Minä haluan tuhota tämän maan vastustamalla oman päätäntävallan luovuttamista pois vai henkilö joka haluaa ulkoistaa päätöksenteon, puolustuksen ja lakien säätämisen Brysseliin?
Mitä tulee talouteen mielestäni pitkälti yli kymmenen vuoden kokeilu jossa talous ei kasva oikeuttaa kokeilemaan jotain muita ratkaisuja, radikaalejakin ratkaisuja kelkan kääntämiseksi.
Kannattaa muistaa, että me ollaan vain 5,5 miljoonainen kansa. Joka ei oikeastaan tee mitään, mikä olisi valttikortti, missään kauppaneuvotteluissa. Sulle on ilmeisesti tärkeetä saada tehdä isoja päätöksiä täällä, mua kiinnostaa elinolot enemmänkin. Se vaatii toimivaa taloutta. Ilman ulkomaankauppaa ja sen toimivuutta, varsinkin tämmöisenä aikana, jossa protektionismi on kovassa nousussa. Me ollaan tuossa pelissä oikeasti todella huonossa asemassa.
Toki tuossa naapurissa on yksi maa, joka on tarpeeksi paljon ongelmissa ja kehittymätön, jotta voidaan sinne viedä juustoa. Mutta se ei mun mielestä ole kovin mielekäs vaihtoehto. Kohta sieltä sanellaan, mitä se juusto saa maksaa, ja miten paljon sitä me saadaan käyttää. Ja paljon valmistuskuluissa on tsaarin preemiota.
Mutta mitä asioita sä haluaisit täällä päättää enemmän? Pitäisikö samalla myös siirtää valtiolta päätösvaltaa kunnile, jotta se päättäminen olisi lähempänä? Varsinkin kuntatasolla se päättäjien kyvykkyys alkaa vaan olee sellaista, että ei niille kehtaa antaa paljoa valtaa. Mutta kuten täälläkin nyt, ei se kaikki päätöksenteko sinne valu. Brysselissä tehdään vähän isompia linjoja. Ei niiden kannata alkaa mikrottaa mitään Pyhtään kaava-asioita tai Suomen osa-valtion sisäisiä infrahankkeita.
Joo EU:lla on ongelmansa, mutta suurinosa meidän taloudellisista ongelmista johtuu ihan puhtaasti sisäisistä asioista. Aivan liikaa tulonsiirtoja, liikaa veroja, ja koska ollaan pieni kansa ja vieläpä perimmäisessä nurkassa isolla maa-alalla, ei olla ihan niin houkutteleva kohde sijoituksille. Omalla kansalla ei ole juurikaan sijoitusvarallisuutta, se varallisuus on seinissä. Ja koska ulkomaisia ei kiinnosta, ainoa entiteetti, joka täällä voi tehdä suuria liikkeitä on valtio. Ja sille kun annetaan sopivasti lisää valtaa, niin se kyllä keksii, mihin se niitä varoja haluaa käyttää.