Edelleen spekuloin, että ilmoitettu on. Tämmöinen urakiipuri on vaan tuumannut, että ongelma ei realisoidu hänen vahtivuoronsa aikana, tai muutama sata palanutta ohjainta ei ole vielä mitään, kun prioriteetit on muualla.
On ne Nvidian insinöörit kuitenkin aiemmin tuon ongelman tiedostaneet ja taklanneet (kuormantasaus). Ei se tietämys tuotekehityksestä noin vaan katoa.
Tässähän tämä on tiivistettynä että miten ne asiat valitettavan usein menee.
Itse olen urallani joskus ns puhaltanut pilliin emoyhtiön toimarille asti kun urakiipurilla alkoi kierrokset nousemaan touhuissaan ja taisi kiipuri tunnistaa kiipurin kun lopputulemana olikin julkinen tuenosoitus ja huolenaiheiden lakaisu maton alle. Sit kun myöhemmin touhujen taloudelliset seuraukset valkeni ylöspäin, taisivat kuitenkin päästä heti oikeille jäljille tuon mun tempun ansiosta.
Oon tätä nyt pyöritellyt takaraivossa ekojen 5000 -sarjan käryämisten jälkeen. Puuhailen aika paljon sen parissa, että tekniset laitteet kestäisi minimihuolloilla just hommaan perehdytetyn työntekijän tekemänä niin pitkään kuin ikinä mahdollista. Teoriaa oon kahlannut riittävästi esim aiheesta miten firmat voi hallinnoida laitteidensa elinkaaria ja tienata enemmän tuotteen myymisen jälkeen. Ja ammatillisesta kiinnostuksesta tulee seurattua tarkkaan NorthRidgeFixiä yms.
Ja oon nyt hyväksynyt sen, että oma 3070 toivottavasti kestää vielä vuosikymmenen koska en minä uskalla ostaa mitään noita uutena enkä varsinkaan käytettynä. Ja uutta ostaessa kannattaa pitää mielessä, että kortin myymistä odotellessa saattaa käytettyjen ostajilla iskeytyä viimein tajuntaan noiden korttien luotettavuus ja sitä kautta hinnat korjaantua melkoisen riskilisän verran alaspäin. Ihan todella paska diili ihan jokaiselle. Varsinkin, kun tuosta epäsymmetrisestä tiedosta hyötyy ainoastaan firma ja kaikki merkittävät riskit kantaa aina asiakkaat.
Vielä tällä hetkellä mennään sillä markkinatiedolla, että kortit todennäköisesti kestää pitempään fyysisesti kuin mitä on ajuritukea ym tarjolla. Mutta esim 5v päästä 4000 -sarjan julkaisusta tuo saattaa olla jo täysin vanhentunutta tietoa. Jo se, että tällaista tarvitsee ihan tosissaan miettiä eikä voi vaan kuitata naurahduksella huonoksi vitsiksi huolestuttaa ainakin itseä.
Joka vuosi höylätään 2-3v pois kortin eliniästä. Valehtelisin, jos tuo ei omaan silmään näyttäytyisi tarkoitukselliselta pidemmän ajan suunnitelmalta. Tehdäänhän samaa akkutyökalujen ym kanssa jatkuvasti. Ja eipä tuossa ole mitään riskiä kun aina menee läpi "no me vähän vähennettiin BOMmikustannuksia vaan liikaa, sori siitä." jos kulisseissa on todettu, että käytetyt kortit hajotkoon niin että korjaaminen on lähes aina mahdotonta niin tulee enemmän paineita ostaa lisää uusia. Kaikki ketkä asiasta tietää on NDA:n piirissä ja kallispalkkaiset asianajajat hoitaa tarvittaessa sotkut pois päiväjärjestyksestä (tai joku tuntee jonkun, jos pitää saada todistaja hiljaiseksi ennen oikeudenkäyntiä, vrt openai whistleblower).
Ainakin omaan nenään kokonaisuudessaan haju on melko paska ja huolestuttavinta on se, mihin suuntaan hommat koko ajan kehittyy lisää. Mikään taho ei edes yritä katsoa muiden virheitä ja tehdä niiltä osin paremmin. Sopulilaumana vaan takaa-ajettuna kohti kielekettä ja koko ajan vilkuillaan mallia vaan ympäriltään.