Euroviisut

tässä on yhtenäinen 5 tahdin pätkä jonka voi katsoa olevan täysin sama sävellys. e: 4. tahdissa tosin eri sointu

On tuossa lisäksi V plenun kertosäkeessä lähes täysin sama laulumelodia kuin Tattoon säkeistössä, lukuunottamatta viimeisiä tahteja.
Eli V plenu pre-chorus (0:27) => Tattoo pre-chorus (0:46)
V plenu kertosäe (0:37) => Tattoo 1. säkeistö (0:20)
 
On tuossa lisäksi V plenun kertosäkeessä lähes täysin sama laulumelodia kuin Tattoon säkeistössä, lukuunottamatta viimeisiä tahteja.
Eli V plenu pre-chorus (0:27) => Tattoo pre-chorus (0:46)
V plenu kertosäe (0:37) => Tattoo 1. säkeistö (0:20)

Joo, siihen viittasinkin sillä postini "viidellä tahdilla" – neljä tahtia pre-chorusta ja 1 tahti kertosäettä. Eli myös kertosäkeen alut täsmää ensimmäisen tahtinsa ajan. Sen jälkeen vähemmän; vaikka se sama melodiakuvio toistuukin, niin vähän eri tavoin ja ihan eri soinnuilla.

e: jaa en lukenut postiasi ihan oikein. Kyllä, tuo sama pätee myös Tattoon säkeistön alkuun, koska se onkin melkein sama kuin (Tattoon) kertsi (melodiat on vain eri oktaavissa ja kertsin loppupuolella se jännä u-u-uu-kuvio niiden erona). Mutta erojakin V plenuun on, kun siinä on Tattoon säkeistössä on välissä lisää sointuja, ja tuota melodiajuttua toistetaan tuplasti tiuhempaan kuin V plenussa.

Mutta niin lähellä se on että se on vähintääkin huomionarvoinen sen varsinaisen identtisen kohdan lisämateriaalina.
 
Viimeksi muokattu:
Viimevuonna kaikki omat top ja flop listat menivät päinvastoin, joten tänä vuonna nautitaan vain (hyvistä)" musiikki" esityksistä ja jätetään veikkaaminen fiksummille.
 
Viimevuonna kaikki omat top ja flop listat menivät päinvastoin, joten tänä vuonna nautitaan vain (hyvistä)" musiikki" esityksistä ja jätetään veikkaaminen fiksummille.
Ei kai se mitään haittaa, vaikka menisikin pieleen. Euroviisut ovat aina melkoista arpapeliä, kun lopputulokseen vaikuttaa niin moni asia ajankohtaisesta politiikasta ja ideologioista lähtien, vaikka näiden ei äkkiseltään ajattelisi olevan olennaisia seikkoja tällaisessa kilpailussa.
 
Joo, Suomi on aivan selvästi paras. Australialla ja Saksalla myös oli ihan mielenkiintoiset biisit ja muistaakseni Moldovalla ja Romaniallakin oli ihan jees(?).

Selvästi kuitenkin kisoihin tullut enemmän varianssia eikä pelkkää "I love you suuret tunteet" -paskaa.
 
Kyllä pitää tänä vuonna liputtaa Loreenia, heittämällä paras kaikista, plagiaatti tai ei.
 
Enpäs tienny että viime vuoden voittaja Kalush ja The Rasmus on tehny tällaisen yhteistyöbiisin.

 
Varmaan täälläkin useasti esitetty mielipide, mutta edellisestä Henkan viestistä tuli mieleen, että minkä takia nuo kaikki euroviisubiisit on aina samalla tavalla typeriä ja huonoja? Ihan järkyttävä kontrasti tuolla biisillä ja Rasmuksen euroviisukappaleella. Onko niillä jotain rajoitteita muuta kuin biisin uutuus ja koko perheelle sopiva? Vai meneekö ihan kaikki aina luovaan lukkoon kun ovat päättäneet hakea euroviisuihin?

Alkuperäisellä In the Shadows biisillä Rasmus olisi voittanut sillä tavalla, että kisat olisi voitettu jo ennen ensimmäistä esitystä, mutta sitten kun tunnetut artistit lähtevät euroviisuihin, niin biisit on niin sieluttomia rallatuksia, ettei mitään järkeä ja musiikilliset ansiot näyttää tulleen jostain random generaattorista? Useat yrittää olla itseironisia, mutta käytännössä lopputulos on teennäinen ja vähän tulee sellainen kuva, etteivät ota hommaa tosissaan. Just sen takia Käärijä on niin hyvä, että pystyy vetämään pilke silmäkulmassa ja olemalla niin vilpittömän oloinen, että pakkohan hänestä on pitää. Harva esim. pystyy samalla tavalla ilmoittamaan hakevansa voittoa kuulostamatta omahyväiseltä.

Ei liity edellä sanomaani, mutta meidän pitäisi lähettää Alma euroviisuihin. Aivan täydellinen paketti, hiton hyvä laulaja ja biisin tekijä (tekee nykyään biisejä Miley Curyksellekin), jolle tuo voisi olla sopivaa julkisuutta. Vaikea tosin arvioida miten vaikuttaa imagoon, kun on artistipiireissäkin sympaattisella tavalla katu-uskottava, mutta veikkaisin hänen pystyvän kääntämään sen edukseen. Olisi pakko olla sellainen biisi, että voittaa, mutta hänen tasollaan huonompi biisikin riittäisi. Olettaen, ettei viestin alussa kuvaamani euroviisulukko ei ole oikeasti joku juttu. Muistan kun spotifyssa Alma oli jossain välissä itsellä eniten kuunnelluimpia artisteja ja en edes tiennyt suomalaiseksi.
 
Olettaen, ettei viestin alussa kuvaamani euroviisulukko ei ole oikeasti joku juttu.
Eiköhän kyse ole siitä, että on aika vaikea tehdä hittibiisiä ns. väkisin. Biisin tekijät tekevät satoja ja tuhansia kappaleita, joista murto-osa on isoja hittejä. Monesti vielä tekijätkin yllättyvät itse, mistä biisistä lopulta muodostuu hitti. Tekijä voi pitää kappalettaan parhaana pitkään aikaan, mutta yleisö ei innostukaan. Lisäksi voi olla, että tekijä ehkä valitsee hieman kliseisen biisin osallistumaan euroviisuihin, koska olettaa sellaisen toimivan siellä parhaiten. Tämä nyt vain siis omaa pohdintaa.
 
Eiköhän kyse ole siitä, että on aika vaikea tehdä hittibiisiä ns. väkisin. Biisin tekijät tekevät satoja ja tuhansia kappaleita, joista murto-osa on isoja hittejä. Monesti vielä tekijätkin yllättyvät itse, mistä biisistä lopulta muodostuu hitti. Tekijä voi pitää kappalettaan parhaana pitkään aikaan, mutta yleisö ei innostukaan. Lisäksi voi olla, että tekijä ehkä valitsee hieman kliseisen biisin osallistumaan euroviisuihin, koska olettaa sellaisen toimivan siellä parhaiten. Tämä nyt vain siis omaa pohdintaa.

Juuh hyvin sanottu, samaa uumoilen. Pitäisi ennemmin tehdä hyvä biisi ja sitten päättää osallistua euroviisuihin.

Onkohan tuo Käärijä hype ajoitettu väärin? Tuntuu jo hiipumaan päin (hesarin artikkeli google-hauista). Ei viitsi lyödä vetoa suomalaista vastaan, mutta joku ei pääse top2 kiinnostaisi.

Tuo saksalaisten versio Chahasta on varsin mainio. Paljon parempi kuin heidän oma viisubiisinsä :D




Paljon mukiinmeneviä biisejä tänä vuonna kun nyt näkee viimeisen päälle tehtyjä videoitakin. Tai ainakin itselle oli positiivisia yllätyksiä kun aloin katsomaan tosissaan vedonlyöntimarkkinoita silmällä pitäen.

Tuo Ranskankin biisi vaikuttaa sellaiselta mahdolliselta yllätykseltä. Toisaalta on sen verran stereotyyppisen ranskalainen ja muualla ihmisiä ärsyttää se kulturaalinen ylimielisyys, joten tuskin ihan kärkisijoille pääsee.
 
Käärijälle katsojien äänestyksen voitto vedonlyöntipörssissä kertoimella 1,54 ja Ruotsille 8,8 kertoimella. On kyllä aikalailla historiallinen tilanne.

1683550479562.png


Mahtavaa miten sai kivimiehetkin Käärijä bolerot. Ei varmaan ikinä samalla tavalla panostettu viisuehdokasta Ylen puolesta. Toivottavasti kantaa loppuun saakka toisin kuin edellisessä viestissä pelkäsin.

Käärijä on selvästi herkkä ihminen, joka epäonnistuu esityksessä helpommin kuin joku aina huomionkeskipisteeseen hakeutunut ekstrovertti, mutta toisaalta Käärijän tyyppiset ihmiset on parhaimmillaan aivan huikeita kun kaikki menee putkeen ja yleisö pääsee mukaan fiilikseen.
 
Käärijän pituus 162cm, näytti isommalta kaverilta.

Auts. Selittää herkkyyden.

Mun mielestä oli hienoa, ettei sitä ole lähdetty peittelemään millään tavalla (esim. taustatanssijoiden pituudella). Veikkaan olevan selvä plussa hänelle. Koko euroviisuissa on sellainen itsensä, muiden ja yleisestikin erilaisuuden hyväksyminen ollut aina etusijalla.
 
Mun veikkaus on että Tanska, Saksa ja Ruotsi voisivat saada pisteitä hyvin. Ja toki Suomi kanssa. Olipa riipivää katsoa toi 20min koostevideo, en ole ikinä olllut viisufani. :D
 
Oon aina välillä katsellut noita vedonlyöntitoimistojen pohjalta tehtyjä ennusteita ja Käärijän nousukiito katkesi, kun alkoi harjoitukset pyörimään tuolla paikan päällä. Korvamonitorin kanssa ollut ongelmia, niin laulu kuulostanut vielä huonommalta kuin yleensä. Onkohan tuo vaikuttanut noin kovasti? Parhaimmillaan oli jo voittomahdollisuudet 25% käärijä ja 38% Loreen. Nyt näyttää olevan 22% ja 43%. Vai liekö sitten esiintymistaidot tuolla mediapyörityksessä heikommat kuin kilpakumppanilla, mikä näkyy helposti myös suosiossa.
 
Oon aina välillä katsellut noita vedonlyöntitoimistojen pohjalta tehtyjä ennusteita ja Käärijän nousukiito katkesi, kun alkoi harjoitukset pyörimään tuolla paikan päällä. Korvamonitorin kanssa ollut ongelmia, niin laulu kuulostanut vielä huonommalta kuin yleensä. Onkohan tuo vaikuttanut noin kovasti? Parhaimmillaan oli jo voittomahdollisuudet 25% käärijä ja 38% Loreen. Nyt näyttää olevan 22% ja 43%. Vai liekö sitten esiintymistaidot tuolla mediapyörityksessä heikommat kuin kilpakumppanilla, mikä näkyy helposti myös suosiossa.

Tuskin tuolla kukaan harjoituksissa laittaa mitään ekstraa esiintymispuoleen. Eiköhän siinä keskitytä siihen että koreografiat ja tekniset asiat saadaan hiottua mahdollisimman hyviksi. Ja jos monitoroinnin kanssa on ongelmaa eikä laulaja kuule itseään tai taustoja kunnolla, niin se vaikuttaa aika helposti heti muihinkin osa-alueisiin. Tänään illalla se vasta nähdään miten se homma onnistuu Käärijän osalta.
 
En minä voittoon jaksa uskoa yhtään, mutta hyvin luultavasti Suomi nähdään hyvinkin korkeilla sijoilla eikä tartte kieriä taas kansallisen häpeän kourissa kun Suomi jöpöttää jämäsijoilla.
 
Mihinkäs aikaan tämä vihreä Cha Cha Cha nähdään lavalla? Kisathan alkaa klo2200?
 
Mihinkäs aikaan tämä vihreä Cha Cha Cha nähdään lavalla? Kisathan alkaa klo2200?
Tämän artikkelin mukaan joskus puolen yön paikkeilla.

Suomi kilpailee 1. semifinaalissa tiistaina 9. toukokuuta. Suora lähetys alkaa kello 22 Suomen aikaa ja kestää ennakkotietojen mukaan kello 00.15 asti. Käärijä kilpailee esiintymispaikalla 15, eli hän nousee viimeisenä lavalle.

Artikkelia ei muuten kannata lukea, kun siellä taas Suomen virallinen aikavyöhykehörhö T.Partonen sekoilee ja suosittelee, ettei kukaan valvoisi niin myöhään. :D
 
Yllättävän soiva biisi Suomella, kuulin viikko sitten fyssarilla radiosta ja en tiennyt mikä ja kuka kunnes sanoivat biisin loputtua.

IMG_1427.jpeg
 
15 esitystä, a 3 min + välitauhkat.. ja onhan siellä ny vielä äänestykset sun muut lähetyksessä mukana joten Suomi esiintynee varmaa joskus 2315.
 
No ei heittäny ku viidellä minuutilla arvio. :D
Eiköhä tolla finaaliin mennä vaikka vähän ääni värisikin. :cigar2:
 
Vähän laulu lopussa ontui mutta jatkoon varmasti ja ääni finaaliin kuntoon.

Loreen oli kyllä vakuuttava taas..
 
Sanoko ne, että ovat avanneet muulle maailmalle äänestysmahdollisuuden, eli tyyliin Venäjälle ja Intialle. Saas nähdä tuleeko yllätyksiä.

Pidin itse Norjan biisistä. Sellainen esiintyjä, että voi parantaa finaalissa vielä paljon.
 
Sanoko ne, että ovat avanneet muulle maailmalle äänestysmahdollisuuden, eli tyyliin Venäjälle ja Intialle. Saas nähdä tuleeko yllätyksiä.

Pidin itse Norjan biisistä. Sellainen esiintyjä, että voi parantaa finaalissa vielä paljon.
Muu maailma saa äänestää, mutta heidän osuus kokonaisuusäänistä on kuitrnkin vähäinen. Eli "muu maailma" vastaa käsittääkseni äänipainoissa samaa kuin mikä tahansa yksittäinen Euroopan maa.
 
Oliko vokaalien äänimiksaus Käärijällä ihan persiillään? Kuulosti tv-lähetyksessä ihan karmealta. Tarkistin vielä UMK-lähetyksen ja vokaalit oli paljon paremmat.
 
No ei heittäny ku viidellä minuutilla arvio. :D
Eiköhä tolla finaaliin mennä vaikka vähän ääni värisikin. :cigar2:

Joo eiköhän, ihmettelin tota äänen värinää, liekö sitten jännittänyt. Mutta vaikkei pääsis ees jatkoon, niin Jere on tehnyt hyvää työtä.
 
Loreen on minun mielestäni sekä teknisesti, että myös sävellyksen osalta ihan eri tasolla kuin mikään muu esiintyjä. Finaalissa lauantaina voi olla jotain yritystä mm. Ranskalla ja torstaina toisessa semifinaalissa ehkä Australialla, mutta saa nyt nähdä. Ja onhan näissä nähty kaikenlaisia yllätyksiäkin. Mm. Tsekki edustaa sellaista diskomaista slaavityyliä, joka viime vuonna pärjäsi hyvin, vaikka ei ehkä ensikuulemalta siltä tuntuisikaan.

Oliko vokaalien äänimiksaus Käärijällä ihan persiillään? Kuulosti tv-lähetyksessä ihan karmealta. Tarkistin vielä UMK-lähetyksen ja vokaalit oli paljon paremmat.
UMK:ssa oli äänenlaatu ainakin Ylen lähetyksessä (oliko niitä muitakin?) ihan kakkelia ja siitä oli täälläkin puhetta aiemmin, mutta oli se silti parempi esitys itse artistilta kuin nyt. Nyt vaikutti vähän ääni pettävän ja vaikutti paikoin lähinnä värisevältä puhumiselta, kuten tässä kohdassa.

Median ja juontajien yletön hehkutus Käärijän loputtomasta parhaudesta tulee korvista. Ja joo joo, se kuuluu Euroviisuihin, mutta jotain rajaa.
Sanoko ne, että ovat avanneet muulle maailmalle äänestysmahdollisuuden, eli tyyliin Venäjälle ja Intialle. Saas nähdä tuleeko yllätyksiä.
Jotain sellaista höpisivät, mutta en tiedä mitä maita se sitten käsittää. Lieneeköhän niillä pr-tyylisillä yleisöäänillä olla todellisuudessa hirveästi painoarvoa muutenkaan?

Oli miten oli, upea esitys oli tuo ensimmäisen semifinaalin jälkeen tullut Ukrainan sotaan viittaava coveri Duran Duranin Ordinary Worldista. Se mikälieneekään kehopositiivinen höyhentäti ei oikein lähtenyt, mutta muuten esitys oli visuaalisesti upea ja koskettava.
 
Viimeksi muokattu:
Loreen on minun mielestäni sekä teknisesti, että myös sävellyksen osalta ihan eri tasolla kuin mikään muu esiintyjä.

Loreen on hurmaavalta vaikuttava ihminen ja hyvä laulaja, mutta biisi on aika paljon napsittu muilta (esim. Mika Newton).
 
Loreen on hurmaavalta vaikuttava ihminen ja hyvä laulaja, mutta biisi on aika paljon napsittu muilta (esim. Mika Newton).
Niinhän ne kaikki, jos oikein kaivellaan. Perinteistä euroviisuhössötystä tämäkin.

Se reilun 5 sekunnin pätkä muuten täysin erilaisesta biisistä ei ole tässä olennaista.
 
Moldova oli kyllä hakenu vaikutteensa suoraan Ukrainan viime vuoden voittobiisistä.
 
Loreen on hurmaavalta vaikuttava ihminen ja hyvä laulaja, mutta biisi on aika paljon napsittu muilta (esim. Mika Newton).
Käärijän biisi on monipuolisempi, erilaisia kohtia ja puolen välin jälkeen muuttuu ihan erilaiseksi. Kestää kuuntelua. Loreenin biisiin ei taas ole keksitty oikeastaan mitään parin kertsin jälkeen ja loppuun taas kertsi. Loreen on vaan hemmetin kova kiekaaja, että ammatti tuomarit laittaa sen ykköseksi. Käärijän biisi on kansankiihotus biisi mikä maistuu varsinkin keski-, etelä- ja itä-euroopassa. Kyllä tässä mahdollisuudet voittoon on. Lauantaista voi tull jännittävä.
 
Oliko vokaalien äänimiksaus Käärijällä ihan persiillään? Kuulosti tv-lähetyksessä ihan karmealta. Tarkistin vielä UMK-lähetyksen ja vokaalit oli paljon paremmat.

Taustanauhoja on jouduttu vetämään uusiksi Euroviisujen sääntöjen mukaan, joten tuokin vaikuttaa siihen kuinka laulajan ääni kuuluu kappaleessa. Siellä ei ilmeisesti saa olla laulajan omia lauluraitoja ollenkaan, eikä päämelodiaa saa myöskään laulaa. Stemmat on ok. Täten myös säkeistöstä on jouduttu poistamaan Käärijän itse laulamia tuplauksia ja korvaamaan niitä toisella laulajalla.
 
Kyllä sieltä vois tulla jopa voitto tai ainakin top 3 paikka. Hieno ja sopivan sekopäinen biiisi. Miellyttää myös se, miten paljon biisi muuttuu alusta loppuun.
 
Kyllä sieltä vois tulla jopa voitto tai ainakin top 3 paikka. Hieno ja sopivan sekopäinen biiisi. Miellyttää myös se, miten paljon biisi muuttuu alusta loppuun.
Ei voi tulla voittoa koska voittajan käytännössä valitsee tuomarit. Loreen on vaan parempi laulaja ja euroviisut on loppupelissä laulu kilpailu.
 
Ei voi tulla voittoa koska voittajan käytännössä valitsee tuomarit. Loreen on vaan parempi laulaja ja euroviisut on loppupelissä laulu kilpailu.

Miten tuomarit sen valitsee, kun niiden painoarvo on vain n. 50 %? Ja se nimenomaan ei ole laulamiskilpailu vaan "song contest", eli parasta kappaletta ja esitystä valitaan. Laulutaito on vain yksi tuomariston kriteereistä, ja varsinkin yleisöäänestyksessä sen painoarvo on aika olematon loppujen lopuksi.
 
euroviisut on loppupelissä laulukilpailu.

Ei ole ollut pitkään aikaan mikään parhaimman laulun ja/tai tulkinnan näyttämö (jos koskaan), vaan viihdekilpailu, joka on myös voimakkaasti poliittinen ja usein myös kovin käsikirjoitetun oloinen. Niin typeriä rallatuksia on päässyt finaaliin ja jopa aikoinaan voittanut, että morjens. Jos se olisi nimenomaan absoluuttinen laulukilpailu niin miten ihmeessä Käärijä on edes finaalissa? :D
 
Muu maailma saa äänestää, mutta heidän osuus kokonaisuusäänistä on kuitrnkin vähäinen. Eli "muu maailma" vastaa käsittääkseni äänipainoissa samaa kuin mikä tahansa yksittäinen Euroopan maa.

Jooh niinpä on. Yleisöäänet menee samalla logiikalla kuin tuomaristonkin (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 ja 12) maakohtaisesti. Ihan hyvä, että maan suhteellinen äänestysjakauma ratkaisee ja eikä absoluuttiset äänet. Mikko Silvennoinen taisi peränkuuluuttaa ei ehkä niin hienovaraisesti taktista äänestämistä.

Käärijän esitys oli kyllä huono UMK:n verrattuna. Todella monella muullakin oli epävireistä laulamista. En ymmärrä tuota Loreen hehkutusta, mutta kieltämättä omassa sarjassaan laulajana/esiintyjänä ja varmaan voiton lopulta nappasee. Mun mielestä Maltan esitys olisi saanut mennä jatkoon, mutta vaikea olla samaanaikaan komiikko, esiintyjä, laulaja ja räppäri.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vaikutti vähän ääni pettävän ja vaikutti paikoin lähinnä värisevältä puhumiselta, kuten tässä kohdassa.
Tähän liittyen kommenttia myös Ilta-Sanomien Mikael Mattilalta:

Kun mäkikotka levytti takavuosina sellaisia ikivihreitään kuin Yllätysten yö, Vain mäkimies voi tietää sen tai Markiisi de Sade, pelastettiin kappaleiden olennaiset koukut ja melodiat varsin runsailla taustalauluilla. Olympiavoittajan itsensä käsitys laulun vireestä oli sen verran idiosynkraattinen.

Samoin meneteltiin myös Käärijän tapauksessa.

Kun kappaleen vapahtava, nousuhumalainen kliimaksi kajahti, kuului lähetyksessä enemmän Aija Puurtisen kulisseista luikauttavaa taustakuoroa kuin itse Käärijä Pöyhöstä. Tanakka etukeno laimeni seitinohueksi, kun solisti hautautui kuorojen alle.

Syy: sama kuin Nykäsellä. Jotenkin tilanne piti kaunistaa, koska onhan tuo meidän Jere vähän heikommanpuoleinen laulaja.

----

Euroviisujen tiukka linja erottaa, kuka on laulutulkitsijana oikeasti kovinta kärkeä. Sinne Jere Pöyhösen ohut, hieman hengästynyt esitys ei vielä riitä.

Tähän asti kansakuntamme itsetunto roikkui kahden hihan varassa. Semifinaalin myötä paljastui, että todellisuudessa sitä pitikin ilmassa autotunen hauras siima.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom