Epic Games Store

Epic Games Launcher ilmeisesti kerää Steam ystävä- ja pelihistoriatietoja käyttäjien koneilta:

Developing: Epic Games Launcher appears to collect your steam friends & play history

Laita nyt myös Epicin edustajan vastaus..

Update: Epic Games Response

We use a tracking pixel (tracking.js) for our Support-A-Creator program so we can pay creators. We also track page statistics.

The launcher sends a hardware survey (CPU, GPU, and the like) at a regular interval as outlined in our privacy policy(see the “Information We Collect or Receive” section). You can find the code here.

The UDP traffic highlighted in this post is a launcher feature for communication with the Unreal Editor. The source of the underlying system is available on github.

The majority of the launcher UI is implemented using web technology that is being rendered by Chromium (which is open source). The root certificate and cookie access mentioned above is a result of normal web browser start up.

The launcher scans your active processes to prevent updating games that are currently running. This information is not sent to Epic.

We only import your Steam friends with your explicit permission. The launcher makes an encrypted local copy of your localconfig.vdf Steam file. However information from this file is only sent to Epic if you choose to import your Steam friends, and then only hashed ids of your friends are sent and no other information from the file.

Epic is controlled by Tim Sweeney. We have lots of external shareholders, none of whom have access to customer data.

Daniel Vogel
VP of Engineering
 
No ei kait mistään. Yleensä porukka hiiltyy noista jutuista ihan turhaan. Mitä väliä jos Epic Games saa jotain tietoja meidän pelaamista peleistä tai steam ystävistä? Entä sitten?
 
Hetkinen, joku softa tietokoneella kerää tietoa käyttäjästä? :nb:
Äkkiä netti poikki ja format c:

Epic Launcher on toki turha, huono, ilmaispelit on huonoja ja sanoinko jo turha.
 
No ei kait mistään. Yleensä porukka hiiltyy noista jutuista ihan turhaan. Mitä väliä jos Epic Games saa jotain tietoja meidän pelaamista peleistä tai steam ystävistä? Entä sitten?
Katos tätä, aika moista :shifty:

-We collect a variety of information through your general interaction with the websites, Content and Services
-In order to provide you with services, we need to collect, store and use various information about your activity in our Content and Services
-We use "Cookies", which are text files placed on your computer, to help us analyze how users use our services, and similar technologies
-We will only store your information as long as necessary to fulfil the purposes for which the information is collected
-*** and its subsidiaries may share your Personal Data with each other and use it to the degree necessary to achieve the purposes listed...
-We may also share your Personal Data with our third party providers that provide customer support services in connection with goods, Content and Services distributed via
-In accordance with internet standards, we may also share certain information (including your IP address and the...

Melkoista hommaa, ei kyllä kannata asentaa. Tosin nämä on otettu suoraan Steamista, mutta kun sopivasti ottaa vain valitut palat ja vouhottaa niistä niin aika kauheaa on.
Nuokin lukenut tuolla varmaan 10 vuotta, mutta ei mitään hätää koska steam.

tl;dr lopettakaa tuo turha itku
 
Näyttää tulevan lisää vuoden yksinoikeus pelejä.

Nyt osuivat pariin videopeliin mitkä itsellä oli kiikarissa kuten Outer Worlds ja Sinking City.
Tosin ihan siistiä että nyt noi Quantic Dreamin tekeleet tulevat PC:lle.
Journey oli myös aika iso yllätys ja nyt kun Epic on näitä Sonyn konsoleilla yksinoikeudella olevia pelejä tuonut PC:lle, niin väkisinkin vähän mielikuvitus lähtee laukkaamaan.
Bloodborne milloin jos lainkaan?
 
Joo QB pelit kiinnostavat vaikka omistanutkin jo Heavy Rainin ja Beyondin PS3:lla mutta pelaneen vielä PC:lläkin läpi.

Sitten ihmettelemään kuinka PC versiossa hoidettaan liiketunnistin kohtaukset.
 
Epic says Metro Exodus sold 2.5 times better on Epic Store than Metro: Last Light did on Steam | PC Gamer

Epic wants to put the narrative that Epic Store exclusives are doomed to bed. At its GDC 2019 keynote today, the company announced that Metro Exodus sold 2.5 times better on the Epic Store than Metro: Last Light did on Steam.

It's not a perfect comparison. Metro: Last Light released in 2013, and the PC audience has grown significantly since then—granted, a portion of the recent growth can be attributed to Epic itself for developing Fortnite. Metro Exodus could have other qualities that helped it sell better, too. It's hard to say. But still, the news is confirmation that the Epic Games Store is not the death sentence its naysayers claim it is.

"It's really about your games, and not about the store you sell it on," said Steve Allison, head of the Epic Games Store. I have a feeling that, given Metro's success and Epic's more generous revenue sharing plan, more and more developers will be inclined to believe that.
 
Quanticin pelien tuominen PC:lle on kyllä positiivinen asia, siitä voi pari pistettä antaa.
 
Outer worlds, no voi saatana :btooth: Pystyykö noita ostamaan ilman että antaa luottokorttitietonsa Epicille? Ennemmin annan vaikka nigerialaisille.
 
Positiivistahan tässä on se että kun se yksinoikeus vuoden päästä päättyy ja peli tulee muuallekin myyntiin niin siitä on ehditty jo korjaamaan kaikki pahimmat bugit :)
 
Positiivistahan tässä on se että kun se yksinoikeus vuoden päästä päättyy ja peli tulee muuallekin myyntiin niin siitä on ehditty jo korjaamaan kaikki pahimmat bugit :)

Hintakin voi olla jo alempi siinä vaiheessa, joskin jos tässä pitää vuosi odottaa niin taidan suoraan venailla jotain -66% alennusta.

Ei minulla nimenomaan Epicin storea ole mitään vastaan, vaan sitä että noita saatanan launchereita on nyt niin monta että minulla keitti yli ja päätin alkaa käyttämään vain GOGia ja ihan pakkotilanteissa Steamia kun siellä on jo tili ja muutama peli.
 
Näköjään Remedyn Control peli myös vuoden yksinoikeudella Epicin storehen. Control Epic Games Store exclusivity confirmed for one year - GameRevolution
Outer Worldsin julkaisiahan takaahan löytyy Take-Two. Saa nähdä meneekö Red dead redemtion 2 ja kumppanit myös...

Itse en oikeen pidä tästä kehityksestä. Ymmärrän, että Epici haluaa kasvattaa kauppapaikkansa, mutta näin kuluttajan näkökulmasta ei ole yhtään hyvä juttu. Ei mitään etuja ja vähemmän ominaisuuksia...

No onneksi on pelejä varastossa niin paljon, että näitä voi odottaa sen vuoden lisää.
 
RDR2 mahdollinen PC versio voi tulla "yksinoikeudeksi" Epicille, mutta se on sama keissi mikä Ubisoftillakin, eli se vaatii edelleen sen Rockstarin oman softan sinne taustalle. Mikä sit kans tarkottaa ettei sillä Epicin softalla ole mitään tekemistä asian kanssa, eli voit suoraan ostaa sen Rockstarin kautta ja skipata muut launcherit kokonaan. Tai näin ainakin sen kuvittelisin menevän, Rockstar kuitenkin haluaa oman launcherinsa jokatapauksessa siihen parittaa, ei oo mitään syytä miksei haluais.

Outer Worlds vähän harmittaa, samoten Control. Quanticin pelit vähän niin ja näin, katotaan millanen PC versio noista tulee ja sit et kiinnostaako vaiko ei. Detroit on mulla PS4 kesken ja Beyondia en oo koskaan pelannukkaan.
 
Siinä vähän tiivistelmää Epic Storen tietojen keräilystä:
AS9mJeK.jpg
 
Meh, ensimmäinen kiinnostava peli Epic storen exclusivena:

Satisfactory - Construct & Automate

Ja samoin kuin Metro Exodus, sivu oli Steamissa kyllä olemassa, mutta se on hiljaisin äänin vedetty pois. Vain itkuparku-keskustelualue jäänyt paikalleen.
 
QD:n pelit ovat kyllä iloinen yllätys mutta odotellaan kuitenkin rauhassa Steam-versioita.
 
Lähinnä näin 90-luvun alkupuolelta asti PC-pelejä pelanneena - silloin asenneltiin peli, ja sitten oli jokin pikakuvake tms. työpöydällä josta käynnistettin, ja peli lähti käyntiin. Nykyään asennan 95% peleistä Steamista, ja annan sen luoda pikakuvakkeen työpöydälle, ja tuplaklikkaan sitä, ja peli lähtee käyntiin (kone kirjautuu automaattisesti steamiin koneen käynnistyksen yhteydessä).

Ongelma on nähdäkseni se, että näitä launchereita rupeaa olemaan niin paljon, eikä niitä kaikkia halua pistää päälle pyörimään taustalle (Steam, Epic, Origin, Uplay, GOG galaxy, rockstar, battle.net, discord...) varmaan unohtuikin joku tästä. Niin sitten kun tuplaklikkaat sitä pikakuvaketta pelataksesi peliä, se avaakin jonkun launcherin ja sitten pitää kirjautua, ja pahimmassa (tai parhaimmassa) tapauksessa sulla on vielä käytössä 2FA ja saat kaivaa puhelimen esille jotta saat varmistettua että olet sinä, ennenkuin peli edes lähtee käyntiin. Ja koska salasanat luonnollisesti on eri joka palveluun, niin pitää melkein olla käytössä jokin passumanager jottei niitä kaikkia tarvi muistaa ulkoa.
Ei 90-luvun alkupuolella pelejä tarvinnu erikseen asentaa. Korkeintaan miljoonalle levykkeelle jaettu zip paketti purkaa. ;)
Ja ei sillon pikakuvakkeitakaan ollu vaan pelit käynnistettiin suoraan DOSsista ja jos halus hifistellä, käytettiin Norton Commanderia.
:smoke:

Noi pikakuvakkeet yms. asennukset tuli vasta Win95 aikoihin ysärin puol välissä.
 
Vähän offtopic, mutta viittaa noihin pariin edelliseen viestiin - silloin 90-luvulla oli kyllä yksi juttu, joka aiheutti välistä melkoisesti päänvaivaa: ylämuisti (+mahdolliset muut viritykset). Muistan jollakin käyttämälläni koneella olleen eri sovelluksia ja pelejä varten eri versioita konfiguraatiotiedostoista (jostain harmaasta aivomassasta tulee nimiä autoexec.bat, config.sys, himem.sys jne.) ja konetta käynnistettäessä tuli ensimmäisenä eteen valikko, jossa kysyttiin minkä ohjelman virityksillä mennään. Tämä oli ilmeisesti jonkun kollegan tekemä viritelmä asioiden yksinkertaistamiseksi.

Tuon ajan virityksiä ei ole kyllä ikävä, Steam ja muut tahot ovat tehneet esim. päivitysten kanssa elämän helpommaksi. Mutta esim. itse en ole innostunut asentamaan enää yhtään uutta launcheria Steamin, Originin ja Uplayn lisäksi, liikaa häsläystä käyttäjätunnusten ja vastaavien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Muistellaanpa hetki vuotta 2003..

Silloin julkaistiin sellainen platform kuin Steam. Pelaajat vihasivat sitä heti alkuun, koska softa oli surkea ja buginen ja CounterStrike 1.6 vaati Steamin betan alleen. Siitä huolimatta CS.stä tuli yksi maailman suosituimmista räiskinnöistä.
2 vuotta myöhemmin 2005, julkaistiin Half-Life 2 joka vaati jatkuvan nettiyhteyden ja Steamin, tuossa vaiheessa pelaajat olivat menossa lynkkaamaan Gabea jo kovaa vauhtia. Kummallista kyllä, HL2:sta tuli yksi eniten myydyistä peleistä.
Nykyään Steamissa on apout 10000 peliä ja 125 miljoonaa käyttäjää.

Yritän tässä vaan sanoa että jos ihmisen muisti on lyhyt, niin pelaajan muisti on vielä lyhyempi.
Steam oli paskinta paskaa alkuaikoinaan ja suunnilleen kaikki vihasivat sitä ja vannoivat pelien omien launcherien nimeen.
Nyt porukka on puolustamassa Steamia henkeen ja vereen koska iso paha Epic tulee ja aiheuttaa pientä kilpailua. :vihellys:
 
Muistellaanpa hetki vuotta 2003..

Silloin julkaistiin sellainen platform kuin Steam. Pelaajat vihasivat sitä heti alkuun, koska softa oli surkea ja buginen ja CounterStrike 1.6 vaati Steamin betan alleen. Siitä huolimatta CS.stä tuli yksi maailman suosituimmista räiskinnöistä.
2 vuotta myöhemmin 2005, julkaistiin Half-Life 2 joka vaati jatkuvan nettiyhteyden ja Steamin, tuossa vaiheessa pelaajat olivat menossa lynkkaamaan Gabea jo kovaa vauhtia. Kummallista kyllä, HL2:sta tuli yksi eniten myydyistä peleistä.
Nykyään Steamissa on apout 10000 peliä ja 125 miljoonaa käyttäjää.

Yritän tässä vaan sanoa että jos ihmisen muisti on lyhyt, niin pelaajan muisti on vielä lyhyempi.
Steam oli paskinta paskaa alkuaikoinaan ja suunnilleen kaikki vihasivat sitä ja vannoivat pelien omien launcherien nimeen.
Nyt porukka on puolustamassa Steamia henkeen ja vereen koska iso paha Epic tulee ja aiheuttaa pientä kilpailua. :vihellys:

Juu onhan se näinkin, mutta kyllähän tilanne tuolloin oli vähän erilainen, kun Steam oli ensimmäinen tällainen palvelu. Ei ollut ketään/mitään, mihin verrata tai ottaa mallia.

Itse olen sitä mieltä, että on hyvä saada kilpailua Steamille ym. mutta kyllä Epicin olisi pitänyt viimestellä ja kehittää tuota launcheriaan vielä pidemmälle, ennen kuin aloittivat tämän peli exclujen haalimisen. Jos tuo heidän Roadmappinsa pitää paikkansa, niin puolen vuoden päästä pitäisi suurimpien puutteiden olla paikattuna. Olisivat vasta sitten allkneet näitä pelejä haalimaan tuonne, niin olilsi ollut huomattavsti pienempää tämä kitinä.
 
Muistellaanpa hetki vuotta 2003..

Silloin julkaistiin sellainen platform kuin Steam. Pelaajat vihasivat sitä heti alkuun, koska softa oli surkea ja buginen ja CounterStrike 1.6 vaati Steamin betan alleen. Siitä huolimatta CS.stä tuli yksi maailman suosituimmista räiskinnöistä.
2 vuotta myöhemmin 2005, julkaistiin Half-Life 2 joka vaati jatkuvan nettiyhteyden ja Steamin, tuossa vaiheessa pelaajat olivat menossa lynkkaamaan Gabea jo kovaa vauhtia. Kummallista kyllä, HL2:sta tuli yksi eniten myydyistä peleistä.
Nykyään Steamissa on apout 10000 peliä ja 125 miljoonaa käyttäjää.

Yritän tässä vaan sanoa että jos ihmisen muisti on lyhyt, niin pelaajan muisti on vielä lyhyempi.
Steam oli paskinta paskaa alkuaikoinaan ja suunnilleen kaikki vihasivat sitä ja vannoivat pelien omien launcherien nimeen.
Nyt porukka on puolustamassa Steamia henkeen ja vereen koska iso paha Epic tulee ja aiheuttaa pientä kilpailua. :vihellys:

Noinhan se on ja se kyllä tässä ärsyttääkin, että kun steam vihdoin viimein pitkän kehitystyön tuloksena on melkolailla hyvä julkaisualusta tulee epic keskeneräisellä paskakikkareella markkinoille ja ostaa rahalla yksinoikeuksia itselleen ja pakottaa ihmiset jälleen käyttämään tuollaista vuoden 2003 tasoista alustaa.
 
^ Niin, siinä on se ja sitten tietysti että onhan tämä hieman koomista että pelaava taho nimenomaan kannattaa Steamin monopolia, mutta samaan aikaan kirotaan yksinoikeuspelit alimpaan helvettiin.. :dead:
 
Eikös kilpailua olisi se, että peli olisi saatavilla MYÖS muista kauppapaikoista kuin esim. epic storesta tais steamista? Nythän tässä kilpailevat pian vain valve ja steam siitä kumpi laitaa enemmän massia julkaisijan pöydälle eikä asiakas vaikuta ostokäyttäytymisellään asiaan paskan vertaa.
 
Eikös kilpailua olisi se, että peli olisi saatavilla MYÖS muista kauppapaikoista kuin esim. epic storesta tais steamista? Nythän tässä kilpailevat pian vain valve ja steam siitä kumpi laitaa enemmän massia julkaisijan pöydälle eikä asiakas vaikuta ostokäyttäytymisellään asiaan paskan vertaa.

No mutta osahan on, mm. Division 2. Monopoli ei kuitenkaan murru, jos yksi vaihtoehdoista on Steam, koska sitten useimmat hankkii ne pelit kuitenkin sieltä.

Yleisesti tässä koko jutussa ei kuitenkaan ole niin paljon kyse kuluttajista kuin julkaisijoista/kehittäjistä. Jostain lukemalla ymmärsin, että ei ole ollut enää pelkästään kyse Valven isosta osuudesta vaan asioista, joissa Valve tahmaa tai ei reagoi, tai miten Steamin monet eri ominaisuuden aiheuttavat lisäkuluja tai haittaa. Epic oli kai mainostanut keskusteluissaan, että julkaisijat pääsevät mukaan "rakentamaan" tätä uutta pelialustaa.
 
Epic Games Storen pomo pilkkaa Steamia: “Emme myy paskoja pelejä.” | Muropaketti.com

Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney on haastanut Valven toiminnan kertomalla, että Epic Games Storessa on niin korkea laadunvalvonta, ettei se kaupittele paskoja pelejä. Myyntiin tulevien tuotteiden tulee olla laadukkaita, oli kyse sitten pienistä indie-peleistä tai valtavista ison rahan peleistä.

Sweeneyn mielestä Grand Theft Auto -pelit ovat tervetulleita Epicin kauppaan, mutta pornopelit ja kaikenlainen tarpeeton provosointi saavat jäädä Steamiin.
Bensaa liekkeihin?
 
Pelien "kaappaaminen" viime hetkillä tai pelkästään julkaisu Epic Storeen on saanut monet PC-pelaajat osoittamaan mieltään kauppaa vastaan. Tämä johtunee siitä, että PC-pelaajat ovat tottuneet tilanteeseen, missä pelit pystyy hankkimaan melkein mistä tahansa kaupasta. Usein pelit ovat hankittavissa mm. Steamista sekä esimerkiksi julkaisijan omasta kaupasta (kuten Uplay:sta).

Tuo sai omituisesti samalla hymyilyttämään että irvistelemään. Lienee enemmän sitä, että nykyinen pelaajakanta on tottunut ostamaan pelinsä Steamista sen 'melkein minkä tahansa kaupan' sijaan.

Epic ei toki ole ensimmäinen kauppa PC-pelien markkinoilla (toki voidaan unohtaa kauppojen takana olevien kehittäjien omat pelit, lienee turhaa tuoda noita esille) jossa on ollut yksinoikeudellisia pelejä. Toki syyt ja tavat usein ellei jopa aina ollu eri kuin nyt Epicin kanssa. Itsellä paloi vähän hihat kun Crusader Kings 2 ei ollut tarjolla missään muualla kuin Steamissa (ja ehkä Paradox Plaza storessa josta sai sitten Steam avaimen). Ei riittänyt, että missään ei mainittu Sword of the Stars 2 hankittaessa tuon olevan Steam only, sen sijaan peliä asennettaessa asentuikin Steam installeri joka sitten rupesi huutelemaan Steam kirjautumista.

Toki tuolloin syy saattoi olla raha (Steamilla suurempi käyttäjäkunta, ei hirveätä järkeä pistää peliä muuhun kauppaan myyntiin, sinällään ymmärrettävää), mutta varmaan useammin enemmän tekninen. GoG ei hyväksynyt eikä yhä hyväksy DRM, Impulse/GameStop ei omannut mitään tukea moninpelille ja kaikki piti olla sitten GameSpyn läpi, puhumattakaan päivitysongelmista joita monen kaupan tukeminen tuotti monelle.

Kilpailuhan on tosiaan kuluttajalle hyödyllistä, mutta tässähän on ongelmana kun ei oikeastaan mahdollisteta sitä kilpailua, yks lafka maksaa yksinoikeudesta suuria summia toiselle lafkalle. Ehtona tässä että kilpailija ei missään nimessä voi pystyä myymään samaa tuotetta.

Tuohon liittyen tuli vastaan jossain kohtaa kommentti koskien mahdollisuuksia saada jalkaa paremmin oven väliin PC-pelimarkkinoille. Tarkoitus lienee saada riittävän iso kanta kuluttajia, jotka pääsääntöisesti ostavat pelinsä ko. kaupasta. Kommentti jota muistelen kertoi tuohon olevan kaksi tai kolme hyvää tapaa.

  • Ensimmäinen olisi jokin markkinarako/niche tyyliin omapelituotanto (Uplay, Origin) tai muu asiakkaita kiehtova ominaisuus (GoG ja DRM vastaisuus, Discord ja VoIP + tsätti), Epicillä periaatteessa olisi pelituotanto Unreal Tournamentin ja Fortniten muodossa, mutta ensin mainittu on toistaiseksi jäissä ja toiseksi mainittu on vain yksi tuote joka ei paljoa tunnu missään.
  • Toinen olisi huomattavien alennuksien tarjoaminen asiakkaille joka saattaisi olla hyvinkin tappiollista Epicille
  • Ja kolmas olisi sitten tämä yksinoikeudellisuus johon Epic nyt sitten päätyi (tosin mikäli Epic on näissä maksumiehenä niin en ymmärrä miten tämä olisi yllä olevaa yhtään edullisempaa Epicille)
Pitkällä tähtäimellä jos Epic Store menestyy voi millä tahansa näistä vaihtoehdoista edistää kilpailua vaikkei se olisikaan ensisijainen asia mitä tapahtuu.

No siis toisaalta jos ei näe asiassa ongelmaa, niin eihän siinä sitten mitään. Ongelmana on suurimmaks osaks se, etten mä halua ladata koneelleni enää yhtään launcheria, mä en halua luoda käyttäjätunnusta ja koittaa muistaa sitä sitten aikanaan kun sille pitäis kirjautua uusiks. Vaihtoehtoa kun ei tarjota.

Vaikka ymmärtäisin (tai yrittäisin ymmärtää) Epicin toimia niin ei se myöskään omalla kohdalla ole kohottanut innostusta jokaisen pelikaupan tai julkaisijan omasta launcherista, sen asentamisesta ja omasta tavasta hanskata salasanoja ja käyttäjätilejä ja jokaisen vaatimasta uudesta käyttäjätilistä. Puhumattakaan huolesta maksuvälineen tietoja kohtaan.

Vaikka se ei olisi paljoa niin jokainen launcheri kuitenkin vie resursseja enemmän tai vähemmän ja niille harvoin on mitään syytä taustalla oleiluun (toki moninpelien kanssa nuo saattaa helpottaa kaverien kanssa pelaamista). Tähän joku saattaisi sanoa ettei noita tarvitse kuitenkaan pitää käynnissä ellei käynnistä peliä kyseisen launcherin kautta, mutta mielelläni jättäisin tämän vaiheen kokonaan pois ja sen sijaan käynnistäisin vain sen pelin.
Toki kommenttia ehkä varjostaa vähän se, että loinhan käyttäjätilin tännekkin ihan vain tähän ketjuun kommentoidakseni.

En tiedä miksi, mutta tunsin tarvetta mutista asiasta.

[Offtopic]
Mitä muistamiseen tulee niin parastahan olisi kun se salasana olisi lähtökohtaisesti sellainen ettei sitä muista vaan se on tallessa jossain mistä sen voi kurkata, mutta muilla ei ole pääsyä. Jos nyt mitään salasanadamageria tai listoja/tekstitiedostoja ei halua käyttää niin on tuo sitten asia erikseen.
[/Offtopic]

Edit: Virheitä ja puutteita, paljon molempia.
 
Viimeksi muokattu:
Noinhan se on ja se kyllä tässä ärsyttääkin, että kun steam vihdoin viimein pitkän kehitystyön tuloksena on melkolailla hyvä julkaisualusta tulee epic keskeneräisellä paskakikkareella markkinoille ja ostaa rahalla yksinoikeuksia itselleen ja pakottaa ihmiset jälleen käyttämään tuollaista vuoden 2003 tasoista alustaa.

Mutta onko Steam loppujen lopuksi edes niin hyvä loppukäyttäjälle? Omia kokemuksia since 2004 että todella hidas käynnistymään, menee johonkin haamutilaan tuon tuosta ja pitää prosessit tappaa käsin (etenkin jos verkkoyhteys pätkii), pelien launchaaminen välillä epäonnistuu, päivitykset eivät välillä lähde latautumaan, kaupan selaaminen UI:n kautta tökkivää, ulkoasu vakiona melko hirveä (mielikuva että lähes samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten). Vai onko pelaajilla niin vähän vertailukohtia. Itselle suurin kynnyskysymys on tuo erittäin hidas käynnistyminen herran vuonna 2019. Suurin osa mukana tulevasta lisätauhkasta on itselle täysin arvottomia jos ei pilvitallennuksia lasketa. Itselle on tärkeintä päästä pelaamaan.

Esim. UPlay oli täyttä syöpää joskus 2008 kun kymmenien tuntien pilvitallennukset katoilivat bittiavaruuteen, mutta nyt melkein jouhevin käyttää itselleni. Epic toimi sen verran kun itselleni oli tarvetta pelata Metro läpi, eli pysyi lähinnä hiljaa taustalla ja peli käynnistyi aina nätisti. :)
 
Mutta onko Steam loppujen lopuksi edes niin hyvä loppukäyttäjälle? Omia kokemuksia since 2004 että todella hidas käynnistymään, menee johonkin haamutilaan tuon tuosta ja pitää prosessit tappaa käsin (etenkin jos verkkoyhteys pätkii), pelien launchaaminen välillä epäonnistuu, päivitykset eivät välillä lähde latautumaan, kaupan selaaminen UI:n kautta tökkivää, ulkoasu vakiona melko hirveä (mielikuva että lähes samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten). Vai onko pelaajilla niin vähän vertailukohtia. Itselle suurin kynnyskysymys on tuo erittäin hidas käynnistyminen herran vuonna 2019. Suurin osa mukana tulevasta lisätauhkasta on itselle täysin arvottomia jos ei pilvitallennuksia lasketa. Itselle on tärkeintä päästä pelaamaan.

Esim. UPlay oli täyttä syöpää joskus 2008 kun kymmenien tuntien pilvitallennukset katoilivat bittiavaruuteen, mutta nyt melkein jouhevin käyttää itselleni. Epic toimi sen verran kun itselleni oli tarvetta pelata Metro läpi, eli pysyi lähinnä hiljaa taustalla ja peli käynnistyi aina nätisti. :)

No kyllä Steam omasta mielestäni on paras mitä tällä hetkellä PC:llä on tarjolla, vaikka asiat varmasti voi tehdä paremminkin. Uplay ja Blizzardin battlenetti ovat mielestäni hyvin toimivia ja harmittomia. Origin sen sijaan vituttaa joka kerta kun sitä käyttää, varsinkin kun sen yhteisöominaisuudet tulevat mukaan kuvioon ja Bethedan oma kyhäelmä lähti välittömästi poistoon lyhen kokeilun jälkeen.

Epicin touhu nyt tuntuu eroavan muista siten, että kun muut jakelevat pääasiassa omia pelejään omien launchereidensa kautta (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) niin he pyrkivät nyt ensimmäistä kertaa luomaan PC puolelle laajamittaisen yksinoikeus shown ostelemalla itselleen näitä yksinoikeuksia. Jos tässä oikeasti oltaisiin kuluttajan tai julkaisijan asialla pitäisi noiden eri toimijoiden katteiden näkyä kuluttajahinnoissa, tuotteiden olla saatavilla vapaasti eri platformeille (mahdollisesti eri hinnoilla, riippuen siitä miten paljon kukakin välistä vetää) ja asiakas sitten päättäisi minkä ratkaisun kokee parhaaksi. Toki pelien kehittäjilläkin on oikeus levittää pelejään missä lystää mutta tuskinpa kehittäjät näissä viimeaikaisissa tapauksissa ihan ilman edestä ole sivuuttaneet melko isoa steam käyttäjäkuntaa.
 
Epicin vaikea kilpailla hinnoilla jos steam vaatii että niillä olevien pelien hinnat pitää olla muuallakin samoja, en tiedä koskeeko aleja.
(Metro tai tästä ketjusta spottasin tuon tiedon)

Kyllä ne pelintekijät varmasti tiesivät mihin ryhtyivät ja vaikka tietävät että menstyksiä voi tulla mutta voihan tämä olla pientä kapinointia steamiakin vastaan mitä nytten viime vuodet tekijät ovat narisseet siitä että tuolle 30% osuudelle ei tule oikein steamin puolelta vastinetta.
 
Steamin ulkoasu on varmaan makuasia, itse ainakin tykkään paljon enemmän tuon aikakauden UI-tyylistä kuin nykyajan "mobiili edellä" paskasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko Steam loppujen lopuksi edes niin hyvä loppukäyttäjälle? Omia kokemuksia since 2004 että todella hidas käynnistymään, menee johonkin haamutilaan tuon tuosta ja pitää prosessit tappaa käsin (etenkin jos verkkoyhteys pätkii), pelien launchaaminen välillä epäonnistuu, päivitykset eivät välillä lähde latautumaan, kaupan selaaminen UI:n kautta tökkivää, ulkoasu vakiona melko hirveä (mielikuva että lähes samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten). Vai onko pelaajilla niin vähän vertailukohtia. Itselle suurin kynnyskysymys on tuo erittäin hidas käynnistyminen herran vuonna 2019. Suurin osa mukana tulevasta lisätauhkasta on itselle täysin arvottomia jos ei pilvitallennuksia lasketa. Itselle on tärkeintä päästä pelaamaan.

Esim. UPlay oli täyttä syöpää joskus 2008 kun kymmenien tuntien pilvitallennukset katoilivat bittiavaruuteen, mutta nyt melkein jouhevin käyttää itselleni. Epic toimi sen verran kun itselleni oli tarvetta pelata Metro läpi, eli pysyi lähinnä hiljaa taustalla ja peli käynnistyi aina nätisti. :)

Steam ei itselläni ole sen hitaampi käynnistymään kuin Origin, enkä ole huomannut noita haamutiloja, vaikka käytän sitä päivittäin. Päivityksetkin lähtevät lähes aina latautumaan, ainakin kun käyn ne klikkaamassa. Sen sijaan ongelmana on välistä se, että jos ostan pelin kerralla lisäosineen, niin nuo lisäosat eivät välttämättä asennu, vaan pitää ne pitää käydä erikseen klikkailemassa. Originissa tämä ongelma on välistä vielä hassummassa muodossa - lisäosien asennus epäonnistuu, mutta niiden asennus menee heittämällä, kun Originin käynnistää uudestaan. Steamin käyttöliittymässä minua ärsyttää lähinnä turha mutkikkuus, Alt+Tabilla kun menee luomaan yhteyksiä pelikavereihin, niin ikkunoita on turhan monta ja niiden toiminta on epäjohdonmukaista - joskus voi liittyä suoraan peliin, joskus taas hostin pitää lähettää kutsu. Ja tämä riippuu kuunvaiheista ja Saturnuksen renkaiden kallistuskulmasta.

Palaten Epiciin - minä toivotan sen tervetulleeksi sikäli kun houkuttimena on parempi toimivuus tai loogisempi käyttöliittymä jne., tässä suhteessa on jonkin verran parantamisen varaa (olkoonkin etteivät ne Steam ja Origin ole läheskään niin paskoja kuin monesti väitetään). Mutta en pidä siitä, että jalansijaa yritetään luoda yksinoikeuksilla.
 
Tuotteen toimivuus ja yksinoikeudet tai näiden puute on ainakin minulle täysin yhdentekevää. Nuo jossain pyörineet spyware-epäilyt plus kiinalaisen tencentin osuus sopassa riittää ainakin minulle olla koskematta tähän.
Kilpailu on aina tervettä, mutta jotain tasoa silti, enkä nyt tarkoita kivoja maksutapoja tai kevyttä ja seksikästä launcheria.
 
Steam siis antaa kuluttajan itse päättää mitä kannattaa pelata ja Epicin narsistit tulevat kertomaan sen sinulle. Mitenkään muuten ottamatta kantaa tähän launcher vääntöön niin nyt on niin surkeaa retoriikkaa että jos tuo uppoaa ihmisiin niin alkaa ihmiskunnan tulevaisuus huolettaa.

Epic kosiskelee tässä vaiheessa noilla jutuilla lähinnä julkaisijoita ja kehittäjiä eikä niinkään pelaajia. Heidän kaupassaan ei se oma peli joudu jonkun Ville5v pelin tai miljoonan UnitZ asset flipin keskelle taistelemaan näkyvyydestä eri näkymissä tai ylipäätään luottamuksesta kaupan sisältöön, eli sen laatuun ja toimivuuteen. Greenlightin aikoihinhan tuota kiistelyä oli jo monella suunnalla ja lopuksi hanat avattiin kokonaan Directillä. Tuosta oli porua monella devausfoorumilla, mm. Unreal Enginen omalla. Epic käyttää nyt tätä tietenkin hyväksi markkinoinnissa.
 
Why Valve actually gets less than 30 percent of Steam game sales

Hyvää pohdintaa taas Steam vs. Epic Store kaupan osuudesta, toki käytetty data ei ole kovin luotettavaa. Olisi kiinnostava tietää, mikä on Epicin toimintaperiaate näissä myytävissä avaimissa (esim. Humble Store kautta).

Lisäksi esim. "Steam provides 100 Payment methods. Only 10% of purchases are done via credit card, paypal, paysafe. The remaining 90% of purchases are mostly done via cash. Your customers probably dont use credit cards." Lähde. Ei tuonkaan toiminnan pyörittäminen ole mitenkään ilmaista.
 
Tietyllä tavalla työn puolesta noihin maksuvälityspalveluihin joutuu perehtymään ja tosiaan osa ottaa tosiaan melko kovan hinnan palveluistaan. Osa syynä on se, että vaikka toimivat rajapinnat tarjotaan maksamiseen, itse rahan liikuttelu varsinaiselle myyjälle (julkaisijalle) tapahtuu taustalla ihmisvoimin semi-automaattisesti ja tuo nostaa palvelun hintaa.
 
Matt facepunchista sanoo, ettei Epic store ole spyware. Koko spyware höppötys on 4chan trollien propagandaa.
Epic Games Store Is Shit - But It's Not Spyware - General - Facepunch Forum
Let's start of with this, I think the Epic Games Store client is shit, it is slow, it lacks many many many features compared to it's competitors, and the exclusivity deals do feel like a kick in the balls.



However there is a disproportionate amount of claims being spread that the Epic Games Store client is outright spyware, this is complete nonsense. My post is a technical analysis of the Epic Games Store client and claims made by other people, I don't like narratives being led by untrue shit so here goes.



----------------------------------------------------



Edit: since this is a lot bigger then I initially thought it'd be - below I've elaborated on my findings to the best of my ability, I'm not claiming it is a perfect analysis and some things I might describe poorly, however I will say I am much more qualified then the original reddit poster on this sort of stuff. At the end of the day he was a self described amateur yet nobody seemed to have much doubt in him.



With that out of the way; I definitely suggest that other people analyze what data is being sent for themselves, the more people that are able to corroborate or even contradict my findings the better, people shouldn't just be relying on what one person says.



You can download Fiddler here: Fiddler



I'd also recommend checking out what your other game launchers are sending, you may be surprised.



Below is my original post untouched, I apologise for poor wordings or explanations but I want to leave my original findings untouched so people can contradict them and there's no misconceptions that I'm changing my answers afterwards.



---------------------------------------------------------------



The /r/PhoenixPoint Reddit Post


Let's start with this specific Reddit post, it is linked to in just about every thread regarding Epic however; the guy who writes it self describes himself as an amateur, and rightly so almost everything in his post is him failing to understand how software works. (List is reworded from lotaSherbet with a few more points from me on how this is how Fiddler and DLLs work)



EGS likes to enumerate running processes on your computer


This isn't EGS enumerating processes, this is literally how tools like Procmon and Fiddler work, they have injected themselves into the running process.



why is it trying to access DLLs in the directories of some of my applications?


This is how shared libraries work on Windows, and once again in this example he is showing Fiddler which is something he has injected into EGS, nothing here.



it really likes reading about your root certificates Like, a lot


It is a launcher based around a web browser, this is how HTTPS works, of course it has to check your available certificate authorities - every other Electron application including Discord and Steam do this.



if there are any non-amateur people out there who would be able to explain why it's poking at keys that are apparently associated with internet explorer, I'd appreciate it. It seems to like my IE cookies, too.


Once again, it is a launcher based around essentially being an internet browser, any application that does that reads these registry values, because it's how internet browsing works.



In my totally professional opinion, the EGS client appears to have a severe mental disorder, as it loves talking to itself.


A demonstration of him showing how little he knows about what he's saying, this is literally how software works by communicating with itself on private TCP ports and pipes, especially modern web applications. This one might even be Fiddler's internal proxy server.



I'm sure that this hardware survey information it's apparently storing in the registry won't be used for anything nefarious or identifiable at all.


What is being stored in the registry is simply a flag stating if you've taken the hardware survey test, which he didn't even bother looking into. Automated hardware surveys are also a thing in basically every other launcher and software suite such as Origin, Uplay, Adobe, Autodesk, Windows, etc... it is useful anonymous information that helps developers better understand their target hardware.



The big concern that everyone has is tracking, right? Well, Epic does that in SPADES. Look at all those requests. Look at the delicious "tracking.js". Mmm, I'm sure Xi Jinping is going to love it. Here's a copy of that script, I couldn't make heads or tails of it, but I'm also unfamiliar with JS. It looks less readable than PERL, though.


He has discovered what analytics and minified javascript is, the script is a minified Javascript analytics tracker - every single website you go on, including Steam has this, everywhere. This is nothing new, nothing dodgy, they just want to know how many users are viewing product pages and their retention etc..


The localconfig.vdf



The only worrying part of the Reddit Post is the localconfig.vdf file the launcher copies, however there is again a huge amount of misinformation with this too. There are huge concerns over the sheer amount of information the file contains, just to name a few things:



* Steam accounts you've logged in to on this PC

* Your entire friends list

* Your steam groups

* Your games and settings for those games



There is a lot more in the file, all unencrypted (the file includes login tokens also which means the file REALLY should be encrypted). And whilst the file does contain huge amounts of information, there is no evidence that Epic Games Store client uses anything other then the bare minimum in their import friends feature.
A look at what is actually collected


I decided to open Fiddler and see exactly what data was being collected and sent to Epic and to no surprise it's exactly what they say is collected.
https://files.facepunch.com/forum/upload/828/db90021b-28fc-4816-a0d9-bc1bb54fc731/image.png
En kyllä usko siihenkään, että Epicin accounteja ois helpompi hakkeroida, kuin steamin. Miettii kuitenkin sitä, että Unreal engine 4 käyttää samaa login accounttia, joten siinä ois peliyhtiöiden tiedot vaarassa jos ei ole tietoturva kunnossa ja tuskimpa peliyhtiöt käyttäisi sitä engineä jos ois vaara, että joku hakkeroisi ja vuotaisi tietoja tulevista peleistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 229
Viestejä
5 066 949
Jäsenet
81 047
Uusin jäsen
Fruudo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom