Tässä kyseisessä tapauksessa pieni ilmoittelu tapahtuneesta tuotti ainakin sen verran tulosta, että ennen ilmoitteluani minulla oli rikosilmoitusta varten hallussani on nimi ja tilinumero, mutta ilmoittelun jälkeen tuli itse asiassa kymmenittäin yksityisviestejä että saman sankarin huijaamaksi on joutuneet. Keskustelujen myötä sain haltuuni muun muassa valokuvan kyseisen äijän passista, jonka varmensin juuri hänelle kuuluvaksi, lisäksi sain vakituisen puhelinnumeron ja kotikunnan tietooni. Nyt rikosilmoituksen tekeminen on helpompaa, kun voin identifioida tekijän varmuudella.
Hämmästyin myös kun ilmeni, miten paljon uhreja on yksi ainoa mies kyennyt koijaamaan. Rahaa on näemmä tehty kymppitonneissa mitattava määrä.
En toki usko itse menettämiäni rahoja koskaan takaisin saavani. Mutta luottamus postin kautta ostamiseen on kyllä pudonnut lukemaan nolla, siis siihen saakka, että en enää postitse uskalla ollenkaan ostaa. Harmi, että tuonkaltainen huijaushomma syö rehellisten myyjien mahdollisuuden myydä tuotteita postitse, kun niitä ei enää moni uskalla ostaa.
Eipä siinä, on minua koijattu omalla p-paikalla väärennetyn mobiilipankkisovelluksen kautta. Siitä on jo pari vuotta, en silloin ollut edes tietoinen sellaisten olemassaolosta (nyttemminhän niistä on uutisoitu).
Väärennettyyn rahaan en ole vielä törmännyt, mutta vaikea on rahan aitouteenkaan luottaa, kun tukun viisikymppisiä saa netistä tilattua ja laatu on ilmeisen hyvätasoinen. Se vain on kumma, että pyytävät melko kovaa hintaa väärästä rahasta ne väärien rahatukkujen myyntisivustot. Mihin he ostajilta sitä rahaa niin paljon tarvitsevat, kun kerran voivat painaa sitä omalla koneella haluamansa määrän?