Tätäkin asiaa puitu aika monesti täällä ketjussa, ja itekkin tainnu paasata siitä jo aikasemmin. Selitetään nyt kuitenkin uusiks, varsinkin kun muutoksia on tapahtunut ja ehkä jopa osaa ilmaista asian paremmin.
Tunnuksien muistaminen nyt on ainakin ensimmäinen ongelma. Näitä launchereita alkaa olemaan jo sen verran monta, että vaikka kaikki onkin saman sähköpostin alla, niin salasanan muisteleminen on aina enempi vähempi haasteellista, jos joutuu tätä, Originia tai Uplayta käyttämään. Origin ja Uplay tosin aika tehokkaasti saanut kitkettyä, sillä ei kyseisten lafkojen pelit kiinnosta. Toki tässäkin tapauksessa salasanojen säilyttämisestä ja muistamisesta vois tehdä helpompaa kun niitä säilöis jossain muualla kun pelkästään omassa päässä, niin annetaan tän pointin nyt ainakin osittain mennä, ei kuitenkaan se suurin ärsyke koko hommassa.
Taustalla vietävistä resursseista kukaan tuskin pystyy nykypäivänä luomaan kovinkaan fiksua argumenttia, sillä luulis että jos PC:llä pelailee niin siitä koneesta löytyy sen verran jytyä et yks kevyt launcheri siellä taustalla rullaamassa ei vedä koko romukasaa ihan mutkalle. Itelle se suurin ongelma on se, että miten mä kuluttajana koen hyötyväni siitä, että pelit on ripoteltu eri launchereille? Ja rehellisesti sanottuna, mä en tähän oo keksiny mitään vastausta, eli toisinsanoen en hyödy mitenkään. Paitsi ilmaispelien muodossa, jotka on toki ihan kiva bonari. Tulee ne aina napattua kirjastoon mielenkiinnon mukaan, mutta en kyllä voi sanoa yhtäkään niistä pelanneeni vielä.
Mut se isoin kivi kengässä on toi aikoinaan paljon rummutettu 12% siivu minkä Epic ottaa, verrattuna siihen 30% siivuun minkä Steam ottaa (ottaa vähemmän kuin 30% isoimmilta julkaisijoilta). Oon toki sitä mieltä, että mitä enemmän rahaa menee kehittäjille, niin sen parempi. Ongelmaks tosin muodostuu se, että toi Epicin pienempi siivu ei heijastu ite kauppapaikan hintoihin mitenkään, vaan hinnat on tismalleen samat mitä Steamissakin, poislukien erikoisalennukset ja ne satunnaiset 10€ alennuskupongit, jotka menee Epicin pussista. En nää ite mitään hyötyä maksaa pelistä samaa hintaa ja joutua pelaamaan sen heikomman alustan kautta, josta puuttuu osa niistä hyödyllisistä ominaisuuksista mitä kilpailijan alusta tarjoaa (esim. Steamin overlay). Jää vaan sellanen fiilis että asiakkaalle jää se lyhyempi tikku käteen tässä hommassa. Sit jos joku peli on vielä ajallinen yksinoikeus Epicille, niin mun intressit pelata se heti julkasussa tippuu suht huomattavasti. Järkevämpi systeemi tähän olis se, että Epicin kautta pystyttäis tarjoamaan pikkasen edullisemmat hinnat verrattuna Steamiin. Mulle se ei suurimmaks osaks olis ongelma maksaa se 20% enemmän Steamin puolella, mutta toisaalta taas toi hommahan olis sit julkasijan ja kehittäjien kannalta aika +-0. En mä tähän ratkasua osaa keksiä, mutta PC:llä latausalustojen yksinoikeudet on aika typerää touhua.
Toki tykkään myös siitä et pelit on yhdessä paikassa, mut se on tullu selkeeks tässä vuosien saatossa ettei se vaan enää ole mahdollista. On mulla Epicin launcheri koneella asennettuna, eikä mulla mitään elämää suurempaa ongelmaa sen käyttämisessä ole, vaikka mieluummin Steamia käytänkin. Toki ne vois vähän pistää vauhtia noitten ominaisuuksien kanssa, ottaen huomioon kuinka kauan tää on ollu jo olemassa.