F1 2019 - Australian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ferrarin hitauteen pieni vitsi: :)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Bottaksen harjoittamaa dominointia ei ole ihan äskeittäin suomalaisen toimesta nähty. Arvoa nostaa vielä se, että yksikään toinen kärkikuskeista ei keskeyttänyt. Kimiltä ok sijoitus ja toivottavasti ajelee koko kauden noista 6-10 sijoista vähintään. Startti epäonnistui ja myös varikkokäynti meni melko hitaasti tallilta. Ilman Giovinazzi-junaa ja Haassin varikkosähläystä olis saattanut jäädä pistesijat saamatta. Toivottavasti Bahrainissa pääsee Ferrarinkin moottori oikeuksiinsa ja nähdään enemmän ohituksia.
 
Bottaksen harjoittamaa dominointia ei ole ihan äskeittäin suomalaisen toimesta nähty. Arvoa nostaa vielä se, että yksikään toinen kärkikuskeista ei keskeyttänyt. Kimiltä ok sijoitus ja toivottavasti ajelee koko kauden noista 6-10 sijoista vähintään. Startti epäonnistui ja myös varikkokäynti meni melko hitaasti tallilta. Ilman Giovinazzi-junaa ja Haassin varikkosähläystä olis saattanut jäädä pistesijat saamatta. Toivottavasti Bahrainissa pääsee Ferrarinkin moottori oikeuksiinsa ja nähdään enemmän ohituksia.
Kimin vasemman takarenkaan jäähdytin ritilässä oli roskia. Talli varoitti että pysähdys on normaalia hitaampi koska tarkistavat.

Kimi totesi kisan jälkeen tiimille että nyt pääsee lähelle mutta ei ohi. Osittain onnistunut aerosääntömuutos mutta ei vielä riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Bottas ei olisi yrittänyt nopeinta kierrosta niin ero Hamiltoniin olisi luultavasti ollut 30 sekunnin luokkaa. Nythän Bottas joutui ilmeisesti hidastelemaan ja jättämään eroa edellä meneviin kierroksella ohitettaviin että sai tilaa nopeimmalle kierrokselleen.
 
Jos Bottas ei olisi yrittänyt nopeinta kierrosta niin ero Hamiltoniin olisi luultavasti ollut 30 sekunnin luokkaa. Nythän Bottas joutui ilmeisesti hidastelemaan ja jättämään eroa edellä meneviin kierroksella ohitettaviin että sai tilaa nopeimmalle kierrokselleen.
Minusta on tyhmää ajaa täysillä loppuun saakka.
 
Kimi totesi kisan jälkeen tiimille että nyt pääsee lähelle mutta ei ohi. Osittain onnistunut aerosääntömuutos mutta ei vielä riittävästi.
Ei ohittamisen kuulukaan olla ihan helppoa pari kymmenystä nopeammalla autolla, ei varsinkaan Melbournessa. Kolmesta drs-alueesta huolimatta ohituksia nähtiin aika vähän mutta se on radan ominaispiirre.
 
Jos Bottas ei olisi yrittänyt nopeinta kierrosta niin ero Hamiltoniin olisi luultavasti ollut 30 sekunnin luokkaa. Nythän Bottas joutui ilmeisesti hidastelemaan ja jättämään eroa edellä meneviin kierroksella ohitettaviin että sai tilaa nopeimmalle kierrokselleen.
Ja tähän vielä akun lataus päälle ennen hotlappia :tup:
 
Tullaas tänne jälkijunassa hehkuttelemaan. Aikamoista herkkua oli tämä viikonloppu kyllä. Q1 oli pitkään aikaan todella mielenkiintoinen, ei ole varmaan koskaan ollut niin tiukkaa taistelua keskikastissa. Mitä kisaan tulee, niin kyllä Valtterille voi antaa 10+ arvosanan. Täyttä dominointia heti startista lähtien ja loppuun vielä komeat kuitit epäilijöille :)

Kimin 8. sija oli todella hyvä. Ei kuulemma mennyt ihan kaikki nappiin ja silti tuo sija. Tulevia kisoja odotellessa :tup:
Ferrarilla 2014 nuo 8. sijatkin oli keskimääräistä parempi saavutus.
 
Kimi totesi kisan jälkeen tiimille että nyt pääsee lähelle mutta ei ohi. Osittain onnistunut aerosääntömuutos mutta ei vielä riittävästi.
Taisi ohittamisen vaikeus johtua enemmänkin radasta. Odotellaan nyt, että päästään sellaisille radoille, missä ohittaminen on ylipäätään mahdollista.
 
Eipä oo Ferrarista tälläkään kaudella mestariks, hieno homma Kimille kun vaihtoi tallia. Saa keskittyä vaan ajamiseen, tallin tehdas lähellä kotia eikä palkkakaan nyt mikään huono ole, kun vertaa Ferrarin viime vuosiin.
 
Eipä oo Ferrarista tälläkään kaudella mestariks, hieno homma Kimille kun vaihtoi tallia. Saa keskittyä vaan ajamiseen, tallin tehdas lähellä kotia eikä palkkakaan nyt mikään huono ole, kun vertaa Ferrarin viime vuosiin.

Kimihän on äijä, mutta näin fanina on silti pakko myöntää, että nyt jäähdytellään. Otetaan loput helpot rahat pois ja mietitään mitä sitten tekisi.
Mutta tuskinpa tällä kaudella tarvitsee paljoa jännätä menestyksen puolesta.
 
Kimihän on äijä, mutta näin fanina on silti pakko myöntää, että nyt jäähdytellään. Otetaan loput helpot rahat pois ja mietitään mitä sitten tekisi.
Mutta tuskinpa tällä kaudella tarvitsee paljoa jännätä menestyksen puolesta.
Minä kyllä uskon Kimiä, kun hän sanoo ettei olisi tuolla, jos kilpaileminen ei edelleen kiinnostaisi. Rahan takia Kimin ei tarvitsisi "jäähdytellä" yhtään ja F1-sirkuksen mukana liikkuminen on oikeasti aika raskasta touhua. En todellakaan usko, että Kimi siellä jaksaisi enää heilua mukana, jos ei kilpaileminen aidosti kiinnostaisi.
 
Tällainen perusnegatiivinen jäitä hattuun kommentti tähän väliin. Yksi kisa ei merkitse mitään. Jos Bottas on kauden puolivälissäkin vielä johdossa, niin voi varovasti alkaa uskomaan.

Tällä hetkellä uskon maailmanmestaruuteen yhtä vahvasti kuin siihen, että kun Latvala voittaa taas kerran jonkun kisan, niin nyt se homma on saatu kasaan.

Hamilton ei tule luovuttamaan enkä edelleenkään usko, että Bottas on nopeampi.
Hyvä kisa Bottakselta, mutta nopeusero Hamiltoniin ei oikeasti ollut suuri.
Hienoa, että talli antoi Bottaksen pitää ansaitun voittonsa, eikä lähtenyt Ferrarin
p*****ly linjalle.

Startti ratkaisi voiton Bottakselle ja Vettelin taktiikan peesaus josta seurasi "rengasongelmat". Hamiltoni kokeneena kuskina teki sen jälkeen kaiken oikein ja otti mitä otettavissa oli.
Hami laittaa Bottaksen vielä tiukalle, katsellaan miten kausi etenee. Herrat ovat hyvin tasaisia toisiinsa verrattaessa. Tuo rata ei vielä kaikkea kerro tallien voimasuhteista.

Ferrari tyri pahasti => lahjoitti Bottakselle ja Mersulle 1-pisteen (oikeasti siis 2-pistettä tallivertailussa) kun ei ottanut Leclerc:ä lopussa renkaiden vaihtoon (ero Magnusseniin 37 s.), aikaa siis oli.

Tallin taktiikka vaikuttaa yllättävänkin paljon lopputulokseen kuskien välillä.
Alla kierrosaikoja, mistä näkee miten taktiikka kisassa vaikutti:

Australia 2019 (Bottaksen ja Hamiltonin ero)
9-kierr 3,055s
10- 3,4
11 3,6
12 3,43-3,6
13 3,6-3,7 Kimi sis.
14 3,6-3,7
15 3.8-4,3 Vettel vaihtoi trenkaat
16 HAMILTON VAIHTOI renkaat 27.7s
17 28,6
18 29,6
19 29,6-30,6
20 31,4
21 32,,4
22 33,6
23 33,7 Valtteri sis.
24 10,2
25 11,0
26 12,2 Verstappen sis. (ero hamiltoniin 3.9s)
27 13,1
28 14,3
29 15,1
30 16,0
31 17,5
32 17,9
33 18,9
34 19,0 verstappen sai Hamin kiinni
35 18,7
36 18,5
37 18,5 verstappen luopui
38 19,5
39 20,7
40 21,0
41 22,0
42 23,2 1.27,4 kierros valtterilta
43 23,9 1.26,7 kierros valtterilta
44 24,3
45 24,7
46 24,9
47 24,9
48 24,9
49 25,4 Lecrillä 34,9 ero Magnukseen (2 s. vetteliin), verstappen ajoi ulos
50 25,6 Lecrillä 36,9 ero Magnukseen (0,7 s. vetteliin)
51 25,8 Lecrillä 37,4 ero Magnukseen (0,4 s. vetteliin), kielletttin ohittamasta vetteliä
52 25,3
53 23,8
54 23,9
55 23.4 1.26,5 kierros verstappenilta (valtterilla ohitettavia)
56 23,0 Hami haluaa nopeimman kierr
57 21,9 1.25,580 kierros valtterilta
58 21,6
 
...Ferrari tyri pahasti => lahjoitti Bottakselle ja Mersulle 1-pisteen (oikeasti siis 2-pistettä tallivertailussa) kun ei ottanut Leclerc:ä lopussa renkaiden vaihtoon (ero Magnusseniin 37 s.), aikaa siis oli....
Hmm.. totta. Ois ehkä kannattanu kokeilla!
 
Vettelillä saattoi olla vähän munkinpoikasta, ettei Clecle tyhjentänyt takarengasta ekoissa mutkissa.

Enpä osannut videota tuoda tähän. Linkin takaa löytyy.
 
Joo katoin kanssa kisan aikana, että vähän turhan lähekkäin olivat Ferrarit tuossa. Tuo etusiipi+takarengas osumaa en kyllä huomannut. Ai että sitä haloota, jos rengas olisi puhjennut tuosta.
 
Itse pidän kymmenystä (0,112) vielä pienenä erona. Peruskoulumatiikalla laskin, että Bottaksella oli 81,75cm kierrosta jäljellä, kun hämiksen kierros oli täysi.

Siitä saa muut tarkistaa, itsellä oli matiikka vain 8. (5303/80,486-(5303/80,598))/0,112=0,817479776m

Keskinopeuden perusteellahan toi ero pitää laskea, Hamiltonin paalun keskinopeus oli 237.194km/h, joka tekee 65.877m/s joka jaetaan 1000 ja kerrotaan erotuksella 112, jolloin eroksi tulee 7.379m
 
Ferrarin toiminta tuntuu vähän typerältä. Ensin otetaan nuori kaveri ajamaan ja sitten kaikinpuolin painostetaan se kakkoskuskiksi. Paljon fiksumpaa olisi ottaa joku GP takarajaksi ja silloin päättää kumpaa tuetaan mestaruudessa. Esim Monacon GP vois olla hyvä takaraja.
 
En sitten millään usko niitä väitteitä että Mersu yllättyi vauhdistaan. Eikä mitään yllättynyt kun hämäsi kilpailijoita ja mediaa tarkoituksella. Sehän on vain fiksua antaa muiden luulla että ovat edellä ja salata oma vauhti. Ainakin tuollaiselle tallille jonka ei tarvitse sponsorirahojen perässä vedellä kovia kierrosaikoja talvitesteissä tai jotain.
 
Keskinopeuden perusteellahan toi ero pitää laskea, Hamiltonin paalun keskinopeus oli 237.194km/h, joka tekee 65.877m/s joka jaetaan 1000 ja kerrotaan erotuksella 112, jolloin eroksi tulee 7.379m
tjooh, tätä käytiin duden kanssa muutama viesti läpi.. ja jos vauhti on tuossa pääsuoralla keskinopeutta kovempi, niin eroa on enemmän.
 
54 23,9
55 23.4 1.26,5 kierros verstappenilta (valtterilla ohitettavia)
56 23,0 Hami haluaa nopeimman kierr
57 21,9 1.25,580 kierros valtterilta
58 21,6

Miten tuo on mahdollista?
Ero pienenee joka kierroksella mutta Valtterilla nopein kierros. Eikö eron olisi pitänyt kasvaa jollain kierroksella? :)
 
Miten tuo on mahdollista?
Ero pienenee joka kierroksella mutta Valtterilla nopein kierros. Eikö eron olisi pitänyt kasvaa jollain kierroksella? :)
Nuo ajat ovat epäsäännöllisesti, jostain kohtaa kierrosta (eli sektoreittain erot vaihtelevat).
=> Hamiltonin nopein kierros on ollut hyvin lähellä Bottaksen aikaa.
Kun Hamilton ajoi tosissaan tallikaverusten erot olivat hyvin pienet.
Jos Bottas ei olisi päässyt startissa ohi, hyvin todennäköisesti Hamilton olisi silloin voittanut.
Bottas olisi otettu luultavasti ensin sisään => kisa olisi ollut siinä, koska Bottas olisi joutunut säästämään renkaitaan.
 
Bottaksen paras kierrosaika aika oli 1:25.580 ja Hamiltonin 1:26.057. Tuollainen puoli sekuntia on suht iso ero nopeimmassa kierroksessa.
Ei se ole iso, kun ottaa huomioon kuinka paljon enemmän ajetut renkaat Hamiltonilla oli. Sekä Hami ajoi isommalla? bensakuormalla (n. kierroksen bensat)
 
Joku tilastonikkari oli huomannut, että jos talli on voittanut Melbournessa kaksoisvoiton, niin voiton vienyt kuski on aina napannut maailmanmestaruuden. :D Noh, mennyt ei ole tae tulevasta.
Mielenkiintoinen tilasto povaa Valtteri Bottakselle maailmanmestaruutta, historiassa ei yhtään poikkeusta

SUOMALAISISTA Melbournen kisassa kaksoisvoittoa ja saman kauden maailmanmestaruutta on juhlinut Mika Häkkinen. Hän ajoi vuonna 1998 Australiassa ruutulipulle McLarenilla ennen tallikaveriaan David Coulthardia, ja juhli syksyllä uransa ensimmäistä MM-titteliä.

Muut viisi kaksoisvoittoa ja MM-titteliä juhlinutta kuljettajaa ovat Damon Hill (1996), Michael Schumacher (2000, 2004), Jenson Button (2009), Lewis Hamilton (2015) ja Nico Rosberg (2016).
 
Ainakin lähtökohdat on mitä parhaimmat, Bottaksen itseluottamus ja erittäin vahva ensimmäinen kisa.
 
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas

Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.

– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!

Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.

Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.

Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään! :facepalm:

Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.

 
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas

Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.

– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!

Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.

Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.

Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään! :facepalm:

Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.

Tämä on kyllä aina hauskaa, että ensin nostetaan taivaisiin, jotta voitaisiin sitten lytätä oikein kunnolla. No, Bottas on miljonääri, joten ei säälitä yhtään niin paljon kuin ne lukemattomat suomalaiset yleisurheilutoivot, joita hehkutetaan seuraavina maailmanmestareina ja sitten kun parin kauden aikana ei tapahdukaan sitä toivottua kehitystä maailman huipulle, niin alkaa se alaspäin vetäminen.
 
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas

Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.

– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!

Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.

Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.

Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään! :facepalm:

Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.

Eiköhän tuossa ole kyse siitä kun viime vuonna oli puhetta, että Valtteri ei enää pystyisi voittoihin. Fuck you ja vetäkää viikseen on niihin ihan hyvä vastaus, koska nyt se voitto tuli ja vielä ylivoimaisesti.

Huvittaa miten tämä on osalle niin iso asia, kun urheilija antaa vähän takaisin.

Hamilton tulee vielä varmasti vahvana seuraaviin kisoihin, mutta Hamiltonin eleistä kyllä näki kisan jälkeen, että Valtteri ei ole tällä kaudella tullut kumartelemaan.
 
Keskinopeuden perusteellahan toi ero pitää laskea, Hamiltonin paalun keskinopeus oli 237.194km/h, joka tekee 65.877m/s joka jaetaan 1000 ja kerrotaan erotuksella 112, jolloin eroksi tulee 7.379m
Laitoin jo viestin, missä sanoin jättäväni tuon aivopierun muiden iloksi, ryyppäsin myös edellisenä päivänä. Laskin myös 7,37, mutta senkin laskin väärästä keskinopeudesta, tietysti hämis ajoi nopeammin, en käynyt enää muuttamaan, kun oli jo lähes sama. Matematiikan perusteitahan nämä on, eihän siinä ollut mitään oikein. Itse olen aina oikassut nuo turhat laskut ja laittanut suoraan 0,112, missään kokeessa ei ole tullut sanomista, vaikka käytin suoraan 3,6:sta m/s --> km/h.
 
Jos halutaan ero maalilinjalla niin silloin pitää ottaa nopeudeksi auton nopeus maalilinjalla, ja toisen auton nopeus aikaeron verran taaksepäin. Eli kyseessä on helpommillaankin toisen asteen differentiaaliyhtälö jossa täytyy huomioida myös kiihtyvyys (aikavälillä -0,112 -> 0,000).

Australiassa ollaan päälle kolmen sadan maalilinjan speedtrapissa, joten sen mukaan laskenta jos halutaan ero maalilinjalla selvittää. Keskinopeuden perusteella voi laskea vain keskimääräisen etäisyyden kierroksen aikana.
 
Jos halutaan ero maalilinjalla niin silloin pitää ottaa nopeudeksi auton nopeus maalilinjalla, ja toisen auton nopeus aikaeron verran taaksepäin. Eli kyseessä on helpommillaankin toisen asteen differentiaaliyhtälö jossa täytyy huomioida myös kiihtyvyys (aikavälillä -0,112 -> 0,000).

Australiassa ollaan päälle kolmen sadan maalilinjan speedtrapissa, joten sen mukaan laskenta jos halutaan ero maalilinjalla selvittää. Keskinopeuden perusteella voi laskea vain keskimääräisen etäisyyden kierroksen aikana.
Tjooh, tai no, ei sen ekana maaliin tulleen nopeudella ole mitään väliä, sen vielä "kierroksella olevan" nopeus ja nopeuden muutos (ja nopeuden muutoksen muutos jne) määrää etäisyyden, jos vain maaliintulon aikaero on tiedossa.
 
Jos halutaan ero maalilinjalla niin silloin pitää ottaa nopeudeksi auton nopeus maalilinjalla, ja toisen auton nopeus aikaeron verran taaksepäin. Eli kyseessä on helpommillaankin toisen asteen differentiaaliyhtälö jossa täytyy huomioida myös kiihtyvyys (aikavälillä -0,112 -> 0,000).

Australiassa ollaan päälle kolmen sadan maalilinjan speedtrapissa, joten sen mukaan laskenta jos halutaan ero maalilinjalla selvittää. Keskinopeuden perusteella voi laskea vain keskimääräisen etäisyyden kierroksen aikana.
Ethän sinä voi kiihtyvyyttä tietää juuri tuolla välillä, vaikka nopeudet tietäisit. Toisella voi olla pienempi nopeus tutkaan, mutta kovempi kiihtyvyys juuri ennen maalia. Reaktio takasiiven aukaisuun jo vaikuttaa, mutkan ulostulo, oliko sähköboostia reservissä ja minkä verran, säätöjen vaikutus kiihtyvyyteen... Miten lasket?
 
Viimeksi muokattu:
Tjooh, tai no, ei sen ekana maaliin tulleen nopeudella ole mitään väliä, sen vielä "kierroksella olevan" nopeus ja nopeuden muutos (ja nopeuden muutoksen muutos jne) määrää etäisyyden, jos vain maaliintulon aikaero on tiedossa.
Joo ihan totta. Tarvitaan vain jälkimmäisen auton nopeustiedot kun aikaero on tiedossa.

Ethän sinä voi kiihtyvyyttä tietää juuri tuolla välillä, vaikka nopeudet tietäisit. Toisella voi olla pienempi nopeus tutkaan, mutta kovempi kiihtyvyys juuri ennen maalia. Reaktio takasiiven aukaisuun jo vaikuttaa, mutkan ulostulo, oliko sähköboostia reservissä ja minkä verran, säätöjen vaikutus kiihtyvyyteen... Miten lasket?
Jos tietää nopeuden ajanhetkillä 0,000 ja -0,112, tietää myös kiihtyvyyden. Jos ei tiedä, seuraavaksi tarkempaa on arvioida puuttuvaa lukua. Tiedetään että paikaltaan lähdöstä kahteensataan saakka kiihtyvyys on luokkaa 15 m/s^2, niin välillä 200-300 km/h sen on oltava alhaisempi. Stetsonista heittäisin kiihtyvyydeksi kolmensadan hujakoilla 4-5 m/s^2, eli alkuvauhti tämän scopen alkupisteessä on joitakin n. 2 km/h alhaisempi. Käytännössä mitätön, joten ilman differentiaaliyhtälöä pärjää pitkälle kun käyttää maalilinjan speedtrapin lukua.

Joka tapauksessa tiedetään 0,112 sekunnin aikaerolla ero matkassa maalilinjalla tällä radalla on suurempi kuin keskim. etäisyys kierroksen aikana (koska vauhti maalilinjalla on suurempi kuin keskinopeus kierroksen aikana).

Ei sillä ettäkö asialla olisi yhtään mitään väliä. Hienon keskustelun dude on saanut joka tapauksessa aikaan.
 
Joo ihan totta. Tarvitaan vain jälkimmäisen auton nopeustiedot kun aikaero on tiedossa.


Jos tietää nopeuden ajanhetkillä 0,000 ja -0,112, tietää myös kiihtyvyyden. Jos ei tiedä, seuraavaksi tarkempaa on arvioida puuttuvaa lukua. Tiedetään että paikaltaan lähdöstä kahteensataan saakka kiihtyvyys on luokkaa 15 m/s^2, niin välillä 200-300 km/h sen on oltava alhaisempi. Stetsonista heittäisin kiihtyvyydeksi kolmensadan hujakoilla 4-5 m/s^2, eli alkuvauhti tämän scopen alkupisteessä on joitakin n. 2 km/h alhaisempi. Käytännössä mitätön, joten ilman differentiaaliyhtälöä pärjää pitkälle kun käyttää maalilinjan speedtrapin lukua.

Joka tapauksessa tiedetään 0,112 sekunnin aikaerolla ero matkassa maalilinjalla tällä radalla on suurempi kuin keskim. etäisyys kierroksen aikana (koska vauhti maalilinjalla on suurempi kuin keskinopeus kierroksen aikana).

Ei sillä ettäkö asialla olisi yhtään mitään väliä. Hienon keskustelun dude on saanut joka tapauksessa aikaan.
Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.

Eiköhän tuossa ole jo riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.

Eiköhän tuossa ole jo riittävästi ja vaikka laskisi keskinopeuden mukaan niin se keskinopeuserokin pitää huomioida.
Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.

Pointti summarum, keskinopeus on väärä suure. Nopeus maalilinjan kohdalla oikea.
 
Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.

Pointti summarum, keskinopeus on väärä suure. Nopeus maalilinjan kohdalla oikea.
Pointti oli, että sitä välimatkaa on aika vaikea sanoa, kun he tulevat suoralle eri aikaa, vaikka saisit laskettua tuon oman laskusi niin se tietty välimatka on eri.

Jos nyt ihan oikeasti se lukema pitäisi tietää niin kysyy Mersun tiimiltä, heillä on ihan kaikki tieto molempien kierroksista, mutta eihän se oleellista ole heillekään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siitä tule oikeeta, kun ei tiedetä autojen sijaintia.
Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.
Siihen toki tarvitaan rankat kaavat niin kauan kuin ei saada Mersulta dataa aiheesta.
Onnea itsekullekin laskijalle, tulkaahan toki tänne ilmoittamaan kuka oli eniten oikeassa ja kuka voitti sillä tiedolla eniten. :)
 
Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.
Siihen toki tarvitaan rankat kaavat niin kauan kuin ei saada Mersulta dataa aiheesta.
Onnea itsekullekin laskijalle, tulkaahan toki tänne ilmoittamaan kuka oli eniten oikeassa ja kuka voitti sillä tiedolla eniten. :)
Australiassa (kuten muillakin radoilla) on speedtrap maalilinjalla ja nopeus on siinä yli 300.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 396
Viestejä
4 929 334
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom