• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Tässä olis tarkoitus nyt keskustella vuoden 2022 "energiakriistsä" ja millä eväillä sitä pitäisi lähteä ratkomaan. Saman syssyyn kuuluu niin sähkön, polttoaineen kuin jopa ruuankin hinta (joka on suoraa seurausta energian kallistumisesta).

Sähkön hinta on kolmin/nelinkertaistunut vuoden takaisesta, bensiini tuplaantunut ja ruoka huitelee 20% korotuksilla. Millä konsteilla tätä kannattaisi alkaa ratkomaan ja mitä neuvoksi että Suomi ja makdollisesti muu Eurooppa ei romahda kohonneiden kustannusten takia.
Veronleikkauksia? Lisäveroja? Hankintatukia? Veronkevennyksiä? Keskustelua ja ehdotuksia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 316
Nykyinen energian hinta on vihreiden salaliitto saada ihmiset muuttamaan kaupunkeihin maaseudun elinkustannuksia karkuun ja sita myoten saada lisaa aanestajia.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 501
Alkaa mennä ohi kyllä topsun aiheesta ja pahasti, mutta ei helleaaltoa ja pakkasta voi kyllä mitenkään verrata. Helle on vaarallinen lähinnä niille joiden perusterveys on muutenkin jo heikentynyt ja kolkuttelevat muutenkin jo kuoleman porteilla. Pakkanen sen sijaan tappaa kyselemättä ihan kaikki.
Ne tukalat lämpötilat kestää korkeintaan viikkoja. Meidän talvi kestää sen 6kk. Nyt tämä vertailu ontuu sen verran pahasti, että jätän asian tähän.
Pari lainausta sähköenergian hinta -topicista. Ei meillä nyt varmaan ole tarkoitus jättää kokonaan lämmitystä pois, sillä se olisi jo rakennustenkin kannalta huono ajatus. Mutta meidän 20 asteen sisätilalämpö on oikeasti niihin välimeren maiden jäähdytystarpeisiin verrattavissa oleva mukavuuslämpö. Normaali terve ihminen pärjäisi ihan hyvin vaikka 15-17 asteen lämmössäkin. On ollut sellainen karkea nyrkkisääntö, että asteen pudotus vaikuttaa 5% lämmityskuluihin. Melkoinen säästö saataisiin aikaan. Eikä sitä saunaakaan ole pakko lämmittää ihan joka toinenkaan päivä. Monelle tulee yllätyksenä kiukaan kulutus ja se saunomistapa suomalaisilla vaikuttaa suoraan pörssisähkön hintaankin. Kummasti tulee aina piikki ilta-aikaan kulutuksessa ja hinnassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Pari lainausta sähköenergian hinta -topicista. Ei meillä nyt varmaan ole tarkoitus jättää kokonaan lämmitystä pois, sillä se olisi jo rakennustenkin kannalta huono ajatus. Mutta meidän 20 asteen sisätilalämpö on oikeasti niihin välimeren maiden jäähdytystarpeisiin verrattavissa oleva mukavuuslämpö. Normaali terve ihminen pärjäisi ihan hyvin vaikka 15-17 asteen lämmössäkin. On ollut sellainen karkea nyrkkisääntö, että asteen pudotus vaikuttaa 5% lämmityskuluihin. Melkoinen säästö saataisiin aikaan. Eikä sitä saunaakaan ole pakko lämmittää ihan joka toinenkaan päivä. Monelle tulee yllätyksenä kiukaan kulutus ja se saunomistapa suomalaisilla vaikuttaa suoraan pörssisähkön hintaankin. Kummasti tulee aina piikki ilta-aikaan kulutuksessa ja hinnassa.
Puhumatta siitä että vartin kuuma suihku saattaa viedä enemmän sähkö kuin tunnin saunominen. Moni ei tajuu ja mielummin lotraa suihkussa kun lämmittää "kalliin" saunan.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 522
Ja energiatehokkuuden parantaminen vanhoissa taloissa on usein ihan kannattavaa jo asumismukavuudenkin kannalta: kun vedontunnetta saadaan vähennettyä ilmanvaihdon siitä kärsimättä, voidaan samalla mahdollisesti alentaa huonelämpötilaakin mukavuuden siitä kärsimättä.

itse asun 1920-luvulla rakennetussa kivitalossa, mikä on talvella lähes sietämättömän kylmä (koska jatkuva veto) ja nyt kesällä sietämättömän kuuma (Koska painovoimainen ilmanvaihto mallia räppänä seinässä). Lämmityksen suhteen vielä paljon huonompi tilanne on lukuisissa rintsikoissa ja hirsitaloissa, kun nykypäivän ihminen haluaa hengata kotona shortseissa ilman sukkia talvet läpeensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Ja energiatehokkuuden parantaminen vanhoissa taloissa on usein ihan kannattavaa jo asumismukavuudenkin kannalta: kun vedontunnetta saadaan vähennettyä ilmanvaihdon siitä kärsimättä, voidaan samalla mahdollisesti alentaa huonelämpötilaakin mukavuuden siitä kärsimättä.

itse asun 1920-luvulla rakennetussa kivitalossa, mikä on talvella lähes sietämättömän kylmä (koska jatkuva veto) ja nyt kesällä sietämättömän kuuma (Koska painovoimainen ilmanvaihto mallia räppänä seinässä). Lämmityksen suhteen vielä paljon huonompi tilanne on lukuisissa rintsikoissa ja hirsitaloissa, kun nykypäivän ihminen haluaa hengata kotona shortseissa ilman sukkia talvet läpeensä.
Kannattavuuskin on vähän suhteellinen käsite, noi kun järjestäen alkaa siitä 10k eurosta pienimmätkin energiaremontit.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 501
Kannattavuuskin on vähän suhteellinen käsite, noi kun järjestäen alkaa siitä 10k eurosta pienimmätkin energiaremontit.
Nykyisin energiahinnoin kuoletusajat lyhenevät. Ja tästä tullaan siihen, että pitääkö aina pyrkiä saamaan ne omat takaisin taloa myydessä? Sekin on aika vinksahtanut ajatus suomalaisessa jääräpäisyydessä, että "tappiota" ei haluta. Laskin, että vaikka asuntoni arvo olisi nyt tippunut puoleen siitä mitä itse maksoin, on asuminen ollut halvempaa kuin vuokralla. Ja mikäli asuisin tässä vielä kun laina on maksettu kokonaan pois ja asuntoni arvo olisi pudonnut jostain syystä nollaan, niin tämä olisi ollut joka tapauksessa entistäkin halvempaa asumista.

Omakotitaloasumisessa tietenkin kustannukset kohdistuvat siihen pienemmälle porukalle kuin taloyhtiöissä, mutta se on se omakotitaloasumisen haittapuolikin. Omasta rauhasta pitää maksaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 316
Kannattavuuskin on vähän suhteellinen käsite, noi kun järjestäen alkaa siitä 10k eurosta pienimmätkin energiaremontit.
Aiti ehti saamaan maalampopumpun 16ke vuosi sitten ja nykyaan kun katsoo niin samanlaisten hinnat lahtevat 22ke. Jos se silloin olisi maksanut itsensa 8 vuodessa takaisin niin jos sama meno jatkuu niin on jo 5 vuodessa maksanut itsensa takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Nykyisin energiahinnoin kuoletusajat lyhenevät. Ja tästä tullaan siihen, että pitääkö aina pyrkiä saamaan ne omat takaisin taloa myydessä? Sekin on aika vinksahtanut ajatus suomalaisessa jääräpäisyydessä, että "tappiota" ei haluta. Laskin, että vaikka asuntoni arvo olisi nyt tippunut puoleen siitä mitä itse maksoin, on asuminen ollut halvempaa kuin vuokralla. Ja mikäli asuisin tässä vielä kun laina on maksettu kokonaan pois ja asuntoni arvo olisi pudonnut jostain syystä nollaan, niin tämä olisi ollut joka tapauksessa entistäkin halvempaa asumista.
Ongelmaa lisää myös se että kohonneilla eli kustannuksilla ei ole varaa tehdä enegiaremonttia joka alentaisi kustannuksia. Ironista.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 308
Paska tilanne kieltämättä. Oon ite vähän odottanut jotain tämmöstä tilannetta jo vuosia ja elänyt niin että olen valmis siihen. Lähinnä jengi naureskellu ku oon maalannut piruja seinille mutta oon ollu sitä mieltä että joku tämmönen skenaario on melkein välttämättömyys.

Asuntolainassa korkokatto, ei mitään isoja rahareikiä tiedossa ja mielelläni syön ihan nyt tälläkin hetkellä hernekeittoa ja näkkileipää vaikka ei ole mitään tarvetta. Auto nyt tietenkin on pätkällä ja siihen menee bensaa mutta aika vähän ajoja lopulta.

Huomenna kirjoitan uuden työsopparin ja oon valinnut alan ja firman sillä ajatuksella että tästä kriisistä mennään todennäköisesti läpi suht hyvässä jamassa.

Mulla on frendejä joilla on kaks polttomoottoria pihassa ja suora sähkölämmitys kämpässä. Ei kyl käy kateeks jos kämpän lämmittäminen maksaa yhtäkkiä 300€ sijaan 900€ ja autojen tankkaaminen tuplat siitä mitä oli vielä vuosi sitten.

Ihmiset on mun mielestä unohtanut kaikki riskit ja luottaa siihen että status quo säilyy about samana harmaan tappiin. Laskin ekan asuntolainan maksukyvyn joskus 10 vuotta sitten niin että perse kestää vaikka korot nousis 7 prosenttia.
 

Norsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2021
Viestejä
181
Voi tulla kylmä talvi Euroopassa. Jos Euroopan tasolla joudutaan tämän vuoden aikana ruveta säännöstelemään energian ja polttoaineen kulutusta, niin veikkaisin että saattaisi tulla kaikissa maissa käskyjä palata etätöihin, pitää kaikki turhat laitteet pois päältä jne.? Ja miten autoilijoilla on enää muutenkaan varaa ostaa bensaa noilla nykyhinnoilla? Itse en aja.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 308
Lisään vielä että jos puhutaan romahduksesta niin en usko että mitään oikeaa romahdusta tapahtuu. Länkkäreillä on niin paljon tingittävää elintasossaan että pikemminkin tulee vaan vähän ankeammat vuodet eteen joiden jälkeen taas talouden lähtiessä kasvuun käydään kaks kertaa vuodessa etelässä ja vaihdetaan autoa kolmen vuoden välein.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 501
Ongelmaa lisää myös se että kohonneilla eli kustannuksilla ei ole varaa tehdä enegiaremonttia joka alentaisi kustannuksia. Ironista.
Ironista toki, mutta aiemminkin halvempien energiahinotjenkin aikaan on aina löytynyt niitä "tekosyitä" olla tekemättä sitä energiaremonttia. Ennen olisi ollut halvempaa tehdä se energiaremontti, mutta jätettiin tekemättä.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 522
Paska tilanne kieltämättä. Oon ite vähän odottanut jotain tämmöstä tilannetta jo vuosia ja elänyt niin että olen valmis siihen. Lähinnä jengi naureskellu ku oon maalannut piruja seinille mutta oon ollu sitä mieltä että joku tämmönen skenaario on melkein välttämättömyys.

Asuntolainassa korkokatto, ei mitään isoja rahareikiä tiedossa ja mielelläni syön ihan nyt tälläkin hetkellä hernekeittoa ja näkkileipää vaikka ei ole mitään tarvetta. Auto nyt tietenkin on pätkällä ja siihen menee bensaa mutta aika vähän ajoja lopulta.

Huomenna kirjoitan uuden työsopparin ja oon valinnut alan ja firman sillä ajatuksella että tästä kriisistä mennään todennäköisesti läpi suht hyvässä jamassa.

Mulla on frendejä joilla on kaks polttomoottoria pihassa ja suora sähkölämmitys kämpässä. Ei kyl käy kateeks jos kämpän lämmittäminen maksaa yhtäkkiä 300€ sijaan 900€ ja autojen tankkaaminen tuplat siitä mitä oli vielä vuosi sitten.

Ihmiset on mun mielestä unohtanut kaikki riskit ja luottaa siihen että status quo säilyy about samana harmaan tappiin. Laskin ekan asuntolainan maksukyvyn joskus 10 vuotta sitten niin että perse kestää vaikka korot nousis 7 prosenttia.
Itse pienyrittäjänä kävin about heti koronan alkaessa yhtiökumppanin kanssa tarkkaan läpi erilaisia kriisiskenaarioita niin yritykseemme kuin omiin henkilökohtaisiin talouksiimme liittyen. Oli mietittävä kuinka suuria tulonmenetyksiä sitä itse kestää, ja kuinka syvä firman kassa on jos työt olisi ihan valtiovallan määräyksellä lopetettu.

energian jonkinasteinen hinnannousu on ollut odotettavissa jo pitkän aikaa, vaikka toki Ukrainan sota antoi sille kunnon shokkiboostin. On jokseenkin uskomatonta että osa porukasta ihan tosissaan vielä uskoo halvan öljypohjaisen polttoaineen paluuseen, tai turpeen kaikenpelastavaan voimaan. Niiden molempien taru on jo kirjoitettu loppuunsa, ja jos sähkön kysyntä lisääntyy nopeammin kuin tarjonta, niin totta helkkarissa sekin kallistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Paska tilanne kieltämättä. Oon ite vähän odottanut jotain tämmöstä tilannetta jo vuosia ja elänyt niin että olen valmis siihen. Lähinnä jengi naureskellu ku oon maalannut piruja seinille mutta oon ollu sitä mieltä että joku tämmönen skenaario on melkein välttämättömyys.

Asuntolainassa korkokatto, ei mitään isoja rahareikiä tiedossa ja mielelläni syön ihan nyt tälläkin hetkellä hernekeittoa ja näkkileipää vaikka ei ole mitään tarvetta. Auto nyt tietenkin on pätkällä ja siihen menee bensaa mutta aika vähän ajoja lopulta.

Huomenna kirjoitan uuden työsopparin ja oon valinnut alan ja firman sillä ajatuksella että tästä kriisistä mennään todennäköisesti läpi suht hyvässä jamassa.

Mulla on frendejä joilla on kaks polttomoottoria pihassa ja suora sähkölämmitys kämpässä. Ei kyl käy kateeks jos kämpän lämmittäminen maksaa yhtäkkiä 300€ sijaan 900€ ja autojen tankkaaminen tuplat siitä mitä oli vielä vuosi sitten.

Ihmiset on mun mielestä unohtanut kaikki riskit ja luottaa siihen että status quo säilyy about samana harmaan tappiin. Laskin ekan asuntolainan maksukyvyn joskus 10 vuotta sitten niin että perse kestää vaikka korot nousis 7 prosenttia.
Vaikka kuinka valmistautuisi todennäköisiin skenaarioihin niin joku raja siinäkin pitää vetää. Muuten asutaan bunkkerissa säilyketölkkien kanssa ja huomataan että oho, maailmanloppu ei tullutkaan.

Vaikka kaikkeen yrittää varautua niin paras mittari varautumiseen on tutkia menneisyyttä ja todennäköisyyksiä. Tuskin kovin olisi uskonut että yhtäkkiä alkaa sota, sähkönhinta kolminkertaistuu ja bensan hinta tuplaantuu. Normaali inflaatio on ihan jees ja varautua tiettyihin asioihin mutta kyllä kaikkiin tuomiopäivän asioihin on mahdoton varautua. Tai sitten me kaikki asuisimme bunkkereissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Ironista toki, mutta aiemminkin halvempien energiahinotjenkin aikaan on aina löytynyt niitä "tekosyitä" olla tekemättä sitä energiaremonttia. Ennen olisi ollut halvempaa tehdä se energiaremontti, mutta jätettiin tekemättä.
Niimpä. Miks tehdä enerrgiaremontti kun se kestää 20v maksaa itsensä takaisin. Nää on vähän hankalia asioita jos ei osaa ennustaa tulevaisuutta.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
579
Oletettavasti kaikkien energiamuotojen hinnat ovat nousussa puu mukaanlukien, mutta sähkölämmitteisessä okt:ssa alkanut kiinnostaa enemmän ajatus puun polttamisesta tulevana talvena.

4,09 snt -> 11,70 snt sähkön hinnan nousu ei vielä mahdoton ole, jos siirtohinnat saadaan pidettyä nousematta merkittävästi. Mutta silti onko polttupuun hinta noussut myös? Täytyy alkaa seuraamaan paikallisia hintoja ja varastoida talvea varten.

Edit: Näyttäisi maksavan koivuklapikin jo 55 € / heittomotti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 316
5 sentin sahkon hinnoilla ei puutu polttamalla tienannut jos siita joutui 40 euroa heittomotti maksamaan. Nyt alkaa jo saamaan hiukan vaivan palkkaa takaisin. En ole seurannut onko klapien hinnat nousseet mutta oletan ainakin viela olevan 40 e motti hinnoissa.
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
112
Niin, rakentaminen ja remontointi maksaa. Sähkön ostaminen maksaa. Tää on vähän niinkuin valintojen maailma. Kaikista paskin valinta on yleensä vain valittaa siitä kuinka kaikki maksaa, ja kaikki kallistuu.
Ottamatta sen kummemmin kantaa valintojen maailmoihin, mutta tuossa toisessa viestiketjussa kun mainitsit toimeentulo- ja asumistuen..
Tässä on sellainen hassu juttu, että sitä asumistukea, ja ennenkaikkea toimeentulotukea, saa ihan samalla lailla niihin maaseudun kämppiin. Jopa omistusasumiseen, jos tulot eivät riitä siihen lämmittämiseen.
Omistusasumisessa omakotitaloon saa nollatuloilla yleistä asumistukea asuinkunnasta riippuen omavastuun jälkeen noin 80 euroa, todellisista asumismenosta riippumatta.
Toimeentulotuessa on taas määritelty kohtuulliset kuntakohtaiset asumismenot. Ne ei siis välttämättä huomioi kovin suuria sähkölaskuja menoksi, jos katsovat niiden olevan kohtuuttomalla tasolla. Kysy Kelasta -palstan viestejä katsellessa saa käsityksen, että näin on todella toimittu ja moni on hätää kärsimässä. Olkoonkin, että myös ministerit kyselytunnilla ilmoittivat joulukuun hintapiikeissä toimeentulotuen olevan ratkaisu ihmisten ahdinkoon.

Toimeentulotuki on myös viimesijainen etuus, jota saadakseen pitää myydä kaikki helposti realisoitavissa oleva omaisuus, kuten osakkeet, perämetsät ja kesämökit. Säästöjä ei saa myöskään olla. Käytännössä työssäkäyvä pienituloinen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, tai jos on, voi hän alkaa kyseenalaistamaan koko työssäkäynnin mielekkyyttä, jos saman rahan saisi istumalla kotona.
Eikä myöskään välttämättä se 800 euron eläkkeellä kitkutteleva mummeli ole oikeutettu toimeentulotukeen. Omistamansa mummonmökin takia hän ei olisi välttämättä myöskään oikeutettu toimeentulotukeen muuttaessaan vuokralle kerrostaloon.

Asuntovelkaisilla tilanne on tietysti vielä pahempi, koska lyhennystä ei huomioida menoiksi ollenkaan, eikä muuttotappiokunnalla asunto mene välttämättä kaupaksi. Tai vaihtoehtoisesti pankki ei anna myydä, mikäli myyntihinta jäisi pieneksi. Presidentti Niinistö otti tähän ongelmaan kantaa vuonna 2019.

Täältä voi tarkistella tuen määrää eri skenaarioissa.

Edelleen ottamatta kantaa niihin valintojen maailmoihin, toimeentulotuen mainitseminen ratkaisuksi on lähinnä halpa populistinen heitto. Siinä vaiheessa pienituloinen henkilö on todennäköisesti menettänyt jo omaisuutensa, luottotietonsa ja terveytensä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Ihmiset on mun mielestä unohtanut kaikki riskit ja luottaa siihen että status quo säilyy about samana harmaan tappiin. Laskin ekan asuntolainan maksukyvyn joskus 10 vuotta sitten niin että perse kestää vaikka korot nousis 7 prosenttia.
Siitä ehkä tietää että on eletty aika pitkään "hyviä aikoja", että ihmiset on alkaneet pitämään kaikenlaisia kriisejä mahdottomuuksina. Myönnettäköön, että itsekin on tullut sorruttua tuohon ajatteluun välillä. Nyt viimeistään olisi varmaan aika vähän herätä, mutta tuntuu ettei moni oikein vieläkään ymmärrä tämän vallitsevan tilanteen realiteettejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Siitä ehkä tietää että on eletty aika pitkään "hyviä aikoja", että ihmiset on alkaneet pitämään kaikenlaisia kriisejä mahdottomuuksina. Myönnettäköön, että itsekin on tullut sorruttua tuohon ajatteluun välillä. Nyt viimeistään olisi varmaan aika vähän herätä, mutta tuntuu ettei moni oikein vieläkään ymmärrä tämän vallitsevan tilanteen realiteettejä.
Aivan samaa mieltä. Täällä on totuttu siihen että ei koske suomea ja meillä aina asiat lutviintuu. Mutta nyt koskee myös suomea ja toivotaan että koskeminen jää vain energian ja elämisen kallistumiseen eikä tarvii ruveta samoihin puuhiin kuin Ukrainalaiset..
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Aivan samaa mieltä. Täällä on totuttu siihen että ei koske suomea ja meillä aina asiat lutviintuu. Mutta nyt koskee myös suomea ja toivotaan että koskeminen jää vain energian ja elämisen kallistumiseen eikä tarvii ruveta samoihin puuhiin kuin Ukrainalaiset..
Joo, sentään täällä ei ainakaan vielä tipu taivaalta risteilyohjuksia ja murkulaa. Että siinä mielessä vielä suhteellisen pienet ongelmat meillä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 686
En tiedä onko tähän oikeastaan muuta ratkaisua kuin antaa talouden kaatua ja kestää se muutama vuosi kärsimystä. Mitä enemmän tätä vastaan yritetään pyristellä niin syvemmälle suohon upotaan, vaikka hetkellisesti voisi helpotusta tullakkin. Sitten jos seuraavilla kerroilla annettaisiin niiden pienten taantumien korjata tilannetta eikä yrittää lykätä niitä ja aiheuttaa ongelmien kasaantuminen kuten nyt on käynyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 012
Jos sotiminen Ukrainassa ei lopu, niin:
- Venäjä tod näk estää Ukrainan maataloustuotteiden ulosviennin / tuhoaa / varastaa kaiken, josta seuraa talvella ruuanhinnan nousua ja lisäksi ulkomailta tuotavien elintarvikkeiden määrä tulee vähenemään huomattavasti, kun niitden ulosvientiä käydään rajoittamaan.
- Venäjä tod näk pistää energian viennin seis talvella, kunhan ilmat pakastuu tarpeeksi, totaalisesti, jolloin joudutaan miettimään, mihin energiaa yleensä käytetään, sen lisäksi, että tullaan näkemään pitkäaikaisia, erittäin korkeita hintoja. Varsinkin esim Saksa on sitten täysin kusessa.

Polttoaineen hinta nousee varmasti yli 3:n euron, jos valtio ei säätele sitä (ja se sitten maksaa valtiolle).. Toinen mahdollisuus on polttoaineiden säännöstely (hankala järjestää).

Suomen tilanne riippuu mm siitä, miten kylmä talvi sattuu tulemaan ja siitä, saadaanko OL 3 tuottamaan energiaa täydellä teholla kylmimmät ajat (Sen toimimaan saaminen vaikuttaa kohtuu epävarmalta.)

Mitä sitten Suomen / suomalaisten pitäisi tehdä?

1. Ensinnäkin pitäisi katsoa mm. vieläkö turvetuotantoa saadaan uudestaan pystyyn mitenkään. Samoin muut vaihtoehtoiset energianlähteet.
2. Kaikki säiliöt (öljy, kaasu jne) pitäisi olla valtion varastoissa tankattuna piripintaan. Sekä pysyvät, että väliaikaiset.
3. Yksitysten kannattaisi ostella hyvin säilyviä elintarvikkeita jo nyt, rakennuttaa taloihin tulisijoja (Ja ostaa halkoja), hommata kaasulämmittimiä JA KAASUA valmiiksi muutaman kuukauden tarpeeksi. Agrikaattikin voisi olla tarvittavan polttoainaan kanssa melko hyvä hankinta.
4. Ilmastotoimista tulisi luopua täysin, ainankin vuoden ajaksi. (eli esimm kivihiilen ym käyttöä jatkaa, siellä, missä vain mahdollista.)

Jos nuo realisoituvat, niin ensitalvena katsotaan ja uutisoidaan varmasti, että voidaan asua myös talossa, jonka lämpötilaa on laskettu esim 10 astetta normaalista. Samoin julkisten tilojen lämpöjä rukataan alemmaksi.. Saunominen puulämmitteisellä kiukaalla ja suikussa ei löträtä lämmintä vettä nykytahtiin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
En tiedä onko tähän oikeastaan muuta ratkaisua kuin antaa talouden kaatua ja kestää se muutama vuosi kärsimystä. Mitä enemmän tätä vastaan yritetään pyristellä niin syvemmälle suohon upotaan, vaikka hetkellisesti voisi helpotusta tullakkin. Sitten jos seuraavilla kerroilla annettaisiin niiden pienten taantumien korjata tilannetta eikä yrittää lykätä niitä ja aiheuttaa ongelmien kasaantuminen kuten nyt on käynyt.
Mitenhän tämmönen talouden kaataminen käytännössä tapahtuu ja kuinka sieltä noustaan takaisin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 203
Omakohtaisesti ei ole pahemmin taloudellisesti vaikuttanut kun asuu kerrostalossa ja muutenkin on bufferia. Mutta se tässä on omallakin kohdalla paljon vähemmän relevanttia että miten minuun kolahtaa kustannusvaikututukset, koska ne isommat vaikutukset tulee sitten siitä kun laajemmin yhteiskunta alkaa romahtamaan. Suomalaisethan vinkuu valtiota apuun silloinkin kun on nousukausi tai prosentin laskukausi, niin miten sitten nyt kun ostovoimasta lähtee sellaiset tyyliin 20-30 prossaa per vuosi. Vaikutukset tulee pitemmällä aikavälillä, ja esim. ruoan hinnassa kestää aikansa että sopimuskaudet loppuu ja sitten sorvataan uudet sopparit jossa on +20 prossaa joka suuntaan. Sama pätee tietysti kaikkeen muuhunkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 686
Mitenhän tämmönen talouden kaataminen käytännössä tapahtuu ja kuinka sieltä noustaan takaisin?
Esimerkiksi olemalla tekemättä mitään. Kyllä se kysynnän ja tarjonnan balanssi sitten jossain vaiheessa löytyy, ja silloin tilanne on korjaantunut ja voidaan alkaa nousemaan taas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Esimerkiksi olemalla tekemättä mitään. Kyllä se kysynnän ja tarjonnan balanssi sitten jossain vaiheessa löytyy, ja silloin tilanne on korjaantunut ja voidaan alkaa nousemaan taas.
Mutta toi ei auta siihen että suomesta loppuu sähkö ja torpat kylmenee. Enkä myöskään näe tuolta nousua jos pohjalle kerran mennään.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 686
Mutta toi ei auta siihen että suomesta loppuu sähkö ja torpat kylmenee. Enkä myöskään näe tuolta nousua jos pohjalle kerran mennään.
Niin, ei tästä tosiaan ilman kärsimystä päästä ohi mitenkään. Valitettavasti voidaan olla siinä tilanteessa että sähkö tosiaan loppuu ja torpat kylmenee, mutta jos tässä vaiheessa yritetään pyristellä vastaan niin hetken päästä sama uhkaa vielä useampaa torppaa.

Kyllä sieltä sitten pohjalta sitten lähdetään uuteen nousuun, itse en epäile hetkeäkään. Ihmiset ovat aika neuvokkaita ja kriisit tarjoaa mahdollisuuksia uusille innovaatioille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Niin, ei tästä tosiaan ilman kärsimystä päästä ohi mitenkään. Valitettavasti voidaan olla siinä tilanteessa että sähkö tosiaan loppuu ja torpat kylmenee, mutta jos tässä vaiheessa yritetään pyristellä vastaan niin hetken päästä sama uhkaa vielä useampaa torppaa.

Kyllä sieltä sitten pohjalta sitten lähdetään uuteen nousuun, itse en epäile hetkeäkään. Ihmiset ovat aika neuvokkaita ja kriiseissä keksitään uusia ja parempia ratkaisuja.
Toisaalta tuota ihmisen neuvokkuutta voitaisiin yrittää käyttää myös välttämään se pohjalle meno ja kääntämään kelkka pienemmillä vaurioilla jo ennen pohjaa. Niin se koronakin lähestulkoon selätettiin eikä annettu vaan periksi ja katottu kuka jää henkiin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Omakohtaisesti ei ole pahemmin taloudellisesti vaikuttanut kun asuu kerrostalossa ja muutenkin on bufferia. Mutta se tässä on omallakin kohdalla paljon vähemmän relevanttia että miten minuun kolahtaa kustannusvaikututukset, koska ne isommat vaikutukset tulee sitten siitä kun laajemmin yhteiskunta alkaa romahtamaan. Suomalaisethan vinkuu valtiota apuun silloinkin kun on nousukausi tai prosentin laskukausi, niin miten sitten nyt kun ostovoimasta lähtee sellaiset tyyliin 20-30 prossaa per vuosi. Vaikutukset tulee pitemmällä aikavälillä, ja esim. ruoan hinnassa kestää aikansa että sopimuskaudet loppuu ja sitten sorvataan uudet sopparit jossa on +20 prossaa joka suuntaan. Sama pätee tietysti kaikkeen muuhunkin.
Aika samat setit mulla, asun kerrostalossa vuokralla ja muutkin elämisen kustannukset on matalat. Ja lisäksi bufferia ja töitä, joten oma talous ei tällä hetkellä huoleta. Mutta eihän se hauskaa tule olemaan katsoa muiden ihmisten ahdinkoa.

Melkein tässä tuli harkittua töiden lopettamista ja täysipäiväisesti opiskelijaksi palaamista, mutta taidan kyllä sittenkin jättää väliin. Olisi hölmöä tällä tavalla tietoisesti kiristää omaa taloudellista tilannetta tällaisena aikana.

3. Yksitysten kannattaisi ostella hyvin säilyviä elintarvikkeita jo nyt, rakennuttaa taloihin tulisijoja (Ja ostaa halkoja), hommata kaasulämmittimiä JA KAASUA valmiiksi muutaman kuukauden tarpeeksi. Agrikaattikin voisi olla tarvittavan polttoainaan kanssa melko hyvä hankinta.
Tuli tuossa Ukrainan sodan alettua kasattua vähän lisää kotivaraa, ja sitä on nyt sen verran että söisin siitä itse helposti kuukauden. Mutta eipä tässä välttämättä olisi pahitteeksi kasata vielä lisää. Se ruoka nyt on kuitenkin ainakin vielä kohtuuhintaista ja jotkin säilykkeet nyt säilyy syömäkelpoisina käytännössä ikuisuuden.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 686
Toisaalta tuota ihmisen neuvokkuutta voitaisiin yrittää käyttää myös välttämään se pohjalle meno ja kääntämään kelkka pienemmillä vaurioilla jo ennen pohjaa. Niin se koronakin lähestulkoon selätettiin eikä annettu vaan periksi ja katottu kuka jää henkiin.
Voi, mutta se vaan siirtää ja pahentaa ongelmaa. Sen takia me ollaan tässä tilanteessa nyt kun ollaan väkisin yritetty kääntää kelkkaa, mutta kun ei sitä kelkkaa voi kääntää kuin näennäisesti ja hetkellisesti. Hetkellisesti ollaan toki selvitty pienillä vaurioilla, mutta ne isot vauriot ovat tulleet yhä isommaksi ja jossain vaiheessa ne isot vauriot on otettava.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Se sähkö mihinkään täällä lopu. Tuottaminen maksaa saman kuin ennenkin ja voitot vaan kasvaneet erotuksen verran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 577
Se sähkö mihinkään täällä lopu. Tuottaminen maksaa saman kuin ennenkin ja voitot vaan kasvaneet erotuksen verran.
Mutta kun suomi ei tuota tarpeeksi sähköä omaan käyttöön vaan sitä pitää tuoda ja kun maat jotka elävät venäjän sähköllä alkavat ostaa sähköä muualta (olettaen että venäjä laittaa hanat kiinni) niin sitä sähköä ei välttämättä riitä enää joka paikkaan. Ei olla sen suhteen omavaraisia. Ja kun eurooppa ei ol niin ei olla mekään. Kun iso sähköntuottaja poistuu niin eurooppa on kusessa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 308
Mutta toi ei auta siihen että suomesta loppuu sähkö ja torpat kylmenee. Enkä myöskään näe tuolta nousua jos pohjalle kerran mennään.
Kyllä sitä toisen maailmansodankin jälkeen laitettiin hommat kohtuu nopeasti pystyyn vaikka kirjaimellisesti iso osa Euroopasta oli tuhottu. 90-luvun laman aikana oli lähemmäs 20% jengistä työttömänä ja sieltäkin porskutettiin ylös.

Ja eikös koronan pitänyt jo romahduttaa yhteiskunta? Sitä odotellessa.

Kahden vuoden päästä io-techin sijoitusketjussa heitellään yläfemmoja kun salkut 30% plussalla. Ei maailman mihinkään ole loppumassa. Nyt kiristetään vyötä että seuraavassa nousukaudessa ei ole enää tota Venäjää vieressä hankaloittamassa (sitten on Kiinan vuoro).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 012
Energianhinnan nousu edes viimetalviselle tasolle kuukaudeksi lopettaa Suomesta esim miltei kaiken tuorevihannesten kasvatuksen ja aiheuttaa monelle alkutuotantofirmalle tappiot, joista ne eivät tule selviämään, joka on taas katastrofaalista viimeistään seuraavaa talvea ajatellen...

Laaja, pitempi (esim vuorokausi) sähkökatkos kunnon pakkasella taas aiheuttaa esim massiivisia tuhoja monilla varastoilla ja rakennuksissa.. Ihan johtuen siitä, että Suomessa ei olla edes ajateltu sellaista mahdollisuutta kovinkaan monessa paikassa, jotka eivät ole välittömästi kriittisiä..

Ongelmien kasaantuminen kestää aina (kuukausia...vuosia).. Ihan, niinkun koronankin vakutukset alkoivat näkyä kaikenlaisten asioiden saatavuudessa vasta n vuoden päästä enemmän ja enemmän...

Jos sotatilanne jatkuu esim vielä vuoden, niin korona oli vain pikkuryppy, kun katsotaan seurauksia Euroopassa.. (vaikka ei leviäisi Ukrainan ulkopuolelle)..
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
460
Niimpä. Miks tehdä enerrgiaremontti kun se kestää 20v maksaa itsensä takaisin. Nää on vähän hankalia asioita jos ei osaa ennustaa tulevaisuutta.
Juu ja kokoajanhan kaikki kallistui paljon ennen näitä kriisejäkin. Talous oli tiukilla jo silloin monessa taloudessa ja toki oli paljon sitäkin, että haluttiin elää eikä vain selviytyä päivästä toiseen ilman mitään kivaa.

Oletettavasti kaikkien energiamuotojen hinnat ovat nousussa puu mukaanlukien, mutta sähkölämmitteisessä okt:ssa alkanut kiinnostaa enemmän ajatus puun polttamisesta tulevana talvena.

4,09 snt -> 11,70 snt sähkön hinnan nousu ei vielä mahdoton ole, jos siirtohinnat saadaan pidettyä nousematta merkittävästi. Mutta silti onko polttupuun hinta noussut myös? Täytyy alkaa seuraamaan paikallisia hintoja ja varastoida talvea varten.

Edit: Näyttäisi maksavan koivuklapikin jo 55 € / heittomotti.
55e taitaa olla kesähinta. Veikkaan, että talvella 65e tai 75e. Olen itsekin miettinyt puulla lämmittämistä, kun metsää löytyis yllin kyllin omiin tarpeisiin. Se tarkottaisi kuitenkin puukattilan ja vähintään 1000l energiavaraajan hankkimista. Nämä maksavat aika reilusti, vaikka käytetyt hankkisi. Samoin jos nyt tekisin tai teettäisin halkoja, niin ne olisivat kuivina eli polttovalmiina talvelle 2023-2024. Puolivaraava takka olisi valmiina, mutta siihen pitäisi vähintään takkasydän hommata. Näitä olisi toki pitänyt ennakoida aiemmin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Pari lainausta sähköenergian hinta -topicista. Ei meillä nyt varmaan ole tarkoitus jättää kokonaan lämmitystä pois, sillä se olisi jo rakennustenkin kannalta huono ajatus. Mutta meidän 20 asteen sisätilalämpö on oikeasti niihin välimeren maiden jäähdytystarpeisiin verrattavissa oleva mukavuuslämpö. Normaali terve ihminen pärjäisi ihan hyvin vaikka 15-17 asteen lämmössäkin. On ollut sellainen karkea nyrkkisääntö, että asteen pudotus vaikuttaa 5% lämmityskuluihin. Melkoinen säästö saataisiin aikaan. Eikä sitä saunaakaan ole pakko lämmittää ihan joka toinenkaan päivä. Monelle tulee yllätyksenä kiukaan kulutus ja se saunomistapa suomalaisilla vaikuttaa suoraan pörssisähkön hintaankin. Kummasti tulee aina piikki ilta-aikaan kulutuksessa ja hinnassa.
Taitaa kerrostaloissa järjestään olla se ~22 ja jos on huonosti tasapainossa oleva verkko, niin suurimmassa osassa asuntoja luultavasti 24-25. Meidän yhtiössä ainakin pyritty keskimäärin tuohon 22:een ja tietääkseni aika hyvin verkko tasapainossa. Onneksi maalämmöllä lämpiävä niin on edullista, mutta toisaalta esim. nyt kun meilläkin sähkönhinta yli 2,5-kertaistuu, niin näkyy sähkölaskussa, kun kovimmilla pakkasilla täytyy aika reilusti jatkaa sähköllä tuota. Jos ja epäilen että saattaa ensi vuoden yhtiökokouksessa tulla kyselyä että mistä voisi säästää, niin pitää ehdottaa että lasketaanko talviajan sisälämpötilaa parilla asteella?

Nyt varsinkin jos on omaa metsää ja talossa tulisijoja, niin kannattaa ensi talvena käyttää ahkerasti. Se on kaikki kotiinpäin ja kuntokin kasvaa ku pöllejä halkoo.

Itse näen asian niin että bensan kovasta hinnasta vielä selvitään, mutta jos sähkö alkaa huidella kymmenissä senteissä kilowattitunti, niin siinä joutuu valtio jo oikeasti miettimään subventointia, ettei ala liiketoiminnat ja kotitaloudet kaatumaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Energianhinnan nousu edes viimetalviselle tasolle kuukaudeksi lopettaa Suomesta esim miltei kaiken tuorevihannesten kasvatuksen ja aiheuttaa monelle alkutuotantofirmalle tappiot, joista ne eivät tule selviämään, joka on taas katastrofaalista viimeistään seuraavaa talvea ajatellen...

Laaja, pitempi (esim vuorokausi) sähkökatkos kunnon pakkasella taas aiheuttaa esim massiivisia tuhoja monilla varastoilla ja rakennuksissa.. Ihan johtuen siitä, että Suomessa ei olla edes ajateltu sellaista mahdollisuutta kovinkaan monessa paikassa, jotka eivät ole välittömästi kriittisiä..

Ongelmien kasaantuminen kestää aina (kuukausia...vuosia).. Ihan, niinkun koronankin vakutukset alkoivat näkyä kaikenlaisten asioiden saatavuudessa vasta n vuoden päästä enemmän ja enemmän...

Jos sotatilanne jatkuu esim vielä vuoden, niin korona oli vain pikkuryppy, kun katsotaan seurauksia Euroopassa.. (vaikka ei leviäisi Ukrainan ulkopuolelle)..
Tuorevihannesten kasvattajien kannattaisi seurata mallia ja lähteä voimalalla mukaan toimintaan. Tyhmä maksaa markkinahintaa, kun voi ostaa nollakatteella ja myydä ylimääräisen ulos voitolla.

Lisäksi näköjään vapaa markkina ei toimi ja tarvitaan hintakatto 10 senttiin, kun muuten oligopoli ryöstää sen minkä irti saa. Sama vika toki öljyllä ja asuntomarkkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Moni tuntuu syyttävän pelkästään Ukrainan sotaa tästä ja samalla unohtuu että olihan jo viime tammikuussa määräaikaiset sähkösopimukset +10snt/kWh ja bensan hinta huiteli 1,8+€/l tuntumassa. Viime joulukuussahan oli paljon uutisia euroopan energiakriisistä.

Toki sota on entisestään kärjistänyt tätä tilannetta, ja Venäjän tuonnin lopettaminen onvarmasti vaikuttanut, mutta se ei ole yksinään syyllinen tähän tilanteeseen.

Mun mielestä saisi nyt pariksi vuodeksi vetää vessanpöntöstä alas polttoaineen jakeluvelvoitteet, turvetuotanto taas käyntiin ja EU:n päästöoikeuksille voisi oikeasti haistattaa vitut. Näiden jälkeen ei varmasti olisi ongelmia energian hinnan suhteen.

Tuulivoima on puhdasta arvausvoimaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 489
Se mitä kukaan ei mainitse ja mikä olisi kiva ottaa huomioon, mitä jos tulee suurempi aurinkopurkaus? Näitähän tulee säännöllisesti ja edellisestä on jo liki 200v aikaa eli nyt olisi laskennallisesti uuden aika. Kun nyt on kriisiä länsimaissa, niin siihen päälle kaatunut tietoverkko, sähköverkko ja televerkko - kivaa tulee olemaan.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 501
Se sähkö mihinkään täällä lopu. Tuottaminen maksaa saman kuin ennenkin ja voitot vaan kasvaneet erotuksen verran.
Mutta kun suomi ei tuota tarpeeksi sähköä omaan käyttöön vaan sitä pitää tuoda ja kun maat jotka elävät venäjän sähköllä alkavat ostaa sähköä muualta (olettaen että venäjä laittaa hanat kiinni) niin sitä sähköä ei välttämättä riitä enää joka paikkaan. Ei olla sen suhteen omavaraisia. Ja kun eurooppa ei ol niin ei olla mekään. Kun iso sähköntuottaja poistuu niin eurooppa on kusessa.
Suomessa ei sähkö ihan nopeasti lopu, meillä on lähemmäs 15 000MW omaa tuotantokapasiteettia. Se mihin hintaan tällä kapasiteetilla voidaan tuottaa, onkin sitten toinen juttu. Reservivoimaa kun valjastetaan käyttöön, niin hinta alkaa olla nelinumeroinen luku per tuotettu megawatti. Halpa hiilivoima on jo käytännössä ajettu alas, Helenin kattilatkaan ei taida enää juurikaan tuottaa(?). Biovoima, jolla suomi tekee ison osan sähköstä (ja lämmöstä) kallistuu vuosi vuodelta jo pelkästään logistiikkakustannusten räjähtäessä käsiin. Tuulivoiman (ja aurinkovoiman) epämääräisyys tuotannossa vaatii lisää nopeaa säätövoimaa, joten potentiaalista vesivoimatuotantoa joudutaan jo näiden takia rajoittamaan säätökapasiteetin riittävyyden takaamiseksi. Energiamarkkinat ovat alkaneet yhdistyä Euroopassa, jolloin Ruotsin ja Norjan tuotantoa myydään enemmän myös sinne kalliille markkinoille. Siirtolinjat huutavat hoosiannaa, ja OL3 tahdistus verkkoon ja täydelle teholle tulee rajoittamaan vielä siirtokapasiteettia tänne Suomeen.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
460
Moni tuntuu syyttävän pelkästään Ukrainan sotaa tästä ja samalla unohtuu että olihan jo viime tammikuussa määräaikaiset sähkösopimukset +10snt/kWh ja bensan hinta huiteli 1,8+€/l tuntumassa. Viime joulukuussahan oli paljon uutisia euroopan energiakriisistä.

Toki sota on entisestään kärjistänyt tätä tilannetta, ja Venäjän tuonnin lopettaminen onvarmasti vaikuttanut, mutta se ei ole yksinään syyllinen tähän tilanteeseen.

Mun mielestä saisi nyt pariksi vuodeksi vetää vessanpöntöstä alas polttoaineen jakeluvelvoitteet, turvetuotanto taas käyntiin ja EU:n päästöoikeuksille voisi oikeasti haistattaa vitut. Näiden jälkeen ei varmasti olisi ongelmia energian hinnan suhteen.

Tuulivoima on puhdasta arvausvoimaa.
Mua ihan oikeasti pelottaa mihin tämä vihreä siirtymä vie. Meneekö seuraavina vuosina suurin osa tuloista hengissä pysymiseen?

Ydinvoimaa olisi pitänyt rakentaa ysärillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 297
Meilläkin kyllä taloyhtiö varmaan säästäisi pitkän pennin lämmityskustannuksissa jos joskus saisi viimein lämmityspatteriverkoston tasapainotuksen ja säädön sekä termostaattien vaihdon tehtyä. Tuosta puhuttiin jo ennen koronaa mutta koronan takia tuo siirtyi ja viivästyi, nyt sentään viime joulukuussa kävi joku mittailemassa ja katselemassa joka asunnossa patterit läpi mutta sen jälkeen ei ole enää kuulunut mitään. Meidän asunnossakin yksi termostaatti on ihan finaalissa eli ei saa tarpeeksi pienelle ja pienikin viileä tuulahdus saa sen täysille ja menee hyvin hitaasti pienemmälle. Ja sitten kovilla pakkasilla kun lämmitys pistää entistä kuumempaa vettä kiertoon niin sisällä alkaa olla 25-26 astetta. Itse tarkenisin ihan hyvin 20 asteessakin.

Aika moneen asiaan on tullut jo ennestään varauduttua kun täälläpäin oli aikanaan välillä monen tunnin sähkökatkoja kun vähänkin myrskysi, tosin muutamia asioita on kyllä mielessä mitä voisi varulta hankkia jos esimerkiksi sähköä ruvetaan säännöstelemään. Sähkön säännöstely häiritsisikin elämää melkeinpä eniten kun ei oikein töitäkään voisi etänä tehdä, ainakaan jos katkokset venyvät useisiin tunteihin. Toki netin saisi järjestettyä mobiilina mutta luultavasti tukiasemat hyytyisivät. Kotona sentään UPSattua sähköä löytyy jonkun verran ja läppärin akkukin kestää työpäivän lataamatta.

Kyllähän tämä kaikkien hintojen nousu vähän kiukuttaa mutta jos hinnat ei ihan taivaisiin raketoi niin kyllä tässä aika pitkään tulee toimeen. Tiedä sitten kuinka yhteiskunnan käy, alkaako repeilemään jostakin pahemminkin.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 522
Energianhinnan nousu edes viimetalviselle tasolle kuukaudeksi lopettaa Suomesta esim miltei kaiken tuorevihannesten kasvatuksen ja aiheuttaa monelle alkutuotantofirmalle tappiot, joista ne eivät tule selviämään, joka on taas katastrofaalista viimeistään seuraavaa talvea ajatellen...

Laaja, pitempi (esim vuorokausi) sähkökatkos kunnon pakkasella taas aiheuttaa esim massiivisia tuhoja monilla varastoilla ja rakennuksissa.. Ihan johtuen siitä, että Suomessa ei olla edes ajateltu sellaista mahdollisuutta kovinkaan monessa paikassa, jotka eivät ole välittömästi kriittisiä..

Ongelmien kasaantuminen kestää aina (kuukausia...vuosia).. Ihan, niinkun koronankin vakutukset alkoivat näkyä kaikenlaisten asioiden saatavuudessa vasta n vuoden päästä enemmän ja enemmän...

Jos sotatilanne jatkuu esim vielä vuoden, niin korona oli vain pikkuryppy, kun katsotaan seurauksia Euroopassa.. (vaikka ei leviäisi Ukrainan ulkopuolelle)..
Sähköverkon häiriöt on tosiaankin huomioitu Suomessa, ihan lainsäädännön tasolla. Täällä vaan on eletty niin mansikkapellossa vuosikymmeniä, että sähkönjakelua ei ole tarvinnut säännöstellä, kulutusta rajoittaa tai edes isoja varavoimaloita käynnistää tosimielessä. Kaikkiin noihin on kuitenkin ihan selkeät toimintasuunnitelmat olemassa.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 095
Viime talvena Venäjä oli jo kiristänyt kaasuhanoja. Silloin luultiin että se oli sitä tavallista aika ajoin tapahtuva venäläistä kiukkuilua. Kuiva kesä ja sulkeutuvat ydinvoimalat jne..

Suomella 15000MW tuotantokapasiteetti lähinnä teoreettisesti, reservivoimaloiden polttoaineena on maakaasu, ja sitähän ei ole sitten saatavilla enää talvella.

Haken saatavuus pienentynyt, eikä kukaan halua investoida siihen enää kun EU sanoo että puu ei ole uusiutuva. Venäläinen hake on toisaalta uusiutuva, tai säännöt eivät koske, mutta sitähän ei enää saada.

Klapituotantoa ei saada nostettu järkevästi ennen talvea. Onhan niitä teollisesti kuivattuja klapeja, mutta energian hintahan nostaa nopeasti kuivuneiden klapien hintaa. Itselläkin metsää että saisi energiaa kaikkiin tarpeisiin, tähän asti ei käytetty yhtään koska sähkö on ollut niin halpaa.


Ylempänä joku ehdotti että joka pinna pitäsi mennä ostamaan ruokaa että pärjää sitten talvella. Itse olen tehnyt niin, mutta eihän ruoka riittäisi tänään jos kaikki ostaisivat ruokaa koko talveksi.

Lopuksi vihje, Lidl myy rapsiöljyä litrahintaan 1.99, ostorajoitus 3l/kerta. Käy sekä ruoaksi että polttoaineeksi.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 501
Suomella 15000MW tuotantokapasiteetti lähinnä teoreettisesti, reservivoimaloiden polttoaineena on maakaasu, ja sitähän ei ole sitten saatavilla enää talvella.
Huoltovarmuuspolttoaineena on yleensä kevyt polttoöljy, jolla noita kaasuturbiineita ajetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 248
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom