Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Meinasko yp koska laittaa kaverin tilin säppiin? Ei oo näkyny eikä kuulunu.

Toivottavasti raha meni tarpeseen, vaikka lapsen ruokaan.

Ei kyllä hyvin mene Chisailla, kun 2. päivä on tullu kaikki kela tuet ja seuraavana päivänä on pitänyt jo täällä huijata diskorahaa :DDD

Edit: otanpa tästä varoituksen/bannit, pakko oli päästä sanomaan

Varmaan myytiin tuo näyttis jotta saatiin maksettua takaisin edellisellä tunnuksella otettu pikavippi ja ehkä ensi kuussa sitten taas uudestaan. :hmm: :D Ensi kerralla tosin kannattaa ottaa ehkä uudet kuvat niin ei joudu ihan heti uudestaan naurunalaiseksi.

Tulipa lueskeltua vähän tätäkin ketjua ja hieman yllätti miten paljon löytyy kusetusta. Tietenkin hyvät rahat liikkuu ATK-skenessä niin ihmekkös tuo.
Minkäslaisia maksupäätteitä nämä huijarit yleensä käyttää? Eikö tuommoinen perinteinen tilisiirto ole aika helppo jäljittää virkavallan avulla? Ja jos sattuu oleman joku persaukinen Kelan asiakas nisti huumerahojen perässä niin heidän täytyy ilmoittaa tilitiedot Kelalle mikäli seuraavat tuet haluaa saada. Tässä tapauksessa käyttävät jotain muuta maksutapaa, mutta mitä?

Tulipa lueskeltua vähän tätäkin ketjua ja hieman yllätti miten paljon löytyy kusetusta. Tietenkin hyvät rahat liikkuu ATK-skenessä niin ihmekkös tuo.
Minkäslaisia maksupäätteitä nämä huijarit yleensä käyttää? Eikö tuommoinen perinteinen tilisiirto ole aika helppo jäljittää virkavallan avulla? Ja jos sattuu oleman joku persaukinen Kelan asiakas nisti huumerahojen perässä niin heidän täytyy ilmoittaa tilitiedot Kelalle mikäli seuraavat tuet haluaa saada. Tässä tapauksessa käyttävät jotain muuta maksutapaa, mutta mitä?
Taitaa ihan mobilepay/tilisiirto olla suosituin tapa. Eikä nuo nykyään edes tietojaan peittele vaan ihan suoraan omilla tiedoillaan tätä harrastavat.

Lisäys: Jouduin itse joku 2v sitten huijatuksi. Tuomion jälkeen laitoin sen ulosottoon ja sain kahdessa erässä rahat takasin. Tyyppi oli saanut jostain syystä veronpalautuksia ja niistä tilitettiin tuo vajaa 200e mulle.

Ehkä 2-6kk loppumaksun jälkeen sain puhelun joltain virkailijalta joka hoitaa tämän pojan raha-asioita ilmeisesti ja oli maksamassa vielä uudelleen sen viimisen osan jonka olin jo saanut. Heidän järjestelmän mukaan oli vielä muutama kymppi maksamatta syystä tai toisesta

Kai sitä jossakin vaiheessa lakkaa välittämästä kun elämänhallinta- ja päihdeongelmat paisuvat riittävän suuriksi ja kusettaa suretta menemään oikeilla henkilötiedoillaan. Kusetuksia on luultavasti myös meneillään useampia kappaleita monilla eri palstoilla/myyntialustoilla ja koska poliisi ei herkästi ala tutkimaan niitä niin touhuahan voidaan harrastaa kuukausia tai jopa vuosia ja periaatteessahan joku voi jopa elättää itsensä näillä kunnes lain pitkä koura lopulta tavoittaa. Onhan sitä ollut joskus oikeusjuttuja joissa jollakin on ollut satoja ellei jopa tuhansia kusetuksia takanaan.

Kai sitä jossakin vaiheessa lakkaa välittämästä kun elämänhallinta- ja päihdeongelmat paisuvat riittävän suuriksi ja kusettaa suretta menemään oikeilla henkilötiedoillaan. Kusetuksia on luultavasti myös meneillään useampia kappaleita monilla eri palstoilla/myyntialustoilla ja koska poliisi ei herkästi ala tutkimaan niitä niin touhuahan voidaan harrastaa kuukausia tai jopa vuosia ja periaatteessahan joku voi jopa elättää itsensä näillä kunnes lain pitkä koura lopulta tavoittaa.

Olen ainakin itse ajatellut että täällä kusettavia tyyppejä ei yhtään kiinnosta jääkö kiinni tai tuleeko seurauksia. Siinä mielessä ei kannata antaa yhtään arvoa sille että tietää varmasti myyjän oikean nimen, puhelinnumeron ja pankkitilin, sellaisenaan ei ole mikään tae siitä ettei joudu kusetetuksi. Arkijärki mukaan, eikä osta liian hyvällä hinnalla tavaraa postin kautta myyjiltä, jotka ovat rekanneet edellisenä päivänä.

Usein myös käyttävät muiden ihmisten tilejä ja henkilötietoja. Maksetaan esim tyttöystävän tai vanhempien tilille ja rahat nostetaan heti pois tai maksatetaan vanhoja velkoja suoraan jonkun velkojan tilille. Tilin omistaja ei välttämättä edes tiedä mistään huijauksesta. Siksi kannattaa siihen viestikenttään kirjoittaa aina selkeästi mistä on kyse, niin vastaanottaja ei voi esittää tietämätöntä. TOR-verkossa joskus selailin, niin siellä nää kaidalta tieltä hairahtaneet myivät esim omia ja toisten pankkitunnuksia käyttöön muille rikoksien tekoa ja rahanpesua varten.

Taitaa ihan mobilepay/tilisiirto olla suosituin tapa. Eikä nuo nykyään edes tietojaan peittele vaan ihan suoraan omilla tiedoillaan tätä harrastavat.
Onhan tuokin nyt sitten melkosta nysväämistä kun nämä sankarit saavat omilla nimillään noita hommiaan jatkaa. Kiinnostaa siksi koska olen tori/huutonet välillä satoja kauppoja tehnyt, eikä onneksi, puuta koputtaen, vielä ole rahat hävinnyt. Ja tosiaan tähän asti maksut hoidettu pelkästään tilisiirtojen kautta. Vaikka eihän tuokaan automaattisesti tarkoita mitään, voihan se olla vaikka mummon tili jota huijarit lainaa. Toisaalta Torissa on tullut vastaan tapauksia joissa myyjä on jättänyt viestin pelkästään luetuksi eikä ole vastaillut extra info tms. pyyntöihin tuotteista. Luultavasti nämä ovat olleet kusettaja tapauksia.
sain puhelun joltain virkailijalta joka hoitaa tämän pojan raha-asioita ilmeisesti
Suomen Scarfaceilla omat sihteeritkin :psmoke:

Pisti silmään tor-verkkoa vilkaistessa... Suomiskene (linkki vaatii tor-selaimen auetakseen)

Screenshot 2024-04-05 142318.png
Kuka tunnustaa?

Viestisi on huomioitu. :D

mR1I9o.jpg

Nyymit voisivat eheytyä ja mennä töihin.

Viimeksi muokattu:
Viestisi on huomioitu. :D

mR1I9o.jpg
Voi itku :cry: Criminal mastermind valmistelemassa petkuhuiputusta tätä ketjua lukemalla. Rahat on käytännössä jo hävitty ja peli pelattu. Kaupanteossa varominen on jatkossa entistäkin turhempaa. Nyt jokainen "tekkiläinen" pikavippejä ottamaan hopihopi, että "nyymit" saa varmasti omansa! Se mielikuvitusnäytönohjain on ostettava.

Voi itku :cry: Criminal mastermind valmistelemassa petkuhuiputusta tätä ketjua lukemalla. Rahat on käytännössä jo hävitty ja peli pelattu. Kaupanteossa varominen on jatkossa entistäkin turhempaa. Nyt jokainen "tekkiläinen" pikavippejä ottamaan hopihopi, että "nyymit" saa varmasti omansa! Se mielikuvitusnäytönohjain on ostettava.
Jaahas

Lisäys: Jouduin itse joku 2v sitten huijatuksi. Tuomion jälkeen laitoin sen ulosottoon ja sain kahdessa erässä rahat takasin. Tyyppi oli saanut jostain syystä veronpalautuksia ja niistä tilitettiin tuo vajaa 200e mulle.

Ehkä 2-6kk loppumaksun jälkeen sain puhelun joltain virkailijalta joka hoitaa tämän pojan raha-asioita ilmeisesti ja oli maksamassa vielä uudelleen sen viimisen osan jonka olin jo saanut. Heidän järjestelmän mukaan oli vielä muutama kymppi maksamatta syystä tai toisesta
Kyllähän niitä aina välillä ihmisille tulee syystä tai toisesta. Tai voi saa esim perintöä.

Viimeksi muokattu:
En nyt halua kääntää veistä haavassa, mutta tälläkin foorumilla kaupankäynneissä on ongelma se, että ei ole oikeaa tunnistautumista käytössä.
No tällaistahan se oli aikoinaan huutonetissäkin jne.

Ja Torikin taisi juuri siirtyä jonkinlaiseen asiakasvaratiliin tms.

Ymmärrän toki, että sellaisen luominen maksaa, mutta on silti aika järkkyä lukea näitä rahakusetuksia täälläkin :(
Kaiken maailman pummit ja nistit hakevat "helppoa" rahaa mistä vaan irti saavat.

Edit: Jaahas, menin topicin loppuun pomppien, eli tätä samaa on jo käsiteltykin lähiaikoina

Jospa ihmiset katsoisi ne palautteet, tunnuksen iän ja viestihistorian, niin ei nistejä kiinnosta yrittää täällä kun vaatii liikaa sunnitelmallisuutta.

Jep, mutta hyvinhän tuo ku$ettaminen näkyy toimivan juurikin mainitsemistasi asioista johtuen. Ihminen periaatteessa haluaa luottaa toiseen, ikävä kyllä.

Ja Torikin taisi juuri siirtyä jonkinlaiseen asiakasvaratiliin tms.

No Tori samalla pilasi koko järjestelmänsä eikä vaan pätkääkään enää kiinnosta ketään tuolla etsiä asioita.
Aikaisemmin vaikka en edes ollut aikeissa ostaa niin suorasin montaakin kategoriaa ihan silkasta mielenkiinnosta jos jotain hauskaa tulisi myyntiin kivaan hintaan. Olen joskus jopa tehnyt halvan löydönkin niin. Tämä muutos omassa käytösessä on jo täysin selvä ja myyjille tilastot kertovat myös karua kieltä: Tuotteita ei vaan katsota enää.

Joten vaikka olisi nyt parempi kusetuksenesto (mihin en oikeastaan usko) niin käyttökokemus meni niin järkyttäväksi ettei tuota enää halua käyttää...

Olen jo aiemmin ehdottanut, että käyttäjänimen perässä näkyisi "uusi käyttäjä" -tagi ensimmäiset 30 päivää. Myös mobiili-näkymässä. Tähän kyllä heti tuli vastaus ettei se mitään hyödytä, mutta olen edelleen toista mieltä.

Mun mielestä uusille tunniksille voisi aivan hyvin laittaa eston että mitään ei voi MIHINKÄÄN kirjoittaa esim 14pv aikana.

Ikäviä tapahtumia nämä, mutta mun mielestä tämän bbs:n kauppapaikka on vain lisäpalvelu, eikä sen takia kannata siihen ylläpidon enempää panostaa aikaa/rahaa. Ostajien pitää olla todella tarkkana jokapaikassa.

Totta, olen aika varma ettei suurin osa käyttäjistä kuitenkaan ole halukas maksamaan mitään lisää siitä että pääsisi kauppapaikalle (tosin osa maksaa jo nyt, yleensä ne jotka sitten huijaavat ja pelkästään kauppaa varten tekevät sen tunnuksensa).

Eli jos meillä on päälle 70 000 käyttäjää moniko oikeasti olisi valmis maksamaan siitä että heidät tunnistetaan ja he voivat käydä kauppaa?

Yp, miksei chisaita ole edelleenkään bannittu?
Ylläpito näkee käyttäjien aktiivisuuden. Jos tunnus on auki voi käyttäjä vielä mahdollisesti vastata, jos on vaikka jotain selitettävää tai tulee katumapäälle ja jos päättää olla vastaamatta, niin laitetaan sitten banniin ja sen jälkeen kommunikointi varmasti katkeaa.

Ikäviä tapahtumia nämä, mutta mun mielestä tämän bbs:n kauppapaikka on vain lisäpalvelu, eikä sen takia kannata siihen ylläpidon enempää panostaa aikaa/rahaa. Ostajien pitää olla todella tarkkana jokapaikassa.

Näinhän se on, esim. Torissakin on vahva tunnistautuminen mutta silti se on kusettajien leikkikenttä. Ei tuohon taida olla olemassa mitään vedenpitävää ratkaisua. Tietysti nouto ja maksaminen paikan päällä voi ehkä olla se paras vaihtoehto jos tavaraa myydään kohtuullisen välimatkan päässä, jos ostaa ATK-sälää satojenkin eurojen edestä niin bensarahojen tai junalipun maksaminen nyt ei pitäisi olla mikään ostokynnys ja pieni hinta siitä että ei tule isommin takkiin.

Juurikin näin. Tämä on foorumialustan mahdollistama keino yhteisön väliselle kaupankäynnille.

Yp, miksei chisaita ole edelleenkään bannittu?

Nyt näkyisi olevan banneissa. Suosittelen tekemään rikosilmoituksen mahd.nop. jos et ole jo tehnyt vaikka se ei hirveästi autakaan. Voi olla että jos/kun tyypille alkaa kertymään tapauksia niin poliisiakin alkaa jossakin vaiheessa kiinnostamaan tällaiset bisnekset.

No mitäs se sitten auttaisi? Onhan täälläkin ollut noita ketkä tehnyt tunnuksia, jättänyt hautumaan, sitten ottanut käyttöön kun pääsi Kauppa-alueelle.

Aikarajat ei auta mitään.
Näkisin, että kyllä se jotain auttaa. Vaikea nähdä näiden pikkupetosten tehtailijoita minään mastermindeina, jotka olisivat niin suunnitelmallisia että laittavat tunnuksia hautumaan. Eli osa varmasti saadaan pois.

Näkisin, että kyllä se jotain auttaa. Vaikea nähdä näiden pikkupetosten tehtailijoita minään mastermindeina, jotka olisivat niin suunnitelmallisia että laittavat tunnuksia hautumaan. Eli osa varmasti saadaan pois.

Jep, ja osa saattaa jopa unohtaa tehneensä tunnukset eikä palaa. Tyhmiä kun ovat.

No mitäs se sitten auttaisi? Onhan täälläkin ollut noita ketkä tehnyt tunnuksia, jättänyt hautumaan, sitten ottanut käyttöön kun pääsi Kauppa-alueelle.

Aikarajat ei auta mitään.

Yleensä nämä tapaukset ovat nopean rahan tarpeessa, luultavasti osalla nisteistä jäisi homma sikseen kun ei olisi aikaa odottaa kuukautta vieroitusoireiden pukatessa päälle ja velkojen/velkojien kolkuttaessa ovella ja siirtyvät suosiolla muualle tehtailemaan kusetuksiaan.

Huijaukset loppuvat 99%, kun porukka lopettaa ostamisen postikaupoilla tunnuksilta jotka ovat rekisteröityneet edellisenä päivänä, tai parin viestin vanhoilta tunnuksilta joilla on maksimissaan pari palautetta, ehkä jostain 5€ myynneistä. Tuohan tietysti tarkoittaa sitä, että uusilla jäsenillä on vaikeuksia saada kauppoja tehtyä, mutta niinkuin yllä jo sanottiin, tämä on tarkoitettu foorumin käyttäjien väliseen kaupankäyntiin, ei miksikään tori.fi tai huuto.net korvikkeeksi.

Tekisi mieli käydä tämä ketju läpi tämän vuoden osalta, tai vaikka kesäkuusta 2023 läpi, ja katsoa kuinka moni tänne ilmoitettu tapaus on sellainen, jossa uusi nollapalautteinen käyttäjä on kusettanut vs. sellainen jossa muihinkin foorumin osioihin edes puoliaktiivisesti osallistunut on kusettanut. Luulen että se on jotain 90%-10% tasoa

Mun mielestä uusille tunniksille voisi aivan hyvin laittaa eston että mitään ei voi MIHINKÄÄN kirjoittaa esim 14pv aikana.
Mikäs tolkku tässä olisi? :D Keskustelupalsta, jolla ei saa keskustella? Jos jotain aikaraja- tai muita rajoituksia haluaa tehdä, niin ehkä ne ihan foorumin elinvoimaisuuden takia kannattaa rajoittaa kauppa-alueelle.

Tekisi mieli käydä tämä ketju läpi tämän vuoden osalta, tai vaikka kesäkuusta 2023 läpi, ja katsoa kuinka moni tänne ilmoitettu tapaus on sellainen, jossa uusi nollapalautteinen käyttäjä on kusettanut vs. sellainen jossa muihinkin foorumin osioihin edes puoliaktiivisesti osallistunut on kusettanut. Luulen että se on jotain 90%-10% tasoa

Ihan nyt piruillakseni kävin läpi aiheessa mainitut jo bannitut kauppiaat vuoden alusta eteenpäin:

@Polleliini
@Pcnörö
@Tero83
@Miro Backman
@esjokke
@SamiAvulias
@CallmeJohnson
@Chisai
@Meteoriitti
(Voi olla että heitä on enemmänkin jos osa on raportoitu suoraan ylläpidolle)

Juuri niin kuin sanoit... Suurin osa uunituoreina bannittuja tunnuksia joista useimmilla korkeintaan kymmenen viestiä jos sitäkään ja niistäkin varmaan suurin osa kauppa-alueelle. Olkaa siis tarkkana pojat.

Viimeksi muokattu:
Ihan nyt piruillakseni kävin läpi aiheessa mainitut jo bannitut kauppiaat läpi vuoden alusta eteenpäin:

@Polleliini
@Pcnörö
@Tero83
@Miro Backman
@esjokke
@SamiAvulias
@CallmeJohnson
@Chisai
@Meteoriitti
(Voi olla että heitä on enemmänkin jos osa on raportoitu suoraan ylläpidolle)

Juuri niin kuin sanoit... Suurin osa uunituoreina bannittuja tunnuksia joista useimmilla korkeintaan kymmenen viestiä jos sitäkään ja niistäkin varmaan suurin osa kauppa-alueelle. Olkaa siis tarkkana pojat.
Huh huh, melkonen lista kuraperse rotta-apinoita.

Olisi täällä taas tämä ketju olemassa näille teidän höpötyksille.

Aihe on tarkoitettu epärehellisistä kauppiaista ja huonoista kauppakokemuksista keskustelulle? Ehkä näitä juttuja lukevat jälkipolvet oppivat muiden tekemistä virheistä. Enemmän tätä aihetta varmasti myös luetaan kuin tuota.

Viimeksi muokattu:
Eli juurikin sitä yleistä keskustelua mikä sopii paremmin tuohon toiseen ketjuun.

Tässä on keskusteltu epärehellisistä kaupankävijöistä, ihan listattu ne ja kerrottu millaisia ne yleensä on. Menee mielestäni aiheen otsikon alle, ja täällä toivottavasti paremmin tavoittaa ne käyttäjät, jotka miettii että kenen kanssa kauppaa voi tehdä.

Toki jos ylläpito on sitä mieltä että tähän vain kommentit omalle kohdalle sattuneista huonoista kokemuksista, niin en väitä vastaan. Tämän tyyppiselle "kaupankäynnin perusteet io-techissä ja miten välttää huijaukset" sisällölle on kuitenkin mielestäni tarvetta, vaikka sitten omassa ketjussa.

No minä voisin huijata sinua, jos passaa. Saadaan sitten tää lanka oikeaan malliin sun mielestä?

No oikeasti, en käsitä nyt pointtiasi... sorry

Ei saisi keskustella, vain ilmoittaa että nyt jaska huijasi minua.

Edelleen sanon että uusille jäsenille 14pv vain lukuoikeus osaltaan vähentää huikauksia. Ei poista kokonaan mutta osaltaan vähentää varmasti. Millään niitä et saa kokonaan pois.

Jokaisen kauppa-alueen ketjussa voisi olla pinnattuna "ohjeet" mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon ennenkun lähtee foorumilla kauppoja hieromaan. Mutta luulenpa ettei tuommoistakaan kukaan viitsisi lukea, ja jatkot saisi lukea täältä :D

Liitteet

• 1712475438492.png
    1712475438492.png
    24,7 KB · Luettu: 129
Jokaisen kauppa-alueen ketjussa voisi olla pinnattuna "ohjeet" mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon ennenkun lähtee foorumilla kauppoja hieromaan. Mutta luulenpa ettei tuommoistakaan kukaan viitsisi lukea, ja jatkot saisi lukea täältä :D

Ongelma on lähinnä siinä että suurinta osaa ei edes viitsisi kirjoittaa tai tulisi mieleen koska ne ovat ns. itsestään selvyyksiä. Tai luulisi olevan. Luokkaa: jos tuote on uusi ja muoveissa ja sen saa 20% hintaan mistä myyjä vielä tinkii. Tai: jos myyjän kaveri "sattuu olemaan kulmilla" älä anna rahoja kauppojen helpottamiseksi lupauksella että myyjä postittaa myöhemmin tuotteen. Tai ehkä se tärkein: älä osta tai myy mitään uudelta käyttäjältä jonka kaikki viestit (tai ei yhtään viestejä, ainoastaan YV:itä) ovat myynti alueelle. Tai jos myyt niin rahat ensin tilille ja sitten vasta aloita edes sen pakkaamisen.

Huijaukset eivät lopu vaikka keksittäisiin ja implementoitaisiin mitä rajoituksia. Aina joku kusettaa, ja aina joku näkee jonkun liian hyvän diilin ohitettavaksi ja rahat irtoavat kädestä ennen kuin aivot ehtivät mukaan. Kantapään kautta sitten oppii kärsimättömämpikin. Täällä sentään on palautteiden, viestimäärien ja rekisteröitymishetken muodossa jotain dataa päätöksenteon tueksi, vaikka eivät nekään tietenkään kaikkea kerro.

Ja minun puolestani koko kauppa-alueen saa kyllä piilottaa rekisteröitymättömiltä käyttäjiltä ja uusiltakin tunnuksilta vaikka vuoden ajaksi, osuisi itseenikin, ihan sama, mutta varsinaiselle keskustelupalstalle osallistumisen rajoittamisessa en näe mitään järkeä, ellei tästä sitten haluta tehdä jotain pienen valiojoukon omaa pierunhaistelufoorumia.

Juu, keskustelualueelle ei pidä millään tavalla rajoittaa osallistumista. Ei siin ole mitään järkeä.

Kauppa-alueelle esto XX päivä, tai jokin ilmoitus tai whatever on sitten toinen juttu. Mutta tahdon kyllä puhua myös io-tech kauppapaikan puolesta, olen täältäkin muutaman oston ja myynnin tehnyt. Kun kuitenkin täällä ostajen ja myyjien profiili vähän eri (jotain sentään tiedetään myytävistä/ostettavista asioista :interested:) kuin esim. torissa&/huudossa. :facepalm:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 096
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom