• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö biodiesel ole tuon 20snt kalliimpaa kuin tavallinen diesel? Vähän kuulostaa erikoiselta että hinta nousisi tuon verran kun osuutta kasvatetaan. Tosin voi olla että palmuöljy loppuu markkinoilta ja hinnat raketoi.
Hinnannousun merkittävä selittävä tekijä on se, että tiettävästi ainoastaan kaksi jalostamoa on muuttanut tuotantoprosessinsa siten, etä Suomen vaatiman korkeamman biosekoitelitkun valmistaminen onnistuu. EU:ta korkeammalla biosekoitevelvoitteella Suomi on "onnistunut" luomaan duopolin Nesteen Porvoon ja NEOT-groupin Göteborgin jalostamoille. Tietääkseni muita jalostamoita ei kiinnosta prosessin sopeuttaminen Suomen pienelle markkinalle.

Kaiken huipuksi Vihreiden puheenjohtajan Mari Ohisalon mies, Miika Johansson, toimii St1:n uusiutuvan energian liiketoimintayksikön johtajana. Samainen St1 on suuromistaja edellä mainitussa Neot groupissa.

Oikeissa sivistysvaltioissa Ohisalo joutuisi jääväämään itsensä kaikissa etäisesti polttoaineisiin liittyvissä asioisssa. Mutta Suomessa ei tarvitse...


 
En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?

Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.

Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.

Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...

Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää. :think:
Jos lainaat toisten viestejä, niin lainaa toki koko viesti, älä ujostele ja jätä pois olennaisia osia, kiitos.
Puhuin vertauksestasi auton ja asunnon välillä, joka on täysin absurdi lähtökohta. Juuri siksi lähdin "leikittelemään" ajatuksella energiaremonteista, koska sinulla tuntuu olevan vain ja ainoastaan omiin lähtökohtiin perustuvat faktat ja tietämys, et näe putkesta ulos.
Ps. 15 vuotta sitten sijoittamani 4000€ on nyt yli 19000€, kyllä tuolla öljyä ostaisi jokusen litran ja maalämpöpumppu olisi jo toisella kierroksella...
Edit. NumeroHärö
 
Ei taida monella ihmisellä riittää rahat vihreyteen jos hintalappu on noin kova. Kulkeeko köyhemmät tulevaisuudessa hevoskärryillä :)
Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.:p
 
Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.:p
Hevosesta tulee melko reippaita metaanipäästöjä -> ilmasto lämpenee, eli ei käy hevosen pito..
 
Kuinkahan iso osa tästäkin hintojen noususta on sitten lopulta ollut sitä, että yritykset vain parantavat katettaan käyttämällä tätä kriisiä tekosyynä? Varmaan ainoa keino saada muutosta tähän on että ihmiset äänestää lompakollaan. Toki esim. ruuan kanssa tuo ei ole ihan niin yksinkertaista, koska kaikkien täytyy ainakin jotain syödä.

 
Kun energian hintaa nostettiin (polttonesteet), niin valtio kuvitteli, että myyjät koittavat kilpailun vuoksi ottaa itse takkiin osan. Toisin kuitenkin kävi. Myyjät ilmoittivat, että kaikki verotuksesta johtuva hinnannousu siirretään suoraan polttoaineiden hintoihin ja niin ovat tehneet ja tulevat tekemään. Samoin tapahtuu muussakin energian tuotannossa. Ja kun hinnannoususta puhutaan, niin hintoja voidaan nostaa sitä enemmän. Kun kaikki ostavat esim energiaa samasta paikasta (aivan valtavanlaaja sähköpörssihimmeli), niin on selvää, että kilpailua ei voi syntyä kovinkaan helposti.

Valtio voi verottaa energiaa, ihan mielinmäärin, mutta se on puupökkelöllekkin selvää, että raha ei tyhjästä synny, joten se on sitten muusta kulutuksesta pois, joka pienentää tasan tarkkaan valtion verotuloja sitten sitä kautta. Ja kun kulutus sakkaa, niin myös kasvu sakkaa ja firmoja menee konkkaan, joka pienentää myös viennin määrää, joka sitten vasta kirpaiseekin valtion tuloja, sillä sieltä jää saamatta suuret määriä verotuloja. Isoja firmoja valtiot saavat selkeästi pienenmpiä vähemmän verotettua, kun ne "verosuunnittelevat" (=kiertävät verotusta lain sallimin keinoin) paljon pienempiä tehokkaammin.

Nyt vielä annetaan suuri kilpailuetu ulkomaalaiselle tuotannolle, pitämällä energian ja polttoaineiden hintoja korkealla, naurettavalla "Vihreän siirtymän" tahdilla, joka nostaa ensinnäkin hintoja huomattavasti suoraan ja lisäksi rikkoo näillänäkymin energiantuotantoa nopeammin, kuin keretään keksimään korjaavia toimenpiteitä ja SAAMAAN NIITÄ KÄYTTÖÖN. Eletään tuulisessa haavemaailmassa, haluamatta hahmottaa mm. että entä kun ei tuule ja sattuu ikävämpi sääilmiö, niin tuulituotanto voi olla yli 2 viikkoa n 5%n kapasiteetillä, eli säätövoimaa tarvitaan rajusti, jos tuo ajanjakso sattuu esim siten, että jäänmuodostuksen jälkeen pamahtaa esim 30 asteen pakkanen,5-10 asteen asemasta.. Nyt meillä oli tajuton tuuri ja kun"paska osui tuulettimeen" niin sen jälkeen ei ollut kovia pakkasia.

Pahimmat torvelot "sijoittajat" ym hölmöt sijoittavat rahaa huomattaviin aurinkovoimaloihin Suomessa ja se taas ei hyödytä meitä ongelma-aikaan edes tuulivoiman vertaa.. (Vaikka kennot olisivat putsattu lumettomaksi, niin talvella auringosta ei tule tehoa juuri mitään VS kesä, edes aurinkoisella säällä (koska maapallon asento ja ilmakehä).

Uusin villitys on vetytaloushehkutus ja pikkuhiljaa puhutaan sivulausessa, ettäkun tuulivoima ei tuota tasaiseen, niin sinne pitää syöttää muuta voimaa tai se ei oikein kannata. Ongelma on vain se, että vetyintoilulla on juurikin tarkoitus yrittää parantaa tuulivoiman epävakaudesta seuraavaa ongelmaa (energiaa varastoon vetynä). Nyt vain vaikuttaa siltä, että kusettajat kusettavat tässäkin ekohippejä ja epäilen vahvasti, jos ei tehdä ryhtiliikkeitä, niin lopputulos on se, että hukataan tuulivoiman ylituotannon lisäksi vetyyn enemmän energiaa (Esim vesivoimasta, jota pitäisi käyttää suoraan), silloin, "kun ei tuule", kun siitä saadaan irti, eli vituksi menee ja vahvasti. Toki myös vesivoimaa halutaan mellä purkaa, vaikka pitäisi rakentaa lisää, mikä vai on ikinä mahdollista, jos tuulen kanssa halutaan leikkiä.

Vedyntuotanto on kehitteillä ja siellä on ihan hyviä ideoita, mutta niitä pidetään itsestäänselvyytenä, kuten akkuteknologiassa on ollut kymmeniä vuosia se MULLISTAVA tekniikka tulossa (Mutta kaikissa on ollut erinäisiä ongelmia ja varsinkin litium on akustoissa edelleen se näillänäkymin tuotantoa rajoittava tekijä.)
---------------
Edelliset asiat tulevat siten jatkamaan energiakriisiä ja korkeaa inflaatiota, jos ilmastotyperyyden ja veroilla kuppaamisen kanssa ei hidasteta.
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
 
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.

Belgiassa on ainakin osalla porukkaa pullat paremmin uunissa, koska palkankorotukset on sidottu inflaatioon:

"... the salaries of white-collar employees have to be adjusted each year on 1 January with a percentage based on the evolution of the "flattened health index." This not only applies to the minimum salaries, but also the effectively paid salaries.


For 2023, the percentage is fixed at 11.08%. This means that on 1 January 2023, the salaries of all their Belgian white-collar employees (without exceptions) are to be increased by 11.08% as to be applied immediately in the payroll of January 2023.

Note that this indexation increase cannot be "absorbed" by other types of (previous) salary increases (e.g., merit increases). However, some companies apply, on a debatable basis, waivers of rights for some categories of personnel, be it after the effective date of implementation of the indexation.
"

Belgium: Salary indexation: BSC No. 200
 
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
Pian ei omisteta mitään ja syödään ötököitä :D
 
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
Jos kansalainen kuluttaa tulot siihen, että pystyy asumaan ja kulkemaan työpaikan ja kodin väliä, niin kansalainen ei käy esim baareissa, ei osta palveluita, ei osta tavaroita ym ym ym, jolloin valtiolta jää saamatta kaikki tulot niihin liittyvästä verotuksesta. Tällöin myöskin kyseisiltä aloilta mennään työttömäksi ja taikaseinä maksaa.. Eli ei siis ol valtiolla kannattavaa missään mielessä.

Esim koska energia ja liikennöinti, niin itsellä on tipahtanut n 5X ravintossa syönti viikossa 1-0:aan kertaan viikossa. (Koska halvempaa). Kaupassa taas:
Ulkomainen halvempi -> valinta ulkomainen.
Eko /mikälie tuote, jos kalliimpi, niin hyllyyn jää armotta.
Viinan hankinta alkosta pikkuhiljaa... Juu, ei enää..(isommassa erässä ulkomailta).

Ja tämä koska energia ja liikennöintikulut ovat kasvaneet ja molemmat ovet pakollisia, joten niistä ei voi leikata. Myös verotuskikkailuun pitää kiinnittää enemmän huomiota, jotta sieltäkin saa leikattua.
------------
Tuotanto on toki siirretty etupäässä ulkomaille, joten se ei ole niin paha ongelma, mutta palvelusektori ja ei välttämättömän tavaran kauppa tulee olemaan kasvavassa kusessa (leikkauksehan ovat jo alkaneet).

Lisäksi esim autokanta tulaa vanhenemaan nykyisestäänkin, kun uusiminen muuttuu entistä harvinaisemmaksi ja käytetty tavara kiertää pidempään...
-------------
Jos muuten haluamme mahdollisimman pitkän ja pahan energiakriisin, niin kannattaa äänestää vihreitä mahdollisimman paljon. Multikatastrofit ovat entistä todennäköisempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi esim autokanta tulaa vanhenemaan nykyisestäänkin, kun uusiminen muuttuu entistä harvinaisemmaksi ja käytetty tavara kiertää pidempään...

Tästä tuli mieleen että oma, isovanhemmilta jäänyt auto tulee tänä vuonna täysi-ikäiseksi eli täyttää 18 vuotta. Eipä siinä mitään, kun kilometrejä ei ole tullut älyttömästi eikä isompia vikoja ole ollut. Lähinnä jotain kuluvien osien vaihtoa... joten enköhän jatka autokannan vanhentamista. :smoke:
 
En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?

Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.

Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.

Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...

Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää. :think:

Lisätään tähän nyt että he jotka päättivät mieluummin jäädä säästelemään noin 5000€ ja sijoittaa ne niin voi tulla kiire, itselläni energiatehokkuusluokka nousi F2013 => C2018 luokkaan. Eli kun tämä uusi EU:n energiadirektiivi nyt tuli voimaan voidaan olettaa että vuosi 2030 tulee kohtuu nopeasti jolloin pitäisi tehdä jo energiatehokkuuteen perustuen muutoksia asuntoihin.



Mutta juu, onhan se totta että teoriassa alle 10 vuodessa voi tehdä isonkin tilin sijoittamalla nyt alle 5000€. Toivotaan että se summa on tarpeeksi suuri kaikkiin käyttäjä @Jonaz ehkä tarvitsemiin uudistuksiin...

Eli tästä on nyt äänestetty:

Ja vuoteen 2030 mennessä pitäisi asuinrakennusten olla vähintään energiatehokkuusluokka E JA luokka D vuoteen 2033 mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä tuli mieleen että oma, isovanhemmilta jäänyt auto tulee tänä vuonna täysi-ikäiseksi eli täyttää 18 vuotta. Eipä siinä mitään, kun kilometrejä ei ole tullut älyttömästi eikä isompia vikoja ole ollut. Lähinnä jotain kuluvien osien vaihtoa... joten enköhän jatka autokannan vanhentamista. :smoke:
Oma on ensimmäinen uutena ostamani. 10v täyttää kesällä. Autotekniikkaa on aikoinaan tullut opiskeltua ja korjaamossa nuorena vähän ollut töissäkin.

Autoalalla ei ole viimeiseen ehkä 20v ollut mitään muuta kuin epävarmuutta. Autovero poistuu, kilometrivero tulee, autovero nousee, tee ympäristöteko ja osta diesel, kielletään diesel, jne. Auton keskimääräinen arvo on Suomessa vajaat 4000€, niin millä hallitus kuvittelee, että ihmiset ostavat min. 50000€ sähköauton? Ai niin leasingilla ja maksaa tonnin kuussa vuokraa. 5000€ sähkösitikka polttaa sulakkeen ja korjaus maksaisi 30k€, koska tehtaan ohjeen mukaan uusitaan kaikki. Sähköautoon osuu kivi pohjaan ja tulee lommo akkukoteloon. Uusi akku tilalle 30k€. Se näkyy sitten vakuutustenkin hinnoissa.

Ihan järjetöntä menoa. Ajan toistaiseksi nykyisellä ja ei mitään hajua millaiseen edes vaihtaisi. Huollan itse ja huoltoihin menee vuodessa muutama kymppi. Öljyt motonetista ja suodattimet sun muut kulutusosat Virosta puoleen hintaan. Bensalla mennään. Tutuilla dieseleistä hiukkassuodatin tukossa, pesu 1500€, kun päivän työ kaivaa suodatin audin uumenista, egr vikavalot palaa joka volkkarissa jne. Jne.
 
Oma on ensimmäinen uutena ostamani. 10v täyttää kesällä. Autotekniikkaa on aikoinaan tullut opiskeltua ja korjaamossa nuorena vähän ollut töissäkin.

Autoalalla ei ole viimeiseen ehkä 20v ollut mitään muuta kuin epävarmuutta. Autovero poistuu, kilometrivero tulee, autovero nousee, tee ympäristöteko ja osta diesel, kielletään diesel, jne. Auton keskimääräinen arvo on Suomessa vajaat 4000€, niin millä hallitus kuvittelee, että ihmiset ostavat min. 50000€ sähköauton? Ai niin leasingilla ja maksaa tonnin kuussa vuokraa. 5000€ sähkösitikka polttaa sulakkeen ja korjaus maksaisi 30k€, koska tehtaan ohjeen mukaan uusitaan kaikki. Sähköautoon osuu kivi pohjaan ja tulee lommo akkukoteloon. Uusi akku tilalle 30k€. Se näkyy sitten vakuutustenkin hinnoissa.

Ihan järjetöntä menoa. Ajan toistaiseksi nykyisellä ja ei mitään hajua millaiseen edes vaihtaisi. Huollan itse ja huoltoihin menee vuodessa muutama kymppi. Öljyt motonetista ja suodattimet sun muut kulutusosat Virosta puoleen hintaan. Bensalla mennään. Tutuilla dieseleistä hiukkassuodatin tukossa, pesu 1500€, kun päivän työ kaivaa suodatin audin uumenista, egr vikavalot palaa joka volkkarissa jne. Jne.
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka pitkäikäisiä nämä uudet sähkö- ja hybridiautot tulee olemaan. Ainakin toistaiseksi korjaukset vaikuttaa olevan niin julmetun kalliita, että jos asiaan ei tule mitään muutosta niin vähän vanhempaa peliä tuskin kannattaa edes korjata.
 
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka pitkäikäisiä nämä uudet sähkö- ja hybridiautot tulee olemaan. Ainakin toistaiseksi korjaukset vaikuttaa olevan niin julmetun kalliita, että jos asiaan ei tule mitään muutosta niin vähän vanhempaa peliä tuskin kannattaa edes korjata.
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
Omilla ajoilla täyssähkö säästäisi noin 7e/100 km mikä ei ihan kompensoi sellaisen auton hankintaa, jota ei tarvitse olla ”koko ajan” lataamassa. Totuus on tietysti aina se, että hankkii sellaisen auton johon on varaa ja ominaisuudet ovat kohdallaan. Voi tässä vuosien aikana tapahtua muutos parempaan ja sähköautoihin alkaa saamaan vaihdettua ”Pirkka-akkuja” jollain siedettävällä hinnalla.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Henkilöauton akku tuntuu vastaavan pientä vetypommia ja takuiden, vakuutusten ja vastuiden kanssa varmasti tulee olemaan kaikenlaista jos piraattiakku tai vastaava sepitetty mossahtaa parkkihallissa.
 
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
Kyllä noiden akkujen hintaa pitäisi saada alas ihan reilusti jos halutaan että nämä yleistyy. Kuka alkaa tekemään jotain 15-40k remontteja 10 vuotta vanhaan autoon? Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.

Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.
 
Kyllä noiden akkujen hintaa pitäisi saada alas ihan reilusti jos halutaan että nämä yleistyy. Kuka alkaa tekemään jotain 15-40k remontteja 10 vuotta vanhaan autoon? Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.

Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.

No eipä niiden akkujen hinnat tule ihan äkkiä alas kun kysyntä on niin kovaa. Toki jos jotain uusia innovaatioita saadaan akkuihin liittyen, niin niiden hinta voi laskea. Kohtuu ympäristöystävällinen vaihtoehto vähäisillä ajoilla on joku vanhempi bensa jonka muuttaa RE85:lle. ST1 mainostaa sen vähentävän 80% fossiilisia päästöjä. Sähköauto on järkevä hankinta vain, jos kilometrejä kertyy kohtuu paljon, koska se akku happanee vaikka auto seisoisi. Mitään noname Aliexpress akkua en itse ainakaan uskaltaisi sähköautoon alkaa laittamaan. Toki ympäristön kannalta on paras vähentää autoilua. Eiköhän sähköautoja ala seuraavan 5v aikana menemään aika paljon purkuun kun akut on vaihtokunnossa ja autojen arvo niin alhainen ettei uutta akkua kannata enää vaihtaa.
 
No eipä niiden akkujen hinnat tule ihan äkkiä alas kun kysyntä on niin kovaa. Toki jos jotain uusia innovaatioita saadaan akkuihin liittyen, niin niiden hinta voi laskea. Kohtuu ympäristöystävällinen vaihtoehto vähäisillä ajoilla on joku vanhempi bensa jonka muuttaa RE85:lle. ST1 mainostaa sen vähentävän 80% fossiilisia päästöjä. Sähköauto on järkevä hankinta vain, jos kilometrejä kertyy kohtuu paljon, koska se akku happanee vaikka auto seisoisi. Mitään noname Aliexpress akkua en itse ainakaan uskaltaisi sähköautoon alkaa laittamaan. Toki ympäristön kannalta on paras vähentää autoilua. Eiköhän sähköautoja ala seuraavan 5v aikana menemään aika paljon purkuun kun akut on vaihtokunnossa ja autojen arvo niin alhainen ettei uutta akkua kannata enää vaihtaa.

Ilmeisesti akkujen valmistuksessa ongelmana ei ole pelkkä valmistuskapasiteetti, vaan ihan jo litiumin tuotanto on riittämätöntä. Kaivoksien pystyttäminen on hidasta hommaa, minkä lisäksi litium on melko harvinainen metalli joten ongelmia riittää...
 
80-luvulla käydessäni Brasiliassa 90 % henkilöautoista kulki puhtaalla etanolilla, olivat alcool-autoja. Etanoli oli kotimaista alkuperää, sokeriruo'osta tehtyä. Sittemmin ilmeisesti etanolin osuus liikenteessä on pienentynyt, kun sokerista on saanut paremman katteen muualta.

Meillähän polttoaineisiin sekoitetaan kyllä biokomponenttia, mutta periaatteessa tuossa olisi mahdollisuus täyteenkin hiilineutraalisuuteen, vaikka kylmä ilmasto voi vaatia mukaan jonkin verran muuta. Tuntuu siltä, että tämä vaihtoehto on jäänyt sähköautoilun varjoon. Kannattaisikohan suot valjastaa sokerijuurikkaan tms. viljelyyn metsittämisen sijaan?
 
Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.
Suomessa matkat on pitkiä, joten auton käyttö on täysin välttämätön asia erittäin monelle.

Toki lentäminen ja matkustelu huvinvuoksi ei ole mitenkään, edes tarpeellista saati välttämätöntä.. Joten lentoliikenteen olisi syytä osallistua polttoaineveroihin ym siinä, missä autoilijatkin joutuvat maksamaan..

Olisi syytä kieltää myös uudet polttomoottorilentokoneet 2035 mennessä.
 
Ilmeisesti akkujen valmistuksessa ongelmana ei ole pelkkä valmistuskapasiteetti, vaan ihan jo litiumin tuotanto on riittämätöntä. Kaivoksien pystyttäminen on hidasta hommaa, minkä lisäksi litium on melko harvinainen metalli joten ongelmia riittää...

Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.
 
Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.
Jos kehitetään ja sitten, kun kehitetään, niin sitäkään taas ei tiedetä, milloin saadaan tuotteistettua, kestääkö 10 vuotta vai 50 vuotta.. Toki tekniikat myös patentoidaan, joten akut tulevat pysymään kalleina, vaikka raaka-aineet olisivat edulliset ja valmistushintoja saataisiin leikattua paljonkin..
 
Uusista ihmeakuista uutisoidaan joka vuosi. Massatuotantoon asti niitä ei tule. Liian kallis, pieni energiatiheys, huono kestoikä, epävakaa ja räjähdysaltis. Joku noista aina toteutuu.
 
Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.

Joo, niinhän juuri sanoin että raaka-aineet on ongelma...
 
Suomessa matkat on pitkiä, joten auton käyttö on täysin välttämätön asia erittäin monelle.

Toki lentäminen ja matkustelu huvinvuoksi ei ole mitenkään, edes tarpeellista saati välttämätöntä.. Joten lentoliikenteen olisi syytä osallistua polttoaineveroihin ym siinä, missä autoilijatkin joutuvat maksamaan..

Olisi syytä kieltää myös uudet polttomoottorilentokoneet 2035 mennessä.
Niin no enpä minä nyt sanonut, että lentäminen olisi sen ympäristöystävällisempää.
 
Jos kehitetään ja sitten, kun kehitetään, niin sitäkään taas ei tiedetä, milloin saadaan tuotteistettua, kestääkö 10 vuotta vai 50 vuotta.. Toki tekniikat myös patentoidaan, joten akut tulevat pysymään kalleina, vaikka raaka-aineet olisivat edulliset ja valmistushintoja saataisiin leikattua paljonkin..

Itse näkisin, että uusi akkutekniikka on ainut miten sähköauton akkujen hinta laskee niin paljon, että niitä kannattaa uusia 10v+ autoihin. Niin kauan kun nykyisellä akkutekniikalla mennään, niin autojen akkupaketit tulee pysymään kalliina jolloin se tarkoittaa väistämättä päätymistä purkuun sen takia, että akkua ei enää kannata uusia. Sitä ei toki kukaan tiedä milloin se seuraava parempi akkuteknologia päätyy tuotantoon asti. Tekijänoikeus ja patentit tuntuvat kääntyvän todella huonosti Kiinaksi, joten siellä tulee kyllä varmasti kilpailua, jos yritetään uusien akkujen hintoja yritetään keinotekoisesti royalteilla ym. pitää korkealla (olettaen, että uudella tekniikalla valmistuskustannuksia saadaan leikattua paljon). Kiinalaisia autoja on jo nyt länsimaisilla markkinoilla eivätkä varmasti jättäisi tuollaista etua käyttämättä, joten ei niitä hintoja kovin helppo olisi pitää korkealla. Nettiauton halvin tesla on 30k€, 10v ja ~250tkm ajettu. Aivan järjetön hinta autosta, jossa akku voi hajota milloin vaan ja sen korjaaminen maksaa suunnilleen auton käyvän arvon verran. Auton keskimääräinen arvo Suomessa on vajaa 4k€, niin ei ole kansanhuvia tulossa sähköautoista ihan heti.
 
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.
 
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.
Tämä. Akkujen tulisi olla helpommin vaihdettavia, korjattavia ja kierrätettäviä. Paljon ajetulle autolle tulisi olla mahdollista myös vaihtaa akku pienemmän kapasiteetin pakettiin, niin että runko voi edelleen viedä lähikauppaan ja takaisin.
 
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.

No ei 10v+ autoon kannata enää auton arvon suuruista remonttia alkaa tekemään. Jos vaikka model s pelkkä akkupaketti maksaa ~20k€ + asennus niin ei sellaista kannata alkaa ~20k€ arvoiseen autoon laittamaan. Siellä on niin paljon muutakin mitä voi hajota, että ei siinä vaan ole järkeä. Muilla osilla kuitenkin on arvoa, joten järkevämpi vaan laittaa purkuun ja myydät toimivat osat. Akkujen korjaaminen ei tule tulevaisuudessakaan olemaan mikään nyrkkipajojen hommia, kuten nytkään ei automaattivaihteistojen korjaaminen ole. Edes merkkiliikkeet ei korjaa automaattivaihteistoja tai akkuja, sinne vaihdetaan vaan uudet tilalle. Kummankin korjaaminen vaatii erityisosaamista ja kalliita erikoistyökaluja. Tuollaista 100kWh akkupakettia korjaavan pitää oikeasti tietää mitä tekee, kun siinä on niin paljon varastoitunutta energiaa, että se vastaa kohtuu kokoista pommia jos sen kanssa sekoilee. Ihan jo työturvallisuuden ja auton omistajan tai seuraavan omistajan kannalta. Siinä on melkoinen yllätys kun joku peruspentti on käynyt jonkun patentin tekemässä sinne akustoon ja se syttyy tuleen/räjähtää tms. Sähköautossa on vähän huollettavaa ja normaalit alusta/jarru ym. jumpat onnistuu kyllä ihan normikorjaamolta kuten muissakin autoissa.
 
Tehoelektroniikka sähköautoissa on myös aivan jäätävän hintaista. 5000€ in ihan pikkuraha, kun aletaan uusimaan salkun kokoisia boxeja joihin menee paksut kaapelit.

Tuossa juttu, jossa viidellä tonnilla ostettuun sitikkaan olisi pitänyt uusia 30k€ (lopulta 20k€) arvosta tehoelektroniikkaa.

 
Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.
Saatikka 78000km kuten omassa...Ei mitään järkeä sähköautossa. Akun kello raksuttaa vain pihassa. Dieselissä egr ja hiukkassuodatin tukossa lyhyessä ajossa.
 
Olette hiukan pessimistisiä tuon 10 vuoden keston kanssa.

1679892660102.png

Jotenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.
 
No ei 10v+ autoon kannata enää auton arvon suuruista remonttia alkaa tekemään. Jos vaikka model s pelkkä akkupaketti maksaa ~20k€ + asennus niin ei sellaista kannata alkaa ~20k€ arvoiseen autoon laittamaan. Siellä on niin paljon muutakin mitä voi hajota, että ei siinä vaan ole järkeä. Muilla osilla kuitenkin on arvoa, joten järkevämpi vaan laittaa purkuun ja myydät toimivat osat. Akkujen korjaaminen ei tule tulevaisuudessakaan olemaan mikään nyrkkipajojen hommia, kuten nytkään ei automaattivaihteistojen korjaaminen ole. Edes merkkiliikkeet ei korjaa automaattivaihteistoja tai akkuja, sinne vaihdetaan vaan uudet tilalle. Kummankin korjaaminen vaatii erityisosaamista ja kalliita erikoistyökaluja. Tuollaista 100kWh akkupakettia korjaavan pitää oikeasti tietää mitä tekee, kun siinä on niin paljon varastoitunutta energiaa, että se vastaa kohtuu kokoista pommia jos sen kanssa sekoilee. Ihan jo työturvallisuuden ja auton omistajan tai seuraavan omistajan kannalta. Siinä on melkoinen yllätys kun joku peruspentti on käynyt jonkun patentin tekemässä sinne akustoon ja se syttyy tuleen/räjähtää tms. Sähköautossa on vähän huollettavaa ja normaalit alusta/jarru ym. jumpat onnistuu kyllä ihan normikorjaamolta kuten muissakin autoissa.
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.
 
Olette hiukan pessimistisiä tuon 10 vuoden keston kanssa.

1679892660102.png

Jotenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.

Tosin se mikä on USA:ssa "moderate climates" ei ehkä ole sitä Suomessa.. Eli se 10 vuotta voi olla enempi paikkaansa pitävä Suomen oloissa. Toki voidaan todeta että se maa pitää sisällään ehkä Alaskasta Hawaijiin lämpötilat mutta jotenkin uskon että testejä ei tehty ihan 100% jokaisessa ilmastossa siellä. Kestääkö se Inarissa sen 10 vuotta osan aikaa ketjuvedolla ja 24/7 ulkona vai esim. Helsingissä rouvalla joka käyttää sitä kerran viikossa ja muuten säilyttää lämpimässä tallissa?
 
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.

Voidaan varmasti, mutta miksi valmistajat etenisivät tähän suuntaan? Koko ajanhan käydään kilpajuoksua, että piirit saadaan tehokkaammin lukittua ja varmasti piirikohtaisten suojausten purkutyökaluilla käydään suurinta bisnestä juuri autoalalla.

Autovalmistajat kuitenkin yrittävät maksimoida bisneksensä, joten miksi alkaisivat hommaa helpottamaan, kun nykyäänkin kysyntää riittää enemmän kuin tarjontaa.

Vaikka kennot olisivat yksittäin vaihdettavissa, niin siltikin ollaan hyvin nopeasti tilanteessa, kun yksittäiset kennot alkavat ikänsä vuoksi kuoleutumaan, niin seuraavalla viikolla vaihtoa odottaakin 10, sitä seuraavalla viikolla 100 kennoa.

otenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.

Mistä tämä ylituotanto syntyisi? Tuotantomääriin odotetaan kuitenkin koko ajan eksponentiaalista kasvua ja monet valmistajat ovat jo tehneet päätöksiä siirtymisestä pelkästään sähköautojen tuotantoon. Pelkästään uusiin autoihin tarvittavien akkujen määrä tulee olemaan mahdottomuus. Mitään radikaalisti parempia teknologioita ei kuitenkaan viime vuosina ole tullut. Pienet parannukset hukkuvat kohinaan. Autovalmistajat ovat jo nyt optimoineet kennotuotantonsa niin hyväksi, että edes kiinan kennoilla ei ole mahdollista korvata akustoja.

Laskekaapas vaikka halvimmilla Alibaba Kiina-kennojen hinnalla paljonko Teslan akustojen kapasiteetille tulee hintaa! Yllättävän halpoja nuo autovalmistajien akkupaketit ovat kapasiteettiinsa nähden ihan uutenakin. Eri asia sitten onko noihin sittenkään kenelläkään varaa / järkeä uusia.
 
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.

Onhan ne akut nytkin modulaarisia. Esim. Tesla S plaid akussa on 7 920 kennoa ja 5 moduulia, kustannustehokas korjaus vaatii viallisten kennojen vaihtamisen ja siihen ei peruspentillä riitä taito tai laitteet. Tähän erikoistuneita yrityksiä onkin maailmalla. Akut happanee seisoessaan, niin kun sillä akulla on se 10v+ ikää, niin se alkaa vaan olla käyttöikänsä päässä ja uusi akku on ainut vaihtoehto, jolla auto tulee luotettavasti toimimaan ilman jatkuvaa korjaamolla ramppaamista. Yksittäisten kennojen vaihtaminen on lähinnä tekohengitystä vanhalle käyttöikänsä päässä olevalle akustolle. Nykyinen akkutekniikka on vaan kallista, ei tuollaista määrää kennoja saa laadukkaina kennoina mistään halvalla. Henkilöautoja ei ole suunniteltu 500tkm ajosuoritteelle eikä tulla suunnittelemaan. Kuten edellä sanottiin suurtehoeletroniikka ym. on todella kallista, joten mitään järkeä ei ole akkua vaihtaa johonkin 10v+ ja 500 tkm ajettuu autoon kun siinä on paljon muutakin kallista hajoavaa.
 
Onhan ne akut nytkin modulaarisia. Esim. Tesla S plaid akussa on 7 920 kennoa ja 5 moduulia, kustannustehokas korjaus vaatii viallisten kennojen vaihtamisen ja siihen ei peruspentillä riitä taito tai laitteet. Tähän erikoistuneita yrityksiä onkin maailmalla. Akut happanee seisoessaan, niin kun sillä akulla on se 10v+ ikää, niin se alkaa vaan olla käyttöikänsä päässä ja uusi akku on ainut vaihtoehto, jolla auto tulee luotettavasti toimimaan ilman jatkuvaa korjaamolla ramppaamista. Yksittäisten kennojen vaihtaminen on lähinnä tekohengitystä vanhalle käyttöikänsä päässä olevalle akustolle. Nykyinen akkutekniikka on vaan kallista, ei tuollaista määrää kennoja saa laadukkaina kennoina mistään halvalla. Henkilöautoja ei ole suunniteltu 500tkm ajosuoritteelle eikä tulla suunnittelemaan. Kuten edellä sanottiin suurtehoeletroniikka ym. on todella kallista, joten mitään järkeä ei ole akkua vaihtaa johonkin 10v+ ja 500 tkm ajettuu autoon kun siinä on paljon muutakin kallista hajoavaa.
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km. Nykyisin ihmisiä vain yritetään kusettaa ja totuttaa paskaan laatuun ja valehdellaan päin naamaa, että ei saada kestämään / ei kannata korjata, kun jokapaikka hajoaa samaan aikaan.. Täysin hyvin voidaan suunnitella esim 1 000 000 km ajomäärille, siten että akku on esim 3-5 osainen ja sitä voidaan vaihtaa moduuli kerrallaan helposti ja moduulit vielä kerättää korjattavana. Ainankin perinteiset ns työkoneakut tuntuvat leviävän esim siten, että hajoaa ja 1-2 kennoa vaihtoon / 7 kennosta ja taas rallattaa vähintään puolet alkuperäisestä syklimäärästä. Toki Li-ion akuissakin ääriolosuhteen (myös kuumuus) laskee akun elinikää.

Ja mitä esim tölsän akkuihin tulee, niin vasta jokuaika sitten luin asiasta, jossa todettiin, että tölsä on siirtymässä akkuihin, jotka on liimattu ja valettu siten, että korjailun voi unohtaa..

Se nyt pitäisi olla kaikille sevää, että ei esim autonvalmistajia kiinnosta loppukäyttäjän etu ja se, että auto olisi helposti huollettava ja pitkäikäinen. Ne haluavat myydä uutta, maksimihintaan ja mahdollisimman usein.

Se on ikävää ympäristön kannaltakin, että ihmiset ovat pikkuhiljaa tottuneet paskalaatuiseen tekniikkaan ja ennen sietämättömästä paskasta on tullut nykyinen normi.

Voidaan varmasti, mutta miksi valmistajat etenisivät tähän suuntaan? Koko ajanhan käydään kilpajuoksua, että piirit saadaan tehokkaammin lukittua ja varmasti piirikohtaisten suojausten purkutyökaluilla käydään suurinta bisnestä juuri autoalalla.

Autovalmistajat kuitenkin yrittävät maksimoida bisneksensä, joten miksi alkaisivat hommaa helpottamaan, kun nykyäänkin kysyntää riittää enemmän kuin tarjontaa.

Vaikka kennot olisivat yksittäin vaihdettavissa, niin siltikin ollaan hyvin nopeasti tilanteessa, kun yksittäiset kennot alkavat ikänsä vuoksi kuoleutumaan, niin seuraavalla viikolla vaihtoa odottaakin 10, sitä seuraavalla viikolla 100 kennoa.
Siksi asioista on syytä määrätä esim EU tasolla. Joko ei myyntiä EU:ssa tai ei lukituksia ja vastaavia vittuiluita.
Valtiot asioista vielä toistaiseksi määräävät, eivätkä firmat. Tuotteille voidaan asettaa halutut vaatimukset, kuten on huomattu.
 
Viimeksi muokattu:
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km
Ehkä vähän liioittelua sanoa että "helposti". Ei mitään yli 500 000 ajettuja autoja nyt oikeasti ole paljoa esim. nettiautossa. Kyllä tuollainen lähemmäs miljoona kilometriä ajettu auto taitaa olla jo poikkeus, moneen autoon tulee ennen tuota niin isoa remonttia ettei se kannata.
 
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km.

Höpöhöpö. Ei varmasti keskiverto henkilöautolla ajeta miljoonaa ilman isoja remppoja. Joo poikkeuksia löytyy, mutta ei niitä miljoonan rullattuja oikeasti ole paljon suhteessa autojen määrään. Keskimääräinen ajosuorite autolle Suomessa on 14tkm/v ja romutusikä 22v, eli ollaan hyvin kaukana miljoonasta. Keskimääräisellä ajosuoritteella kestäisi yli 70v päästä miljoonaan. Varmasti miljoonan kestävä auto olisi mahdollista tehdä, mutta kuinkahan moni uuden auton omistaja on valmis maksamaan siitä extraa? Itse veikkaan, että ei kovin moni. Kuten jo monta kertaa sanottu, akku happanee seisoessaan, joten ei ole mitenkään realistista odottaa, että se akkupaketti kestäisi suomalaiseen keskimääräiseen romutusikään eli 22v asti.
 
Höpöhöpö. Ei varmasti keskiverto henkilöautolla ajeta miljoonaa ilman isoja remppoja. Joo poikkeuksia löytyy, mutta ei niitä miljoonan rullattuja oikeasti ole paljon suhteessa autojen määrään. Keskimääräinen ajosuorite autolle Suomessa on 14tkm/v ja romutusikä 22v, eli ollaan hyvin kaukana miljoonasta. Keskimääräisellä ajosuoritteella kestäisi yli 70v päästä miljoonaan. Varmasti miljoonan kestävä auto olisi mahdollista tehdä, mutta kuinkahan moni uuden auton omistaja on valmis maksamaan siitä extraa? Itse veikkaan, että ei kovin moni. Kuten jo monta kertaa sanottu, akku happanee seisoessaan, joten ei ole mitenkään realistista odottaa, että se akkupaketti kestäisi suomalaiseen keskimääräiseen romutusikään eli 22v asti.
Kaikki ei asu jossain kaupungissa, jossa tulee joku 5 km-20km / päivä ja sekään ei jokapäivä. Autoja käytetään paljon harvaanasutulla seudulla ja työmatka voi olla esim 70 km suuntaansa (+ kauppareissut (esim keskimäärin 25km suuntaansa). Muuttaakkaan ei kannata, koska työpaikoista ei todellakaan tiedä. Voi olla sama esim 15 vuotta tai voi olla että vaihtuu vuoden sisään.. Autolle voi helposti tulla 35 000 40 000 km vuoteen. Ja auton tulisi kestää se 20 vuotta, eli 800 000 olisi syytä kestää ajoa sen rungon..

Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.

Kehtaisin sanoa, että julkinen liikenne löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereelta ja Turusta. Toki pysäkki ei aina ole 5m säteellä ulko-ovesta ja toisinaan jopa aikataulujakin pitää katsoa. Kasvukolmion ulkopuolella taasen ilman omaa autoa pärjääminen on kehnoa, mikä voi tulla yllätyksenä varsinkin pk-väelle.
 
Kaikki ei asu jossain kaupungissa, jossa tulee joku 5 km-20km / päivä ja sekään ei jokapäivä. Autoja käytetään paljon harvaanasutulla seudulla ja työmatka voi olla esim 70 km suuntaansa (+ kauppareissut (esim keskimäärin 25km suuntaansa). Muuttaakkaan ei kannata, koska työpaikoista ei todellakaan tiedä. Voi olla sama esim 15 vuotta tai voi olla että vaihtuu vuoden sisään.. Autolle voi helposti tulla 35 000 40 000 km vuoteen. Ja auton tulisi kestää se 20 vuotta, eli 800 000 olisi syytä kestää ajoa sen rungon..

Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.
Taitaa kyllä olla pieni vähemmistö tuollaiset ihmiset, joilla on oikeasti joku yli 50km suuntaansa työmatka. Toki niitäkin on, mutta kirjoitat ihan kuin tuo olisi jotain valtavirtaa pääkaupunkiseuden ulkopuolella.

Ja kyllä näihin työmatkojen pituuteen ja muuhun olisi myös oikeasti mahdollisuuksia vaikuttaa. Suomessa asutaan ainakin joillain alueilla ehkä vähän tarpeettomankin harvasti. Hyvä esimerkki on esim. Oulu, melkein koko kaupunkialue on keskustaa ja muutamia lähiöitä lukuunottamatta jotenkin ihmeen harvaan rakennettu ja matkat kaupunkialueen sisällä on sen takia vähän tarpeettomankin pitkiä. Jos on vakituinen työ, niin voi myös mahdollisuuksien mukaan harkita muuttamista lähemmäs työpaikkaa.

Ja taitaa kyllä olla ihan huuhaata, että se olisi jotenkin tavallista, että samalla autolla ajetaan reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä. Kyllä nuo taitaa olla ihan poikkeustapauksia, ja suurin osa autoista on romutettu noihin kilometrimääriin mennessä.
 
Kehtaisin sanoa, että julkinen liikenne löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereelta ja Turusta. Toki pysäkki ei aina ole 5m säteellä ulko-ovesta ja toisinaan jopa aikataulujakin pitää katsoa. Kasvukolmion ulkopuolella taasen ilman omaa autoa pärjääminen on kehnoa, mikä voi tulla yllätyksenä varsinkin pk-väelle.
Ei tule yllätyksenä kun ei Kehä 1 paikkeilla asuessakaan pärjää ilman omaa autoa vaikka Punavuoressa asuville se voikin tulla yllätyksenä.
 
Mistä tämä ylituotanto syntyisi? Tuotantomääriin odotetaan kuitenkin koko ajan eksponentiaalista kasvua ja monet valmistajat ovat jo tehneet päätöksiä siirtymisestä pelkästään sähköautojen tuotantoon. Pelkästään uusiin autoihin tarvittavien akkujen määrä tulee olemaan mahdottomuus. Mitään radikaalisti parempia teknologioita ei kuitenkaan viime vuosina ole tullut. Pienet parannukset hukkuvat kohinaan. Autovalmistajat ovat jo nyt optimoineet kennotuotantonsa niin hyväksi, että edes kiinan kennoilla ei ole mahdollista korvata akustoja.
Maailmassa ei ole montaa akkuvalmistajaa. Kunhan niita tehtaita saadaan lisaa pystyyn niin alkaa myos muodustumaan enemman kilpailua ja sen myota myos akkuvalmistuskapasiteettia jota eivat autonvalmistajat osta heti kaikkea pois vaan markkinoille paasee myos pienempia tekijoita.
 
Kaikki ei asu jossain kaupungissa, jossa tulee joku 5 km-20km / päivä ja sekään ei jokapäivä. Autoja käytetään paljon harvaanasutulla seudulla ja työmatka voi olla esim 70 km suuntaansa (+ kauppareissut (esim keskimäärin 25km suuntaansa). Muuttaakkaan ei kannata, koska työpaikoista ei todellakaan tiedä. Voi olla sama esim 15 vuotta tai voi olla että vaihtuu vuoden sisään.. Autolle voi helposti tulla 35 000 40 000 km vuoteen. Ja auton tulisi kestää se 20 vuotta, eli 800 000 olisi syytä kestää ajoa sen rungon..

Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.

Kyllä ovat vähemmistö sellaiset joilla on noin pitkä työmatka. Tuo tarkoittaisi, että istuisit kaksi tuntia tai enemmän päivässä autossa pelkästään työmatkaa (koska aina siellä on niitä hitaampi edessä jne.). Sellaiset ihmiset sitten vaihtaa sitä autoa tiheämmin kuin muut. Keskiarvo on kuitenkin 14tkm/v. Runko voi tuon kestää (jos ei ruostu), mutta muuten muut osat onkin jo loppu paljon ennen tuota. Noin pitkällä työmatkalla myös arvostaa sitä luotettavuutta ja 500tkm+ ajettu ei enää ole mikään luotettavuuden perikuva. Autoista ymmärtävät tietävät senkin, että varaosat maksaa moninkertaisesti sen mitä se osa maksaa autotehtaalle, eli jos joudut sen auton rakentamaan uusiksi tulee sille paljon enemmän hintaa kuin uudelle autolle. Tähän sitten vielä se korjaamon veloitus siitä korjauksesta, niin alkaa valoittua, miksi autolla ei keskimäärin kannata ajaa miljoonaa. Sekin on harvinaista, että se ensimmäinen omistaja ajaisi sen autonsa lunastukseen asti. Kyllä ne uusilla autoilla ajavat yleensä vaihtavat ne autot uuteen aika tiheästi. Itse en ainakaan huvikseni istuisi 2h+ työmatkoja autossa joka päivä.

Maailmassa ei ole montaa akkuvalmistajaa. Kunhan niita tehtaita saadaan lisaa pystyyn niin alkaa myos muodustumaan enemman kilpailua ja sen myota myos akkuvalmistuskapasiteettia jota eivat autonvalmistajat osta heti kaikkea pois vaan markkinoille paasee myos pienempia tekijoita.

Akkujen kysyntä on niin kovaa, että itse en usko ylituotantoon ainakaan seuraavaan 10v.
 
Maailmassa ei ole montaa akkuvalmistajaa. Kunhan niita tehtaita saadaan lisaa pystyyn niin alkaa myos muodustumaan enemman kilpailua ja sen myota myos akkuvalmistuskapasiteettia jota eivat autonvalmistajat osta heti kaikkea pois vaan markkinoille paasee myos pienempia tekijoita.

Kuten on jo sanottu, tarvitaan myös uusia kaivoksia kun raaka-aineet kuten litium on tällä hetkellä isoin ongelma tuotannon kasvattamisessa. Tai sitten tarvisi eri metalliin perustuvan akkuteknologian.
 
Akkujen kysyntä on niin kovaa, että itse en usko ylituotantoon ainakaan seuraavaan 10v.
Kaytan vahan huonosti termia ylituotanto kun tarkoitan tilannetta missa autonvalmistajat eivat ole ainoita asiakkaita akkutehtaille. Itse taas uskon etta 10v sisalla alkaa tulla paljon paremmin hinnoiteltuja akkupaketteja koteihin jotka haluavat leikkia aurinkosahkolla.


Kuten on jo sanottu, tarvitaan myös uusia kaivoksia kun raaka-aineet kuten litium on tällä hetkellä isoin ongelma tuotannon kasvattamisessa. Tai sitten tarvisi eri metalliin perustuvan akkuteknologian.
7 vuotta on jo hyvaa aikaa perustaa ja laajentaa kaivoksia. Vaikka litiumin hinta onkin viimeaikoina romahtanut niin silti se on 5 kertaa kalliimpaa kuin ennen. Hyvaa motivaatiota laittaa kaivoksia pystyyn.
 
Kaytan vahan huonosti termia ylituotanto kun tarkoitan tilannetta missa autonvalmistajat eivat ole ainoita asiakkaita akkutehtaille. Itse taas uskon etta 10v sisalla alkaa tulla paljon paremmin hinnoiteltuja akkupaketteja koteihin jotka haluavat leikkia aurinkosahkolla.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Itse en vaan usko tuotannon nousevan niin paljon seuraavan 10v aikana, että akkujen hinta laskisi paljon. En myöskään usko, että 10v sisällä taloihin tulevien akkupakettien hinta merkittävästi laskisi tehden niistä houkuttelevia kotitalouksille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 394
Viestejä
4 511 226
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom