Tämän takia ne tilisiirrot yms varmistetaan tapahtuneeksi omalta laitteelta ja jos rahaa ei sieltä näy, niin ei tavara myöskään vaihda omistajaa. Parempi olla tarkka kuin menettää rahansa.
Jälkiviisastelu on aina helppoa. Lisäksi, ne tilinsiirrot ei taida vieläkään olla reaaliaikaisia, esim. pankkien välillä voi kestää päivän. Siksi ehkä ollaan alunperin suostuttu katsomaan ruudulta. Eikä se tosiaankaan kannata.
Tietenkin, juuri tästä olen saanut negatiivisen kauppiaspalautteen: en lähettänyt, ennenkuin rahat näkyi tilillä. Enkä uskonut ostajan selityksiä. Tai siis, tässä ei lähetetty ollenkaan, mutta ostaja huusi tuotteensa perään useamman päivän,
ennenkuin rahoja näkyi tilillä ja laitoin vielä tiliotteen hänelle kuvana: ei näy rahojasi.
Minun neuvoni on, että kannattaa ehkä olla hermostumatta ja koettaa silti hoitaa silti kaupat maaliin siististi ja sen kus.. kyseisen käyttäjän viesteihin joka päivä vastaten (myös viikonloppuna ja kolmessa eri mediassa), mutta ei lähetetä tuotetta, ennenkuin rahat näkyy. Tilinsiirrossa voi pyytää sitä ennen tapaamista (vaikka edellisenä iltana), mutta tässä kannattaa ennen omien rahojen siirtämistä varmistaa, että tietää myyjän yhteystiedot mahdollista rikosilmoitusta varten.
--
Ja oletan, että on itsestäänselvyys, että esim. OP:n tilinsiirto ei välttämättä näy Aktian asiakkaille heti kauppatilanteessa. Itse, jos olisin ostajana, en tekisi näin (vaan MobilePay), ja myyjänä kävelisin pois ja tavataan uudestaan sitten , kun rahat näkyy tilillä. Tulee taas huutoa, mutta enpä joudu kusetetuksi.
--
..ja käteiskaupoilla taas voidaan kiertää veroja, tulorajoja ja tehdä kaikkea hämärää.
vero.fi sanoi:
Yksityishenkilö voi myydä oman perheensä käytössä olleita tavanomaisia tavaroita verovapaasti, jos myynnistä saadut voitot ovat yhteensä enintään 5 000 euroa vuodessa. Jos saat vuodessa myyntivoittoja yli 5 000 euroa, sinun on maksettava rajan ylittävästä osasta luovutusvoittoveroa. Voitolla tarkoitetaan myyntihinnan ja ostohinnan erotusta.
Jos myyt muita kuin oman perheesi käytössä olleita tavanomaisia tavaroita, sinun on maksettava myyntivoitosta veroa. Veroa on maksettava kuitenkin vasta silloin, jos myyt tällaisia tavaroita ja muuta irtainta omaisuutta yhteensä yli 1 000 eurolla vuodessa.
1 000 euron raja lasketaan myyntihinnoista, ei myyntivoitoista. Jos myyntihinnat ylittävät 1 000 euron rajan, voitot ovat kokonaan veronalaista pääomatuloa. Jos myynti on suunnitelmallista ja jatkuvaa, sitä voidaan tietyissä tilanteissa verottaa yritystoimintana.
Verotuksen kannalta ei ole merkitystä, millaisella kauppapaikalla tavaroita myyt. Samat säännöt pätevät niin perinteisillä kirpputoreilla, pihakirpputoreilla, internetkirpputoreilla kuin internetin huutokauppasivustoillakin myytyihin tavaroihin.
Tuo 1000€ on melkein yksi näytönohjain ja jos semmoisen myy uutena, niin täällä olisi moni helisemassä. Minä tulkitsen nämä harrastuskamoiksi, ja olen kyllä tappiolla ihan kaikesta. Viimeksi myin RTX 4070 yli satasen tappiolla, kiitos vaan. Edifiereistä, joita nyt myyn, olen maksanut n. 129€ (tarkka summa hankalaa, koska veroero Amazon.de). PS5-pelien kuitteja on myyntiketjussa.
..mutta jos noita kauppoja tekee käteisellä, ei tarvitse miettiä mitään rajoja, kun kukaan ei koskaan saa tietää niistä ja jäljittäminen on hankalaa. Sitten vaakakupissa on taas se, että käteinen on helppo maksutapa ja en minä nyt halua jättää kauppoja välistä sen boikotoinnin takia.