• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eutanasia

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Tämä on kyllä huvittaa, kyllä varmasti rauhalliseksi saa kun työntää morfiinia, pameja ja viimeisenä vaihtoehtona ketamiinia kropan täyteen :), mutta mikä tässä toiminnassa on järki/tavoite? Pidetään väkisin hengissä päiviä, viikkoja, kuukausia kun "hoidon" kohteen toive olisi nopea ja kivuton 9mm aivolohkoon kun ollaan päädytty pisteeseen että mitään ei ole enää tehtävissä.

Keneltä se on pois että henkilö vetää nimen paperiin ja maallinen taivallus loppuu siitä hetken päästä?
Homman järki ja tavoite on se rauhallinen kuolema ilman kärsimystä. Argumentit eutanasian puolesta on suurimmaksi osaksi se, ettei tämä onnistuisi saattohoidon keinoin, vaan tarvitaan eutanasia.

En tiedä keneltä se on pois, ei minultakaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
itseltään saa hengen pois kohtuu triviaalisti
Mutta jos haluat tehdä sen kivuttomasti, varmasti onnistuen, "siististi" ja aiheuttamatta traumoja muille ihmisille, tai ilman turhia kuluja ja pelastustoimen resursseja tuhlaamatta siitä tuleekin jo huomattavasti haastavampaa...

Verrattuna siihen toiseen vaihtoehtoon että voit nauttia lääkärin määräämän annostuksen lääkeaineita kotona/sairaalassa ja vaipua siististi ja rauhassa kuolemaan.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Itsehän olen palliatiivisessa hoidossa syövän takia ja kieltämättä mielessä käy jatkuvasti se tapa, millä lähden, jos tähän sairauteen kuolen. Syöpään kuoleminen ei kuitenkaan ole sieltä mukavimmasta päästä, toki tämäkin on yksilöllistä ja riippuu syöpätyypistä.

Ilmeisesti syvän sedaation saa siinä vaiheessa, kun olo alkaa olemaan sietämätön. Tieto siitä, että saisi eutanasian, helpottaisi kyllä oloa ja kuolemanpelkoa. En halua kitua sängynpohjalla pahimmillaan kuukausia, vaan siinä vaiheessa kun tilanne on toivoton, haluan hyvästellä läheiset ja lähteä rauhallisesti.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Ilmeisesti syvän sedaation saa siinä vaiheessa, kun olo alkaa olemaan sietämätön. Tieto siitä, että saisi eutanasian, helpottaisi kyllä oloa ja kuolemanpelkoa. En halua kitua sängynpohjalla pahimmillaan kuukausia, vaan siinä vaiheessa kun tilanne on toivoton, haluan hyvästellä läheiset ja lähteä rauhallisesti.
Sietämätön olo voi olla myös ahdistuksen vuoksi, joka voi johtua esimerkiksi siitä kuolemanpelosta. Nämä voivat myös olla peruste siihen sedaatioon. Perusperiaatehan on, että sedaatio on se viimeinen menetelmä kun muut keinot on kokeiltu. Toisaalta jos ahdistus saadaan hoidettua ilman sedaatiota, niin ongelmaa ei välttämättä edes ole jota sedaatiolla tarvisi ratkaista.
Monia helpottaa myös tieto siitä, että jos ei jaksa enää, eikä pysty enää, niin se nukuttaminen on mahdollista. Tuossahan on mahdollista pitää kevyessä unessa ja siten, että havahtuu ajoittain tai syvemmässä unessa.

Näistä on tärkeä keskustella sen palliatiivisen hoidon tahon kanssa ajoissa ja tehdä se hoitosuunnitelma kunnolla, silloin tietää miten tullaan toimimaan ja sekin monesti helpottaa oloa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Näinkin. Enemmän keskustelua sotkee, että eutanasiaa puollustellaan loppuvaiheen kärsimyksen hoitona ja tämmöisestä lääkehoitoon reagoimattomasta kärsimyksestä on tehty laajempi ongelma kuin se tosiasiassa on. Esimerkiksi on ollut kommentteja, että kenenkään ei pidä kärsiä kivuissaan, vaan eutanasia pitää olla mahdollinen.

Näissä tapauksissa kun potilas on kärsinyt loppuvaiheessa esimerkiksi kivusta tai ahdistuksesta, niin kyse on ollut siitä, ettei osaamista tai resursseja oireiden hoitoon ole ollut. Minun mielestä mennään vika suuntaan, jos se on pääasiallinen perustelu eutanasiaan ettei meillä ole osaamista ja resursseja. Tässä on jo ihan sekin syynä, että joskus se potilaan vointi lähtee romahtamaan hyvin nopeasti ja oireet voimistua. Nämä pitää pystyä hoitamaan jokatapauksessa, eutanasia tuskin tulee koskaan olemaan hätäkeinona.

Saattohoidon keinoin pystytään hoitamaan kyllä lähes poikkeuksetta ne loppuvaiheen oireet, mutta se vaatii osaamista. Eutanasia ei saa olla keino paikata osaamisen ja resurssien puutetta.

Eutanasialla on minusta perustelunsa, enkä sitä vastusta, mutta perustelut sille pitää olla joku muu. Hyvä perustelu on minun mielestä vaikkapa kuolemaan johtava tauti hyväkuntoisella ihmiselle kun elinaikaa on jäljellä arvioiden esimerkiksi kuukausia tai vuosia, oireet ovat hankala hoitoisia ja elämänlaatu kehno.
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta minun mielestäni jokaisella pitää olla oikeus päättää omasta elämästään tai sen päättämisestä ilman keinotekoisia ja ulkopuolisten asettamia rajoja. Jos hoito ei ole asiallista (ei esim. ole juuri noita mainittuja resursseja tai osaamista), niin se on täysin validi syy sanoa että nyt minä en jaksa enää tätä paskaa ja sillä siisti. Ei se potilas ole syy niiden resurssien tai osaamisen vähyyteen, eikä tämän tule siitä vasten tahtoaan myöskään kärsiä.

Lisäksi siellä potilaan pään sisällä voi olla muitakin ongelmia kuin fyysinen kärsimys ja nekään eivät kuulu muille.

Elämä ei ole sellainen itseisarvo, jota tulee säilyttää ja pitkittää kenenkään muun kuin ihmisen itsensä vuoksi ja jos tämä ei sitä halua, niin siihen olisi syytä muiden tyytyä. Mutta kun ei, koska ideologia ja kaikenlainen muu hyvesignalointi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Mutta jos haluat tehdä sen kivuttomasti, varmasti onnistuen, "siististi" ja aiheuttamatta traumoja muille ihmisille, tai ilman turhia kuluja ja pelastustoimen resursseja tuhlaamatta siitä tuleekin jo huomattavasti haastavampaa...

Verrattuna siihen toiseen vaihtoehtoon että voit nauttia lääkärin määräämän annostuksen lääkeaineita kotona/sairaalassa ja vaipua siististi ja rauhassa kuolemaan.
Juuri näin, toisaalta pelastustoimen resursseja en "tuossa kohtaa" murehtisi, se on puolueiden (tarkoituksella ei yksittäiset kansanedustajat) päätettävissä että mihin niitä resursseja tarvitaan/käytetään ja nyt valitulla linjalla niitä on päätetty tuhlata itsarin tehneisiin kun vaihtoehtoja ei anneta.

Lähiomaiset tuosta eutanasian saamattomuudesta myöskin kärsivät, makaat sitten viikkoja nukutettuna sairaalassa tai jos löytävät sinut kotoa naru kaulassa. Jälkimmäistä voi toki pehmittää etukäteen ilmoittamalla että näin tulee sopivana hetkenä käymään. Tietysti se on sitten myöskin ikävää jos kroppaa ei löydetäkään, pahimmillaan joudutaan 7v limboon koska "kadonnut", joten homma pitäisi tehdä siten että kroppa löydetään että se saadaan arkkuunkin asti.

Jäljelle jää tuo "varmasti onnistuen" ja "siististi" ja listaan voisi vieläpä lisätä "itselle edes jollain tavalla mielekkäällä tavalla". 'Kiviä taskuun' ja veteen syrjäisessä paikassa on kieltämättä "varma", mutta itse en kyllä olisi valmis tuolla tavalla lähtemään. Jäljelle jäävät helpot tavat on autolla/prätkällä kallioleikkaus (paikan etsimisen vaiva) tai riittävän korkealta hyppy - joka sekin kyllä vaatii kanttia ja lopputulos on kaikkea muuta kuin "siisti". Helppo, varma ja nopea on sitten kelata se 200km/h ja vastaantulevaan rekkaan, mutta tässä sivullisen traumat ovat järjettömän kovat ja sopivasti kun menee etuakseli rekasta solmuun niin kuolee/vammautuu rekkakuskikin ulosajon seurauksena.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Mutta jos haluat tehdä sen kivuttomasti, varmasti onnistuen, "siististi" ja aiheuttamatta traumoja muille ihmisille, tai ilman turhia kuluja ja pelastustoimen resursseja tuhlaamatta siitä tuleekin jo huomattavasti haastavampaa...

Verrattuna siihen toiseen vaihtoehtoon että voit nauttia lääkärin määräämän annostuksen lääkeaineita kotona/sairaalassa ja vaipua siististi ja rauhassa kuolemaan.
Jos tuo eutanasia tai tuossa varmaan ennemmin kuvaat lääkäriavusteisen itsemurhan, niin todennäköisesti siihen ainakin alkuun tulisi jokseenkin raskas byrokratia. Olettaisin, että ainakin toisen lääkärin konsultaatiota tarvisi tai iah
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta minun mielestäni jokaisella pitää olla oikeus päättää omasta elämästään tai sen päättämisestä ilman keinotekoisia ja ulkopuolisten asettamia rajoja. Jos hoito ei ole asiallista (ei esim. ole juuri noita mainittuja resursseja tai osaamista), niin se on täysin validi syy sanoa että nyt minä en jaksa enää tätä paskaa ja sillä siisti. Ei se potilas ole syy niiden resurssien tai osaamisen vähyyteen, eikä tämän tule siitä vasten tahtoaan myöskään kärsiä.

Lisäksi siellä potilaan pään sisällä voi olla muitakin ongelmia kuin fyysinen kärsimys ja nekään eivät kuulu muille.
En jaksa uskoa, että eutanasia olisi niin kevyt byrokratinen prosessi, että se olisi helpommin hoidettavissa kuin mainittu osaaminen ja resurssit. Joten minusta eutanasia ei noita ratkaise.

Psyykkisiä oireita hoidetaan toki myös saattohoidossa ja ahdistus on yksi yleinen oire. Ahdistuksen vuoksi voidaan myös nukuttaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Juuri näin, toisaalta pelastustoimen resursseja en "tuossa kohtaa" murehtisi, se on puolueiden (tarkoituksella ei yksittäiset kansanedustajat) päätettävissä että mihin niitä resursseja tarvitaan/käytetään ja nyt valitulla linjalla niitä on päätetty tuhlata itsarin tehneisiin kun vaihtoehtoja ei anneta.

Lähiomaiset tuosta eutanasian saamattomuudesta myöskin kärsivät, makaat sitten viikkoja nukutettuna sairaalassa tai jos löytävät sinut kotoa naru kaulassa. Jälkimmäistä voi toki pehmittää etukäteen ilmoittamalla että näin tulee sopivana hetkenä käymään. Tietysti se on sitten myöskin ikävää jos kroppaa ei löydetäkään, pahimmallaan joudutaan 7v limboon koska "kadonnut", joten homma pitäisi tehdä siten että kroppa löydetään.

Jäljelle jää tuo "varmasti onnistuen" ja "siististi" ja listaan voisi vieläpä lisätä "itselle edes jollain tavalla mielekkäällä tavalla". 'Kiviä taskuun' ja veteen syrjäisessä paikassa on kieltämättä "varma", mutta itse en kyllä olisi valmis tuolla tavalla lähtemään. Jäljelle jäävät helpot tavat on autolla/prätkällä kallioleikkaus (paikan etsimisen vaiva) tai riittävän korkealta hyppy - joka sekin kyllä vaatii kanttia ja lopputulos on kaikkea muuta kuin "siisti". Helppo, varma ja nopea on sitten kelata se 200km/h ja vastaantulevaan rekkaan, mutta tässä sivullisen traumat ovat järjettömän kovat ja sopivasti kun menee etuakseli rekasta solmuun niin kuolee/vammautuu rekkakuskikin ulosajon seurauksena.
Sairaalaan tyhjä hissikuilu, viereen pääte, jossa tehdään digitaalinen varmennus pankkitunnuksilla halusta siirtyä saattohoidon viimeiseen vaiheeseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 842
Verrattuna siihen toiseen vaihtoehtoon että voit nauttia lääkärin määräämän annostuksen lääkeaineita kotona/sairaalassa ja vaipua siististi ja rauhassa kuolemaan.
Tämä on itseasiassa jo mahdollista, tai ei ole laissa rangaistavaa. Eli itsemurhaa miettivälle voidaan antaa siihen väline, vaikka tiedetään aikeista.
Tätä ei ilmeisesti ole vain vielä Suomessa testattu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
En jaksa uskoa, että eutanasia olisi niin kevyt byrokratinen prosessi, että se olisi helpommin hoidettavissa kuin mainittu osaaminen ja resurssit. Joten minusta eutanasia ei noita ratkaise.
Ei varmasti olekaan, mutta mielestäni sen pitäisi olla. Enkä nyt tarkoita mitään "rasti ruutuun ja piikki suoneen" -tyyppistä menoa, mutta ei sen siltikään tarvitse olla kotimaiseen tapaan mikään överiksi vedetty byrokratiashow, jos vain henkilö on itse muuten kyvykäs asiasta päättämään.

Se ei tarkoita, etteikö niitä muitakin vaihtoehtoja tulisi kehittää. Nämä eivät sulje toisiaan pois.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
On hienoa jos asiat ovat todella kehittyneet kuten sanoit, seuraamani tapaus on 10+ vuoden takaa.
Jätit valitettavasti vastaamatta siihen miksi minulla ei ole oikeuttaa päättää kuolemastani vaan minun pitää jättäytyä järjestelmän (saattohoidon) armoille kun olen kuolemassa tai näen että on aikani lähteä?
Onhan sinulla oikeus tappaa itsesi koska vain haluat.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Eutanasia keskustelussa itseäni ainakin häiritsee se että miksi muut eläimet voidaan sairauden tai vamman joka aiheuttaa huomattavaa haittaa elämänlaadulle, lopettaa mutta ihmistä ei. Eikös se eläin yhtälailla ajattele ja päätä miten oman elämänsä elää niinkuin ihminenkin.

Toisekseen, keskustelu saisi mukavasti lisäpontta kun itse olisi siinä tilanteessa että mitään ei ole tehtävissä, elämänlaatu on olematonta näin esimerkiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Eutanasia keskustelussa itseäni ainakin häiritsee se että miksi muut eläimet voidaan sairauden tai vamman joka aiheuttaa huomattavaa haittaa elämänlaadulle, lopettaa mutta ihmistä ei.
Itse ainakin näen merkittävän eron eläimen ja ihmisen välillä.

Eikös se eläin yhtälailla ajattele ja päätä miten oman elämänsä elää niinkuin ihminenkin.
Villieläimiä harvemmin viedään piikille, joten pääsääntöisesti se piikille vietävä eläin ei todellakaan ajattele tai päätä miten elämänsä elää.

Toisekseen, keskustelu saisi mukavasti lisäpontta kun itse olisi siinä tilanteessa että mitään ei ole tehtävissä, elämänlaatu on olematonta näin esimerkiksi.
Niin, kyllä sitä kuolemaa voi jossain tilanteessa kaivata, sehän on aivan ymmärrettävää. Itse toisaalta näen, että terveydenhuollossa on 1000 ja 1 muuta ongelmaa korjattavana ennen mahdollista eutanasian laillistamista. En toisaalta näe suurta eroa palliatiivisen sedaation ja eutanasian välillä ja tuohan on jo olemassa eli ehkä ongelmana on nimenomaisesti ainoastaan saattohoidon laadun (ja erityisesti palliatiivisen sedaation saatavuuden) parantaminen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Tämä on itseasiassa jo mahdollista, tai ei ole laissa rangaistavaa. Eli itsemurhaa miettivälle voidaan antaa siihen väline, vaikka tiedetään aikeista.
Tätä ei ilmeisesti ole vain vielä Suomessa testattu.
Tästä ei taida olla kuin käräjäoikeuden päätös, mutta surmasta neljän vuoden tuomio.

 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Itse ainakin näen merkittävän eron eläimen ja ihmisen välillä.
Eutanasian tapauksessa minä en. Lemmikki on ihan yhtä perheenjäsen kuin kuka tahansa muukin. Enempi minua kirpaisi se kun meidän koiria ja kissoja on haudattu kuin jonkun random tädin/sedän kuolema. Ihan yhtä lailla voitaisiin ihmisenkin lähtöä helpottaa, vaikka toki se lopullisen päätöksen tekemistä surullista onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tästä ei taida olla kuin käräjäoikeuden päätös, mutta surmasta neljän vuoden tuomio.

Tuohan tapahtui siis kotona, ja sellaiset kuolemat tutkitaan vähän tarkemmin. Muissa laitoksen omaisissa yms jne paikoissa missä potilaat lähtökohtaisesti tulee kuolemaan, niin eipä niitä kukaan tutki.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Tuohan tapahtui siis kotona, ja sellaiset kuolemat tutkitaan vähän tarkemmin. Muissa laitoksen omaisissa yms jne paikoissa missä potilaat lähtökohtaisesti tulee kuolemaan, niin eipä niitä kukaan tutki.
Meinaat, että lääkäri voi antaa sairaalassa lääkkeet, jotka potilas ottaa ja kuolee, niin ongelmaa ei ole koska tätä ei tutkita?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 842
Tästä ei taida olla kuin käräjäoikeuden päätös, mutta surmasta neljän vuoden tuomio.

Oikeus oli sitä mieltä, että itsemurhan tehnyt nainen ei ollut pätevä tekemään päätöstä itsemurhasta. Olisi pitänyt tehdä henkisestä kyvykkyydestä tutkimus ennen itsemurhaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Meinaat, että lääkäri voi antaa sairaalassa lääkkeet, jotka potilas ottaa ja kuolee, niin ongelmaa ei ole koska tätä ei tutkita?
Sen verran harmaalla alueella mennään, etten avaa tätä yhtään enempää.

Itse en terveydenhuolto alalla työskentele, enkä koskaan ole työskennellyt, eikä ole koulutustakaan.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Itse ainakin näen merkittävän eron eläimen ja ihmisen välillä.



Villieläimiä harvemmin viedään piikille, joten pääsääntöisesti se piikille vietävä eläin ei todellakaan ajattele tai päätä miten elämänsä elää.
.
Ihmiset on eläimiä. Olet tietty oikeutettu näkemykseesi. Itse olen eri mieltä. Eläimeltä ei ole kysytty haluaako kuolemaa ja sitten hänet tapetaan. Vaikeahan tuota on samaan aikaan oikeuttaa ja avustettua itsemurhaa vastustaa.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Ihmiset on eläimiä. Olet tietty oikeutettu näkemykseesi. Itse olen eri mieltä. Eläimeltä ei ole kysytty haluaako kuolemaa ja sitten hänet tapetaan. Vaikeahan tuota on samaan aikaan oikeuttaa ja avustettua itsemurhaa vastustaa.
En vastusta avustettua itsemurhaa, mutta toisaalta tapan ja annan tappaa eläimiä mm. ravinnokseni ja mielelläni lihaa syönkin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
939
Itse ainakin näen merkittävän eron eläimen ja ihmisen välillä.
Niin näen minäkin siksi pidänkin aika absurdina että eläin voi ottaa piikin mutta ihminen jätetään sänkyyn kuolemaan janoon ja nälkään eli kidutetaan kuoliaaksi.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Niin näen minäkin siksi pidänkin aika absurdina että eläin voi ottaa piikin mutta ihminen jätetään sänkyyn kuolemaan janoon ja nälkään eli kidutetaan kuoliaaksi.
Kuulostaa aina niin kovin dramaattiselta, kun sanotaan ihmisen kuolevan janoon tai nälkään, kun kuoleva ihminen tuskin kumpaakaan noista Suomessa tuntee.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Niin näen minäkin siksi pidänkin aika absurdina että eläin voi ottaa piikin mutta ihminen jätetään sänkyyn kuolemaan janoon ja nälkään eli kidutetaan kuoliaaksi.
Mikä juttu tämä nyt on, että janolla ja nälällä kidutetaan kuoliaaksi?
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Suurin osa vanhuksista on aliravittuja ja tämä vaikuttaa vakavasti terveyteen.


Sairaaloissa ja saattohoidossa paskat housuissa ilman riittävää ravintoa.


Kotihoitajat eivät varmistuneet dementoituneen vanhuksen ravinnon ja nesteen saannista, vanhus kuoli.

 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Eutanasiasta kun puhutaan, taidetaan yleensä tarkoittaa kuolemansairaita tai jatkuvassa tuskassa eläviä. Kannatan kivutonta tietä pois. Toki jos ei ole kuolmansairas, niin sitten prosessissa tulisi olla sopiva harkinta-aika. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos henkilö on fyysisesti kykenevä itse tekemään sen viimeisen painalluksen (tmv.), niin sitten se pitää myös itse tehdä. Nykytekniikalla jos kykenee halunsa eutanasiaan ilmaisemaan, niin löytyy myös tekninen ratkaisu tehdä se "painallus" itse. Kenellekään sairaalan henkilökunnalla tällaisia velvollisuuksia ei tietysti tule tulla. Myös itsemurhajärjestelmän latausvelvoitetta ei tule asettaa kenellekään, jonka arvojen vastaista tämä on.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Eutanasiasta kun puhutaan, taidetaan yleensä tarkoittaa kuolemansairaita tai jatkuvassa tuskassa eläviä. Kannatan kivutonta tietä pois. Toki jos ei ole kuolmansairas, niin sitten prosessissa tulisi olla sopiva harkinta-aika. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos henkilö on fyysisesti kykenevä itse tekemään sen viimeisen painalluksen (tmv.), niin sitten se pitää myös itse tehdä. Nykytekniikalla jos kykenee halunsa eutanasiaan ilmaisemaan, niin löytyy myös tekninen ratkaisu tehdä se "painallus" itse. Kenellekään sairaalan henkilökunnalla tällaisia velvollisuuksia ei tietysti tule tulla. Myös itsemurhajärjestelmän latausvelvoitetta ei tule asettaa kenellekään, jonka arvojen vastaista tämä on.
Miksei sairaalassa voisi olla palkattu henkilö, joka painaa nappia, jos potilas ei siihen kykene? Sitäpaitsi onhan siellä nytkin henkilöitä, jotka painaa virtakytkintä jolla hengityskone kytketään pois päältä ja potilas sen takia kuolee.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 144
Itse kannatan eutanasiaa, mutta aletaan olla aika paradoksaalisessa tilanteessa, jos eutanasia on sallittu, mutta kannabis ei ole sallittu kivunhoidossa.... Tällä hetkellä käytännössä ei ole sallittu, ei sitä juuri kukaan laillisesti saa, nyt vielä harvempi kuin takavuosina, ja ne ketkä saa maksaa siitä itsensä "kipeämmäksi".

Jotain potilasta voisi tuollainen tilanne vituttaa siinä määrin reilusti, että suorastaan tapattaa itsensä. ;) No pun intended...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Miksei sairaalassa voisi olla palkattu henkilö, joka painaa nappia, jos potilas ei siihen kykene? Sitäpaitsi onhan siellä nytkin henkilöitä, jotka painaa virtakytkintä jolla hengityskone kytketään pois päältä ja potilas sen takia kuolee.
Tai joku dead man´s switch. Esim laite, nappi mihin potilas ei koske vaikka 12 tuntiin, niin systeemi aktivoituu ja lähtee syanidit suoneen.

Samalla tuli mieleen, että oli joku dilemma ettei saattaisi löytyä henkilöä joka hoitaisi nämä terminaalitapaukset. No mähän voisin tuota tehdä uutena duunina, ei olisi ongelma. Tunnin koulutus varmaan riittää suunnilleen. Siis tuosta eutanasian kieltämisestä ja "moraalisista" syistä.

Kyllä minutkin saa lopettaa siinä kohtaa kun alkaa menemään liian hankalaksi.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Miksei sairaalassa voisi olla palkattu henkilö, joka painaa nappia, jos potilas ei siihen kykene? Sitäpaitsi onhan siellä nytkin henkilöitä, jotka painaa virtakytkintä jolla hengityskone kytketään pois päältä ja potilas sen takia kuolee.
Joo no hengityskoneen poiskytkeminen ei ehkä oikein ollutkaan sellainen tilanne josta puhuin. Siinä ollaan tilanteessa, jossa henkilö ei eutanasiaa enää ole pyytelemässä. Tuo on itseasiassa hyvinkin hankala tilanne, kun ko. henkilö ei ole päättämässä elämänsä lopettamisesta, mutta kaipa tuollaiseen ratkaisuun päädytään vain kun ollaan todettu, että henkilö ei enää ikinä tule tajuihinsa.

Kun sen tekee itse, niin onpa ainakin yksi varmistus vielä lisää. Pitää todella olla valmis ottamaan se henki itseltään pois. No tämä on vain minun mielipiteeni asiasta. Puolestani jokaisen itsemurha pitäisi tehdä helpommaksi. Se nokkakolari ja sivullisten tappaminen/järkyttäminen ei pitäisi olla helppo tapa lähteä. Toki tällainenkin vaatisi sitten sopivaa varmennettua pitkäaikasita päätöstä, ja jos tällainen järjestelmä olisi, ehkä harvempi riistäisi henkensä hetken mielijohteesta.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Suurin osa vanhuksista on aliravittuja ja tämä vaikuttaa vakavasti terveyteen.


Sairaaloissa ja saattohoidossa paskat housuissa ilman riittävää ravintoa.


Kotihoitajat eivät varmistuneet dementoituneen vanhuksen ravinnon ja nesteen saannista, vanhus kuoli.

Epäilemättä vanhusten hoidossa on epäkohtia, mutta ihmettelen suuresti, miten eutanasian hyväksyminen asiaa millään lailla korjaa. Todennäköisesti (eutanasian hyväksyminen) edelleen syö resursseja vanhustenhoidosta, jos vanhusten ja terveyden hoidon kakkua ei kokonaisuudessaan lisätä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Epäilemättä vanhusten hoidossa on epäkohtia, mutta ihmettelen suuresti, miten eutanasian hyväksyminen asiaa millään lailla korjaa. Todennäköisesti (eutanasian hyväksyminen) edelleen syö resursseja vanhustenhoidosta, jos vanhusten ja terveyden hoidon kakkua ei kokonaisuudessaan lisätä.
Se korjaisi ainakin jollakin tasolla sen, ettei ihmisten tarvitsisi samalla tavalla pelätä joutuvansa hylättynä noihin hoitolaitosten syövereihin paskavaipat makuuhaavoja hiertäen. Ei minua ainkaan kiinnosta tässä keskustelussa rahan säästäminen, vaan inhimillisen kärsimyksen vähentäminen.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Se korjaisi ainakin jollakin tasolla sen, ettei ihmisten tarvitsisi samalla tavalla pelätä joutuvansa hylättynä noihin hoitolaitosten syövereihin paskavaipat makuuhaavoja hiertäen. Ei minua ainkaan kiinnosta tässä keskustelussa rahan säästäminen, vaan inhimillisen kärsimyksen vähentäminen.
On täysin naurettava ajatus, että vanhustenhoidon ongelmat jollain lailla eutanasian laillistamisella korjaantuisivat. Eikä sellaista ajatusvirhetta korjaa mikään raflaava kirjoitus paskavaipoista ja makuuhaavoista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
On täysin naurettava ajatus, että vanhustenhoidon ongelmat jollain lailla eutanasian laillistamisella korjaantuisivat. Eikä sellaista ajatusvirhetta korjaa mikään raflaava kirjoitus paskavaipoista ja makuuhaavoista.
Raflaava kirjoitus? Kyllä tuo on ihan todellisuutta ja siitä on kokemusta omassakin suvussa aivan liikaakin.

En ole väittänyt, että kaikki vanhustenhoidon ongelmat eutanasialla korjaantuisivat. Tämä on selvä jo siinäkin mielessä, että Suomessa prosessi tulisi takuuvarmasti olemaan niin kankea ja rajoitettu, siitä ei olisi juuri mitään hyötyä. Haluaisin silti kuvitella että olisi vielä joskus mahdollista, että mikäli sairastuisin sillä tavalla että joudun elämään muiden armoilla jossakin hoitolaitoksessa, niin voisin jo etukäteen tehdä päätöksen etten hyväksy sitä ja että minut saa siinä vaiheessa viimeisen konjakin tarjoamisen jälkeen laittaa nukkumaan ja kärrätä lähimmälle tunkiolle.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 909
Raflaava kirjoitus? Kyllä tuo on ihan todellisuutta ja siitä on kokemusta omassakin suvussa aivan liikaakin.

En ole väittänyt, että kaikki vanhustenhoidon ongelmat eutanasialla korjaantuisivat. Tämä on selvä jo siinäkin mielessä, että Suomessa prosessi tulisi takuuvarmasti olemaan niin kankea ja rajoitettu, siitä ei olisi juuri mitään hyötyä. Haluaisin silti kuvitella että olisi vielä joskus mahdollista, että mikäli sairastuisin sillä tavalla että joudun elämään muiden armoilla jossakin hoitolaitoksessa, niin voisin jo etukäteen tehdä päätöksen etten hyväksy sitä ja että minut saa siinä vaiheessa viimeisen konjakin tarjoamisen jälkeen laittaa nukkumaan ja kärrätä lähimmälle tunkiolle.
Offtopiciahan tämä kokonaan on, mutta haaveesi ei todennäköisesti toteudu, jos teidän suvussanne on tapana ja todellisuutta ollut työntää ihmiset laitokseen paskavaipoissa ja makuuhaavoissa makaamaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Offtopiciahan tämä kokonaan on, mutta haaveesi ei todennäköisesti toteudu, jos teidän suvussanne on tapana ja todellisuutta ollut työntää ihmiset laitokseen paskavaipoissa ja makuuhaavoissa makaamaan.
Ai että kun olikin näppärä sivallus. Teillä varmaan muistisairaat aivohalvauspotilaat ja muut vastaavat hoidetaan kotona ja kaikilla sukulaisilla on niin paljon lapsia ja muita läheisiä, että nämä toimivat 24/7 ammattitaitoisina ja pyyteettöminä omaishoitajina? Hyvä jos näin, mutta meillä ei tosiaan ole ihan joka sukuhaaran kohdalla kyetty samaan.

Myös yksi kappale aivokasvaimen aiheuttamia kuolemia mahtuu kokemusten arkkuun ja siinäkään tilanteessa ei vuosien ajan jatkuneiden leikkausten ja hoitojen ehtoopuolella auttanut kuin seurata sivusta kituvan ja kärsivän ihmisen hidasta hiipumista elävien kirjoista. Potilaan lähiomaiset ja lapset roikkuivat henkisesti samassa hirressä koko tuon ajan, vaikka kaikille oli tiedossa ettei mitään ole enää tehtävissä ja että loppu oli vain vääjäämättömän odottelua. Eutanasia olisi helpottanut reilusti aiemmin, mutta kun ei niin ei.

Mitä muuten tarkoitit tuolla "haaveesi ei todennäköisesti toteudu, jos teidän suvussanne on tapana..." -höpötyksellä? Tuskin minun haave siitä että vakavasti sairastuneet ihmiset saisivat vapaasti päättää kärsimyksensä määrästä ja sen lopettamisesta, on toteutumisensa osalta riippuvainen omien sukulaisten ja muiden tuttavien kautta kuulluista vahvasti miinusmerkkisistä hoitokokemuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Hoitajapulan yhteydessä tätä eutanasiaa ei olekkaan julkisuudessä näin ajateltu kuin tässä keskustelussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Hoitajapulan yhteydessä tätä eutanasiaa ei olekkaan julkisuudessä näin ajateltu kuin tässä keskustelussa.
En ymmärrä miksi joku sanoi että eutanasia kuormittaisi (hoitajia). Käytännössä konsultoidaan kerran/kaksi lekuria ja sitten joku kasvoton byrokraatti tekee toimistossa ratkaisun että onko go vai no-go. Päin vastoin, jokainen ”puolikuollut” kroppa pois osastolta helpottaa nimenomaan juuri hoitapulaa ja myöskin välillisesti pienentää reilusti muita kuluja.

Pitäisi olla niin no-brainer win-win tilanne ihan kaikille osapuolille että tähän on pakko liittyä joku uskonnollinen mörkö että räsänen et kumppanit ei pääsekään taivaaseen jos asiaa kannattaa. Mikään muu ei tätä sekoilua ja saamattomuutta selitä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Itsehän olen palliatiivisessa hoidossa syövän takia ja kieltämättä mielessä käy jatkuvasti se tapa, millä lähden, jos tähän sairauteen kuolen. Syöpään kuoleminen ei kuitenkaan ole sieltä mukavimmasta päästä, toki tämäkin on yksilöllistä ja riippuu syöpätyypistä.

Ilmeisesti syvän sedaation saa siinä vaiheessa, kun olo alkaa olemaan sietämätön. Tieto siitä, että saisi eutanasian, helpottaisi kyllä oloa ja kuolemanpelkoa. En halua kitua sängynpohjalla pahimmillaan kuukausia, vaan siinä vaiheessa kun tilanne on toivoton, haluan hyvästellä läheiset ja lähteä rauhallisesti.
Mutta eikös avustettu itsemurha ole Suomessa täysin laillinen juttu, kunhan on selkeä todiste siitä, että henkilö tosiaan itse kuolemansa aiheuttaa?

Eutanasiaa kannatan ehdottomasti myös.

Tuli vain mieleen, kun lähes kaikki sotkevat nämä kaksi asiaa toisiinsa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Mutta eikös avustettu itsemurha ole Suomessa täysin laillinen juttu, kunhan on selkeä todiste siitä, että henkilö tosiaan itse kuolemansa aiheuttaa?

Eutanasiaa kannatan ehdottomasti myös.

Tuli vain mieleen, kun lähes kaikki sotkevat nämä kaksi asiaa toisiinsa.
Veteen piirretty viiva. Avustettu itsemurha ei ole rangaistavaa, mutta todennäköisesti se olisi siitä huolimatta.


Itsemurhan avustaminen ei ole lähtökohtaisesti Suomessa rangaistavaa, koska sitä ei ole erikseen kriminalisoitu eikä itsemurha ole lainvastaista. Oikeuskäytäntöä ei ole tapauksista, jossa lääkäri olisi avustanut potilasta itsemurhassa. Siten ei ole varmaa vastausta kysymykseen, mitä seuraisi, jos lääkäri avustaisi itsemurhan tekemisessä. Koska terveydenhuollon ammattihenkilöllä on erityinen suojeluvelvoite hoitamiaan potilaita kohtaan, voidaan olettaa, että teko ei jäisi ilman oikeudellisia seuraamuksia.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Mutta ei siinä itsemurhassa avustajana toimivan edes tarvitse olla hoitaja tai lääkäri. Tällä päästään eroon siitä vääristyneestä ajattelusta, että lääkäri ei saisi avustaa itsemurhaa, vaikka todellisuudessa päättävät ihmisten kuolemasta suht rutiininomaisesti (esim. aivokuollut hengityskoneessa).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Mutta ei siinä itsemurhassa avustajana toimivan edes tarvitse olla hoitaja tai lääkäri. Tällä päästään eroon siitä vääristyneestä ajattelusta, että lääkäri ei saisi avustaa itsemurhaa, vaikka todellisuudessa päättävät ihmisten kuolemasta suht rutiininomaisesti (esim. aivokuollut hengityskoneessa).
Saako sulle laittaa viestiä sitten kun tarttee tehdä avustettu itsemurha jollekin? Itse en ainakaan ryhtyisi siihen hommaan nykyisen lainsäädännön vallitsessa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 892

Sveitsin markkinoille on luultavasti piakkoin tulossa tuollaisia tyylikkään näköisiä - Futuramasta tuttuja - itsemurhakoppeja. Etenkin tuo 3D-tulostettavuus on mielenkiintoinen konsepti. Tuollaisenhan voi tulostella kuka tahansa ja missä vain.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467

Sveitsin markkinoille on luultavasti piakkoin tulossa tuollaisia tyylikkään näköisiä - Futuramasta tuttuja - itsemurhakoppeja. Etenkin tuo 3D-tulostettavuus on mielenkiintoinen konsepti. Tuollaisenhan voi tulostella kuka tahansa ja missä vain.
Ei typellä itsemurhan tekemiseen mitään kapselia tarvita. Ei muuta kuin maski naamalle ja letkun kautta typpipullosta virtaamaan. Taju lähtee minuutissa, ja se on sen jälkeen heippa hei täysin kivuttomasti.

Tokihan tuollainen tiivis kapseli varmistaa sen, että siellä typpipilvessä lojuu tarpeeksi kauan. Maskissa on se riski, että se vierähtää pois, ja sitten onkin aivovammainen, jos tuohon leikkiin yksin lähtee.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
284
Yle areenassa on semmoinen dokumentti sarja kuin oikeus kuolla, siinä taitaa tuo kyseinen laatikko olla esillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Vanha ketjukin on jossain varmaan mutta polkaistaan uusi pystyyn. Alkoi tänään ja allekirjoituksia tällä hetkellä 9k.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tuossa:
Niin olikin, jatkot jommassa kummassa, mutta nyt kaikki allekirjoittamaan.

Edellinen ei mennyt läpi eduskunnassa. Nyt oliko näköradion YLE tai maikkarin uutisissa joku lääkäreiden edustaja nikotteli ettei heidän tehtävä ole tappaa ketään vaan yrittää pelastaa. Vastapuoli sanoi että sitten pitää löytää toinen lääkäri joka hoitaa homman.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
695
Ongelmallinen lakialoite siinä mielessä, että se siirtää päätöksen ja näin ollen myös vastuun ihmisen tappamisesta lääkärille. Voiko ketään työn puolesta velvoittaa tappamaan toista ihmistä tai ottamaan tappamista vastuulleen?

Ja toisaalta jos kukin lääkäri saa itse päättää onko potilaan tappaminen omien arvojen mukaista, toteutuuko eutanasiaa toivovan potilaan yhdenmukainen oikeus tulla tapetuksi?

Päätöksenteko ja toteutus voitaisiin toki keskittää asiaan vapaaehtoisesti hakeutuneille lääkäreille, muttei tämäkään täysin ongelmatonta ole. Riittääkö vapaaehtoisia lääkäreitä tarpeeksi selvittämään kunkin potilaan tilanne riittävän kattavasti ja pystytäänkö väärin perustein tehtävään hakeutuvat riittävällä varmuudella seulomaan pois?

En nyt siis ota kantaa eutanasian puolesta tai vastaan, mutta asia on vähän sen sorttinen, että vaikuttaa yksinkertaiselta siihen asti kunnes itse on päättämässä kenet tapetaan ja kenet ei tai painamassa myrkkyruiskun mäntää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 532
Viestejä
4 190 057
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom