Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Jatkan nyt muiden töiden pariin, kaikki oleellinen löytyy viimeisimmistä viesteistäni tässä ketjussa.
Jos myyjä olisi sanonut myyneensä tuotteen yv:llä mitään ongelmaa ei olisi?
Tähänkin liittyen löytyy säännöistä maininta. Kauppa-aluetta käyttäessä sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja se sujuu valtaosalta vallan mainiosti. Tässä tehdään nyt yhden tapauksen pohjalta väkisin ongelmaa, jota ei ole oikeasti olemassa.
 
Hupihuutajille vaan negatiivinen palaute. Tietää muutkin, että saattaa tulla hupihuutoja.
Tuo ei auta mitään, jos hupihuutelija tarjoaa HP:n

Mutta toisaalta jos jokainen raportoi ylläpidolle hupihuutelijasta ja laittaa negatiivisen kauppias palautteen ja saa siitä kosto negan ja sitten tätä selvitellään ylläpidon kanssa, tästä on apua pitkällä juoksulla, mutta ylläpito tulee saamaan merkittävästi lisätöitä.
 
Tuo ei auta mitään, jos hupihuutelija tarjoaa HP:n

Mutta toisaalta jos jokainen raportoi ylläpidolle hupihuutelijasta ja laittaa negatiivisen kauppias palautteen ja saa siitä kosto negan ja sitten tätä selvitellään ylläpidon kanssa, tästä on apua pitkällä juoksulla, mutta ylläpito tulee saamaan merkittävästi lisätöitä.
Toistaalta sopii forumin moderointilinjaan.
 
@Sasos @Yolavi

Mulla olisi jätkät ehdotus. Mitä jos molemmat toteaa, että meni vähän tunteisiin - sori siitä. Paiskaa kättä virtuaalisesti, pyytää ylläpitoa poistamaan negan, lähdetään kaikki nauttimaan ulkona paistavasta aurigosta ja jätetään turha vääntäminen vauva.fi foorumille?

Kumpi aloittaa - mä tarjoon ekalle bissen jokilaivalla, jos asuu Turussa :)
 
Eli jos ei heti kauppojen sovittua päivitä ilmoitusta ”myydyksi” ja joku tarjoaa hp:n, niin voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Helvetin hienoa toimintaa kyllä ja erittäin asiallista viestintää yrittäjältä käyttäjille/ asiakkaille. :geek:
 
Jos kauppispalautteeseen saa laittaa kuka vaan mitä vaan vaikka kauppaa ei ole tehnyt kyseisen tyypin kanssa, niin sit siinä mun mielestä pitäis olla mahdollisuus myyjällä/ostajalla olla mahdollisuus kommentoida palautetta myös rivillä tai kahdella.

Muuten omalta osalta palautejärjestelmä on toiminu ihan hyvin. Mutta mä kyllä jaksa seurata tätä threadia enää...
 
Jos kauppispalautteeseen saa laittaa kuka vaan mitä vaan vaikka kauppaa ei ole tehnyt kyseisen tyypin kanssa, niin sit siinä mun mielestä pitäis olla mahdollisuus myyjällä/ostajalla olla mahdollisuus kommentoida palautetta myös rivillä tai kahdella.

No missä näin on väitetty? Koitas nyt lukea noita Kokkosen viestejä, se on selittänyt ton saman asian jo varmaan kolmesti.
 
Hupihuutajille vaan negatiivinen palaute. Tietää muutkin, että saattaa tulla hupihuutoja.

Juuri näin. Miten tuo kauppiaspalautekonsepti voi olla joillekin niin a) vaikea ymmärtää b) henkilökohtainen loukkaus?

Ei tämä ole mikään eBay tai Amazon, jossa negatiivisen palautteen myötä algoritmi laskee kaupantekijän näkyvyyttä.

Kauppiaspalaute on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on tämän palstan kautta myyty, ostettu ja tehty kauppaa ja miten se sujui.

Eihän se nyt tässä @Sasos ja @Yolavi kesken onnistunut ja kun molemmat liikenteessä vielä tuollaisella asenteella niin lopputulos sitten tämä. Olisikohan muutamalla hyvä ajatus katsoa peiliin.

Kuten sanottu, täällä tehdään joka päivä satoja onnistuneita kauppoja, säännöt on jo nyt melko kattavat, selkeät ja suoraviivaiset, lähinnä yksittäisiä tämänkaltaisia tapauksia tulee eteen.
 
Juuri näin. Miten tuo kauppiaspalautekonsepti voi olla joillekin niin a) vaikea ymmärtää b) henkilökohtainen loukkaus?

Ei tämä ole mikään eBay tai Amazon, jossa negatiivisen palautteen myötä algoritmi laskee kaupantekijän näkyvyyttä.

Kauppiaspalaute on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on tämän palstan kautta myyty, ostettu ja tehty kauppaa ja miten se sujui.

Eihän se nyt tässä @Sasos ja @Yolavi kesken onnistunut ja kun molemmat liikenteessä vielä tuollaisella asenteella niin lopputulos sitten tämä. Olisikohan muutamalla hyvä ajatus katsoa peiliin.

Kuten sanottu, täällä tehdään joka päivä satoja onnistuneita kauppoja, säännöt on jo nyt melko kattavat, selkeät ja suoraviivaiset, lähinnä yksittäisiä tämänkaltaisia tapauksia tulee eteen.

Anna negatiivinen kauppiaspalaute
 
Eli esimerkiksi tapaus @escalibur, joka jakoi varoituksia liian nopeista nostoista ja pari tuntia myöhemmin nosti omaa ilmoitustaan ennenaikaisesti. Selvä negatiivisen kauppiaspalautteen paikka, kun kauppias ei noudata foorumin sääntöjä.
Laitatko linkkiä ennenaikaiseen nostooni, vai onko kyse pelkästä provosta?
 
Vaikka itselläni ei tähän mitään konkreettista annettavaa olekkaan, niin tässä silti omat 2 senttiä.

Tuntuu kyllä jotenkin kohtuuttomalta, että saa negitiivisen kauppiaspalautteen vain sen takia, että joku ehtii näpyttelemään kaksi maagista kirjainta ruudulle - HP. Ymmärtäisin tämän negan, jos säännöissä olisi aivan selkeästi kielletty tuotteen myynti muualla tai YV:llä. Mutta tässä myyjä sai negan periaattessa sen takia, että oli unohtanut kirjoittaa "myynnissä myös muualla".

Eikö siihen pohjaan voisi lisätä valmiiksi tekstin "Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla"?

Ja vaikka myy kamaa ainoastaan tällä foorumilla, niin silti tuollainen tilanne saattaa tulla eteen. Joku laittaa YV:llä viestiä ja alat hieromaan kauppoja yksityisviesteillä. 15 minuuttia ja 10 viestiä myöhemmin olette päässeet sopuu hinnasta ja tuote on maksettu välittömästi MobilePayn kautta. Sillä aikaa joku onkin käynyt tarjoamassa HP:n. Tässä tilanteessa kai kumpi vain ostajista olisi oikeutettu laittamaan negan, mutta onhan se nyt aika kafkamainen tilanne. Jos foorumin säännöt kerran sallii myynnin muualla ja YV:llä, niin ei siitä näin helposti voi saada negaa.

Minusta nega ei saisi tulla ihan niin pienestä, että joku nyt hieman pahoitti mielensä. Kyllä se on minusta merkki kusetuksesta, totaalisesta kauppojen sössimisestä, rikkinäisen tuotteen myymisestä, tms.
Mun mielestä neutraali olis tässä tapauksessa palautteena ihan ok
 
Laitatko linkkiä ennenaikaiseen nostooni, vai onko kyse pelkästä provosta?

No jos ihan itse muistelet muutaman kuukauden takaisia tapahtumia tai sitten selaat tätäkin ketjua taaksepäin, kun siitä oli puhetta. Jos en muista väärin niin se vielä piiloutui sopivasti foorumin aikavyöhykkeen väärässä olemiseen.

Mutta toki asioiden unohtaminen ja provoiluhuutelu on tuttua foorumin muiltakin osioilta eli ei mitään uutta auringon alla.
 
No jos ihan itse muistelet muutaman kuukauden takaisia tapahtumia tai sitten selaat tätäkin ketjua taaksepäin, kun siitä oli puhetta. Jos en muista väärin niin se vielä piiloutui sopivasti foorumin aikavyöhykkeen väärässä olemiseen.

Mutta toki asioiden unohtaminen ja provoiluhuutelu on tuttua foorumin muiltakin osioilta eli ei mitään uutta auringon alla.
Hienosti osaat tarttua vanhoihin tapauksiin joista olen vielä erikseen pahoittelut (kuten aina on tapanani tehdä) virhettäni. :rolleyes: Kuten @Sampsa ylempänä jo ehti todeta "Lapsellista touhua..".
 
Hienosti osaat tarttua vanhoihin tapauksiin joista olen vielä erikseen pahoittelut (kuten aina on tapanani tehdä) virhettäni. :rolleyes: Kuten @Sampsa ylempänä jo ehti todeta "Lapsellista touhua..".

Kysehän on ainoastaan siitä, että täällä ohjeistetaan asioita ristiin rastiin. Ensin ohjeistetaan antamaan negatiivinen kauppiaspalaute. Heti perään ohjeistetaan "laita raporttia". Lisäksi kun annetaan käytännön esimerkki siitä kuinka ohjeistettu logiikka on täysin rikki ja typerä niin "lapsellista touhua".
 
Kysehän on ainoastaan siitä, että täällä ohjeistetaan asioita ristiin rastiin. Ensin ohjeistetaan antamaan negatiivinen kauppiaspalaute. Heti perään ohjeistetaan "laita raporttia". Lisäksi kun annetaan käytännön esimerkki siitä kuinka ohjeistettu logiikka on täysin rikki ja typerä niin "lapsellista touhua".
Laita linkkejä viesteihin joissa on ohjeistettu väittämäsi mukaan.
 
Myi mulle saman virtalähteen +muuta, tein asiasta rikosilmoituksen viimeviikolla. Heppu paljastui torin ylläpidon kautta kusettajaksi ja sai bannit (kunnes tekee uuden tilin). 2 päivää ehti myymään, sääli että joku muukin ehti tähän kusettajaan kompastumaan.

Teidän kertomuksia lukiessa alan tässä hiljalleen miettimään kosahdinkohan tällä viikolla Torissa samaan tyyppiin, samalta seudulta mutta tällä kertaa oli eri nimi tunnuksessa. Tiistaina tehtiin kaupat, jonka jälkeen hävinnyt jäljettömiin eikä vastaa. Jälkeenpäin huomasin, että täällä myös tuote ollut myynnissä samana ajankohtana ja ostajia sille myös, saa nähdä onko myös muita epäonnisia. Huomiseksi jos (ja kun) ei palauta rahoja niin rikosilmoitusta laittelen.
 
Teidän kertomuksia lukiessa alan tässä hiljalleen miettimään kosahdinkohan tällä viikolla Torissa samaan tyyppiin, samalta seudulta mutta tällä kertaa oli eri nimi tunnuksessa. Tiistaina tehtiin kaupat, jonka jälkeen hävinnyt jäljettömiin eikä vastaa. Jälkeenpäin huomasin, että täällä myös tuote ollut myynnissä samana ajankohtana ja ostajia sille myös, saa nähdä onko myös muita epäonnisia. Huomiseksi jos (ja kun) ei palauta rahoja niin rikosilmoitusta laittelen.
Torissa on niin älyttömän helppoa vaihtaa nimimerkkiä ja paikkakuntia vaikka jokaiseen ilmoitukseen erikseen, että en noihin nimiin ja tunnuksiin takertuisi liiaksi.
 
Torissa on niin älyttömän helppoa vaihtaa nimimerkkiä ja paikkakuntia vaikka jokaiseen ilmoitukseen erikseen, että en noihin nimiin ja tunnuksiin takertuisi liiaksi.

Joo ei tietenkään pidä takertua, ei samalla tunnuksella voi montaa kertaa kukaan huijata, jos vain ihmiset ylläpidolle asiasta ilmottaa.
 
Joo ei tietenkään pidä takertua, ei samalla tunnuksella voi montaa kertaa kukaan huijata, jos vain ihmiset ylläpidolle asiasta ilmottaa.
Rikosilmoituksien tavoin kaikki eivät syystä tai toisesta X vaivaudu aina ilmoa tekemään tai sitten se on tehty puutteellisin tiedoin, jolloin pikavipittely jatkuu samalta tililtä hamaan tulevaisuuteen asti. :darra:
 
Rikosilmoituksien tavoin kaikki eivät syystä tai toisesta X vaivaudu aina ilmoa tekemään tai sitten se on tehty puutteellisin tiedoin, jolloin pikavipittely jatkuu samalta tililtä hamaan tulevaisuuteen asti. :darra:
Juu ilmoitin omasta tapauksesta ylläpidolle heti, ja sulkivat tilin. Tiedä sitten olisiko tehnyt uuden jo.
 
Voin vielä sen verran kommentoida asiaa, että "negatiivinen" fiilis tuli enimmäkseen myyjän lähettämästä "yhyy, muista ilmoittaa ylläpidolle!"- viestistä. Niin kuin sanoin, tilanne olisi mahdollisesti ollut toinen, jos myyjä olisi esimerkiksi pahoitellut tapahtunutta. Enpä voi omalta osalta suositella kaupantekoa, tai edes yrittämistä kyseisen myyjän kanssa, jos hänellä on tapana lähettää kauppa-asioissa noin ala-arvoisia viestejä.

Mutta tässä tapauksessa minut leimattiin ulkopuolisten toimesta lapselliseksi, vaikka alkujaan Yolavin viestit olivat hyökkääviä ja ala-arvoisia. Ihan hyvä logiikka teillä.
Pahoitteluni töykeästä vastauksesta, ei vain mennyt jakeluun minkätakia ketjuuni huudeltiin ja muistuteltiin kauppa-alueen säännöistä vielä myydyksi-merkaamisen jälkeen, jonka mahdoin tehdä n. klo 13?(moderaattorit voi varmasti tarkistaa tämän).
 
Pahoitteluni töykeästä vastauksesta, ei vain mennyt jakeluun minkätakia ketjuuni huudeltiin ja muistuteltiin kauppa-alueen säännöistä vielä myydyksi-merkaamisen jälkeen, jonka mahdoin tehdä n. klo 13?(moderaattorit voi varmasti tarkistaa tämän).

Hyväksytään anteeksipyyntö. Mun puolesta palautteen voi muuttaa neutraaliksi. Eiköhän molemmin puolin tullut ylilyöntejä ja varmasti kaikki oppi tästä skenaariosta jotain. :tup:
 
Kiitokset molemmille (@Yolavi @Sasos) asian sopimisesta! Toivottavasti kenellekään ei jäänyt mitään kaunaa tästä. :tup:
Senverran tosin täytyy heittää "kehitys"ideaa ilmoille, että poistetaan velvollisuus myydä ensiksi HP:n huutaneelle, ja viestipohjaan voisi lisätä merkinnän "Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla"-merkkinän, tai poistetaan koko muualla myynnin kieltäminen. Mielestäni myyjällä täytyy olla oikeus päättää kenelle myy. Jos nyt esim tuota mun tapausta tarkastellaan niin perätysten oli HP + postit ja HP + nouto tarjoukset, sääntöjen mukaan mun olisi näistä täytynyt HP + postit tarjoukseen tarttua, vaikka nouto olisi hoitunut huomattavasti vaivattomammin, ei pakkausmateriaalien etsintää, postiin viemistä jne. Yleensä toki tullut kirjoitettua "Noudot etusijalla", mutta onko sekään sitten loppusissaan oikea keino toimia kauppa-alueen sääntöjen puitteissa?

Lisäksi tuo kauppiaspalautteiden jättäminen voisi olla rajoitettu toteutuneisiin kauppohin, jos esimerkiksi hidas toimitus joka ei johdu postista, tuote paskaa eikä asiaa saa myyjän kanssa sovittua jnejne.

Kyseinen tuote nyt kuitenkin kerkesi menemään kaverille, enkä samantien muistanut merkata myydyksi, joten mun moka.
 
Jonkin verran ristiriitaa kun kuitenkin yksityisviesteillä voi myydä ja sinne ei ole ylläpidolla tai moderaattoreilla asiaa ilman erillistä lupaa.

Aina voi periaatteessa valehdella, että tuli yksityisviestillä tarjous ja tuote myyty, vaikka menikin Torin kautta.

Parempi olisi tosiaan jos sallittaisiin MMM (myydään myös muualla) merkintä, koska tämä foorumi ei enää ole ihan ihan pieni ja on vakiintunut myyntipaikka.

Pienellä, uudella foorumilla ja jäsenmäärää lisää haluavalla ymmärtäisin tämän nykytilanteen.

Parempi vaan, että tavara vaihtaa omistajaa ilman liian tarkkoja sääntöjä.
 
Itselläkin on mennyt välillä monta tuntia, joskus jopa 24h, ennen kuin olen merkannut tuotteen myydyksi. Tämä siksi, että en merkkaa tuotetta myydyksi ennen kuin kaupat on tehty = olen saanut rahat. Välillä se vain kestää, kun kaksi ihmistä sopivat kaupoista, eikä esim. 24h ole mikään pitkä aika. Ihmisillä on kuitenkin työt, harrastukset, perhe yms.

Jos Yolavi sai vielä bannit tuon asian ja ehkä vähän suoran ulostulon takia, niin voi vittu mitä touhua taas.

Itsehän en ole koskaan saanut mobilepaykauppoihin kulumaan 7 minuuttia kauempaa, paitsi silloin kun HP:n huutaja ei ole saanut syystä tai toisesta rahaa siirtymään kokolailla samantien niin olen ilmoittanut että unohda koko homma ja myynyt seuraavalle. Toki olen omat kaupantekoni jalostanut ihan eri tasolle nopeuden osalta tässä vuosien varrella, mutta myyjänä ei todellakaan nokka kauaa tuhise kun kaupat on tehty, ketju muutettu myydyksi ja paketti matkalla tai ainakin seurantakoodi läiskitty ostajan YV-laatikkoon koska sen nyt voi netistä hommata muutamassa minuutissa vaikkei pakettia ole vielä postitettu/matkahuoliteltu....

Eli jos ei heti kauppojen sovittua päivitä ilmoitusta ”myydyksi” ja joku tarjoaa hp:n, niin voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Helvetin hienoa toimintaa kyllä ja erittäin asiallista viestintää yrittäjältä käyttäjille/ asiakkaille. :geek:


Matkan varrelle on osunut useita, varmasti yli kymmenen kaveria jotka kiljuneet HP ja suksineet helevettihin koko foorumilta, lukematta noin 36 sekunnissa HP:n jälkeen paukuttamaani YV-viestiä missä maksutiedot ja vaatimaton kehoitus maksaa ns. heti tai myyn seuraavalle. Herrat ovat saapuneet joskus jopa kymmenien tuntien jälkeen takaisin foorumille ja vain huomatakseen että joku toinen jaksoi odottaa sen 36 sekuntia, maksaa ja nauttia edullisesta elektroniikasta joka on jo matkalla uuteen kotiin.

Edit. Niin no...omat hinnat sen verran matalat että kovin kauaa ei tarvitse ostajia odotella jolloin tämä yhteydenpito on tietenkin helpompaa kuin niillä joiden hintapyynnöt ns. normaaleja tai inasen sen yli jolloin myytävät hässäkät voi olla viikkoja tai kuukausia myynnissä...

Negatiivinen kokemus. Ensimmäisenä ostamassa näytönohjainta ja laitettu YV:llä puhelinnumero. En vastannut 10 minuutissa niin myi toiselle.

Tämä ainoan negatiivisen tällänyt kaveri jollain metatasolla ilmeisesti oletti että minä soitan ostajalle ja lämmitän näytönohjainta pehmeässä sylissäni siihen asti kunnes HÄN suvaitsee saapua kartanoni ovelle näytönohjainta noutamaan? Laittoi YV:n jossa luki puhelinnumero ja jotain päiväkotimurretta mitä en edes tajunnut? Kehoitin maksamaan mobilepayllä ennen noutamista niin sen jälkeen ei mitään ongelmaa, tulkoon vaikka 9 viikon päästä hakemaan omansa. Ei jaksanut vastata ja jäi ilman huomattavan edullista näytönohjainta. Vituttaahan se semmonen!
 
Viimeksi muokattu:
Hieman vähemmän kauppaa täällä käyneena sanoisin kyllä itsekin että myyjän pitäisi saada valita kenelle tuotteensa myy. Nykysäännöillä olisi muuten mahdollista tarjota esimerkiksi: "HP + nouto vuoden päästä." Tällöin myyjä joutuu odottamaan rahojaan vuoden ja rikkoo sääntöjä jos myy jollekin toiselle, koska kauppa on jo syntynyt hp:n huutamisesta.

Eihän tietenkään kukaan muu kuin trolli toimisi noin, mutta kuvastaa sitä, että ei noita sääntöjä kyllä ihan loppuun asti ole mietitty.
 
Hieman vähemmän kauppaa täällä käyneena sanoisin kyllä itsekin että myyjän pitäisi saada valita kenelle tuotteensa myy. Nykysäännöillä olisi muuten mahdollista tarjota esimerkiksi: "HP + nouto vuoden päästä." Tällöin myyjä joutuu odottamaan rahojaan vuoden ja rikkoo sääntöjä jos myy jollekin toiselle, koska kauppa on jo syntynyt hp:n huutamisesta.

Eihän tietenkään kukaan muu kuin trolli toimisi noin, mutta kuvastaa sitä, että ei noita sääntöjä kyllä ihan loppuun asti ole mietitty.
Eiköhän myyjällä ole oikeus perua tuollaisessa tilanteessa kaupat ilman, että tulee sanomista. Onhan myyjällä oltava oikeuksia.
 
Eiköhän myyjällä ole oikeus perua tuollaisessa tilanteessa kaupat ilman, että tulee sanomista. Onhan myyjällä oltava oikeuksia.
Joo kyllähän se näin tietenkin menisi, mutta lähtökohtaisesti homma menee puihin, jos sääntöjä muokataan sen jälkeen kun ongelmatilanteita tulee. Eihän tuota kuvitteellista tapausta saisi nykysäännöillä käännettyä myyjän perumiseksi sääntöjen puolesta, vaan vedottaisiin todennäköisesti maalaisjärkeen.

Edit. Tästä nousee myös kysymys. mikä olisi se sallittu aikaraja. Viikko, kaksi viikkoa, kolme, vai pari kuukautta? Viikko olisi todennäköisesti vielä ok, mutta entä sitten kun porukkaa alkaa olemaan jonossa ja myyjä ei kuitenkaan saisi myydä muille?
 
Viimeksi muokattu:
@escalibur

Jos yhdestä myyntitapahtumasta saadaan väännettyä pari sivua tekstiä, niin oletettavasti säännöt eivät ole täysin selvät. Kerros nyt vielä, että miten toimitaan seuraavissa tilanteissa.

1) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Ensisijaisesti noudolla". Sen jälkeen joku tarjoaa HP + PK ja seuraava kaveri HP & nouto. Tämä jälkimmäinen ostaja on sama tyyppi, joka jäi viime kerralla ½ tunniksi eteiseen höpisemään jonninjoutavia ja sen jälkeen pommitti vielä Whatsappin kautta kymennillä viesteillä, kun oletti, että ajureiden asennusapu, yms. sisältyy hintaa. Myyn mielummin kaverille, joka oli tarjonnut ensimmäisenä HP + PK.

Kysymys. Onko HP & nouto henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

2) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Myynnissä myös muualla". Kaveri tulee ihmettelemään mun uutta 3080ti korttia. Kyselee, että mitä tein sille vanhalle 1080ti kortille? Vastaan, että laitoin myyntiin, johon kaveri sanoo, että mihin hintaan myyn, jne. Kaveri lähtee himaan 1080ti kortin kanssa ja tulen foorumille merkkamaan tuotteen myydyksi. Mutta joku onkin ehtinyt tarjoamaan siitä HP:n.

Kysymys. Onko HP:n tarjonnut henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

Haen tässä vain sitä, että jos kerran kummassakaan tapauksessa en voi saada negaa, koska olen itse lisännyt nuo tekstit myynti-ilmoitukseen, niin miksi siinä myyntipohjassa ei voi lukea valmiiksi lopussa disclaimer "Ensisijaisesti nouto. Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla." Näistä ei olisi myyjälle mitään haittaa, mutta vastaavasti antaisi paljon enemmän vapautta myyntiin.

Ja jos ylläpidon mielestä olen oikeutettu negaan kohdasta yksi, kaksi tai jopa molemmista, niin sitten keskustelu varmaankin jatkuu vielä muutaman sivun verran :-)
 
Oma negatiivinen palaute on edelleen siitä, että maksua ei kuulunut ja sitten kun se tuli, oli töissä kiireitä. Ostaja repi pelihousunsa, kun maksun näkymistä seuraavana päivänä ei ollut tuote postissa. Tietenkin tätä edelsi joku 4 päivää, jolloin en tehnyt yhtään mitään, kun rahoja ei näkynyt.

Sanotaan toissaviikolla myin tuotteen HP:lla ja noudolla. Osta ilmoitti vaan, että on tulossa 5 päivän päästä. Ei mitään yhteystietoja, yksi palaute ja sanoi tulevansa jostain muualta Helsinkiin samalla käymään Verkkokaupassa. Pitäisikö tässä sitten pistää tuote myydyksi vai sanoa suoraan, että vaikka tarjosit HP:n niin pitää maksaa ensin? Päädyin odottamaan ja ottamaan rennosti ja nouto onnistuikin pari päivää etuajassa ja maksukin tuli MobilePayllä paikanpäällä. Merkkasin tuotteen myydyksi noudon jälkeen.

Kyllä omasta mielestäni säännöt on tarpeeksi hyvät ja näitä tapauksia on nyt se yksi, josta tuli tämä paskamyrsky. Tämä on käsittääkseni seurausta siitä, että toinen koki hyvän diilin menneen ohi epäreilusti, ja toinen vaan halusi tuotteesta nopeasti eroon - siksi halpa hinta.

Nyt jos tehdään liian kireät säännöt, täällä tavallisilla myyjillä menee hermot sääntöviidakossa ja enemmän myyvät pistät raporttia kilpailijoidensa tavasta hoitaa kauppoja, jos ei kirjaimellisesti noudata uusia pikkusääntöjä.
 
Sanotaan toissaviikolla myin tuotteen HP:lla ja noudolla. Osta ilmoitti vaan, että on tulossa 5 päivän päästä. Ei mitään yhteystietoja, yksi palaute ja sanoi tulevansa jostain muualta Helsinkiin samalla käymään Verkkokaupassa. Pitäisikö tässä sitten pistää tuote myydyksi vai sanoa suoraan, että vaikka tarjosit HP:n niin pitää maksaa ensin? Päädyin odottamaan ja ottamaan rennosti ja nouto onnistuikin pari päivää etuajassa ja maksukin tuli MobilePayllä paikanpäällä. Merkkasin tuotteen myydyksi noudon jälkeen.
Voihan myyntiketjuun laittaa ilmoitusluontoisesti, että "ei varauksia tai varausmaksu 20% tuotteen hinnasta." Aivan sama, kuinka rehellinen sälli ostaja on, niin sinähän et sitä voi tietää. Viiden päivän päivän päähän sovitut noutokaupat tuntemattoman kanssa menee jo vähän varailuksi, jos ei ole yhteystietojakaan tiedossa.
 
@escalibur

Jos yhdestä myyntitapahtumasta saadaan väännettyä pari sivua tekstiä, niin oletettavasti säännöt eivät ole täysin selvät. Kerros nyt vielä, että miten toimitaan seuraavissa tilanteissa.

1) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Ensisijaisesti noudolla". Sen jälkeen joku tarjoaa HP + PK ja seuraava kaveri HP & nouto. Tämä jälkimmäinen ostaja on sama tyyppi, joka jäi viime kerralla ½ tunniksi eteiseen höpisemään jonninjoutavia ja sen jälkeen pommitti vielä Whatsappin kautta kymennillä viesteillä, kun oletti, että ajureiden asennusapu, yms. sisältyy hintaa. Myyn mielummin kaverille, joka oli tarjonnut ensimmäisenä HP + PK.

Kysymys. Onko HP & nouto henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

2) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Myynnissä myös muualla". Kaveri tulee ihmettelemään mun uutta 3080ti korttia. Kyselee, että mitä tein sille vanhalle 1080ti kortille? Vastaan, että laitoin myyntiin, johon kaveri sanoo, että mihin hintaan myyn, jne. Kaveri lähtee himaan 1080ti kortin kanssa ja tulen foorumille merkkamaan tuotteen myydyksi. Mutta joku onkin ehtinyt tarjoamaan siitä HP:n.

Kysymys. Onko HP:n tarjonnut henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

Haen tässä vain sitä, että jos kerran kummassakaan tapauksessa en voi saada negaa, koska olen itse lisännyt nuo tekstit myynti-ilmoitukseen, niin miksi siinä myyntipohjassa ei voi lukea valmiiksi lopussa disclaimer "Ensisijaisesti nouto. Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla." Näistä ei olisi myyjälle mitään haittaa, mutta vastaavasti antaisi paljon enemmän vapautta myyntiin.

Ja jos ylläpidon mielestä olen oikeutettu negaan kohdasta yksi, kaksi tai jopa molemmista, niin sitten keskustelu varmaankin jatkuu vielä muutaman sivun verran :)
Nämä nykyiset säännöt ovat muokkautuneet noin 20 vuoden foorumikauppa-aluetoiminnan myötä ja niin HP- säännölle kuin kaikille muillekin sääntökohdille on syynsä (useimmat johtuvat siitä, että sääntöjä on pyritty tahallaan kiertämään tai käyttäjät eivät ole osanneet käyttää sitä maalaisjärkeä, jonka seurauksena ylläpidolle on koitunut kohtuuttomasti työtä asioiden selvittämisestä). Foorumilla on toimittu nykysäännöillä pitkälti alusta asti ja nämä toimivat yleisesti ottaen hyvin - tämä taitaa olla ensimmäinen kerta kun tästä kyseisestä asiasta on noussut puhe ja kauppoja on tehty varmaan kymmeniä tuhansia tuhansien käyttäjien toimesta. Ei ole myöskään mahdollista tehdä sääntöjä, joista löytyisi vastaus jokaikiseen erikoistilanteeseen ja tapaukseen - lähtökohta on, että ihmiset osaavat toimia ja tehdä kauppaa fiksusti keskenään. Jos ei kuitenkaan osaa, niin sitten tulkitaan sääntöjä tapauskohtaisesti. Tätä onneksi tarvitsee tehdä melko harvoin. Toki voimme pitää sampsan kanssa pienen palaverin ja pohtia onko kauppa-alueen sääntöihin tarve tehdä, jotain viilauksia, mutta edellä kirjoittamani pohjalta en näe sille äkkiseltään tarvetta. Ongelmia tulee lähinnä silloin, kun ollaan liikkeellä sillä asenteella että niitä halutaan tulevan. Itsellä ei ainakaan ole koskaan ollut ongelmia tehdä kauppaa tai kommunikoida niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
 
Nämä nykyiset säännöt ovat muokkautuneet noin 20 vuoden foorumikauppa-aluetoiminnan myötä ja niin HP- säännölle kuin kaikille muillekin sääntökohdille on syynsä (useimmat johtuvat siitä, että sääntöjä on pyritty tahallaan kiertämään tai käyttäjät eivät ole osanneet käyttää sitä maalaisjärkeä, jonka seurauksena ylläpidolle on koitunut kohtuuttomasti työtä asioiden selvittämisestä).

Hyvin pitkälle samaa mieltä varmasti kaikki olemme tästä em. viestistä ja aivan varmasti ylläpidolla olisi muutakin tekemistä, kuin olla ratkaisemassa kiistatilanteita. Jonkin verran näissä kauppatapahtumissa on kyllä näkynyt ihmettelyä, että kenelle tämä kyseinen tuote nyt oikein meni, eli ei tämä varmasti ensimmäinen kerta ole, kun tätä asiaa ihmetellään. Voi toki olla, että aikaisemmat tapaukset eivät vain ole eskaloituneet, kun osapuolet ovat saaneet sovittua keskenään, eivätkä ole tehneet siitä numeroa.

Sääntöjä ei varmasti voida tehdä kattamaan aivan jokaista kohtaa, se lienee aivan selvää. Mutta vastaavasti sääntöjen pitäisi myös olla niin selkeät, että ylläpito voi vastata kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen. Onko HP:n tarjonnut ostaja siis oikeutettu antamaan minulle negan, jos kerron ostajalle, että sori - tuote on jo myyty.
 
Sääntöjä ei varmasti voida tehdä kattamaan aivan jokaista kohtaa, se lienee aivan selvää. Mutta vastaavasti sääntöjen pitäisi myös olla niin selkeät, että ylläpito voi vastata kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen. Onko HP:n tarjonnut ostaja siis oikeutettu antamaan minulle negan, jos kerron ostajalle, että sori - tuote on jo myyty.
Kuten viittaat ja tuossa itsekin mainitsin, sellaisia sääntöjä ei ole edes mahdollista tehdä, mistä voisi mustaa valkoisella suoraan lukea ratkaisun joka tilanteeseen. Lähtökohta luonnollisesti on, että kaupankävijät pyrkivät noudattamaan sääntöjä, toimivat puolin ja toisin rehellisesti ja osaavat ratkaista asian keskenään. Jos näin ei kuitenkaan ole, ylläpito avustaa tilanteessa voimassaolevia sääntöjä tulkiten tapauskohtaisesti. Vähän sama juttu kuin esimerkiksi liikenteessä - säännöt on kaikilla tiedossa, mutta joskus tilanne on poikkeuksellinen tai epäselvä ja sitä pitää tulkita tapauskohtaisesti. Lähtökohtaisesti tuote on oltava ostettavissa HP:lla, kuten säännöissä sanotaan. Toki järkeä pitää voida tässäkin aina käyttää, mutta nämä katsotaan aina sitten tapauskohtaisesti jos tarve vaatii. Eipä muistu ainakaan itselleni sellaista tilannetta, joka ei olisi viimeistään lyhyellä selvittelyllä ratkennut. Jokaisen pitää myös se ymmärtää, että sitä ilmoitusta ei pysty täysin samalla hetkellä päivittämään, kun esimerkiksi se kauppa vaikkapa sähköpostitse tai kasvotusten sovitaan.
 
Käyttäjän @ostomosto kanssa tehtiin kaupat RTX 2060 näytönohjaimesta ma/ti välisenä yönä ja kauppojen kriteerinä oli, että hän lähettää sen heti tiistaina johon hän myöntyi ja sanoi ilmoittelevansa tiistaina. Rahat saatuaan lopetti kokonaan kommunikoinnin (ei ole käynyt onlinessa, eikä vastaa tekstiviesteihin), maksoin siis pivolla ja sitä kautta mulla on ainakin joku puh numero + nimi, tarpeen tullen poliisi saa varmaan myös selville tilinumeronkin?

Parit negat vähän kaiveli, mutta ilmeisesti nekin on ollut enemmän sääntöjen rikkomista, eikä tuotteiden toimittamisesta olevia. Myös viestihistoria antaa ymmärtää, että aikaisemmissa kaupoissa on onnistuttu, niin sen takia uskalsin häneltä ostaa, vaikka se nyt osottautukin virheeksi. 255.90€ sis postit maksoin ja käytännössä heti maksun jälkeen lopetti vastaamisen, tuo on meikäläiselle ainakin sen verran iso raha, että suoraan sanoen vituttaa ja stressaa, aikaisemmin ei ole io-techissä joutunut huijatuksi.

Eli toisinsanoen, välttäkää tyyppiä kuin ruttoa.
 
Kysy YV:llä noilta kenen kanssa onnistuneita kauppoja tehnyt? Joskus, tosin kauan sitten ostin muistaakseni emolevyn ja powerin muron puolella, maksoin ja kaveri katosi muutamaksi päiväksi tyystin. Olin jo lähdössä noutamaan herran ovelta rahojani takaisin mutta sälli ehti vastaamaan YV:llä mun uteluihin. Oli alokkaana, jotakuinkin reilut pari viikkoa ollut ja oletti pääsevänsä lomille tai jotain...Kännykkä jäi johonkin hankeen eikä herran vuonna 2009-2010 internetin käyttö vissiin ollut alokkaana ihan niin yksinkertaista kun nykyään? Eniveis, nuoret pojanvesselit ei aina oikein ajattele kaikilla tehoilla ja kuvitelmat saattaa heittää häränpersettä kohtalaisen usein? Tuli vaan mieleeni kun nyt heinäkuun alussa meni muutama tuhannen kloppia sotimaan ettei olisi käynyt vähän samalla lailla?

Topiv oletettavasti tietää herran infot..

 
Kysy YV:llä noilta kenen kanssa onnistuneita kauppoja tehnyt? Joskus, tosin kauan sitten ostin muistaakseni emolevyn ja powerin muron puolella, maksoin ja kaveri katosi muutamaksi päiväksi tyystin. Olin jo lähdössä noutamaan herran ovelta rahojani takaisin mutta sälli ehti vastaamaan YV:llä mun uteluihin. Oli alokkaana, jotakuinkin reilut pari viikkoa ollut ja oletti pääsevänsä lomille tai jotain...Kännykkä jäi johonkin hankeen eikä herran vuonna 2009-2010 internetin käyttö vissiin ollut alokkaana ihan niin yksinkertaista kun nykyään? Eniveis, nuoret pojanvesselit ei aina oikein ajattele kaikilla tehoilla ja kuvitelmat saattaa heittää häränpersettä kohtalaisen usein? Tuli vaan mieleeni kun nyt heinäkuun alussa meni muutama tuhannen kloppia sotimaan ettei olisi käynyt vähän samalla lailla?

Topiv oletettavasti tietää herran infot..

Itseasiassa otin häneen jo yhteyttä ja sanoi, että sai seurantakoodin jopa sellaisena klikattavana linkkinä. Katoin pivosta nimen, kenelle maksu meni ja kysyin oliko sama kaveri, niin kuulemma on. En tiedä mikä logiikka kun ei tällä kertaa voinut kauppoja hoitaa loppuun.
 
Kurkin aikani kuluksi sällin viestihistoriaa eikä tuosta kyllä nouse karvat pystyyn, eli voi olla ihan aikuisten oikeakin syy miksei tavara liiku eikä miestä näy? Itsellä onneksi oli luurissa akkua jäljellä kun tajusin ensiavussa maatessa (polvi) että paketti on autossa ja piti postitella jo aamupäivällä niin sain infottua ostajaa että tänään ei liiku pakettisi mihinkään :smoke:
 
Kurkin aikani kuluksi sällin viestihistoriaa eikä tuosta kyllä nouse karvat pystyyn, eli voi olla ihan aikuisten oikeakin syy miksei tavara liiku eikä miestä näy? Itsellä onneksi oli luurissa akkua jäljellä kun tajusin ensiavussa maatessa (polvi) että paketti on autossa ja piti postitella jo aamupäivällä niin sain infottua ostajaa että tänään ei liiku pakettisi mihinkään :smoke:
Jep, luulisi viimeistään ensiviikolla vastaavan jotain kautta. Vituttaa vaan, kun kauppojen kriteeri oli nimenomaan nopeat kaupat. Itsekin pyrin postittamaan samana päivänä jollei toisin mainita ilmoituksessa.
 
Tai vaikka vuoden bannit kauppa-alueelle, niin ehkä sen jälkeen tietää miten käydään kauppaa. Nyt voi ihan hyvin postittaa tavarat vasta 2 viikon kuluttua, kun siinä ajassa ei tehdä rikosilmoitusta eikä foorumin ylläpitoa kiinnosta.

Edit: Ja jos ulkopuoliset puuttuu asiaan, niin se on vain "nettikiusaamista". :whistling:
Bannit käyttäjälle, kun saat tavarat kahden viikon kuluttua? Samalla tavalla näille hätähousuille voisi antaa bannit, kun viikonloppu vaihtuu arkipäiväksi ja kerrottu postittavan alkuviikon aikana eli viimeistään tiistaina, niin jo maanantaina aamulla tulee raivoa, että missä seurantatunnus ja paketti viipyy :rage::rage:
Toimitteko tietokonekomponenttien kanssa yhtä raivokkaasti, kun asioitte jälleenmyyjien kanssa? Ja sitten haukutaan firman aspaa foorumeilla, kun ei saada yhteyttä :dead:
 
Bannit käyttäjälle, kun saat tavarat kahden viikon kuluttua? Samalla tavalla näille hätähousuille voisi antaa bannit, kun viikonloppu vaihtuu arkipäiväksi ja kerrottu postittavan alkuviikon aikana eli viimeistään tiistaina, niin jo maanantaina aamulla tulee raivoa, että missä seurantatunnus ja paketti viipyy :rage::rage:
Toimitteko tietokonekomponenttien kanssa yhtä raivokkaasti jälleenmyyjien kanssa? Ja sitten haukutaan firman aspaa, kun ei saada yhteyttä :dead:
Eiköhän tässä tapauksessa ollut kyse siitä, että yhteydenpito oli ostajaan päin huono.
 
Kerros nyt vielä, että miten toimitaan seuraavissa tilanteissa.

1) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Ensisijaisesti noudolla". Sen jälkeen joku tarjoaa HP + PK ja seuraava kaveri HP & nouto. Tämä jälkimmäinen ostaja on sama tyyppi, joka jäi viime kerralla ½ tunniksi eteiseen höpisemään jonninjoutavia ja sen jälkeen pommitti vielä Whatsappin kautta kymennillä viesteillä, kun oletti, että ajureiden asennusapu, yms. sisältyy hintaa. Myyn mielummin kaverille, joka oli tarjonnut ensimmäisenä HP + PK.

Kysymys. Onko HP & nouto henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

2) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Myynnissä myös muualla". Kaveri tulee ihmettelemään mun uutta 3080ti korttia. Kyselee, että mitä tein sille vanhalle 1080ti kortille? Vastaan, että laitoin myyntiin, johon kaveri sanoo, että mihin hintaan myyn, jne. Kaveri lähtee himaan 1080ti kortin kanssa ja tulen foorumille merkkamaan tuotteen myydyksi. Mutta joku onkin ehtinyt tarjoamaan siitä HP:n.

Kysymys. Onko HP:n tarjonnut henkilö oikeutettu jättämään minulle negatiivisen palautteen?

Varmaan itsekin huomaat, että nämä on kohtuullisen teoreettisia tilanteita joiden todennäköisyydet on matalat. Vähän sama kun kysyisi, että onko poliisi oikeutettu jättämään sinulle negatiivisen ajamispalautteen laskun muodossa, jos saat jäykkäkouristuskohtauksen ja sen johdosta joudut suoristamaan nilkkaasi motarilla.

Molemmissa tapauksissa todennäköisesti saat negatiivisen palautteen, mutta sitä voidaan sitten puida joko oikeudessa tai täällä ketjussa riippuen kummasta tilanteesta oli kyse. Ei mitkään säännöt kykene kattamaan kaikkia villejä jumalainen-interventio tason tilanteita. Lopulta täällä ottaa niihin kantaa ihmiset.
 
@escalibur

Jos yhdestä myyntitapahtumasta saadaan väännettyä pari sivua tekstiä, niin oletettavasti säännöt eivät ole täysin selvät. Kerros nyt vielä, että miten toimitaan seuraavissa tilanteissa.

1) Laitan tuoteen täällä myyntiin ja ilmoituksessa lukee "Ensisijaisesti noudolla". Sen jälkeen joku tarjoaa HP + PK ja seuraava kaveri HP & nouto.

Itse laitan yksinkertaisesti ilmoitukseen että noutokaupat eikä postitus käy ollenkaan ja kuskaan tavaran kuin tavaran maksutta Pk-seudulla kotiovelle. Toki jos asuu jossain todella kaukana niin eihän se nouto oikein optimi ole.
 
Bannit käyttäjälle, kun saat tavarat kahden viikon kuluttua? Samalla tavalla näille hätähousuille voisi antaa bannit, kun viikonloppu vaihtuu arkipäiväksi ja kerrottu postittavan alkuviikon aikana eli viimeistään tiistaina, niin jo maanantaina aamulla tulee raivoa, että missä seurantatunnus ja paketti viipyy :rage::rage:
Toimitteko tietokonekomponenttien kanssa yhtä raivokkaasti, kun asioitte jälleenmyyjien kanssa? Ja sitten haukutaan firman aspaa foorumeilla, kun ei saada yhteyttä :dead:
Tuossa puhuttiin kaverista, joka tekee vuodesta toiseen samaa pikavippeilyä ja katoamistemppuja maksun saatuaan.
 
Parit negat vähän kaiveli, mutta ilmeisesti nekin on ollut enemmän sääntöjen rikkomista, eikä tuotteiden toimittamisesta olevia.

EI nyt tee mieli vääntää veistä haavassa, mutta jos kaverilla on 4 palautetta, joista kolme on negatiivisia... eikä edes löydy RTX2060 myynti-ilmoitusta?
 
EI nyt tee mieli vääntää veistä haavassa, mutta jos kaverilla on 4 palautetta, joista kolme on negatiivisia... eikä edes löydy RTX2060 myynti-ilmoitusta?
3 negatiivista, mutta tavara on joka kerta vaihtanut omistajaa, lähinnä rikkonut sääntöjä. Myös viestihistorian perusteella tehnyt f2f kauppoja useamminkin, niin tämän takia uskalsin tehdä kaupat, toki nyt kadun sitä. RTX 2060 ilmoitus oli, mutta se oli mennyt prosessori puolelle. Kerta kaveri ei voinut kauppoja tehdä loppuun asti, niin katotaan jos saadaan poliisin avustuksella jotain aikaan.
 
EI nyt tee mieli vääntää veistä haavassa, mutta jos kaverilla on 4 palautetta, joista kolme on negatiivisia... eikä edes löydy RTX2060 myynti-ilmoitusta?
Mmmitä? Ei ole kyllä mun kirjoittama tuo lainaamasi viesti :joy:
 
@Jill Valentine eikös tuon olisi voinut lähettää suoraan YV:llä Kokkoselle. Nythän tämä selvästi kiusaa tekevä henkilö saa sinulta juuri sitä (julkista) huomiota mitä ilmeisesti kaipaakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom