Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Toistaiseksi vielä vastaa yv viesteihin, joka onkin ainut yhteydenpito kanava.
Jos tuo aktiivisesti tarjoaa ostoilmoituksiin muokatuilla kuvilla sekä eri kaupungeista, niin jokin muu yhteydenpitokanava olisi suotavaa.

Ajanpelaaminen on huijarille normaali tapa.
Takaraja takaisinmaksulle, jonka jälkeen rikosilmoitus. Selityksiä löytyy exeliltä useita, miksi maksu ei onnistu.
 
Liittynyt
17.09.2023
Viestejä
4
Joo menin itse tohon Mekan juttuun, tarjosi yksityisellä i7-13700k. Voisin käydä noutamassa Lahdesta tai tuoda kuunloppuun Turkuun, jonka takia uskoin luotettavaksi. Enpä tajunnut täältä katsoa näitä viestiketjuja ajoissa.
Nyt viikon mutkitellut tuon lähettämisen kanssa, kun sovittiin postit ja eipä ole tavaraa näkynyt, vaikka rahat hänen tilillä ollut viime viikosta lähtien. Koko ajan sanoo, ettei ehdi yms. syystä tai toisesta. Varmaankin pitää lähteä tekemään rikosilmoitusta kyseisestä henkilöstä, enpä kyllä tiedä saanko rahoja (300€) ikinä takaisin...
 
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
27
Tuli mentyä @mekka:n kanssa halpaan 18,9, kuvat ei löytynyt käänteisellä haulla ja sai uskottavasti otettua kuvan "toisesta kuvakulmasta", tuote ja ympäristö vaikutti samalta. Tänään rikosilmoitus. Menipä oppirahoiksi, 150€.
 
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
27
Joo menin itse tohon Mekan juttuun, tarjosi yksityisellä i7-13700k. Voisin käydä noutamassa Lahdesta tai tuoda kuunloppuun Turkuun, jonka takia uskoin luotettavaksi. Enpä tajunnut täältä katsoa näitä viestiketjuja ajoissa.
Nyt viikon mutkitellut tuon lähettämisen kanssa, kun sovittiin postit ja eipä ole tavaraa näkynyt, vaikka rahat hänen tilillä ollut viime viikosta lähtien. Koko ajan sanoo, ettei ehdi yms. syystä tai toisesta. Varmaankin pitää lähteä tekemään rikosilmoitusta kyseisestä henkilöstä, enpä kyllä tiedä saanko rahoja (300€) ikinä takaisin...
Kannatan rikosilmoitukseen, saattaa poliisia kiinnostaa enemmänkin kun ei oo vain yksittäistapaus
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
720
Varmaan toitotettu täällä ennenki mut muistakaa sitte aikanaa ku asia käsitelty ni laittaa ulosottoon noi. Tippui yks ilta vajaa kuukaus takaperin leuka lattialle ku kännykkä piippas että suomi.fi sovelluksessa oli oikeusministeriöltä kirje jossa ilmotettiin että huijarin veronpalautuksista oli ulosmitattu reilu 140e mulle. Tyyppi huijasi 180e multa aikoinaan ja samassa istunnossa käsiteltiin yli 10 muutakin uhria. En tiedä moniko asian siirsi ulosottoon mutta kannattaa tosiaan se muistaa tehdä aina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
900
Varmaan toitotettu täällä ennenki mut muistakaa sitte aikanaa ku asia käsitelty ni laittaa ulosottoon noi. Tippui yks ilta vajaa kuukaus takaperin leuka lattialle ku kännykkä piippas että suomi.fi sovelluksessa oli oikeusministeriöltä kirje jossa ilmotettiin että huijarin veronpalautuksista oli ulosmitattu reilu 140e mulle. Tyyppi huijasi 180e multa aikoinaan ja samassa istunnossa käsiteltiin yli 10 muutakin uhria. En tiedä moniko asian siirsi ulosottoon mutta kannattaa tosiaan se muistaa tehdä aina.
Ja nämä jannut saattavat jossain vaiheessa saada perintöä tms. Sieltäkin voi sitten saada omiaan takaisin ulosoton kautta.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
415
Mites olis jos ottaisi sellaisen käytännön että suuremman palautemäärän omaava hoitaa oman osuutensa kaupoista viimeisenä postituskaupoissa. Eli jos ostaa jotain ja omaa suuremman palautemäärän, voi pyytää myyjää laittamaan tuotteen postiin ja maksaa sen kun se saapuu.
Tietty jos toisella tahi molemmilla on negatiivisiakin palautteita joukossa, tietävät molemmat ottavansa riskin ja silloin voi soveltaa käytäntöä niin että pienemmän negamäärän omaava hoitaa osuutensa viimeisenä.
Näin toimiessa nollapalautteelliset automaattisesti ovat se osapuoli joka hoitaa oman osuutensa ensin. (Paitsi tietenkin jos toisella palautteissa negaa. )
Myynti-/ostoilmoituksiin voisi lisätietoa kohtaan kirjoittaa osto/myyntiehdoksi: Pienemmän palautteen omaava maksaa/lähettää ensin.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
627
Mites olis jos ottaisi sellaisen käytännön että suuremman palautemäärän omaava hoitaa oman osuutensa kaupoista viimeisenä postituskaupoissa. Eli jos ostaa jotain ja omaa suuremman palautemäärän, voi pyytää myyjää laittamaan tuotteen postiin ja maksaa sen kun se saapuu.
Tietty jos toisella tahi molemmilla on negatiivisiakin palautteita joukossa, tietävät molemmat ottavansa riskin ja silloin voi soveltaa käytäntöä niin että pienemmän negamäärän omaava hoitaa osuutensa viimeisenä.
Näin toimiessa nollapalautteelliset automaattisesti ovat se osapuoli joka hoitaa oman osuutensa ensin. (Paitsi tietenkin jos toisella palautteissa negaa. )
Myynti-/ostoilmoituksiin voisi lisätietoa kohtaan kirjoittaa osto/myyntiehdoksi: Pienemmän palautteen omaava maksaa/lähettää ensin.
Lähtökohtaisesti ainakin täytyisi sääntöihin laittaa pakolliseksi noiden palautteiden antaminen kauppojen yhteydessä. Nythän on tilanne, että varmaan alle puolet antaa noita palautteita sekä 0 viestin+0 palautteen kusetuksista päätellen ylipäätään harva katsoo noita palautteita. Eli palautteiden käyttö pakolliseksi, jota myös valvottaisiin kunnolla.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 106
Ei ihan tähän ketjuun liity, mut hoksasin yhden jutun. Liittäkää yv-viestiin jokin liitetiedosto lisäämättä sitä viesti-sisältöön. Liitetiedosto näyttää montako kertaa sitä on katsottu. Sen enempää tutkimatta veikkaan, että laskee molemmat osapuolet kertalleen. Eli kun viesti on luettu, niin liitettä on katsottu kaksi kertaa. Sen verran varauksella kuite, että keksin vanhetessa/poistettua sinunkin katsominen lasketaan uudeksi katsomiskerraksi.

Tuli mieleen, ku monesti on mietitty, että onko se mahd. huijari lukenu viestejä.

e: tähän tyyliin
e2: no ei toi kyl ainakaa itteäni nyt heti laskenu, että en ole iha varma miten toi menee. Eräässä yv-keskustelussa kuite katsomiskerrat pysyy kahdessa.
 

Liitteet

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 582
Ei ihan tähän ketjuun liity, mut hoksasin yhden jutun. Liittäkää yv-viestiin jokin liitetiedosto lisäämättä sitä viesti-sisältöön. Liitetiedosto näyttää montako kertaa sitä on katsottu. Sen enempää tutkimatta veikkaan, että laskee molemmat osapuolet kertalleen. Eli kun viesti on luettu, niin liitettä on katsottu kaksi kertaa. Sen verran varauksella kuite, että keksin vanhetessa/poistettua sinunkin katsominen lasketaan uudeksi katsomiskerraksi.

Tuli mieleen, ku monesti on mietitty, että onko se mahd. huijari lukenu viestejä.

e: tähän tyyliin
e2: no ei toi kyl ainakaa itteäni nyt heti laskenu, että en ole iha varma miten toi menee. Eräässä yv-keskustelussa kuite katsomiskerrat pysyy kahdessa.
Se liitetiedosto pitää avata, jotta laskee.
, joten pelkkä liittäminen ei kerro vielä mitään.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 106
Se liitetiedosto pitää avata, jotta laskee.
, joten pelkkä liittäminen ei kerro vielä mitään.
ai Kerpele. En ollu avannut, mut ladannu juurikin kahteen kertaan. Mut saattaapa sen vahingossa/epähuomiossa/syystä x ladata/avata -> varma merkki lukemisesta
 
Liittynyt
16.09.2023
Viestejä
23
Ostin nimerkkillä mekka esiintyvältä käyttäjältä prossu + emo + muistit ja nyt käyttäjä bannattu eikä paketti ole löytänyt tietään postiin. Vissiin tuli sorruttua kusetukseen... viestiäkin turha laittaa kun käyttäjä bännissä
 
Liittynyt
16.09.2023
Viestejä
23
Ostin nimerkkillä mekka esiintyvältä käyttäjältä prossu + emo + muistit ja nyt käyttäjä bannattu eikä paketti ole löytänyt tietään postiin. Vissiin tuli sorruttua kusetukseen... viestiäkin turha laittaa kun käyttäjä bännissä
Näköjään useampi mennyt samaan halpaan, pitäs varmaa lukea tätä ennen kauppoja.
 
Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
841
Ostin nimerkkillä mekka esiintyvältä käyttäjältä prossu + emo + muistit ja nyt käyttäjä bannattu eikä paketti ole löytänyt tietään postiin. Vissiin tuli sorruttua kusetukseen... viestiäkin turha laittaa kun käyttäjä bännissä
Jos luet edellisiä viestejä niin selviää miksi bannattu ja onnistui ilmeisesti useita satasia huijaamaan. Kannattaa tehdä rikosilmoitus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 023
Mielenkiinnosta, te jotka olette rikosilmoituksen tehneet lievästä petoksesta ja haetaan rangaistusta niin oletteko ikinä saaneet rahoja takaisin? Entä tuleeko jotain tietoa itselle jos henkilö tästä sakkoihin tuomitaan?
 

Nepo

NOSTO
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
337
Mielenkiinnosta, te jotka olette rikosilmoituksen tehneet lievästä petoksesta ja haetaan rangaistusta niin oletteko ikinä saaneet rahoja takaisin? Entä tuleeko jotain tietoa itselle jos henkilö tästä sakkoihin tuomitaan?
On niistä moni rahansa korkojen kanssa saanut takaisin. Kesto on sitten eriasia... ja kyllä saat tiedon tästä että x määrä tulee x päivänä ja usein valtio sen maksaa ja sit jälkeenpäin (ei ikinä) perivät tuon summan takaisin istumalla/palkasta
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 525
usein valtio sen maksaa ja sit jälkeenpäin (ei ikinä) perivät tuon summan takaisin istumalla/palkasta
Miksi valtio sen maksaisi? En ole saanut valtiolta penniäkään, ulosotosta kyllä veronpalautuksista. Tusinan verran tuomioihin johtaneita rikosilmoituksia takana.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 106
Miksi valtio sen maksaisi? En ole saanut valtiolta penniäkään, ulosotosta kyllä veronpalautuksista. Tusinan verran tuomioihin johtaneita rikosilmoituksia takana.
Joo ei valtio kyl kansalaisten velkoja maksele (suoraan*). Veronpalautuksetkaan ei ole valtion rahaa, siksihän ne palautetaan.

*tukien kautta voi olla maksumiehenä valtiokin periaatteessa..
e: opintolainat kyl valtio (kela) maksaa, jos opiskelija jättää maksamatta. Takaajana kun on. Mut mennään kyl jo kauas siitä mistä oli kyse :D
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
51
@jifi käynyt laittamassa uudestaan negatiivisen palautteen. 10.01.2022 alkuperäinen palaute ja täälläkin käsitelty asia.. En tiedä mitä sekoilee en ole mitään hänelle myynyt tuon jälkeen.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 106
@jifi käynyt laittamassa uudestaan negatiivisen palautteen. 10.01.2022 alkuperäinen palaute ja täälläkin käsitelty asia.. En tiedä mitä sekoilee en ole mitään hänelle myynyt tuon jälkeen.
Raportoi ko. käyttäjätili ja kerro siinä kans mistä kyse:
Helpoin tapa näissä tapauksissa on laittaa raportti ylläpidolle raportoi-toiminnon kautta, jolloin asia menee tehtävälistalle ja kuka tahansa moderaattori voi hoitaa asian.
Tästä tapauksesta vissiin kyse:
Käyttäjä boomex myi rikkinäisen näyttiksen minulle. Pääsin ensimmäisen kerran kokeilemaan näytönohjainta viikonloppuna ja eihän se toimi. Toki osa ehti minulla olla kolmisen viikkoa ennen testausta, informoin myyjää noutohetkellä etten heti pääse testaamaan. Vakuutteli ehjäksi ja pyysi ottaan yhteyttä jos jotain on. Selvisi että myyjä on testannut näytönohjainta viimeksi keväällä 21.
Minulle hyvitti haukkujen kera 55€ ja saisin näyttiksen hakea takaisin kun hän halusi testata sitä. Paska maku jäi, sain testata rikkinäistä näyttistä ja se maksoi minulle 55€.
 
Liittynyt
24.01.2022
Viestejä
194
Hei. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Yksi tyyppi tuli laittamaan tarjouksen yv:llä ja vastasin siihen, että ”tämä ei vielä käy, mutta pystyisitkö tulla hieman vastaan?” Hän ei ole vastannut yli 2 päivään vaikka olen laittanut useamman viestin. Voiko tästä laittaa negatiivisen tai neutraalin kauppiaspalautteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 789
Hei. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Yksi tyyppi tuli laittamaan tarjouksen yv:llä ja vastasin siihen, että ”tämä ei vielä käy, mutta pystyisitkö tulla hieman vastaan?” Hän ei ole vastannut yli 2 päivään vaikka olen laittanut useamman viestin. Voiko tästä laittaa negatiivisen tai neutraalin kauppiaspalautteen?
Eli siis tinkasit hintaa, kuitenkaan ehdottamatta itse uutta hintaa? Ja toinen jätti vastaamatta tällaiseen avonaiseen tinkaukseen? Joo ei todellakaan ole negatiivisen palautteen arvoinen asia, ettehän te edes ole sopineet mitään kauppoja.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Hei. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Yksi tyyppi tuli laittamaan tarjouksen yv:llä ja vastasin siihen, että ”tämä ei vielä käy, mutta pystyisitkö tulla hieman vastaan?” Hän ei ole vastannut yli 2 päivään vaikka olen laittanut useamman viestin. Voiko tästä laittaa negatiivisen tai neutraalin kauppiaspalautteen?
No ei tietenkään. Jos oikein ymmärsin, niin sulla on ollu myynti-ilmotus, johon joku on tarjonnut YVn kautta hinnan joka on alempi kuin sun pyytämä? Olet vastannut "kiitos, mutta ei kiitos, voisitko korottaa tarjoustasi?", johon ostajaehdokas ei ole vastannut? Summa summarum, hän ei ole ollut valmis tarjoamaan enempää. Toki vastaaminen ois kohteliasta, mutta ei vaadittua koska mitään sitovaa ei tuossa ole tapahtunut. Ei kaikesta normaaliin kaupankäyntiin kuuluvasta tartte palautetta annella, varsinkaan negatiivista.
 
Liittynyt
24.01.2022
Viestejä
194
No ei tietenkään. Jos oikein ymmärsin, niin sulla on ollu myynti-ilmotus, johon joku on tarjonnut YVn kautta hinnan joka on alempi kuin sun pyytämä? Olet vastannut "kiitos, mutta ei kiitos, voisitko korottaa tarjoustasi?", johon ostajaehdokas ei ole vastannut? Summa summarum, hän ei ole ollut valmis tarjoamaan enempää. Toki vastaaminen ois kohteliasta, mutta ei vaadittua koska mitään sitovaa ei tuossa ole tapahtunut. Ei kaikesta normaaliin kaupankäyntiin kuuluvasta tartte palautetta annella, varsinkaan negatiivista.
Joo, kiitos.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 198
Tein käyttäjän @hyvää_päivää kanssa 2 onnistunutta lahjakorttikauppaa mutta kolmannella kerralla 2.10 otti rahat eikä lähettänytkään sovittua lahjakorttia. Maksu Mobilepaylla ja ei vastaa tuohon antamaansa numeroon. Rikosilmoituksen olen tehnyt sunnuntaina.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
642
Tein käyttäjän @hyvää_päivää kanssa 2 onnistunutta lahjakorttikauppaa mutta kolmannella kerralla 2.10 otti rahat eikä lähettänytkään sovittua lahjakorttia. Maksu Mobilepaylla ja ei vastaa tuohon antamaansa numeroon. Rikosilmoituksen olen tehnyt sunnuntaina.
Itse tein myös tämän käyttäjän kanssa yhdet onnistuneet kaupat siten, että toimitti lahjakortin ensin ja maksu sen jälkeen. Pari päivää myöhemmin tarjosi uudestaan lahjakorttia ja ehdotin samaa toimintapaa (koska epäilytti silti, minkä vuoksi en halunnut maksaa ennakkoon) ja siitä alkoi hiljaisuus. Toivottavasti saat rahasi takaisin. Ja näköjään omalla kohdalla varovaisuus kannatti, vaikka yhdet kaupat olikin pohjalla.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
215
Toivottavasti tästä ei muodostu trendiä, että ensin tehdään muutamat hyvät kaupat, niin saatujen posiitiivisten varjolla saadaan jatkossa kusetettua porukkaa. Itsekin hoidan lähes kaikki atk laitteisiin liittyvät kaupat tällä foorumilla juurikin siitä syystä, että esim. torin kautta tullut huijatuksi ja parhaillaankin rikosilmotus vetämässä, joskin tapahtuneesta on jo parisen vuotta. Olisi harmi jos kaupankäynti kävisi täälläkin yhtä vaikeaksi luottamuspulan takia, kuin torissakin.
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
365
Suosittelen noudattamaan varovaisuutta käyttäjän @UjoUlla kanssa. Sovittiin kaupat Applen Airpodeista noudolla tulevalle viikonlopulle. Pienen keskustelun jälkeen olisi pitänyt maksaa kuulokkeista varausmaksua, johon en kuitenkaan suostunut. Olen ollut siinä oletuksessa, että saamme viikonlopun aikana kaupat maaliin kuulokkeista noudolla, jolloin maksan kuulokkeet noutaessa.

Tänään minuun otti yhteyttä toinen käyttäjä (@Z3iZ3i ), joka ilmoitti, että hän on ostanut kyseiset kuulokkeet jo aikaisemmin toiselta keskustelupalstalta, mutta ei ole tästä huolimatta koskaan saanut niitä. Keskustelupalstalla oleva kuulokkeiden sarjanumero ja kuitti täsmää täysin niihin, mitkä myyjä lähetti myös minulle. Pohdin tässä, että voinko nyt jo rustata negatiivisen kauppiaspalautteen, vaikka kauppoja ei ole edes syntynyt? Raportoin myös varalta tuon myynti-ilmoituksen, jolloin ylläpito on tietoinen asiasta.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 967
Suosittelen noudattamaan varovaisuutta käyttäjän @UjoUlla kanssa. Sovittiin kaupat Applen Airpodeista noudolla tulevalle viikonlopulle. Pienen keskustelun jälkeen olisi pitänyt maksaa kuulokkeista varausmaksua, johon en kuitenkaan suostunut. Olen ollut siinä oletuksessa, että saamme viikonlopun aikana kaupat maaliin kuulokkeista noudolla, jolloin maksan kuulokkeet noutaessa.

Tänään minuun otti yhteyttä toinen käyttäjä (@Z3iZ3i ), joka ilmoitti, että hän on ostanut kyseiset kuulokkeet jo aikaisemmin toiselta keskustelupalstalta, mutta ei ole tästä huolimatta koskaan saanut niitä. Keskustelupalstalla oleva kuulokkeiden sarjanumero ja kuitti täsmää täysin niihin, mitkä myyjä lähetti myös minulle. Pohdin tässä, että voinko nyt jo rustata negatiivisen kauppiaspalautteen, vaikka kauppoja ei ole edes syntynyt? Raportoin myös varalta tuon myynti-ilmoituksen, jolloin ylläpito on tietoinen asiasta.
Se vähän riippuu...
Eli: asiassa on kuitenkin kaksi puolta:
1) jos laitan myyntiin jotain, esim. kuulokkeet ja joku random janatuinen (vaikka sinä) kysyy YV:llä niistä kuvaa ja ja tahtoo myös (vaikka nimi peitettynä) kuvaa kuitista tms.. ..toki, eipä se minua haittaa. Ikävää jos kaupat eivät onnistu mutta jos toisen tyypin kanssa saan sovittua vaikka noudolla tulevana viikonloppuna kaupat mikäs se parempaa... <= nyt jos se random janatuinen alkaakin itse käymään huijauskauppaa näistä samoista kuulokkeista muiden kanssa se on ikävää. Mutta ei minusta liity minuun, toki hän on saanut kuvat minulta ja ottanut esim. "Taneli-" lapun pois kuvasta editoimalla. Mutta jotenkin ajattelen että jos laitan kuvaa tuotteesta mistä hän pyytää kuvaa se johtuu siitä että han tahtoisi sen ostaa eikä siitä että hän alkaisi tekemään pimeitä kauppoja niiden kuvien avulla.

2) jos minulla on useita tunnuksia ja teen kauppoja monien tyyppien kanssa samalla tuotteella ja pyytelen varausmaksuja (WTF??) ilman muuta ansaitsen negatiiviset palautteet ja bannit kauppapaikalta. Varsinkin jos olen vienyt rahoja niin poliisille yhteyttä.

Eli suurin ongelma tuossa minkä itse näen on tuo että pyydetään varausmaksua, mutta jos saat kuulokkeet ihan normaalisti viikonlopun aikana kertoisin sinuna tästä toisesta kauppiaasta hänelle ja voisitte yhdessä laittaa WTF? viestiä asiasta sekä varoittaa muitakin. Ei ole mukavaa sinulle eikä rehelliselle kauppiaalle (mikäli hän sellainen on) että tuote mikä on teillä molemmilla (ainakin ollut) esiintyy sarjanumeroineen ja kuitteineen jonkun huijarin kaupankäymisen välineenä. Mutta teitä omistajia ei (minusta) voida asiasta kuitenkaan syyttää.

Hieman sama kuin jos saisin kuvia Sampsa Kurrin autosta ja häntä alettaisiin syyttämään sitten huijauksesta kun joku tuon auton minulta ostaisi enkä ikinä sitä hänelle luovuttaisi ja hän myöhemmin saisi selville missä se auto on jne... Eli ikävä juttu mutta oikeasti ei olisi kuitenkaan Sampsan vika. Ei edes sitten kun hän olisi sitä myymässä vaikka täällä foorumilla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
365
Se vähän riippuu...
Eli: asiassa on kuitenkin kaksi puolta:
1) jos laitan myyntiin jotain, esim. kuulokkeet ja joku random janatuinen (vaikka sinä) kysyy YV:llä niistä kuvaa ja ja tahtoo myös (vaikka nimi peitettynä) kuvaa kuitista tms.. ..toki, eipä se minua haittaa. Ikävää jos kaupat eivät onnistu mutta jos toisen tyypin kanssa saan sovittua vaikka noudolla tulevana viikonloppuna kaupat mikäs se parempaa... <= nyt jos se random janatuinen alkaakin itse käymään huijauskauppaa näistä samoista kuulokkeista muiden kanssa se on ikävää. Mutta ei minusta liity minuun, toki hän on saanut kuvat minulta ja ottanut esim. "Taneli-" lapun pois kuvasta editoimalla. Mutta jotenkin ajattelen että jos laitan kuvaa tuotteesta mistä hän pyytää kuvaa se johtuu siitä että han tahtoisi sen ostaa eikä siitä että hän alkaisi tekemään pimeitä kauppoja niiden kuvien avulla.

2) jos minulla on useita tunnuksia ja teen kauppoja monien tyyppien kanssa samalla tuotteella ja pyytelen varausmaksuja (WTF??) ilman muuta ansaitsen negatiiviset palautteet ja bannit kauppapaikalta. Varsinkin jos olen vienyt rahoja niin poliisille yhteyttä.

Eli suurin ongelma tuossa minkä itse näen on tuo etttä pyydetään varausmaksua, mutta jos saat kuulokkeet ihan normaalisti viikonlopun aikana kertoisin sinuna tästä toisesta kauppiaasta hänelle ja voisitte yhdessä laittaa WTF? viestiä asiasta sekä varoittaa muitakin. Ei ole mukavaa sinulle eikä rehelliselle kauppiaalle (mikäli hän sellainen on) että tuote mikä on teillä molemmilla (ainakin ollut) esiintyy sarjanumeroineen ja kuitteineen jonkun huijarin kaupankäymisen välineenä. Mutta teitä omistajia ei (minusta) voida asiasta kuitenkaan syyttää.

Hieman sama kuin jos saisin kuvia Sampsa Kurrin autosta ja häntä alettaisiin syyttämään sitten huijauksesta kun joku tuon auton minulta ostaisi enkä ikinä sitä hänelle luovuttaisi ja hän myöhemmin saisi selville missä se auto on jne... Eli ikävä juttu mutta oikeasti ei olisi kuitenkaan Sampsan vika.
Hyvää pohdintaa asiaan liittyen, mutta jotain hämärää tässä tapauksessa kyllä on juurikin tuon varausmaksun takia. Mikäli kaupat menevät maaliin asti normaalisti viikonlopun aikana, niin perun puheeni tällä keskustelupalstalla. Toki käyttäjä voi myös itse tulla selvittämään tilannetta, kun tägäsin hänet tähän keskusteluun mukaan. Harmillista toki tuon toisen käyttäjän kannalta, mutta toivotaan, että tähän saadaan selvyys.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 329
Hyvää pohdintaa asiaan liittyen, mutta jotain hämärää tässä tapauksessa kyllä on juurikin tuon varausmaksun takia. Mikäli kaupat menevät maaliin asti normaalisti viikonlopun aikana, niin perun puheeni tällä keskustelupalstalla. Toki käyttäjä voi myös itse tulla selvittämään tilannetta, kun tägäsin hänet tähän keskusteluun mukaan. Harmillista toki tuon toisen käyttäjän kannalta, mutta toivotaan, että tähän saadaan selvyys.
Laita silti negatiivinen palaute, ei tollanen venkoilu vaan käy enää kauppojen sopimisen jälkeen. Jos kaupat menee maaliin ja saat kuulokkeet, ylläpito voi muuttaa palautteen neutraaliksi (tai vaikka positiiviseksi jos tämän jälkeen siltä tuntuisi..)
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
597
Pienen keskustelun jälkeen olisi pitänyt maksaa kuulokkeista varausmaksua, johon en kuitenkaan suostunut.
Ihan mielenkiinnosta, minkä suuruinen varausmaksu ja minkä hintaluokan tuote on kyseessä? Puhutaanko siis renkaanpotkijat ilman ostoaietta häivyttämään tarkoitetusta kympistä vai tuotteen arvoon nähden sikäli merkittävästä etumaksusta että sen voisi ajatella olevan jo riittävä petoshyöty myyjälle jolla ei ole aiettakaan toimittaa tavaraa?

Varausmaksu kuulostaa omituiselta elekrtroniikkakaupoilla, mutta on aikas normaali käytäntö vaikkapa eläinkaupoilla, jota sellaisen taustan omaava elektroniikkakaupan noviisi saattaisi keksiä haluta soveltaa vaikka kalliimpien kuulokkeiden kauppaan. Ja onhan meitä muutenkin moneen junaan.
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
365
Ihan mielenkiinnosta, minkä suuruinen varausmaksu ja minkä hintaluokan tuote on kyseessä? Puhutaanko siis renkaanpotkijat ilman ostoaietta häivyttämään tarkoitetusta kympistä vai tuotteen arvoon nähden sikäli merkittävästä etumaksusta että sen voisi ajatella olevan jo riittävä petoshyöty myyjälle jolla ei ole aiettakaan toimittaa tavaraa?

Varausmaksu kuulostaa omituiselta elekrtroniikkakaupoilla, mutta on aikas normaali käytäntö vaikkapa eläinkaupoilla, jota sellaisen taustan omaava elektroniikkakaupan noviisi saattaisi keksiä haluta soveltaa vaikka kalliimpien kuulokkeiden kauppaan. Ja onhan meitä muutenkin moneen junaan.
Kyseessä on Applen Airpods 2 Pro-kuulokkeet, joiden hintapyyntö oli 115 euroa. Myyjä ehdotti, että maksaisin puolet kuulokkeista varausmaksuna ja loput sitten kun tavataan viikonloppuna. Lisäksi myyjä totesi viesteissä, että myynnin syynä on akuutti rahapula. Itsellä ei ainakaan noutokaupoissa ole tapana maksaa etukäteen mitään, joten tästä syystä en myöskään maksanut tätä "varausmaksua".
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 329
Kyseessä on Applen Airpods 2 Pro-kuulokkeet, joiden hintapyyntö oli 115 euroa. Myyjä ehdotti, että maksaisin puolet kuulokkeista varausmaksuna ja loput sitten kun tavataan viikonloppuna. Lisäksi myyjä totesi viesteissä, että myynnin syynä on akuutti rahapula. Itsellä ei ainakaan noutokaupoissa ole tapana maksaa etukäteen mitään, joten tästä syystä en myöskään maksanut tätä "varausmaksua".
Akuutti rahapula + varausmaksu...

1+1 tuppaa olemaan 2. Just saying..
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
597
Akuutti rahapula + varausmaksu...

1+1 tuppaa olemaan 2. Just saying..
Toisaalta, jos myyntiinlaittamisen syynä on nimenomaan akuutti rahapula toiveena nopeat kaupat, ja sitten jo puoliksi maaliin ajetussa kaupanteossa tuleekin noutokaupasta johtuva ei-toivottu viivästys, niin on ihan mahdollista kyllä sekin että ihan rehdisti tulee mieleen kysyä tällaista järjestelyä. Saman kuitin ja toisen ostajan putkahtaminen esiin muualla ei kylläkään suoranaisesti tue tämän todennäköisyyttä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 967
Toisaalta, jos myyntiinlaittamisen syynä on nimenomaan akuutti rahapula toiveena nopeat kaupat, ja sitten jo puoliksi maaliin ajetussa kaupanteossa tuleekin noutokaupasta johtuva ei-toivottu viivästys, niin on ihan mahdollista kyllä sekin että ihan rehdisti tulee mieleen kysyä tällaista järjestelyä. Saman kuitin ja toisen ostajan putkahtaminen esiin muualla ei kylläkään suoranaisesti tue tämän todennäköisyyttä.
Itselleni tulisi mieleen kysyä onnistuisiko homma nopeammin kuin vasta viikonloppuna tai jos samassa kaupungissa niin voisinko kävellä ja toimittaa sen tuotteen niin saisin rahat nopeammin itselleni? Tai sitten lainaisin kavereilta / vanhemmilta / vinguttaisin korttia koska kyseessä vain muutama päivä. Kun kyse kuitenkin vain 115€ (joo, tiedän, joillekin se on tosi iso raha ja kaikilla ei ole kavereita, vanhempia tai luottokorttia mutta siltikin).
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 329
Toisaalta, jos myyntiinlaittamisen syynä on nimenomaan akuutti rahapula toiveena nopeat kaupat, ja sitten jo puoliksi maaliin ajetussa kaupanteossa tuleekin noutokaupasta johtuva ei-toivottu viivästys, niin on ihan mahdollista kyllä sekin että ihan rehdisti tulee mieleen kysyä tällaista järjestelyä. Saman kuitin ja toisen ostajan putkahtaminen esiin muualla ei kylläkään suoranaisesti tue tämän todennäköisyyttä.
Totta tämäkin, mutta kyllä sitten mainittaisiin varausmaksusta jo ENNEN kuin sovitaan kauppoja. Jos sopimisten jälkeen ruvetaan tällaisia kyselemään, se on vähintäänkin epäilyttävää.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
597
Tai sitten lainaisin kavereilta / vanhemmilta / vinguttaisin korttia koska kyseessä vain muutama päivä. Kun kyse kuitenkin vain 115€ (joo, tiedän, joillekin se on tosi iso raha ja kaikilla ei ole kavereita, vanhempia tai luottokorttia mutta siltikin).
Tää alkaa lähteä nyt jo käsistä ja laukalle, mutta tässä skenaariossa myyjän haasteena ja riskinä on, että jos ostaja meneekin puihin eikä ilmestykään 115 euron kanssa viikonloppuna, niin sitä joutuu sitten itse selittelemään kaverille/vanhemmille/Luottokunnalle/Bandidosille.
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
365
Toisaalta, jos myyntiinlaittamisen syynä on nimenomaan akuutti rahapula toiveena nopeat kaupat, ja sitten jo puoliksi maaliin ajetussa kaupanteossa tuleekin noutokaupasta johtuva ei-toivottu viivästys, niin on ihan mahdollista kyllä sekin että ihan rehdisti tulee mieleen kysyä tällaista järjestelyä. Saman kuitin ja toisen ostajan putkahtaminen esiin muualla ei kylläkään suoranaisesti tue tämän todennäköisyyttä.
Itselleni tulisi mieleen kysyä onnistuisiko homma nopeammin kuin vasta viikonloppuna tai jos samassa kaupungissa niin voisinko kävellä ja toimittaa sen tuotteen niin saisin rahat nopeammin itselleni? Tai sitten lainaisin kavereilta / vanhemmilta / vinguttaisin korttia koska kyseessä vain muutama päivä. Kun kyse kuitenkin vain 115€ (joo, tiedän, joillekin se on tosi iso raha ja kaikilla ei ole kavereita, vanhempia tai luottokorttia mutta siltikin).
Tää alkaa lähteä nyt jo käsistä ja laukalle, mutta tässä skenaariossa myyjän haasteena ja riskinä on, että jos ostaja meneekin puihin eikä ilmestykään 115 euron kanssa viikonloppuna, niin sitä joutuu sitten itse selittelemään kaverille/vanhemmille/Luottokunnalle/Bandidosille.
Kaupat sovittiin viikonlopulle myyjän toiveesta, sillä hän ei viestien mukaan ole tällä hetkellä paikkakunnalla, jossa kuulokkeita myydään. Itse olin valmis noutamaan tuotteen heti tarjottuani hintapyynnön kuulokkeista.
 
Liittynyt
26.03.2020
Viestejä
76
Mielenkiinnosta, te jotka olette rikosilmoituksen tehneet lievästä petoksesta ja haetaan rangaistusta niin oletteko ikinä saaneet rahoja takaisin? Entä tuleeko jotain tietoa itselle jos henkilö tästä sakkoihin tuomitaan?
Minä en koskaan saanut mitään takaisin, mutta se johtui omasta tyhmyydestäni.
Kolmesti olen maksanut rahaa saamatta tuotetta ja jokaisella kerralla olen tehnyt rikosilmoituksen ja asia on edennyt oikeuteen. Mutta käräjäoikeuden päätöksen jälkeen jätin asian aina sikseen kun en tiennyt mitä pitäisi tehdä. Ulosoton kautta olisin ehkä voinutkin saada jotain takaisin.
Yksi näistä oli tosin kunnon ammattihuijari. Minun lisäkseni oli kymmeniä muitakin ihmisiä ja yrityksiä ja tyyppi sai ehdollisen vankeusrangaistuksen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 729
Tein käyttäjän @hyvää_päivää kanssa 2 onnistunutta lahjakorttikauppaa mutta kolmannella kerralla 2.10 otti rahat eikä lähettänytkään sovittua lahjakorttia. Maksu Mobilepaylla ja ei vastaa tuohon antamaansa numeroon. Rikosilmoituksen olen tehnyt sunnuntaina.
Ilmeisesti lahjakorttihuijauksia nyt tapahtuu, voihan nenä.

Tein @Jerzie kanssa uudemman kerran kaupat 150€ Verkkokauppa.com lahjakortista ja tätä ennen oli sujuneet kaupat tehty ja lahjakortti toiminut. @Jerzie lähestyi YV:llä keskiviikkona klo 01:29 kaupanteon aikeessa.

Positiivisen palautteenkin olin jo ehtinyt antaa, mutta lahjakorttia en ollut vielä ehtinyt lunastaa. Tänään, juuri nyt hetkeä aiemmin, käyttäjä @jokkine kysyi YV:llä, onkohan minulle samaa 150€ lahjakorttia kaupattu, koska hänelle myyty lahjakortti ei lopulta toiminut.

Osoittautui kyseessä olevan sama lahjakortti, joka on jo jonkun muun toimesta ehditty käyttää pois. Minulle ja @jokkine 'lle on sitten samaa lahjakortti myyty ja sen pituinen se huijaus.

Voiko ylläpito korjata tuon positiivisen palautteeni pois? Ehdin jo laittaa uuden negatiivisen ja rikosilmoitusta tehtailen parhaillaan. Käyttäjällä @Jerzie onko mitään sanottavaa? YV laitettu.

Jos ei viikonloppuna vielä tule selvitystä, onko esim. lahjakortit menneet sekaisin vai kyseessä tällainen "rakennetaan luottamusta ja myydään sitten kusetusta" -tapaus, niin rikosilmoitus menee heti eteenpäin.
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
365
Ilmeisesti lahjakorttihuijauksia nyt tapahtuu, voihan nenä.

Tein @Jerzie kanssa uudemman kerran kaupat 150€ Verkkokauppa.com lahjakortista ja tätä ennen oli sujuneet kaupat tehty ja lahjakortti toiminut. @Jerzie lähestyi YV:llä keskiviikkona klo 01:29 kaupanteon aikeessa.

Positiivisen palautteenkin olin jo ehtinyt antaa, mutta lahjakorttia en ollut vielä ehtinyt lunastaa. Tänään, juuri nyt hetkeä aiemmin, käyttäjä @jokkine kysyi YV:llä, onkohan minulle samaa 150€ lahjakorttia kaupattu, koska hänelle myyty lahjakortti ei lopulta toiminut.

Osoittautui kyseessä olevan sama lahjakortti, joka on jo jonkun muun toimesta ehditty käyttää pois. Minulle ja @jokkine 'lle on sitten samaa lahjakortti myyty ja sen pituinen se huijaus.

Voiko ylläpito korjata tuon positiivisen palautteeni pois? Ehdin jo laittaa uuden negatiivisen ja rikosilmoitusta tehtailen parhaillaan. Käyttäjällä @Jerzie onko mitään sanottavaa? YV laitettu.

Jos ei viikonloppuna vielä tule selvitystä, onko esim. lahjakortit menneet sekaisin vai kyseessä tällainen "rakennetaan luottamusta ja myydään sitten kusetusta" -tapaus, niin rikosilmoitus menee heti eteenpäin.
Tosiaan kaupat tehtiin @Jerzie kanssa 5.10 kun hän otti yksityisviestillä yhteyttä ja tarjosi 150 euron lahjakorttia Verkkokauppa.comiin. Kaupat sujuivat normaalisti ja sain lahjakortin sähköpostiin. Testasin sen toimivuuden ja jätin positiivisen kauppiaspalautteen. Tarkoituksena oli tällä viikolla hyödyntää tuo lahjakortti ja tilata tarvitsemani retkeilytarvikkeet, mutta kortti ei enää toiminut eilen.

Tässä vaiheessa itselleni heräsi epäilys tähän toimintaan liittyen ja otin yhteyttä myyjään. Sain eilen vielä yksityisviestillä vastauksen, jossa hän lupasi selvittää asian kun hän pääsee töistä. Mitään ei ole kuulunut tähän mennessä. Selvitin tänään asiaa Verkkiksen aspan kanssa ja sain sieltä tiedon, että kyseinen lahjakortti on käytetty jo toiseen tavaraan ja sain myös tilausnumeron siihen. Kurkkasin myyjän kauppiaspalautteet, jonka jälkeen otin yhteyttä @banaani ja @Juuna sekä tiedustelin asiaa, että onkohan heille myyty samaa lahjakorttia. Selvisi ainakin nyt, että toiselle käyttäjistä on myyty sama lahjakortti kuin minulle.

Annan myyjälle tämän päivän aikaa selvittää asian ja rustaan itsekkin rikosilmoituksen mikäli asia ei selviä. Negatiivinen fiilis tästä kaupasta joka tapauksessa jäi, joten myös minun antamana positiivisen kauppiaspalautteen voi ylläpisto poistaa. Jätän tilalle negatiivisen kauppiaspalautteen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 660
Viestejä
4 291 630
Jäsenet
71 685
Uusin jäsen
samppa25

Hinta.fi

Ylös Bottom