• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
154
Ei 60 snt/kWh ole mikään realistinen sähköhinta pidemällä tähtäimellä. Talous ei tule kestämään sitä meillä, jos se jäisi pysyväksi kuten olen jo aiemmin sanonut. Nytkin saa Enefit 22,9 snt/kWh kiinteää sopparia ja juttuja on jo ollut, että keväällä hinta laskee.

Millä logiikalla pitäisi saada suorasta sähkölämmityksen takia talon hinnasta 100k€ alennusta? Esim. maalämmpö on cop on ~3 ellei ole lattiassavesikiertoinen lämmitys. Kaikki sähkö ei mene pelkästään lämmitykseen, joten jos suoralla sähköllä menee se 29 000 kWh ja puolet meni lämmitykseen, niin maalämmöllä voisi säästää esim. 10 000 kWh. 10 000 kWh 60 snt/kWh hinnalla on 6 000€ eikä se säästö noin iso ole, kun ei se sähkö tule maksamaan pidempään 60snt/kWh. Sähköauton lataamiseen ei auta mikään muu kuin olla lataamatta. Jos laskee tuolla tuolla enefit 22,9 snt/kWh niin säästö onkin 2290€/v. Kaukolämmön hinnan korotuksista jo ilmoitettiin, joten kyllä ne muutkin lämmitysmuodot kallistuu.
Mutta entäpä jos ostaisi kaasulämmitteisen omakotitalon, voisiko sitä lämmittää ilmaiseksi kotitekoisella biokaasulla syömällä koko talven lanttulaatikkoa :hmm:. Noita aika uusiakin kaasulämmitteisiä omakotitalojakin on. Ehkäpä ne sähkölämmitteiset talotkin menee jatkossa kaupaksi, vaikka tulevana talvena niissä saatetaan pitää lattioita vähän viileämpinä. Joku vanha iso sähkölämmitteinen rivitalo voisi olla aika jännä asumisratkaisu tulevana talvena. Vielä jos taloyhtiön hallituksessa vastustetaan periaatteesta kaikkea mahdollista.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 194
Ihmisen hyötysuhde on aika paska. Lämpöä saa 75 % ja tehoa 25 %. Eli jo 100 W teholla polkiessa saadaan 400 W lämpöä. Kyllä trainerointi taloa lämmittää ja talvinen kuiva ilmakin kosteutuu.

Vaimoni saa tulevana talvena harjoitella talossa varaston sijaan..
@Hansai :n silmänisku taisi tarkoittaa, että ns. poljetaan yhteislenkki makkarin puolella. Heittämällä kW-luokan lämpölaitos ILP:a täydentämään. ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
@Hansai :n silmänisku taisi tarkoittaa, että ns. poljetaan yhteislenkki makkarin puolella. Heittämällä kW-luokan lämpölaitos ILP:a täydentämään. ;)
Joo, ja tämän kun yhdistää kotikaasulämmitykseen syömällä vaikka hyökkääjävaltion tyyliin kaalia, saa lisääkin tehoa. Ne pitää vaan muistaa pysähtyä sytyttelemään aina välillä, mikä voi pilata tunnelmaa.

Toisaalta halvinkin ravinnoksi kelpaava biomassa on lämmityspolttoaineeksi aika kallista. Siispä kannattavuuslaskelma täytyy perustaa lapsilisään ja vastaaviin taloudellisiin etuihin. :think: Parhaassa tapauksessa nussiessa pääsee laihtumaan ja pidemmän päälle säästää liikennepolttoaineessa, lääkärikuluissa sun muussa.
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
154
Mutta onko se ollut ekologinen? Sitä sun vesi ja ydinsähköä riittäis enemmän muillekkin jos oma kulutus olisi pienempi. Ekologisuudessa on kyse kokonaisuuksista.
Luultavasti tulevana talvena käytetään vähemmän sähköä lämmitykseen, ekologisuus paranee siltä osin. Mutta seuraavat vuodet takkoihin, puuhelloihin yms. lykätään kaikki mikä palaa. Ruotsissakin taidettiin alkaa jo öljyä polttamaan aika reilusti. Toivottavasti Suomessakin alettaisiin lisäämään sähköntuotantoa. Ehkä nuo ekologisuustavoitteet voisi nyt haudata siksi aikaa, että sota ja sen seurauksena tullut energiakriisi helpottaa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
Remontit on halpoja jos jaksaa itse tehdä.
No osittain. Olin aikoinaan taloyhtiön hallituksessa. Rivarikompleksi 20 asuntoa. Suunniteltiin pientä ulkopintaremonttia. Maalauksia, verhouslautojen uusintaa auringonpolttamilta puolilta ja sellaista ylläpitosipistelyä.

halvin tarjous raksaliikkeiltä oli 25k€. Kallein 45k€. Palkattiin kirvesmies ja pari eläkeläistä talosta ja jäi himpun alle 10k€ Materiaaleineen. Tarvikkeiden osuus 5k€. Eli itse tekemällä 5k€ ja taloyhtiölle vieraalla tehtynä 25-45k€. Omakotitalon kattoremontti tänä päivänä kiertävillä kattofirmoilla 30k€, josta materiaalit 5k€ Ja kahden päivän työ kahdella miehellä. Eli aika sama suhde.

eli jos itse pystyy tekemään, saa ottaa monesta hommasta nollan perästä pois. Vähän sama juttu autokorjaamoillakin. Normihuolto 300-400€ ja itse tehtynä tarvikkeet 50€. Noin se karkeasti menee.

ilmalämpöpumpun pesuhuolto 200-400€. Itse tehtynä pesuaineet 0,1€ ja tunti pari työtä.

4H yhdistyksellä meidän omakotitalon pihan nurmikon leikkaus 25€/kerta. Itse tehtynä bensaan vajaa 1€. Leikkurin kesto esim 20v, josta jää vuodelle 14€ ja huoltoihin voi varata muutama euro / v. Eli 4H leikkaus 400-500€/v ja itse tehtynä n 40€/v Sisältäen leikkurin poistot, bensat ja huollot..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
eli jos itse pystyy tekemään, saa ottaa monesta hommasta nollan perästä pois. Vähän sama juttu autokorjaamoillakin. Normihuolto 300-400€ ja itse tehtynä tarvikkeet 50€. Noin se karkeasti menee.
Tähän pitää sanoa, että merkillä on todella paljon väliä huoltohintojen kanssa. Mersun marmoritiskillä perushuolto on helposti yli 400€. Volkkareiden normaalit huollot maksavat marmorilla 200-270€, riippuen onko pelkkä öljynvaihtohuolto + perustarkastus vai laajempi tarkastushuolto. Hintaa alkaa sitten tulla lisää, kun aletaan jarruja fiksailemaan ja hihnoja vaihtelemaan. Laskeskelin, että perus öljy+suodattimet maksavat uudempaan autoon satasen luokkaa itse ostettuna, niin siinä ei työlle aivan mahdotonta hintaa jää. Toki itse voi tehdä ja säästää tässäkin, mutta uudemmissa autoissa on myös lähestulkoon aina softapäivityksiä, joita ei OTA:na saa asennettua.

Ja tosiaan, kuka mitäkin arvostaa. Itse tuskin alkaisin taloakaan maalaamaan, vaan ostaisin sen palveluna. Vähänkin korkeampi talo alkaa olla jo melkoinen työmaa. Autot huolsin joskus itse, mutta totesin ettei se öljytulpan irroittelu mene edes harrastelusta ja aikaakin kului päivän verran, kun aina puuttui jotain tarvikkeita, mitä piti lähteä hakemaan motonetistä. Autohuolto tekee huollot parissa tunnissa yleensä paljon itseäni ammattitaitoisemmin ja saat ainakin lykättyä virhevastuun heille.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
450
Tähän pitää sanoa, että merkillä on todella paljon väliä huoltohintojen kanssa. Mersun marmoritiskillä perushuolto on helposti yli 400€. Volkkareiden normaalit huollot maksavat marmorilla 200-270€, riippuen onko pelkkä öljynvaihtohuolto + perustarkastus vai laajempi tarkastushuolto. Hintaa alkaa sitten tulla lisää, kun aletaan jarruja fiksailemaan ja hihnoja vaihtelemaan. Laskeskelin, että perus öljy+suodattimet maksavat uudempaan autoon satasen luokkaa itse ostettuna, niin siinä ei työlle aivan mahdotonta hintaa jää. Toki itse voi tehdä ja säästää tässäkin, mutta uudemmissa autoissa on myös lähestulkoon aina softapäivityksiä, joita ei OTA:na saa asennettua.

Ja tosiaan, kuka mitäkin arvostaa. Itse tuskin alkaisin taloakaan maalaamaan, vaan ostaisin sen palveluna. Vähänkin korkeampi talo alkaa olla jo melkoinen työmaa. Autot huolsin joskus itse, mutta totesin ettei se öljytulpan irroittelu mene edes harrastelusta ja aikaakin kului päivän verran, kun aina puuttui jotain tarvikkeita, mitä piti lähteä hakemaan motonetistä. Autohuolto tekee huollot parissa tunnissa yleensä paljon itseäni ammattitaitoisemmin ja saat ainakin lykättyä virhevastuun heille.
Onneksi vaihtoehtoja löytyy ja hommat voi tehdä niin kuin itselle parhaiten sopii. En oikein osaa kuvitellakaan miltä yhteiskunta näyttäisi, jos kaikki pyrkisivät tekemään kaiken mahdollisen itse. Tuskin ainakaan paremmalta.:hmm: Ainakaan mitään käytettyä ei uskaltaisi ostaa, mutta olisiko mitään uutta edes myytävänä missään.:rofl:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 821
Onneksi vaihtoehtoja löytyy ja hommat voi tehdä niin kuin itselle parhaiten sopii. En oikein osaa kuvitellakaan miltä yhteiskunta näyttäisi, jos kaikki pyrkisivät tekemään kaiken mahdollisen itse. Tuskin ainakaan paremmalta.:hmm: Ainakaan mitään käytettyä ei uskaltaisi ostaa, mutta olisiko mitään uutta edes myytävänä missään.:rofl:
Nyt ei ole ihan nimimerkin mukaista puhetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 558
Tähän pitää sanoa, että merkillä on todella paljon väliä huoltohintojen kanssa. Mersun marmoritiskillä perushuolto on helposti yli 400€. Volkkareiden normaalit huollot maksavat marmorilla 200-270€, riippuen onko pelkkä öljynvaihtohuolto + perustarkastus vai laajempi tarkastushuolto. Hintaa alkaa sitten tulla lisää, kun aletaan jarruja fiksailemaan ja hihnoja vaihtelemaan. Laskeskelin, että perus öljy+suodattimet maksavat uudempaan autoon satasen luokkaa itse ostettuna, niin siinä ei työlle aivan mahdotonta hintaa jää. Toki itse voi tehdä ja säästää tässäkin, mutta uudemmissa autoissa on myös lähestulkoon aina softapäivityksiä, joita ei OTA:na saa asennettua.

Ja tosiaan, kuka mitäkin arvostaa. Itse tuskin alkaisin taloakaan maalaamaan, vaan ostaisin sen palveluna. Vähänkin korkeampi talo alkaa olla jo melkoinen työmaa. Autot huolsin joskus itse, mutta totesin ettei se öljytulpan irroittelu mene edes harrastelusta ja aikaakin kului päivän verran, kun aina puuttui jotain tarvikkeita, mitä piti lähteä hakemaan motonetistä. Autohuolto tekee huollot parissa tunnissa yleensä paljon itseäni ammattitaitoisemmin ja saat ainakin lykättyä virhevastuun heille.
Täytyy vaan olla paksu pinkka jos ei itse halua remontoida mitään. Ovella joku kauppasi maalausta neljällä tonnilla, itse tekemällä 500e.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
450
Nyt ei ole ihan nimimerkin mukaista puhetta.
Menee ihan offtopikiksi, mutta omasta mielestäni omassa tekemisessä pääsee sitä enemmän voitolle mitä harvempi sen homman tekee itse. Joissakin rikkinäisissä kameroissakin menneinä vuosina havaitsin, että porukat maksoivat Ebayssa enemmän kuin toimivista, kun tiedossa oli tietty tyyppivika. Samoin on Tori-ilmoituksissakin, että joistakin rikkinäisistä kamppeista maksetaan ihan käsittämättömiä hintoja. Vaikka se uusi menisikin helposti rikki, niin jonkun se uusikin pitää ensin ostaa, että jälkimarkkinoille tulee tavaraa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Mietin tuota sähköasiaa, että olisikohan jollekkin, varsinkin maalla asuvalle mahdollista lähteä pois koko sähkön jakelun piiristä. Millähän sen sähkön sitten voisi kustannustehokkaasti tehdä, pelkät aurinkokennot ei varmaan riitä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 821
Menee ihan offtopikiksi, mutta omasta mielestäni omassa tekemisessä pääsee sitä enemmän voitolle mitä harvempi sen homman tekee itse. Joissakin rikkinäisissä kameroissakin menneinä vuosina havaitsin, että porukat maksoivat Ebayssa enemmän kuin toimivista, kun tiedossa oli tietty tyyppivika. Samoin on Tori-ilmoituksissakin, että joistakin rikkinäisistä kamppeista maksetaan ihan käsittämättömiä hintoja. Vaikka se uusi menisikin helposti rikki, niin jonkun se uusikin pitää ensin ostaa, että jälkimarkkinoille tulee tavaraa.
Joo olikin vitsi tuohon sun nimimerkkiin liittyen. Ja onhan se yleisen taloudenkin kannalta parempi, että ostetaan palveluita.
Jää itselläkin aikaa johonkin kivempaan hommaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Mietin tuota sähköasiaa, että olisikohan jollekkin, varsinkin maalla asuvalle mahdollista lähteä pois koko sähkön jakelun piiristä. Millähän sen sähkön sitten voisi kustannustehokkaasti tehdä, pelkät aurinkokennot ei varmaan riitä.
Puulämmitys (pannu eli keskuslämmitys), aurinkopaneelit, akusto (ml. invertteri). Talvella lataus generaattorilla. Tälläisiä off-grid kohteita on kyllä olemassa. Liesi kaasulla, muuten kaikki normaalit mukavuudet saa toimimaan, riippuen akuston ja invertterin tehosta.

Mahdollista? -kyllä
Kustannustehokasta? -ei (akuston hinta ja niiden uusiminen isoin kustannus)
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
527
Mietin tuota sähköasiaa, että olisikohan jollekkin, varsinkin maalla asuvalle mahdollista lähteä pois koko sähkön jakelun piiristä. Millähän sen sähkön sitten voisi kustannustehokkaasti tehdä, pelkät aurinkokennot ei varmaan riitä.
Onhan noita esim. Naps tehnyt kymmeniä vuosia, tyypillisesti saarimökit, joille ei saa sähköjohtoa.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Täytyy vaan olla paksu pinkka jos ei itse halua remontoida mitään. Ovella joku kauppasi maalausta neljällä tonnilla, itse tekemällä 500e.
Tietenkin vaatii enemmän rahaa, jos ostat palvelun ulkopuoliselta. Itse silti laskisin myös omalle ajalle arvon. Moni muukin tuntuu myös näin tekevän, kun myyvät niitä 50 vuotta vanhoja omakotitaloja alkuperäiskuntoisina. Ei ole jaksettu tehdä remontteja itse, eikä myöskään haluttu maksaa palvelusta. Ja taas voi palata kysymykseen, onko omakotitalossa asuminen todellisuudessa halvempaa vai onko se näennäisesti halvempaa, kun tehdään huoltotyöt vasta aivan pakon edessä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Tietenkin vaatii enemmän rahaa, jos ostat palvelun ulkopuoliselta. Itse silti laskisin myös omalle ajalle arvon. Moni muukin tuntuu myös näin tekevän, kun myyvät niitä 50 vuotta vanhoja omakotitaloja alkuperäiskuntoisina. Ei ole jaksettu tehdä remontteja itse, eikä myöskään haluttu maksaa palvelusta. Ja taas voi palata kysymykseen, onko omakotitalossa asuminen todellisuudessa halvempaa vai onko se näennäisesti halvempaa, kun tehdään huoltotyöt vasta aivan pakon edessä.
Onko se sitten järkevämpää remontoida taloa säännöllisesti sen elinkaaren aikana, vai pistää sama raha vaikka osakesijoituksiin ja jättää talo ränsistymään? Toki jotain vuotamaan alkaa kattoa vaihtaa tai korjata, mutta muuten antaa olla. Sitten 50 vuoden jälkeen jyrätä koko paska sileäksi tai polttaa ja rakentaa uusi tilalle niillä rahoilla mitä remonteissa säästänyt ja sijoittanut.

Monet kuitenkin ilmeisesti ajattelevat, että 50 vuotta vanhasta huoltamatta ja remontoimatta olleesta talosta sasi saman verran melkein rahaa kuin viimeisen päälle hyvin huolletusta.

Vasta tuli vastaan yksi ihan mielenkiintoinen kerrostalo-asunto myynnissä keväällä. Asunnon sijainti oli mukava ja eteläsuunnan huoneiston levyinen parveke, ylin kerros ja niin edelleen. Talo oli 1960-luvulla. Hintakin oli kohtuullinen vajaa sata tonnia yksiöstä. Sitten kun alkoi katsomaan lisätietoja asunnosta, niin talotyhtiössä oli kaikki mahdolliset remontit tekemättä putkiremontista, julkisivuremontista, kivijalkaremontista, kattoremontista ja niin edelleen alkaen ja ne olivat tulossa korjaussuunnitelman mukaan lähivuosina. Lopussa luki että vaihtoehtoina remonteille kaavamuutos on vireillä ja selvitellään purkavaa korjausrakentamista. Toisin sanoen koko paska lyödään sileäksi ja tontti myydään grynderille ja rahat jaetaan osakkeille jos sattuu jotain jäämään purkukustannusten jälkeen. Eli todellisuudessa sen 100 tonnin kämpän hinta oli yksiön osuus tontista eli vajaa 20 tonnia miinus purkukustannukset. Kyseinen kämppä taitaa olla vieläkin myynnissä. En osaa kuvitella kuka tuollaista ostaisi. Samanlaisia pommeja on sitten vielä myynnissä ylihintaisella vuokratontilla. Mielenkiintoista kun niistäkin yrittävät vielä rahaakin pyytää.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
Täytyy vaan olla paksu pinkka jos ei itse halua remontoida mitään. Ovella joku kauppasi maalausta neljällä tonnilla, itse tekemällä 500e.
Noihan se on.

Ikkunafirma tarjosi autotallin ovea neljällä tonnilla asennettuna. Turnerin ovi 500€ ja päivä töitä itse tehtynä.

Tuossa vaan keskustelu lähti siitä, kun joku sanoi, että on halvempaa tehdä itse ja on paljon kyselty onko omakotitalossa asuminen halpaa vai kallista. On suht. halpaa kun osaa ja viitsii tehdä kaiken itse. On kallista, jos ei osaa, halua tai muuten pysty tekemään itse. Sama koskee autoiluakin. Moottoripyöräilyä pidetään kalliina harrastuksena. Minusta on melko halpaa loppupelissä. Vakuutuksissa bonukset tapissa, huollan ja korjaan itse ja ostan renkaat ym mistä halvimmalla saan, eli yleensä en Suomesta.

Motonet ei ole suomalaisittain kallis, mutta Viron Motonet www.ak24.fi on ihan hiton paljon halvempi huolto-osissa.

Tästä on jo vuosia, kun työkaveri laski tarkkaan 120 neliön omakotitalonsa juoksevat kustannukset ilman remontteja ja sai 420€/kk silloisella sähkön, veden ym. hinnalla. Oli silloin suunnilleen yksiön vuokra tällä seudulla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 046
Onko se sitten järkevämpää remontoida taloa säännöllisesti sen elinkaaren aikana, vai pistää sama raha vaikka osakesijoituksiin ja jättää talo ränsistymään?
Paha sanoa, mutta monet täälläkin on nyt valitelleet kuinka saattaa kaiken maailman irmat joutua käyttämään säästöjään.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Kerrostaloissa ja rivitaloissa paljon huoltoyhtiö tekee sellaistakin työtä jonka suurin osa omakotitalossa asuvista tekee itse. Esimerkiksi vaikkapa lumityöt ja nurmikon leikkaukset.

Jos haluaa kustannuksia vertailla, niin kai nekin kustannukset pitäisi jotenkin huomioida ja pistää vaikka joku hintalappu laskelmassa omalle ajankäytölle esimerkiksi lumitöihin.

Jos joku tekee niitä lumitöitä ihan omaksi iloksi ilmaiseksi, niin laittakaa vaikka yksityisviestinä ilmoittautumisia niin lupaan ihan ilmaiseksi ensi talvena heille osoittaa paikan jonne lumitöitä pääsevät tekemään ihan maksutta ja voivat maksimoida sen hyvän mielensä niiden tekemisestä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Kerrostaloissa ja rivitaloissa paljon huoltoyhtiö tekee sellaistakin työtä jonka suurin osa omakotitalossa asuvista tekee itse. Esimerkiksi vaikkapa lumityöt ja nurmikon leikkaukset.

Jos haluaa kustannuksia vertailla, niin kai nekin kustannukset pitäisi jotenkin huomioida ja pistää vaikka joku hintalappu laskelmassa omalle ajankäytölle esimerkiksi lumitöihin.

Jos joku tekee niitä lumitöitä ihan omaksi iloksi ilmaiseksi, niin laittakaa vaikka yksityisviestinä ilmoittautumisia niin lupaan ihan ilmaiseksi ensi talvena heille osoittaa paikan jonne lumitöitä pääsevät tekemään ihan maksutta ja voivat maksimoida sen hyvän mielensä niiden tekemisestä.
Se on totta, että esim. remppatyön tekeminen ei ole aina hauskaa, mutta se voi olla henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta hyvä juttu pitemmän päälle. Lisäksi tärkeä pointti on rahallinen säästäminen, eli vaikka teoreettisesti laskee ajalleen arvoa, niin siinä on muistettava pari juttua. Omalla ajalla on rahallista arvoa on vain, jos joku suostuu siitä maksamaan. Itse esimerkiksi olen kk-palkalla ja ylitöitä ei käytännössä edes voi tehdä, joten omalla vapaa-ajallani on vain vapaa-aika-arvoa, ei niinkään rahallista arvoa, ellen etsisi toista työtä. Toinen asia on työn hinnoittelu, eli ihan yksinkertaisessa työsuoritteessa työn hinta voi olla vaikkapa 100 e/h (esim. autokorjaamoilla) - jos sen teettää, niin tämä pitää maksaa nettopalkasta. Jotta pääsee 100 e/h nettopalkkaan, niin bruttona pitää tienata jo ihan kivasti, joten sellaisia työpaikkoja ei kovin paljon ole tarjolla tuosta vaan otettavaksi. Voi siis myös ajatella, että palkattoman vapaan pitäminen varsinaisesta työstä voi monessa tilanteessa kannattaa, jos se on mahdollista, eli tavallaan omaa vapaa-aikaansa ei välttämättä tarvitse uhrata.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 427
Se on totta, että esim. remppatyön tekeminen ei ole aina hauskaa, mutta se voi olla henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta hyvä juttu pitemmän päälle. Lisäksi tärkeä pointti on rahallinen säästäminen, eli vaikka teoreettisesti laskee ajalleen arvoa, niin siinä on muistettava pari juttua. Omalla ajalla on rahallista arvoa on vain, jos joku suostuu siitä maksamaan. Itse esimerkiksi olen kk-palkalla ja ylitöitä ei käytännössä edes voi tehdä, joten omalla vapaa-ajallani on vain vapaa-aika-arvoa, ei niinkään rahallista arvoa, ellen etsisi toista työtä. Toinen asia on työn hinnoittelu, eli ihan yksinkertaisessa työsuoritteessa työn hinta voi olla vaikkapa 100 e/h (esim. autokorjaamoilla) - jos sen teettää, niin tämä pitää maksaa nettopalkasta. Jotta pääsee 100 e/h nettopalkkaan, niin bruttona pitää tienata jo ihan kivasti, joten sellaisia työpaikkoja ei kovin paljon ole tarjolla tuosta vaan otettavaksi. Voi siis myös ajatella, että palkattoman vapaan pitäminen varsinaisesta työstä voi monessa tilanteessa kannattaa, jos se on mahdollista, eli tavallaan omaa vapaa-aikaansa ei välttämättä tarvitse uhrata.
Itse joudun tekemään 8h töitä että voin maksaa 100€ autokorjaamo työtunnin, siinä syy miksi itse korjaan mielummin autoni.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
Jos haluaa kustannuksia vertailla, niin kai nekin kustannukset pitäisi jotenkin huomioida ja pistää vaikka joku hintalappu laskelmassa omalle ajankäytölle esimerkiksi lumitöihin.
Itse olen pitänyt omalle työlle/vapaa-ajalle hintana 60€/h viikolla ja 75€/h viikonloppuna, joten eipä nuo lumityöt ja nurmikon leikkuut juuri leiville lyö.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Itse olen pitänyt omalle työlle/vapaa-ajalle hintana 60€/h viikolla ja 75€/h viikonloppuna, joten eipä nuo lumityöt ja nurmikon leikkuut juuri leiville lyö.
Kovat on tulot jos tuon saa lapaan. Mutta toisaalta noilla tuloilla kyllä kehtaa nurmikonleikkaajan palkata, siitä saa kuitenkin vielä kotitalousvähennyksen.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
Eikun siis tuo on oman työn tai vapaa-ajan hinta, kun sille pitää hinta kerran keksiä. Palkkatyöstä en saa noin paljoa.;) Aina sanotaan että ei se oma työkään ilmaista ole. Siitä tuo vitsi.

Mikä helvetin kustannus sillä sitten olisi. Mielummin tekee jotakin järkevää tai hyödyllista kuin makaa sohvalla. Toki joskus sielläkin maattava.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Sähkönmyynti firmat saisivat lähettää kirjeen kaikille asiakkaille, jossa olisi laskettu viime vuoden kuukausikulutuksen perusteella suuruusluokkaa minkä suuruinen lasku on tänä vuonna odotettavissa kyseisen asiakkaan voimassa olevalla sopimuksella. Pörssisähkön osalta arviot futuurien perusteella.

Tuolla tavalla ihmisillä olisi vähän enemmän aikaa varautua tulossa olevaan joko leikkaamalla kulutusta, säästämällä rahaa muualta tulossa oleviin laskuihin tai energiatehokkuusinvestoinneilla. Tai tilaamalla vaikka klapia.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Energian EU-hintakattoa pukkaa, jos pukkaa. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääpointti on, että ydinvoimalla tai uusiutuvilla energianlähteillä tuotetulle sähkölle on suunnitteilla hintakatto ja samoin maakaasulle. Maakaasun osalta hintakatto olisi 110 e/MWh, sähkön hintakatosta ei lukuja avata. Hintakatto olisi voimassa lokakuun alusta maaliskuun loppuun ja se koskisi hintaa, jolla energiayritykset myyvät kaasua yrityksille ja kotitalouksille.

 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
368
Mielenkiintoista nähdä toteutuuko tuo ja jos toteutuu niin mitä tapahtuu varsinkin maakaasun saatavuudelle.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Mielenkiintoista nähdä toteutuuko tuo ja jos toteutuu niin mitä tapahtuu varsinkin maakaasun saatavuudelle.
Maakaasun osalta tämä tarkoittanee lähes 100% varmuudella, että maakaasun käyttöä joudutaan säännöstelemään. Sähkön osalta vaikeampi sanoa.

Mutta kyllähän se niin on, että säännöstely voi olla parempi vaihtoehto kuin rahojen menettäminen, koska säännöstely voi uhata kaikesta huolimatta. Toisaalta esim. kuluttajan kannalta on yksi ja sama, että pelataanko kuluttaja pois markkinoilta hinnalla vai sillä, että tuotetta ei saa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
No itse kärsisin jonkun 2h sähkökatkon per päivä paljon mielummin kuin maksaisin tonnin kuussa ekstraa, että ei katkottaisi. Mieluiten päivällä kun olen töissä tai yöllä kun nukun.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
No itse kärsisin jonkun 2h sähkökatkon per päivä paljon mielummin kuin maksaisin tonnin kuussa ekstraa, että ei katkottaisi. Mieluiten päivällä kun olen töissä tai yöllä kun nukun.
Pahin kulutuspiikki on yleensä arkiaamuna ennen yhdeksää, eli jos on aamu-uninen, niin tuskin edes huomaa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Miksi kaasua pitäisi säännöstellä Suomessa, kun Inkooseen parkkeerataan Exemplar lng-terminaalialus.

Tuohan voi hakea kaasunsa mistä haluaa ennen suomeen tuloa.
Kaasun maailmanmarkkinahinta on sen verran kova, että 110 e/MWh voi olla taso, jolla sitä ei saa hankittua riittävästi täyttämään kysyntää, toi kattohinta on kuitenkin se hinta, minkä maksimissaan voisi kuluttajalta tai yritykseltä nyhtää - jos siis toteutuu ja taso on tämä. Toki Suomessa maakaasun merkitys on pieni.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
273
Täyttää sen kansainvälisillä vesillä vaikka Venäläisestä lng-aluksesta.

Öljyn kanssa harrastetaan samaa.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 626
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
273
Sitä täytetään pienemmillä lng-aluksilla, ei liiku satamasta mihinkään.

" Gasgrid Finland Oy ja Excelerate Energy, Inc. ovat allekirjoittaneet sopimuksen Suomen etelärannikolle sijoittuvasta LNG-terminaalilaivasta. Vuokrattavan laivan varasto- ja syöttökapasiteetti riittää sekä Suomen että Viron kaasutarpeisiin. Laiva lastataan LNG:lla noin 2–3 kertaa kuukaudessa. "
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 398
Kerrostaloissa ja rivitaloissa paljon huoltoyhtiö tekee sellaistakin työtä jonka suurin osa omakotitalossa asuvista tekee itse. Esimerkiksi vaikkapa lumityöt ja nurmikon leikkaukset.

Jos haluaa kustannuksia vertailla, niin kai nekin kustannukset pitäisi jotenkin huomioida ja pistää vaikka joku hintalappu laskelmassa omalle ajankäytölle esimerkiksi lumitöihin.

Jos joku tekee niitä lumitöitä ihan omaksi iloksi ilmaiseksi, niin laittakaa vaikka yksityisviestinä ilmoittautumisia niin lupaan ihan ilmaiseksi ensi talvena heille osoittaa paikan jonne lumitöitä pääsevät tekemään ihan maksutta ja voivat maksimoida sen hyvän mielensä niiden tekemisestä.
No lumityöt on erittäin hyvää hyötyliikuntaa. Kun katsoo suomalaisia, niin suurelle osalla liikunta ei tekisi pahaa. Terveyden kannalta paljon parempi tehdä lumitöitä kun maata sohvalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Energian EU-hintakattoa pukkaa, jos pukkaa. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääpointti on, että ydinvoimalla tai uusiutuvilla energianlähteillä tuotetulle sähkölle on suunnitteilla hintakatto ja samoin maakaasulle. Maakaasun osalta hintakatto olisi 110 e/MWh, sähkön hintakatosta ei lukuja avata. Hintakatto olisi voimassa lokakuun alusta maaliskuun loppuun ja se koskisi hintaa, jolla energiayritykset myyvät kaasua yrityksille ja kotitalouksille.

Maksumuuri häiritsee, joten kysympä: oliko tuossa mainintaa siitä että sähkönhinnan ja kaasun välinen kytkös markkinoilla purettaisiin? Ainakin sitä on ehdotettu ja taisi von der Leyen itsekin siitä mainita.....
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 843
No lumityöt on erittäin hyvää hyötyliikuntaa. Kun katsoo suomalaisia, niin suurelle osalla liikunta ei tekisi pahaa. Terveyden kannalta paljon parempi tehdä lumitöitä kun maata sohvalla.
Perinteisesti pihatyöt kuuluvat omakotiasujan elämään ja ne tehdään sen enempää miettimättä ja mukisematta. Jos siihen ei mieli tai ruumis kertakaikkiaan taivu, silloin on valittu väärä asumismuoto. Toki rahalla saa mitä tahansa palveluita, mutta keskiverron omakotitalolaisen tapoihin ei ole kuulunut ostaa lumitöitä tai nurmen leikkuuta.

kyllähän noita on joitakin nähty, että on pitänyt luopua omakotitalosta, kun työmäärä on yllättänyt kerrostalon jälkeen tai ei ole osannut yksinkertaisesti mitään omakotitalossa asumiseen ja talon toimintaan liittyvää. Ei ymmärrä mitään muuta kuin että vesi tulee hanasta ja menee viemäriin ja sähkö tulee töpselistä. Valtaosa kuitenkin pärjää ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 964
Naapurissa on asunut nuoripari nyt muutaman vuoden ajan. Kesällä kuului pihalta valitus "voi helvetti tätä omakotiasumista kun talvella on lunta ja kesällä joutuu leikkaamaan nurmikkoa" :lol: No, heillä ei ole kovin montaa kolattavaa neliötä, oikeastaan menisi lapiolla, ja pihakin on helposti tavallisella leikkurilla ajeltavissa kun ei ole kiviä ja kasvustoa joka paikassa kuten vaikka meillä. Mielenkiinnolla odotan, milloin kämppä lähtee myyntiin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 427
omakotitalo ja lumityöt viime talvena 4 kertaa tuli yli kolmekymmentäsenttiä kerralla siis kahdessa tunnissa kyllä vitutti, olin jo lähdössä hakemaan lumilinkoa mut nekin perkele loppu just ja kaikista liikkeistä, no saas nähdä jaksaako kolata 4 tuntia putkeen et saa pihatien auki, ensi talvena, vai myynkö homman jollekkin traktori hepulle, vai ostanko sen lumilingon
Eikös nytten se lumilinko kannattais ostaa pois?
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Tässä ketjussa näkee hyvin kuinka vaikeaa on yleistää ja jaotella ihmisiä eri ryhmiin siviilisäädyn tai asumismuodon perusteella.

Sinkkutalous on muutenkin "ahtaammalla" verotuksen osalta. Esimerkiksi 2x 2800€/kk bruttotuloa tienaava pariskunta saa verotuksen jälkeen karkeasti 52 000€ käteen vuodessa. Yksin asuvalla sinkulla pitää olla 7000€/kk bruttotulot yltääkseen vastaavaan nettovuosiansioon. Tietenkin pariskunnan kulutkin ovat isommat, mutta pääasiassa asumisen kustannukset ovat yhtä suuret. Ruokaan, vaatteisiin, liikkumiseen ynnä muuhun pariskunnilla kuluu enemmän rahaa.
Tuo pitää täysin paikkansa, mutta monessa perheessä toinen on pienituloinen (veroprosentti noin 10% tai vähän alle) ja toinen tienaa yli tuplasti enemmän. Muttaa yhtälöä aika radikaalisti. Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoa perheiden sisäisestä tulojen jakautumisesta Suomessa. Veikkaan että suunnilleen yhtä paljon tienaavat ovat selkeä vähemmistö. Ja kun tuohon yhtälöön lisätään lapset, ei ne asumisen kustannuksetkaan ole lähelläkään sinkun tasoa.

Mielestäni jos haluaa mahdollisimman helppoa elämää (käytettävissä olevat tulot pakollisten kulujen jälkeen), paras vaihtoehto on lapseton pariskunta, jossa molemmat tienaavat yli keskiarvon. Toiseksi paras vaihtoehto on sinkku. Kaikki muut sitten kolmantena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 558
Kerrostaloissa ja rivitaloissa paljon huoltoyhtiö tekee sellaistakin työtä jonka suurin osa omakotitalossa asuvista tekee itse. Esimerkiksi vaikkapa lumityöt ja nurmikon leikkaukset.

Jos haluaa kustannuksia vertailla, niin kai nekin kustannukset pitäisi jotenkin huomioida ja pistää vaikka joku hintalappu laskelmassa omalle ajankäytölle esimerkiksi lumitöihin.

Jos joku tekee niitä lumitöitä ihan omaksi iloksi ilmaiseksi, niin laittakaa vaikka yksityisviestinä ilmoittautumisia niin lupaan ihan ilmaiseksi ensi talvena heille osoittaa paikan jonne lumitöitä pääsevät tekemään ihan maksutta ja voivat maksimoida sen hyvän mielensä niiden tekemisestä.
Sohvalla makaamisesta ei makseta, niin lumityöt on ilmaista hupia.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 169
Miksi kaasua pitäisi säännöstellä Suomessa, kun Inkooseen parkkeerataan Exemplar lng-terminaalialus.

Tuohan voi hakea kaasunsa mistä haluaa ennen suomeen tuloa.

Joulukuussa käyttöön

LNG-terminaalialuksen satamarakenteiden rakennus Inkoossa alkaa -
No joo, Klaipedan LNG vene syöttää kaasua Balttiaan (ja Suomen) verkkoon nyt, ja riittää jopa Latvian kaasuvarastoon ylimääräistä, mutta silti kaasun hinta on noin 250€MW (Lämpö).

Edit:
Jos Suomen tai Viron satamarakenteet valmistuu nyt ennen Joulua, Balttia+Suomella olisi kaksi LNG vastaanottoterminaalia kytkettynä kaasuverkostoon. Kuinka monta Euroopan suurimmalla kaasun käyttäjällä Saksalla on? Nolla.
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
368
Hintakatto on ilmeisesti tulossa sekä maakaasulle että sähkölle EU:n toimesta, ensi viikolla saadaan lisätietoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 104
Viestejä
4 306 949
Jäsenet
71 984
Uusin jäsen
Jonesy

Hinta.fi

Ylös Bottom