Varaosien hinnoissakin pätee valitettavasti vanha ja tunnettu totuus:Läheskään kaikkia osia ei saa tarvikkeena, eikä mitään matkan pysäyttäväiä halpisosia kannata edes laittaa autoon, jos sillä pitää ajaa 140km/pv työmatkoja. Työ maksaa korjaamolla kuitenkin aika paljon Suomessa, jos ei nyt puhuta mistään pimeistä korjaamoista. Jos se olisi taloudellisesti kannattavaa ajaa miljoona keskimääräisellä henkilöautolla, niitä varmasti olisi paljon, mutta niitä ei vaan ole.
Jos varaosia saa usemmalta valmistajalta, niin tällöin kilpailu pitää hinnat järkevänä.
Kun varaosaa saa vain yhdeltä valmistajalta, niin hinnat tahtovat olla mallia ryöstö.
Tämän takia ei pidä hankkia autoja, joihin varaosien saatavuus on hankalaa ja huolto on vain merkkihuollossa mahdollista. Toki jos lompakko on todella paksu ja suuret korjauskustannukset eivät haittaa.. Muutenkin vahoiissa kannattaa katsella, miten ovat yleensä kestäneet ja katso myös sitä, kun tekee hankinnan.. Ei siis kannata hommata hienoa pommia, jonka huoltaminen vie sitten tuhkatkin pesästä..
Valitettavasti vain vaikuttaa siltä, että sähköautot ovat kokonaisuutena sellaista ongelmajätettä, jotta niillä autoilu tulee nostamaan hintoja reippaasti jokatapauksessa. Toki tähän voitaisiin vaikuttaa EU tasolla, mutta valitettavasti poliitikot ovat lahjottavissa (=lobattavissa) s.e. valmistajien perseilyihin ei yleensä puututa..