Epävirallinen Jimm's PC-Store -ketju

Mikä ongelma sillä ratkeaisi? Nytkin Jimm's kyllä tiesi tehneensä väärin, mutta teki silti niin. Varmuudella tuo ratkaisisi vain sen, että tuollaisesta toiminnasta tulisi tuomio.

Tämä ongelma, että hyvämaineinen ja tunnettu firma X voi myydä tietoisesti valtavat määrät pakotteiden alaista tavaraa suomalaiselle maastavientibulvaani Ö:lle, eikä kyseessä ole mikään rikos X:n osalta.

Pakottaisi pakotteiden alaisia tuotteita myyvät firmat myös omavalvontaan jos uhkana on myös rikosoikeudellinen sanktio. Nykyisellään tämän kuvion valvominen on ulkoistettu lehdistölle X:n osalta. Oikeuteen joutuu ainoastaan tämä bulvaani Ö:n edustaja, joka on joku venäläisten voitelema nobody toiselta puolelta Eurooppaa. Ei jotain ranskalais-venäläistä pitkäaikaistyötöntä pelota tai hidasta Suomen oikeuslaitoksen ehdolliset tuomiot.

Mikäli tällainen Jimm’s:in harjoittama toiminta olisi sanktioitu, niin se tarkoittaisi että myös viranomaiset voisivat valvoa näitä X-tason toimijoita. Nykyisellään viranomaiset valvoo vain näitä Ö-tason bulvaaneja ja X-tason valvonta on lehdistön käsissä.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi kun näyttää olevan oikeasti hyviä tarjouksia synttäreiden kunniaksi. Hyvään saumaan tuli tämä julkisuus.
 
Hienoa että, jopa räbään aikonaan ilmeisen myrkyllinen tapaus on täällä saannut "kukinnon" (käsittääkseni hän olisi oikeusoppinut). Tämä onkin ollut sangen yksipuoleista eikä itse byrokratian kiemuroiden näkökulmasta kukaan ole vaivautunut katsomaan.
Ne ovat kumminkin puhuttaessa liikeideasta yksi ja yhtä...
 
Ei, en ole lukenut koko ketjua saatika käytä somea joten tiedä kaikkea siellä väitettyä. Mutta muutama huomio alla.

1) Tokkopa kaikkien tuhansien droonien yhtäkkinen myyntibuumi on mennyt mitenkään ohi näiden tilausta/toimitusta järjestäneiltä työntekijöiltäkään? Vai mitenköhän tämä on hoidettu firman sisällä jottei muka kukaan normiporukasta olisi touhua ihmetellyt?
2) Koska johtoportaan on ilmiselvästi täytynyt tietää niin mitenköhän siellä on tehty ns. riskianalyysi? Eli jos myymme riittävän paljon, riittävällä katteella ja riittävän nopeasti niin pääsemme palmusaarille eikä firman maineella saatika mainehaitan aiheuttamalla myynnin laskulla tulevaisuudessa ole enää mitään merkitystä? Lieneekö firman johto on saanut näistä drooneista reippaan korvauksen muutakin kautta kuin vain sen mitä virallinen myyntikate kassassa kertoo?

2-vaihtoehto vaikuttaa siltä tieltä minkä johtoporras valitsi, joka nyt ei sinänsä muutamiakin "johtoportaita" nähneenä yhtään yllätä :poop:
 
Ei, en ole lukenut koko ketjua saatika käytä somea joten tiedä kaikkea siellä väitettyä. Mutta muutama huomio alla.

1) Tokkopa kaikkien tuhansien droonien yhtäkkinen myyntibuumi on mennyt mitenkään ohi näiden tilausta/toimitusta järjestäneiltä työntekijöiltäkään? Vai mitenköhän tämä on hoidettu firman sisällä jottei muka kukaan normiporukasta olisi touhua ihmetellyt?
2) Koska johtoportaan on ilmiselvästi täytynyt tietää niin mitenköhän siellä on tehty ns. riskianalyysi? Eli jos myymme riittävän paljon, riittävällä katteella ja riittävän nopeasti niin pääsemme palmusaarille eikä firman maineella saatika mainehaitan aiheuttamalla myynnin laskulla tulevaisuudessa ole enää mitään merkitystä? Lieneekö firman johto on saanut näistä drooneista reippaan korvauksen muutakin kautta kuin vain sen mitä virallinen myyntikate kassassa kertoo?

2-vaihtoehto vaikuttaa siltä tieltä minkä johtoporras valitsi, joka nyt ei sinänsä muutamiakin "johtoportaita" nähneenä yhtään yllätä :poop:

Voi hyvinkin olla, että Luminor ja Siberica ovat nousseet viranomaisten kartalle esim. jonkun Jimm’s:n työntekijän tekemän nimettömän ilmiannon perusteella. Siellä on saattanut joku lähettämön työntekijä tuntea huonoa omaatuntoa tuosta touhusta…
 
Ei, en ole lukenut koko ketjua saatika käytä somea joten tiedä kaikkea siellä väitettyä. Mutta muutama huomio alla.

1) Tokkopa kaikkien tuhansien droonien yhtäkkinen myyntibuumi on mennyt mitenkään ohi näiden tilausta/toimitusta järjestäneiltä työntekijöiltäkään? Vai mitenköhän tämä on hoidettu firman sisällä jottei muka kukaan normiporukasta olisi touhua ihmetellyt?
2) Koska johtoportaan on ilmiselvästi täytynyt tietää niin mitenköhän siellä on tehty ns. riskianalyysi? Eli jos myymme riittävän paljon, riittävällä katteella ja riittävän nopeasti niin pääsemme palmusaarille eikä firman maineella saatika mainehaitan aiheuttamalla myynnin laskulla tulevaisuudessa ole enää mitään merkitystä? Lieneekö firman johto on saanut näistä drooneista reippaan korvauksen muutakin kautta kuin vain sen mitä virallinen myyntikate kassassa kertoo?

2-vaihtoehto vaikuttaa siltä tieltä minkä johtoporras valitsi, joka nyt ei sinänsä muutamiakin "johtoportaita" nähneenä yhtään yllätä :poop:

2-vaihtoehdolla ja semmoisella twistillä, että tehty riskianalyysi pisteeseen "onko tämä laitonta?". Sitten oletettu että kaikki muutkin on yhtä selkärangattomia kuin itse ja homma voidaan painaa villaisella sillä että "kysyttiin viranomaiselta onko tää laitonta".
Onneksi tätäkin foorumia lukiessa käy hyvin selvästi ilmi, että ihmisiltä sitä selkärankaa löytyy eikä kootut selitykset mene läpi.
 
Rikoslain näkökulmasta maastaviemistä ei ole pakotteiden alaisen tavaran myyminen taholle, joka vie pakotteiden alaisen tavaran maasta, vaikka myyjä tietäisi tämän. Tunnusmerkistö täyttyy ainoastaan sen toimijan osalta, joka vie tavaran maasta.

Aivan helvetin moraalitonta ja paheksuttavaa toimintaa kyllä, muttei rikollista. Tässä olisi kyllä lakimuutoksen paikka.

"Jimm'siä itseään ei ole oikeudessa syytetty mistään, eikä yhtiötä ole tuomittu rikoksesta.

Luminorin toimitusjohtajaa Gabriel Teminiä ei myöskään tuomittu käräjäoikeudessa näistä kaupoista.
Oikeus ei löytänyt tarpeeksi näyttöä siitä, että droonit olisivat päätyneet Venäjälle."
 
"Jimm'siä itseään ei ole oikeudessa syytetty mistään, eikä yhtiötä ole tuomittu rikoksesta.

Luminorin toimitusjohtajaa Gabriel Teminiä ei myöskään tuomittu käräjäoikeudessa näistä kaupoista.
Oikeus ei löytänyt tarpeeksi näyttöä siitä, että droonit olisivat päätyneet Venäjälle."
Päätit sitte liittää suoran lainauksen uutisesta, joka on tänne linkitetty moneen otteeseen. Oliko sulla itselläs mitään sanottavaa tähän aiheeseen?
 
2-vaihtoehdolla ja semmoisella twistillä, että tehty riskianalyysi pisteeseen "onko tämä laitonta?". Sitten oletettu että kaikki muutkin on yhtä selkärangattomia kuin itse ja homma voidaan painaa villaisella sillä että "kysyttiin viranomaiselta onko tää laitonta".
Onneksi tätäkin foorumia lukiessa käy hyvin selvästi ilmi, että ihmisiltä sitä selkärankaa löytyy eikä kootut selitykset mene läpi.

Täällä on kyllä kova luotto millä tasolla joku 50-60 henkilön pc-komponenttifirma tekee jotain asiakasriskianalyysejä. Itsellä ei mitään kokemusta alasta mutta olisi kiva kuulla joltain joka on oikeasti ollut alalla tai Jimmsillä joskus hommissa miten toi oikeasti menee?

Itse en olisi hämmästynyt jos kuvio olisi todellisesti mennyt niin että asiakassuhteen syntyessä joskus ennen vuotta 2022 on tehty joku perustason asiakkuustarkastelu. Ehkä hyvällä säkällä hyödyntämällä jotain kolmannen osapuolen valmista ostopalvelua kuten esim. Asiakastiedolla taitaa olla. Siitäkin tommonen pulju varmaan menee alkuvaiheessa iloisesti läpi. Sen jälkeen kun ekat tilaukset on mennyt ok ja maksukyky osoittautunut normaaliksi niin onkohan tota sen jälkeen kukaan tarkastellut ollenkaan. Samalla pohjalla olisi sitten mennyt ekat dronetilaukset läpi. Myöhemmin sitten joku myyntipäällikkö huomannut tuhansiin kasvaneen dronekysynnän tai ison tilausmassan ja alkanut vähän arpomaan että mitäs. Kyllä Jimmsilläkin nyt sen verran sitä liikevaihtoa on että alkaako siellä nyt sitten joku pakkaaja ihan oikeasti jotain yritystietoja ja isompia tilauksia samantien ihmettelee kun kiireessä noita pakkaa ja tilaukset varmaan hajautuu kuitenkin eri työntekijöille.
 
Täällä on kyllä kova luotto millä tasolla joku 50-60 henkilön pc-komponenttifirma tekee jotain asiakasriskianalyysejä. Itsellä ei mitään kokemusta alasta mutta olisi kiva kuulla joltain joka on oikeasti ollut alalla tai Jimmsillä joskus hommissa miten toi oikeasti menee?

Itse en olisi hämmästynyt jos kuvio olisi todellisesti mennyt niin että asiakassuhteen syntyessä joskus ennen vuotta 2022 on tehty joku perustason asiakkuustarkastelu. Ehkä hyvällä säkällä hyödyntämällä jotain kolmannen osapuolen valmista ostopalvelua kuten esim. Asiakastiedolla taitaa olla. Siitäkin tommonen pulju varmaan menee alkuvaiheessa iloisesti läpi. Sen jälkeen kun ekat tilaukset on mennyt ok ja maksukyky osoittautunut normaaliksi niin onkohan tota sen jälkeen kukaan tarkastellut ollenkaan. Samalla pohjalla olisi sitten mennyt ekat dronetilaukset läpi. Myöhemmin sitten joku myyntipäällikkö huomannut tuhansiin kasvaneen dronekysynnän tai ison tilausmassan ja alkanut vähän arpomaan että mitäs. Kyllä Jimmsilläkin nyt sen verran sitä liikevaihtoa on että alkaako siellä nyt sitten joku pakkaaja ihan oikeasti jotain yritystietoja ja isompia tilauksia samantien ihmettelee kun kiireessä noita pakkaa ja tilaukset varmaan hajautuu kuitenkin eri työntekijöille.
Olettaisin, että Jimm'silläkin on hankintatiimissä ostajia tuoteryhmä- tai toimittajakohtaisesti. Siinä vaiheessa, kun ostaja on huomannut droonien menekin kasvaneen merkittävästi, niin olisi pitänyt asia ottaa tarkempaa syyniin. Varastohenkilön vastuulle asiaa ei tietenkään voi sysätä. Ehkä asia onkin huomattu mutta toimenpiteisiin ei ole ryhdytty (joka operatiivisella tasolla tai johdon toimesta). Olipa syynä sitten tiedostettu päätös tai välinpitämättömyys.

Asia olisi pitänyt joka tapauksessa huomata, sillä Jimm'silläkin on varmasti ollut tiedossa hyökkäysodan alkaessa, että pakotteiden kiertäjiä tulee olemaan. Varsinkin dronet ovat sellainen tuoteryhmä, että niiden toimituksiin on pitänyt kiinnittää tarkempaa huomiota. Jos näin ei ole tehty alun alkaenkaan, niin pakotteita ei ole otettu vakavasti, mikä on ongelma alun alkujaan.

Sellainen selitys ei mene läpi, että asiaa ei olisi huomattu. Kuitenkin aktiivisesti muutettu osoitteita jne. Ja onhan Jimm's osittain myöntänytkin, että "myyntihuumassa" myyneet, vaikka varmasti tiedossa on ollut vähintään harmaalla alueella liikkuminen.
 
Täällä on kyllä kova luotto millä tasolla joku 50-60 henkilön pc-komponenttifirma tekee jotain asiakasriskianalyysejä. Itsellä ei mitään kokemusta alasta mutta olisi kiva kuulla joltain joka on oikeasti ollut alalla tai Jimmsillä joskus hommissa miten toi oikeasti menee?

Itse en olisi hämmästynyt jos kuvio olisi todellisesti mennyt niin että asiakassuhteen syntyessä joskus ennen vuotta 2022 on tehty joku perustason asiakkuustarkastelu. Ehkä hyvällä säkällä hyödyntämällä jotain kolmannen osapuolen valmista ostopalvelua kuten esim. Asiakastiedolla taitaa olla. Siitäkin tommonen pulju varmaan menee alkuvaiheessa iloisesti läpi. Sen jälkeen kun ekat tilaukset on mennyt ok ja maksukyky osoittautunut normaaliksi niin onkohan tota sen jälkeen kukaan tarkastellut ollenkaan. Samalla pohjalla olisi sitten mennyt ekat dronetilaukset läpi. Myöhemmin sitten joku myyntipäällikkö huomannut tuhansiin kasvaneen dronekysynnän tai ison tilausmassan ja alkanut vähän arpomaan että mitäs. Kyllä Jimmsilläkin nyt sen verran sitä liikevaihtoa on että alkaako siellä nyt sitten joku pakkaaja ihan oikeasti jotain yritystietoja ja isompia tilauksia samantien ihmettelee kun kiireessä noita pakkaa ja tilaukset varmaan hajautuu kuitenkin eri työntekijöille.

Ei niitä riskianalyysejä kukaan tee kokonaan itse. Kuuden hengen maalaispankin konttoreissakin tehdään nämä analyysit kaikista uusista yritysasiakkaista.

Miten? No apuna voi käyttää vaikka Alma Talentin tietopalveluita. Sieltä saa PEP-tiedot ja yrityksen edunsaajatiedot minuutissa. Edunsaajatiedot-lomakkeetkin löytyy valmiina.

Saa soveltaa ihan vapaasti. Tehostettu tuntemismenettely kannattaa ottaa osaksi niitä asiakkuuksia, jotka viimeistään ostokäyttäytymisen perusteella alkaa herättää epäilyksiä.
 
Olettaisin, että Jimm'silläkin on hankintatiimissä ostajia tuoteryhmä- tai toimittajakohtaisesti. Siinä vaiheessa, kun ostaja on huomannut droonien menekin kasvaneen merkittävästi, niin olisi pitänyt asia ottaa tarkempaa syyniin. Varastohenkilön vastuulle asiaa ei tietenkään voi sysätä. Ehkä asia onkin huomattu mutta toimenpiteisiin ei ole ryhdytty (joka operatiivisella tasolla tai johdon toimesta). Olipa syynä sitten tiedostettu päätös tai välinpitämättömyys.

Asia olisi pitänyt joka tapauksessa huomata, sillä Jimm'silläkin on varmasti ollut tiedossa hyökkäysodan alkaessa, että pakotteiden kiertäjiä tulee olemaan. Varsinkin dronet ovat sellainen tuoteryhmä, että niiden toimituksiin on pitänyt kiinnittää tarkempaa huomiota. Jos näin ei ole tehty alun alkaenkaan, niin pakotteita ei ole otettu vakavasti, mikä on ongelma alun alkujaan.

Sellainen selitys ei mene läpi, että asiaa ei olisi huomattu. Kuitenkin aktiivisesti muutettu osoitteita jne. Ja onhan Jimm's osittain myöntänytkin, että "myyntihuumassa" myyneet, vaikka varmasti tiedossa on ollut vähintään harmaalla alueella liikkuminen.

Juu emmä sitä etteikö asiaa olisi pitänyt jonkun huomata isomman toteuman jälkeen mutta enemmän tää kun porukka olettaa että joku Jimmsin kaltainen yritys tekisi arjessaan jotain merkittäviä asiakasriskianalyysejä jokaiselle asiakkaalleen jossa tämä olisi pitänyt ennakkoon havaita tai että varaston pakkaajalla ei olisi parempaa tekemistä kuin miettiä vastaanottajan moraalisuutta.

Ei niitä riskianalyysejä kukaan tee kokonaan itse. Kuuden hengen maalaispankin konttoreissakin tehdään nämä analyysit kaikista uusista yritysasiakkaista.

Miten? No apuna voi käyttää vaikka Alma Talentin tietopalveluita. Sieltä saa PEP-tiedot ja yrityksen edunsaajatiedot minuutissa. Edunsaajatiedot-lomakkeetkin löytyy valmiina.

Saa soveltaa ihan vapaasti. Tehostettu tuntemismenettely kannattaa ottaa osaksi niitä asiakkuuksia, jotka viimeistään ostokäyttäytymisen perusteella alkaa herättää epäilyksiä.

En nyt kuitenkaan ottaisi finanssialaa tässä verrokiksi kun siellä mennään vähän eri levelillä niin lakisääteisyydessä, sanktioinnissa kuin valvonnassa. Mitä ostopalveluihin tulee niin totesin jo itsekin että niitä voidaan hyödyntää jos osataan. En nyt sitten tiedä kuinka jossain pc-komponenttipuljussa niitä käytetään ja onko niidenkään perustarkasteluissa Temin firman osalta mitään lamppuja syttynyt alkuvaiheessa ennen vuotta 2022 jos niitä on asiakkuuden syntyessä käytetty.
 
Ei muuta kuin, että kaikki potkivat pihalle jo ennen tuomiota.
Eikä mitään tuomiota ole tulossakaan, kun eivät ole syyllistyneet rikokseen, mikähän siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
Tuolla itse uutisen keskusteluketjussa on tämä muotoiltu niin hyvin, että lainaan sen tänne. Jos tästä et ymmärrä, sitten et edes halua etkä yritä ymmärtää.
Lue ja sisäistä:
Moneenko otteeseen se on todettava että tällä hetkellä Jimm's ei nykytiedon mukaan ole toiminut lainvastaisesti MUTTA kuten itse sanovat:
" Vuonna 2022 tapahtunut kaupankäynti suomalaisen Luminor-yhtiön kanssa on opettanut meille, että kaikki se mikä on laillista, ei ole oikein."
 
Kyseinen firma on kyllä kaivanut itselleen melkoisen kuopan. Ei taida drooniverirahat auttaa sieltä ylös. Vaikea kuvitella firman myöskään jatkossa löytävän yhteistyökumppaneita.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä johdon tulospalkkioiden kehitys? Mutta sikäli kuin Venäjän toiminnasta yleisesti tiedetään - lienevätkö näidenkään toimitusten kaikki "palkkiot" ihan firman kassan kautta kulkeneetkaan. Johtoportaaseen päätyneiden moraalihan on usein tunnetusti paljon normitallaajaa joustavampi.
 
Luin tämän Jimmsin päivityksen instragramista Kuluneella viikolla on käyty kiivasta keskustelua Jimm’s PC-Storen ja Luminor Oy:n välisistä droonikaupoista. Seuraavassa hieman… | Instagram

Niin minun mielestä paras päivitys olisi ollu vain 1 kuva ja lause: Olemme pahoillamme tilanteesta, emme tule toistamaan virhettämme ja katsomme miten parhaiten voisimme drooneista saadut voitot käyttää nyt kaikkien hyväksi.

Komppaan tätä. Henkilökohtaisesti en pidä yhtään selittelystä, minkään asian tai tilanteen suhteen. Virhe on tehty ja se pitäisi myöntää lyhyesti ja ytimekkäästi, sekä yritetään korjata jos on korjattavaa. Ilman turhaa lässytystä.
 
Itse vain toivon, että media ja muut sivustot pitävät asian pinnalla, kunnes jotain kunnollisia vastauksia kuuluu, koska tällä hetkellä Jimmsin strategia vaikuttaa olevan painaa pää maan alle ja yrittää antaa jengin unohtaa koko homma.
 
Toivoisin että MOT ottaisi tämän asiakseen ja alkaisi tutkimaan asiaa. Jos Jimm´s olisi syytön, niin sittenhän se olisi heillekin eduksi.
Melko moni firma myi sinne kaikenlaista 2022. Ja kun kerran kysyivät asiaa viranomaisilta, niin eipä tuolla edes ole mitään merkitystä.
On taas sosiaalisen median sontaämpäreissä onnistuttu kehittämään typerä, merkityksetön myrsky vesilasissa, ei mitään uutta..

Tämä kysymys pitäisi esittää somekanavissa, kun tuntuu olevan ainoa paikka, jossa näihin vastataan. Miksi kaupankäynti lopetettiin, jos mitään epäilyttävää ei ollut?

Bonuskysymyksenä: Jos kaikki oli kunnossa, mihin asiaan liittyen olivat sinisilmäisiä?
Eipä tuo ole mikään kysymys, jokka "somekanavissa" tiedettäisiin. Ja muutenkin "somekanavat" ovat melkoisen epäluotettava tiedonlähde. Ihmiset luulottelevat ja juoruilevat ihan poskettomasti, mitä sattuu ja parhaimmillaan vääristellään / valehdellaan asioista.

Tämä ongelma, että hyvämaineinen ja tunnettu firma X voi myydä tietoisesti valtavat määrät pakotteiden alaista tavaraa suomalaiselle maastavientibulvaani Ö:lle, eikä kyseessä ole mikään rikos X:n osalta.

Pakottaisi pakotteiden alaisia tuotteita myyvät firmat myös omavalvontaan jos uhkana on myös rikosoikeudellinen sanktio. Nykyisellään tämän kuvion valvominen on ulkoistettu lehdistölle X:n osalta. Oikeuteen joutuu ainoastaan tämä bulvaani Ö:n edustaja, joka on joku venäläisten voitelema nobody toiselta puolelta Eurooppaa. Ei jotain ranskalais-venäläistä pitkäaikaistyötöntä pelota tai hidasta Suomen oikeuslaitoksen ehdolliset tuomiot.

Mikäli tällainen Jimm’s:in harjoittama toiminta olisi sanktioitu, niin se tarkoittaisi että myös viranomaiset voisivat valvoa näitä X-tason toimijoita. Nykyisellään viranomaiset valvoo vain näitä Ö-tason bulvaaneja ja X-tason valvonta on lehdistön käsissä.
Tavarat kiertävät n kpl firmojen kautta. Jos käydään jokavälissä miettimään, mihin kamat on EHKÄ , MAHDOLLISESTI menossa, ei hommasta tule oikeasti vittuakaan.. Jo nyt byrokratiaa on enemmän kaikessa, kuin tarpeeksi ja nytkin tuo viejän toimari on ilmeisesti saanut rangaistuksen, siltäosin kun on onnistuttu todistelemaan asioita noin vuoden tutkimisen jälkeen..
Jo nyt on hankaluuksia saada esim ihan muutamia melkoisen perus elektroniikan osia rakenteluun/korjailuun (törmäsin asiaan jo yli vuosi sitten), kun jenkkifirma ei niitä mm. myy suomalaiselle firmalle, joka on ollut sen asiakas ties mitenpitkään. Ihan vain, koska firma on Suomessa ja Suomi on tässä ryslandiassa kiinni.. Onneksi esim ebay toimii ja sieltä on saanut kaiken tarvittavan.. Jää toki suomalaiselta firmalta liikevaihto niiden osalta saamatta...

Voi hyvinkin olla, että Luminor ja Siberica ovat nousseet viranomaisten kartalle esim. jonkun Jimm’s:n työntekijän tekemän nimettömän ilmiannon perusteella. Siellä on saattanut joku lähettämön työntekijä tuntea huonoa omaatuntoa tuosta touhusta…

Tai on myös mahdollista, että Jimmsin lisäksi tarpeeksi moni muu firma on tehnyt samankaltaisen kyselyn ja viranomaiset viitsivät sitten tutkia tarkemmin ja homma valkeni lopulta..
 
Ei se byrokratiaa lisää jos myyjä valvoo omaa toimintaa välttääkseen rikosoikeudelliset seuraukset tai muut sanktiot.
Kaikenmaailman valvonta vaatii selvittämistä ja kyselyä, jos sen pitää toimia ja oikeasti VALVOA jotain. Toisinsanoen lisää byrokratiaa ja aiheuttaa hitautta, sekä kerää tietoa, jota voi varmasti myös väärinkäyttää..
 
Ei se byrokratiaa lisää jos myyjä valvoo omaa toimintaa välttääkseen rikosoikeudelliset seuraukset tai muut sanktiot.

Niinpä. Näinä aikoina jos joku tilaa tavaraa miljoonien arvosta, niin kyllä siinä on yrityksellä kova päätös olla myymättä. Luki lähetyslistassa lopullisen määränpään kohdalla Venäjä tai ei, niin kyseessä voi olla satojen tuhansien eurojen houkutus ummistaa ne silmät.
 
Niinpä. Näinä aikoina jos joku tilaa tavaraa miljoonien arvosta, niin kyllä siinä on yrityksellä kova päätös olla myymättä. Luki lähetyslistassa lopullisen määränpään kohdalla Venäjä tai ei, niin kyseessä voi olla satojen tuhansien eurojen houkutus ummistaa ne silmät.
Ennen sodan alkua oli yleisesti ok, jos lapussa luki määränpäänä "Venäjä".
 
No sitä suuremmalla syyllä jos sama asiakas vaan nostaa tilausmääriä sodan alkamisen jälkeen.
No, jos lapussa ei lue enää venäjä ja viranomaisetkin on vai, että OK, niin epä siinä ole syytä lopettaa kauppoja.
Kyseinen lafka on voinut käydä viemään ihan hyvin myös muualle.. Se on viranomaisten homma tutkia, kusettaako kyseinen lafka ja pistää lafkaan lappu luukulle, jos kusettaa... Ja niin nyt tapahtui. Toki luonnollisesti siinä kesti jonkinaikaa..
 
No, jos lapussa ei lue enää venäjä ja viranomaisetkin on vai, että OK, niin epä siinä ole syytä lopettaa kauppoja.
Kyseinen lafka on voinut käydä viemään ihan hyvin myös muualle.. Se on viranomaisten homma tutkia, kusettaako kyseinen lafka ja pistää lafkaan lappu luukulle, jos kusettaa... Ja niin nyt tapahtui. Toki luonnollisesti siinä kesti jonkinaikaa..
Varmaan jotenkin näin tämä jimmsin järkeily on edennyt.

Tässä ajatuskulussa vaan unohtuu se että droneja ei myyty 5 kpl, ei 10 kpl, ei 100 kpl vaan n. 3500 kpl ja kun käynnissä on sota jossa dronet ovat merkittävässä roolissa niin…

Lakia ei tarvi aina rikkoa, huonoja valintoja voi tehdä muutenkin. Nyt se näkyy mainehaittana.
 
Onko mitään puhetta ollut, että mikä on Veli Nietulan asema Jimmsin toimitusjohtajana? Onko väistymässä tai väistynyt jo?

Mielestäni toimitusjohtajan täytyy kantaa vastuunsa tällaisista asioista, ja nyt mennään sellaisissa mittasuhteissa, että irtisanoutuminen tai potkut on ainoa oikea ratkaisu.

Jimms on julkaissut tiedotetta, missä pahoitellaan tapahtunutta ja kerrotaan ettei sama tule toistumaan, mutta tämä ei riitä. Vaaditaan konkreettisia ja näkyviä tekoja, että voidaan edes aloittaa prosessi luottamuksen palauttamiseksi. Toinen vaihtoehto on luovuttaa ja hakeutua konkurssiin.
 
Eipä tuo ole mikään kysymys, jokka "somekanavissa" tiedettäisiin. Ja muutenkin "somekanavat" ovat melkoisen epäluotettava tiedonlähde. Ihmiset luulottelevat ja juoruilevat ihan poskettomasti, mitä sattuu ja parhaimmillaan vääristellään / valehdellaan asioista.

En tiedä ymmärsitkö minun viestin tahattomasti vai tahallisesti väärin, mutta vastaan molempiin kysymyksellä.

Tahattomasti väärin: keneltä ymmärsit vastausta penättävän somekysymyksellä?

Tahallisesti väärin: myönnätkö Jimmsin somekanavissaan julkaisemien tiedotteiden olleen epäluotettavia?
 
Onko mitään puhetta ollut, että mikä on Veli Nietulan asema Jimmsin toimitusjohtajana? Onko väistymässä tai väistynyt jo?

Mielestäni toimitusjohtajan täytyy kantaa vastuunsa tällaisista asioista, ja nyt mennään sellaisissa mittasuhteissa, että irtisanoutuminen tai potkut on ainoa oikea ratkaisu.

Jimms on julkaissut tiedotetta, missä pahoitellaan tapahtunutta ja kerrotaan ettei sama tule toistumaan, mutta tämä ei riitä. Vaaditaan konkreettisia ja näkyviä tekoja, että voidaan edes aloittaa prosessi luottamuksen palauttamiseksi. Toinen vaihtoehto on luovuttaa ja hakeutua konkurssiin.
Mitään näistä skenaarioista ei tule tapahtumaan. Mikäli Nietulalla olisi munaa niin irtisanoutuisi itse ja ottaisi vastuun, mutta epäilen. Eiköhän Jimmy pidä suun supussa asian tiimoilta ja odottele hälyn hälvenemistä poteroissaan. Todennäköisesti takkiin tulee, mutta eiköhän damage control aloiteta ellei ole jo aloitettu yritysten ja yhteistyökumppanuuksien suuntaan. Kuluttajapuolella suurin massa unohtaa asian ajan saatossa, joten tappiot kuluttujapuolella eivät välttämättä kasva sovin suuriksi loppupeleissä.
 
Varmaan jotenkin näin tämä jimmsin järkeily on edennyt.

Tässä ajatuskulussa vaan unohtuu se että droneja ei myyty 5 kpl, ei 10 kpl, ei 100 kpl vaan n. 3500 kpl ja kun käynnissä on sota jossa dronet ovat merkittävässä roolissa niin…

Lakia ei tarvi aina rikkoa, huonoja valintoja voi tehdä muutenkin. Nyt se näkyy mainehaittana.
Dronet voi mennä yhtähyvin Turkin kautta esim Ukrainaan (kuten silloin baytraktarit. Sen tiesi silloin vain se, jolle ne menivät. Nyt voi olla, että on saatu tutkittua myöhemmin lisätietoa. Voi olla, että lisätieto oli se, joka lopetti kaupanteon silloin 2022.

En tiedä ymmärsitkö minun viestin tahattomasti vai tahallisesti väärin, mutta vastaan molempiin kysymyksellä.

Tahattomasti väärin: keneltä ymmärsit vastausta penättävän somekysymyksellä?

Tahallisesti väärin: myönnätkö Jimmsin somekanavissaan julkaisemien tiedotteiden olleen epäluotettavia?
Sosiaalisessa mediassa tapahtuu vähänväliä esim siten, että joku höyrypää sanoo jonkun typeryyden tai valheen, joka jää elämää tai kasvaa tajuttomiin mittasuhteisiin ja vahinko kerkeää tapahtua, ennenkun tajutaan lähtökohdan heikkous tai valheellisuus... Siksi ihan kaikkeen, joka on tullut sos median kautta kannattaa suhtautua varauksella.. Varsinkin jos lähde on taholta, josta ei ole ikinä kuullutkaan / ei ole yleisesti mitenkään tunnettu.. Tilejä voidaan myös väärentää tai kaapata jolloin sille voidaan rölläillä ihan mitäsattuu vaikka yhden toimijan toimesta siten, että porukka vastailee toisilleen ja vahvistaa toistensa viestejä. Jo muutamalla tilillä saadaan pidettye esim joku valhe pinnalla pitkään, jolloin paljon muita lähtee mukaan.

Lisäksi, jos kyseessä on "pinnalla oleva" ilmiö, niin silloin riski sosmedian sonnanlevitykseen kasvaa vielä huomattavasti. Esim nyt tämä vientipakoteasia on juurikin kyseenlainen.
 
Dronet voi mennä yhtähyvin Turkin kautta esim Ukrainaan (kuten silloin baytraktarit. Sen tiesi silloin vain se, jolle ne menivät. Nyt voi olla, että on saatu tutkittua myöhemmin lisätietoa. Voi olla, että lisätieto oli se, joka lopetti kaupanteon silloin 2022.
Pitää nyt kuitenkin muistaa, että ne dronet lähti Suomesta rajan yli Venäjälle, tarkoituksenaan jatkaa Venäjän kautta Turkkiin lopulliselle vastaanottajalle. Tosin siitä ei käsittääkseni ole mitään luotettavaa dokumenttia että ne olisi jatkaneet oikeasti matkaa Venäjältä muualle. Venäjä tarvitsi kipeästi drooneja rintamalle ja sattumalta sen kautta kuljetettiin 3500kpl niitä. Siitä voi vetää johtopäätöksiä vaikkei todisteita tule olemaan, koska Venäjä tuskin sitä myöntää ja ostajayritys tuskin sekään kun sai vapauttavan tuomion näiltä osin.
 
Useampaan kertaan on jo vänkäämisestä huomautettu, siihen päälle tahallaan väärinymmärtämiset, saivartelut jne.

Tällä hetkellä tilanne on se, että:

- Jimm's ei ole avannut tapahtumia vastinettaan yksityiskohtaisemmin

- Valtakunnalliset mediat kuten Iltalehti ja MTV Uutiset odottavat kysymyksiinsä vastauksia:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


- 3500 droonin ja Luminor Oy/Temin tapaus jatkunee Hovioikeudessa, kun syyttäjä todennäköisesti valittaa tuomiosta

---

Jatkossa keskustelu mielellään faktoihin ja uusiin tietoihin pohjautuen, turhat mutuilut ja spekulaatiot voi jättää pois. Kiitos.
 
Ei mitään uutta tietoa artikkelissa, samaa jauhamista ja kiereskelyä, kuinka kaikki oli laillista ja sitä rataa.

Jimm's on noudattanut lakeja. Jimm'siä vastaan ei ole nostettu syytteitä. Jimm's ei ole koskaan myynyt drooneja Venäjälle. Olemme lopettaneet niiden myynnin yritysasiakkaille lokakuussa 2022, Nietula korostaa.
 
Droneja ei ole rekisteröity Venäjällä mutta onko niitä sitten rekisteröity jossakin muualla? Venäjän armeija ei varmaan painele ensimmäisenä account.dji.comiin täyttelemään tilitietoja ottaessaan niitä käyttöön.
 

Joku referaatti olisi kiva, ettei jäisi linkeillä keskusteluksi (ja olin tulossa laittamaan samaa linkkiä, niin minua vähän ketuttaa, että ehdit ensin :) )

Ei mitään uutta tietoa artikkelissa, samaa jauhamista ja kiereskelyä, kuinka kaikki oli laillista ja sitä rataa.

Nämä tuli "uutena":

iltasanomat sanoi:
– Tiimimme tutki yrityksestä julkisesti saatavilla olevat tiedot huolellisesti. Varmistimme myös, että kaikki kaupankäyntiin liittyneet dokumentit olivat kunnossa. Luminor salasi todelliset aikeensa.

Nietulan mukaan Luminor tilasi aluksi vain pienempiä määriä drooneja. Kun tilauksia alkoi tulla enemmän, Jimm's otti Nietulan mukaan oma-aloitteisesti yhteyttä Suomen tulliin ja varmisti, että lähetykset menevät todellakin Turkkiin, kuten oli tarkoitus.

– Tämän Suomen tulliviranomaiset vahvistivat. Otimme jopa yhteyttä laitteiden valmistajaan, ja saimme tiedon, ettei yhtäkään myymistämme tuotteista ollut rekisteröity Venäjällä. Myöhemmin kävi ilmi, että Luminor oli antanut harhaanjohtavia tietoja sekä meille että viranomaisille, Nietula sanoo.

Ensinnä, tiedot on kuulemma tutkittu. Nähtävästi se edellinen toimitusosoite Venäjällä ei ollut missään julkisesti tai meni tässä "huolellisessa" tutkinnassa ohitse. Tai sitten omia asiakasrekistereitä ei tutkittu. En kuitenkaan käyttäisi sanaa "huolellinen" tässä yhteydessä, niinkuin tj.

Lisäksi tässä sanotaan, että "Jimm's otti Nietulan mukaan oma-aloitteisesti yhteyttä Suomen tulliin". Tästä on ollut hirveästi vänkäystä ja tässä Jimm's toimi oikein. Siitä heille pisteitä.

" Otimme jopa yhteyttä laitteiden valmistajaan, ja saimme tiedon, ettei yhtäkään myymistämme tuotteista ollut rekisteröity Venäjällä. Myöhemmin kävi ilmi, että Luminor oli antanut harhaanjohtavia tietoja sekä meille että viranomaisille, Nietula sanoo." -> Jimm's oli tässäkin aloitteellinen ja joutui valheiden uhriksi. Tämä olisi pitänyt saada niihin aiempiin tiedotteisiin. Oikeaa työtä on tehty, että on selvitetty dronejen kohdetta, mutta edelleen mielestäni vähän puolihuolimattomasti.

iltasanomat sanoi:
– Pahoittelemme tapahtunutta. Pyrimme jatkossakin varmistamaan, että meillä ja asiakkaillamme on yhdenmukaiset arvot ja liiketoimintastandardit.

Tästä saa asiayhteydestään irrotettuna niin herkullisen lainauksen, jos pistää asiakkaaksi Luminorin :D

iltasanomat sanoi:
NIETULA kiittää sekä asiakkaita että edelleen yhteistyötä jatkavia kumppaneita runsaasta tuesta kaiken arvostelun keskellä. Hän myös kumoaa huhun, jonka mukaan yhtiön hallituksen puheenjohtaja olisi venäläinen. Hän on saksalaissyntyinen ja hänen sukujuurensa ovat Bulgariassa, Nietula oikaisee.

– Yrityksellämme ei ole yhteyksiä Venäjälle, ja tuomitsemme Venäjän hyökkäyssodan yksiselitteisesti.

Tämä taas on niitä salaliittoteorioita, joita myös täällä luki. Epäilyttävät yrityskuviot on tässä jupakassa, mutta tämä lausunto riittää ainakin minulle asioiden nykytilasta. Tuomitaan Venäjän aggressio ja kiistetään suhteet Venäjään. Jos tässä on jotain väärää, niin kyllä toimittajat sen työn puolesta kaivavat.

--

Tietenkin, olen jo päättänyt pysyä poissa Jimm'siltä , ainakin Ukrainan sodan ajan. Katsotaan, jos myöhemmin voin antaa anteeksi Venäjän tukemisen. Tämä oli kyllä mielestäni paljon harkitumpi ulostulo, ja teki Jimm'sistä vähän enemmän hyväuskoisen hölmön. Ei se silti oikeuta droonikauppoja ja kyllä mielikuvani on vieläkin luihu myyjä eurot (ruplat) silmissä myymässä tavaraa Venäjälle.

Lisäksi, Jimm's kovasti vetoaa siihen, että heitä vastaan ei ole nostettu syytteitä. Ovat kuitenkin olleet tullin/poliisin tutkinnan kohteena ja syytteiden nostamattajättäminen tässä vaiheessa ei tarkoita, etteikö mitään rikollista ole tapahtunut. Ja vielä vähemmän sitä, että Jimm's olisi toiminut oikein.
 

Päällimmäisenä jäi mieleen toimitusjohtajan iloitseminen siitä, että teidän pikku boikottinne ei ole tuntunut yhtään missään.

– Toistaiseksi emme ole havainneet mitään poikkeavaa myyntiluvuissa. Tilejä on nyt poistettu vähän tavallista enemmän, mutta pääosin asiakaspalvelumme on ruuhkautunut erilaisten viestien ja yhteydenottojen johdosta. Toivomme, että asiakkaamme ymmärtävät tilanteen ja arvostavat ponnistelujamme sen korjaamiseksi, Nietula jatkaa.

Boikotoikaa siis rauhassa, Jimm's ei ole edelleenkään tehnyt mielestään mitään kovin väärää eikä boikotitkaan tunnu missään. Sellaista kriisiviestintää.
 
VASTINE 8.4. klo 16:23

Meillä on tuhansia suomalaisia yritysasiakkaita eikä heidän taustojaan ole tuolloin kyetty tarkistamaan kuin pintapuolisesti.

ILTASANOMAT 16.4 klo 15:11

– Tiimimme tutki yrityksestä julkisesti saatavilla olevat tiedot huolellisesti. Varmistimme myös, että kaikki kaupankäyntiin liittyneet dokumentit olivat kunnossa.


Joko toimarilla sylttää näin kovasti ettei muista mitä on viikko sitten itse asiasta kirjoittanut vai muuttuuko tarina sukkelasti lennossa ja uskotaan ettei kukaan huomaa mitään?
 
Päällimmäisenä jäi mieleen toimitusjohtajan iloitseminen siitä, että teidän pikku boikottinne ei ole tuntunut yhtään missään.



Boikotoikaa siis rauhassa, Jimm's ei ole edelleenkään tehnyt mielestään mitään kovin väärää eikä boikotitkaan tunnu missään. Sellaista kriisiviestintää.
Eivät koe kritiikkiä täysin oikeudenmukaisena. Täysillä vaan eteenpäin ilman mitään häpeää. Eipä enää yllätä.
 
VASTINE 8.4. klo 16:23

Meillä on tuhansia suomalaisia yritysasiakkaita eikä heidän taustojaan ole tuolloin kyetty tarkistamaan kuin pintapuolisesti.

ILTASANOMAT 16.4 klo 15:11

– Tiimimme tutki yrityksestä julkisesti saatavilla olevat tiedot huolellisesti. Varmistimme myös, että kaikki kaupankäyntiin liittyneet dokumentit olivat kunnossa.


Joko toimarilla sylttää näin kovasti ettei muista mitä on viikko sitten itse asiasta kirjoittanut vai muuttuuko tarina sukkelasti lennossa ja uskotaan ettei kukaan huomaa mitään?
Eiköhän kyse ole ihan siitä, että nuo kävivät ostamaan tuotetta enemmän ,jolloin tarkistus tehtiin ja kun mitään ei ilmennyt (ei siis Venäjälle vientiä), niin sitten kauppoja jatkettiin, kunnes alkoi ilmetä jotain..

Jos joku firma ostaa 10 tai 100 jotain tuollaista tuotetta, niin tuskimpa tehdään missään firmassa kummoistakaan tarkistusta, koska resurssit eivät vain moiseen riittäisi.. Eiköhän noilla ollut se 1000 se raja, jossa tarkastus viranomaisten kanssa tehtiin, niinkuin ovat ilmoittaneet..
---------------
En oikeastaan keksi muuta syytä, miksi venäjä noita Euroopasta haalisi, kuin se, että estäisi niiden menon Ukrainaan. Varmasti saavat Kiinasta noita suoraan halutessaan ja haluammillaan firmiksillä vielä..
 
n oikeastaan keksi muuta syytä, miksi venäjä noita Euroopasta haalisi
Etkö tosiaan keksi?
edit:
"rauhaa rakastava venäjä ostaa droneja euroopasta pois ihan vaan siksi ettei niitä voisi käyttää sotimisessa". /sarcasm
Minä keksin. Mitä jos ne ostaa sieltä mistä saa ja siksi että niitä käytetään sotimisessa?
Nyt ei oikein toiminut tämä mielipidevaikuttaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö tosiaan keksi?
No en tosiaankaan, venäjä on Kiinan kanssa kohtuullisissa väleissä, ja Kiinassa hallitus sanelee esim firmoille, mitä ne tekevät ja kenelle myyvät. Jos siellä hallitus toteaa kopterivalmistajille, jotta nyt turpakiinni ja venäjälle 50 000 vispilää ja asiasta ei puhuta, niin se tapahtuu. Lisäksi kiinassakin on varmasti erilaisia bulvaaneja joiden kautta saa paljon Eurooppaa halvemmalla.. En näe mitään muuta hyötyä, kun kanavien tyhjentämisen, Euroopan kautta hankittaessa..

Mutta tämä nyt ei enää liity tähän ketjuun juurikaan..

edit:
"rauhaa rakastava venäjä ostaa droneja euroopasta pois ihan vaan siksi ettei niitä voisi käyttää sotimisessa". /sarcasm
Minä keksin. Mitä jos ne ostaa sieltä mistä saa ja siksi että niitä käytetään sotimisessa?
Nyt ei oikein toiminut tämä mielipidevaikuttaminen.
Ei tarvitse olla "rauhaa rakastava" tajutakseen, että noiden saatavissa oleva määrä on rajallinen ja jos ne ostaa pois kuleksimasta, niin Ukraina ei niitä saa ja siitä on Ukrainalle selkeää haittaa.. Valmistaja itsehän käsittääkseni on ilmoittanut, ettei myy kummallekaan oaspuolelle, mutta se ei sitä tosiaankaan loppukädessä päätä...
 
Viimeksi muokattu:
Mua eniten vitutti tämä.

– Ymmärrämme kyllä, mistä kritiikki kumpuaa, vaikka emme pidäkään sitä täysin oikeudenmukaisena, Jimm'sin toimitusjohtaja Veli Nietula toteaa.

Edelleen tämä sama asian kieltäminen ja vähättely. Joo, tehtiin vähän väärin myyntikiimassa kun myytiin muutama tuhat tappokonetta Ukrainalaisten tappamiseksi hyvin dronejen määränpää tiedostaen.

"Ei tämä kuitenkaan täysin oikeudenmukaista ole." Hieno uhrimentaliteetti.

Siis vaikka te olisitte oikeasti tehneet tuon täysin tietämättömänä minne ne dronet menee, niin siitä huolimatta tuo on niin suuren tason fuck up, että kaikki on täysin oikeudenmukaista. Vaikka tuo olisi ollut miten vahinko, niin pitäisi välittömästi osata pahoitella ja tehdä anteeksipyyntö. Vihaan ihmisiä, joilla ei riitä ylpeys anteeksipyyntöön, tai sitten kun se vihdoin tulee, niin edelleen selitellään samassa lauseessa "anteeks, mutta kyllä me sitä ja tätä tehtiin ja ei tämä ole oikeudenmukaista".

Vaikka nuo onnistuisivat saamaan tämän keissin anteeksi, niin en tule ostamaan mitään tuon toimitusjohtajan aikakaudella.
 
Aika tyhjän kanssa mennä Tullin selän taakse, että heiltä on kysytty asiasta. Tuskin tullilla sen enempää on ollut tietoa kuin noissa dokumenteissa, joita on tännekin laitettu: Venäjän kautta Turkkiin ovat matkalla. Venäjän viranomaisilta on turha odottaa mitään yhteistyötä asian tiimoilta.

Eikö jimmsin olisi kannattanut kysyä dji:ltä enemmin, että onko täysin laillisesti myydyt dronet rekisteröity Turkissa, jonne ne olivat papereiden mukaan matkalla. Tai Turkin tullilta, että onko yksikään näistä kymmenistä yhdeksän kuukauden aikana lähetetyistä paketeista saapunut Turkkiin :kahvi:

Itse vertaisin tätä kohua suomalaisiin urheilijoihin, jotka edelleen takovat ruplia Venäjällä: Joo, ei siinä mitään laitonta ole, mutta turha uhriutua ja ihmetellä mihin sponsorit katosivat ja miksi ”vähän” erilaisen moraalisen kompassin omaavat eivät halua olla enää missään tekemisissä.

Itse olen jo melkein koko jimmsin unohtanut. Alun kiukun jälkeen nykyään suhtaudun jimmsiin lähinnä välinpitämättömästi: Ei kiinnosta mitä tekevät tai mitä selittävät. Itselleni ei koko firmaa enää oikeastaan ole enää olemassa. Ainoa asia, joka jotain muuttaisi oli se, että ne 3500 dronea jostain Turkista lopulta löytyisivätkin, mutta en pidätä hengitystäni.
 
Eiköhän kyse ole ihan siitä, että nuo kävivät ostamaan tuotetta enemmän ,jolloin tarkistus tehtiin ja kun mitään ei ilmennyt (ei siis Venäjälle vientiä), niin sitten kauppoja jatkettiin, kunnes alkoi ilmetä jotain..

Jos joku firma ostaa 10 tai 100 jotain tuollaista tuotetta, niin tuskimpa tehdään missään firmassa kummoistakaan tarkistusta, koska resurssit eivät vain moiseen riittäisi.. Eiköhän noilla ollut se 1000 se raja, jossa tarkastus viranomaisten kanssa tehtiin, niinkuin ovat ilmoittaneet..
---------------
En oikeastaan keksi muuta syytä, miksi venäjä noita Euroopasta haalisi, kuin se, että estäisi niiden menon Ukrainaan. Varmasti saavat Kiinasta noita suoraan halutessaan ja haluammillaan firmiksillä vielä..


Et tainnut edes hiffata viestin pointtia. Ei toimarin suulla voi samanaikaisesti asiat olla pintapuolisia ja huolellisia. Yksinkertaisesti Veli Nietula joko puhui alunperin totta (=selvitykset olivat vajavaisia) ja nyt yrittää muuntaa mustan valkoiseksi tai siten alkuperäinen vastinen oli fuulaa (= mutta miksi kukaan valehtelisi jos kerta selvitykset olisivat olleet riittävät...)

Eikä tavallisia KYC-tarkastuksia tehdä minkään viranomaisen kanssa :lol:
 
Et tainnut edes hiffata viestin pointtia. Ei toimarin suulla voi samanaikaisesti asiat olla pintapuolisia ja huolellisia. Yksinkertaisesti Veli Nietula joko puhui alunperin totta (=selvitykset olivat vajavaisia) ja nyt yrittää muuntaa mustan valkoiseksi tai siten alkuperäinen vastinen oli fuulaa (= mutta miksi kukaan valehtelisi jos kerta selvitykset olisivat olleet riittävät...)

Eikä tavallisia KYC-tarkastuksia tehdä minkään viranomaisen kanssa :lol:
Selvitys voi olla vaikka kuinka perusteellinen, mutta jos tietoa ei ole saatavilla, niin asia ei selviä, jolloin voidaan jälkikäteen mahdollisesti jälkiviisastella, että selvitys on ollut riittämätön.

Mitä vitun KYC tarkistuksia?
 
Mitä vitun KYC tarkistuksia?

offtopic: KYC on finanssialalla oleva säätely, jossa pitää olla tuntemistiedot (Know Your Customer) kunnossa jokaisella asiakkaalla. Niiden kerääminen on esim. pankeille pakollista, mutta Jimm's ei ole pankki. Niitä sääteleviä lakeja + säädöksiä on useita, mm. FATCA ja CRS - ja niiden keräämisessä voidaan tallentaa enemmänkin tietoa, kuin pelkät säädökset vaativat. Omat tietonsa saa tarkistettua GDPR:n nojalla.

Esimerkkejä tuntemistiedoista on "oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö?", "onko sinulla tilejä USA:ssa?", "kuka on yrityksen tosiasiallinen edunsaaja".

..mutta joku on selvästi nähnyt niitä omassa työssään ja tuo niitä nyt tähän keskusteluun, johon ne eivät suoranaisesti kuulu.
 
offtopic: KYC on finanssialalla oleva säätely, jossa pitää olla tuntemistiedot (Know Your Customer) kunnossa jokaisella asiakkaalla. Niiden kerääminen on esim. pankeille pakollista, mutta Jimm's ei ole pankki. Niitä sääteleviä lakeja säädöksiä on useita, mm. FATCA ja CRS - ja niiden keräämisessä voidaan tallentaa enemmänkin tietoa, kuin pelkät säädökset vaativat. Omat tietonsa saa tarkistettua GDPR:n nojalla.

Esimerkkejä tuntemistiedoista on "oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö?", "onko sinulla tilejä USA:ssa?", "kuka on yrityksen tosiasiallinen edunsaaja".

..mutta joku on selvästi nähnyt niitä omassa työssään ja tuo niitä nyt tähän keskusteluun, johon ne eivät suoranaisesti kuulu.

Lievä offtopic jatkuu: Ei KYC ole pelkästään 'finanssialan juttu', vaikka se on sieltä alunperin lähtöisin. Ihan peruskauraa jokaisessa varteenotettavassa B2B firmassa jos myydään vaikka luotolla tai pidemmillä maksuajoilla tai tehdään ulkomaankauppaa- ja/tai vientiä. Tai epäillään että kaksikäyttötuotteet voisivat aiheuttaa mainehaittaa esim terrorismin kautta. Miltä osin koet että nämä eivät kuulu tähän tapaukseen?

Jimmsilläkin näköjään yritys-leasing palveluina niin yhtälailla KYC-selvitys on siinäkin prosesissa mukana.

Se miksi tässä ollaan varmasti harmaalla alueella niin Teminin firmat olivat suomalaisia ja ilmeisesti kauppaa ei käyty rahoittaen. Voipi olla että Jimmsin pöytälaatikkoprosessit eivät "huomanneet" mitään epäilyttävää. Mutta kyllä hekin ovat KYC:ä tehneet osana yritysasiakkuuksien perustamista

EDIT: Ja tosiaan vaikka pankit kyselee kaikkea noita 'poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö' -kysymyksiä niin KYC on nykyään aivan yleisnimitys yritysten välisessä kaupassa tehtävälle asiakkuuden tuntemiselle. Suomessa tällaista tietoa myy palveluna vaikka SAT, maailmalla on globaaleja palveluita, esim D&B. Ihan yksinkertaisesti voidaan hakea vaikka palveluntarjoajan antamaa riskiluokittelua tai vaikka konserni tai päättäjätietoja
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 461
Viestejä
4 889 452
Jäsenet
78 810
Uusin jäsen
Sparksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom