hamiltonille se menee kesään mennessä.
Lisäksi Binotto taktikoi eka kisassa Leclercille huonommat pisteet. Ja nyt Leclercin täytyi nopeasti ohittaa, kun siihen oli täydellinen paikka. Eikä Vettel voinut yhtään mitään. Kisa oli vasta niin alussa ja Leclercin piti ajatella fiksusti. Esim varikkokäynnillä voi sattua jotain ja on hyvä olla vähän puskuria muihin autoihin.
 
Oli Ferrarilta virhe lähtä pelaamaan heti Vettelin pussiin, ilmeisesti siellä on niin kovat paineet että yritetään heti alusta lähtien maksimoida kaikki pisteet 1 kuskille.

Alun perusteella Ferrarilla ei ole tällä hetkellä 1 kuskia, joka ois selvästi nopeampi.
Tuo varmasti paljon ongelmia tallimääräysten suhteen, siellä yritetään varmaan kuumeisesti miettiä että kumpaa aletaan tukemaan, en usko että saavat kilpailla vapaasti edes alkukaudesta, vaan Ferrari päättää sen että kumpi kuski siitä mestaruudesta ajaa.
 
Alkaa kolisemaan, kun Vettel kokee asemansa uhatuksi. Nyt tuli hieman puskista Leclerkin ohitus, seuraavalla kerralla ei pääse varmasti yhtä helposti yllättämään. Eli peippailua tiedossa Vettelin suunnalta.
 
Leclercin koko radiokeskustelu moottoriongelman jälkeen. Tän kun kuunteli niin itselläni arvostus tätä nuorta kuskia kohtaan kyl nousi. Pysyi rauhallisena, kuunteli ohjeet ja nöyränä teki just kaiken sen minkä voi.

 
Noin yleisesti Leclerc on kyllä varsin kypsän ja fiksun oloinen kaveri ikäisekseen, jos verrataan vaikka Verstappeniin joka on samanikäinen.. Mielestäni muutenkin hänen ajamisessaan on enemmän sellaista muiden arvostamista mukana, radalla väännetään kovaa mutta reilusti. Ei ole semmoista Magnussen/Verstappen oloista meininkiä, jossa peippaillaan tai ajatetaan muita ulos radalta.
 
Button vois olla aika hyvä vertailukohta, eli sellainen erittäin fiksu ja analyyttinen jäbä ja ihmisenä sellainen jonka kanssa tulisi toimeen töissä ja vapaa-ajalla. Kuitenkin, tässä lajissahan ne moninkertaiset maailmanmestarit (sanotaanko että 3+ niin rajataan Häkkinen pois :smoke:) on käytännössä aina täysin kokovartalokyrpiä joilla on täysin överi ego, itsekkyys ja yleensä myös ongelmia kasetin kestävyyden kanssa tiukoissa tilanteissa. Verstappen melko varmasti liittyy tähän moninkertaisten mestarien joukkoon ennen pitkää. LeClerkillä ehkä se yksi mestaruus on mielekäs ajatus.
 
No tottakai niillä parhailla se kisavietti on kova, jolloin radalla voivat muutenkin olla ihan erilaisia persoonia kuin sen ulkopuolella. Kyllä esimerkiksi Vettel päästelee radalla suustaan mitä sattuu ja tekee välillä kyseenalaisia hommiakin mutta radan ulkopuolella taas vaikuttaa ihan perusmukavalta jannulta. Tuskin esimerkiksi Kimi muuten kaveeraisi hänen kanssaan. En näe miksei Leclerc voisi liittyä moninkertaisten mestarien joukkoon. Kyllä sitä voi olla paras ja asiallinen samaan aikaan.
 
Noin yleisesti Leclerc on kyllä varsin kypsän ja fiksun oloinen kaveri ikäisekseen, jos verrataan vaikka Verstappeniin joka on samanikäinen.. Mielestäni muutenkin hänen ajamisessaan on enemmän sellaista muiden arvostamista mukana, radalla väännetään kovaa mutta reilusti. Ei ole semmoista Magnussen/Verstappen oloista meininkiä, jossa peippaillaan tai ajatetaan muita ulos radalta.
Sellainen sopiva puudeli Wingman kuten Valtteri?

LeClercillä on kunnon auto ollut alla vasta 2 kisassa ja muutenkin honey moon menossa. Todellinen luonne tulee sitten myöhemmin esiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom