On kyllä vähän totuttelua siihen, että Kimi ajaa tuollaisista sijoista. Ei oikein jaksanut innostua, vaikka suoritus oli hyvä.Kimin 8. sija oli todella hyvä. Ei kuulemma mennyt ihan kaikki nappiin ja silti tuo sija. Tulevia kisoja odotellessa![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On kyllä vähän totuttelua siihen, että Kimi ajaa tuollaisista sijoista. Ei oikein jaksanut innostua, vaikka suoritus oli hyvä.Kimin 8. sija oli todella hyvä. Ei kuulemma mennyt ihan kaikki nappiin ja silti tuo sija. Tulevia kisoja odotellessa![]()
Kimin vasemman takarenkaan jäähdytin ritilässä oli roskia. Talli varoitti että pysähdys on normaalia hitaampi koska tarkistavat.Bottaksen harjoittamaa dominointia ei ole ihan äskeittäin suomalaisen toimesta nähty. Arvoa nostaa vielä se, että yksikään toinen kärkikuskeista ei keskeyttänyt. Kimiltä ok sijoitus ja toivottavasti ajelee koko kauden noista 6-10 sijoista vähintään. Startti epäonnistui ja myös varikkokäynti meni melko hitaasti tallilta. Ilman Giovinazzi-junaa ja Haassin varikkosähläystä olis saattanut jäädä pistesijat saamatta. Toivottavasti Bahrainissa pääsee Ferrarinkin moottori oikeuksiinsa ja nähdään enemmän ohituksia.
Minusta on tyhmää ajaa täysillä loppuun saakka.Jos Bottas ei olisi yrittänyt nopeinta kierrosta niin ero Hamiltoniin olisi luultavasti ollut 30 sekunnin luokkaa. Nythän Bottas joutui ilmeisesti hidastelemaan ja jättämään eroa edellä meneviin kierroksella ohitettaviin että sai tilaa nopeimmalle kierrokselleen.
Ei ohittamisen kuulukaan olla ihan helppoa pari kymmenystä nopeammalla autolla, ei varsinkaan Melbournessa. Kolmesta drs-alueesta huolimatta ohituksia nähtiin aika vähän mutta se on radan ominaispiirre.Kimi totesi kisan jälkeen tiimille että nyt pääsee lähelle mutta ei ohi. Osittain onnistunut aerosääntömuutos mutta ei vielä riittävästi.
Ja tähän vielä akun lataus päälle ennen hotlappiaJos Bottas ei olisi yrittänyt nopeinta kierrosta niin ero Hamiltoniin olisi luultavasti ollut 30 sekunnin luokkaa. Nythän Bottas joutui ilmeisesti hidastelemaan ja jättämään eroa edellä meneviin kierroksella ohitettaviin että sai tilaa nopeimmalle kierrokselleen.
Ferrarilla 2014 nuo 8. sijatkin oli keskimääräistä parempi saavutus.Tullaas tänne jälkijunassa hehkuttelemaan. Aikamoista herkkua oli tämä viikonloppu kyllä. Q1 oli pitkään aikaan todella mielenkiintoinen, ei ole varmaan koskaan ollut niin tiukkaa taistelua keskikastissa. Mitä kisaan tulee, niin kyllä Valtterille voi antaa 10+ arvosanan. Täyttä dominointia heti startista lähtien ja loppuun vielä komeat kuitit epäilijöille
Kimin 8. sija oli todella hyvä. Ei kuulemma mennyt ihan kaikki nappiin ja silti tuo sija. Tulevia kisoja odotellessa![]()
Jos mestaruuden meinaa voittaa niin kyllä. Bakun ja Barcelonan kisojen kohdilla alkaa moottorissa olla kilometrit täynnä niin tällainen turha extra kuormitus ei ainakaan auta moottoria kestämään.Pelkästäänkö körötellä 10 kierroksen jälkeen vai?
Jos mestaruuden meinaa voittaa niin kyllä. Bakun ja Barcelonan kisojen kohdilla alkaa moottorissa olla kilometrit täynnä niin tällainen turha extra kuormitus ei ainakaan auta moottoria kestämään.
Taisi ohittamisen vaikeus johtua enemmänkin radasta. Odotellaan nyt, että päästään sellaisille radoille, missä ohittaminen on ylipäätään mahdollista.Kimi totesi kisan jälkeen tiimille että nyt pääsee lähelle mutta ei ohi. Osittain onnistunut aerosääntömuutos mutta ei vielä riittävästi.
Eipä oo Ferrarista tälläkään kaudella mestariks, hieno homma Kimille kun vaihtoi tallia. Saa keskittyä vaan ajamiseen, tallin tehdas lähellä kotia eikä palkkakaan nyt mikään huono ole, kun vertaa Ferrarin viime vuosiin.
Minä kyllä uskon Kimiä, kun hän sanoo ettei olisi tuolla, jos kilpaileminen ei edelleen kiinnostaisi. Rahan takia Kimin ei tarvitsisi "jäähdytellä" yhtään ja F1-sirkuksen mukana liikkuminen on oikeasti aika raskasta touhua. En todellakaan usko, että Kimi siellä jaksaisi enää heilua mukana, jos ei kilpaileminen aidosti kiinnostaisi.Kimihän on äijä, mutta näin fanina on silti pakko myöntää, että nyt jäähdytellään. Otetaan loput helpot rahat pois ja mietitään mitä sitten tekisi.
Mutta tuskinpa tällä kaudella tarvitsee paljoa jännätä menestyksen puolesta.
Hyvä kisa Bottakselta, mutta nopeusero Hamiltoniin ei oikeasti ollut suuri.Tällainen perusnegatiivinen jäitä hattuun kommentti tähän väliin. Yksi kisa ei merkitse mitään. Jos Bottas on kauden puolivälissäkin vielä johdossa, niin voi varovasti alkaa uskomaan.
Tällä hetkellä uskon maailmanmestaruuteen yhtä vahvasti kuin siihen, että kun Latvala voittaa taas kerran jonkun kisan, niin nyt se homma on saatu kasaan.
Hamilton ei tule luovuttamaan enkä edelleenkään usko, että Bottas on nopeampi.
Hmm.. totta. Ois ehkä kannattanu kokeilla!...Ferrari tyri pahasti => lahjoitti Bottakselle ja Mersulle 1-pisteen (oikeasti siis 2-pistettä tallivertailussa) kun ei ottanut Leclerc:ä lopussa renkaiden vaihtoon (ero Magnusseniin 37 s.), aikaa siis oli....
Itse pidän kymmenystä (0,112) vielä pienenä erona. Peruskoulumatiikalla laskin, että Bottaksella oli 81,75cm kierrosta jäljellä, kun hämiksen kierros oli täysi.
Siitä saa muut tarkistaa, itsellä oli matiikka vain 8. (5303/80,486-(5303/80,598))/0,112=0,817479776m
tjooh, tätä käytiin duden kanssa muutama viesti läpi.. ja jos vauhti on tuossa pääsuoralla keskinopeutta kovempi, niin eroa on enemmän.Keskinopeuden perusteellahan toi ero pitää laskea, Hamiltonin paalun keskinopeus oli 237.194km/h, joka tekee 65.877m/s joka jaetaan 1000 ja kerrotaan erotuksella 112, jolloin eroksi tulee 7.379m
54 23,9
55 23.4 1.26,5 kierros verstappenilta (valtterilla ohitettavia)
56 23,0 Hami haluaa nopeimman kierr
57 21,9 1.25,580 kierros valtterilta
58 21,6
Nuo ajat ovat epäsäännöllisesti, jostain kohtaa kierrosta (eli sektoreittain erot vaihtelevat).Miten tuo on mahdollista?
Ero pienenee joka kierroksella mutta Valtterilla nopein kierros. Eikö eron olisi pitänyt kasvaa jollain kierroksella?![]()
Bottaksen paras kierrosaika aika oli 1:25.580 ja Hamiltonin 1:26.057. Tuollainen puoli sekuntia on suht iso ero nopeimmassa kierroksessa.Hamiltonin nopein kierros on ollut hyvin lähellä Bottaksen aikaa.
Ei se ole iso, kun ottaa huomioon kuinka paljon enemmän ajetut renkaat Hamiltonilla oli. Sekä Hami ajoi isommalla? bensakuormalla (n. kierroksen bensat)Bottaksen paras kierrosaika aika oli 1:25.580 ja Hamiltonin 1:26.057. Tuollainen puoli sekuntia on suht iso ero nopeimmassa kierroksessa.
– Kimi, onnistuimme irrottamaan visiirikalvon vasemmasta jarrukanavasta. Ja vielä tiedoksi, se viisikalvo oli sinun, joten ole varovainen, kun poistat niitä. Jätä ne ohjaamoon, Simon-Chautemps sanoi.
SUOMALAISISTA Melbournen kisassa kaksoisvoittoa ja saman kauden maailmanmestaruutta on juhlinut Mika Häkkinen. Hän ajoi vuonna 1998 Australiassa ruutulipulle McLarenilla ennen tallikaveriaan David Coulthardia, ja juhli syksyllä uransa ensimmäistä MM-titteliä.
Muut viisi kaksoisvoittoa ja MM-titteliä juhlinutta kuljettajaa ovat Damon Hill (1996), Michael Schumacher (2000, 2004), Jenson Button (2009), Lewis Hamilton (2015) ja Nico Rosberg (2016).
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas
Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.
– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!
Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.
Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.
Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään!
Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas
Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.
– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!
Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.
Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.
Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään!
Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.
Laitoin jo viestin, missä sanoin jättäväni tuon aivopierun muiden iloksi, ryyppäsin myös edellisenä päivänä. Laskin myös 7,37, mutta senkin laskin väärästä keskinopeudesta, tietysti hämis ajoi nopeammin, en käynyt enää muuttamaan, kun oli jo lähes sama. Matematiikan perusteitahan nämä on, eihän siinä ollut mitään oikein. Itse olen aina oikassut nuo turhat laskut ja laittanut suoraan 0,112, missään kokeessa ei ole tullut sanomista, vaikka käytin suoraan 3,6:sta m/s --> km/h.Keskinopeuden perusteellahan toi ero pitää laskea, Hamiltonin paalun keskinopeus oli 237.194km/h, joka tekee 65.877m/s joka jaetaan 1000 ja kerrotaan erotuksella 112, jolloin eroksi tulee 7.379m
Tjooh, tai no, ei sen ekana maaliin tulleen nopeudella ole mitään väliä, sen vielä "kierroksella olevan" nopeus ja nopeuden muutos (ja nopeuden muutoksen muutos jne) määrää etäisyyden, jos vain maaliintulon aikaero on tiedossa.Jos halutaan ero maalilinjalla niin silloin pitää ottaa nopeudeksi auton nopeus maalilinjalla, ja toisen auton nopeus aikaeron verran taaksepäin. Eli kyseessä on helpommillaankin toisen asteen differentiaaliyhtälö jossa täytyy huomioida myös kiihtyvyys (aikavälillä -0,112 -> 0,000).
Australiassa ollaan päälle kolmen sadan maalilinjan speedtrapissa, joten sen mukaan laskenta jos halutaan ero maalilinjalla selvittää. Keskinopeuden perusteella voi laskea vain keskimääräisen etäisyyden kierroksen aikana.
Ethän sinä voi kiihtyvyyttä tietää juuri tuolla välillä, vaikka nopeudet tietäisit. Toisella voi olla pienempi nopeus tutkaan, mutta kovempi kiihtyvyys juuri ennen maalia. Reaktio takasiiven aukaisuun jo vaikuttaa, mutkan ulostulo, oliko sähköboostia reservissä ja minkä verran, säätöjen vaikutus kiihtyvyyteen... Miten lasket?Jos halutaan ero maalilinjalla niin silloin pitää ottaa nopeudeksi auton nopeus maalilinjalla, ja toisen auton nopeus aikaeron verran taaksepäin. Eli kyseessä on helpommillaankin toisen asteen differentiaaliyhtälö jossa täytyy huomioida myös kiihtyvyys (aikavälillä -0,112 -> 0,000).
Australiassa ollaan päälle kolmen sadan maalilinjan speedtrapissa, joten sen mukaan laskenta jos halutaan ero maalilinjalla selvittää. Keskinopeuden perusteella voi laskea vain keskimääräisen etäisyyden kierroksen aikana.
Joo ihan totta. Tarvitaan vain jälkimmäisen auton nopeustiedot kun aikaero on tiedossa.Tjooh, tai no, ei sen ekana maaliin tulleen nopeudella ole mitään väliä, sen vielä "kierroksella olevan" nopeus ja nopeuden muutos (ja nopeuden muutoksen muutos jne) määrää etäisyyden, jos vain maaliintulon aikaero on tiedossa.
Jos tietää nopeuden ajanhetkillä 0,000 ja -0,112, tietää myös kiihtyvyyden. Jos ei tiedä, seuraavaksi tarkempaa on arvioida puuttuvaa lukua. Tiedetään että paikaltaan lähdöstä kahteensataan saakka kiihtyvyys on luokkaa 15 m/s^2, niin välillä 200-300 km/h sen on oltava alhaisempi. Stetsonista heittäisin kiihtyvyydeksi kolmensadan hujakoilla 4-5 m/s^2, eli alkuvauhti tämän scopen alkupisteessä on joitakin n. 2 km/h alhaisempi. Käytännössä mitätön, joten ilman differentiaaliyhtälöä pärjää pitkälle kun käyttää maalilinjan speedtrapin lukua.Ethän sinä voi kiihtyvyyttä tietää juuri tuolla välillä, vaikka nopeudet tietäisit. Toisella voi olla pienempi nopeus tutkaan, mutta kovempi kiihtyvyys juuri ennen maalia. Reaktio takasiiven aukaisuun jo vaikuttaa, mutkan ulostulo, oliko sähköboostia reservissä ja minkä verran, säätöjen vaikutus kiihtyvyyteen... Miten lasket?
Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.Joo ihan totta. Tarvitaan vain jälkimmäisen auton nopeustiedot kun aikaero on tiedossa.
Jos tietää nopeuden ajanhetkillä 0,000 ja -0,112, tietää myös kiihtyvyyden. Jos ei tiedä, seuraavaksi tarkempaa on arvioida puuttuvaa lukua. Tiedetään että paikaltaan lähdöstä kahteensataan saakka kiihtyvyys on luokkaa 15 m/s^2, niin välillä 200-300 km/h sen on oltava alhaisempi. Stetsonista heittäisin kiihtyvyydeksi kolmensadan hujakoilla 4-5 m/s^2, eli alkuvauhti tämän scopen alkupisteessä on joitakin n. 2 km/h alhaisempi. Käytännössä mitätön, joten ilman differentiaaliyhtälöä pärjää pitkälle kun käyttää maalilinjan speedtrapin lukua.
Joka tapauksessa tiedetään 0,112 sekunnin aikaerolla ero matkassa maalilinjalla tällä radalla on suurempi kuin keskim. etäisyys kierroksen aikana (koska vauhti maalilinjalla on suurempi kuin keskinopeus kierroksen aikana).
Ei sillä ettäkö asialla olisi yhtään mitään väliä. Hienon keskustelun dude on saanut joka tapauksessa aikaan.
Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.
Eiköhän tuossa ole jo riittävästi ja vaikka laskisi keskinopeuden mukaan niin se keskinopeuserokin pitää huomioida.
Pointti oli, että sitä välimatkaa on aika vaikea sanoa, kun he tulevat suoralle eri aikaa, vaikka saisit laskettua tuon oman laskusi niin se tietty välimatka on eri.Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.
Pointti summarum, keskinopeus on väärä suure. Nopeus maalilinjan kohdalla oikea.
Minulle riittää että lasket keskinopeuden sijaan 300 km/h:lla.Jos nyt ihan oikeasti se lukema pitäisi tietää niin kysyy Mersun tiimiltä, heillä on ihan kaikki tieto molempien kierroksista, mutta eihän se oleellista ole heillekään.
Ei siitä tule oikeeta, kun ei tiedetä autojen sijaintia.Minulle riittää että lasket keskinopeuden sijaan 300 km/h:lla.
Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.Ei siitä tule oikeeta, kun ei tiedetä autojen sijaintia.
Ei niin, mutta vähemmän väärä kuin keskinopeudella laskemalla.Ei siitä tule oikeeta, kun ei tiedetä autojen sijaintia.
Australiassa (kuten muillakin radoilla) on speedtrap maalilinjalla ja nopeus on siinä yli 300.Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.
Siihen toki tarvitaan rankat kaavat niin kauan kuin ei saada Mersulta dataa aiheesta.
Onnea itsekullekin laskijalle, tulkaahan toki tänne ilmoittamaan kuka oli eniten oikeassa ja kuka voitti sillä tiedolla eniten.![]()
Kyllä, mutta sehän on vain nopeus, joka on kiihtynyt siihen asti edellisestä mutkasta, joten mitä sitten?Australiassa (kuten muillakin radoilla) on speedtrap maalilinjalla ja nopeus on siinä yli 300.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.