Pepsico ja monet muut länsimaiset yritykset pyörittävät edelleen tehtaitaan Venäjällä. Ainoa asia mitä on tehty on se, että tuotteiden nimet ja pakkaukset on muutettu, ettei yrityksen toiminnalle tulisi mainehaittaa kun Venäläisen ruokakaupan hyllyllä olisi edelleen Pepsiä ja muita tuttuja merkkejä. Suomessa tehtyä Pepsiä ei ole siis mitään syytä raahata Venäjälle, koska sitä tehdään jo muutenkin Venäjällä, eri nimellä vain.
Venäjällä pysyminen on osoittautunut todella kannattavaksi päätökseksi monelle länsiyritykselle.
www.iltalehti.fi
Ukrainalaisvirasto lisäsi Pepsicon ”sotasponsorilistalleen” ja kehottaa Pepsin suomalaista valmistajaa lopettamaan yhteistyön virvoitusjuomajätin kanssa.
yle.fi
Pepsi (tai tarkemmin PepsiCo yrityksenä) ei suoraan tue sotataloutta, niinkuin dronet tekevät, mutta ne kuitenkin ylläpitävät Venäläistä taloutta tarjoamalla työpaikkoja, verorahoja ja ylläpitävät normaalia arkea eli sodan vaikutukset eivät tunnu normaalien venäläisten arjella. Nämä asiat tukevat sotataloutta epäsuorasti.
Eli Jimms myi välikäden kautta kuluttajatarvikkeita NATO-maahan, ja me tiedämme että oikeasti ne menivät Venäjälle tukemaan sotataloutta. Jimmsin perustelu toiminnalle on taloudellinen hyöty.
Pepsin ostaminen on hyvin sama asia. Ainoa ero on, että välissä on enemmän välikäsiä. Pepsin ostaminen Suomessa tukee Pepsicon toimintaa, ja Pepsicon toiminnan tukeminen tukee sen toimintaa myös Venäjällä, joka epäsuorasti tukee sotataloutta. Jos kukaan ei ostaisi Pepsicon tuotteita vaan boikotoisivat sitä, Pepsicolla olisi taloudellinen motiivi poistua Venäjältä.
Näin ei kuitenkaan tapahdu, koska vaikka kuluttajat olisivat tietoisia tästä, he itse päättävät että riittävä määrä välikäsiä poistaa moraalisen taakan. Taloudellisella hyödylläkään tätä ei voi perustella, koska aivan samanlaisia tuotteita saa myös muilta valmistajilta samassa hintaluokassa. Se olisi vain ikävää, kun joutuisi ostamaan jotain muuta kuin sitä tuttua merkkiä.