Etätyöt/Home-office keskustelu - kysy konkareilta & kerro omista jipoistasi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Webbikamera on ihan ehdottomasti positiivinen juttu kyllä. Tulee edes joskus nähtyä niitä kollegoja ja asiakkaita, eikä kaikista tule vain jotain mollukkaa teamsissa tms. Tuo helpottaa kommunikaatiota, kun kaikki viestintä ei myöskään ole sanallista.

Ja onpahan tuosta myös psykologit jutelleet että parantaa työhyvinvointia kun näkee niitä muita ihmisiä.

Plus että ei webbikamera ja pieruverkkarit sulje toisiaan pois, ainakaan suurimmassa osassa töitä. ;)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Taitaa olla väärä keskustelu tai jopa väärä foorumi kysellä webkameroista, jos se on noin pelottava ja koetaan uhkaksi tai työn kyttäämiseksi. :rofl:

Itse ihan muuten vaan tykkään aukoa kameraa ja muutkin saa niin halutessaan tehdä. On se paljon lähempänä aitoa kohtaamista kun kasvot on näkyvissä. Mielestäni @edup summasi yllä aika hyvin. :)

Ja sanotaanko näin että jos joka palaverissa puuhailet jotain muuta ja siksi et kameraa voi käyttää, niin kannattaa katsoa uusia töitä tai hylätä ne palaverit. Kuitenkin palaverissa kannattaa olla vain syystä ja silloin siihen on hyvä keskittyä. Pois lukien ehkä jotkut tiedotustilaisuudet, joissa ei niin kovasti tarvi keskittyä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
264
Onko kukaan hommannut tuota Odyssey G9 -näyttöä etätyölaitteeksi? Pelinäyttönä se kerää toki kehuja, mutta mietin pystyisikö hankintaa perustelemaan sillä että olisi hyvä myös etätyöskentelyyn :)

Ostohousut on tiukasti jalassa (Powerissa hinta 1199e), mutta mietin pitäisikö sittenkin hankkia konservatiivisempi 38" - esimerkiksi LG:n tai Dellin valikoimasta. Ultrawidestä en enää luovu.
Minulla on tuo käytössä ja hyvin toimii. Ruudun olen jakanut puoliksi kotikoneen ja duuniläppärin kanssa ja hyvin riittää molemmille.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Minulla on tuo käytössä ja hyvin toimii. Ruudun olen jakanut puoliksi kotikoneen ja duuniläppärin kanssa ja hyvin riittää molemmille.
Kiitos vastauksesta! Ja niskat ei kärsi, päätä ei tarvitse liikaa käännellä? Sitä just pelkään tuollaisen perinteisemmän 1800R:n kanssa ja tilanne voisi olla 1000R:n kanssa parempi? Nyt mulla on flatti 34" ultrawide ja tätä voi katsoa päätä kääntelemättä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
264
Mulla on tosiaan työaikaan näyttö jaettu kahdelle eri koneelle ja silloin ei hirveästi tarvitse päätä käännellä. En ole kokeillut yhdistää pelkästään duunikoneeseen, mutta luulisi silloin pään pyörivän kyllä ihan eri tahtiin. On tuo kuitenkin sen verran leveä näyttö.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Itellä 55 tv 4k koneessa näyttönä. Joutuu päätä kääntelemään. Alussa oli niskat kipeät mutta ei nyt pitkiin ole oireita ollut. Tietysti yläosassa näyttöä ei yleensä ole mitään.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Ite ostin 35" 21:9 100Hz kaarevan ultrawiden työnäytöksi (BenQ EX3501R) ja hyvin on toiminu. Enempi työtilaa kuin konttorilla 2x fullhd-näytöissä ja mukavampi kun ei ole semmoista isoa gappia välissä. Välillä oon tehny tuolta sohvalta löhöillen 4k-telkun kautta, ja menettelee sekin.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Mun 34":n huono puoli on vaatimaton reso (3440x1440), ideaali olisi varmaankin 3840x1600 38" koossa, mutta ovat saman hintaisia kuin nuo 5140x1440 49":t. Pystypikseleitä arvostaisin kyllä. G9:n upstream USB:n puute on myös selkeä puute, CRG9:ssä se olisi... Vaikiaa...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
@ykii Mulla on tuo CRG9 näyttönä ja duunissa jakanut tosiaan kahteen osaan. Työkone ja kotikone.
Sitten jos tarvii vaan yhtä konetta, niin jakanut MS Power toysilla kolmeen osaan eli keskellä isolla alueella pääikkuna, esim. koodausappi ja sivuilla apuikkunat kuten nettiselain jne.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Kamerakeskusteluun sen verran että ne kamerat ei aina ole päällä ihan siksi, että ne ei yksinkertaisesti toimi. Itselläni sen toimivuus on harvassa, lähinnä satunnaista. Pari muutakin duunissa tullu vastaan kellä sama ongelma. Ei saa kameraa auki vaikka pitäisi saada, esim näyttääkseen jotain fyysistä kappaletta tai sen toimintaa.

Edit: suurelta osin vaikuttaa toimivuus olevan sovelluksesta kiinni. Teams, webex, zoom, mitä niitä nyt on. Osassa toimii varmemmin osassa harvemmin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kamerakeskusteluun sen verran että ne kamerat ei aina ole päällä ihan siksi, että ne ei yksinkertaisesti toimi. Itselläni sen toimivuus on harvassa, lähinnä satunnaista. Pari muutakin duunissa tullu vastaan kellä sama ongelma. Ei saa kameraa auki vaikka pitäisi saada, esim näyttääkseen jotain fyysistä kappaletta tai sen toimintaa.

Edit: suurelta osin vaikuttaa toimivuus olevan sovelluksesta kiinni. Teams, webex, zoom, mitä niitä nyt on. Osassa toimii varmemmin osassa harvemmin.
Kyllä ne kamerat toimivat Teamsissa, kun vaan muutamalla on päällä, mutta jos puhutaan sadan osallistujan määrästä, yhteydet alkavat helposti pätkimään jos kuka tahansa saa näyttää naamaansa livenä.

Isoissa Teams-kokouksissa ja livetapahtumissa ei muutenkaan kannata poistua kokouksesta jos sen aikana pidetään taukoja.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Meillä on töissä käytäntönä että palavereissa pidetään kamerat päällä, mutta ei sen suhteen olla niuhotettu toisaalta. Eipä tuo Fuj:techin kamera iso investointi ollu ja tuntuu toimivan, ja on tuolle muutenki käyttöä kun pidetään kavereiden kanssa "etäbileitä" discordissa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 547
Taitaa olla väärä keskustelu tai jopa väärä foorumi kysellä webkameroista, jos se on noin pelottava ja koetaan uhkaksi tai työn kyttäämiseksi. :rofl:
Ihan hyvää olkiukkoa kyllä pystytelty, ei siinä. Kunhan kysyin, ite kun olen vasta sen reilun vuoden etäillyt kiinteästi ja ennen sitä tehnyt noin 1/3 työajasta etänä useamman vuoden enkä ole kourallista palaveria lukuunottamatta (pikkujoulut ja muut kinkerit) nähnyt webkameroita käytettävän.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
@living_death oma kamerani tekee poikkeuksen jos se edes 1v1 miitissä onnistuu teamsilla kuvaa välittämään. Karmeella räpläämisellä saattaa jonkun sekunnin kuva näkyä. Sit vaan häviää kesken kaiken.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@living_death oma kamerani tekee poikkeuksen jos se edes 1v1 miitissä onnistuu teamsilla kuvaa välittämään. Karmeella räpläämisellä saattaa jonkun sekunnin kuva näkyä. Sit vaan häviää kesken kaiken.
Meillä on tapana (joku tiimikaveri voi tunnistaa minut), mutta joka aamu aloitetaan työt Teams-palaverilla, jossa käydään tulevan päivän työt läpi.

Itselleni on kaikki päivänselvää ja kalenterissa tehtävät, mutta osa työntekijöistä on työkokeilijoita ja he tarvitsevat opastusta ja asioiden toistamista.

No, ihan hyvä kuitenkin että kokoonnutaan kaikki heti aamusta keskustelemaan.

Oman porukan kanssa ei tarvitse näyttää webkameraa.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Todella näppärä tuo Logitechin G915 TKL myös etätöihin, kun yhtä nappia painamalla saa vaihdettua Lightspeedin (oma kone) ja Bluetoothin (työkone) välillä. Ei tarvi pitää kahta näppäimistöä hollilla tai vaihdella mitään vastaanottimia.

Piti kirjoittaa jo aiemmin mutta en muistanut.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Itsellä käytössä MX Keyboard sekä M720 thriathlon hiiri, molemmissa helppo vaihtaa useiden laitteiden välillä ja tukevat kolmea laitetta (tällä hetkellä telakka jossa yleensä työkone, oma kone sekä ipad).

Haluaisin ostaa MX Master 3 hiiren, mutta siinä vaihto koneiden välillä tehdään hiiren pohjassa olevalla pienellä napilla, kun M720:ssa peukalonapilla. En nyt varsin käytännölliseksi sanoisi tuollaista...
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Itsellä käytössä MX Keyboard sekä M720 thriathlon hiiri, molemmissa helppo vaihtaa useiden laitteiden välillä ja tukevat kolmea laitetta (tällä hetkellä telakka jossa yleensä työkone, oma kone sekä ipad).

Haluaisin ostaa MX Master 3 hiiren, mutta siinä vaihto koneiden välillä tehdään hiiren pohjassa olevalla pienellä napilla, kun M720:ssa peukalonapilla. En nyt varsin käytännölliseksi sanoisi tuollaista...
Eikös nuo tue molemmat Logitech Flow:ia, jos on mahdollista se asentaa käyettäviin koneisiin. Eikö tuon pitäisi mahdollistaa koneiden välillä vaihto ilman mitään napin painalluksia?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Eikös nuo tue molemmat Logitech Flow:ia, jos on mahdollista se asentaa käyettäviin koneisiin. Eikö tuon pitäisi mahdollistaa koneiden välillä vaihto ilman mitään napin painalluksia?
Ei ole pienintäkään mahdollisuutta saada flowta asennettua työkoneeseen, tietoturva, vakioitu ympäristö jne syyt. Työkoneeseen ei saa/voi/pysty asentamaan mitäön mitä firman IT ei tarjoa asennettavaksi eikä ”turhia” sovellusohjelmia suvaita :beye:

Eikä se taida ipadinkään kanssa toimia, joten siihen swappaillessa pitäis kuitenkin tökkiä hiiren pohjaa.. Plus mä olen vähän old school ja haluaisin hallita asiaa napilla, kuten nyt pystyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Ei ole pienintäkään mahdollisuutta saada flowta asennettua työkoneeseen, tietoturva, vakioitu ympäristö jne syyt. Työkoneeseen ei saa/voi/pysty asentamaan mitäön mitä firman IT ei tarjoa asennettavaksi eikä ”turhia” sovellusohjelmia suvaita :beye:

Eikä se taida ipadinkään kanssa toimia, joten siihen swappaillessa pitäis kuitenkin tökkiä hiiren pohjaa.. Plus mä olen vähän old school ja haluaisin hallita asiaa napilla, kuten nyt pystyn.
Ei se pohjassa oleva nappi ole itseasiassa edes kovin huono. Ainakin MX Master 2:ssa tuon käyttö onnistuu vaivattomasti ihan yhdellä kädellä, ja harvemmin tuota nyt kuitenkaan ihan jatkuvasti tarvii olla painelemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Ei se pohjassa oleva nappi ole itseasiassa edes kovin huono. Ainakin MX Master 2:ssa tuon käyttö onnistuu vaivattomasti ihan yhdellä kädellä, ja harvemmin tuota nyt kuitenkaan ihan jatkuvasti tarvii olla painelemassa.
Jep.. Ainakin näin kun aamulla klikkaa kerran ja toisen kerran iltapäivällä niin ei tuota kovin vaivailloiseksi voi sanoa. Itsellä mx2 rottaa sekä toimistolla että kotona
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Joo siis jos vaihtaa kerran kaks päivässä sen mukaan onko vapaalla vai töissä niin se on ok, mutta jos niitä vaihtaa edes silloin tällöin ”lennossa” kuten mä teen niin alkaa tuntumaan hankalalta se pohjanappi verrattuna tohon marathonin peukalonappiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Taitaa olla väärä keskustelu tai jopa väärä foorumi kysellä webkameroista, jos se on noin pelottava ja koetaan uhkaksi tai työn kyttäämiseksi. :rofl:

Itse ihan muuten vaan tykkään aukoa kameraa ja muutkin saa niin halutessaan tehdä. On se paljon lähempänä aitoa kohtaamista kun kasvot on näkyvissä. Mielestäni @edup summasi yllä aika hyvin. :)

Ja sanotaanko näin että jos joka palaverissa puuhailet jotain muuta ja siksi et kameraa voi käyttää, niin kannattaa katsoa uusia töitä tai hylätä ne palaverit. Kuitenkin palaverissa kannattaa olla vain syystä ja silloin siihen on hyvä keskittyä. Pois lukien ehkä jotkut tiedotustilaisuudet, joissa ei niin kovasti tarvi keskittyä.
Minä teen töissä töitä, eikä siihen kuulu mallina esiintyminen. Minulle ei myöskään tuo palaverissa mitään lisäarvoa nähdä muiden ilmeitä tai analysoida niitä. Vähän tulee aina oksennusta suuhun, kun jossakin palaverikutsussa erikseen vaaditaan pitämään kamerat päällä, vaikka kyse olisi tutusta porukasta. En ymmärrä tätä kamerapelleilyä missään muussa yhteydessä, kuin jos paikalla on jotain entuudestaan tuntematonta porukkaa ja on kyse esittäytymisestä tms. Jos esimies vaatisi pitämään kameraa päällä aina palavereissa ilman töihin liittyvää perusteltua syytä, vaihtaisin todennäköisesti työpaikkaa.

Ja ei, minua ei häiritse olla palavereissa tai keskustella ihmisten kanssa, oli kyse nyt sitten fyysisestä tai virtuaalisesta tilaisuudesta. Se kamerakuva vaan on 99% tarpeeton, eikä ole minun vika jos joku täti-ihminen saa näppyjä kun tämä ei voi nähdä minun ilmeitä hänen mitäänsanomattomien kommenttiensa aikana. :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 553
Ja ei, minua ei häiritse olla palavereissa tai keskustella ihmisten kanssa, oli kyse nyt sitten fyysisestä tai virtuaalisesta tilaisuudesta. Se kamerakuva vaan on 99% tarpeeton, eikä ole minun vika jos joku täti-ihminen saa näppyjä kun tämä ei voi nähdä minun ilmeitä hänen mitäänsanomattomien kommenttiensa aikana. :D
No tämä tässä näin. Työpaikan kesken kameraa käytän aniharvoin ja tämäkin niissä tapauksissa, kun pakko on ehdoton. Muutenhan meillä on työporukalla (ollaan eri tiimeistä, eri paikkakunnilla jne.) oma discord kanava, jossa videot on jokaisella päällä kun tulee heitettyä huonoa läppää. Ne patsastelut kun pitää tehdä harvoin jossain virallisissa teamsin hässäköissä, niin voi terve ja morjens... Ymmärtäisin jos näistä olisi jotain hyötyä, mutta saavutettu hyöty on tasoa olematon ja siitä seuraava kiusaantunut olo taas kestää koko päivän.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Mielestäni on jotain pielessä, jos teams kamera noin ahdistaa. Meillä ainakin kahvitauolla tuttujenkin kanssa ihmiset laittaa kamerat päälle. Mitään pakkoa ei ole ja en ole huomannut itseni tai muidenkaan vaivaantuneen / ahdistuneen. Vakiopalsuissa kamerat yleensä kiinni ja niissä tuijotetaan yleensä katselmoitavaa dokumenttia, testirapsaa... naamojen sijasta.

Jos tutustuu esim. uuteen ulkomaiseen toimittajaan on paljon luontevampaa ja kohteliaampaa pitää kamerat auki. Eihän sitä messuilla tai livetapaamisissikaan kuljeta juuttisäkki päässä.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 553
Jos tutustuu esim. uuteen ulkomaiseen toimittajaan on paljon luontevampaa ja kohteliaampaa pitää kamerat auki. Eihän sitä messuilla tai livetapaamisissikaan kuljeta juuttisäkki päässä.
Eri juttu joku toimittaja tai yhteistyökumppani. Samoja happamia HR-perseitä tai muita Kotkia ei vaan tee mieli katsoa. Lisäksi en koe tarvetta näyttää mitään kotoa semituntemattomille työkavereille tuntien suomalaisen junttiuden. Ulkomaalaisten kanssa homma toimii hyvin, mutta työkaverit ja kollegat keskimäärin aika... Joo. Onhan ne.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Mielestäni on jotain pielessä, jos teams kamera noin ahdistaa. Meillä ainakin kahvitauolla tuttujenkin kanssa ihmiset laittaa kamerat päälle. Mitään pakkoa ei ole ja en ole huomannut itseni tai muidenkaan vaivaantuneen / ahdistuneen. Vakiopalsuissa kamerat yleensä kiinni ja niissä tuijotetaan yleensä katselmoitavaa dokumenttia, testirapsaa... naamojen sijasta.
Ei kyse ole mistään ahdistuksesta ainakaan minun kohdalla. Minä en vain saa siitä naaman näkemisestä tai esittelemisestä mitään lisäarvoa muutenkin tuttujen ihmisten kanssa toimittaessa. Varmaan sama juttu kuin jossakin Facebookissa, eli ei ole minun juttu sekään.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Eri juttu joku toimittaja tai yhteistyökumppani. Samoja happamia HR-perseitä tai muita Kotkia ei vaan tee mieli katsoa. Lisäksi en koe tarvetta näyttää mitään kotoa semituntemattomille työkavereille tuntien suomalaisen junttiuden. Ulkomaalaisten kanssa homma toimii hyvin, mutta työkaverit ja kollegat keskimäärin aika... Joo. Onhan ne.
Suosittelen että opettelet teamsin perusteet. Teams:ssä ei tarvitse näyttää kotia. Siinä saa asetettua taustamaskin, jossa näkyy naamasi lisäksi vaikka irvokas hiekkaranta. Taustan saa myös sumuiseksi ...

Ihmiset ovat yleensä yhtä happamia kuin sinä itse. Huono olo ja käytös tarttuu., jopa aikuisiin. Lapsiin erityisesti. Toki tunteet pitää näyttää, mutta vastaan ei itsellä ole vielä tullut yhtään aina hapanta HR naamaa. Jokaisella on toki huonoja ja happamia päiviä. Happamat naamat eivät ole teamsin vika.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 553
Suosittelen että opettelet teamsin perusteet. Teams:ssä ei tarvitse näyttää kotia. Siinä saa asetettua taustamaskin, jossa näkyy naamasi lisäksi vaikka irvokas hiekkaranta. Taustan saa myös sumuiseksi ...

Ihmiset ovat yleensä yhtä happamia kuin sinä itse. Huono olo ja käytös tarttuu., jopa aikuisiin. Lapsiin erityisesti. Toki tunteet pitää näyttää, mutta vastaan ei itsellä ole vielä tullut yhtään aina hapanta HR naamaa. Jokaisella on toki huonoja ja happamia päiviä. Happamat naamat eivät ole teamsin vika.
Mukava kuulla, että teidän työpaikalla ei ole yhtään hapanta ihmistä. Valitettavasti kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri käynyt, kun työtovereita löytyy pelkästään omasta tiimistä Lapista Kotkaan asti. Kuten sanoin, muualla kyllä videota pidetään päällä ja muiden kanssa, mutta firman omat jäsenet ovat melko rasittavia. En ole ainoa joka jakaa töissä tämän mielipiteen ja tiedän kyllä sumutaustoista tai hauskoista kuvista mitä sinne saa. Kuvittelepa, että näin ei saa tehdä jotta HR-kotka pystyy verifioimaa että olet "oikeasti kotona tekemässä" - kivaa eikö? Vai pitääkö sitä ennemmin vaan kameraa pois päältä ilman ongelmia?

Kiva tosiaan jos koko työyhteisö koostuu vain kivoista ihmisistä, isoissa firmoissa näin harvemmin on.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Yhden ainoan kerran pidin kameraa paltsussa päällä, ja pistin semmoset helvetin tulet jotka googlella löysin vittuilumielessä taustalle.

Ei mulla ole edes kameraa paitsi läppärissä ja se on nykyään aina kansi kiinni.

Torstaina tuli tosiaan vuosi mittariin 100% etätöitä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Suosittelen että opettelet teamsin perusteet. Teams:ssä ei tarvitse näyttää kotia. Siinä saa asetettua taustamaskin, jossa näkyy naamasi lisäksi vaikka irvokas hiekkaranta. Taustan saa myös sumuiseksi ...

Ihmiset ovat yleensä yhtä happamia kuin sinä itse. Huono olo ja käytös tarttuu., jopa aikuisiin. Lapsiin erityisesti. Toki tunteet pitää näyttää, mutta vastaan ei itsellä ole vielä tullut yhtään aina hapanta HR naamaa. Jokaisella on toki huonoja ja happamia päiviä. Happamat naamat eivät ole teamsin vika.
Tähän liittyen ne teennäiset aurinkorannat tai epämääräisen huonosti toimivat sumutaustat vasta ovatkin perseestä.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Kuvittelepa, että näin ei saa tehdä jotta HR-kotka pystyy verifioimaa että olet "oikeasti kotona tekemässä" - kivaa eikö? Vai pitääkö sitä ennemmin vaan kameraa pois päältä ilman ongelmia?
Siis pitääkö teidän firmassa etätyöt tehdä nimenomaan kotiosoitteesta? Mitäs väliä sillä on mistä niitä hommia tekee kunhan yhteydet pelaa ja hommat tulee tehtyä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Siis pitääkö teidän firmassa etätyöt tehdä nimenomaan kotiosoitteesta? Mitäs väliä sillä on mistä niitä hommia tekee kunhan yhteydet pelaa ja hommat tulee tehtyä?
Joissakin paikoissa etätyöpiste pitää tosiaan olla etukäteen tiedossa. En tiedä mikä siinä on taustalla, mutta veikkaan että se on kombinaatio kyttäystä, kateutta ja ihan vaan tätä perisuomalaista kyräilyä. Joissakin paikoissa esimiehet eivät ole varmistamassa työn sujuvuutta/laatua, vaan että palkoilliset ovat omilla työpisteillä, vaikka tulosta ei syntyisikään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Syinä ovat ainakin joissain paikoissa vakuutusehdot. Työnantajilla on lakisääteinen velvollisuus ottaa erilaisia vakuutuksia työntekijöille ja niiden ehdot eivät ole välttämättä sellaisia, että firma voisi niihin itse edes helposti vaikuttaa ja siellä voi olla jotain mainintoja, että tapaturmavakuutus jne. on voimassa vain työpaikalla, etätöitä kotona tehdessä ja työmatkalla, johon työnantaja on lähettänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Syinä ovat ainakin joissain paikoissa vakuutusehdot. Työnantajilla on lakisääteisnen velvollisuus ottaa erilaisia vakuutuksia työntekijöille ja niiden ehdot eivät ole välttämättä sellaisia, että firma voisi niihin itse edes helposti vaikuttaa ja siellä voi olla jotain mainintoja, että tapaturmavakuutus jne. on voimassa vain työpaikalla, etätöitä kotona tehdessä ja työmatkalla, johon työnantaja on lähettänyt.
Myös arkaluontoisten tietojen käsittely voi olla painava syy vaatia työskentelemään vain kotikonttorilla. Esimerkiksi pankkien työntekijöillä etätyöskentely on paljon rajatumpaa, kuin vaikka perus insinööritoimiston devaajalla.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Jos meininki työpaikalla on sellaista että kameraa vaaditaan päälle sitä varten että pystytään kyttäämään että oikeasti ollaan kotona tekemässä töitä eikä vaikkapa Balilla, niin en ihmettele jos kameran käyttö aiheuttaa näppylöitä :oops:

Kyllä viesti menee paremmin perille kun naama näkyy, eiköhän se ole ihan faktaa.

Joo, parin tutun työkaverin kanssa voi olla ettei tuolla ole niin väliä, ja jossain patsastelupalavereissa missä ei ole lähtökohtaisesti muutenkaan pennin jenin väliä meneekö viesti perille vai ei tuo on tyhjänpäiväistä, mutta kyllä mua ainakin ketuttaa jossain softaworkshopeissa nakella kysymyksiä riville kirjainpalleroita ja sitten istuskella sekunteja hiljaisuudessa ilman että mistään voi päätellä että kuuliko kukaan kysymystä, miettiikö ne, menikö se niin ohi että pitäisi selventää uudelleen vai mitä. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa jossa oon varmistanut asiakkaalta että meneehän joku toiminnallisuus tietyllä tavalla, ja pari tyyppiä on siinä sanonut että joo, menee menee, ja vaan sen kolmannen naamasta oon nähnyt että nyt pitäis ehkä kuitenkin varmistaa vielä jostain uudesta kulmasta... Se voi sitten olla sellainen parinkymmenen kiloeuron kysymys.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 547
Kyllä viesti menee paremmin perille kun naama näkyy, eiköhän se ole ihan faktaa.
Tähän olisi ihan kiva saada jotain muutakin näyttöä kuin pelkkä väite. Jos yritän selittää jotain konseptia kollegalle, olen 100% varma että se menee helpommin läpi jos näytän näytöltä jotain verrattuna siihen että näyttäisin webbikamerasta omaa naamaani.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Tähän olisi ihan kiva saada jotain muutakin näyttöä kuin pelkkä väite. Jos yritän selittää jotain konseptia kollegalle, olen 100% varma että se menee helpommin läpi jos näytän näytöltä jotain verrattuna siihen että näyttäisin webbikamerasta omaa naamaani.
Taas virhetietoa teamsista. Kun laitat jakoon esityksen, toisilla teamsissa henkilöt näkyvät pieniniä riippumatta siitä onko web kamera, kirjainlyhenne tai staattinen kuva esittämässä henkilöitä.

Ei tuo kameran käyttö ole sen vaikeampaa kuin tervehdyksen opettelu. Ei sitä tarvitse välttämättä koko aikaa pitää päällä, mutta ei siitä kaistan riittäessä ole mitään haittaakaan. Monesti jopa hyötyä, kuten esim. ravallon esimerkistä käy ilmi.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
En ole vielä sellaisessa verkkokokouksessa ollut, jossa oma tai muiden naama olisi antanut mitään lisäarvoa käsiteltävälle asialle. Joillakin ihmisillä vaan on tarve analysoida toisen ilmeitä, mutta siinäpä se sitten onkin. Kuten sanoin, arvelen tuon olevan vähän sama juttu kuin tekemisten mainostamisessa somessa, tai muiden seuraaminen siellä.

Ja esityksen aikana mm. Teamsissa siitä alareunan kärpäsenpaskan kokoisesta pikkukuvasta ei hyödy senkään vertaa.

Btw. Näkövammaiset varmaan arvostavat, kun sanotaan että kyllä se asia vaan menee paremmin perille kun näkee naaman. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Kannattaisi varmaan laittaa paukut sen työpaikan kulttuurin muuttamiseen tai uuden työpaikan etsimiseen, jos tuollaista täysin poikkeuksellista kyttäämistä esiintyy.

Webbikameroiden syytä se ei kuitenkaan ole, ja niiden hyödyt onkin hyvin selkeitä normaaleissa tilanteissa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 547
Taas virhetietoa teamsista. Kun laitat jakoon esityksen, toisilla teamsissa henkilöt näkyvät pieniniä riippumatta siitä onko web kamera, kirjainlyhenne tai staattinen kuva esittämässä henkilöitä.

Ei tuo kameran käyttö ole sen vaikeampaa kuin tervehdyksen opettelu. Ei sitä tarvitse välttämättä koko aikaa pitää päällä, mutta ei siitä kaistan riittäessä ole mitään haittaakaan. Monesti jopa hyötyä, kuten esim. ravallon esimerkistä käy ilmi.
En väittänyt etten voisi tehdä molempia samaan aikaan. Olen vaan aika vakuuttunut että sen itse esityksen katsominen on hyödyllisempää kuin sen naaman tuijottaminen tuossa esimerkissä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Kannattaisi varmaan laittaa paukut sen työpaikan kulttuurin muuttamiseen tai uuden työpaikan etsimiseen, jos tuollaista täysin poikkeuksellista kyttäämistä esiintyy.

Webbikameroiden syytä se ei kuitenkaan ole, ja niiden hyödyt onkin hyvin selkeitä normaaleissa tilanteissa.
Mitä ne hyödyt ovat? Miten asia menee perille paremmin, jos näkee toisen naaman tai näyttää omansa?

Miten ihmiset ovat koskaan voineet sopia mitään puhelimitse, kun nyt yhtäkkiä pitäisikin nähdä toisen ilmeet?

Edelleen väitän että kyse on lähinnä siitä sosiaalisesta puolesta, joka vissiin on toisille tärkeämpi.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Siis tottakai toisen osapuolen ilmeiden ja eleiden näkeminen auttaa. Joskus selitän jotain asiaa vaikka asiakkaalle, lopetan puhumisen, tulee hiljaisuus, kysyn kommentteja, hiljaisuus. Ei mitään tietoa mitä tapahtui. Kasvokkain vastaavassa tilanteessa on helpompi tarkkailla miten viesti otettiin vastaan, ja kysyä vaikka suoraan joltain henkilöltä joka näytti edes jotenkuten reagoivan
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Mitä ne hyödyt ovat? Miten asia menee perille paremmin, jos näkee toisen naaman tai näyttää omansa?

Miten ihmiset ovat koskaan voineet sopia mitään puhelimitse, kun yhtäkkiä pitäisikin nähdä toisen ilmeet?
Tämähän riippuu tietenkin asiasta ja tilanteesta. Ihan eri asia soitella vaikka asiakkaalle ja kysyä että milloin olisi mahdolista hoitaa asia x tai vetää +10 hengen ja 3 tunnin workshop.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Ja itsekin siis pidän mieluiten kameran kiinni kun on kyse firman sisäisistä vakiopalavereista jotka menee rutiinilla. Kun ei ole headsetin johdoilla sidottuna koneeseen kiinni voi aina välillä vaikka vähän kävellä ympäri huonetta tai muuten jumpata kun juuri sillä hetkellä keskustelussa oleva asia ei itseäni kosketa. Tuo sitten vaikka se ketjun mukainen etätyövinkki niin ei mene liikaa off-topiciksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Mitä ne hyödyt ovat? Miten asia menee perille paremmin, jos näkee toisen naaman tai näyttää omansa?

Miten ihmiset ovat koskaan voineet sopia mitään puhelimitse, kun nyt yhtäkkiä pitäisikin nähdä toisen ilmeet?

Edelleen väitän että kyse on lähinnä siitä sosiaalisesta puolesta, joka vissiin on toisille tärkeämpi.
Niitä hyötyjä on jo avattu täällä monenkin toimesta, ml. itseni, enkä aio alkaa niitä toistamaan.

Puhelimella on hoidettu asioita iät ja ajat. Silti kasvokkain tapaamista on tehty, vaikka asian varmasti saisikin hoidettua pelkällä puhelimella. Asiasta riippuen joko paljon tehokkaammin tai sitten paljon tehottomammin ja hitaammin. Videopuhelut, äänipuhelut ja tapaamiset eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan toisiaan täydentäviä vaihtoehtoja, ja niitä on syytä käyttää tarkoituksenmukaisesti.

On älytöntä demonisoida webbikameroiden käyttöä, jos niitä käytetään vain täysin järjettömissä tilanteissa, tai työpaikalla on jokin poikkeuksellinen kyttäyskulttuuri ja siksi niitä ei haluta käyttää. Ei tuollaiset ole sen työvälineen syytä.

Ja ihan samaan tapaan olisi älytöntä vaatia sitä kameraa päälle aina ja kaikkialla. Mutta ei kai niin kukaan ole tehnytkään?

Ja jotta palattaisiin takaisin keskustelun aiheeseen, webbikameraänkyröintiä liippaavalla aiheella, niin ottakaa soveltuvat tapaamiset kävelytapaamisina. Monella on liikkuminen vähentynyt koronan takia. Ja osa puheluista kun ei sitä kameraa tai esityksen seuraamista edellytä, niin voi samalla käydä vähän reippailemass ulkona. Saa happea ja luistaa ajatuskin vähän paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Niitä hyötyjä on jo avattu täällä monenkin toimesta, ml. itseni, enkä aio alkaa niitä toistamaan.

Puhelimella on hoidettu asioita iät ja ajat. Silti kasvokkain tapaamista on tehty, vaikka asian varmasti saisikin hoidettua pelkällä puhelimella. Asiasta riippuen joko paljon tehokkaammin tai sitten paljon tehottomammin ja hitaammin. Videopuhelut, äänipuhelut ja tapaamiset eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan toisiaan täydentäviä vaihtoehtoja, ja niitä on syytä käyttää tarkoituksenmukaisesti.

On älytöntä demonisoida webbikameroiden käyttöä, jos niitä käytetään vain täysin järjettömissä tilanteissa, tai työpaikalla on jokin poikkeuksellinen kyttäyskulttuuri ja siksi niitä ei haluta käyttää. Ei tuollaiset ole sen työvälineen syytä.

Ja ihan samaan tapaan olisi älytöntä vaatia sitä kameraa päälle aina ja kaikkialla. Mutta ei kai niin kukaan ole tehnytkään?
En minä demonisoi kameroita, vaan ihmisiä ja työpaikkakulttuuria, jossa kameroita vaaditaan käytettäväksi jonkin muun näennäisen syyn vuoksi kuin sen töihin liittyvän asian edistämisen takia. Kameroille on paikkansa, kuten sanoin aiemminkin, mutta pääsääntöisesti tutun porukan kanssa palaveeratessa niiden hyöty on olematon.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Vaikka se alkuperäinen Mehrabianin "vain 7% kommunikaatiosta on verbaalista" onkin täyttä tuubaa (alkuperäinen tutkimus on kai ihan validi, mutta johtopäätöksissä se on ymmärretty ihan miten sattuu), niin kyllä ei-verbaalisen kommunikaation rooli on ihan merkittävä, ja siitä on paljon tutkimustakin, en ole mikään psykan major niin en voi vetäistä tähän mitään isoa meta-analyysiä, mutta tuossa muutamia:

"Results showed that facial dynamics significantly influenced participants' (a) choice of with whom to play the game and (b) decisions to cooperate. It was also found that inferences about the other player's trustworthiness mediated these effects of facial dynamics on cooperative behavior. " APA PsycNet

"Based on the findings of the studies reviewed, it was found that the more the teachers used verbal and non-verbal communication, the more efficacious their education and the students’ academic progress were." The impact of the teachers’ non-verbal communication on success in teaching

...mutta tietenkin tuo ei ole mikään mustavalkoinen juttu teams -palsuissa:

- "This could have been an email" -palsut, joissa joku lukee oman powerpointtinsa läpi, ei mitään interaktiota - aivan sama onko kamerat päällä vai ei
- Kymmenien henkilöiden massapalsuissa videoseinästä tulee vain häiriö, yleensä pidän kameran pois päältä paitsi jos itse puhun
- Scrumit tms. nopeat synkkauspalsut tuttujen tyyppien kesken, itse tykkään nähdä muiden naamat ja pidän itse aina kameran päällä mutta ei sillä tulokseen varmaan ole väliä

Ylipäänsä se tilanne vaikuttaa niin paljon siihen miten tärkeää se sanaton viestintä on, itse olen paljon tekemisissä palsuissa joissa pitää sopia aika monimutkaisista ja hankalista asioista toisilleen tuntemattomien ja eri organisaatioihin kuuluvien tyyppien välillä, joskus on ristiriitaisia intressejä ja luottamusongelmia osallistujien välillä. Olen aivan varma että noissa oltaisiin säästetty merkittävästi aikaa ja rahaa jos osallistujat olisivat olleet fyysisesti samassa tilassa, tai edes kamerat päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
En ole vielä sellaisessa verkkokokouksessa ollut, jossa oma tai muiden naama olisi antanut mitään lisäarvoa käsiteltävälle asialle. Joillakin ihmisillä vaan on tarve analysoida toisen ilmeitä, mutta siinäpä se sitten onkin. Kuten sanoin, arvelen tuon olevan vähän sama juttu kuin tekemisten mainostamisessa somessa, tai muiden seuraaminen siellä.

Ja esityksen aikana mm. Teamsissa siitä alareunan kärpäsenpaskan kokoisesta pikkukuvasta ei hyödy senkään vertaa.

Btw. Näkövammaiset varmaan arvostavat, kun sanotaan että kyllä se asia vaan menee paremmin perille kun näkee naaman. :D
Mitä ne hyödyt ovat? Miten asia menee perille paremmin, jos näkee toisen naaman tai näyttää omansa?

Miten ihmiset ovat koskaan voineet sopia mitään puhelimitse, kun nyt yhtäkkiä pitäisikin nähdä toisen ilmeet?

Edelleen väitän että kyse on lähinnä siitä sosiaalisesta puolesta, joka vissiin on toisille tärkeämpi.
Siis väitätkö nyt ihan oikeasti, että sanattomalla kommunikaatiolla ei ole vaikutusta ja ihmisen kehonkielestä ja naaman asennosta ei pysty päättelemään mitään lisätietoa verrattuna ääneen?

Pidän itsekin kameran lähes aina kiinni, mutta olen kyllä 100% varma, että kamera lisää kommunikaation tehoa.

Ehkä sieltä toiselta puolelta vaan välittyisi, ettei vittuakaan kiinnosta (joko se vastapuolen henkilö tai asia), joka on sitten se syy pitää se kamera pois päältä?
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Webbikamera on ihan ehdottomasti positiivinen juttu kyllä. Tulee edes joskus nähtyä niitä kollegoja ja asiakkaita, eikä kaikista tule vain jotain mollukkaa teamsissa tms. Tuo helpottaa kommunikaatiota, kun kaikki viestintä ei myöskään ole sanallista.

Ja onpahan tuosta myös psykologit jutelleet että parantaa työhyvinvointia kun näkee niitä muita ihmisiä.
Yksi etätyön positiivisista puolista on nimenomaan se, ettei tarvitse katsella niitä naamoja. Vuosi takana, vähintään 1-5 palaveria joka päivä ja 2 kertaa olen pitänyt kameran päällä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 591
Viestejä
4 205 519
Jäsenet
70 922
Uusin jäsen
Sny2024

Hinta.fi

Ylös Bottom