Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
165
Pitää antaa omakin viisi senttinen tämän päivän tapahtuneeseen. Tulin myös itse huijatuksi @Jerzie osalta nyt viimeisen lahjakortin kanssa tällä viikolla. Tarjosi siis 150€ lahjakorttia 100€ hintaan. Olin tehnyt monia aikaisempia kauppoja hänen kanssaan joten ei tullut mieleen, että tämä olisi se, että tulisin huijatuksi. Etenkin kun kauppoja on sen verran tehty saman henkilön kanssa, että lahjakorteista saatu arvo kattaa tämän päivän menetetyt eurot. Olisi tosin tästäkin onnistuneet kaupat syntynyt, jos olisin heti kortin saatuani liittänyt sen johonki tilaukseen. Aikaisempien lahjakorttien kanssa näin olen tehnyt, joten varmistunut siltä, että lahjakortit ovat käytetty ja kiinnitetty minun tilauksiini.

Nyt on kuitenkin rikosilmoitus tehty, tiedossa vain nimi ja puhelinnumero, joten jos muilla on enemmän tietoa niin voi laittaa YV:llä jos on sallittua. Tosin, en tiedä pystyykö rikosilmoitusta enään päivittämään jälkikäteen, mutta ainakin on tiedossa jos se on mahdollista.

Ihan yleisenä keskusteluna, luulenko vain vai onko täällä huijaukset viime aikoina yleistyneet? Viikottain saanut lukea tästä keskustelusta siitä kuinka joku on tullut huijatuksi tavalla tai toisella. Olen samalla ajatellut itsekseni, kun lukenut tätä keskustelua, että ei uskalla etäkauppoja enään tulevaisuudessa tehdäkkään paitsi jos itse on myymässä. Ainoastaan jos ostaa niin jatkossa F2F, nyt ainakin tämän oman kokemukseni jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Ihan yleisenä keskusteluna, luulenko vain vai onko täällä huijaukset viime aikoina yleistyneet? Viikottain saanut lukea tästä keskustelusta siitä kuinka joku on tullut huijatuksi tavalla tai toisella. Olen samalla ajatellut itsekseni, kun lukenut tätä keskustelua, että ei uskalla etäkauppoja enään tulevaisuudessa tehdäkkään paitsi jos itse on myymässä. Ainoastaan jos ostaa niin jatkossa F2F, nyt ainakin tämän oman kokemukseni jälkeen.
Ehkä vähän näin on sattunut käymään. Olen miettinyt itse jonkinlaista escrow-palvelun tarjoamista, toki se vaatisi, että minuunkin voisi luottaa. Ja siltikin tällaisissa digitaalisissa tuotteissa, kuten lahjakorteissa ja muissa koodeissa, aina on riski että ostoksen hetkellä kaikkii näyttää hyvältä, mutta jälkeenpäin lakkaa toimimasta tms.

No, lahjakortteihin en taida enää mennä mukaan itse. Sinänsä ei tässä tapauksessa vaikuttanut minkään olevan pielessä, kun myyjällä oli muutakin kuin lahjakortteja myynnissä, mutta kaikesta oppii. Oon nyt kuitenkin jo melkein 400€ saanut turpaani foorumilla kauppoja tehneenä, josta 300€ tapahtunut tässä viimeisen vuoden aikana. Paremmin on mulla mennyt Torissa.

Sinänsä tosiaan palautejärjestelmä on osoittautunut petolliseksi, kun hyvää mainetta keränneet huijarit vetääkin useampaa foorumilaista nenästä kaikessa hiljaisuudessa ja uhreja tuntuu ilmaantuvan aina lisää muutaman tunnin väleinkin. En tykkää Tori.fi:stä, mutta siellä ei palautteita ole lainkaan, jonka vuoksi ehkä varovaisemmin myös olen toiminut.

Opetus lienee tässä, että mihinkään ei voi luottaa. On mullakin ollut lahjakortteja kaupattavana, kun niitä välillä saanut lahjaksi tms., eikä vain tarvetta. Ikävää sinänsä, kuin vaikka Huuto.netissä tai eBayssa, että palautekenttään ei oikein mahdu paljon tekstiä, puhumattakaan ettei palautetta oikein voi liittää mihinkään myyntiketjuun helposti myöskään.

Tarkoitan, että palautetta antaessa pitäisi vaikka valita, mitä myyjän myynti-ilmoitusta palaute koskee, jotta näkisi päivän selvästi myyjän myyntihistorian, eikä tarvitsisi luottaa foorumilaisten huolellisuuteen palautetta antaessa kertomaan, mistä oli kyse. Jos siellä näkisi vaikka rivin lahjakortteja menneen peräkanaa, voisi herkemmin epäillä, että jostain kyse.

En tällaista ominaisuutta siis halua välttämättä, enkä tiedä onko se teknisesti foorumiin edes mahdollista toteuttaa, mutta ääripäistä on kokemusta (mm. Tori ja eBay) ja niissä mulla on mennyt hyvin (0% huonoja kokemuksia). Torissa niin, koska palautteita ei ole ja eBayssä niin, koska dataa myyjästä on erittäin kattavasti.

Huuto.netin käytön olen lopettanut, koska hupihuutajia ja kostonegaajia ja muuta perseilyä siellä on paljon kokemuksessani, eikä sivuston ylläpitäjiä tunnu kiinnostavan puuttua mihinkään. Foorumi on ollut kiva siitä, että täällä on aidosti ollut hyviä löytöjä vuosien varrella, mutta tappiot alkavat jo syömään positiivisia puolia, että enemmin löydän vaikka eBaysta haluamani.

Samalla myös vähän tympii, ettei PayPalin kaltaista paikallista vaihtoehtoa ole. Esim. MobilePay ei auta huijatuksi tulemisessa mitenkään, tee vain se rikosilmoitus. No, näitä on tehty ja en ole vielä penniäkään saanut takaisin, koska ei ulosotossakaan rahaa voida taikoa mistään, jos ei ole ulosotettavaa huijarilla.

Noutokauppoja vaan sitten... On kyllä harmi, että tähän tämä kääntyy, koska itsekin olen monesti halunnut ostaa toisilta foorumilaisilta kaikenmoista, mutta esim. postittelu ei tällaisista periaatesyistä onnistu. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Harmittaa vain, että myyjät joutuvat omaksi turvakseen olemaan vähän tiukempia, mutta parempaa vaihtoehtoa ei ole.

No, ehkä jo menee jaaritteluksi tässä vaiheessa, mutta tällaisia ajatuksia kävi nyt mielessä. Onmeksi nyt ei sen isompia summia menetetty. Harmi, että nämä ovat tosiaan yleistyneet.
 
Liittynyt
08.02.2022
Viestejä
466
Pitää antaa omakin viisi senttinen tämän päivän tapahtuneeseen. Tulin myös itse huijatuksi @Jerzie osalta nyt viimeisen lahjakortin kanssa tällä viikolla. Tarjosi siis 150€ lahjakorttia 100€ hintaan. Olin tehnyt monia aikaisempia kauppoja hänen kanssaan joten ei tullut mieleen, että tämä olisi se, että tulisin huijatuksi. Etenkin kun kauppoja on sen verran tehty saman henkilön kanssa, että lahjakorteista saatu arvo kattaa tämän päivän menetetyt eurot. Olisi tosin tästäkin onnistuneet kaupat syntynyt, jos olisin heti kortin saatuani liittänyt sen johonki tilaukseen. Aikaisempien lahjakorttien kanssa näin olen tehnyt, joten varmistunut siltä, että lahjakortit ovat käytetty ja kiinnitetty minun tilauksiini.

Nyt on kuitenkin rikosilmoitus tehty, tiedossa vain nimi ja puhelinnumero, joten jos muilla on enemmän tietoa niin voi laittaa YV:llä jos on sallittua. Tosin, en tiedä pystyykö rikosilmoitusta enään päivittämään jälkikäteen, mutta ainakin on tiedossa jos se on mahdollista.

Ihan yleisenä keskusteluna, luulenko vain vai onko täällä huijaukset viime aikoina yleistyneet? Viikottain saanut lukea tästä keskustelusta siitä kuinka joku on tullut huijatuksi tavalla tai toisella. Olen samalla ajatellut itsekseni, kun lukenut tätä keskustelua, että ei uskalla etäkauppoja enään tulevaisuudessa tehdäkkään paitsi jos itse on myymässä. Ainoastaan jos ostaa niin jatkossa F2F, nyt ainakin tämän oman kokemukseni jälkeen.
Taitaa vielä suurin osa tän palstan huijauksista tapahtua kun ihmiset luottavat postikauppoihin käyttäjien kanssa, joilla on 0 kauppiaspalautetta ja 2 viikkoa vanha tunnus...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
517
Jos olet ostanut lahjakortin selkeästi alle nimellisarvon, olet ollut ahne. Kusettajat hyödyntävät ahneutta. En sano toistaiseksi enempää.
 

Ihime

Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 339
Jos olet ostanut lahjakortin selkeästi alle nimellisarvon, olet ollut ahne. Kusettajat hyödyntävät ahneutta. En sano toistaiseksi enempää.
Olipa typerä kommentti. Nuinhan voisi sanoa kaikesta tavarasta jota myydään halvalla.
"Ostit halvalla, olet ahne sekä tyhmä ja ansaitset tulla kusetetuksi":facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
78
Tosiaan kaupat tehtiin @Jerzie kanssa 5.10 kun hän otti yksityisviestillä yhteyttä ja tarjosi 150 euron lahjakorttia Verkkokauppa.comiin. Kaupat sujuivat normaalisti ja sain lahjakortin sähköpostiin. Testasin sen toimivuuden ja jätin positiivisen kauppiaspalautteen. Tarkoituksena oli tällä viikolla hyödyntää tuo lahjakortti ja tilata tarvitsemani retkeilytarvikkeet, mutta kortti ei enää toiminut eilen.

Tässä vaiheessa itselleni heräsi epäilys tähän toimintaan liittyen ja otin yhteyttä myyjään. Sain eilen vielä yksityisviestillä vastauksen, jossa hän lupasi selvittää asian kun hän pääsee töistä. Mitään ei ole kuulunut tähän mennessä. Selvitin tänään asiaa Verkkiksen aspan kanssa ja sain sieltä tiedon, että kyseinen lahjakortti on käytetty jo toiseen tavaraan ja sain myös tilausnumeron siihen. Kurkkasin myyjän kauppiaspalautteet, jonka jälkeen otin yhteyttä @banaani ja @Juuna sekä tiedustelin asiaa, että onkohan heille myyty samaa lahjakorttia. Selvisi ainakin nyt, että toiselle käyttäjistä on myyty sama lahjakortti kuin minulle.

Annan myyjälle tämän päivän aikaa selvittää asian ja rustaan itsekkin rikosilmoituksen mikäli asia ei selviä. Negatiivinen fiilis tästä kaupasta joka tapauksessa jäi, joten myös minun antamana positiivisen kauppiaspalautteen voi ylläpisto poistaa. Jätän tilalle negatiivisen kauppiaspalautteen.
Ikävä kuulla että ihmisiä on huijattu näin törkeästi. Itse myös ostin saman lahjakortin @jerzieltä ja olin sitten se "onnekas" joka kerkesi lahjakortin käyttämään. Toivottavasti jokainen huijatuksi tullut tekee nyt rikosilmoituksen ja ihmiset saisivat rahansa takaisin. En sitten tiedä pystynkö itse tehdä poliisille ilmoitusta asiasta kun sain mistä maksoin :hmm:
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Ikävä kuulla että ihmisiä on huijattu näin törkeästi. Itse myös ostin saman lahjakortin @jerzieltä ja olin sitten se "onnekas" joka kerkesi lahjakortin käyttämään. Toivottavasti jokainen huijatuksi tullut tekee nyt rikosilmoituksen ja ihmiset saisivat rahansa takaisin. En sitten tiedä pystynkö itse tehdä poliisille ilmoitusta asiasta kun sain mistä maksoin :hmm:
Eiköhän tuo ole esitutkinnan ja syytteen kannalta hyvinkin olennaista, että keille kaikille on myyty sama tuote ja millä aikavälillä, ja kuka ostajista sitten ainoana sai lahjakortin käytettyä ja milloin. Nyt oli vaan nopeudesta ja säkästä kiinni, että sinä et kärsinyt vahinkoa petoksen yrityksestä joka tuo teko on sinuun kohdistettuna saattanut mahdollisesti olla.

"Yritys on rangaistava.", t: RL 36 luku 1 § 3 mom.

edit: korjattu sanamuotoa
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 015
Eiköhän tuo ole esitutkinnan ja syytteen kannalta hyvinkin olennaista, että keille kaikille on myyty sama tuote ja millä aikavälillä, ja kuka ostajista sitten ainoana sai lahjakortin käytettyä ja milloin. Nyt oli vaan nopeudesta ja säkästä kiinni, että sinä et kärsinyt vahinkoa petoksen yrityksestä joka tuo teko saattaa mahdollisesti sinun kohdallasi olla.

"Yritys on rangaistava.", t: RL 36 luku 1 § 3 mom.
Eipä Juuna olisi keississä ku maksimissaan todistajana. Eipä ole sillekkää tarvetta. Saattaapa poliisi kuitenki omaehtoisesti soitella varmistaakseen, että onko Juunalla sama tilanne kuin näillä monilla muilla. Sille ku on vahvat epäilyt huijarin tiliotetta tutkiessaan. Normaalistihan poliisi ei näin tee asianomistajarikoksissa, mut aina välillä tietyissä tapauksissa.

esim. tässä tapauksessa huijarin tiliotteella näkynee useita peräkkäisiä samankaltaisia siirtoja, joista useista on tehty rikosilmoitus. Jos löytyy enemmänkin ko. siirtoja, niin poliisi ei jääne odottamaan niistä rikosilmoituksia vaa aloittaa tutkinnan itse (ottamalla yhteyttä mahd. uhreihin, jotka kaiketi sit puhelimessa voivat sen ilmoituksen kirjata tms).
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 684
Olipa typerä kommentti. Nuinhan voisi sanoa kaikesta tavarasta jota myydään halvalla.
"Ostit halvalla, olet ahne sekä tyhmä ja ansaitset tulla kusetetuksi":facepalm:
Ei suinkaan. Lahjakortti ei oikeastaan kulu ollenkaan ennenkuin sen käyttää, joten ei ole suuremmin järkevää syytä myydä niitä alennuksella. Satunnaisen tarpeettoman lahjakortin ymmärtää, mutta jos niitä on halvalla saatavilla koko ajan samoilla henkilöillä, niin voi olla varma, että puhtailla jauhoilla ei pelata, koska kukaan ei tee tarkoituksella tappiota koko ajan.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 063
Onko tässä @Jerzie osunut nyt paska tuulettimeen vai onko alusta lähtien epärehellistä toimintaa? Voiko olla että lahjakortit myös vanhentuneet?
Pitäisikö näihin suuriin volyymeihin lahjakorttien kaupusteluissa puuttua ja palveleeko se edes foorumin myyntiosion alkuperäistä tarkoitusta?
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 015
Onko tässä @Jerzie osunut nyt paska tuulettimeen vai onko alusta lähtien epärehellistä toimintaa? Voiko olla että lahjakortit myös vanhentuneet?
Pitäisikö näihin suuriin volyymeihin lahjakorttien kaupusteluissa puuttua ja palveleeko se edes foorumin myyntiosion alkuperäistä tarkoitusta?
Kyllähän se hieman ammattimaiselta myynniltä vaikuttaa, jos myydään joka kuukausi tuhansien eurojen arvosta lahjakortteja. Alkuperä rupee mietityttään kans.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
725
Nyt oli vaan nopeudesta ja säkästä kiinni, että sinä et kärsinyt vahinkoa petoksen yrityksestä joka tuo teko saattaa mahdollisesti sinun kohdallasi olla.
No ei todellakaan ole @Juuna syyllistynyt mihinkään petoksen yritykseen, nyt valot päälle.

Ihan sama tilanne, jos sinä olisit ostanut täältä foorumilta näytönohjaimen. Myyjä lähettää sen sinulle maksun jälkeen, mutta samalla rahastaa samasta näytönohjaimesta myös viideltä muulta käyttäjältä. Et kai ihan vakavissasi väitä, että tässä tilanteessa sinä olisit syyllistynyt petoksen yritykseen?

Eiköhän tässä tapauksessa petokseen ole syyllistynyt ainoastaan henkilö, joka on myynyt samaa lahjakorttia usealle käyttäjälle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
363
Aikoinaan kun otin poliisin yhteyttä ensimmäisen nettihuijauksen myötä, niin ohjeistivat odottamaan vähintään sen 2 viikkoa, ennenkuin tekee rikosilmoituksen. Jos sattumalta tässä ajassa jollain tavalla selviäisi, niin kyllähän se vähentää virkavallan kuormaa.

Itsekkin ostin Jerzieltä Bilteman lahjakortin (itseasiassa 2kpl, ekassa ei mitään ongelmia elokuussa, toinen ostettu nyt syyskuun lopulla) ja kun seurasin saldoa, niin huomasin että jossain muuallakin sitä käytettiin. Laitoin Jerzielle tästä kyselyä 4.10 ja vastasi, että tarkistaa illalla kun pääsee töistä - mutta yllätys kuitenkin, että eipä palannut ikinä asiaan. Jokatapauksessa käytin lisää tuota korttia, kun oli hankintoja ja arvelin että asiaa varmasti selviää. Mutta siinä matkan varrella huomasin jälleen että saldoa oli taas mennyt, joten siinä vaiheessa alkoi kellot soimaan että kaverilla on nyt vähän epärehelliset suunnitelmat.

Erikoinen tapaus tämä kyllä on, eli ottamatta kantaa näiden korttien alkuperään, kaveri on kuitenkin ainakin kesäkuusta asti näitä kaupannut ja pelkkää positiivista palautetta. Sitten yht´äkkiä kaikki kääntyy päälaelleen ja samoja kortteja on myyty useammalle. Jännä olisi saada selitys asialle.

Täällä aiemmissa viesteissä on kyllä hyvin laitettu mielipiteitä siitä, että kannattee sitä negatiivista palautetta tänne herkästi yms, mutta ei se tilanne aina ole niin selkeä siinä tapahtuman aikana. Kyllä minäkin asiaa mietin, mutta annoin silti kaverille mahdolisuuden selvittää, ennenkuin lähen antamaan sitä palautetta. Nythän tilanne on selkeä, etta kaveri on ansainnu sen negatiivisen palautteen.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Eipä Juuna olisi keississä ku maksimissaan todistajana.
Kyllä mä väittäisin, että saattaa olla syytä epäillä Jerzien syyllistyneen myös Juunan osalta petoksen yritykseen, ja ylipäänsä niiden osalta jotka ovat onnistuneet kokonaan tai ainakin myyntihintaan asti käyttämään jonkin Jerzien usealle myymän lahjakortin ja joiden osalta siten jäi yritykseksi. Se on sitten eri asia miten polliisi esitutkinnan ja epäillyt rikosnimikkeet muotoilee. Tekotapa huomioiden, yksi petoksen yritys ja N petosta on ihan validi nimikelista per yksi useammalle myyty lahjakortti.
 

Ihime

Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 339
Ei suinkaan. Lahjakortti ei oikeastaan kulu ollenkaan ennenkuin sen käyttää, joten ei ole suuremmin järkevää syytä myydä niitä alennuksella. Satunnaisen tarpeettoman lahjakortin ymmärtää, mutta jos niitä on halvalla saatavilla koko ajan samoilla henkilöillä, niin voi olla varma, että puhtailla jauhoilla ei pelata, koska kukaan ei tee tarkoituksella tappiota koko ajan.
Sitä en väitä ettei tuo ole "hämärää" ja kyllä kaikkien jotka nuita ostaa pitäisi tajua mikä homma. Mutta samaan tapaan jos ostaa käyttämätöntä osaa selkeästi alle markkina hinnan, tai vaikka ihan puhtaasti käytettyä kamaa todella halvasti niin menee samaan kategoriaan, mutta ei se minusta ahnetta tsi tyhmää tee. Tokihan siinä voi moraalista alkaa keskustella jos käyttää toisen ihmisen rahapulaa hyväkseen, mutta näissö mielestäni kumpikin tietää mitä tekemässä.
Tuolla kaverilla kuitenkin oli ihan rutkasti jo palautteita niin aika harva olisi alkanut epäilemään että täällä alkaa nuilla yhtäkkiä huijaamaan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
578
Kun tässä ketjussa on noista uudenlaisista lahjakorttihuijauksista sanailtu, niin kerronpa varoitukseksi oman kokemukseni huijauksesta epäiltynä olemisesta tapauksessa, jollaiseen tutkimusta suorittaneet rikospoliisit eivät ennen olleet törmänneet tai kuulleetkaan.

Eräänä päivänä rikoskonstaapeli soitti ja pyysi käymään poliisitalolla, koska minua epäiltiin lievästä petoksesta. No rehellisenä miehenä olin vähän hämmästynyt, kun marssin poliisien pakeille. Siellä tietoni aluksi kirjattiin poliisin järjestelmään, ja minulle luettiin oikeuteni vähän kuten poliisileffoissa, valehtelemiseenkin annettiin lupa:)

Olin kuulemma viime tammikuussa myynyt PlayStationin Tori-sivustolla 170 eurolla, eikä ostaja ollut saanut laitetta ja siksi teki asiasta rikosilmoituksen. Etsin pankkitiedoistani tapahtuman, eli olin sen 170 euroa saanut tililleni. En kuitenkaan muistanut, mitä olin myynyt, mutta onneksi Torin sivustolta löytyi viestiketju kyseisestä kaupanteosta.

Enhän mitään PlayStationia ollut myynyt, enkä sellaista ole koskaan omistanutkaan. Tosi asiassa olin myynyt AirPods Pro -nappikuulokkeet, koska ne eivät millään pysyneet korvissani. Näytin poliiseille viestiketjun, ja sitä tutkimalla selvisi omanlaisensa huijausketju!

Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli. Sitä en tiedä, miten Txxx:n huijaukset tästä eteenpäin jatkuivat, kun hänellä oli käytännössä puoli vuotta aikaa toimia ennen kuin poliisi alkoi rikosilmoitusta tutkia. Nyt hänellä oli kuitenkin konkreettisesti yksi lisäpelinappula ilmaiseksi saatuna jatkohuijauksilleen.

Epäilyt minua kohtaan pyyhittiin pois, ja poliisit jäivät miettimään, mikä statukseni tässä huijauksessa on. Kuitenkin olin jonkunlainen indentiteettivarkauden uhri. Lupasin poliiseille väsätä Tori-keskusteluista PDF-tiedoston, josta tapahtumat osaltani selviävät. Omalta kannaltanihan AirPods-kauppa oli ihan ok, myin kuulokkeet ja sain niistä rahatkin. Mutta olihan mielenkiintoista olla syytettynä petoksesta - ja aika tylysti minua aluksi epäiltynä kohdeltiinkin ennen kuin ITSE pystyin osoittamaan syyttömyyteni:)

Sen verran tuo kokemani aiheeton tyly kohtelu sapetti, että vaadin poliisia soittamaan alkuperäiselle huijatulle ja kertomaan minun olevan täysin syytön tähän huijaamiseen, koska tällaiset jutut lähtevät helposti leviämään sosiaalissa mediassa. Poliisi ilmoitti minulle soittaneensa tällä rikosilmoituksen tekijälle. Siitä myös poliisia moitin, että olisivat voineet taustaselvityksiä vähän huolellisemmin Txxx:n suuntaan hoitaa ennen kuin alkoivat pelkän rikosilmoituksen perusteella minua syyttää petoksesta.

Nimimerkki Txxx on alkuperäisestä muutettu.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
259
Itsekin olen samassa joukossa @Jerzie myynyt lahjakortin, mutta se ei toimi. Kävin äsken tekemässä rikosilmoituksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 786
Kun tässä ketjussa on noista uudenlaisista lahjakorttihuijauksista sanailtu, niin kerronpa varoitukseksi oman kokemukseni huijauksesta epäiltynä olemisesta tapauksessa, jollaiseen tutkimusta suorittaneet rikospoliisit eivät ennen olleet törmänneet tai kuulleetkaan.

Eräänä päivänä rikoskonstaapeli soitti ja pyysi käymään poliisitalolla, koska minua epäiltiin lievästä petoksesta. No rehellisenä miehenä olin vähän hämmästynyt, kun marssin poliisien pakeille. Siellä tietoni aluksi kirjattiin poliisin järjestelmään, ja minulle luettiin oikeuteni vähän kuten poliisileffoissa, valehtelemiseenkin annettiin lupa:)

Olin kuulemma viime tammikuussa myynyt PlayStationin Tori-sivustolla 170 eurolla, eikä ostaja ollut saanut laitetta ja siksi teki asiasta rikosilmoituksen. Etsin pankkitiedoistani tapahtuman, eli olin sen 170 euroa saanut tililleni. En kuitenkaan muistanut, mitä olin myynyt, mutta onneksi Torin sivustolta löytyi viestiketju kyseisestä kaupanteosta.

Enhän mitään PlayStationia ollut myynyt, enkä sellaista ole koskaan omistanutkaan. Tosi asiassa olin myynyt AirPods Pro -nappikuulokkeet, koska ne eivät millään pysyneet korvissani. Näytin poliiseille viestiketjun, ja sitä tutkimalla selvisi omanlaisensa huijausketju!

Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli. Sitä en tiedä, miten Txxx:n huijaukset tästä eteenpäin jatkuivat, kun hänellä oli käytännössä puoli vuotta aikaa toimia ennen kuin poliisi alkoi rikosilmoitusta tutkia. Nyt hänellä oli kuitenkin konkreettisesti yksi lisäpelinappula ilmaiseksi saatuna jatkohuijauksilleen.

Epäilyt minua kohtaan pyyhittiin pois, ja poliisit jäivät miettimään, mikä statukseni tässä huijauksessa on. Kuitenkin olin jonkunlainen indentiteettivarkauden uhri. Lupasin poliiseille väsätä Tori-keskusteluista PDF-tiedoston, josta tapahtumat osaltani selviävät. Omalta kannaltanihan AirPods-kauppa oli ihan ok, myin kuulokkeet ja sain niistä rahatkin. Mutta olihan mielenkiintoista olla syytettynä petoksesta - ja aika tylysti minua aluksi epäiltynä kohdeltiinkin ennen kuin ITSE pystyin osoittamaan syyttömyyteni:)

Sen verran tuo kokemani aiheeton tyly kohtelu sapetti, että vaadin poliisia soittamaan alkuperäiselle huijatulle ja kertomaan minun olevan täysin syytön tähän huijaamiseen, koska tällaiset jutut lähtevät helposti leviämään sosiaalissa mediassa. Poliisi ilmoitti minulle soittaneensa tällä rikosilmoituksen tekijälle. Siitä myös poliisia moitin, että olisivat voineet taustaselvityksiä vähän huolellisemmin Txxx:n suuntaan hoitaa ennen kuin alkoivat pelkän rikosilmoituksen perusteella minua syyttää petoksesta.

Nimimerkki Txxx on alkuperäisestä muutettu.
Tätä huijaustyyppiä vastaan on toimiva keino myyjänä pyytää aina maksun viestikenttään tieto myytävästä tuotteesta. Ja ostajana taas laittaa se, vaikka sellaista ei oltaisi pyydetykään.

Siinä pitäisi hälytyskellojen alkaa soida, kun saa tililleen maksun tuotteesta mitä ei ole myymässä, tai jos huijari pyytää laittamaan viestikenttään eri tuotteen kuin mistä kauppaa ollaan tekemässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 403
Olipa typerä kommentti. Nuinhan voisi sanoa kaikesta tavarasta jota myydään halvalla.
"Ostit halvalla, olet ahne sekä tyhmä ja ansaitset tulla kusetetuksi":facepalm:
Vaikka Paolon kommentti olikin mikä oli, on siinä myös hitunen totuutta joukossa. Itsekin jälkeenpäin muutaman huijauksen uhriksi tulon jälkeen kironnut, että ehkä olisi pitänyt tajuta olevan liian hyvä diili ollakseen totta. Vaikka usein noissa on myös se, että pelästyy sen diilin menevän ohitse sillä, että joku toinen kerkeisi ostaa halvalla ja itsekin kiirehtii. Joskin itse myös mietin sitä, että kun niitä oikeasti hyviä diilejä on myös onnistuneesti saatu tehtyä enemmän kun epäonnistuneita niin voitolla on varmasti kokonais määrää katsoessa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
578
Tätä huijaustyyppiä vastaan on toimiva keino myyjänä pyytää aina maksun viestikenttään tieto myytävästä tuotteesta. Ja ostajana taas laittaa se, vaikka sellaista ei oltaisi pyydetykään.

Siinä pitäisi hälytyskellojen alkaa soida, kun saa tililleen maksun tuotteesta mitä ei ole myymässä, tai jos huijari pyytää laittamaan viestikenttään eri tuotteen kuin mistä kauppaa ollaan tekemässä.
Torin viestikentässä oli kuvia myymästäni tuotteesta, eikä se mitenkään toiminut tai huijausta estänyt. Huijattu ostaja taas oli maksun viestikenttään merkinnyt "Tori-kaupat". Ei minulla ollut mitään perustetta epäillä huijausta tässä kauppatapahtumassa. Txxx:n oikeat yhteystiedot olivat tiedossani, muutenhan postitus ei olisi edes onnistunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 786
Torin viestikentässä oli kuvia myymästäni tuotteesta, eikä se mitenkään toiminut tai huijausta estänyt. Huijattu ostaja taas oli maksun viestikenttään merkinnyt "Tori-kaupat". Ei minulla ollut mitään perustetta epäillä huijausta tässä kauppatapahtumassa. Txxx:n oikeat yhteystiedot olivat tiedossani, muutenhan postitus ei olisi edes onnistunut.
Torin viestikenttä on eri asia kuin maksun viestikenttä. Väitätkö, että jos olisit saanut tilisiirron viestillä "Tori.fi Playstation-kaupat", olisit silti iloisesti ollut lähettämässä ne AirPodsit eteenpäin, ilman mitään hälytyskellojen soimista?
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
578
Torin viestikenttä on eri asia kuin maksun viestikenttä. Väitätkö, että jos olisit saanut tilisiirron viestillä "Tori.fi Playstation-kaupat", olisit silti iloisesti ollut lähettämässä ne AirPodsit eteenpäin, ilman mitään hälytyskellojen soimista?
Kauppoja olen Torilla ja muuallakin vuosia tehnyt, ja ostaja on maksun viestikenttään merkannut mitä on halunnut. En nyt tästä mitään katumusharjoituksia ala tehdä. Jossitella voit ihan vapaasti niin halutessasi tehdä. Kuten sanoin, niin omalta näkökannaltani kaupat sujuivat ihan hyvin, eikä minulla ollut mitään syytä epäillä kauppojen taustalla pyörivää huijausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 786
Kauppoja olen Torilla ja muuallakin vuosia tehnyt, ja ostaja on maksun viestikenttään merkannut mitä on halunnut. En nyt tästä mitään katumusharjoituksia ala tehdä. Jossitella voit ihan vapaasti niin halutessasi tehdä. Kuten sanoin, niin omalta näkökannaltani kaupat sujuivat ihan hyvin, eikä minulla ollut mitään syytä epäillä kauppojen taustalla pyörivää huijausta.
Ei tässä ollut tarkoitus mitään katumusharjoituksia alkaa teettämään, tai alkaa jossitella jostain menneestä tapauksesta. Tarkoitus oli kertoa tapa, millä joka ikinen meistä voi itse edesauttaa sitä, että tuo kyseinen huijaustyyppi ei jatkossa menesty.

Tuo kyseinen huijaushan perustuu täysin siihen, että maksu siirtyy ilman että maksussa on itsessään tietoa siitä mihin kauppaan se liittyy. Ja se on siten estettävissä sillä, että maksuihin laitetaan esim. "Tori.fi: PlayStation" tms. tunnistetietoa mukaan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
578
Ei tässä ollut tarkoitus mitään katumusharjoituksia alkaa teettämään, tai alkaa jossitella jostain menneestä tapauksesta. Tarkoitus oli kertoa tapa, millä joka ikinen meistä voi itse edesauttaa sitä, että tuo kyseinen huijaustyyppi ei jatkossa menesty.

Tuo kyseinen huijaushan perustuu täysin siihen, että maksu siirtyy ilman että maksussa on itsessään tietoa siitä mihin kauppaan se liittyy. Ja se on siten estettävissä sillä, että maksuihin laitetaan esim. "Tori.fi: PlayStation" tms. tunnistetietoa mukaan.
Joo, joo...
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Mulla on tapana merkata mm. MobilePay-maksuissa viestikenttään esim.

"ASUS RTX 4070 Ti (TechBBS / kayttajatunnus)"

Toki, mulle kun maksetaan myymiäni tuotteita monesti maksuissa ei ole mitään olennaista tai jopa ihan vain "kiitos kaupoista!"

Pitänee näissäkin olla aktiivinen ja vaatia oikeat kuvaukset...
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 953
Pitänee näissäkin olla aktiivinen ja vaatia oikeat kuvaukset...
Oikeasti, ainakin itselleni ensimmäinen reaktio ja oletus jos esim. sinulta ostaisin täältä (hatusta vetäen) 100€ emolevyn ja laittaisin tilisiirtona 100€ viestillä vaikka "100€, IO-Tech, kiitos kaupoista" => sitten tulisi rahat bumerangina takaisin, emoa ei kuuluisi ja kyseltyäni tulisi viestiä "laitatko rahat uudelleen viestillä mistä käy ilmi nimimerkkisi, ostettu tuote, url foorumin oikeaan kauppaketjuun ja mielellään sosiaaliturvatunnuksesi" pistäisin tänne aika ilkeää viestiä sekä negatiivisen kauppa palautteen.

Eli ei tuollaista yleensä ikinä edes mieti ("tuleekohan vuoden 2018 kaupoista ehkä poliisi myöhemmin kyselemään että harjoitanko seksin ostamista netistä kun joku maksanut saman summan seksistä ja minut on yhdistetty kauppaan"), lähinnä perus "saako tuotteen, onkohan kyseessä kusetus vai ei" lisäksi yleensä miettii (sekä pettyy) sitä että tuleeko mitään kauppiaspalautetta.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 328
Oikeasti, ainakin itselleni ensimmäinen reaktio ja oletus jos esim. sinulta ostaisin täältä (hatusta vetäen) 100€ emolevyn ja laittaisin tilisiirtona 100€ viestillä vaikka "100€, IO-Tech, kiitos kaupoista" => sitten tulisi rahat bumerangina takaisin, emoa ei kuuluisi ja kyseltyäni tulisi viestiä "laitatko rahat uudelleen viestillä mistä käy ilmi nimimerkkisi, ostettu tuote, url foorumin oikeaan kauppaketjuun ja mielellään sosiaaliturvatunnuksesi" pistäisin tänne aika ilkeää viestiä sekä negatiivisen kauppa palautteen.

Eli ei tuollaista yleensä ikinä edes mieti ("tuleekohan vuoden 2018 kaupoista ehkä poliisi myöhemmin kyselemään että harjoitanko seksin ostamista netistä kun joku maksanut saman summan seksistä ja minut on yhdistetty kauppaan"), lähinnä perus "saako tuotteen, onkohan kyseessä kusetus vai ei" lisäksi yleensä miettii (sekä pettyy) sitä että tuleeko mitään kauppiaspalautetta.
Eipä noissa saamapuolella mitään erityistä olekaan.

Vaan kun itse MAKSAN jotain, laitan kyllä mahdollisimman tarkan kuvauksen mistä maksan. Saavat mahd. kusettajat sitte poliisille vängätä niin paljon kuin lystäävät kun heidän tiliotteessaan lukee mistä maksettu.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Jos myyn @Taneli- sinulle emolevyn satasella ja pistät maksun tililleni viestillä "AirPods Pro, TechBBS / Taneli-", niin rahat menee bumerangina kyllä takaisin. Ei sinne kannata mitään tarinoidakaan.

Maksutietoja laittaessani voisin pyytääkin, että "kirjoita maksun viestikenttään kohteen nimi ja sun käyttäjätunnus". Jos joku pitää tuollaista harmitonta pyyntöä outona, jolla on legitiimi syykin taustalla, niin kaupat voi aina perua.

Kenenkään ei tarvitse suostua mihinkään hämärään tai epäilyttävään. Vaikka ostaja olisi tarjonnut HP:n, ei ylläpitokaan voi pakottaa myymään, jos ostaja käyttäytyy oudosti.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 015
Jos myyn @Taneli- sinulle emolevyn satasella ja pistät maksun tililleni viestillä "AirPods Pro, TechBBS / Taneli-", niin rahat menee bumerangina kyllä takaisin. Ei sinne kannata mitään tarinoidakaan.
En tiiä muista pankeista, mut ainaki OP:lla jostain syystä lähettäjän tilinumero on supersalaista tietoa, jota ei voi kertoa vastaanottajalle. Jos noin kävis, niin ei auttais ku odotella sitä poliisin soittoa, että sais lähettäjän tilitiedot. Hyvällä munkilla nimellä voisi toki yksittäisen puhelinnumeron löytää ja sitä kautta..

e: en tosin oo koskaan asiakaspalvelusta kysynyt lähettäjän tilinumeroa. Käyttöliittymissä ei vaa näy. Kai noille jotai nvoi tehdä esim. tapauksessa, jossa tilille tulee tuntematonta rahaa :D
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Txxx-nimimerkkinen kaveri oli itse Torilla myynyt PlayStationia ja sopinut kaupat rikosilmoituksen tehneen naisen kanssa. Txxx oli tälle naiselle antanut maksutiedoiksi minun pankkitilini, jonne maksu PlayStationista ohjautui. Minulle kaveri taas ilmoitti, että maksu kuulokkeista tulee sukulaisen tililtä. Kuvion seurauksena Txxx siis sai itselleen ilmaiseksi minulta naisen maksamat kuulokkeet, eikä hänen tarvinnut luopua PlayStationistaan, jos hänellä sellaista ylipäätään edes oli.
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 786
En tiiä muista pankeista, mut ainaki OP:lla jostain syystä lähettäjän tilinumero on supersalaista tietoa, jota ei voi kertoa vastaanottajalle. Jos noin kävis, niin ei auttais ku odotella sitä poliisin soittoa, että sais lähettäjän tilitiedot. Hyvällä munkilla nimellä voisi toki yksittäisen puhelinnumeron löytää ja sitä kautta..

e: en tosin oo koskaan asiakaspalvelusta kysynyt lähettäjän tilinumeroa. Käyttöliittymissä ei vaa näy. Kai noille jotai nvoi tehdä esim. tapauksessa, jossa tilille tulee tuntematonta rahaa :D
Jos tilillesi tulee tuntematon tilisiirto, voit ihan vaan olla pankkiisi yhteydessä ja pyytää palauttamaan lähettäjälle. Et tarvitse toisen osapuolen tilinumeroa itse. Tämä siis riippumatta siitä, liittyykö tilanne tällaiseen petos(epäily)-tapaukseen vai ei.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
578
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
Joo, poliisitkin pitivät tätä luovana kuviona, eivät vastaavaan olleet koskaan törmänneet:) Tässä oli Txxx:ltä tavallaan tuplahuijaus yhdessä kauppatapahtumassa. Itse en toiminut mitenkään vilpillisesti, ja poliisit ilmoittivat, ettei minulle mitään seuraamuksia ole tulossa. Sitä en tietenkään tiedä, onko Txxx:ltä saatu se kauppasumma perittyä, kun hän oli kuitenkin koko tämän kuvion päätekijä ja varsinainen hyötyjä.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 015
Jos tilillesi tulee tuntematon tilisiirto, voit ihan vaan olla pankkiisi yhteydessä ja pyytää palauttamaan lähettäjälle. Et tarvitse toisen osapuolen tilinumeroa itse. Tämä siis riippumatta siitä, liittyykö tilanne tällaiseen petos(epäily)-tapaukseen vai ei.
Ok, hyvä tietää. Eli sais sit kuitenki tollaisen roskan laitettua bumerangina takas.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
393
Tätä huijaustyyppiä vastaan on toimiva keino myyjänä pyytää aina maksun viestikenttään tieto myytävästä tuotteesta. Ja ostajana taas laittaa se, vaikka sellaista ei oltaisi pyydetykään.

Siinä pitäisi hälytyskellojen alkaa soida, kun saa tililleen maksun tuotteesta mitä ei ole myymässä, tai jos huijari pyytää laittamaan viestikenttään eri tuotteen kuin mistä kauppaa ollaan tekemässä.
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
258
Sama kokemus, @Jerzie ostettu Bilteman lahjakortin saldo yhtäkkiä nollilla kun katsoin.. lupaili palautella rahoja palkkapäivänä mutta sitä ei tapahtunut.
 
Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
342
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 722
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 387
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.
No kerta yritys on niin pitäähän sitä nyt toitottaa joka välissä ja kaikki tehdä sen kautta. Ei ihan niin paha kuin ne eräät ketkä välttävät eläinperäisiä ruokia.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
727
Tää on kyllä muuten jo oikeasti luova kuvio. Periaatteessahan Lionell on saanut perusteetonta etua naisen suorituksesta, ja siinä voi ihan oikeasti joutua jo (poliisikin) miettimään, että pitääkö Lionellin palauttaa Playstation-maksu naiselle ja jäädä itse ilman rahoja joita Txxx:ltä ei saatu eikä kovin helpolla varmaankaan saada. Naisen tekemä maksusuoritushan ei ole ollut kuulokkeista vaikka Txxx näin on valheellisesti esittänyt. Siinä muodostuu vähän tuollainen uhrien keskinäinen riitasuhde siitä, että kuuluuko Lionellin saamat rahat Lionellille vai naiselle.

Tässähän on petoksentekijän kannalta se mahdollinen hyvä skenaario, että jos edes jompikumpi huijatuista nöyrtyy kärsimään tappion nahoissaan niin mahdollisesti tuo nöyrtyjä ei viitsi ja jaksa asiaa viedä sitten poliisinkaan kautta eteenpäin.
Jotenkin erikoista, että poliisi piti tuota luovana ja uutena kuviona. Luin tuosta kikasta muistaakseni jo yli 5v sitten.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Siltä vahvasti vaikuttaa, kun oli tällainen myös ilmoituksessa:

"Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei (ei). Myyjältä virhevastuu 6-12 kk ja kauppalain 355/1987 myöntämät oikeudet ostajalle."

Tosin, jos isältään joskus 20 vuotta sitten saanut, niin ehkä en itse ymmärrä pointtia kirjata myyntiä yrityksen nimiin.
Sellainen lakitekninen huomio, että kauppalakia sovelletaan kaikkeen irtaimen kauppaan (tosin on sikäli vapaaehtoinen että kaupan osapuolet saavat vapaasti sopia laista poikkeavasti). Kauppalaissa on jopa erikseen maininta, että kauppalakia ei sovelleta jos kuluttajansuojalaista johtuu muuta. Sen puolesta maininta nimenomaan kauppalaista viittaisi, ettei myyjä ole elinkeinonharjoittajan asemassa.

Tori.fissä kerran huvitti suuresti eräs yksityishenkilön yksittäistä näppäimistöä koskeva ilmoitus, jossa kaupan ehdot, tuotteen vapautuminen ja noutoajankohta ja kaikki oli ilmoitettu hyvin yksityiskohtaisesti, ja myyjä näytti käyttävän samaa seikkaperäistä vakiosopimuspohjaa myös muissakin ilmoituksissaan. Jotkut tykkää ottaa liikkuvat osat kiinni, ei siitä moittiakaan voi. Niin kuin tuossa aiemmin jo sivuttiin, oikeastaan omiinkin myynti-ilmoituksiin olisi ehkä syytä laittaa maininta, että "Ei varauksia. Kaupan täyttämiseen ryhdytään viipymättä. Myyjä katsoo ostotarjouksen peruutetuksi ja laittaa tuotteen takaisin myyntiin, mikäli ostajan ostotarjoukseen sisältyy ehto kauppahinnan maksamisesta jonakin tulevaisuuden ajankohtana, esim. seuraavana tilipäivänä." Sillä voi säästää vähän säätämistä ja välttää pahaa mieltä.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Ehkä hieman OT, mutta yhdet kaupat on täällä tehty. Koska tuotteen hinta oli mielestäni yllättävän edullinen, varmistin vielä myyjältä YV:llä, ettei sen suhteen ollut virhettä tapahtunut.
Myyjä pyysi viestikenttään ei tuotteen nimeä, vaan numerosarjan. Mahdollisesti pitääkseen Excelillä tjms. kirjaa kuka on mistäkin mitä maksanut?
En viestikenttään ruvennut maksaessani lisäilemään mitään, mutta kaupat sujuivat kokolailla täydellisesti, joka myyjälle antamastani kauppiaspalautteesta käy selville. :thumbsup:
Olisit tosin tuotteen nimen rajalliseen viestikenttään kirjoittanut, jos mitään viestiä ei olisi myyjän puolelta toivottu.

Edit: Tunnistamattoman maksun kohdalla käy tosiaan palautus oman kokemuksen mukaan juurikin olemalla pankkiin yhteydessä.
Oliko tuo myyjä yritys? Aikamoisen litaniat noissa ilmoituksissa ja sähköpostikin oli sales@jotain.fi
Itse olen vuonna 2020 tehnyt kaupat kyseisen käyttäjän kanssa (hemmetti jäi palaute antamatta, mutta ehdottomasti positiivinen!) ja mielestäni käyttäjä on vain tarkka yksityisyydestään, oikeuksistaan sekä vastuistaan. En sano juuta enkä jaata onko yritys, mutta oman kokemuksen perusteella ainoastaan tarkka asioistaan ja täältä pisteet sille!
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
669
Onko tässä @Jerzie osunut nyt paska tuulettimeen vai onko alusta lähtien epärehellistä toimintaa? Voiko olla että lahjakortit myös vanhentuneet?
Pitäisikö näihin suuriin volyymeihin lahjakorttien kaupusteluissa puuttua ja palveleeko se edes foorumin myyntiosion alkuperäistä tarkoitusta?
Tuota mietin itsekin reilu kuukausi sitten. Seurailen silloin tällöin Muut- myynti-/ostoaluetta, ja tuon nimimerkin lahjakorttimäärät herättivät hieman mielenkiintoani. Jos tulkitsen sääntöjä oikein, tuollaiset myyntimäärät eivät foorumille kuuluisi. Mutta kuten keskustelusta käy ilmi, käyttäjillä ei ole oikein selvää käsitystä, onko tulkintani oikea. Ylläpito ei varmasti ehdi kaikkea tarkkailemaan. Jälkiviisaasti voi varmaan todeta, että minun tai jonkun muun olisi ollut hyvä raportoida asia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 953
Nyt kun asiasta on yleisesti puhetta niin, yleensähän tulkitaan että täältä ostaessa tai myytäessä on ns. "perävalotakuu" tai että kun tuote tarkistetaan toimivaksi sen jälkeen ei myyjällä enää sinänsä ole vastuuta.

Mutta miten esim. henkilö joka ostaa tuollaisen lahjakortin tai esim. peli/ohjelmisto koodin. Missä ajassa menee sitten se "valitusoikeus". Tietysti jos saman tien tajuaa että koodi ei toimi on oikeutettu valittamaan. Mutta onko mahdollista että esim. lähemmäs vuoden jälkeen joku voi alkaa valittamaan ja miten tälläiseen pitäisi sitten suhtautua?

Eli onko myyjä "ikuisesti" vastuussa koodista? Voiko ostaja todeta jotain "ostin kaverille 50v lahjaksi, siksi kesti 11 kuukautta ennenkuin koodia yritettiin käyttää" ja myyjä olisi edelleen vastuussa? Toki samaa voisi kysyä myös muistakin tuotteista, eli jos se tuote on kertaalleen ehkä testattu ja toimi, sitten useamman kuukauden kuluttua tulee valitusta että onkin ongelmaa onko se ostajan vai myyjän vikaa?

Tuollaisessa koodissa (varsinkin jos ostaja sen lahjaksi antaa eteenpäin) voidaan kysyä että: onko myyjä ehkä käyttänyt sen tai myynyt eteenpäin? Entä onko ostaja tehnyt näin ja antanut lahjaksi tarkoituksella käytetyn koodin? Vai onko se lahjan saaja käyttänyt koodin ja väittänyt että ei toimi?
Miten tuosta edes saadaan se "syyllinen" selville?

Voiko myyjä todeta että ehjänä ja toimivana myi, ostaja myös sen testasi joten ei hänen ongelmansa? Vai voiko vaatia että "lähetä takaisin ja testaan" sitten todeta että joku on käyttänyt/hajottanut eikä ole hänen vikansa mutta voi lähettää takaisin kuten muissakin tuotteissa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 398
Viestejä
4 285 283
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom