• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Arvatkaa vain, minkälaisen vaaliaseen PS ja KD tästä saavat. Joka kerta, kun etelässä perseilevät noiden rahojen suhteen, niin tämä on hyvä nostaa esille ja varsinkin vaalien alla. Keskustan ja Kokoomuksen kannatus varmaan laskee sitä mukaan, kun näitä uutisia alkaa tulemaan. Ei Italiaa tai euron valuvikoja tällä pelasteta.
 
Niin ja niitä muita paketteja odotellessa. Miten hallitus meinaa ne 'myydä' kansalaisille, kun tämäkin oli kertaluonteinen ja tarkkarajainen.
 
Arvatkaa vain, minkälaisen vaaliaseen PS ja KD tästä saavat. Joka kerta, kun etelässä perseilevät noiden rahojen suhteen, niin tämä on hyvä nostaa esille ja varsinkin vaalien alla. Keskustan ja Kokoomuksen kannatus varmaan laskee sitä mukaan, kun näitä uutisia alkaa tulemaan. Ei Italiaa tai euron valuvikoja tällä pelasteta.


Voi kun se olisikin niin että Suomalaisilla olisi järkeä päässä mutta kun ei. Punikkeja äänestetään vappusatanen silmissä eikä ymmärretä asioita niinkuin ne on. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan, Suomalaisen tai pitäisikö sano jo euvostolaisen muisti on lyhyt ja uurnilla taas vappusatanen silmissa punikkeja tai vasureita/virheitä äänestetään. No täytyy todeta että kansa saa arvoisensa eduskunnan ja tänään se kiteytyi äänestyksessä, Suomen kansa on pässi!
 
Minkälainen tuo Espanjan palkkataso yleisesti ottaen on it-alalla? Vähän saattaisi houkuttaa nuo neljän päivän työviikot. :psmoke:


En tiedä espanjasta mutta Portugaliin muutto on ollut suunnitelmissa. Vielä pitäis tovi jaksaa työelämässä ja sitten kyllä nostelen kytkintä hölmölästä kohti etelän lämpöä ja edullista elämistä.
 
Onko vielä tiedossa jotain eu-maata joka voisi kaataa paketin? Jospa joku muu eu-maa suojelisi Suomea Eu:lta kun suomen omat päättäjät eivät sitä tee.
 
Äänestys meni aika pitkälti ennakkokaavailujen mukaan. Ilmeisesti jäi lopulta 7 äänestä kiinni paketin kaatuminen. Jos tyhjää äänestäneet kokoomuslaiset (2kpl) olisivat äänestäneet vastaan poissaolleiden vasemmisto tukipakettikriitikkojen (2kpl) lisäksi, niin sitten olisi puuttunut enää 3 ääntä. Kantaansa empinyt Wallinheimo äänesti lopulta paketin puolesta.
 
Suomen eduskunta hyväksyi kiistellyn EU-elpymispaketin äänin 134-57. Tyhjiä ääniä oli 2 ja poissa 6 kansanedustajaa.
Hallitus äänesti yhtenä rintamana paketin puolesta lukuun ottamatta ei-äänet antaneita keskustan Hannu Hoskosta ja Tuomas Kettusta.
Hallituspuolueiden kansanedustajista poissa olivat Katja Hänninen (vas.), Kimmo Kiljunen (sd.), Katri Kulmuni (kesk.), Markus Mustajärvi (vas.), Jari Myllykoski (vas.) ja Johannes Yrttiaho (vas.).

Oppositiopuolue kokoomuksen äänet jakautuivat: 26 äänesti paketin puolesta, 10 vastaan ja 2 tyhjää.
Muilta osin oppositio äänesti yhtenäisesti pakettia vastaan.
Kokoomuslaisista pakettia vastaan äänestivät Heikki Autto, Markku Eestilä, Janne Heikkinen, Timo Heinonen, Terhi Koulumies, Mia Laiho, Paula Risikko, Wille Rydman, Janne Sankelo ja Heikki Vestman. Tyhjää äänestivät Pia Kauma ja Kari Tolvanen.


Kokoomuksesta löytyi sentään muutamia selkärankaisia. Ei vaan riittänyt kaatamiseen rahan lahjoitukseen euroopalle. Tosi iso harmi!
Kun kokoomuksen jaat olisi äänestäneet tyhjää, niin paketti olisi kaatunut.
 
Niin ja niitä muita paketteja odotellessa. Miten hallitus meinaa ne 'myydä' kansalaisille, kun tämäkin oli kertaluonteinen ja tarkkarajainen.
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".
 
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".
:sclap:
 
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".


Tämä hyväksytty paketti on juuri niin hyvä kun 30-kymppisen kaupankassan kokemuksella voi neuvotella, get over it.
 
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".
Jotain tällaista epäilen että jokusen vuoden päästä kuullaan kun on seuraavan kerran etelän vetelillä käsi ojossa. Joka kerta on kertaluontoinen. Kyllä Karpo tiesi, tämän maan nimi voisi olla Hölmölä.



Suomi on pitkään tunnettu Euroopassa tiukan talouskurin maana.
Harmillista vaan Suomen kansan kannalta, kun tiukka talouskuri tarkoittaa sitä, että omalle kansalle jaetaan niukkuutta, jotta rahat voidaan lapioida muualle Eurooppaan. Vastineeksi saadaan "poliittista pääomaa" eli ei mitään.

Vastoin valtiosääntöoikeuden ja EU-oikeuden asiantuntijoiden valtavirtaa, perustuslakivaliokunta ajoi paketin äänestettäväksi määräenemmistöllä.
Se taitaa kuitenkin olla niin että eduskunta, jonka jäsenistä perustuslakivaliokunta koostuu, päättää miten nämä hommat tehdään (lain sallimissa rajoissa toki) eikä joku kirjaviisas "asiantuntija".

Yhtenäisyyden kannalta se on tehnyt tehtävänsä jo siinä vaiheessa, kun paketilla on lepytelty koronakriisin kaltoin kohtelemat Euroopan maat.
Hyvä juttu että leppyvät ja lepytään. Jokuhan voisi muuten vaikka erota EU:sta.

Kun tälle linjalle on nyt lähdetty, niin tekisivät sitten EU:sta liittovaltion. Ei tarvitsisi tällä tavalla löyhässä hirressä olla.
 
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".
Sulla on aikakone!

Olihan tuo järkyttävä päätös. Mutta Kokoomuksen linja tuli ainakin selväksi. Ei edes sitä tyhjää äänestäneet, vaan halusivat paketin menevän läpi.
 
"Tilanne on nyt muuttunu siitä mitä se oli aikaisemmin. Paketti oli kertaluontoinen, mutta tämä uusi paketti ei ole samanlainen vaan täysin erilainen ja tämä tulee olemaan kertaluontoinen eikä tätä voi verrata aikaisempaan pakettiin. On suomen kansan etu olla yhteinäisessä EUssa ja kun EUn talous vetää niin suomella vienti vetää".

Hah. Juuri näin!
Voisi vielä lisätä, että:

"Jos teillä on jotain kysyttävää paketti kakkosesta, niin minä menen nyt kotiin koronakaranteeniin ja setämies Vanhanen vastailee kysymyksiinne puppulausegeneraattorilla.
 
Eduskunnan tämänpäiväinen päätös elvytyspaketin hyväksymisestä on selvästi huonoin ja typerin päätös Suomessa koko elämäni aikana. Tämä "voittaa" jopa Euroon liittymisen, joka sekin tehtiin Demarien, Kokoomuksen ja Keskustan johdolla eduskunnan päätöksellä ja kansalta kysymyttä.

Elvytyspaketin ja euroon liittymisen välinen ero on se, että euro-päätöstä tehtäessä ei ollut selvästi nähtävillä, että se osoittautuu Suomelle haitalliseksi. Jotkut tahot näkivät jo tuolloin (mm. Esko Aho, Paavo Väyrynen ja Pentti Kouri) että ongelmia tulee, mutta laajemmalti euron aiheuttamia ongelmia ei hahmotettu. Euroon liittymispäätös osittain liittyi tietämättömyyteen.

Elvytyspaketti taas perustuu alusta lähtien pelkkiin valheisiin, jotka on laajasti tunnistettu jo ennen äänestystä.
  • Elvytyspaketin mukana tulee EU-verotus ja tulonsiirrot. On järkyttävää, että tätä tosiasiaa ei myönnetä.
  • Se ei ole koronatukipaketti, se on lahjoitus taloutensa pitkään huonosti hoitaneille maille.
  • Elvytyspaketti rikkoo täysin kolmea merkittävää EU:n perussopimuksen talouteen liittyvää artiklaa, vaikka väittävät sen olevan sopusoinnussa perussopimuksen kanssa. Samalla se runtelee useita muita perussopimuksen artikloja tehden perussopimuksen talouden osalta kelvottomaksi.
  • Elvytyspaketti ei elvytä Suomen taloutta, päinvastoin se elvyttää meidän kilpailijoita erityisesti Itä-Euroopassa.
Valehtelun lisäksi Suomen hallituksen neuvottelema sopimus on tiettävästi koko Euroopan huonoin: Suomi maksaa, mutta ei saa maksualennuksia kuten muut nettomaksajat. Lisäksi elvytyspaketin mukana tulee Suomelle vuosittainen 2,8 miljardin euron takausvastuu vuoteen 2058 asti. Se tulee toteutumaan vähintäänkin osittain.
 
Eduskunnan tämänpäiväinen päätös elvytyspaketin hyväksymisestä on selvästi huonoin ja typerin päätös Suomessa koko elämäni aikana. Tämä "voittaa" jopa Euroon liittymisen, joka sekin tehtiin Demarien, Kokoomuksen ja Keskustan johdolla eduskunnan päätöksellä ja kansalta kysymyttä.

Elvytyspaketin ja euroon liittymisen välinen ero on se, että euro-päätöstä tehtäessä ei ollut selvästi nähtävillä, että se osoittautuu Suomelle haitalliseksi. Jotkut tahot näkivät jo tuolloin (mm. Esko Aho, Paavo Väyrynen ja Pentti Kouri) että ongelmia tulee, mutta laajemmalti euron aiheuttamia ongelmia ei hahmotettu. Euroon liittymispäätös osittain liittyi tietämättömyyteen.

Elvytyspaketti taas perustuu alusta lähtien pelkkiin valheisiin, jotka on laajasti tunnistettu jo ennen äänestystä.
  • Elvytyspaketin mukana tulee EU-verotus ja tulonsiirrot. On järkyttävää, että tätä tosiasiaa ei myönnetä.
  • Se ei ole koronatukipaketti, se on lahjoitus taloutensa pitkään huonosti hoitaneille maille.
  • Elvytyspaketti rikkoo täysin kolmea merkittävää EU:n perussopimuksen talouteen liittyvää artiklaa, vaikka väittävät sen olevan sopusoinnussa perussopimuksen kanssa. Samalla se runtelee useita muita perussopimuksen artikloja tehden perussopimuksen talouden osalta kelvottomaksi.
  • Elvytyspaketti ei elvytä Suomen taloutta, päinvastoin se elvyttää meidän kilpailijoita erityisesti Itä-Euroopassa.
Valehtelun lisäksi Suomen hallituksen neuvottelema sopimus on tiettävästi koko Euroopan huonoin: Suomi maksaa, mutta ei saa maksualennuksia kuten muut nettomaksajat. Lisäksi elvytyspaketin mukana tulee Suomelle vuosittainen 2,8 miljardin euron takausvastuu vuoteen 2058 asti. Se tulee toteutumaan vähintäänkin osittain.
Saako lainata ilman nickiä tms? Hyvin sanottu.
 
Mitä jos Italia päättää lähteä Eurosta? Kiinnostaako tai onko Italiaa pakko kiinnostaa EKP:n taseeseen eri vakautusmekanismien ja QE:n avulla imaistujen velkakirjojen takaisinmaksu liiroissa?

Vai voiko ne keplotella noista jotenkin irti, jolloin muut maksaa? Onko tämä ainoa syy tälle uudelle rahankeruuoperaatiolle?

Onko EU:n pitkän tähtäimen strategia pitää Italia ja Ranska tyytyväisinä heille epäsuotuisaan kalliiseen Euroon siten, että kalliita vanhoja valtionlainoja imetään yhteisvastuun avittamana lähes nollakorolla EKP:n taseeseen ikuisiksi lainoiksi halvalla korolla?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mitä jos Italia päättää lähteä Eurosta? Kiinnostaako tai onko Italiaa pakko kiinnostaa EKP:n taseeseen eri vakautusmekanismien ja QE:n avulla imaistujen velkakirjojen takaisinmaksu liiroissa?

Vai voiko ne keplotella noista jotenkin irti, jolloin muut maksaa?
Italia voi jättää kaiken maksamatta ottamalla käyttöön oman valuutan ja julistautumalla maksukyvyttömäksi. Tällöin saksan ja ranskan pankit tarvitsee lisää pääomitusta, koska niillä on saatavia italiasta, tai muuten pankit kaatuu.
Onko tämä ainoa syy tälle uudelle rahankeruuoperaatiolle?

Onko EU:n pitkän tähtäimen strategia pitää Italia ja Ranska tyytyväisinä heille epäsuotuisaan kalliiseen Euroon siten, että kalliita vanhoja valtionlainoja imetään yhteisvastuun avittamana lähes nollakorolla EKP:n taseeseen ikuisiksi lainoiksi halvalla korolla?
Todennäköisesti kyllä. Ja samalla luoda pysyvä tulonsiirtomekanismi, jolla tuetaan eteläeurooppaa.
 
Ilmoittaa että ei maksa?
Toi on totta, valtiot eivät takaa lainojaan ja kukaan ei tule niitä valtioilta perimään. Jos valtio päättää olla maksamatta, niin se on siinä, mitään todellisia vastuita ei ole.

Toisaalta...yleisesti ottaen on kiva saada lisälainaa pienellä korolla, joten valtiot pyrkivät hoitamaan velkansa riittävän hyvin, jotta uuttakin lainaa irtoaa.
 
Mitä tuo takausvastuu käytännössä tarkoittaa?
tossa
Sitä vähän selitetty
EU ottaa velkaa 750miljardia , joka maksetaan 3O-vuoden aikana, vakuutena EU:n budjetti.
Jos muut eivät maksa Suomen maksuosuus on max 2,8miljardia/vuosi se sitten kerrotaan tarvittavilla vuosilla.

Jos ei EU-maksa takaajat maksaa, jos oikein ymmärsin teoriassa siis Suomen max. on 84miljardia yhteensä + korot.

Tulevat sukupolvet "kiittää"
 
tossa
Sitä vähän selitetty
EU ottaa velkaa 750miljardia , joka maksetaan 3O-vuoden aikana, vakuutena EU:n budjetti.
Jos muut eivät maksa Suomen maksuosuus on max 2,8miljardia/vuosi se sitten kerrotaan tarvittavilla vuosilla.

Jos ei EU-maksa takaajat maksaa, jos oikein ymmärsin teoriassa siis Suomen max. on 84miljardia yhteensä + korot.

Tulevat sukupolvet "kiittää"
Joo, mutta jos Suomelle pamahtaisi 84 miljardin lasku, niin se kannattaisi vain jättää maksamatta.
 
Toi on totta, valtiot eivät takaa lainojaan ja kukaan ei tule niitä valtioilta perimään. Jos valtio päättää olla maksamatta, niin se on siinä, mitään todellisia vastuita ei ole.

Toisaalta...yleisesti ottaen on kiva saada lisälainaa pienellä korolla, joten valtiot pyrkivät hoitamaan velkansa riittävän hyvin, jotta uuttakin lainaa irtoaa.
Ei tarvii lainasta huolehtia koska eu lainaa vaikka mikä olis. Kuten kreikasta nähtiiin.
 
Joo, mutta miten arvelet sen jälkeen sitä lisävelkaa meille annettavan. Aika sitten näyttää realisoituuko tosta jotain.
Jos hyvin talouttaan hoitaneelle Suomelle kirjoitettaisiin 84 mrd lasku Etelä-Euroopan perseilyn vuoksi, niin voin kyllä takuuvarmasti sanoa, että vaikka Suomi pyyhkisi laskulla persettään, niin pystyisi silti neuvottelemaan itselleen lainaa ihan tasan sen perusteella kuinka hyvin Suomi on talouttaan hoitanut, ei rahoittajat niin tyhmiä ole, että kuvittelisivat EU:n taloushimmelin kaatumisen olleen Suomen syy. Ellei sitten ole :)

Siksi oikeastaan vain sillä on merkitystä, että kuinka uskottavaa valtion taloudenpito on. Ei sillä ole juuri merkitystä, että Suomella on teoriassa 1000000 miljardin vastuut jossain velkahimmelissä.

Kuinka kauan Suomen taloudenpito sitten enää on uskottavaa? No siitä voidaan olla montaa mieltä...
 
Ainoa ongelma tuossa on, että se 84 mrd lasku ei tule kerralla vaan 2,8 mrd vuodessa. Suomessa poliitikot "ottaa vastuuta" ja maksaa sen kiltisti, koska on "pakko". Näin vältytään ikäviltä lyhyen aikavälin seurauksilta katastrofaalisilla pitkän aikavälin seurauksilla. Eli juuri sitä samaa, miten Marinin hallitus unohti kaikki talousteoriat koronaa hoitaessaan, koska varaa on... Vielä.
 
Ainoa ongelma tuossa on, että se 84 mrd lasku ei tule kerralla vaan 2,8 mrd vuodessa. Suomessa poliitikot "ottaa vastuuta" ja maksaa sen kiltisti, koska on "pakko". Näin vältytään ikäviltä lyhyen aikavälin seurauksilta katastrofaalisilla pitkän aikavälin seurauksilla. Eli juuri sitä samaa, miten Marinin hallitus unohti kaikki talousteoriat koronaa hoitaessaan, koska varaa on... Vielä.
Juu, toi on kyllä ihan realistinen skenario. Jonkun epämääräisen yhteisen hyvän vuoksi voidaan kansaa kyykyttää kymmeniä vuosia, vaikka voisi olla parempi vain kieltäytyä maksamasta :)

Mutta se on lohdullista, että jos valtion taloudenpito on uskottavaa, niin mitään ongelmaa ei tule näistä EU-velkahimmeleistä. Pitää vain pitää huoli siitä, että valtion taloudenpito on uskottavaa...
 
Mikähän on todennäköisyys, että Suomi rohkaistuu sanomaan ei 2,8 miljardin vuosittaiselle lisämaksulle? Vastaan itse: yhtä suuri kuin se, että Suomi hyväksyy sellaiset vastuut.
 
+ vuosittainen 2,8 miljardia jos joku jättää laskun maksamatta

Suomen laskennallinen vastuu elpymisvälineen lainamuotoisesta, 360 miljardin euron, osuudesta on kokonaisuudessaan noin 6,1 miljardia euroa. Suomen vastuu realisoituisi ainoastaan siinä tapauksessa, jos elpymisvälineestä lainaa ottanut jäsenvaltio ei pystyisi maksamaan/lyhentämään ottamaansa lainaa kokonaisuudessaan tai osittain, tai takausvastuussa oleva jäsenvaltio/jäsenvaltiot eivät pystyisi suoriutumaan vastuustaan.


 
Juu, toi on kyllä ihan realistinen skenario. Jonkun epämääräisen yhteisen hyvän vuoksi voidaan kansaa kyykyttää kymmeniä vuosia, vaikka voisi olla parempi vain kieltäytyä maksamasta :)

Mutta se on lohdullista, että jos valtion taloudenpito on uskottavaa, niin mitään ongelmaa ei tule näistä EU-velkahimmeleistä. Pitää vain pitää huoli siitä, että valtion taloudenpito on uskottavaa...
Suomen laskennallinen vastuu elpymisvälineen lainamuotoisesta, 360 miljardin euron, osuudesta on kokonaisuudessaan noin 6,1 miljardia euroa. Suomen vastuu realisoituisi ainoastaan siinä tapauksessa, jos elpymisvälineestä lainaa ottanut jäsenvaltio ei pystyisi maksamaan/lyhentämään ottamaansa lainaa kokonaisuudessaan tai osittain, tai takausvastuussa oleva jäsenvaltio/jäsenvaltiot eivät pystyisi suoriutumaan vastuustaan.


En tuota jaksanut lukea, mutta alussa sanottiin 750000miljoonan laina
ja jostain alempaa löytyi
"
Elpymisvälineen lainanottoon liittyviä jäsenvaltiokohtaisia enimmäisvastuita rajattiin Eurooppa-neuvostossa huomattavasti. Omien varojen päätöksessä ne ovat edelleen täsmentyneet ja tarkkarajaistuneet. Omien varojen päätökseen on otettu omat säännökset siitä, miten jäsenvaltioiden on asetettava varoja komission käyttöön elpymisvälineen lainanotosta aiheutuneiden unionin velvoitteiden täyttämiseksi.

Omien varojen päätöksen 9 artiklan 5 kohdassa on säännökset siitä, miten komissio voi pyytää jäsenvaltioilta käteisvaroja mukaan luettuna tilanteessa, jos joku jäsenvaltio ei voisi maksaa omaa osuuttaan. Omien varojen päätöksen 9 artiklan 6 kohdan mukaan käteisvarojen suurin vuotuinen määrä, joka jäsenvaltiolta voidaan pyytää 5 kohdan nojalla, on rajoitettu jäsenvaltion BKTL-perusteiseen suhteelliseen osuuteen omien varojen katon poikkeuksellisesta kasvattamisesta 0,6 prosentilla. Suomen osalta tämä vuotuinen lisäpyyntöjen enimmäismäärä olisi noin 1,4 miljardia euroa. "

Toi ei ymmärtääkseni takaukseen liity muuten kuin epäsuorasti.
 
En tuota jaksanut lukea, mutta alussa sanottiin 750000miljoonan laina
ja jostain alempaa löytyi
"
Elpymisvälineen lainanottoon liittyviä jäsenvaltiokohtaisia enimmäisvastuita rajattiin Eurooppa-neuvostossa huomattavasti. Omien varojen päätöksessä ne ovat edelleen täsmentyneet ja tarkkarajaistuneet. Omien varojen päätökseen on otettu omat säännökset siitä, miten jäsenvaltioiden on asetettava varoja komission käyttöön elpymisvälineen lainanotosta aiheutuneiden unionin velvoitteiden täyttämiseksi.

Omien varojen päätöksen 9 artiklan 5 kohdassa on säännökset siitä, miten komissio voi pyytää jäsenvaltioilta käteisvaroja mukaan luettuna tilanteessa, jos joku jäsenvaltio ei voisi maksaa omaa osuuttaan. Omien varojen päätöksen 9 artiklan 6 kohdan mukaan käteisvarojen suurin vuotuinen määrä, joka jäsenvaltiolta voidaan pyytää 5 kohdan nojalla, on rajoitettu jäsenvaltion BKTL-perusteiseen suhteelliseen osuuteen omien varojen katon poikkeuksellisesta kasvattamisesta 0,6 prosentilla. Suomen osalta tämä vuotuinen lisäpyyntöjen enimmäismäärä olisi noin 1,4 miljardia euroa. "

Paketissa on karkeasti jaettuna puolet avustuksia ja puolet velkaa. Suomen osuus avustuksista on se päälle 6 miljardia. Lainasta about sama, jos lainaa ottaneet eivät maksa.
 
Paketissa on karkeasti jaettuna puolet avustuksia ja puolet velkaa. Suomen osuus avustuksista on se päälle 6 miljardia. Lainasta about sama, jos lainaa ottaneet eivät maksa.
Oliko se jotain 6,6 miljardia, noista takausvastuista sen lisäksi ei kyllä juurikaan julkisuudessa keskustelu?
Ilmeisesti lähdettiin siitä, että jäsenmaat hoitavat osuutensa. Max. 2,8miljardin takauksesta vuositasolla ei siis oltu huolissaan.
 
Ilmeisesti lähdettiin siitä, että jäsenmaat hoitavat osuutensa. Max. 2,8miljardin takauksesta vuositasolla ei siis oltu huolissaan.

Joo eihän tuosta keskusteltu. Ei edes sitä, nostiko kukaan nyt merkittävästi lainaakin kun suoraa rahaa tuli ihan kivasti.

Jod nosti, niin vähän pelottaa, miten on sopimukset laadittu. Eli jos joku ei maksa, niin missä osuuksissa muut ja etenkin mitä sitten käy sille joku ei maksa? Ei mitään sanktioita vaan kaadetaan seuraavassa EU-budjetissa sinne vaan lisää maksajavaltioiden rahoja ja sitten on varaa maksaa? Seurauksena "paha mainehaitta"?
 
Joo, mutta jos Suomelle pamahtaisi 84 miljardin lasku, niin se kannattaisi vain jättää maksamatta.

Mutta mitä ne meistä sitten Eu:ssa ajattelisivat, priimus kuitenkin oltu tähän asti ja nyt öykkäröitäisiin, ei tule tapahtumaan. Suomessa nostetaan sitten veroja ja maksetaan koko Euroopan velat, koska muuten mainehaitta, Putin, kiina ja heinäsirkat.
 
Oliko se jotain 6,6 miljardia, noista takausvastuista sen lisäksi ei kyllä juurikaan julkisuudessa keskustelu?
Ilmeisesti lähdettiin siitä, että jäsenmaat hoitavat osuutensa. Max. 2,8miljardin takauksesta vuositasolla ei siis oltu huolissaan.

Itse kuulin ekaan kertaan näistä takauksista vuosi sitten keväällä, kun asiasta käytiin julkista keskustelua.

2.8 miljardin summa on Suomen vaatima laskennallinen raja, jota ei aikaisemmin ole ollut. Eli Suomen kohdalla raja muodostuu kaavalla 1.7 prosenttia bruttokansantulosta kerrottuna kahdella.
 
Itse kuulin ekaan kertaan näistä takauksista vuosi sitten keväällä, kun asiasta käytiin julkista keskustelua.

2.8 miljardin summa on Suomen vaatima laskennallinen raja, jota ei aikaisemmin ole ollut. Eli Suomen kohdalla raja muodostuu kaavalla 1.7 prosenttia bruttokansantulosta kerrottuna kahdella.
Muistan kuulleeni näistä ensimmäisen kerran aika pian neuvottelujen jälkeen, mutta kovin paljon ei niistä ole keskustelua käyty. Joka kerta kun nämä olivat esillä, poliitikot korostivat juuri tuota rajattua 2,8 miljardin summaa, mitä ei voi ylittää. Jättivät samalla joka kerta mainitsematta sen olevan 2,8 miljardia joka vuosi.
 
Muistan kuulleeni näistä ensimmäisen kerran aika pian neuvottelujen jälkeen, mutta kovin paljon ei niistä ole keskustelua käyty. Joka kerta kun nämä olivat esillä, poliitikot korostivat juuri tuota rajattua 2,8 miljardin summaa, mitä ei voi ylittää. Jättivät samalla joka kerta mainitsematta sen olevan 2,8 miljardia joka vuosi.

Se raja on vain vaadittu ilmeisesti perustuslakivaliokunnan toimesta papereihin. Aikaisemmin mitään tälläisiä rajoja ei ole ollut.
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Ei todennäköisesti mitään.
Elvytypaketista Suomen ousuus lainan takauksesta on päälle 6 miljardia ja erittäin epätodennäköistä, että edes pientä osaa siitä lankeaisi Suomen maksettavaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 806
Viestejä
4 566 261
Jäsenet
75 024
Uusin jäsen
Tähtisaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom