Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Raportoi epäilyttävä myynti-ilmoitus ja kauppias viesteistä löytyvän "Raportoi"-linkin avulla moderaattoreiden tarkistettavaksi.
Tässä viestiketjussa voi keskustella foorumilla tehdyistä epäonnistuneista kaupoista, epärehellisistä käyttäjätunnuksista sekä varoittaa muita käyttäjiä.
Huom! Viestiketjussa ei saa julkaista henkilötietoja, kuten nimeä, osoitetta, sähköpostiosoitetta, puhelinnumeroa tai tilinumeroa!
Jos epäilet, että olet tullut huijatuksi, tee poliisille rikosilmoitus:
Poliisi - Sähköinen rikosilmoitus
Tietoa/linkkejä yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä:
- Älä maksa Paypalilla
- Pyri varmistamaan myyjän henkilöllisyys (puhelinnumero, sähköposti, tilinumero)
"Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa."
Vastuu käytetyn tavaran virheestä
Kuluttajansuoja ei kata yksityishenkilöiden nettikauppoja – asiantuntija neuvoo tekemään kauppakirjat
Kauppalaki – Wikipedia
Päivittyy..
Oisko ihan ekana se negatiivinen palaute paikallaan?@Osfan kanssa tehty kaupat mATX emolevy/prossu/muistit kombosta.
Maksun jälkeen myyjän paketin lähettäminen viivästyi kunnes sovittiin kauppojen perumisesta, nyt toki ei ole rahojakaan kuulunut.
Todennäköinen skämmi? Onneksi ei korkealta pudonnut tämän kanssa (75€).
Myyjä on poistanut tiedot ilmoituksestaan mutta YV-viestiketjusta pitäisi näkyä tietoja tarpeeksi, näkeekö ylläpito alkuperäisen myynti-ilmoituksen?
Varmaan rikosilmoitus seuraava vaihe?
Ymmärtääkseni se ei vaikuta rahojen takaisin saamiseen?Oisko ihan ekana se negatiivinen palaute paikallaan?
Palaute toimii varoituksena muille. Ja mitä aikaisemmin varoitus tulee, sitä parempi.Ymmärtääkseni se ei vaikuta rahojen takaisin saamiseen?
Laitoin viimeisen viestin myyjälle ja laitan asian eteenpäin sen jälkeen, laitan myös palautteen kun vien asiaa eteenpäin.
Hyvä pointti.Palaute toimii varoituksena muille. Ja mitä aikaisemmin varoitus tulee, sitä parempi.
Hyvä pointti.
Palaute lisätty.
Miksi palaute pitäisi muuttaa huonosta kokemuksesta vaikka saisi rahansa takaisin? Parempi pitää pysyvä varoitus muille tästä negatiivisesta kokemuksesta!Hyvä, ja ylläpito saa sen palautteen kyllä muutettua jos saat myyjältä rahasi takaisin tai saat ostetun tuotteen
@Niso
Taustana:
Kaupat tehty näytöstä viisi päivää sitten. Tuotteen historia on ollut värikäs ikäänsä nähden, tuote on käynyt takuuvaihdossa ja siihen on hankittu virtajohto/muuntaja erikseen, koska aiempi kuulema meni takuuvaihdon mukana eikä palautunut. Myyjän mukaan ostokuitti olemassa ja takuu voimassa, sekä kysyttäessä vastasi että kuitit myös takuuvaihdosta sekä hankitusta uudesta muuntajasta on olemassa. Kaupantekohetkellä kuitit kuulema eivät olleet käsillä, ja myyjä lupasi lähettää puolen tunnin sisällä.
Tilanne:
Sain osittaisen screenshotin ostokuitista lisäkyselyjen jälkeen, joka ei sisällä kaikkia tietoja. Tarkastin myyjäliikkeestä (Gigantti), että kuitin numerolla ei löydy ostosta, ja tarvisi tilausnumeron sen lisäksi, koska tietosuojasyistä ei voi hakea minulle kuitissa olevien yhteystietojen perusteella ostoshistoriaa. Muita tositteita ei lähetetty. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin foorumilla eikä puhelimessa.
Kuriositeettina mainittakoot, että kuitin päivämäärä on 1,5v yli kuitissa mainitun Viaplayn promokoodin voimassaoloajan. En ota kantaa onko Gigantin promokampanjat jättäneet päivittymättä, vai onko kuitti vilpillinen.
Nähtävästi yli 20 positiivista kauppiaspalautetta voi silti olla väärässä. En suosittele kauppoja kaverin kanssa, kaikista hankaluuksista johtuen. Yhteydenpito heikkoa, eikä luvattuja tositteita toimiteta. Negatiivinen palaute jätetty, koska saamallani kuitin screenshotilla en pysty edes vahvistamaan, onko laitteella takuuta tai onko laitteen historia todellinen.
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani annaNoh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.
Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.
Itsellä täydet estot numeron suhteen eikä kukaan ole ikinä soitellut, tekstaillut tai muutakaan ylimääräistä vaikka kaupanteon yhteydessä olenkin numeroni antanut.Lueppa uudestaan. Oli myymässä prossua. Ostajan puhelinnumero tarvitaan postitukseen.Mistähän keissistä on kyse ja jos oli postikaupat niin miten kuljetusyhtiö ilmoittaa paketin saapumisesta jos et anna puhelinnumeroaItsellä täydet estot numeron suhteen eikä kukaan ole ikinä soitellut, tekstaillut tai muutakaan ylimääräistä vaikka kaupanteon yhteydessä olenkin numeroni antanut.
Sulla ei ole paljoa palautteita ja tunnus on uusi, niin tämä nostaa monilla vaatimuksia myyjälle. Jahkakun saat kauppiaspalautteita, niin ei sitä puhelinnumeroakaan niin todennäköisesti kysellä.Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani annaNoh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.
Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna
Eihän myyjän puhelinnumero ole aivan välttätön ostajalle. Itse en vaatinut myyjältä sitä numeroa eräässä tapauksessa, kun myyjä ei sitä omatoimisesti antanut ja hänellä oli paljon positiivisia palautteita. Ja kaupat sujuivat postin välityksellä oikein hyvin.Siis puhelinnumerohan on aivan ehdoton vaatimus sille, että paketin pystyy ylipäätään edes lähettämään. Itse kyselen yleensä myös sähköpostiosoitteen perään, jotta ostaja saisi saapumisilmoituksen kahteen eri paikkaan. On muuten aika hankalaa sopia noutokaupoistakaan ilman puhelinnumeroa. Ehkä olisi parasta ostaa kaikki tavarat kaupasta uutena jossei halua omia tietojaan antaa muille? Tai käyttää prepaidia.
Siis puhelinnumerohan on aivan ehdoton vaatimus sille, että paketin pystyy ylipäätään edes lähettämään. Itse kyselen yleensä myös sähköpostiosoitteen perään, jotta ostaja saisi saapumisilmoituksen kahteen eri paikkaan. On muuten aika hankalaa sopia noutokaupoistakaan ilman puhelinnumeroa. Ehkä olisi parasta ostaa kaikki tavarat kaupasta uutena jossei halua omia tietojaan antaa muille? Tai käyttää prepaidia.
Eihän myyjän puhelinnumero ole aivan välttätön ostajalle. Itse en vaatinut myyjältä sitä numeroa eräässä tapauksessa, kun myyjä ei sitä omatoimisesti antanut ja hänellä oli paljon positiivisia palautteita. Ja kaupat sujuivat postin välityksellä oikein hyvin.
Suosittelen lukemaan tuon lainauksesi uudelleen.
Ei. Olenko niin väittänyt?Onko se nyt myyjälle ylitsepääsemätön este pistää se numero?
Itse annnan myös aina puhelinnumeron ja usein myös osoitteen, jos vain muistan. Minusta nämä on ihan hyvä antaaa ostajalle ja varsinkin jos ostaja kyselee. En näe todellakaan järkeä tulla tänne itkemään siitä kun kaupat peruuntuu koska ei suostu antamaan tietojansa.Itse laitan osoitteenikin, jos muistan ja viime aikoina olen tehnyt monta 17.5€ - 30€ kauppaa. Itse jättäisin kaupat väliin, jos myyjä ei tähän suostuisi ja jos siitä seuraisi negatiivinen palaute, asiasta väiteltäisiin täällä.
Naurettiin noille aikaisemmille täällä. Logiikka oli todella pölhöäOstajanko on kerättävä palautteita että voi vaatia läpinäkyvyyttä sekä turvallisuutta kaupankäyntiin.
Kaikkea sitä lukee.
Itse olin tuudittautunut suomalaisten rehellisyyteen n 10 onnistuneen kaupan jälkeen (ei täällä), kunnes tuli se 11. ja kusetti. Nyt ei lähde enää yksikään etukäteismaksu ilman saajan tunnistusta, eikä asiaan vaikuta palautteet tms.
Kyllä minäkin aina ostajana vaadin puhelinnumeron, sekä myyjänä annan sen. Nostattaa luottamusta, sekä toimii esim. ongelmatilanteissa jos myyjä saa foorumeilta jäähyä.
Todellakin soi hälytyskellot jos myyjä ei sitä suostu antamaan. Myös viittaamassasi torissa on pakollinen puhelinnumerotunnistus @wildbeaver
wildbeaver sanoi:
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani annaNoh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.
Sulla ei ole paljoa palautteita ja tunnus on uusi, niin tämä nostaa monilla vaatimuksia myyjälle. Jahkakun saat kauppiaspalautteita, niin ei sitä puhelinnumeroakaan niin todennäköisesti kysellä.
Täällä on ollut ainakin muutama tapaus, kun on kusetettu yhden tai kahden positiivisen palautteen jälkeen.
Ostajalla oli NOLLA palautetta, että "nostaa" vaatimuksia![]()
Nyt olikin kyse ostajasta eikä myyjästäD
Miten tämä nyt liittyy käsillä olevaan tilanteeseen tai mitä lisää se toi?Ei minulle myyjänä tarvitse antaa puhelinnumeroa, voin pistää siihen Smartpostiin omani, niinkuin @WayLoo jo ehdotti.
Jos et sähköpostiakaan anna, niin miten kuvittelet saavasi saapumisilmoituksen? Alle 15€ ei posti toimita kuin kirjeitä kotiin, tosin prossu ehkä menisi kirjeessä.
Itse näkisin tämän niin, että ostaja koettaa tinkiä paketin kotiinkuljetuksella, enkä lähettäisi kalliimmalla postilla. Siinäkin koettavat ehkä kysellä ensin, oletko kotona (siitä puhelinnumerosta)..
--
Minulle on näin käynyt. Pistin oman numeroni. Ostaja joutui kyselemään paketin perään, kun en jaksanut töistä lähettää sitä viestiä, heti kun paketti oli tullut noudettavaksi. Työajalla jos olen täällä, niin se on yleensä puhelimesta ja lounaalla. En takaa päivystystä välillä 12-16.
Eli ihan legitti tarve on tuolle numerolle, mutta ei ole pakko antaa. Sitten voi vaan kestää pidempään toimitusilmoituksessa minulla ja muut ei välttämättä edes ymmärrä tehdä näin, kun tulkitsevat sitä "Vastaanottajan puhelinumero" turhan tarkasti ja eivät osaa soveltaa.
Ostaja on näköjään myös saanut neutraalin palautteen ja se ei taida olla oikeutettu kylläkään.Ostaja oli toiminut ihan oikein, mutta myyjä on kyllä ansainut neutraalin palautteensa, jopa nega olisi ollu perusteltua.
Joo ei ole. Ehkäpä @Sampsa tai @Juha Kokkonen voi käydä sen poistamassa.Ostaja on näköjään myös saanut neutraalin palautteen ja se ei taida olla oikeutettu kylläkään.
Miten tämä nyt liittyy käsillä olevaan tilanteeseen tai mitä lisää se toi?
@wildbeaver oli myyjänä eikä suostunut antamaan @Systemrootille (ostajalle) omaa puhelinnumeroaan, vaikka hän oli sitä erikseen pyytänyt.
Ostaja oli toiminut ihan oikein, mutta myyjä on kyllä ansainut neutraalin palautteensa, jopa nega olisi ollu perusteltua.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Ei todellakaan herätä luottamusta, jos edes pyytämällä ei saa yhteystietoja.Myyjän yhteystiedot on kyllä semmoinen, että jäisi kaupat tekemättä, jos niitä ei saisi pyytämällä.
Tämä on varmaan fiksuin ratkaisu.Ratkaisen asian poistumalla keskustelusta ja ottamalla lisää olutta.
Jäi vähän epäselväksi että kummin oli sovittu.oli siis sovittuna kaupat koneen rungosta nyt 2.10 sunnuntaille klo 18.00 jälkeen. alustavasti sunnuntaille tai alkuviikkoon.
kaupat oli alustavasti sovittuna sunnuntaille klo 18.00 jälkeen mihin vielä lisäsin että pistelen päivästä viestiä mutta sen viestin laitto nyt vain unohtui täysin!Jäi vähän epäselväksi että kummin oli sovittu.
Jos olitte sopineet että haet sunnuntaina ja teit oharit, on mielestäni kauppiaan ok myydä toiselle asiasta sinulta kyselemättä. Kun jätät itse noudattamatta sopimusta ensin, ei sinulla ole enää oikeutta vaatia toista osapuoltakaan sitä noudattamaan.
Jos olitte sopineet että haet joko sunnuntaina klo 18 jälkeen tai sitten alkuviikosta etkä siis tehnyt ohareita niin sopimus yhä voimassa ja myyjä toimi väärin.
En tiedä miten foorumisääntöjen mukaan menee, mutta omasta mielestäni näin.
kaupat oli alustavasti sovittuna sunnuntaille klo 18.00 jälkeen mihin vielä lisäsin että pistelen päivästä viestiä mutta sen viestin laitto nyt vain unohtui täysin!
Jep, ystävällisyys kaupanteossa on extraa, jota on vähän erikoista odottaa toiselta saavansa, jos itse toimii epäkunnioittavasti tekemällä oharit.Toki se myyjä olisi voinut laittaa viestiä mutta tiedän kokemuksesta miten paljon ärsyttää tuollainen "oho 'unohdin' tulla sunnuntaina, ehdin keskiviikkona käväistä" => "ei ollut bensaa, miten olisi seuraava viikonloppu ja töissäkin oli kiire" tyyppinen tilanne käy syömään kun yrittää päästä eroon tavarasta ja se alkaakin vaatimaan enemmän vapaa-aikaa kuin haluaisi.
aina olen sovitun tuotteen hakenut jos olen siitä tarjonnut kuten varmasti nuo 230 positiivista palautetta sen kertonee. huvikseen en täällä kauppoja ala sopimaan. nyt kävi inhimillinen virhe ja otetaan opikseen tästä! ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!Jep, ystävällisyys kaupanteossa on extraa, jota on vähän erikoista odottaa toiselta saavansa, jos itse toimii epäkunnioittavasti tekemällä oharit.
Myyjä toimii ihan oikein siirtyessään epäluotettavasta ostajasta samantien seuraavaan tuollaisessa tilanteessa, jos ostajaehdokkaita on useampia. Jos jää odottelemaan oharihepun uutta tulemista, niin se toinenkin ostaja saattaa sillä välin löytää jotain muuta ja siinähän sit tunnet itsesi typeräksi kun se ohariheppu tekee oharit toistamiseen.
voin myöntää oman mokani tässä tilanteessa kyllä. eiköhän tämä ole taputeltu suuntaan jos toiseen ja jatketaan kaupankäyntiä.Minä taidan olla tuon samiron tapaus joten laitampa oman puoleni tarinasta. Alunperinhän laitoin, että keskiviikkona tai perjantaina(viime viikolla) sopii tulla noutamaan, johon tuli vastaus "Saattaa olla että keskiviikkona kerkiän. Isken vielä keskiviikkona aamupäivästä viestiä". Keskiviikkona ei mitään kuulunut, vaan torstai-iltana klo 22.50 tuli viesti, että "miltäs huominen näyttää?" (Jo tässä kohtaa olisin omasta mielestäni voinut viheltää pelin poikki, mutta annoin olla.) Tätäkään viestiä en vielä huomannut, vaan vasta seuraavana päivänä eli perjantaina tulleen whatsapp-viestin kun oltiin jo numerot vaihdettu aiemmin. Minulle oli kuitenkin tullut viikonlopuksi menoa, joten laitoin että sunnuntaina tai ensi viikolla onnistuu. Sunnuntaina aamupäivästä laitoin sitten viestin että illalla onnistuisi ja sanoit laittavasi viestiä päivällä -> ei taaskaan yhteydenottoa, joten katsoin sovitut kaupat puretuiksi.
Ymmärrän, että jää paskanmaku mutta niinkuin sanoin, ei niin kiire voi olla ettei kerkiä laittamaan viestiä, ettet tänään kerkeä hakemaan. Seuraavalle ostajalle laitoin viestin, että ei nyt saada aikatauluja alkuperäisen ostajan kanssa mätsäämään, pääsetkö hakemaan ja hän oli reilun tunnin kuluttua oven takana rahat kourassa. Mä olen suht usein tavaraa myynyt netissä, ja kaikenlaista renkaanpotkijaa ikävä kyllä tullut vastaan, jonka takia ihan hirveästi en nykyään jaksa mahiksia antaa jos kauppoja ei saada heti maaliin. Tottakai olisin voinut asiat tyylikkäämmin itsekin hoitaa, mutta loppupeleissä halusin vaan koneesta eroon ja rahat käteen mahdollisimman helposti, ja nyt tällä kertaa se helppous ei sun kanssa natsannut.
Tilannepäivitystä! Tänään historiallisena päivänä loputkin rahat palautui takaisin. Viikkoa vaille 2kk lopulta meni. Yhden erän maksoi aiemmin mutta nyt loputkin. Lupauksia ollut monia mutta aina jäänyt maksamatta. Ei ollut hirveästi luottoa enää tähän viimeisimpään lupaukseen.@jollewaltteri möi mulle ps5:n. Maksoin rahat mobilepaylla. Seuraavana päivänä möi torissa samaa pleikkaria. Kaiken maailman selitysten jälkeen lupasi maksaa rahat takaisin. Väitti vielä ilmoittavansa itse poliisille jos rahoja ei tule 24 tunnin kuluessa. Nyt loppui viestittely. Yhteystiedot on tiedossa ja rikosilmoituksen teen huomenna. Myös torin ylläpidolle tehty ilmoitus. Jatkakoon selvittelyä poliisin kanssa. Mulla ei riitä enää mielenkiinto chattailla moisten pentujen kanssa.
Ei se mitään virheitä korjaa vaikka kertoisikin miten on elämässä ollut ongelmia. Ei ne oikein tänne kuulu ja hirveästi en usko että ketään edes kiinnostaisi nuo tarinat.Tilannepäivitystä! Tänään historiallisena päivänä loputkin rahat palautui takaisin. Viikkoa vaille 2kk lopulta meni. Yhden erän maksoi aiemmin mutta nyt loputkin. Lupauksia ollut monia mutta aina jäänyt maksamatta. Ei ollut hirveästi luottoa enää tähän viimeisimpään lupaukseen.
Ongelmia hänellä on ollut elämässään mutta näistä en ala täällä sen tarkemmin kertomaan. @jollewaltteri voi tulla itse kertomaan jos haluaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.