Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ilmoituksessa olisi pitänyt olla maininta, että sitä myydään myös muualla. Tällöin tuo olisi mennyt ihan oikein ja sääntöjen mukaan. Ehkä se negatiivinen palaute oli vähän liikaa, mutta mites myyjän reaktio kun hp:n huutaja huomauttaa, ettei mennyt hommat ihan sääntöjen mukaan? Erittäin asiallista alkaa vittuilemaan muille, kun itse tekee väärin. :tup:

Olisi ollut mies ja pahoitellut asiaa, niin tilanne olisi mahdollisesti ollut toinen.
 
Ohhhhoh, nyt on 82 positiivisen palautteen sekaan saatu yksi negatiivinen, koska kerkesin myymään tuotteen kaverille, eikä aina tule samalla sekunilla merkattua tuotetta myydyksi. Tässä ei mitään kauppaa meidän välillä ole käyty, niin kuinka henkilö voi olla oikeutettu jättämään negatiivisen kauppapalautteen?

Vittu sä oot @Sasos yks sankari.
1. Jätä sääntöjen vastaisesti kertomatta ilmoituksessa, että tuote on myynnissä muualla.
2. Myy tuote muualla, etkä päivitä tietoa viiveettä ketjuun, minkä myötä sivuutat hintapyynnön täyttävän tarjouksen.
3. Vittuile tilannetta ihmettelevälle ostajalle sekä moderaattorille.
4. Ihmettele kun tulee sanomista ja negatiivista palautetta.

Myydä voi myös muualla, mutta jos myyt tällä foorumilla, pidät huolen että noudatat kauppapalstan sääntöjä. Toinen vielä yksinkertaisemmin noudatettava vaihtoehto on, ettei myy muualla jos myy täällä. Ei ole niin vaikea asia noudattaa - tällaisia ongelmia en muista tulleen vastaan edes yhden käden sormien vertaa.

Ei tämä oikeasti ole näin vaikeaa :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoituksessa olisi pitänyt olla maininta, että sitä myydään myös muualla. Tällöin tuo olisi mennyt ihan oikein ja sääntöjen mukaan. Ehkä se negatiivinen palaute oli vähän liikaa, mutta mites myyjän reaktio kun hp:n huutaja huomauttaa, ettei mennyt hommat ihan sääntöjen mukaan? Erittäin asiallista alkaa vittuilemaan muille, kun itse tekee väärin. :tup:

Olisi ollut mies ja pahoitellut asiaa, niin tilanne olisi mahdollisesti ollut toinen.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo "myynnissä myös muualla" -maininta olisi muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan? Joku nopeampi kerkesi ostamaan tuotteen aikaisemmin ja thats it. Ymmärrän, että sääntöjä pitää noudattaa, mutta lähteä nyt narisemaan säännöistä, kun sääntöjä noudattamalla lopputulos olisi luultavastikkin täysin sama.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo "myynnissä myös muualla" -maininta olisi muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan? Joku nopeampi kerkesi ostamaan tuotteen aikaisemmin ja thats it. Ymmärrän, että sääntöjä pitää noudattaa, mutta lähteä nyt narisemaan säännöistä, kun sääntöjä noudattamalla lopputulos olisi luultavastikkin täysin sama.

Ei se olisi muuttanut tilannetta muuten, kuin että siinä tapauksessa myynti olisi mennyt sääntöjen mukaan. Pitääkö sulle seuraavaksi vääntää rautalangasta, että miksi myyntialueella on sääntöjä, joita pitää noudattaa?
 
Ei se olisi muuttanut tilannetta muuten, kuin että siinä tapauksessa myynti olisi mennyt sääntöjen mukaan. Pitääkö sulle seuraavaksi vääntää rautalangasta, että miksi myyntialueella on sääntöjä, joita pitää noudattaa?
Ai että voi joku 50€ läppäri käydä (aikuisen?) ihmisen kohdalla koville.

Raportoin myös tämän oman viestin niin saadaan homma pysymään ruodussa.
 
Noniin, loppuu se turha paskanjauhanta ja valittaminen, asia loppuunkäsitelty. Jos niiden sääntöjen noudattaminen on niin ylivoimaista, niin myy romunsa jossain muualla. Jos myy täällä, sitoutuu noudattamaan yhteisiä sääntöjä.
 
Siis en minäkään päivitä myydyksi tuotetta vasta kun rahat on saatu. Tuo hp tarjottu, pakko myydä säätö on jotenki ihan hölmö. Toisaalta maalaisjärjen käyttö on sallittua.

Toisaalta edelleen tuo privassa kaupanteko on edelleen paras tapa tehdä kauppaa, ensinnäkin siitä lähtee ilmotus aina mailiin toiselle ja siellä on mukavampi kysellä ja tarjoilla, myös yleensä nopeemmin saa asiat hoidettua.

Moni ei taida edes ruksittaa sitä valintaa että seurataan threadia myynti-ilmotusta jätettäessä. Itselläki unohtuu se yleensä laittaa. Luulis et se olis vakiona valmiina siellä.....
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, loppuu se turha paskanjauhanta ja valittaminen, asia loppuunkäsitelty. Jos niiden sääntöjen noudattaminen on niin ylivoimaista, niin myy romunsa jossain muualla. Jos myy täällä, sitoutuu noudattamaan yhteisiä sääntöjä.
No mutta tämähän se on sitten oikeinkin loistavaa asiakaspalvelua. :tup:

@Sasos nyt myönsi itsekin, että olisi tilanne toinen, jos ulostulo olisi @Yolavi llä ollut erilainen. Kyseessä siis kostonega. Aivan uskomatonta toimintaa, ja vielä ylläpidon siunauksella. Todellakin aion ottaa Kokkosen ohjeesta vaarin omien kauppojen kohdalla. Jeesus miten ylimielistä kommentointia yrittäjältä. Maalaisjärjellä voisi olla joskus käyttöä.
 
No mutta tämähän se on sitten oikeinkin loistavaa asiakaspalvelua. :tup:

@Sasos nyt myönsi itsekin, että olisi tilanne toinen, jos ulostulo olisi @Yolavi llä ollut erilainen. Kyseessä siis kostonega. Aivan uskomatonta toimintaa, ja vielä ylläpidon siunauksella. Todellakin aion ottaa Kokkosen ohjeesta vaarin omien kauppojen kohdalla. Jeesus miten ylimielistä kommentointia yrittäjältä. Maalaisjärjellä voisi olla joskus käyttöä.
Ihan aiheesta tuli negatiivinen palaute, koska sääntöjä ei noudatettu. Jokainen käyttäjä voi itse päättää antaako palautteen vai ei, silloin kun siihen on oikeutettu. Käyttäjään kohdistuva oneliner-vittuilu ja piikittely tässä ketjussa ei ole rakentavaa keskustelua ja sitä on aivan turha jatkaa. Asiallinen keskustelu toki sallittua, mutta siihen ei nyt näemmä pystytty.
 
Ihan aiheesta tuli negatiivinen palaute, koska sääntöjä ei noudatettu. Jokainen käyttäjä voi itse päättää antaako palautteen vai ei. Käyttäjään kohdistuva oneliner-vittuilu ja piikittely tässä ketjussa ei ole rakentavaa keskustelua ja sitä on aivan turha jatkaa. Asiallinen keskustelu toki sallittua, mutta siihen ei nyt näemmä pystytty.
Pitäisköhän noita sääntöjä sitten tarkentaa? Kuten useampi kommentoija, myös itsellä on ollut tapana merkata kaupat toteutuneeksi vasta, kun ne on oikeasti toteutuneet. Maalaisjärjen perään edelleen kyselen. Toki täällä on jengiä, joille foorumilla ollaan läsnä kaikki hereilläolo, mutta ei tämä nyt perheellisen työssäkäyvän järkeen nyt oikein uppoa.

Asiallisesta keskustelusta sä annoit myös itse mainion esimerkin aiemmassa viestissäsi. :tup:
 
Pitäisköhän noita sääntöjä sitten tarkentaa? Kuten useampi kommentoija, myös itsellä on ollut tapana merkata kaupat toteutuneeksi vasta, kun ne on oikeasti toteutuneet. Maalaisjärjen perään edelleen kyselen. Toki täällä on jengiä, joille foorumilla ollaan läsnä kaikki hereilläolo, mutta ei tämä nyt perheellisen työssäkäyvän järkeen nyt oikein uppoa.

Asiallisesta keskustelusta sä annoit myös itse mainion esimerkin aiemmassa viestissäsi. :tup:
En muista toista tapausta io-techin ajalta, jolloin aiheesta olisi syntynyt ongelmaa. Miten tuota sääntöjen kohtaa tarkentaisit toimivammaksi? Sinne ketjuun voi vaikka mainita, että kaupat alustavasti sovittu ja kaupan viimeistely käynnissä, jos haluaa toimia selkeästi. Tai sen ketjun voi vaikka merkitä myydyksi ja ottaa takaisin myyntiin jos ostaja peruu. Täällä ei nyt kuitenkaan ole sellainen tilanne kuin Torissa, missä joutuu maksamaan jotta saa ilmoituksen uudelleen näkyviin. Jos vaan on halua, asian voi kyllä hoitaa pienellä vaivalla fiksusti ja selkeästi.

Ei ollut keskustelusta tuossa enää kyse, vaan moderaattorin linjauksesta.
 
Ihan sama tilanne voisi sattua, jos myyt HP 100€ tavaran 80€:lla. Sitten odotat päivän kaksi, että rahat näkyy tilillä, ennen kuin merkkaat tavaran myydyksi. Jos tämän päivän-kahden aikana joku tarjoaa HP:n, niin pitäisikö sitten palauttaa rahat ekalle ostajalle, jonka kanssa kaupat jo sovittu ja rahoja siirrelty? Negaa tulee joka tapauksessa jommaltakummalta ostajalta.
 
Ihan sama tilanne voisi sattua, jos myyt HP 100€ tavaran 80€:lla. Sitten odotat päivän kaksi, että rahat näkyy tilillä, ennen kuin merkkaat tavaran myydyksi. Jos tämän päivän-kahden aikana joku tarjoaa HP:n, niin pitäisikö sitten palauttaa rahat ekalle ostajalle, jonka kanssa kaupat jo sovittu ja rahoja siirrelty? Negaa tulee joka tapauksessa jommaltakummalta ostajalta.
Kuten edellisessä viestissä jo mainitsin, merkkaat myydyksi tai vaihtoehtoisesti mainitset ketjussa, että kaupat alustavasti sovittu, tuote tällä tietoa myyty. Se myyty/myydään-status siinä ilmoituksen edessä on aika helppo vaihtaa. En edelleenkään ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa?:confused:
 
En muista toista tapausta io-techin ajalta, jolloin aiheesta olisi syntynyt ongelmaa. Miten tuota sääntöjen kohtaa tarkentaisit toimivammaksi? Sinne ketjuun voi vaikka mainita, että kaupat alustavasti sovittu ja kaupan viimeistely käynnissä, jos haluaa toimia selkeästi. Tai sen ketjun voi vaikka merkitä myydyksi ja ottaa takaisin myyntiin jos ostaja peruu. Täällä ei nyt kuitenkaan ole sellainen tilanne kuin Torissa, missä joutuu maksamaan jotta saa ilmoituksen uudelleen näkyviin.

Ei ollut keskustelusta tuossa enää kyse, vaan moderaattorin linjauksesta.
En oikein ymmärrä kauppapalautteen antamista ilman kaupankäyntiä. Kyse yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä, joten itse pitäisin nuo säännöt aika löyhinä, varsinkaan, kun foorumilla ei ole mitään vastuuta/roolia tässä. Kun sääntöjä lähtee lisäämään, menee niiden noudattaminen monimutkaisemmaksi ja niitä yritetään sitten paikkailla uusilla säännöillä. Mun mielestä ihan väärä linja, mutta oikeastaan kuvaa ihan hyvin tämän foorumin ylläpidon linjauksia kauttaaltaan. Tehdään linjavetoja sen kummemmin ajattelematta nokkaa pidemmälle, lopuksi käyttäjillä olo kuin Kafkan romaanissa.
 
Jos kauppias ei noudattanut myyntialueen sääntöjä niin eikö se olisi enemmänkin varoituksen paikka kuin negatiivisen kauppiaspalautteen? Tuolla myyntialueella on varmaan tuhat+1 ilmoitusta joissa on myytyjä tuotteita edelleen myydään-prefixin alla tai muuten epätäydellisinä ilmoituksena (sääntöjen puitteissa). Pitäisikö tässä nyt jokaisen käyttäjän alkaa kahlaamaan niitä läpi ja antaa negatiivisia kauppiaspalautteita?

Eli esimerkiksi tapaus @escalibur, joka jakoi varoituksia liian nopeista nostoista ja pari tuntia myöhemmin nosti omaa ilmoitustaan ennenaikaisesti. Selvä negatiivisen kauppiaspalautteen paikka, kun kauppias ei noudata foorumin sääntöjä.
 
Parempi vain olla merkkaamatta myydyksi, jos muualla myyt. Poistat vain ilmoituksen täältä, vaikka samalla täsmentäen, että otat pois myynnistä.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä luki säännöissä jo valmiiksi, että tuote on oltava ostettavissa ilmoituksen kautta vaikka olisi myytävänä muualla ja lisäksi että tuote on myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle. Tuo on minun maalaisjärjellä jo varsin yksiselitteistä. Lisäsin sinne nyt vielä, että "Epäselvyyksien välttämiseksi päivitä ilmoitus välittömästi, jos tuote myydään muualla", niin ei ainakaan enää pitäisi jäädä suositeltava fiksu ja selkeä toimintatapa kenellekään epäselväksi.
En oikein ymmärrä kauppapalautteen antamista ilman kaupankäyntiä. Kyse yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä, joten itse pitäisin nuo säännöt aika löyhinä, varsinkaan, kun foorumilla ei ole mitään vastuuta/roolia tässä. Kun sääntöjä lähtee lisäämään, menee niiden noudattaminen monimutkaisemmaksi ja niitä yritetään sitten paikkailla uusilla säännöillä. Mun mielestä ihan väärä linja, mutta oikeastaan kuvaa ihan hyvin tämän foorumin ylläpidon linjauksia kauttaaltaan. Tehdään linjavetoja sen kummemmin ajattelematta nokkaa pidemmälle, lopuksi käyttäjillä olo kuin Kafkan romaanissa.
Sääntöjen mukaan kaupat on sovittu, jos ostaja hyväksyy myyjän asettaman hintapyynnön. Näillä samoilla säännöillä on menty jo pitkään ja tehty kymmeniä tuhansia kauppoja, joten en näe tässä asiassa nyt yhtäkkiä mitään todellista ongelmaa. Ensin pyydät sääntöjen tarkentamista, sitten sitä ei kuitekaan saisi tehdä? Yleinen tarkoitus juuri on, että säännöistä ei tehdä liian tiukkoja tai tarkkoja ja se on toiminut tähänkin asti ihan hyvin.
Pitäisikö tässä nyt jokaisen käyttäjän alkaa kahlaamaan niitä läpi ja antaa negatiivisia kauppiaspalautteita?
Ei, tämä on tarkoituksenmukaista kiusantekoa, jos kyse on ei-aktiivisista ilmoituksista. Järjenkäyttö on sallittua.
Parempi vain olla merkkaamatta myydyksi, jos muualla myyt. Poistat vain ilmoituksen täältä, vaikka samalla täsmentäen, että otat pois myynnistä.
Voi näinkin toimia, mutta ei ehkä paras tapa, jos haluaa vielä helposti myöhemmin ilmoituksen takaisin näkyviin.

------

Sanomiseni tähän keskusteluun oli tältä osaa tässä, @Sampsa voi ottaa halutessaan kantaa jos näkee vielä tarpeelliseksi.
 
Ei sitä palautetta pitäisi saada antaa ellei raha (tai tuote) ole liikkunut kaupanteossa. Mun mielestä se olisi siihen hyvä määritelmä. Sit ei pitäis olla mitään jossittelujen varaa siinä.

Turha itkeminen, että melkein tehnyt kaupat on ihan turhaa. Toisilla menee vastaamiseen yli 24h ja toiset vastaa minuutin päästä. Ja myyjähän sen päättää kelle myy jos ei hp:ta haluta maksaa.
 
Pitäisköhän noita sääntöjä sitten tarkentaa? Kuten useampi kommentoija, myös itsellä on ollut tapana merkata kaupat toteutuneeksi vasta, kun ne on oikeasti toteutuneet. Maalaisjärjen perään edelleen kyselen. Toki täällä on jengiä, joille foorumilla ollaan läsnä kaikki hereilläolo, mutta ei tämä nyt perheellisen työssäkäyvän järkeen nyt oikein uppoa.

Asiallisesta keskustelusta sä annoit myös itse mainion esimerkin aiemmassa viestissäsi. :tup:

Kyllä tämä mielestäni toimii oikein hyvin.

Eli vasta kun rahat ovat saapuneet itsekin merkitsen kaupat tehdyiksi. Jos/kun joku samaan aikaan alkaa tekemään (yleensä YV:llä) kauppaa kerron ihan rehellisesti että nyt odottelen käyttäjältä X päätöstä ja tuote on menossa hänelle koska hänen kanssaan asiasta ensin sovin ja tämä pitää vaikka toinen kuinka yrittäisi väliin tunkea lisää rahaa "postimaksuihin" tms. Toki jos käyttäjä X ei tuotetta osta / rahaa häneltä ei tule niin tämä käyttäjä on seuraavana jonossa.

Ei ole tullut ongelmia.

Mutta niitä varmasti tulisi jos vastaisin tarjoajille ""Yhyy", näin pääsin helpoimmalla eroon, muista ilmiantaa ylläpidolle! " tai muuten suoranaisesti vittuilisin (potentiaaliselle) ostajalle. Eihän hän voi mitenkään tietää missä vaiheessa kaupat ovat jos en ole vielä laittanut ketjuun että tuote on myyty.

Lisäksi mielestäni olisin jopa ansainnut silloin negatiivisen palautteen (esim. "Vittumainen myyjä joka aukoo ostajalle eikä vastaa asiallisesti").

Eli kyllä sitä voi ja pitäisi pystyä varsinkin tuollaisessa "palvelutilanteessa" kauppaa tehdessä käyttäytyä asianmukaisesti tai ainakin ns. peruskohteliasuussäännöt muistaen. Muuten voi testata esim. seuraavan kerran kun poliisi pysäyttää ja tahtoo puhalluttaa miten käytös eroaa jos toteat "Paskalakki, mulla on kiire, soita asianajajalleni" + näytät keskisormea, heität ikkunasta poliisin jalkoihin asianajajasi käyntikortin ja kaasutat pois vs. toivottelet hyvät päivänjatkot ja teet sen puhallutuksen ihan normaalisti. Uskallan väittää että voit huomata isonkin eron reaktioissa...
 
Ei sitä palautetta pitäisi saada antaa ellei raha ole liikkunut kaupanteossa. Mun mielestä se olisi siihen hyvä määritelmä. Sit ei pitäis olla mitään jossittelujen varaa siinä.

Turha itkeminen, että melkein tehnyt kaupat on ihan turhaa. Toisilla menee vastaamiseen yli 24h ja toiset vastaa minuutin päästä. Ja myyjähän sen päättää kelle myy jos ei hp:ta haluta maksaa.
Ei näin voi tehdä, koska @Sampsa linjasi tuossa pari sivua taaksepäin, että kauppiaspalaute koskee myös yleisesti kaupankäyntiä.
 
Ei, tämä on tarkoituksenmukaista kiusantekoa, jos kyse on ei-aktiivisista ilmoituksista. Järjenkäyttö on sallittua.

Melkoista tarkoituksenmukaista kiusantekoa tuo nyt muutenkin vaikutti olevan, kun ei saatu itse tavaraa ostettua ja pahoitettiin mieli myyjän huonosta asenteesta.

Mutta kuten erittelin jo aiemmin niin ei kyse ole ainoastaan passiivisista ilmoituksista vaan myös epätäydellisistä ilmoituksista ja muusta käyttäytymisestä myyntialueella.
 
Vaikka itselläni ei tähän mitään konkreettista annettavaa olekkaan, niin tässä silti omat 2 senttiä.

Tuntuu kyllä jotenkin kohtuuttomalta, että saa negitiivisen kauppiaspalautteen vain sen takia, että joku ehtii näpyttelemään kaksi maagista kirjainta ruudulle - HP. Ymmärtäisin tämän negan, jos säännöissä olisi aivan selkeästi kielletty tuotteen myynti muualla tai YV:llä. Mutta tässä myyjä sai negan periaattessa sen takia, että oli unohtanut kirjoittaa "myynnissä myös muualla".

Eikö siihen pohjaan voisi lisätä valmiiksi tekstin "Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla"?

Ja vaikka myy kamaa ainoastaan tällä foorumilla, niin silti tuollainen tilanne saattaa tulla eteen. Joku laittaa YV:llä viestiä ja alat hieromaan kauppoja yksityisviesteillä. 15 minuuttia ja 10 viestiä myöhemmin olette päässeet sopuu hinnasta ja tuote on maksettu välittömästi MobilePayn kautta. Sillä aikaa joku onkin käynyt tarjoamassa HP:n. Tässä tilanteessa kai kumpi vain ostajista olisi oikeutettu laittamaan negan, mutta onhan se nyt aika kafkamainen tilanne. Jos foorumin säännöt kerran sallii myynnin muualla ja YV:llä, niin ei siitä näin helposti voi saada negaa.

Minusta nega ei saisi tulla ihan niin pienestä, että joku nyt hieman pahoitti mielensä. Kyllä se on minusta merkki kusetuksesta, totaalisesta kauppojen sössimisestä, rikkinäisen tuotteen myymisestä, tms.
 
Voin vielä sen verran kommentoida asiaa, että "negatiivinen" fiilis tuli enimmäkseen myyjän lähettämästä "yhyy, muista ilmoittaa ylläpidolle!"- viestistä. Niin kuin sanoin, tilanne olisi mahdollisesti ollut toinen, jos myyjä olisi esimerkiksi pahoitellut tapahtunutta. Enpä voi omalta osalta suositella kaupantekoa, tai edes yrittämistä kyseisen myyjän kanssa, jos hänellä on tapana lähettää kauppa-asioissa noin ala-arvoisia viestejä.

Mutta tässä tapauksessa minut leimattiin ulkopuolisten toimesta lapselliseksi, vaikka alkujaan Yolavin viestit olivat hyökkääviä ja ala-arvoisia. Ihan hyvä logiikka teillä.
 
Ei sitä palautetta pitäisi saada antaa ellei raha (tai tuote) ole liikkunut kaupanteossa. Mun mielestä se olisi siihen hyvä määritelmä. Sit ei pitäis olla mitään jossittelujen varaa siinä.

Turha itkeminen, että melkein tehnyt kaupat on ihan turhaa. Toisilla menee vastaamiseen yli 24h ja toiset vastaa minuutin päästä. Ja myyjähän sen päättää kelle myy jos ei hp:ta haluta maksaa.
Sithän koko palautehommeli menettää merkityksensä jos sinne kuka vaan voi mennä itkemään jonnin joutavia.
Palautteen voi antaa, kun kaupat on sovittu ja jos toinen osapuoli ne sen jälkeen yksipuolisesti purkaa. Tämä on vallitseva linjaus ja toimii vallan hyvin.
Mutta kuten erittelin jo aiemmin niin ei kyse ole ainoastaan passiivisista ilmoituksista vaan myös epätäydellisistä ilmoituksista ja muusta käyttäytymisestä myyntialueella.
Näistä raporttia tulemaan, käsitellään parhaan mukaan. Toki jostain kuukausia vanhoista ilmoituksista on turha päätään vaivata, niistä kun ei mitään käytännön haittaa juuri ole, eli siltä osin sitä maalajärkeä pyritään käyttämään.
 
Kyllä tämä mielestäni toimii oikein hyvin.

Eli vasta kun rahat ovat saapuneet itsekin merkitsen kaupat tehdyiksi. Jos/kun joku samaan aikaan alkaa tekemään (yleensä YV:llä) kauppaa kerron ihan rehellisesti että nyt odottelen käyttäjältä X päätöstä ja tuote on menossa hänelle koska hänen kanssaan asiasta ensin sovin ja tämä pitää vaikka toinen kuinka yrittäisi väliin tunkea lisää rahaa "postimaksuihin" tms. Toki jos käyttäjä X ei tuotetta osta / rahaa häneltä ei tule niin tämä käyttäjä on seuraavana jonossa.

Ei ole tullut ongelmia.

Mutta niitä varmasti tulisi jos vastaisin tarjoajille ""Yhyy", näin pääsin helpoimmalla eroon, muista ilmiantaa ylläpidolle! " tai muuten suoranaisesti vittuilisin (potentiaaliselle) ostajalle. Eihän hän voi mitenkään tietää missä vaiheessa kaupat ovat jos en ole vielä laittanut ketjuun että tuote on myyty.

Lisäksi mielestäni olisin jopa ansainnut silloin negatiivisen palautteen (esim. "Vittumainen myyjä joka aukoo ostajalle eikä vastaa asiallisesti").

Eli kyllä sitä voi ja pitäisi pystyä varsinkin tuollaisessa "palvelutilanteessa" kauppaa tehdessä käyttäytyä asianmukaisesti tai ainakin ns. peruskohteliasuussäännöt muistaen. Muuten voi testata esim. seuraavan kerran kun poliisi pysäyttää ja tahtoo puhalluttaa miten käytös eroaa jos toteat "Paskalakki, mulla on kiire, soita asianajajalleni" + näytät keskisormea, heität ikkunasta poliisin jalkoihin asianajajasi käyntikortin ja kaasutat pois vs. toivottelet hyvät päivänjatkot ja teet sen puhallutuksen ihan normaalisti. Uskallan väittää että voit huomata isonkin eron reaktioissa...
Eli siis kauppiaspalaute voidaan ulottaa koskemaan käyttäjän persoonaa, vai mitä sä nyt haet takaa. Eihän tuo @Yolavi n käytös ollut mistään kotoisin, mutta mitä sitten? Ja tuota sun analogiaa en nyt viitsi edes kommentoida. :facepalm:
 
Miten tilanteessa, jossa selvästi hupihuutaja tarjoaa hintapyynnön, onko kauppa sitova ja myyjä joutuu odottaa n määrän päiviä meinaako hupihuutaja koskaan tarjoustaan lunastaa. Täällä on ainakin yksi aktiivinen ostaja joka tarjoaa kymmeniin ilmoituksiin hintapyynnön, ja lunastaa muutaman. Eli foorumin sääntöjä noudattamalla on pakko odottaa hupihuutajan mahdollista maksua. Jos peruu yksipuolisesti kaupat vedoten mahdolliseen lunastamattajättämiseen, on myyjänä ansainnut negatiivisen palautteen. Eli myyjä ei voi valita kenen kanssa käy kauppaa?
 
Voin vielä sen verran kommentoida asiaa, että "negatiivinen" fiilis tuli enimmäkseen myyjän lähettämästä "yhyy, muista ilmoittaa ylläpidolle!"- viestistä. Niin kuin sanoin, tilanne olisi mahdollisesti ollut toinen, jos myyjä olisi esimerkiksi pahoitellut tapahtunutta. Enpä voi omalta osalta suositella kaupantekoa, tai edes yrittämistä kyseisen myyjän kanssa, jos hänellä on tapana lähettää kauppa-asioissa noin ala-arvoisia viestejä.

Mutta tässä tapauksessa minut leimattiin ulkopuolisten toimesta lapselliseksi, vaikka alkujaan Yolavin viestit olivat hyökkääviä ja ala-arvoisia. Ihan hyvä logiikka teillä.
Käsittääkseni sait kyseisen "ala-arvoisen" vastauksen sääntöpoliisi-viestiisi. Ehkä olisit itsekkin voinut lähestyä myyjää eri tavalla kuin listaamalla "rikottuja sääntöjä"?
 
Miten tilanteessa, jossa selvästi hupihuutaja tarjoaa hintapyynnön, onko kauppa sitova ja myyjä joutuu odottaa n määrän päiviä meinaako hupihuutaja koskaan tarjoustaan lunastaa. Täällä on ainakin yksi aktiivinen ostaja joka tarjoaa kymmeniin ilmoituksiin hintapyynnön, ja lunastaa muutaman. Eli foorumin sääntöjä noudattamalla on pakko odottaa hupihuutajan mahdollista maksua. Jos peruu yksipuolisesti kaupat vedoten mahdolliseen lunastamattajättämiseen, on myyjänä ansainnut negatiivisen palautteen. Eli myyjä ei voi valita kenen kanssa käy kauppaa?
Jos on kyse nyt samasta tietystä käyttäjästä joka on näin tehnyt, niin häntä on varoitettu ja annettu ultimatum kyseisen toiminnan suhteen, joten ylläpidolle raporttia ja toistuvaan häiriköintiin puututaan parhaan mukaan. Tällaisiakin tapauksia on ainakin ylläpidon tietoon tullut lopulta hyvin vähän.
 
Miten tilanteessa, jossa selvästi hupihuutaja tarjoaa hintapyynnön, onko kauppa sitova ja myyjä joutuu odottaa n määrän päiviä meinaako hupihuutaja koskaan tarjoustaan lunastaa. Täällä on ainakin yksi aktiivinen ostaja joka tarjoaa kymmeniin ilmoituksiin hintapyynnön, ja lunastaa muutaman. Eli foorumin sääntöjä noudattamalla on pakko odottaa hupihuutajan mahdollista maksua. Jos peruu yksipuolisesti kaupat vedoten mahdolliseen lunastamattajättämiseen, on myyjänä ansainnut negatiivisen palautteen. Eli myyjä ei voi valita kenen kanssa käy kauppaa?
Hupihuutajille vaan negatiivinen palaute. Tietää muutkin, että saattaa tulla hupihuutoja.
 
Palautteen voi antaa, kun kaupat on sovittu ja jos toinen osapuoli ne sen jälkeen yksipuolisesti purkaa. Tämä on vallitseva linjaus ja toimii vallan hyvin.

Näistä raporttia tulemaan, käsitellään parhaan mukaan. Toki jostain kuukausia vanhoista ilmoituksista on turha päätään vaivata, niistä kun ei mitään käytännön haittaa juuri ole, eli siltä osin sitä maalajärkeä pyritään käyttämään.
Nythän kauppoja ei oltu sovittu vai mitä en nyt ymmärrä
 
Kuten säännöissä sanotaan, "tuote on myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle". Myyjä on sitoutunut myymään tuotteen asettamaansa pyyntihintaan, ostaja on hyväksynyt hintapyynnin, kaupat on syntynyt.
Eli kyse on taas siitä että ilmoitus pitäisi ehtiä välittömästi päivittämään :facepalm:. Jos myyjä olisi sanonut myyneensä tuotteen yv:llä mitään ongelmaa ei olisi?
 
Jatkan nyt muiden töiden pariin, kaikki oleellinen löytyy viimeisimmistä viesteistäni tässä ketjussa.
Jos myyjä olisi sanonut myyneensä tuotteen yv:llä mitään ongelmaa ei olisi?
Tähänkin liittyen löytyy säännöistä maininta. Kauppa-aluetta käyttäessä sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja se sujuu valtaosalta vallan mainiosti. Tässä tehdään nyt yhden tapauksen pohjalta väkisin ongelmaa, jota ei ole oikeasti olemassa.
 
Hupihuutajille vaan negatiivinen palaute. Tietää muutkin, että saattaa tulla hupihuutoja.
Tuo ei auta mitään, jos hupihuutelija tarjoaa HP:n

Mutta toisaalta jos jokainen raportoi ylläpidolle hupihuutelijasta ja laittaa negatiivisen kauppias palautteen ja saa siitä kosto negan ja sitten tätä selvitellään ylläpidon kanssa, tästä on apua pitkällä juoksulla, mutta ylläpito tulee saamaan merkittävästi lisätöitä.
 
Tuo ei auta mitään, jos hupihuutelija tarjoaa HP:n

Mutta toisaalta jos jokainen raportoi ylläpidolle hupihuutelijasta ja laittaa negatiivisen kauppias palautteen ja saa siitä kosto negan ja sitten tätä selvitellään ylläpidon kanssa, tästä on apua pitkällä juoksulla, mutta ylläpito tulee saamaan merkittävästi lisätöitä.
Toistaalta sopii forumin moderointilinjaan.
 
@Sasos @Yolavi

Mulla olisi jätkät ehdotus. Mitä jos molemmat toteaa, että meni vähän tunteisiin - sori siitä. Paiskaa kättä virtuaalisesti, pyytää ylläpitoa poistamaan negan, lähdetään kaikki nauttimaan ulkona paistavasta aurigosta ja jätetään turha vääntäminen vauva.fi foorumille?

Kumpi aloittaa - mä tarjoon ekalle bissen jokilaivalla, jos asuu Turussa :)
 
Eli jos ei heti kauppojen sovittua päivitä ilmoitusta ”myydyksi” ja joku tarjoaa hp:n, niin voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Helvetin hienoa toimintaa kyllä ja erittäin asiallista viestintää yrittäjältä käyttäjille/ asiakkaille. :geek:
 
Jos kauppispalautteeseen saa laittaa kuka vaan mitä vaan vaikka kauppaa ei ole tehnyt kyseisen tyypin kanssa, niin sit siinä mun mielestä pitäis olla mahdollisuus myyjällä/ostajalla olla mahdollisuus kommentoida palautetta myös rivillä tai kahdella.

Muuten omalta osalta palautejärjestelmä on toiminu ihan hyvin. Mutta mä kyllä jaksa seurata tätä threadia enää...
 
Jos kauppispalautteeseen saa laittaa kuka vaan mitä vaan vaikka kauppaa ei ole tehnyt kyseisen tyypin kanssa, niin sit siinä mun mielestä pitäis olla mahdollisuus myyjällä/ostajalla olla mahdollisuus kommentoida palautetta myös rivillä tai kahdella.

No missä näin on väitetty? Koitas nyt lukea noita Kokkosen viestejä, se on selittänyt ton saman asian jo varmaan kolmesti.
 
Hupihuutajille vaan negatiivinen palaute. Tietää muutkin, että saattaa tulla hupihuutoja.

Juuri näin. Miten tuo kauppiaspalautekonsepti voi olla joillekin niin a) vaikea ymmärtää b) henkilökohtainen loukkaus?

Ei tämä ole mikään eBay tai Amazon, jossa negatiivisen palautteen myötä algoritmi laskee kaupantekijän näkyvyyttä.

Kauppiaspalaute on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on tämän palstan kautta myyty, ostettu ja tehty kauppaa ja miten se sujui.

Eihän se nyt tässä @Sasos ja @Yolavi kesken onnistunut ja kun molemmat liikenteessä vielä tuollaisella asenteella niin lopputulos sitten tämä. Olisikohan muutamalla hyvä ajatus katsoa peiliin.

Kuten sanottu, täällä tehdään joka päivä satoja onnistuneita kauppoja, säännöt on jo nyt melko kattavat, selkeät ja suoraviivaiset, lähinnä yksittäisiä tämänkaltaisia tapauksia tulee eteen.
 
Juuri näin. Miten tuo kauppiaspalautekonsepti voi olla joillekin niin a) vaikea ymmärtää b) henkilökohtainen loukkaus?

Ei tämä ole mikään eBay tai Amazon, jossa negatiivisen palautteen myötä algoritmi laskee kaupantekijän näkyvyyttä.

Kauppiaspalaute on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on tämän palstan kautta myyty, ostettu ja tehty kauppaa ja miten se sujui.

Eihän se nyt tässä @Sasos ja @Yolavi kesken onnistunut ja kun molemmat liikenteessä vielä tuollaisella asenteella niin lopputulos sitten tämä. Olisikohan muutamalla hyvä ajatus katsoa peiliin.

Kuten sanottu, täällä tehdään joka päivä satoja onnistuneita kauppoja, säännöt on jo nyt melko kattavat, selkeät ja suoraviivaiset, lähinnä yksittäisiä tämänkaltaisia tapauksia tulee eteen.

Anna negatiivinen kauppiaspalaute
 
Eli esimerkiksi tapaus @escalibur, joka jakoi varoituksia liian nopeista nostoista ja pari tuntia myöhemmin nosti omaa ilmoitustaan ennenaikaisesti. Selvä negatiivisen kauppiaspalautteen paikka, kun kauppias ei noudata foorumin sääntöjä.
Laitatko linkkiä ennenaikaiseen nostooni, vai onko kyse pelkästä provosta?
 
Vaikka itselläni ei tähän mitään konkreettista annettavaa olekkaan, niin tässä silti omat 2 senttiä.

Tuntuu kyllä jotenkin kohtuuttomalta, että saa negitiivisen kauppiaspalautteen vain sen takia, että joku ehtii näpyttelemään kaksi maagista kirjainta ruudulle - HP. Ymmärtäisin tämän negan, jos säännöissä olisi aivan selkeästi kielletty tuotteen myynti muualla tai YV:llä. Mutta tässä myyjä sai negan periaattessa sen takia, että oli unohtanut kirjoittaa "myynnissä myös muualla".

Eikö siihen pohjaan voisi lisätä valmiiksi tekstin "Tuote saattaa olla myynnissä myös muualla"?

Ja vaikka myy kamaa ainoastaan tällä foorumilla, niin silti tuollainen tilanne saattaa tulla eteen. Joku laittaa YV:llä viestiä ja alat hieromaan kauppoja yksityisviesteillä. 15 minuuttia ja 10 viestiä myöhemmin olette päässeet sopuu hinnasta ja tuote on maksettu välittömästi MobilePayn kautta. Sillä aikaa joku onkin käynyt tarjoamassa HP:n. Tässä tilanteessa kai kumpi vain ostajista olisi oikeutettu laittamaan negan, mutta onhan se nyt aika kafkamainen tilanne. Jos foorumin säännöt kerran sallii myynnin muualla ja YV:llä, niin ei siitä näin helposti voi saada negaa.

Minusta nega ei saisi tulla ihan niin pienestä, että joku nyt hieman pahoitti mielensä. Kyllä se on minusta merkki kusetuksesta, totaalisesta kauppojen sössimisestä, rikkinäisen tuotteen myymisestä, tms.
Mun mielestä neutraali olis tässä tapauksessa palautteena ihan ok
 
Laitatko linkkiä ennenaikaiseen nostooni, vai onko kyse pelkästä provosta?

No jos ihan itse muistelet muutaman kuukauden takaisia tapahtumia tai sitten selaat tätäkin ketjua taaksepäin, kun siitä oli puhetta. Jos en muista väärin niin se vielä piiloutui sopivasti foorumin aikavyöhykkeen väärässä olemiseen.

Mutta toki asioiden unohtaminen ja provoiluhuutelu on tuttua foorumin muiltakin osioilta eli ei mitään uutta auringon alla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 829
Viestejä
4 891 084
Jäsenet
78 886
Uusin jäsen
Ropia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom