• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eutanasia

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Uusi kansalaisaloite 2023.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 787
Tuli tässä eilettäin jonkinlaisten johdanteiden kautta luettua 007-sarjan alkuperäisen M näyttelijä Bernard Leen elinkaari. Sairastui syksyllä 1980 ärhäkkään vatsasyöpään ja kuoli tammikuussa kuusi päivää 73-vuotisten jälkeen. Happy birthday! Vatsalaukun syöpä sisältää huonon ennusteen lisäksi vatsakipua, ripulia, oksentelua, ruokahaluttomuutta... Haluaisiko joku hautakivessään näkyvin pitempikestoisen iän sen hinnalla että saa, tai pikemminkin pitää kaikkien hippokrateen valojen ym. teennäisten moraalikysymysten vuoksi kärsiä kaikesta niistä oireista jotka vaikka syöpäkasvain antaa. Tässä tapauksessa "pitkittyneen vatsataudin".

Ja muistisairailla kaikki on sitten joka päivä uutta, vierasta ja stressaavaa... puolisot, jälkeläiset, naapurit, tuttavat hoitajat... Sekä tietysti "minä"-itsensä. Ei kiitos tällekkään.

Suuri rikos kyseessä, tämän tabun viljeleminen ja sen toteuttamiskelpoisuuden pitkittäminen.

Edit: Ja tämä on sellainen asia, että sillä voi vain teennäisesti vedota siihen kuuluissaan "lapset ja nuoret-korttiin". Loogisesti tässä voisi kyseisellä kortilla pelata traumakokemusten kautta siihen, mitenkä karmea kuva vanhuudesta ja esim syövästä voidaan antaa jälkeläisille, jos sairaudet pidetään hengissä vasten asianomaisen tahtoa.
Seuraushan voi olla vanhenemisen pelkoa, luulokipua ym. sairastumisen pelkoa, joka voi ajaa jopa pahemmillaan sairaalloiseksi. Muutoin sitten voi olla vain "ikävä kuva" vanhenemisesta jne. Kuin lisävuodet toisivat ajassaan henkilön itsekkin kohti kyseistä sairautta, jonka kamppailua hän on joskus itsekkin seurannut.
Missä on "lapset ja nuoret kortti" nyt, kun sillä voisi pelata myös yksilövapauden puolesta?
 
Viimeksi muokattu:

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Kukaan, joka ei pidä kaikkein perustavimpia ihmisoikeuksia tai inhimillisen kärsimyksen lievittämistä edes siinä määrin arvossa, että käyttäisi pari sekuntia elämästään noin tärkeän aloitteen kannattamiseen, ei saa ainakaan minulta osakseen kerrassaan minkäänlaista kunnioitusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
45
Ainii, meinas unohtua koko kansalaisalote, piti käydä kannattamassa.

Viikonloppuna luin http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kansalaisaloite_eutanasia-57347 tuossa Tiina Saarron mielestä hoito on aina parempi vaihtoehto kuin eutanasia. En oikein ole ikinään ymmärtänyt tuota lääketieteen ammattilaisten vimmaa elossa pitämiseen. Valitsisin itse mielummin "saappaat jalassa" lähdön kuin pitkään kitumalla.

Uskonkin että jossain vaiheessa suurien ikäluokkien aiheuttaman paineen vuoksi eutanasia tullaan sallimaan myös Suomessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110622576115_uu.shtml

Lukijat eutanasiasta: "Minulla on eteneviä sairauksia, tahtoisin tuskattoman lopun"

Maanantai 7.11.2016 klo 19.31



Kansalaisaloite eutanasian laillistamiseksi Suomessa aukeaa maanantaina allekirjoituksille. IL pyysi lukijoita kertomaan, pitäisikö armokuolema laillistaa Suomessa.

(MOSTPHOTOS)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Lääkäriliitto vastustaa eutanasialain säätämistä Suomeen sekä sitä, että lääkäri velvoitettaisiin tekemään eutanasia. (MOSTPHOTOS)

Eutanasian salliminen on pitkään jakanut niin terveydenhuollon ammattilaisten kuin kansalaistenkin mielipiteitä. Pitäisikö Suomen lähteä Hollannin ja Belgian tielle? Eutanasian laillistamista puolustettiin erityisesti tilanteissa, joissa läheisen kärsimyksiä on jouduttu katsomaan läheltä.

"Olen joutunut seuraamaan vierestä niin dementoituneen isoäitini kuin keuhkolaajentumaan kuolleen äitini vuosia jatkunutta kärsimystä. Olen päättänyt, että jos minulla diagnosoidaan parantumaton sairaus, jonka viimeiset ajat eivät ole ihmisarvoisia, lähden maahan, joka sallii eutanasian."

"Ensin seuraat lapsen rankkaa taistelua syöpää vastaan kaksi vuotta, sitten kolme pitkää kuukautta odotat, koska taistelu päättyy ja kivut hellittäisivät. Viimeisenä viikkona lapsi on niin kipeä ja itkee, että haluaa jo kuolla eikä jaksa enää. Et voi kuin odottaa, että kroppa antaa periksi. Eutanasia on mahdollistettava niille, kenellä on kuolema edessä. Lapset ja aikuiset ikään katsomatta. Kuoleman pitäisi olla arvokas eikä tuskainen."

Jossi

"Olen seurannut läheisen kärsimystä hyvästä huolenpidosta ja erinomaisesta kipulääkityksestä huolimatta. Sydän vain kesti ja kesti, samoin hengityselimet, vaikka morfiinilääkitys oli meneillään ja annostuksessa ei säästelty."

"Olen seurannut, mieheni sairastui ALS-tautiin vain 60-vuotiaana. Hän ei pystynyt puhumaankaan, ainoastaan silmät liikkuivat. Hän oli urheilullinen, raitis, työssäkäyvä mies. En ymmärrä lääkärien vastustusta. Olen 67-vuotias nainen, enkä halua letkuja. Mieheni repi ne viimeisillä voimillaan pois."

Aino Helena

Hoitajat kertovat

Aiheeseen ottivat kantaa myös hoitajana työskentelevät. Osaa arvelutti, pystyisivätkö he ammatissaan osallistumaan eutanasiapotilaan kuoleman avustamiseen.

"Olen hoitajana vanhustenhuollossa ja nähnyt miten vanhuksia makaa jopa mahdollisesti vuosia "elävänä vihanneksena" vuodepotilaana. Olen monesti pohtinut, olisiko eutanasia heille armollinen vaihtoehto. Kuitenkin ehkä olen sitä mieltä, että kunnon lääkehoidolla hoidettaisiin kivunlievitys, ja sen lisäksi hyvä perushoito loppuun asti. Luonto hoitaa lopun itse, ja elimistö luovuttaa kyllä kun sen aika on. Itse en pystyisi ajattelemaan, että eutanasiasta tulisi hoitohenkilökunnalle ja lääkäreille velvollisuus osallistua ja olla siinä avustamassa. Tähän en hoitajana pystyisi."

Mimmuli

"Työskentelen itse terveydenhuollossa ja olen tehnyt pitkän uran myös saattohoidossa. Hyvä saattohoito ja sen mahdollistaminen kaikille on tietenkin ykkösasia. Silti, kannatan eutanasiaa."

Ihmisen tahto

"Olen hoitanut muutamia erittäin huonokuntoisia ihmisiä, joilla ainoa joka on toiminut on ollut pää. Kropassa järkyttäviä kipuja, makuuhaavoja yms. Kuuntelemalla heidän toiveitaan eutanasiasta olen itsekin sen kannalla. Enkä ikinä haluaisi olla itse kokemassa samaa. Eutanasian laillistaminen olisi todella hienoa!"

Enkeli

"Olen ollut parkinsonia sairastavan omaiseni omaishoitaja ja nähnyt hänelle koituneen helvetin. En haluaisi kokea samaa."

Puolesta ja vastaan

Osa vastanneista ei ollut seurannut läheisen kärsimyksiä vierestä, mutta oma tulevaisuus saattoi huolettaa.

"Itselläni on eteneviä sairauksia useampia, ja tahtoisin tuskattoman lopun, enkä vain tukehtua."

Eutanasian puolesta

"Kannatan eutanasiaa jos nimenomaan on parantumaton sairaus, eikä ole paranemisen toivoa. Tässä tapauksessa sanoisin kyllä eutanasialle. Mutta sellaisia en ymmärrä, että jotkut haluavat eutanasian vain siksi että haluavat lähteä yhtäaikaa, koska pelko yksinjäämisestä on niin suuri. Siinä tapauksessa ei."

"En todellakaan toivo eutanasian laillistamista! Eutanasian laillistaminen on helppo tapa päästä "epätoivotuista" henkilöistä eroon, eli masentuneista, sekä sairaista, joiden hoito kustantaa yhteiskunnalle "liikaa". Sen sijaan on panostettava ns. kuolemansairaiden kivunlievitykseen ja sen laatuun, sekä ko. ihmisen jäljellä olevan elämän laatuun!"

ProLife

"En ole nähnyt läheisteni kärsivän, saati itse kärsinyt, mutta kannatan vahvasti eutanasiaa, sillä itse en todellakaan halua kärsiä 'turhan' takia kuukausia saati vuosia, jos toivoa paranemiseen ei olisi. Ja jos olisin vihanneksena sairaalassa vuosia, niin miksi kenenkään pitäisi pitää huolta ja käydä katsomassa tyhjää tuijotusta saamatta mitään irti ihmisestä? Toimivat elimetkin saataisiin hyötykäyttöön nopeammin niitä kipeästi tarvitseville."

Schmied22

"Itse ainakin näin vanhana ihmisenä vaadin,että minun sanaani kuunnellaan, jos mulla on kovat kivut, jos en tunne läheisimpiäni ja jos olen hengitysletkun varassa oleva zombi. Toivon, että joku osaa tehdä ratkaisun, joka minuakin miellyttää. Kuinka joku lääkäri, joka on vannonut valan ihmisten eloonjäämisestä ja viimeiseen hengenvetoon elämästä voi määrätä, että olenko zombi vai en."

Määvaan

"Kannatan eutanasiaa. Olin kuolla pari vuotta sitten sydänleikkaukseen, mikä ei mennyt kuin Strömsössä. Tiesin etukäteen leikkauksen vaarallisuudesta ja kerroin ex-vaimolle ja pojilleni, että en halua jäädä letkuihin, jos jotain tapahtuu. Jos olisin saanut eutanasian, olisin ehdottomasti suostunut siihen."

Hannu 71 v
"En todellakaan toivo eutanasian laillistamista! Eutanasian laillistaminen on helppo tapa päästä "epätoivotuista" henkilöistä eroon, eli masentuneista, sekä sairaista, joiden hoito kustantaa yhteiskunnalle "liikaa". Sen sijaan on panostettava ns. kuolemansairaiden kivunlievitykseen ja sen laatuun, sekä ko. ihmisen jäljellä olevan elämän laatuun!"

Siinä taas kehari vastustaa eutanasiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Käyty allekirjoittamassa kansalaisaloite. Toivottavasti menisi läpi, niin säilyisi ihmisen itsemääräämisoikeus myös elämän viimeisiin hetkiin.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Ainii, meinas unohtua koko kansalaisalote, piti käydä kannattamassa.

Viikonloppuna luin http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kansalaisaloite_eutanasia-57347 tuossa Tiina Saarron mielestä hoito on aina parempi vaihtoehto kuin eutanasia. En oikein ole ikinään ymmärtänyt tuota lääketieteen ammattilaisten vimmaa elossa pitämiseen.
Tuossa lienee taustalla jokin vastenmielinen hihhuli-ideologia, koska argumentointi on tahallisen epärehellistä. Eutanasiassa lähdetään nimenomaan yksilön itsemääräämisoikeudesta, ei sitä tietenkään pidä tehdä väkisin kenellekään.

Jos esimerkiksi masennuspotilas haluaa päättää sietämättömäksi muuttuneen elämänsä, hänellä on ilman muuta siihen oikeus. On äärimmäisen kusipäistä vaatia jotakuta pysymään hengissä vain hengissä pysymisen (tai vaikka läheisten itsekkyyden) takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Niin kauan kuin oikeus kuolemaan ei ulotu myös periaatteessa täysin terveisiin niin tämä aloite jää puolitiehen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Niin kauan kuin oikeus kuolemaan ei ulotu myös periaatteessa täysin terveisiin niin tämä aloite jää puolitiehen.
Täysin terveillähän on periaatteessa milloin vaan halutessaan mahdollisuus päättää elämänsä itsemurhalla. Eutanasia on siis mielestäni niille jotka eivät itsemurhaan kykene, mutta sen haluaisivat tehdä. Sanana itsemurha kuulostaa paljon radikaalimmalta, mutta sama asiahan tuo on.
 

hokkis

Välituontilisensoija
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
338
Eläimetkin armahdetaan, kun tilanne sitä vaatii. Jännittävää ajatella, että joidenkin mielestä ihmistä kuitenkin pitää kiduttaa viimeiseen asti, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä, aiheuttaen vain suunnatonta tuskaa sekä itse sairaalle henkilölle että hänen lähipiirilleen. Kaikille tulisi suoda arvokas loppu. Täytyy käydä myös allekirjoittamassa tuo aloite.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Sanana itsemurha kuulostaa paljon radikaalimmalta, mutta sama asiahan tuo on.
Periaatteessa ehkä näin mutta käytännössä ei. Ensinnäkin itse tehtäessä siitä jää rasite läheisille jos löytää ruumiin pakokaasuisesta autotallista tai vaatekomerosta kiikkumasta. Vaihtoehtoisesti aiheuttaa trauman rekkakuskille keulaan törmätessään tai junakuskille kiskoille hypätessään. Toisekseen, omin konstein on aina vaara epäonnistua ja jäädä yhteiskunnan rasitteeksi kuolaavana kasviksena luodin poistettua vain puolet aivoista.

Sama kuin abortti, on parempi että asiat hoidetaan ammattilaisten toimesta kontrolloiduissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
23
Eutanasia sais olla kyllä sellanen kortti kuten elinluovutuskortti kun vähänpä siinä on esim. vihanneksena, pitkittyneessä locked-in-oireyhtymässä tai vaikeasti dementoituneena kertoa että nyt riittää..

Ei kannata koskaa aliarvioida lähisukulaisten joskus jopa kuvottavaa itsekkyyttä ja typeryyttä:
Lähipiirissä on tapaus jossa perheen äiti (jotain 88v.) on totaalisen dementoitunut, ei ole siis enää pystynyt pariin vuoteen muuta kun makaamaan sängyssä ja tuijottamaan kattoon (ei osaa enää syödä jne).
Laitoshoidossa jo varmaan kohta jotain 6-7 vuotta.

No hiljattain henkilö sairastui keuhkokuumeeseen ja lääkäri oli vihjannut sitte sukulaisille että ei oikeen kannattas enää hoitaa niin yksi sisaruksista kilahti aivan totaalisesti, raivos lääkärille ja muulle hoitohenkilökunnalle niin kauan että rupesivat hoitamaan. No mummeli selvis.
Jonkin aikaa tämän jälkeen jossain vaiheessa lääkäri oli tehnyt päätöksen lopettaa jokin muistitoimintaa tjsp parantava lääkitys koska ei enää mitään syytä jatkaa sitä, ja ko. kilahtanut sisarus kun huomasi tämän puuttuvan laskusta vetäs helevetilliset pultit; soitteli jopa lomalla oleville hoitohenkilökunnan jäsenille kotiin, solvaili ja uhkaili niitä ja niinpä sitte lääkitys alotettiin taas ja nyt ollaan tyytyväisiä kun sängyssä makaava lihasäkki ei näytä ihan niin kuolleelta kun ennen. Ko. lääke kun vilkastaa aivotoimintaa niin kaippa se saa sitten ehkä silmät liikkumaan enempi tai jotain..

Itse en pysty millään muotoa käsittämään tollasta, maksavat vielä vissiin tuhansia euroja kuussa tuosta hoidosta.
Tästähän ei voi noiden kanssa edes keskustella kun hysteria on välitön. Kerran kun kysyin että mitä helvetin järkeä tuossa nyt on, mummeli ei ole edes tunnistanu teitä vuosikausiin enää niin vastauksena oli tyypillistä "koska ihmisarvo" ja "eihän sitä tiedä kuin mukavaa sillä on".. Viimeinen on ihan suora lainaus, hengästyttävää typeryyttä..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
18
Miksi lääkärikunnasta yli puolet vastustaa eutanasiaa? Onko siihen jotain kestäviä lääketieteellisiä perusteita? Ontuuko maalaisjärki täss niin paljon, että tavallinen kansalainen ei osaa ymmärtää mitälääketiede voi mahdollistaa?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
28
Allekirjoitin lukematta artikkelia. Mä olen itse esimerkiksi niin huonossa kunnossa jo nyt viittä vailla nelikymppisenä, että sitten kun alkaa rytistä, lienen nauris viimeiset kymmenen vuotta.

jos ei tää mee läpi, yks mikä vois olla myös on vapaaehtoinen elvytyskielto johon ei ole omaisilla sanavaltaa ***edit : eli painostamalla eivät saa jatkettua kärsimystä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
28
hmm.. mitenkäs toimis jos tuon ulkoistais sveitsiin? täten hintalappu olis niin julmettu, että kuntien kassanvartijat eivät rupeais siihen ihan tosta noin vain
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Allekirjoitin aloitteen.
Toivon mukaan tuomenis läpi ei sais iteltäkin sitten tarvittaessa nirrin pois jos joskus tulevaisuudessa sen tarve tulee
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
69
Eutanasia sais olla kyllä sellanen kortti kuten elinluovutuskortti kun vähänpä siinä on esim. vihanneksena, pitkittyneessä locked-in-oireyhtymässä tai vaikeasti dementoituneena kertoa että nyt riittää..

Ei kannata koskaa aliarvioida lähisukulaisten joskus jopa kuvottavaa itsekkyyttä ja typeryyttä:
Lähipiirissä on tapaus jossa perheen äiti (jotain 88v.) on totaalisen dementoitunut, ei ole siis enää pystynyt pariin vuoteen muuta kun makaamaan sängyssä ja tuijottamaan kattoon (ei osaa enää syödä jne).
Laitoshoidossa jo varmaan kohta jotain 6-7 vuotta.

No hiljattain henkilö sairastui keuhkokuumeeseen ja lääkäri oli vihjannut sitte sukulaisille että ei oikeen kannattas enää hoitaa niin yksi sisaruksista kilahti aivan totaalisesti, raivos lääkärille ja muulle hoitohenkilökunnalle niin kauan että rupesivat hoitamaan. No mummeli selvis.
Jonkin aikaa tämän jälkeen jossain vaiheessa lääkäri oli tehnyt päätöksen lopettaa jokin muistitoimintaa tjsp parantava lääkitys koska ei enää mitään syytä jatkaa sitä, ja ko. kilahtanut sisarus kun huomasi tämän puuttuvan laskusta vetäs helevetilliset pultit; soitteli jopa lomalla oleville hoitohenkilökunnan jäsenille kotiin, solvaili ja uhkaili niitä ja niinpä sitte lääkitys alotettiin taas ja nyt ollaan tyytyväisiä kun sängyssä makaava lihasäkki ei näytä ihan niin kuolleelta kun ennen. Ko. lääke kun vilkastaa aivotoimintaa niin kaippa se saa sitten ehkä silmät liikkumaan enempi tai jotain..

Itse en pysty millään muotoa käsittämään tollasta, maksavat vielä vissiin tuhansia euroja kuussa tuosta hoidosta.
Tästähän ei voi noiden kanssa edes keskustella kun hysteria on välitön. Kerran kun kysyin että mitä helvetin järkeä tuossa nyt on, mummeli ei ole edes tunnistanu teitä vuosikausiin enää niin vastauksena oli tyypillistä "koska ihmisarvo" ja "eihän sitä tiedä kuin mukavaa sillä on".. Viimeinen on ihan suora lainaus, hengästyttävää typeryyttä..
No tämä. Itsekästähän tuollainen toiminta on, vaikeaa käsittää tälläiselle logiikkaan vahvasti nojaavalle tuota tunnemaailman kontrollia. Onkin erityisen tärkeää saada tuo aloite menemään eduskuntaan asti, jolloin saadaan edes jonkinlainen realistinen käsitys siitä, mitkä eduskuntapuolueet kannattavat eutanasiaa. Jos menee läpi laiksi asti, niin kohtuullinen ensiaskel on otettu (aloite on hieman suppea, mutta ensi askeleen jälkeen muutokset helpompia).

Onko kellään mitään tietoa puolueiden nykytilasta, mitkä kannattavat eutanasiaa? Liberaalipuolue toki on yksiselitteisesti sitä mieltä, että eutanasia tulee sallia.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Jotain on näköjään muuttunut, koska aikaisemmat tätä koskevat täysin asialliset aloitteet eivät ole keränneet nimeksikään kannattajia ja ne on vaiettu julkisuudessakin hengiltä. Toivottavasti kyse ei ole pelkästään siitä, kuinka nimekkäitä ihmisiä aloitteen takaa löytyy.

No, hienoa joka tapauksessa, että tämä uusi aloite on ottanut ainakin hyvän startin. Pidetään peukkuja, että etenee eduskuntaan.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Yhtä kohtaa aloitteessa kyllä vastustan jyrkästi: "Kliininen depressio tulee aina hoitaa ennen eutanasiapäätöksen tekemistä." Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tilanteessa, jossa masennukseen ei kertakaikkiaan löydy toimivaa hoitoa, siitä kärsivältä ihmiseltä evätään myös humaani poispääsy. Se on yksiselitteisesti julmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Yhtä kohtaa aloitteessa kyllä vastustan jyrkästi: "Kliininen depressio tulee aina hoitaa ennen eutanasiapäätöksen tekemistä." Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tilanteessa, jossa masennukseen ei kertakaikkiaan löydy toimivaa hoitoa, siitä kärsivältä ihmiseltä evätään myös humaani poispääsy. Se on yksiselitteisesti julmaa.
Eiköhän tämä pystytä korjaamaan sitten tulevaisuudessa. Se on monelle henkilölle helpompi pala purtavaksi, että hyväksytään fyysisesti todettavissa olevan parantumattomasti sairaan henkilön päästäminen tuskistaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Allekirjoitettu.
Yhden sukulaisen poismeno vei vuosia, mitään toivoa ei ollut ja silti "hoidettiin" vaikka tilanne vain paheni.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Mikä on kyllä jotenkin vinksahtanu ajatus, kun kuitenkin kokoajan itketään hoitajapulasta ja että lääkäreillä on liikaa töitä jne jne.
Sairaaloissa töyskentelevät ihmiset tosin eivät ole mikään homogeeninen joukko, jolla kaikilla on samat tehtävät, tulot tai prioriteetit. Ylipäätään, kunnallisessa sairaalassa sairaanhoitajana toimivalla ihmisellä on aika lailla eri rasitteet, työajat ja palkat, kuin yksityisellä gynekologilla vaikkapa. Kaikilla on sitten omat suhtautumisensa asiaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Allekirjoitettu.
Yhden sukulaisen poismeno vei vuosia, mitään toivoa ei ollut ja silti "hoidettiin" vaikka tilanne vain paheni.
Näissä tapauksissa usein tosin se sukulainen on itse jo niin tiedottomassa tilassa, ettei voi enää eutanasiaankaan itse antaa lupaa. Ei tietty aina, mutta kai jotain saattohoidon syöpäpotilaitahan nää enemmän auttaa, kuin alzhaimer+kaikki dementiat päälle vanhuksia.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Eiköhän tämä pystytä korjaamaan sitten tulevaisuudessa. Se on monelle henkilölle helpompi pala purtavaksi, että hyväksytään fyysisesti todettavissa olevan parantumattomasti sairaan henkilön päästäminen tuskistaan.
Paitsi että sellainenkaan ihminen ei pääse tuskistaan, jos kärsii myös masennuksesta, jota ei saada hoidettua.

Masennus ei ole mikään psykoosi. Kliinisestä depressiosta kärsivän ihmisen todellisuudentaju on yleensä täysin kunnossa. Tällainen itsemääräämisoikeuden rajoittaminen näin mielivaltaisella perusteella on aiheetonta ja sadistista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Näissä tapauksissa usein tosin se sukulainen on itse jo niin tiedottomassa tilassa, ettei voi enää eutanasiaankaan itse antaa lupaa. Ei tietty aina, mutta kai jotain saattohoidon syöpäpotilaitahan nää enemmän auttaa, kuin alzhaimer+kaikki dementiat päälle vanhuksia.
Kuten tässäkin tapauksessa, viimeksi kun häntä näin, niin tunnisti vielä jotenkin. Sen jälkeen kuulin että oli joutunut sairaalaan, sitten koomaan, syövät levisi ja kaikkea ikävää. En halunnut käydä katsomassa koskaan, riitti ihan se mitä muilta kuulin. Sekin vielä että suvussa on lääkäreitä, sairaanhoitajia... mutta mitään ei kai haluttu tehdä - tai siis eihän mitään olisi laillisesti kai voinutkaan tehdä. Lopulta letkut irti, näin käsitin. Hautajaisissa sentään kävin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Paitsi että sellainenkaan ihminen ei pääse tuskistaan, jos kärsii myös masennuksesta, jota ei saada hoidettua.

Masennus ei ole mikään psykoosi. Kliinisestä depressiosta kärsivän ihmisen todellisuudentaju on yleensä täysin kunnossa. Tällainen itsemääräämisoikeuden rajoittaminen näin mielivaltaisella perusteella on aiheetonta ja sadistista.
Sitä se on, mutta minä ainakin otan edes pienen askeleen oikeaan suuntaan mieluummin kuin en askelta ollenkaan. Eipä taida millään puolueella olla ohjelmassa eutanasiaa ollenkaan?
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Sitä se on, mutta minä ainakin otan edes pienen askeleen oikeaan suuntaan mieluummin kuin en askelta ollenkaan. Eipä taida millään puolueella olla ohjelmassa eutanasiaa ollenkaan?
Totta, onhan tämä isokin askel oikeaan suuntaan, jos menee läpi. Henkilökohtaisesti tätä aloitetta vain voisi kannattaa paljon varauksettomammin ilman tuota yhtä kohtaa. Harmittaa sikäli.

EDIT: Vihreillä on eutanasia periaateohjelmassaan, mutta eipä tuota puoluetta oikein viitsi äänestää. Piraattipuolueen puolueohjelmasta eutanasia löytyy, ja piraatteja voisi muistakin syistä äänestää, jos tähän vaalipiiriin ilmestyisi yksikin edes etäisesti kelvollista muistuttava ehdokas.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kävin allekirjoittamassa, mutta en pidättele hengitystä että mikään tällainen ihnimillinen ja maalaisjärjellä perusteltavissa oleva uudistus menisi koskaan läpi täällä sarvikuonojen maassa.

En vain jaksa uskoa, että eutanasiaa sallitaan yhteiskunnassa, jossa viranomaisten toimesta halutaan hallita lähes kaikkea muutakin yksilöiden ja yrittäjien toimintaa. Kauppojen aukioloaikojen löysääminen on ollut suurin uudistus viimeisen 30 vuoden aikajaksolla. Wau.
Miksi lääkärikunnasta yli puolet vastustaa eutanasiaa? Onko siihen jotain kestäviä lääketieteellisiä perusteita? Ontuuko maalaisjärki täss niin paljon, että tavallinen kansalainen ei osaa ymmärtää mitälääketiede voi mahdollistaa?
Eiköhän siellä ikävä kyllä ole uskonto aika vahvasti taustalla monilla. Mikään ei aiheuta niin paljon kärsimystä kuin se.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
45
Viimeisen kahden vuoden aikana päässyt todistamaan kahta saattohoitotapausta. Finaalin lähestyessä "hoitoon" kuuluu mm se, että potilaalle ei anneta vettä. Missään muodossa.
Vesi kuulemma voi kerääntyä keuhkoihin. Käytännössä "hoidolla" näännytetään potilas hengiltä. Käytäntöä puolustetaan annetulla vahvalla kipulääkityksellä.
Miten ihmeessä kukaan voi perustella, että tälläisessä tapauksessa hoito on parempi kuin eutanasia?
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Kävin allekirjoittamassa, mutta en pidättele hengitystä että mikään tällainen ihnimillinen ja maalaisjärjellä perusteltavissa oleva uudistus menisi koskaan läpi täällä sarvikuonojen maassa.

En vain jaksa uskoa, että eutanasiaa sallitaan yhteiskunnassa, jossa viranomaisten toimesta halutaan hallita lähes kaikkea muutakin yksilöiden ja yrittäjien toimintaa.
Jos aloite etenee edes eduskuntaan asti, niin vähintäänkin saadaan tietää, ketkä kansanedustajat ovat ihan oikeita ihmisyyden vihollisia, siis empatiakyvyttömiä ja moraalisesti täysin kelvottomia kokovartalokyrpiä. Sekin on jo jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 033
Viimeisen kahden vuoden aikana päässyt todistamaan kahta saattohoitotapausta. Finaalin lähestyessä "hoitoon" kuuluu mm se, että potilaalle ei anneta vettä. Missään muodossa.
Vesi kuulemma voi kerääntyä keuhkoihin. Käytännössä "hoidolla" näännytetään potilas hengiltä. Käytäntöä puolustetaan annetulla vahvalla kipulääkityksellä.
Miten ihmeessä kukaan voi perustella, että tälläisessä tapauksessa hoito on parempi kuin eutanasia?
Ettei tässä nyt tehdä sitä nykylain sallimaa "eutanasiaa"??
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
68
Komeasti jo yli 11 000 allekirjoitusta :)

Vaikka tämä kansalaisaloite ei kaikki tarpeellisia tilanteita kattaisikaan, niin tärkeintä on minusta saada asia julkiseen keskusteluun ja käsiteltäväksi Eduskuntaan. Jos niin hyvin kävisi, että aloite menisi läpi, niin myöhemmin lakia voi laajentaa kun ihmiset huomaavat ettei eutanasia olekaan sama asia kuin keskitysleirien perustaminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Tasaiseen tahtiin satelee allekirjoituksia ja hyvä niin.

Ehkä aika on nyt kypsä, kun suuret ikäluokat alkavat olemaan oikeassa iässä.
Voi olla vaikea vastustaa ihan vaan periaatteesta, kun kavereita alkaa kuolla saattohoito-osastolla ja joutuu näkemään läheisten kitumista.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Ihmetyttää, että sivistysvaltiossa tästä tulee edes saatana keskustella. Olen aina kannattanut eutanasiaa. Läheisen tuskaisan, hitaan ja rampauttavan kuoleman seuraaminen sai raivopäiseksi kannattajaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Ihmetyttää, että sivistysvaltiossa tästä tulee edes saatana keskustella. Olen aina kannattanut eutanasiaa. Läheisen tuskaisan, hitaan ja rampauttavan kuoleman seuraaminen sai raivopäiseksi kannattajaksi.
Enemmän ihmetyttää, että kaikki kenen kanssa oon ikinä jutellu eutanasiasta kannattaa sitä ja silti ykskään aiempi aloite ei oo saanu tarpeeks ääniä. Onko ihmiset liian laiskoja kirjautumaan ja laittamaan sitä ääntä?
Vai eikö ihmiset ees tiedä tollasta palvelua kuin kansalaisaloite? Esim mtv:n uutisten kommenteissa on kysytty että "missä voi äänestää". Luulis nyt et jos vähänkään mediaa seuraa niin tietää paikan kansalaisaloite.fi.

Nyt jo 14 372 kannatusilmoitusta.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Enemmän ihmetyttää, että kaikki kenen kanssa oon ikinä jutellu eutanasiasta kannattaa sitä ja silti ykskään aiempi aloite ei oo saanu tarpeeks ääniä. Onko ihmiset liian laiskoja kirjautumaan ja laittamaan sitä ääntä?
Vai eikö ihmiset ees tiedä tollasta palvelua kuin kansalaisaloite? Esim mtv:n uutisten kommenteissa on kysytty että "missä voi äänestää". Luulis nyt et jos vähänkään mediaa seuraa niin tietää paikan kansalaisaloite.fi.

Nyt jo 14 372 kannatusilmoitusta.
On kyllä päivässä aika huikea määrä, toivottavasti täyttyy pian, niin saadaan tätä maata eteenpäin sivistyksen tiellä. Mulla on samankaltaisia kokemuksia tosta keskustelusta, mutta niin kyllä on homoavioliittojenkin suhteen. Mä luulen että tää aloite voi hyvin, kun on tunnettuja aloittajia. Toivottavasti esimerkiksi Esko Valtaoja lähtisi mukaan ja väistämättömässä A2-illassa puhuisi Päivi Räsänen pussiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Enemmän ihmetyttää, että kaikki kenen kanssa oon ikinä jutellu eutanasiasta kannattaa sitä ja silti ykskään aiempi aloite ei oo saanu tarpeeks ääniä. Onko ihmiset liian laiskoja kirjautumaan ja laittamaan sitä ääntä?
Vai eikö ihmiset ees tiedä tollasta palvelua kuin kansalaisaloite? Esim mtv:n uutisten kommenteissa on kysytty että "missä voi äänestää". Luulis nyt et jos vähänkään mediaa seuraa niin tietää paikan kansalaisaloite.fi.

Nyt jo 14 372 kannatusilmoitusta.
Ongelma ei ole siinä, etteikö näihin kansalaisaloitteisiin saisi ääniä, mutta prosessi tyssää yleensä kuitenkin siellä Arkadianmäellä, kun ei kukaan uskalla leimautua. On poliittisesti turvallisempaa istua ja mutista pienessä ringissä jostakin täysin merkityksettömästä, kuin ottaa koko yhteiskunnan puolesta kantaa johonkin tällaiseen aiheeseen, joka jakaa äänestäjien mielipiteitä niin rajusti. Jakautuminen ei välttämättä ole ollenkaan tasaista, mutta äänekästä. Toisella puolella ovat vanhoilliset uskovaiset ja toisella puolella uudistusmieliset realistit.

Ja koska uskonto on mukana sopassa, niin siellä kaiken maailman päiviräsäset agitoivat koko muun eduskunnan tätä "silmitöntä murhaamista" vastaan, eikä mistään tule taas mitään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Vaikka olen täysin eutanasian puolella, onhan siinä paljon vaikeita kysymyksiä. On helppo sanoa, että 78-vuotias syöpäpotilas saa päättää omasta lopustaan. Mutta entä 17-vuotias? Joutuuko hän odottamaan kuukauden 18v synttäreihinsä asti, vai saako tehdä jo? Entä 13v, 9v, tai 1v? Entä muistisairas, bi-polaarinen, ymsyms. jolla voi olla henkisiä ongelmia vaikuttamassa päättelykykyyn, vaikka fyysiset kivut on samat ja todelliset? Ja muitakin ongelmia toki löytyy. Pääsääntöisesti olen toki eutanasian kannalla, mutta asia ei ihan niin yksinkertainen päätös ole kaikissa tapauksissa kuitenkaan kuten esim. homojen avio-oikeus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 787
Vaikka olen täysin eutanasian puolella, onhan siinä paljon vaikeita kysymyksiä. On helppo sanoa, että 78-vuotias syöpäpotilas saa päättää omasta lopustaan. Mutta entä 17-vuotias? Joutuuko hän odottamaan kuukauden 18v synttäreihinsä asti, vai saako tehdä jo? Entä 13v, 9v, tai 1v? Entä muistisairas, bi-polaarinen, ymsyms. jolla voi olla henkisiä ongelmia vaikuttamassa päättelykykyyn, vaikka fyysiset kivut on samat ja todelliset? Ja muitakin ongelmia toki löytyy. Pääsääntöisesti olen toki eutanasian kannalla, mutta asia ei ihan niin yksinkertainen päätös ole kaikissa tapauksissa kuitenkaan kuten esim. homojen avio-oikeus.
Lähtisin liikkeelle siitä että eutanasia on armomurha, jolla katkaistaan sietämätön kärsimys. Kaiken ikäisille ja sen kuuluu perusoikeuteen ohi holhoajan päätöksen fyysisessä kärsimyksissä .

Henkisessä tuskassa katsoisin täysikäisyyden olevan raja, joka oikeuttaa henkisestä tuskasta eutanasiaan.

Fyysiseen kärsimykseen taas ei voida sisällyttää mitenkään täysikäisyyden velvoitetta (tai holhoajan lupaa) oikeutena eutanasiaan. Jos toisin olisi, pitäisi perustaa myös yksikkö joka ottaa huostaan fyysisestä kivusta kärsivät lapset (tässä tapauksessa lääketieteen ammattilaiset ja psykiatrit). Ja tilanne on tässä tapauksessa lisäksi akuuttinen ja ensisijainen.

*********
Bi-polaarinen saa tehdä täysi-ikäisenä henkisestä vaivasta ratkaisunsa. Sitä ei pidä kumminkaan käsitellä akuuttina, vaan sisällyttää harkinta-aika ja peräkkäin tietty määrä tahtotilan ilmaisuja. Ketään ei varmana aleta depression vaiheen hetken tai toisen mielijohteesta toimeen. Harkinta-aika pitäisi olla joku puoli vuotta - vuosi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Ongelma ei ole siinä, etteikö näihin kansalaisaloitteisiin saisi ääniä, mutta prosessi tyssää yleensä kuitenkin siellä Arkadianmäellä, kun ei kukaan uskalla leimautua. On poliittisesti turvallisempaa istua ja mutista pienessä ringissä jostakin täysin merkityksettömästä, kuin ottaa koko yhteiskunnan puolesta kantaa johonkin tällaiseen aiheeseen, joka jakaa äänestäjien mielipiteitä niin rajusti.
Joo,ulkoministerimme on kyllä oikea kävelevä farssi tästä aiheesta. Vaikeista asioista ollaan nykyään ihan hiljaa ja kiltisti, mutta autas kun tulee joku helppo Guggenheim jota kaikki vastustaa ja joka ei ole kenellekään mikään moraalikysymys, niin heti naama virneellä taas leikkii jotain maan kuningasta joka tietää miten asiat on, ja ollaan niin polleaa poikaa niin polleaa poikaa! :confused2:
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Viimeisen kahden vuoden aikana päässyt todistamaan kahta saattohoitotapausta. Finaalin lähestyessä "hoitoon" kuuluu mm se, että potilaalle ei anneta vettä. Missään muodossa.
Vesi kuulemma voi kerääntyä keuhkoihin. Käytännössä "hoidolla" näännytetään potilas hengiltä. Käytäntöä puolustetaan annetulla vahvalla kipulääkityksellä.
Miten ihmeessä kukaan voi perustella, että tälläisessä tapauksessa hoito on parempi kuin eutanasia?
Saman oman mummon kohdalla nähneenä täytyy sanoa että on tuo huomattavasti karumpi tapa lähteä kun oikea eutanasia. Muistaakseni melkeen 2 viikkoa mummoni kitu ilman vettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Miksi lääkärikunnasta yli puolet vastustaa eutanasiaa? Onko siihen jotain kestäviä lääketieteellisiä perusteita? Ontuuko maalaisjärki täss niin paljon, että tavallinen kansalainen ei osaa ymmärtää mitälääketiede voi mahdollistaa?
Eiköhän tässä ole taustalla lääkäreiden toimintaa ohjaava Hippokrateen vala.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 787
Kansalaisalote jatkaa hyvää mallia nousuaan. Tätä raapustaessa klo.9:52 on tänään raapustanut jo tasan 5000 kirjoittajaa. On siis kolmas päivä ja 17360 allekirjoitusta yhteensä. Hyvä siitä tulee... Tulisipa yli kymmenkertainen puoleen vuoteen mennessä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Ne ketkä (kehtaa) eutanasiaa vastustaa ovat joko uskovaisia, lääkäreitä euron kuvat silmissään tai jollain terveydenhoitoalan bisnesten koukeroissa mukana olevia, euronkuvat silmissään.

Kukaan omilla aivoillaan ajatteleva ei voi eutanasiaa vastustaa. Pelko siitä, että tätä ruvettaisiin mielivaltaisesti käyttämään on ihan utopiaa.

Allekirjoitin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
21 398 kannatusilmoitusta. Hyvä hyvä.

Huomaa kyllä hyvin miten medialla on vaikutus. Heti kun oli näkyvyyttä vähän enemmän, niin ihmisiä kiinnostaa. Samalla kyllä surullista, että jos ei media mainitse, niin ei kyllä ihmisiä sitten kiinnostakkaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 427
Viestejä
4 161 314
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom