F1 2018 - Italian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kimin startit on niin paskaa että eiköhän joku taas aja takakonttiin ekassa mutkassa.

KimiMonza3.gif
 
Pääsuoran päässä on mahdollista ohittaa, mutta se vaatii melko isoa virhettä (tai kahta) edellä ajavalta tai hyvin paljon nopeampaa autoa. Tuossa kohtaa ohittaminen oli jo aiemmin vaikeaa, mutta nykyiset aero-säännöt tekevät siitä entistäkin vaikeampaa. Tähän päälle se, että Mercedes näyttäisi kärsivän erityisen paljon muiden autojen takana ajamisesta.
Monzassa ajetaan ihan minimaalisilla siivillä, joten perässä ajamisen vaikutus aerodynamiikkaan on paljon pienempi kuin normaaleilla radoilla. Nähtiinhän se jo Spa'ssa Bottasin toimesta, että kyllä Mersulla voi ohittaakin. Parabolica eli viimeinen mutka on myös erittäin nopea ja siinä on aika helppo ajaa toisen kontissa kiinni pääsuoralle ja drs-alueelle.
 
Räikkösen kierros oli kyllä todella eleetön. auto meni kuin raiteilla. Harmi vaan, että huomenna tulee pari autoa imusta ohi ennen eka mutkaan.
Niin oli. Vetteliltä saattoi tulla joku pieni virhe.

C Moren ohjelmassa taisivat sanoa, että Ferrari olisi erittäin hyvä lähdöissä. Vettel voisi päästä heti lähdössä edelle, mutta sehän ei onnistu jos Kimi starttaa hyvin ja ajaa eka mutkat riittävän kaukana edessä.

Jos tuleekin turva-auto, niin ehkä kimi jää silloin radalle ja Vettel varikolle. Vettelin kun täytyisi saada enemmän pisteitä Hamiltoniin nähden.
 
C Moren ohjelmassa taisivat sanoa, että Ferrari olisi erittäin hyvä lähdöissä. Vettel voisi päästä heti lähdössä edelle, mutta sehän ei onnistu jos Kimi starttaa hyvin ja ajaa eka mutkat riittävän kaukana edessä.
Maikkarin kolhot nyt sanovat mitä tahansa. Ferrari otti alkukesästä kovia startteja mm. pehmeämpien renkaiden ansiosta. Mercedes on tämän jälkeen vaihtanut oman aika-ajotaktiikkansa sellaiseksi, että hekin saavat pehmeämmät renkaat starttiin.
 
Maikkarin kolhot nyt sanovat mitä tahansa. Ferrari otti alkukesästä kovia startteja mm. pehmeämpien renkaiden ansiosta. Mercedes on tämän jälkeen vaihtanut oman aika-ajotaktiikkansa sellaiseksi, että hekin saavat pehmeämmät renkaat starttiin.
Joo. Ei nuo startit sitten yhtään hyödytä Vetteliä Hamiltoniin nähden. Jos se Hamiltonin 3. ruutu on puhtaalla puolella, niin toivottavasti saisi ahdistettua Vetteliä oikein kunnolla lähdössä.
 
Kimin startit on niin paskaa että eiköhän joku taas aja takakonttiin ekassa mutkassa.
Startti on yleensä ollut hyvä. Kimi on vaan ajautunut pussiin suoralla tai ensimmäisissä mutkissa. Nyt sitä ongelmaa ei pitäisi olla. Monzassa on pitkä kiihdytys ekaan mutkaan. Helposti putoaa useamman sijan jos nukkuu tai muuten vaan jää sudittelemaan.
 
Monzassa ajetaan ihan minimaalisilla siivillä, joten perässä ajamisen vaikutus aerodynamiikkaan on paljon pienempi kuin normaaleilla radoilla. Nähtiinhän se jo Spa'ssa Bottasin toimesta, että kyllä Mersulla voi ohittaakin. Parabolica eli viimeinen mutka on myös erittäin nopea ja siinä on aika helppo ajaa toisen kontissa kiinni pääsuoralle ja drs-alueelle.
Span rata on ehkä sarjan helpoin ohitusten kannalta kun taas Monza on tunnettu myös siitä, että siellä on vaikeaa ohittaa. Edellä ajavan auton aiheuttamat ilmavirtaukset tekevät perässä ajamisen erittäin vaikeaksi Parabolican kaltaisissa nopeissa mutkissa. Pääsuoran päässä on mahdollista ohittaa jos a) edellä oleva on tehnyt virheen Parabolicassa tai b) takana olevalla on merkittävä etulyöntiasema moottoritehoissa. Tällä radalla on nähty paljon kisoja, myös DRS-aikakaudella, missä selvästi nopeampi kuski on juuttunut hitaamman taakse parin kymmenen kierroksen ajaksi.
 
Hamilton voi saada hyvän lähdön ja imun Kimin takaa. Vettelillä ei ole ketään edessä, joten joutuu ehkä vetää Kimin imuun tms.

Kimille olis hyvä jos Vettel ja Hamis koittavat peippailla keskenään ja Kimi pääsis tarpeeksi kärkeen ajelee ekan mutkan rauhassa.
 
Käypi miten käypi mut kuhan antaisivat vaan ajaa rehdisti kilpaa toisiaan vastaan. Mutta toisaalta kyllä ymmärrän hyvin MM sarjan tilanteen takia että ehkäpä vettelin eduksi taas kääntävät pelin. Liekkö miten media ja tifosot yms tykkäisivät että selvällä pelillä käännetään Vettelin hyväksi tilanne.. Ja vielä Ferrarin kotiradalla...
 
Liekkö miten media ja tifosot yms tykkäisivät että selvällä pelillä käännetään Vettelin hyväksi tilanne.. Ja vielä Ferrarin kotiradalla...

Niin, saa nähdä kehtaako Ferrari kotiradallaan etenkään tämän päivän jälkeen lähteä taktikoimaan. Mm-taiston kannaltahan Vettelin voitto ja Kimin kakkossija olisi paras tulos mutta jos on olemassa rata missä annetaan ajaa rehdisti niin ehkä se on tämä kotiyleisön edessä. Huomenna selviää. Toivottavasti Kimillä tekniikka kestää ja kukaan ei tule lähdössä kylkeen.
 
Kyllä räkä jotain vettelistä hyötyi. Brundle sanoi jotain lentokoneiden lähdöstä että pitää olla 1 minuutin ero lähdöissä, mutta oikeasti noiden isojen lentokoneiden lähtöväli taitaa olla lähempänä 10 minuuttia.

Meinasiko Brundle, että alle minuutin päässä saa F1 autolla vetoapua edellä ajavasta, vai mikäköhän ajatus sillä oli tolla typerällä vertauksella?
 
Meinasiko Brundle, että alle minuutin päässä saa F1 autolla vetoapua edellä ajavasta, vai mikäköhän ajatus sillä oli tolla typerällä vertauksella?

Brundle vaan kertoi sen korostettuna esimerkkinä että pienten koneiden ei anneta lähteä isojen perään kuin aikaisintaan minuutin päästä ison koneen peräänsä jättämien turbulenssien vuoksi. Samalla tavalla formuloissa perässä ajava kärsii kun ei tule puhdasta ilmaa eikä riittävästi downforcea. Tämä kuitenkin ei ole niin merkittävä Monzassa kun autoissa ei ole paljon siipiä vaan se on merkittävää muilla radoilla joissa siipeä on enemmän.

Jotain tämmöstä se jutteli muistini mukaan.
 
Valitettava fakta vaan on että jos hamilton ei ohita vetteliä startissa tai vettel keskeytä ni satavarmasti vettel pelataan räikkösen edelle. Toki ihan ymmärrettävää kun räikkösellä ei juuri saumoja enää mestaruuteen ole, mutta kyllähän tuo tietysti korpeaa näin suomalaisena.
 
Ilmeisesti Leclercin Ferrari-sopimus piti julkistaa jo eilen, mutta eivät kehdanneet Kimin paalun takia. Mutta mikäli Kimin kisa menee pipariksi, niin en ihmettele, jos sopimus ilmoitettaisiin vielä tänään.

En kyllä ymmärrä, miksi Leclerc paikan ansaitsisi ennemmin kuin Kimi tai joku muu kokenut kuski, mutta ilmeisesti kuolleen Marchionnen tahto on pyhä asia.
 
Ilmeisesti Leclercin Ferrari-sopimus piti julkistaa jo eilen, mutta eivät kehdanneet Kimin paalun takia. Mutta mikäli Kimin kisa menee pipariksi, niin en ihmettele, jos sopimus ilmoitettaisiin vielä tänään.

En kyllä ymmärrä, miksi Leclerc paikan ansaitsisi ennemmin kuin Kimi tai joku muu kokenut kuski, mutta ilmeisesti kuolleen Marchionnen tahto on pyhä asia.
Sopimus taisi olla Marchionnen peruja ja nyt ovat hieman pattitilanteessa sen kanssa kun uudet johtajat varmaan haluaisivat Kimin kanssa jatkaa. Liekö sitten kyse rahasta yms sopimusseikoista.
 
En mä kyllä vieläkään tajua miksi Leclerc olisi jo ensi kaudella tulossa Ferrarille..

Sauberilla menee aika hyvin nykyään joten 1 kausi siellä olisi ihan ok vielä kartuttamaan kokemusta.

Hirvee hype oli päällä kun sillä meni muutama kisa aika hyvin. Nyt on ollut aika vaisua ja kellään ei ole enää ollu mitään sanottavaa kaverista. Pelkkää klikkiotsikointia taisi vaan olla.
 
Eikai Ferrarilla ole koskaan ollut noin nuorta ja taitojaan osoittamatta olevaa kuskia kuin Leclerc?
 
On kyllä harmi jos huhu pitää paikkansa. Räikkönen ollut jo useamman vuoden itsellä pääsyy katsoa formuloilta. Nihkeä tilanne siinä mielessä, että kaverilla on vauhtia ja valtava media-arvo, mutta kun jatkumoa pitää olla ja joskus pitäisi sitten väistääkin. Ehkä se olisi kuitenkin ollut vasta vuoden päästä.
Melko varma voi olla, että jos Ferrari-sopimus päättyy niin Kimiä ei enää f1:ssä nähdä. Ei taida millään tallilla olla sellaista takaporttia missä Kimi voitaisiin ostaa sisään. Toisaalta, ei taida olla muuta tallia mihin uraa kannattaisi päättää.
Yllätyin Kimin comebackista Lotukselle. Tuli itselle täysin puskista, että "vain voitto kelpaa" hemmo menee hitaalle Lotukselle ajelemaan. Oli Kimillä kuitenkin tieto, että vauhtia löytyy. Nyt on vaan vaikea nähdä mitään muuta tallia vaihtoehtona jos voitokkaalla autolla haluaisi enää jatkossa ajaa. Ne huhut jostakin tallille x päättelemään uraa voi kyllä unohtaa tyystin. Noh, toivotaan että kyseessä oli ankka.
 
En mä kyllä vieläkään tajua miksi Leclerc olisi jo ensi kaudella tulossa Ferrarille..

Sauberilla menee aika hyvin nykyään joten 1 kausi siellä olisi ihan ok vielä kartuttamaan kokemusta.

Hirvee hype oli päällä kun sillä meni muutama kisa aika hyvin. Nyt on ollut aika vaisua ja kellään ei ole enää ollu mitään sanottavaa kaverista. Pelkkää klikkiotsikointia taisi vaan olla.

Ihan perus F1 meininkiä. Sama kuin vielä muutama kisa sitten tosissaan uutisoitiin että Ricciardo haastaa Vet/Ham mestaruustaistossa vaikka mitään muuta ei ollut oikeasti saavuttanut kuin turva-auto+verstappen sekoilun takia voiton Kiinassa sekä tietty Monacon.
 
F1 on kyllä aika naurettava näiden ainaisten huhujen kanssa. Nyt muka joku sakemanni lukenut kehonkielistä että Leclerc on syrjäyttänyt kimin :lol:

Pakko vaan ilmeisesti keksiä kaikkea paskaa, että saavat lukijoita, ja sitten vielä suomalainen media raportoi näistä ihan samasta syystä.
 
Eiköhän Kimi jatka Ferrarilla. Hyvä vauhti päällä, niin ei ole mitään syytä vielä lopettaa.
 
Eihän noi huhut yleensä ihan tyhjästä lähde, ja selittäisi miksi Kimin sopimusta ei ole vielä julkistettu. Harmi homma kyllä jos pitää paikkansa, mutta odotellaan rauhassa. Kimin nykyvauhti ja varmuus ovat sitä luokkaa, että on ihme jos eivät anna vielä vuotta ajaa, muutenkin tiimin harmonia on hyvässä kuosissa.
 
Sauberilla menee aika hyvin nykyään joten 1 kausi siellä olisi ihan ok vielä kartuttamaan kokemusta.

Luulisi Leclercin päätyvän Haasille, jos ei siis Ferrarin pestiä tule. Tuo olisi se kaikista fiksuin veto, Kimille vielä vuosi tai kaksi ja Leclercille lisää kokemusta. Haas on taas kuitenkin kertaluokkaa parempi talli kuin Sauber. Saas nähdä kuinka käy, vähän tuo sopparin julkistamisen viivyttely kieltämättä huolestuttaa vaikka Kimin jatkoon uskoisikin.
 
Jos ei Kimille jatkoa tule niin kyllähän siinä myös peiliin saa katsoa. Ollut monta kautta niin ettei alkukaudesta oikein kulje ja peli mestaruuteen on käytännössä menetetty. Sitten tulee jatkosopimuksen aika ja on aikalailla piristynyt loppukautta kohti. On sille paljon huonoa onneakin sattunut, käytännössä melkein kaikki tallin mokat osuneet Kimille, mutta silti niin monta kautta menty samalla kaavalla ettei toi nyt ihan huonon onnenkaan piikkiin voi mennä.
 
Toisaalta nyt sitten 2018 Ferrari sopii Kimille hyvin. Luultavasti menestystä tulee myös 2019 autolla, jos vaan annetaan sopimus.
 
Näinköhän se on sitten edessä Kimin viimeinen kisa Ferrarilla Monzassa. Useampi media levittää jo tuota Leclerc sopimusta. :(
 
Saksalaislehteä kyrsii kun Räikkönen sai nopeimman kierroksen nimiinsä ja taitaa taas maailmanmestaruuskin jäädä Ferrarilla saamatta ellei Kimi sitten pelasta tilannetta.
 
Eipä siinä ollutkaan kuin kuljettajienparaati.
 
Viimeksi muokattu:
Mika salo kertoi just suorassa lähetyksessä varmana tietona, että kimi ilmoittaa uran lopettamisestaan kisan jälkeen
 
eikös tässä ole juuri porukalla yritetty todistaa, että tällä radalla saa valtaisan edun ajettaessa toisen imussa :think:
Monzassa ohittaminen on aina ollut vaikeaa ja ei ole yhtään mitään syytä olettaa, että tämä olisi muuttunut tänä vuonna. Imusta saa paljon hyötyä aika-ajoissa pääsuoralla jos se suoritetaan oikein: Esimerkiksi Räikkönen sai "imu-apua" kun Vettel ajoi useamman sekuntia Räikkösen edellä. Tämä apu auttoi Räikkösen paalupaikalle, mutta kisassa tuosta ei olisi mitään apua ohituksen suhteen.
 
Mulla taas on luottoa Kimin sadekelin kykyihin nyt, kun auto sopii muutenkin käteen tosi hyvin. Kärkipaikalla ajaessa sateesta on vain etua.

Itse taas pelkään, että Ferrari kusee sateella taktiikkapuolen ja Hamia+Mersua lykästää niinkuin aina.. Noh, kunhan nyt selvitään ensin edes ensimmäisestä kierroksesta. Hieman alkaa jo jännittämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom