Lukijat eutanasiasta: "Minulla on eteneviä sairauksia, tahtoisin tuskattoman lopun"
Maanantai 7.11.2016 klo 19.31
Kansalaisaloite eutanasian laillistamiseksi Suomessa aukeaa maanantaina allekirjoituksille. IL pyysi lukijoita kertomaan, pitäisikö armokuolema laillistaa Suomessa.
(MOSTPHOTOS)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Lääkäriliitto vastustaa eutanasialain säätämistä Suomeen sekä sitä, että lääkäri velvoitettaisiin tekemään eutanasia. (MOSTPHOTOS)
Eutanasian salliminen on pitkään jakanut niin terveydenhuollon ammattilaisten kuin kansalaistenkin mielipiteitä. Pitäisikö Suomen lähteä Hollannin ja Belgian tielle? Eutanasian laillistamista puolustettiin erityisesti tilanteissa, joissa läheisen kärsimyksiä on jouduttu katsomaan läheltä.
"Olen joutunut seuraamaan vierestä niin dementoituneen isoäitini kuin keuhkolaajentumaan kuolleen äitini vuosia jatkunutta kärsimystä. Olen päättänyt, että jos minulla diagnosoidaan parantumaton sairaus, jonka viimeiset ajat eivät ole ihmisarvoisia, lähden maahan, joka sallii eutanasian."
"Ensin seuraat lapsen rankkaa taistelua syöpää vastaan kaksi vuotta, sitten kolme pitkää kuukautta odotat, koska taistelu päättyy ja kivut hellittäisivät. Viimeisenä viikkona lapsi on niin kipeä ja itkee, että haluaa jo kuolla eikä jaksa enää. Et voi kuin odottaa, että kroppa antaa periksi. Eutanasia on mahdollistettava niille, kenellä on kuolema edessä. Lapset ja aikuiset ikään katsomatta. Kuoleman pitäisi olla arvokas eikä tuskainen."
Jossi
"Olen seurannut läheisen kärsimystä hyvästä huolenpidosta ja erinomaisesta kipulääkityksestä huolimatta. Sydän vain kesti ja kesti, samoin hengityselimet, vaikka morfiinilääkitys oli meneillään ja annostuksessa ei säästelty."
"Olen seurannut, mieheni sairastui ALS-tautiin vain 60-vuotiaana. Hän ei pystynyt puhumaankaan, ainoastaan silmät liikkuivat. Hän oli urheilullinen, raitis, työssäkäyvä mies. En ymmärrä lääkärien vastustusta. Olen 67-vuotias nainen, enkä halua letkuja. Mieheni repi ne viimeisillä voimillaan pois."
Aino Helena
Hoitajat kertovat
Aiheeseen ottivat kantaa myös hoitajana työskentelevät. Osaa arvelutti, pystyisivätkö he ammatissaan osallistumaan eutanasiapotilaan kuoleman avustamiseen.
"Olen hoitajana vanhustenhuollossa ja nähnyt miten vanhuksia makaa jopa mahdollisesti vuosia "elävänä vihanneksena" vuodepotilaana. Olen monesti pohtinut, olisiko eutanasia heille armollinen vaihtoehto. Kuitenkin ehkä olen sitä mieltä, että kunnon lääkehoidolla hoidettaisiin kivunlievitys, ja sen lisäksi hyvä perushoito loppuun asti. Luonto hoitaa lopun itse, ja elimistö luovuttaa kyllä kun sen aika on. Itse en pystyisi ajattelemaan, että eutanasiasta tulisi hoitohenkilökunnalle ja lääkäreille velvollisuus osallistua ja olla siinä avustamassa. Tähän en hoitajana pystyisi."
Mimmuli
"Työskentelen itse terveydenhuollossa ja olen tehnyt pitkän uran myös saattohoidossa. Hyvä saattohoito ja sen mahdollistaminen kaikille on tietenkin ykkösasia. Silti, kannatan eutanasiaa."
Ihmisen tahto
"Olen hoitanut muutamia erittäin huonokuntoisia ihmisiä, joilla ainoa joka on toiminut on ollut pää. Kropassa järkyttäviä kipuja, makuuhaavoja yms. Kuuntelemalla heidän toiveitaan eutanasiasta olen itsekin sen kannalla. Enkä ikinä haluaisi olla itse kokemassa samaa. Eutanasian laillistaminen olisi todella hienoa!"
Enkeli
"Olen ollut parkinsonia sairastavan omaiseni omaishoitaja ja nähnyt hänelle koituneen helvetin. En haluaisi kokea samaa."
Puolesta ja vastaan
Osa vastanneista ei ollut seurannut läheisen kärsimyksiä vierestä, mutta oma tulevaisuus saattoi huolettaa.
"Itselläni on eteneviä sairauksia useampia, ja tahtoisin tuskattoman lopun, enkä vain tukehtua."
Eutanasian puolesta
"Kannatan eutanasiaa jos nimenomaan on parantumaton sairaus, eikä ole paranemisen toivoa. Tässä tapauksessa sanoisin kyllä eutanasialle. Mutta sellaisia en ymmärrä, että jotkut haluavat eutanasian vain siksi että haluavat lähteä yhtäaikaa, koska pelko yksinjäämisestä on niin suuri. Siinä tapauksessa ei."
"En todellakaan toivo eutanasian laillistamista! Eutanasian laillistaminen on helppo tapa päästä "epätoivotuista" henkilöistä eroon, eli masentuneista, sekä sairaista, joiden hoito kustantaa yhteiskunnalle "liikaa". Sen sijaan on panostettava ns. kuolemansairaiden kivunlievitykseen ja sen laatuun, sekä ko. ihmisen jäljellä olevan elämän laatuun!"
ProLife
"En ole nähnyt läheisteni kärsivän, saati itse kärsinyt, mutta kannatan vahvasti eutanasiaa, sillä itse en todellakaan halua kärsiä 'turhan' takia kuukausia saati vuosia, jos toivoa paranemiseen ei olisi. Ja jos olisin vihanneksena sairaalassa vuosia, niin miksi kenenkään pitäisi pitää huolta ja käydä katsomassa tyhjää tuijotusta saamatta mitään irti ihmisestä? Toimivat elimetkin saataisiin hyötykäyttöön nopeammin niitä kipeästi tarvitseville."
Schmied22
"Itse ainakin näin vanhana ihmisenä vaadin,että minun sanaani kuunnellaan, jos mulla on kovat kivut, jos en tunne läheisimpiäni ja jos olen hengitysletkun varassa oleva zombi. Toivon, että joku osaa tehdä ratkaisun, joka minuakin miellyttää. Kuinka joku lääkäri, joka on vannonut valan ihmisten eloonjäämisestä ja viimeiseen hengenvetoon elämästä voi määrätä, että olenko zombi vai en."
Määvaan
"Kannatan eutanasiaa. Olin kuolla pari vuotta sitten sydänleikkaukseen, mikä ei mennyt kuin Strömsössä. Tiesin etukäteen leikkauksen vaarallisuudesta ja kerroin ex-vaimolle ja pojilleni, että en halua jäädä letkuihin, jos jotain tapahtuu. Jos olisin saanut eutanasian, olisin ehdottomasti suostunut siihen."
Hannu 71 v