Olen jyrkästi yksinoikeuspelejä vastaan kun sellaiseen käsiksi pääseminen vaatii lisäkustannuksia, kuten konsoleiden kohdalla. Osta konsoli, niin pääset pelaamaan jotain yksinoikeuspeliä. Nyt kyse on vain eri kaupoista, toisen ilmaisen sovelluksen asentamisesta koneelle, kun alusta on kaikilla sama, eli Windows. Minulle ei tuota tippaakaan ongelmia ladata näitä sovelluksia. Ne vievät vähän tilaa ja kuormittavat konetta häviävän vähän.
Outoa on meno nykyään. Ensin hehkutettiin Metro Exodusta maasta taivaisiin, sitten kun tulee pieni mutka matkaan, eli sitä ei saakaan omasta lempikaupastaan, niin takin kääntö tapahtuu välittömästi. Asiakkaissa on minusta vika, mutta heidän ei toki ole pakko ostaa yhtään mitään. Silti heidän ajattelutavassaan on paljonkin vikaa, sillä pitäessään Deep Silverin peleistä he luultavasti haluavat myös tukea kehittäjää. Samalla perustelulla puollustetaan näet täysin turhia ja sisällöttömiä mikromaksuja, mitä useista uudemmista peleistä löytyy.
Huomaatteko nyt mistä kiikastaa? Monet muita villitsevät hörhöt tahtovat vain lapioida rahaa sinne missä sitä jo on. Älä kysy minulta miksi näin on, mutta näin he toimivat. Kunhan voi mahdollisimman paljon tukea ahneutta ja monopoleja, niin sinne päin avautuu lompakon nyörit. Aivan käsittämätöntä.
Minulla ei ole kovin korkea-arvoisia mielipiteitä tästä uudesta Metrosta, kun en aikaisemmista kauheammin pitänyt. Minä en kuitenkaan todellakaan jätä peliä mistä pidän pelaamatta vain jonkun kaupan takia. Saattaisin jopa ostaa pelin josta olen kiinnostunut ennemmin Epicin kaupasta kuin Steamista, jos se tarkoittaa sitä että minä saan alennuksen ja kehittäjä ja julkaisija enemmän nappulaa. Tiedättehän varmasti että Metro Exodus maksaa Epic Games Storessa vain 50 € sen sijaan mitä se Steamissa maksoi 60 €. Saat siis halvemmalla pelin ja kehittäjää tuettua enemmän, mutta tästäkin saatiin ongelma aikaiseksi. Älkää kuunnelko näitä netin lammaslaumoja mitkä huutavat ja meuhkaavat asiasta kuin asiasta, minkä takana ei ole mikään muu kuin ahneuden tai jonkin muun paheen tukeminen.
Vaikka päätyisitkin ostamaan tämän pelin Steamista tai jopa kaikki pelisi nyt ja tulevassa, niin siinä ei ole mitään väärää. Vääryyttä on kuitenkin se, että meille tulee kilpailija markkinoille ja heitä haukutaan kuluttajan edun vastustajiksi ja ties miksi mitättömillä perusteilla. Olkaamme tyytyväisiä että nyt on uusi kilpailija, jonka kaupassa kehittäjät saavat enemmän rahaa. Jos todella Epic Games Store on niin auttamattoman huono ja epämiellyttävä käyttää, niin älä osta sieltä mitään. Ongelma ratkaistu. Suosittelen silti ostamaan nimen omaan sieltä jos tämä uusi Metro kovasti kiinnostaa.
PS. Jos ylipäätään latauskaupat ottavat päähän, oikea kannanotto on ottaa pelin julkaisijaan yhteyttä ja pyytää pelistä muunnelmaa joka ei käytä minkäänlaista kauppaa.
Huomio muuten Epic Games Storen ladanneille! 7.2. - 21.2. saat ilmaiseksi mielenkiintoisen 2D-tasohyppelyn joka muistuttaa paljon Metroidia, nimeltään Axiom Verge. Ilmaisia pelejä tulee lisää vuoden mittaan. Sain itse jo ilmaiseksi Subnautican kaupasta.