F1 2018 - Saksan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ferrari yritti taas kaikkensa että saavat kustua kimin kisan, mut niin vaan se siellä podiumilla taas on:tup:
 
Oliko jo 98. podium Kimille? Voisi vaikka se 100. olla sitten se voitto, ja sopisi aika hyvin jos se tulisi Spa:sta.
 
Oliko jo 98. podium Kimille? Voisi vaikka se 100. olla sitten se voitto, ja sopisi aika hyvin jos se tulisi Spa:sta.

Oli, samalla Alonson ohi tässä tilastossa. Jos ura päättyy tähän kauteen niin toivottavasti satanen paukkuu ja voitto vielä tulisi.
 
Voi että taas vituttaa katella korvakorun juhlimista. Se on saatana suomalaisen kohtalo olla aina kakkonen taikka hävitä ottelut. Pitänee katsoa vähän nuorten potkista, niin saa päivän tuskat täytettyä.
 
C moren lähetyksessä taisi sanoa tuossa juusela että uuet ferrarin pamput olisi jatkamassa kimin sopparia. Tai jostain huhusta puhuivat että Unkariin mennessä tekisivät sopimuksen?
 
Tuo Mersun tallimääräys oli senkin takia looginen, että Räikkönen oli ihan perässä. Kisaa oli vain muutama kierros jäljellä, ja olisi ollut riski, että ohitusyrityksessä jompi kumpi ajautuu radalta sivuun ja Räikkönen pääsee ohi.
 
Jaha, salolta ilmoitus että tilanne tutkittiin eikä ollu mitään väärää. Mitä himskattia nyt taas.... ainoa linja joka on epäselvä on tuomarilinja
 
Oli aivan lottokisa mutta suomalaiset selvisi kohtalaisen hyvin. Vetteliltä karmea virhe mutta noita voi sattua kelle vaan. Kimin kapinointi oli aika hölmöä, osoittaa vaan sen että ura lopussa ja ei tarvii enää välittää.

Hamilton ajoi toki hyvin niin kuin aina mutta oli taas tuuria vaikka muille jakaa. Vittu miten ärsyttävä hahmo auton ulkopuolella: eilen jo vitutti auton työnnöt ja pr-rukoilut ja tänään samaa paskaa tuutista ulos heti kun kypärä lähtee päästä. Vastenmielinen persoona mutta kova rattimies.
 
Jos en nyt väärin muista, niin Bakussa varikolle sisäänajo oli erikseen kuljettajakokouksessa käyty läpi. Linjaa/viivaa ei saanut leikata, kun varikolle sisään jarruttavan ja suoralla menijän vauhtiero oli +200 kmh. Onhan noita varikolle sisäänajoja keskeytetty aiemminkin viimetipassa mm. Hungaroring ja Nürburgring.
 
Eihän tollasesta koukkaamisesta ole ennenkään rangaistuksia jaettu. Esimerkiksi Räikkönen teki saman tempun Euroopan GP:ssä kaudella 2007, eikä mitään rangaistusta edes nostettu esille.

 
Eihän tollasesta koukkaamisesta ole ennenkään rangaistuksia jaettu. Esimerkiksi Räikkönen teki saman tempun Euroopan GP:ssä kaudella 2007, eikä mitään rangaistusta edes nostettu esille.


On ja ei ole..

Riippuu siitä kuka tulkitsee jne.
 
Vähän salaliiton makua saattoi olla Bottaksen varikkosähläyksessä... :smoke:
 
Toivottavasti tulee sitten 10 sekuntia, jos jotain tulee. :)

"FIA International Sporting Code, Appendix L, Chapter 4, Article 4 d) states: "Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards), the crossing, in any direction, of the line separating the pit entry and the track by a car entering the pit lane is prohibited."
 
Vähän salaliiton makua saattoi olla Bottaksen varikkosähläyksessä... :smoke:
Aika kaukaa haetulta kyllä kuulostaa kun miettii miten lähellä oli, että Hamiltonin hommatkin olisi sählätty siinä samaan syssyyn. Tai saatettiin sählätäkin jos tuosta nyt rankkua tulee..
 
Vähän salaliiton makua saattoi olla Bottaksen varikkosähläyksessä... :smoke:
Oli niin kiire että renkaat oli hukassa. Hamilton taas teki oman päätöksen seurata Kimiä ja pysyä ulkona. Muutenhan Hamiltonilla olisi mennyt vielä Bottastakin kauemmin varikolla.
 
Vettelin ulosajo oli puhdas vesiliirto. Käänsi rattia vasemmalle, auto jatkoi suoraan ja hiekalle törmäten aitaan. Liian kova vauhti mutkaan.
 
Oli niin kiire että renkaat oli hukassa. Hamilton taas teki oman päätöksen seurata Kimiä ja pysyä ulkona. Muutenhan Hamiltonilla olisi mennyt vielä Bottastakin kauemmin varikolla.
Oma päätös ja oma päätös. :D
 
Mielenkiintoista, Hamilton olisi menettänyt voiton jos olisi tullut varikolla käymään oikomisen sijaan. Näköjään hämyliikkeet sallitaan varikon sisääntulossa jatkossakin, meni viivat missä tahansa ja vaikka välissä olisikin nurmikkoa valkoisen maalin sijasta? Mitä jos sieltä tullaankin jonkun toisen kylkeen seuraavalla kerralla?
 
Eihän tollasesta koukkaamisesta ole ennenkään rangaistuksia jaettu. Esimerkiksi Räikkönen teki saman tempun Euroopan GP:ssä kaudella 2007, eikä mitään rangaistusta edes nostettu esille.


Tuohon aikaan kyseistä sääntöä ei ollut. Se laadittiin vasta myöhemmin, kun joku teki tahallaan niin, että leikkasi tuon samaisen valkoisen viivan varikon sisääntulossa. En enää muista sitä, oliko hänen tarkoitus peruuttaa aiottu varikkokäynti vai tulla sisään viime tingassa. FIA tajusi tuolloin, että valkoista viivaa on säännelty vain ulostulon osalta.
 
Hamiltonhan sai kylläkin sen 5 sekunnin rangaistuksen eli Bottas nousi edelle ja voittoon ..
 
tästä räikkönen sai 5sekunnin rankun


Tämäkin on vähän niin ja näin juttuja mitä voitais miettiä järjestäjien ja FIA:n puolelta, että onko järkevää laittaa varikon sisääntulo paikkaan missä jarrutetaan kohdassa kun takaa saatetaan tulla 350 km/h:n vauhdissa konttiin. Vaikka kuinka kuljettajien kokouksissa päätetään säännöistä ja rajoista, niin tottakai jokainen kuski Kimin kohdalla aivan varmasti olisi ajanut samalla tavalla jotta olisi saanut parhaan mahdollisen hyödyn ja imun.
 
Juuh. Hamilton saa leikata radalla miten huvittaa ja Kimille annettiin tuo Bakun aikasakko jostain mitättömästä varikkoviivan leikkauksesta. Selvä homma. Aika varmasti moni muu kuski gridillä olisi saanut tuosta Hamin hommasta rankkua. Käsittämätöntä tuo sääntöjen heittely (naamakerroin) tuomaroinnissa.
 
Hamiltonhan sai kylläkin sen 5 sekunnin rangaistuksen eli Bottas nousi edelle ja voittoon ..

Taisi vaan olla HS:n tai jonkun muun vastaavan "fake news" mikä vedettiin nopeasti pois eli väärää tietoa.

Edit: Iltalehtikin taisi lähteä tähän yhdessä vaiheessa, viitaten toki hesarin uutiseen.
 
Taisi vaan olla HS:n tai jonkun muun vastaavan "fake news" mikä vedettiin nopeasti pois eli väärää tietoa.
Virhe oli nähtävästi niin nolo, ettei korjatussa jutussa edes mainita sitä, että aiemmin ilmoitettu tieto oli väärin ja että juttua on muokattu.
 


"In deciding on the penalty for the infringement, we took into account the following mitigating factors:

"(i) The driver and the team candidly admitted the mistake and the fact that there was confusion within the team as to whether to stay out or to enter the pits and that led to the infringement.

"(ii) The fact that the infringement took place during a Safety Car period.

"(iii) At no time was there any danger to any other competitor and the change in direction was executed in a safe way.

Lieventäviä asioita:
1. Myöntää virheen, ööh selvä
2. Turva-auto onkin lieventävä tekijä, eli saa tötöillä miten vaan ... eiku miten tää nyt menee: Sainz sai kuitenkin 10 sekunnin rangaistuksen ohituksesta turva-auton aikana, turvallisempaa se ohittaminen on hiljaisemmassa vauhdissa :rolleyes:

Entä jos rikkoo sääntöjä keltaisen lipun aikana, onko sekin lieventävä seikka?
 




Lieventäviä asioita:
1. Myöntää virheen, ööh selvä
2. Turva-auto onkin lieventävä tekijä, eli saa tötöillä miten vaan ... eiku miten tää nyt menee: Sainz sai kuitenkin 10 sekunnin rangaistuksen ohituksesta turva-auton aikana, turvallisempaa se ohittaminen on hiljaisemmassa vauhdissa :rolleyes:

Entä jos rikkoo sääntöjä keltaisen lipun aikana, onko sekin lieventävä seikka?


Erikoisia perusteluja. Mihin sääntöpykäliin näissä perusteluissa mahdetaan tukeutua?

Varikkoviivojen leikkaamisessa ei pitäisi edes olla mitään epäselvää. Raja on tasan siinä, missä viiva kulkee.
 
Viimeksi muokattu:
Laski kyllä arvostus Vetteliä kohtaan aika lailla nollaan tuosta radioon itkemisestä.
Väitti vielä kisan jälkeen että olivat eri taktiikalla kimin kanssa, joo pitää paikkaansa, mutta sade oli tulossa niin molemmilla oli todennäköisesti pysähdys edessä.

Ois edes miestä sanoa että halus tallimääräyksen.

Eikös kimi saa Spa:han uuden moottorin, veikkaan että Vetteli alkaa heliseen.
 
Melko erikoinen perustelu on kyllä tuo että sääntöjä saa rikkoa jos vaaraa ei aiheuta? Katkerana vois joku sanoa että mitä helvetin vittua??

Edit: En siis ole tapausta nähnyt, lähinnä lukenu täältä foorumilta nyt jälkikäteen. Eli en tiiä satavarmasti mitä kommentoin mutta kyllä täällä yleensä jonkumoinen näkemys on löytynyt ihan lukemallaki.

Ja vielä se että lieventävänä asiana on otettu huomioon tiimin ja kuskin kommunikointihommat?? Jos nyt oikein tuon twiitin käsitin.
 
Olisikohan Hamilton mennyt hakemaan sadekelin renkaita? Mitään järkeähän tuossa koko stopissa ei olisi ollut, koska Hamiltonilla oli jo uudet renkaat alla.
 
Melko erikoinen perustelu on kyllä tuo että sääntöjä saa rikkoa jos vaaraa ei aiheuta? Katkerana vois joku sanoa että mitä helvetin vittua??

Edit: En siis ole tapausta nähnyt, lähinnä lukenu täältä foorumilta nyt jälkikäteen. Eli en tiiä satavarmasti mitä kommentoin mutta kyllä täällä yleensä jonkumoinen näkemys on löytynyt ihan lukemallaki.

Ja vielä se että lieventävänä asiana on otettu huomioon tiimin ja kuskin kommunikointihommat?? Jos nyt oikein tuon twiitin käsitin.
Eihän tuosta nurmikolta ajosta oikein mitään vaaraa mielestäni tullut. Korkeintaan aikaa meni vähän hukkaan.
 
Eihän tuosta nurmikolta ajosta oikein mitään vaaraa mielestäni tullut. Korkeintaan aikaa meni vähän hukkaan.

Niin, sitähän mie meinasinki että jos ei vaaraa ole niin sääntöjä saa rikkoa (ne varikkoviivat)? Miksi ne säännöt sitte on, sitähän saa keltasilla lipuillaki sitte vetää täysiä jos vaaraa ei ole.

Toki edelleen, en ole videota tapauksesta nähny vaikka tässä koitellu ettiä että siinämielessä turha minun nillittää, mutta kaitpa sielä jottain tuommosta on tapahtunu jos ferrariki protestin teki.

edit: postin pointti yrittää olla että: säännöt on säännöt, ja ne pitäis olla samat kaikille.
 
Tämä nykyinen tuomaristolle annettu "annetaan kuskien ajaa kilpaa"-periaate sääntötulkinnoissa näyttää tosiaan tuottavan aika sekavia tulkintoja, jotka riippuvat siitä kuka virheitä tekee ja kuka virheestä kärsii. Tosin tällaistahan tämä on aina ollut ykkösissä.

Sääntöjä tulkitaan joko liian tiukasti, jolloin annetaan rankkua täysin vaarattomista tilanteista joissa säännönrikkoja ei edes saavuttanut mitään hyötyä (muutamia vuosia takaperin juuri näistä valkoisen linjan ylityksistä varikolta tullessa) tai nyt tässä toisessa ääripäässä, että ei haittaa jos sääntöä rikkoo vaikka kuinka törkeästi, kunhan kukaan ei kuole tai auto kotikisassaan ajavan MM-kilpailijan auto ei pyörähdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom