Ensimmäiset 12V-2x6-liittimet sulaneet GeForce RTX 5090:n parina

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kappas, laitoin Tukesiin ilmoituksen asiasta ja ilmoittivat että ovat tietoisia ongelmista ja seuraavat tilannetta :thumbsup: Suomesta ei ole tullut heille ilmoituksia. Myös Saksassa tilannetta seurataan.
Oli muuten mukava linkata IO-Techin asiallinen video ilmoitukseen!
Jännä etteivät oo rekisteröineet että ovat saaneet esim. meikän ilmoituksen jo aikaa sit.
 
itse väistin luodin kun laitoin 5090 astralin tulille. GPU Tweak näytti että pin 2 ja pin 6 idlessä oli 0.02a. Kevyessä rasituksessa heti meni 2 napaa yli 10a. Uutta virtalähdettä ja piuhaa niin nyt kaikki tasaista
 
Ei missään nimessä umpikuparia eli ML johtimia. MKEM eli hienosäikeinen koska parempi virran kesto. Sekä käänneltävyys. Paksu yksisäikeinen kupari murtuu käännellessä. Tietty olisihan se tyylikäs kun kaapelit kulkisivat näteillä 90 asteen mutkilla niinkuin kovat vesiputket. Mutta joo ehdottomasti jykevämpi liitin ja kaapelointi/ uusi standardi jos ei muuten kestä.
No tuo oli sarkasmia. Siinä vaiheessa, kun pelaamisen tarvitaan sähkötauluun samat sulakeet kuin 9kW kiukaaseen lopetan pelaamisen ja siirryn läppäriin.
 
itse väistin luodin kun laitoin 5090 astralin tulille. GPU Tweak näytti että pin 2 ja pin 6 idlessä oli 0.02a. Kevyessä rasituksessa heti meni 2 napaa yli 10a. Uutta virtalähdettä ja piuhaa niin nyt kaikki tasaista
Itse tilasin fluken pihtimittarin ketjusta intoutuneena josko 2 vuoden lähes 24/7 ajon jälkeen mittailis 4090 virrat. Sinällään mulla sama virtalähde kombo kun der8auerilla niin näkee onko piuhojen välillä eroa.
 
Senhän Tukes oli sanonut, että tietävät ongelmasta ja tarkkailevat sitä. Tarkoittanevat, että ei ole tullut yhtään ilmoitusta Suomessa palaneesta liittimestä.
 
Joku testailee liittimiä (tosin selvästi matalammalla ambientilla kuin kotelossa). Kovasti yritti ja sai liittimen juotokset sulamaan irti pcb:ltä, mutta liitin itsessään ei vielä siinä vaiheessa sulanut.

 
Tuli nyt mitattua oma 4090 pihtimittarilla niin yksi karva 11-12A loput jotain 2-3A väliltä ja yksi lähelle 0A. Sattui olemaan yksi uusi kaapeli hyllys jonka vaihdoin ja nyt pari karvaa 5-6A ja loput 3.5A paikkeilla. Furmark n. 450W kuormalla. Edellinen johtokin vain kertaalleen isketty korttiin kiinni. En nyt suosittele ketään ostamaan kallista pihtiä tähän mutta hyvä kai nuo olisi joskus aina mittailla. Pitipähän tämäkin päivä nähdä että mää mittaamassa jotain näyttiksen johdon virtoja.
 
Tuli nyt mitattua oma 4090 pihtimittarilla niin yksi karva 11-12A loput jotain 2-3A väliltä ja yksi lähelle 0A. Sattui olemaan yksi uusi kaapeli hyllys jonka vaihdoin ja nyt pari karvaa 5-6A ja loput 3.5A paikkeilla. Furmark n. 450W kuormalla. Edellinen johtokin vain kertaalleen isketty korttiin kiinni. En nyt suosittele ketään ostamaan kallista pihtiä tähän mutta hyvä kai nuo olisi joskus aina mittailla. Pitipähän tämäkin päivä nähdä että mää mittaamassa jotain näyttiksen johdon virtoja.
taas käytetty jotain kiinan kaapelia ja evotettu liittimen kanssa /s
 
taas käytetty jotain kiinan kaapelia ja evotettu liittimen kanssa /s
Juu EI. Ihan corsairin omaa ja kaapeli loivasti asennettu.
17418599754523725793882123510438.jpg
 
Tuli nyt mitattua oma 4090 pihtimittarilla niin yksi karva 11-12A loput jotain 2-3A väliltä ja yksi lähelle 0A. Sattui olemaan yksi uusi kaapeli hyllys jonka vaihdoin ja nyt pari karvaa 5-6A ja loput 3.5A paikkeilla. Furmark n. 450W kuormalla. Edellinen johtokin vain kertaalleen isketty korttiin kiinni. En nyt suosittele ketään ostamaan kallista pihtiä tähän mutta hyvä kai nuo olisi joskus aina mittailla. Pitipähän tämäkin päivä nähdä että mää mittaamassa jotain näyttiksen johdon virtoja.
Kokeilitko sillä kiinni olleella kaapelilla, parantuisiko tilanne, jos irroittaa ja kiinnittäää molemmat päät esim 5 kertaa..? Jos se oli oksidoinut pinnat, metallin erilaisuuden takia, niin pikku hinkkaus auttaa taas joksikin aikaa..
 
Kokeilitko sillä kiinni olleella kaapelilla, parantuisiko tilanne, jos irroittaa ja kiinnittäää molemmat päät esim 5 kertaa..? Jos se oli oksidoinut pinnat, metallin erilaisuuden takia, niin pikku hinkkaus auttaa taas joksikin aikaa..

En sen kummemmin muutakun samalla nitkuttelin kun mittailin muttei se ainakaan olevinaan vaikuttanut asiaan. Ja kun sattui olla uusi kaapeli paketiisa niin kokeilin vaan vaihtaa suosista sen tilalle. Veikkaisin enempi kylmä kuuma sykliä kun mulla kuorma 24/7 päällä ja on sellasta syklistä että välistä idlaa ja taas täysillä tuntitolkulla. Mutta varmaksi ei pysty sanoa kun ei sillon ole mitannut kun on alunperin iskenyt kortin kiinni.
 
Joku testailee liittimiä (tosin selvästi matalammalla ambientilla kuin kotelossa). Kovasti yritti ja sai liittimen juotokset sulamaan irti pcb:ltä, mutta liitin itsessään ei vielä siinä vaiheessa sulanut.


Noniin, vihdoin joku toteuttanut ton, ja sanoo heti saman, kuin itse olen monesti sanonut, että suunnittelun varmuuskertoimet ja spekseissä lukeva ei ole sama asia. Alkaisikohan nää ketkä hokenut liittimessä olevan olematon turvamarginaali vihdoin uskoa. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, vihdoin joku toteuttanut ton, ja sanoo heti saman, kuin itse olen monesti sanonut, että suunnittelun varmuuskertoimet ja spekseissä lukeva ei ole sama asia. Alkaisikohan nää ketkä hokenut liittimessä olevan olematon turvamarginaali vihdoin uskoa. :kahvi:
Tuo jätkä puhuu itsekkin videolla ongelmista jotka vesittää koko testin. Kannattaa katsoa ja kuunnella mitä sanoo videolla. Kysymys kuuluu, että miksi edes teki kun oli jo perillä, että ei vastaa todellisuutta mitenkään.
 
Tuo jätkä puhuu itsekkin videolla ongelmista jotka vesittää koko testin. Kannattaa katsoa ja kuunnella mitä sanoo videolla. Kysymys kuuluu, että miksi edes teki kun oli jo perillä, että ei vastaa todellisuutta mitenkään.
Juu, mutta ei ole niin isoa eroa olosuhteissa/johtojen paksuudessa. Voi vaikuttaa, mutta kesti se liitin. Kyllä tuosta videosta voi ihan hyvin päätelmiä vetää.
 
Jos ei ymmärrä asiaa niin voi päätellä vaikka ja mitä. Niinkuin tähänkin mennessä. Hyvä liitin joka sulaa normaalissa käytössä. En todellakaan itse allekirjoittaisi vaatimustenmukaisuutta koskevia dokumentteja tuon kanssa.

Edit: Tottakai se kestää kun lämpöä hyvin johtavaa ja lämpökuormaa jakavaa massaa lisätään.....
 
Ei tossa lämmössä nyt jumaliste oo enää älytöntä vaikutusta, kun liittimestä kulkee 1600 W 10 minuuttia ja lämmöt 140. Varmaan täysin oikeassa käyttöympäristöss' ei kestäisi vähän vähemmän. Edeleen Nvidian tai muun asian vika kuin, ettei minnit kestäisi muka 600 W liiaan pieni. Ja melkein samassa ympäristössä kestää 1600 W, joskus veikkasin jotain tuolle liittimelle 1200 tms. tai 3 on ainakin monessa perusjutussa minimi varmauuskerroin suunnittelussa ainakin mekaanisella puolella.
 
Eli joku inssi avaa cad ja alkaa suunnitella tpinnin yms mikä kestää teoriassa 3*9.2A . Voihan se olla että on käytetty huomattavasri matalampaa varmuuskerrointa, mutta silti se 9.2 on se mihin se varmuuskerroin lisätään.
 
Noniin, vihdoin joku toteuttanut ton, ja sanoo heti saman, kuin itse olen monesti sanonut, että suunnittelun varmuuskertoimet ja spekseissä lukeva ei ole sama asia. Alkaisikohan nää ketkä hokenut liittimessä olevan olematon turvamarginaali vihdoin uskoa. :kahvi:
Se että yksittäinen liitin kestää ihan pienen hetken ylivirtaa matalassa lämpötilassa ei pelasta sitä.
Oikeassa käytössä tuo liitin on kiinni kortissa, jolloin sen ympäristön lämpötila onhelposti 60-70c luokkaa pidemmässä rasituksessa.

Puhutaan lisää, kuhan testaa tuota esim 80 asteen ypmpäristön lämmössä ja rasitus on päällä VÄHINTÄÄN 24 tuntia. Lisäksi testi pitäisi tehdä siten, että vähintään puolen vuoden ajan päivä kuormaa ja päivä lepoa, toistuvasti. enemmän ja vähemmän kosteassa ympäristössä. Toki myös, kun noita testataan, niin siellä on käytössä yleensä enemmän noita liittimiä, sillä hyväkinlaatuisissa (liittimissä) laatu vaihtelee hieman .
 
jolloin sen ympäristön lämpötila onhelposti 60-70c luokkaa pidemmässä rasituksessa.
Kannattaa tarkistaa kotelotuulettimet jos noin lämpimänä käy.
Se että liittimeen kohdistuu lämpösäteilyä sanotaan nyt vaikka 30C:n vallitsevassa tilassa on hyvin eri kuin 70C:n.
 
Se että yksittäinen liitin kestää ihan pienen hetken ylivirtaa matalassa lämpötilassa ei pelasta sitä.
Oikeassa käytössä tuo liitin on kiinni kortissa, jolloin sen ympäristön lämpötila onhelposti 60-70c luokkaa pidemmässä rasituksessa.

Puhutaan lisää, kuhan testaa tuota esim 80 asteen ypmpäristön lämmössä ja rasitus on päällä VÄHINTÄÄN 24 tuntia. Lisäksi testi pitäisi tehdä siten, että vähintään puolen vuoden ajan päivä kuormaa ja päivä lepoa, toistuvasti. enemmän ja vähemmän kosteassa ympäristössä. Toki myös, kun noita testataan, niin siellä on käytössä yleensä enemmän noita liittimiä, sillä hyväkinlaatuisissa (liittimissä) laatu vaihtelee hieman .
Haha luuletko tuolla olevan niin paljon etoa että vain noista syistä kestää 1600 W 10 min paljon koteloa kuumempana liittimenä. Niin ne pinnit on aika älyttömästi kestävämpiä kuin ne ketkä sanoo 9.2 A olevan liikaa. Sehän itse nuo asiat toteaa mutta hyvin tuosta saa suuntaa, ettänvarmuuskerroita on.
 
Noniin, vihdoin joku toteuttanut ton, ja sanoo heti saman, kuin itse olen monesti sanonut, että suunnittelun varmuuskertoimet ja spekseissä lukeva ei ole sama asia. Alkaisikohan nää ketkä hokenut liittimessä olevan olematon turvamarginaali vihdoin uskoa. :kahvi:
Mitä varten se speksin lukema sitten on olemassa?
 
Kannattaa tarkistaa kotelotuulettimet jos noin lämpimänä käy.
Se että liittimeen kohdistuu lämpösäteilyä sanotaan nyt vaikka 30C:n vallitsevassa tilassa on hyvin eri kuin 70C:n.
Näyttiksen piirikortti ei ole iso ja kun GPU:ta rankaistaan kovasti, niin se ja virransyöttö ym, kuumenee melko reippaasti. Levyssä on paksut kuparivedot, joten se lämpö johtuu kyllä pitemmässä rasituksessa oikeinhyvin sinne liittimeenkin.

Selkeästi nuo liittimet ovat alimitotettuja, kun niitä on sulanut jatkuvalla syötöllä... Noiden käytöstä pitäisi luopua kaikissa korteissa, jotka vievät 5080:aa enemmän virtaa..
 
paitsi 3090Ti toimii ihan hyvin kun ei kaikkia kuutta mutta 3 powerplaneen menee veedot ja tasaa niiden välillä kuorman. Mutta säästää pari euroa kun skippaa tuon, mikä sitten johtaa siihen, että jos liittännässä on häiriötä, niin virta kulkee pahimmillaan enimmäkseen parista johdosta, selvästikään yleensä sitä ei tapahdu, mutta liian usein, joten täällä on monesti sanottu että vika on 12 johdossa vefetty yhteen heti liitttimen jälkeen. Mutta yleensä toimii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 997
Viestejä
4 695 668
Jäsenet
76 848
Uusin jäsen
tpulkkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom