F1 2018 - Saksan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän tuosta nurmikolta ajosta oikein mitään vaaraa mielestäni tullut. Korkeintaan aikaa meni vähän hukkaan.
Ei siinä turva-auton tullessa aikaa mene aikaa hukkaan, kun ohittaa ei kuitenkaan saa vaan turva-auto kerää porukan jonoon.

Tuo sääntö on olemassa sitä varten, että vaaratilanteilta vältyttäisiin ja kuljettajat tietävät selvästi mihin toinen kuski on menossa. Vaaratilanne on ihan helposti nähtävissä, koska ei kukaan toinen kuljettaja radalla oleta, että kaveri lähtee ajamaan varikolle mutta päättää sitten viimehetkellä vetää nurmikon yli takaisin radalle / eteen / kylkeen.

Tässä tapauksessa tuomaristo siis päätti, että koska sääntörikkomuksesta ei seurannut kolaria tai vaaratilannetta, siitä ei myöskään rangaista. Tällä logiikalla kuljettajat voivat vedellä pitkin tuota varikolle sisääntulon nurtsia miten haluavat ja rangaistus riippuu lähinnä siitä arpovatko tuomarit, että aiheutuiko tästä vaaratilannetta vai ei. Harmi sitten jos sattuu seuraavaksi olemaan Verstappen tai Magnussen, jolle voitto ja kuolema autossa ovat vain saman kolikon kääntöpuolia.
 
Tässä tapauksessa tuomaristo siis päätti, että koska sääntörikkomuksesta ei seurannut kolaria tai vaaratilannetta, siitä ei myöskään rangaista. Tällä logiikalla kuljettajat voivat vedellä pitkin tuota varikolle sisääntulon nurtsia miten haluavat ja rangaistus riippuu lähinnä siitä arpovatko tuomarit, että aiheutuiko tästä vaaratilannetta vai ei. Harmi sitten jos sattuu seuraavaksi olemaan Verstappen tai Magnussen, jolle voitto ja kuolema autossa ovat vain saman kolikon kääntöpuolia.

Tähän ei tarvi muuta kommentoida ko: +

edit: No ehkä sen verran lisää että hämmentävää että Kimi sai Bakussa ilmeisen samasta? rikkeestä penaltia, eikä kait tuo vaaraa siinä aiheuttanu. Mutta eri rata, eri kausi, eri kuljettaja, eri säännöt, ymmärtäähän sen :S
 
Olihan tuo ainakin radion perusteella aika sekava tilanne ja mitkä renkaat laitetaan alle? Olisihan Hamilton toki voinut vain ajaa varikon läpi suoraan ja olisi luultavasti voittanut silti. Kimi kun kävi vasta myöhemmin varikolla.
 
Olihan tuo ainakin radion perusteella aika sekava tilanne ja mitkä renkaat laitetaan alle? Olisihan Hamilton toki voinut vain ajaa varikon läpi suoraan ja olisi luultavasti voittanut silti. Kimi kun kävi vasta myöhemmin varikolla.
Ei sillä ole merkitystä miten sekava tilanne kuskin ja varikkotiimin välisessä viestinnässä on. Jos ajat varikolle vievälle tielle, niin sitten ajat varikolle.
 
Jaa että lahjaa rouva fortunalta? Sen lahjan nyt kait sai kuitenki Hamilton. Eli rikkonut ratarajoja ilman rangaistusta koska syyt?

Rakastan formuloita, mutta kyllähän tämä alkaa jo olla naurettavaa. Hamilton oikasi viimekaudellaki eikä kuulemma etua saanut eikä rankkua. Vaan tämähän on vain yksittäisen fanin ulinaa, Hamilton on kova kuski minunki mielestä, parhaita jopa. Mutta ei sillä kyllä samat säännöt ole ollu koskaan ko kilpailijoilla...
 
Viimeksi muokattu:
JO kuusi vuotta FIA:n kisatuomareihin kuljettajien edustajana kuulunut Salo oli remmissä ensi kertaa tällä kaudella. Hänellä on ollut ennenkin tiukkoja ratkottavia kiistatilanteita, joissa suomalaiskuski on ollut mukana.
Tässä kohtaa Heikki Kulta on kyllä väärässä: Hamiltonin oikaisussa ei ollut suomalaiskuskeja mukana. Suomalaiskuskit sattuivat vaan ajamaan samalla radalla samaa kisaa samaan aikaan.
 
Kuten esim. MTV:n keskuteluissa on otettu esille, että tuomaristo vaihtuu kisoittain mikä johtaa siihen että rangaistukset eivät ole linjassa. Välillä siellä on henkilöitä jotka ovat itse kisanneet ja välillä ei. Jos tuomaristo pysyisi samana kisoista toiseen, linjakin toidennäköisesti pysyisi samana.
 
Tässä kohtaa Heikki Kulta on kyllä väärässä: Hamiltonin oikaisussa ei ollut suomalaiskuskeja mukana. Suomalaiskuskit sattuivat vaan ajamaan samalla radalla samaa kisaa samaan aikaan.
Onhan siinä tavallaan suomalaiskuski mukana, kun Hamilton tekee viimesekunneilla päätöksen pysyä radalla koska Kimikin pysyy radalla. Radioliikenteessä sanoo tämän selvästi.

Heikki ei ole koskaan väärässä.
 
Uskoisin että olisi. Jos rankku ei vaikuttaisi mitään nii olisipahan hiljentänyt kriitikot.

Tuli katsottua tuossa Youtubesta se kisakooste, kun itse kisa jäi välistä. Pakko kyllä sanoa, että aika tylsä tuo Mersun ratkaisu Hamin ja Bottaksen kanssa. Arvostus laski tallia kohtaan. Aina ennen ovat korostaneet sitä, että kuskien annetaan kisata rauhassa eikä kausi ole vasta kuin puolivälissä. Vahva usko on siihen, että Bottas olisi kyllä mennyt ajamalla ohi jos olisi saanut. Ja tottakai tuolla tulee aina jotain sadetta/turva-autoa, kun Hamilton lähtee kisaan sijoilta ynnämuut.
 
Kyllä itse tuon Mersun ratkaisun tuossa kohtaa ymmärrän. Aina kuitenkin joku riski olemassa että toinen tai molemmat autot ulos kun alkavat tuossa vääntämään tosissaan. Aiemmin muutenkin ollut aika eri tilanne, kun ajaneet ylivoimaisella autolla keskenään mestaruudesta, nyt tuntuu taas Ferrari olevan jopa edellä.
 
Olisikohan Hamilton mennyt hakemaan sadekelin renkaita? Mitään järkeähän tuossa koko stopissa ei olisi ollut, koska Hamiltonilla oli jo uudet renkaat alla.
Kymmenen kierrosta vanhat ne olivat, eivät uudet. Hamilton joutui myös ajamaan niillä 25 kierrosta eli saman verran kuin muut ajoivat kisan alussa, joten niiden suorituskyky olisi voinut heikentyä niin paljon, että Hamilton olisi ollut helisemässä tuoreemmilla renkailla ajaneiden kuljettajien kanssa. Kuluneen renkaan pito on myös reilusti heikompi sateella, jos radalle olisi sattunut uusi kuuro kisan lopussa.

Mutta oliko Hamiltonilla edes tuoretta settiä pehmeitä renkaita? Hän olisi voinut joutua ottamaan kovemman seoksen ja se olisi voinut jopa johtaa podiumilta putoamiseen. Kovemmat seokset ovat reilusti vaikeampia saada lämpöön kostealla radalla.

Jep,sama täällä-Rosbergin aikana sentään sai mersullakin kilpailla molemmat kuskit
Rosbergin aikana Mersut olivatkin kaksi sekuntia muita nopeampia. Jos yhdessä kisassa tulikin takkiin, niin seuraavat viisi olivat kuitenkin varmoja voittoja. Mersu on nyt muutamassa edellisessä kisassa menettänyt pisteitä sekä omiin kämmeihin että Ferrarin avustuksella, niin nyt oli täysin perusteltua hakea täydet pinnat kotiin, kun sitä kerran tarjottiin. Bottas sai myös reilusti yrittää pari kertaa ja kun se ei onnistunut, niin peli vihellettiin poikki.
 
Ja tottakai tuolla tulee aina jotain sadetta/turva-autoa, kun Hamilton lähtee kisaan sijoilta ynnämuut.
Eikä juuri tarvi sadetta tai turva-autoakaan. Muut kuljettajat antavat tilaa kun mersu tulee peleihin, sillä kuten Oikarinen on todennut jo monessa kilpailussa "turha lähteä ajamaan ratasijoituksesta Hamiltonia vastaan, kun se tulee kuitenkin ohi ja menetät vain aikaa."

Käytännössä sijalta 14 lähtiessä kyse on siis lähinnä aikasakosta, koska muut tallit ovat niin kaukana kehityksessä ettei eturivin autoa juuri pidätellä, tai kannata edes yrittää.
 
Lewis Hamilton oli Hockenheimin voittonsa jälkeen poikkeuksellisen emotionaalisella tuulella. Hän ilmoitti tunteneensa kisan aikana Jeesuksen kosketuksen.
:facepalm: Tämä on jo epäreilua. Hamiltonilla on yliluonnollsia voimia apunaan.
 
Kimille tällä kaudella täyteen 100. podiumi, torille anyone?

Kimi ajanut viimeksi tällaista podium-putkea tyyliin Lotus-vuosinaan, iso hatunnosto!
 
Eikä juuri tarvi sadetta tai turva-autoakaan. Muut kuljettajat antavat tilaa kun mersu tulee peleihin, sillä kuten Oikarinen on todennut jo monessa kilpailussa "turha lähteä ajamaan ratasijoituksesta Hamiltonia vastaan, kun se tulee kuitenkin ohi ja menetät vain aikaa."

Käytännössä sijalta 14 lähtiessä kyse on siis lähinnä aikasakosta, koska muut tallit ovat niin kaukana kehityksessä ettei eturivin autoa juuri pidätellä, tai kannata edes yrittää.
Joo jotain tuollaista Sainz mainitsi kun kysyttiin miltä tuntuu kun perästä tulee 2 top6 kuljettajaa.

"no ei niitä paljoa viitti pidätellä kun heillä niin paljon nopeampi auto" tjsp.

:facepalm: Tämä on jo epäreilua. Hamiltonilla on yliluonnollsia voimia apunaan.
Jotain Senna samaistuksia taas :)
 
Laski kyllä arvostus Vetteliä kohtaan aika lailla nollaan tuosta radioon itkemisestä.
Väitti vielä kisan jälkeen että olivat eri taktiikalla kimin kanssa, joo pitää paikkaansa, mutta sade oli tulossa niin molemmilla oli todennäköisesti pysähdys edessä.

Ois edes miestä sanoa että halus tallimääräyksen.

Eikös kimi saa Spa:han uuden moottorin, veikkaan että Vetteli alkaa heliseen.

Samaa mieltä. On yksi asia hyötyä tallimääräyksestä, mutta aivan toinen ruikuttaa sitä radiossa. Mielestäni Kimi näpäytti hyvin tallia, kun vaati sanomaan suoraan mitä he haluavat tehdä.
 
Joo o, ihme hihhuli ilman tämmösiäkin kommentteja.
Tosin parempi näin ku että väittäis ite olevansa Jeppe :rofl:

Tuli katsottua kisa täällä lomareissulla (Kreikkalaisen) kyypparin kanssa, kova Kimi fani :D
Noh, sekin aika vielä koittaa että kuvittelee olevansa itse Mr J
 
Jessen kosketus = safety car, tallimääräys ja FIA...jepjep. Toki myös ajoi hyvin.

No mut kuha tollo brittiyleisö nielee. Millä muulla väliä... Hävettäis tollaista kannattaa. Kimi on sentään maailmanlaajuinen ilmiö. Meitä ei tarvi nuolla eikä näemmä kannatuksen puolesta maailmaakaan. Toki Gloryhuntereita aina on ja he ovat jostain syystä Bottaksen remmiss, vaikkei hän tule ikinä mestaruutta voittaan. Se jokin uupuu.
 
Vettelin Ferrarilla päälle liimatun kuuloiset "grande tutti bon sorno pepperoni grande mille frutti de mare" kiljumiset voiton jälkeen saavat aina toivomaan että Vettel sijoittuu korkeintaan kakkoseksi...
Itse laitan aina muten ja menen jääkaapilla käymään.
 
No mut kuha tollo brittiyleisö nielee. Millä muulla väliä... Hävettäis tollaista kannattaa. Kimi on sentään maailmanlaajuinen ilmiö. Meitä ei tarvi nuolla eikä näemmä kannatuksen puolesta maailmaakaan. Toki Gloryhuntereita aina on ja he ovat jostain syystä Bottaksen remmiss, vaikkei hän tule ikinä mestaruutta voittaan. Se jokin uupuu.
Vähän on eri ajat kun Nigel Mansell ajoi...
Viimeinen naula arkkuun oli se kun kuulin, että Hämis oli huutanut jollekin lentokoneen miehistön jäsenelle siitä että kävi hänen vessassaan :facepalm::facepalm::facepalm:...ai ai sattuu jo otsaan...

Ps. Kimi the last real old school driver :tup:
Pps. Keke veti haastatteluissa röökiä ja anto napakoita kommentteja :cigar2: :lol:
 
Mitä jos sieltä tullaankin jonkun toisen kylkeen seuraavalla kerralla?

Tuo on turhaa kärjistämistä ja vääristelyä, koska tuomaristo nimenomaan täsmensi, että nyt ei aiheutunut kenellekään vaaraa ja siksi rangaistuksen antaminen olisi ollut kohtuutonta. Totta kai jos tilanteessa rysäyttää jonkun toisen kylkeen niin rangaistus tulee.
 
Tuo on turhaa kärjistämistä ja vääristelyä, koska tuomaristo nimenomaan täsmensi, että nyt ei aiheutunut kenellekään vaaraa ja siksi rangaistuksen antaminen olisi ollut kohtuutonta. Totta kai jos tilanteessa rysäyttää jonkun toisen kylkeen niin rangaistus tulee.
Mutta tiesikö Hamilton varmaksi, että siitä ei aiheudu kenellekään vaaraa? Päätös tapahtui niin nopeasti, että tuskin tiesi. Ei aina voida rangaista lopputuloksen mukaan, vaan teollakin on merkitystä, vaikka se sillä kertaa ei aiheuttaisi vaaratilannetta.
 
Mutta tiesikö Hamilton varmaksi, että siitä ei aiheudu kenellekään vaaraa? Päätös tapahtui niin nopeasti, että tuskin tiesi. Ei aina voida rangaista lopputuloksen mukaan, vaan teollakin on merkitystä, vaikka se sillä kertaa ei aiheuttaisi vaaratilannetta.
Ehkä tiesi suurin piirtein että tuleeko takana autoja. Bottas ja Kimihän oli edellä. Ja tiesi että onko tuossa kohtaa radalle tulo turvallista tai vaarallista. Riippuu siis paljon radasta ja siitä paljonko autojen välillä on nopeuseroa ja mistä menee ajolinjat. Virhehän tuo toki oli, mutta selvisi silti vain huomautuksella.
 
Tuohan olisi sama kuin ajaisi moottoritiellä 300km/t tutkaan ja oikeudessa toimittaisi, jollakin sattumalta samalla hetkellä kuvatun ilmakuvan. Jossa näkyisi ettei ainakaan seuraavaan 15km olisi yksikään toinen auto moottoritiellä edessä tai takana.

Menisikö tuossa tapauksessa oikeudessa läpi kenenkään muun kohdalla (paitsi Hamiltonin) ettei kukaan toinen ollut vaarassa.

Juu tieliikennelaki on eri asia kuin kilpailun säännöt, mutta nytkin Jyväskylä on täynnä Nico Rosbergin naamakuvia, joissa hän irvistelee tarjotulle kaljatuopille Mersun avaimet kädessään. Kuvan yhteydessä on vielä maininta että kyseessä on Formula ykkösten vuoden 2016 maailmanmestari.

Toisinsanoen yhdistävät "don't drink and drive" mentaliteetin F1 sarjaan, mutta "ku ei siel ollunna kettään" mentaliteetti on ilmeisesti myöskin osa F1 ja liberty median sanomaa.

Yhtä lailla "siel ei ollunna kettään" bakussa 2016 Kimin takana mutta silti Kimi sai 5 sekuntia ja Hamilton pahemmasta oikomisesta, osittain sateisella radalla nurmikon poikki oikomisesta ei mitään.

Sehän olisi sama juttu jos vaikka Hamilton kysyisi paalulta lähtiessään tiimiltään, että "pitikö mun lähteä kun kaikki valot palavat vaiko vasta kun ne ovat sammuneet."

Yhtä lailla kukaan ei olisi tuolloinkaan vaarassa ja jos tuo tieto siitä että "talla pohjaan kun kaikki valot palavat" tulisi tiimiltä. Yhtä lailla silloin voisi jättää Hamiltonin rankaisematta.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Ongelma ei ole Hamiltonissa tai tuon kyseisen kisan tuomaristossa, vaan siinä ettei F1-sarjalla ole ns. lakeja. On vain sääntöjä, joita tulkitaan aina (melkein) eri tavalla. Voisivat ainakin perusjutut kirjata suoraan sääntöihin ja kaventaa tulkinnanvaraisuutta.
 
Ongelma ei ole Hamiltonissa tai tuon kyseisen kisan tuomaristossa, vaan siinä ettei F1-sarjalla ole ns. lakeja. On vain sääntöjä, joita tulkitaan aina (melkein) eri tavalla. Voisivat ainakin perusjutut kirjata suoraan sääntöihin ja kaventaa tulkinnanvaraisuutta.
Totta. Olisi formuloitten lakikirja, jossa selvästi 5-10 sekuntia aikasakkoa rataviivojen ylityksistä. Säännön taas sitten erit Hamiltonille ja vaikka Maxille :) Toisaalta Max on oppinut ajamaan jo tosi hyvin.
 
Totta. Olisi formuloitten lakikirja, jossa selvästi 5-10 sekuntia aikasakkoa rataviivojen ylityksistä. Säännön taas sitten erit Hamiltonille ja vaikka Maxille :) Toisaalta Max on oppinut ajamaan jo tosi hyvin.
Silloinhan niitä "eri sääntöjä" juuri ei olisi, jos siellä lukisi suoraan mitä rikkomuksesta seuraa. Aika isolle osalle sääntöjä tämä toimisi ja monelle asialle on jo vakiintuneet rangaistukset jotka voisi kirjata sääntöihin.
 
Tuo on turhaa kärjistämistä ja vääristelyä, koska tuomaristo nimenomaan täsmensi, että nyt ei aiheutunut kenellekään vaaraa ja siksi rangaistuksen antaminen olisi ollut kohtuutonta. Totta kai jos tilanteessa rysäyttää jonkun toisen kylkeen niin rangaistus tulee.

No muttako, se seuraus (eikä edes mahdollinen sellainen) ei pitäisi vaikuttaa yhtään mihinkään. Sääntörikkomus on sääntörikkomus. Tästä käytiin aiemminkin keskustelua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom