- Liittynyt
- 07.06.2017
- Viestejä
- 5 488
Korjasin juur samaan aikaan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Joo, totta ihmeessä pärjää. Jos(siis todistetusti kun) oman esimerkkini noin 75 kWh kuukaudessa onnistuu ilman erillistä yrittämistä saunattomassa huoneistossa jossa on vanha halpa jääkaappipakastin, niin varmasti kulutuksesta saa kolmanneksen pois ihan inhimillisillä parannustöillä, mikäli haluaa. Vessan peilikaapissakin on lediputkimuunnetussa valossa vielä kondensaattori kiinni. Valaisimet asuinhuoneissa ovat uudehkoja ledejä mutta eivät kulutuksen mukaan optimoituja vaan halpoja. Niitä ei ohjata liiketunnistimin jne.Voi sillä 50 kWh kuussa määrällä pärjätä kohtuullisen mukavasti jos valikoi kaikki kodinkoneetkin viimeisen päälle energiatehokkaaksi.
Ei järkeä rahallisesti, ajankäytöllisesti eikä varsinkaan ekologisesti. Ei tietenkään ole fiksua korvata sähkövaloa kynttilöillä, sähköliettä kaasukeittimellä tai verkkosähköä akkuvirityksillä, kun eteisessä on sähkötaulu. Siitä aiheutuu vaivaa, rahanmenoa, ympäristökuormitusta, terveyshaittaa ja sanoisinpa että käytännössä näiden tekijöiden tekemänä jopa hengenvaaraa sekä itselle että muille.Rahallisesti hommassa ei ole tietenkään mitään järkeä kun saman kokoluokan E-energialuokan jääkaappi kuluttaa 10 kWh kuukaudessa sähköä ja sellaisten hinta alkaen mallit on 300 euroa. Vuodessa siis sähkön kulutuksessa noin 90 kWh eroa ja hankinta hinnoissa jääkaapeilla eroa tuhat euroa. Takaisinmaksuaika on paljon pidempi kuin niiden eliniän odote on.
Joo, tässähän ei ole kyseessä mikään säästäväisyys vaan elämäntapaintiaanisuus ja pään seinään lyöminen. Vanhoilla ihmisillä esiintyy usein sairaalloista pihiyttä, joka johtaa kulujen kasvuun, hirveään duuniin tai muuten epäedulliseen tilanteeseen. Vastaava esimerkki oli jossain minimalismikeskustelussa, kun joku ei-vanhus halusi minimoida tavaramäärää ja mukavuuksien käyttöä, ja kantoi tämän takia jalkaisin kanistereissa vettä toimivan vesihanan viereen tiskipöydälle. Ainakin lehtijuttua varten jos ei muuten. Saa kiinteistöhuolto sitten töitä kun hana juuttuu ja alkaa liikuttaessa vuotaa.Muutama vuosi sitten luin jostakin suomalaisesta eläkeikää lähestyvästä miehestä, joka asui kerrostalossa ja oli harmissaan siitä kun niin vähän kuluu sähköä ja perusmaksut ja siirtomaksut ovat niin isoja verrattuna kulutettuun sähkömäärään. Oli siitä sitten käynyt keskustelemassa sähkölaitoksen asiakaspalvelussa ja päättänyt irtisanoa koko sähkösopimuksen. Oli sitä juttua kirjoitettaessa asunut jo pari vuotta sähköttömässä kerrostaloasunnossa.
Eli kyllä se voi olla mahdollista jopa nolla-sähkönkulutus kerrostalossa asuessa. Kenties muutaman kilowattitunnin virtaa vuodessa kantaa kotiin kun kenties muualla latailee vaikka kännykkää.
Mulla on heittää tähän ihan omakohtainen toteaminen:Joo, tässähän ei ole kyseessä mikään säästäväisyys vaan elämäntapaintiaanisuus ja pään seinään lyöminen. Vanhoilla ihmisillä esiintyy usein sairaalloista pihiyttä, joka johtaa kulujen kasvuun, hirveään duuniin tai muuten epäedulliseen tilanteeseen. Vastaava esimerkki oli jossain minimalismikeskustelussa, kun joku ei-vanhus halusi minimoida tavaramäärää ja mukavuuksien käyttöä, ja kantoi tämän takia jalkaisin kanistereissa vettä toimivan vesihanan viereen tiskipöydälle. Ainakin lehtijuttua varten jos ei muuten. Saa kiinteistöhuolto sitten töitä kun hana juuttuu ja alkaa liikuttaessa vuotaa.
Tästä tuli vahva flashback kun anoppi vuosia sitten pakotti appiukon hakemaan ämpärillä vettä järvestä useamman sadan metrin päästä ulkokukkien kasteluun, tuossa oli vielä reilu korkeusero matkan varrella. Asuivat rivarissa ja täällä päin on vesi edelleenkin hyvin kohtuuhintaista.Mulla on heittää tähän ihan omakohtainen toteaminen:
Taloyhtiön tontin rajalla kulkee luoma -> Naapuritaloyhtiöstä yksi vanha vänkärä kävi ostamassa lautaa ja lankkua pienen nyssäkän -> Rakensi luomaan pienen kulkusillan niin alhaalle että pystyi sieltä hakemaan kukille kasteluvettä -> Ikipäivänä ei olisi säästänyt noiden rakennusmateriaalien hintaa takaisin. Kaiken lisäksi sen oli pakko rakentaa se niin alhaalle että kun hiukan enemmän sataa/lumet sulaa niin silta on melkein metrin veten alla.
Tarinalla ei ollut onnellinen loppu, ukko on kuollut ja sillan on vienyt isommat sateet mennessään.
Katsoin oman kulutukseni (kaukolämpörivari), niin alin vuorokauden kulutus vuoden ajalta on ollut 2,21 kWh, eli tuolloin ei ole oltu kotona, valaistusta ei käytetty eikä muitakaan vekottimia. Käytännössä sähkö on mennyt perus jääkaappipakastimen ja yhden erillisen (pienen) pakastimen kulutukseen. Toki muutama valmiustilassa oleva laite ja pari reititintä, mutta niiden kulutus hyvin marginaalista noihin kylmälaitteisiin verrattuna.
Että kyllä siinä melkoisesti saa 50 kWh kk-kulutukseen pihistellä.
Itselläni oli ennen kämpän (yksiö) myyntiä vuokralaisena opiskelija, jonka sähköt hoidettiin minun sopimuksellani paremman hinnan takia. Keskimääräinen päiväkulutus oli parin kWh luokkaa; pesi pyykit pesutuvassa ja ei ollut telkkaria eikä monsteri-pelikonetta vaan perusläppäri.Kuvittelisin että opiskelijalle tuo voi olla ihan mahdollinen ja jopa aika tyypillinen lukema. Ruuat viikolla pääosin koululla, viikonloppuisin vanhemmilla tai muualla. Pyykit ja niiden kuivaus pyykkituvassa. Sähkölaitteina on pelkästään se pienikokoinen jääkaappipakastin ja läppäri. Toki nykyopiskelijalta saattaa löytyä jos jonkinmoista viihdekeskusta ja esimerkiksi se oma pyykki-/tiskikone, mutta suurella osalla on edelleen aika askeettiset vermeet.
Itse bongasin kanssa tuossa vielä pörssisähköllä ollessani että kun en ole kotona (asunto siis tyhjä, ei valoja tai muutakaan päällä niin vrk:n kulutus on siinä vähän reilu 2kWh.Itselläni oli ennen kämpän (yksiö) myyntiä vuokralaisena opiskelija, jonka sähköt hoidettiin minun sopimuksellani paremman hinnan takia. Keskimääräinen päiväkulutus oli parin kWh luokkaa; pesi pyykit pesutuvassa ja ei ollut telkkaria eikä monsteri-pelikonetta vaan perusläppäri.
Oma PC:ni vie 8 kWh/päivä videonpakkaushommissa![]()
Itseasiassa.. Eräässä pk-seudun cittarissa, kotimainen ihan normaali tomaatti oli viikko sitten yli 8e kilo.Tässä on jossain viikon aikana tehnyt ulkomainen paprika melkoisen hinnannousun. Espanjalainen punainen paprika Prismassa 6,99e/kg. Aiemmin oli vielä n. 3,30e/kg. Kaikki muut paprikavariantit vielä kalliimpia, joskin keltaista ja vihreää sai vielä n. 4e kilohintaan. Ei tainnut suomalainen tomaatti taikka kurkku maksaa Prismassa missään vaiheessa näin paljoa?
Itseasiassa.. Eräässä pk-seudun cittarissa, kotimainen ihan normaali tomaatti oli viikko sitten yli 8e kilo.Jos shokilta oikein muistan niin kyltissä luki 8,49e/kg.
Jätin periaatteesta kyllä ostamatta, ihan hämmentävä hinta!
Oiskohan ne kesällä olleet siinä parin euron hujakoilla kilo?Paljoko ne maksaa yleensä? En siis normaalisti osta tomaatteja...
Oiskohan ne kesällä olleet siinä parin euron hujakoilla kilo?
Seasonkina 1-1,5€. Aikaisemmin talviajan hinnat olivat 2-2,5. Tänä talvena 3-4,5€.Paljoko ne maksaa yleensä? En siis normaalisti osta tomaatteja...
Itse ostelen mieluummin noita kalliita tomaatteja. Ne maistuu paljon paremmalle kun halvemmat. Vaikka onkin samasta tuotteesta kysymys. Jännä juttu.Oiskohan ne kesällä olleet siinä parin euron hujakoilla kilo?
Vähän tein salapoliisityötä niin tuon niminen henkilö asuu kadulla, jossa on myynnissä 140 000 eurolla asunto. Mitä sitten lie noiden kahden vapaa-ajan asunnon kunto, sijainti (saaressa 2 mökkiä? 50-luvulta ehkä kun saatu perintönä?), kulut ym. Tutulla oli saaressa n. 30 neliön mökki joka oli tosiaan huone, sauna ja pieni tupa. Tunnin meni veneellä Turusta. Ei helpoin tai haluttavin kohde tässä maailmantilanteessa. Voihan noi olla jotain 200 neliönkin, jolloin kuluja tietty on. Yhtä hyviä/turhia arvailuja, kun ei tuossa tainnut paljon lukea.Tuo nyt on kyllä niin hakemalla haettu tapaus taas, että saatu otsikosta raflaava.
Mies on 72 vanha, omistuksessa kolme kiinteistöä -> tuossa vaiheessa olisi muutenkin jo syytä alkaa järjestelemään omaisuuttaa ellei muusta syystä niin perintöverotusta optimoidakseen.
Jos kohde on myynnissä, niin käy katsomassa ja selvittämässä. Turha sitä on arvailla, jos kiinnostaa. Ja varmaankin voit omistajalta kysäistä, olisiko hänellä muuta, mitä voisi myydä ja mihinkä hintaan?Vähän tein salapoliisityötä niin tuon niminen henkilö asuu kadulla, jossa on myynnissä 140 000 eurolla asunto. Mitä sitten lie noiden kahden vapaa-ajan asunnon kunto, sijainti (saaressa 2 mökkiä? 50-luvulta ehkä kun saatu perintönä?), kulut ym. Tutulla oli saaressa n. 30 neliön mökki joka oli tosiaan huone, sauna ja pieni tupa. Tunnin meni veneellä Turusta. Ei helpoin tai haluttavin kohde tässä maailmantilanteessa. Voihan noi olla jotain 200 neliönkin, jolloin kuluja tietty on. Yhtä hyviä/turhia arvailuja, kun ei tuossa tainnut paljon lukea.
Käytin sun serlokointia hyväksi ja siellä on tasan yksi kämppä myynnissä tuolla hintaa. Kämppä fiksattu myyntiä varten ja siinä öljylämmitys, joten tuskimpa ainakaan tuon kämpän sähkönkulutus on miestä pakkomyyntiin ajanutVähän tein salapoliisityötä niin tuon niminen henkilö asuu kadulla, jossa on myynnissä 140 000 eurolla asunto. Mitä sitten lie noiden kahden vapaa-ajan asunnon kunto, sijainti (saaressa 2 mökkiä? 50-luvulta ehkä kun saatu perintönä?), kulut ym. Tutulla oli saaressa n. 30 neliön mökki joka oli tosiaan huone, sauna ja pieni tupa. Tunnin meni veneellä Turusta. Ei helpoin tai haluttavin kohde tässä maailmantilanteessa. Voihan noi olla jotain 200 neliönkin, jolloin kuluja tietty on. Yhtä hyviä/turhia arvailuja, kun ei tuossa tainnut paljon lukea.
Polttoaineiden hinnat nousevat 1.1.2024 minimissään 20 senttiä litralta, kun bio-osuuden jakeluvelvoite nousee 13,5 prosentista 28 prosenttiin.
En mene vannomaan, mutta taitaa olla pitkälti 2022 vuoden datan perusteella muodostettu. Toki sillä voi olla suurikin vaikutus, että mistä kohtaa viime vuotta kunkin maan tilastot on otettu, kun hintojen nousu on ollut melko voimakasta. Tuolta lähdeluettelosta varmaan pystyisi kaivelemaan tarkemmin.Miltähän vuodelta tuo on? Esim. Baltian maat ovat aika pulassa tällä hetkellä, eikä perusbriteilläkään mene kovin lujaa hintojen raketoitua oikein kunnolla.
Tätä varmaan tarkoitat ja samaa itsekin hämmästelin miten Tanskassa tuollaisia summia tienaa esim. vs Norja joka kuitenkin paljon kalliimpi maa asua ja elää.Jossain tuli aiemminkin vastaan että Tanskalaisten tulot ovat uusissa tilastoissa tosi kovat, tuossakin tuoreemmassa diassa 5456$ eli tosi paljon päälle Norjan ja Sveitsin vaikka Tanska on kanssa kallis maa. Mutta siihen nähden että palkkojen pitäisi olla tuplat verrattuna suomeen, niin on yllätävää että GDP per capita on "vain" 20% korkeampi kuin Suomessa. Ja norjan GDP per capita on ihan omilla luvuillaan yli 90 000 dollarissa kun Suomen on vajaa 54 tonnia ja Tanskan vajaa 66 tonnia dollareina. Lähteenä wikipedian 2022 luvut näissä.
Nykyisessä tilanteessa tämä on kyllä melkoista kansalaisten rankaisemisesta kaiken muun päälle. Onko kukaan seurannut miten keskustelut ovat eduskunnassa edenneet? Tai oikeastaan ihan se ja sama, vaalien jälkeen katsotaan.Polttoaineiden hinnat nousevat 1.1.2024 minimissään 20 senttiä litralta, kun bio-osuuden jakeluvelvoite nousee 13,5 prosentista 28 prosenttiin.
Tämä on puhtaasti Suomen hörhöpoliitikkojen keksimä juttu, sillä EU:n jakelutavoite vuoteen 2030 mennessä on 14%.
Jotenkin tuntuu siltä, että Demarit, Kokoomus ja Keskusta apupuolueineen ajattelevat vain itseään yltiöpäisiä ympäristöpäätöksiä tehdessään. "Näin me (minä) voin näyttää Euroopalle, miten Suomi viedään kärkijoukkoon ilmastomuutoksen torjunnassa".
Ehkä muutoksentekijät palkitaan jotenkin EU:n toimesta, mutta tämä maa menee näiden päätösten seurauksena defaulttiin.
![]()
Kuljetusala väittää: Polttonesteiden hinta pomppaamassa silmänräpäyksessä 20 senttiä, ellei toimiin ryhdytä
SKAL:n toimitusjohtaja Anssi Kujala pitää jakeluvelvoitteen korotusta kestämättömänä.www.iltalehti.fi
Kohtuullisemmat hinnat yleisesti antaisi paremmat valmiudet kuluttajille mukautua "vihreään" siirtymään. Nythän käytännössä lyötiin luu kurkkuun ja kylmästi todettiin, että sopeutukaa tämä on se oikea tie. Marginaalinen porukka pystyy muutokset tekemään välittömästi ja poukkoilevan politiikan vaikutukset jäävät minimaaliseksi. Loput sitten kärsii niistä enemmän ja vähemmän.Nykyisessä tilanteessa tämä on kyllä melkoista kansalaisten rankaisemisesta kaiken muun päälle. Onko kukaan seurannut miten keskustelut ovat eduskunnassa edenneet? Tai oikeastaan ihan se ja sama, vaalien jälkeen katsotaan.
Homma olisi ehkä nieltävissä "normaaleissa" 1,30 - 1,50 €/l dieselin hinnoissa, mutta tällä hetkellä ollaan kaukana siitä eikä tulevaisuudesta ole mitään tietoa. Dieselillä ainakin on nousupaineita.
Eikö biodiesel ole tuon 20snt kalliimpaa kuin tavallinen diesel? Vähän kuulostaa erikoiselta että hinta nousisi tuon verran kun osuutta kasvatetaan. Tosin voi olla että palmuöljy loppuu markkinoilta ja hinnat raketoi.Polttoaineiden hinnat nousevat 1.1.2024 minimissään 20 senttiä litralta, kun bio-osuuden jakeluvelvoite nousee 13,5 prosentista 28 prosenttiin.
Tämä on puhtaasti Suomen hörhöpoliitikkojen keksimä juttu, sillä EU:n jakelutavoite vuoteen 2030 mennessä on 14%.
Jotenkin tuntuu siltä, että Demarit, Kokoomus ja Keskusta apupuolueineen ajattelevat vain itseään yltiöpäisiä ympäristöpäätöksiä tehdessään. "Näin me (minä) voin näyttää Euroopalle, miten Suomi viedään kärkijoukkoon ilmastomuutoksen torjunnassa".
Ehkä muutoksentekijät palkitaan jotenkin EU:n toimesta, mutta tämä maa menee näiden päätösten seurauksena defaulttiin.
![]()
Kuljetusala väittää: Polttonesteiden hinta pomppaamassa silmänräpäyksessä 20 senttiä, ellei toimiin ryhdytä
SKAL:n toimitusjohtaja Anssi Kujala pitää jakeluvelvoitteen korotusta kestämättömänä.www.iltalehti.fi
Kohtuullisemmat hinnat yleisesti antaisi paremmat valmiudet kuluttajille mukautua "vihreään" siirtymään. Nythän käytännössä lyötiin luu kurkkuun ja kylmästi todettiin, että sopeutukaa tämä on se oikea tie. Marginaalinen porukka pystyy muutokset tekemään välittömästi ja poukkoilevan politiikan vaikutukset jäävät minimaaliseksi. Loput sitten kärsii niistä enemmän ja vähemmän.
Ongelma tässä on vaan se että jos muutokset tekee välittömästi (ostaa sen sähköauton, hankkii kasan aurinkopaneeleita katolle, ostaa maalämmön, piikkaat lattiat auki ja tekee vesikierron kaikkiin kerroksiin) sähkön hinta voi silti olla hieman kallista eikä tuo aurinkopaneeli ympäri vuoden tarjoa niin paljoa tulosta. Lisäksi on noussut yhä enemmän huolta siitä että sähköauton rakentaminen on epäekologisempaa ja aiheuttaa enemmän päästöjä sekä tuhoaa ympäristöä kun akkuun tarvittavia mineraaleja louhitaan kuin mitä uusilla vähäkulutuksilla autoilla tulee päästöjä... lisäksi noiden sähköautojen huoltokin on käsittääkseni "hieman" kalliimpaa ja esim. uuden akun vaihtaminen ja osto voi olla huomattavasti kalliimpaa kuin ns. tavallisen auton akun kera...
![]()
Sähköauton valmistuksen päästöt ovat huimat – Bensa-auto syö koko elinaikanaan polttoainetta alle sen minkä kemianteollisuuden laite 45 sekunnissa
Koska tavallinen polttomoottoriauto kuluttaa hiilivetyjä elinkaarensa aikana vain 15 tonnia, isommat säästöt sähköllä eivät ole mitenkään mahdollisia.www.talouselama.fi
Myös polttomoottori toimisen auton moottorin ja vaihteiston vaihtaminen on kohtalaisen kallista. Noi akkujen vaihtamis pelottelut kannattaa unohtaa, niistä uutisoidaan koska sillä saadaan raflaavia otsikoita ja klikkejä, todellisuuden kanssa niillä on todella vähän tekemistä.
No esim. tässä artikkelissa kerrotaan miehestä joka päätyi sitten räjäyttämään Teslansa, oli ajanut autolla noin 1500km kun auto antoi vikailmoituksen. Merkkihuollosta kerrottiin että akusto pitäisi uusia mikä maksaa noin 20 000€.
Juu, pitäisi ostaa uutena mutta öh? Tesla edellyttää uuden aukun ostamista ja VASTA sen jälkeen olisi autoa alettu korjaamaan.. eli ei edes katsota missä vika? Aika reilua.
![]()
Tuomas halusi räjäyttää Teslansa – tapahtuma tallentui videolle, joka leviää nyt ympäri maailmaa
Teslan räjäyttäminen taltioitiin videolle, josta tuli viraalihitti.www.iltalehti.fi
Kyseessä oli siis 9 vuotta vanha auto. Eli vuoden 2013 malli. Käsittääkseni aika monikin ostaa käytettyä autoa eikä heti tule mieleen että 1500km jälkeen todetaankin "ei korjata, oma vika, osta 20 000€ akku ja sitten vasta katsotaan edes konepellin alle".
Nopeasti muutokset tekevät pääsevät kumminkin sen hetkisestä poliittisesta trendistä saamaan täyden hyödyn ja sitten kun tuulet muuttuvat, niin voivat hypätä seuraavaan kelkkaan ihan normaalien vaihtovälien mukaan.Ongelma tässä on vaan se että jos muutokset tekee välittömästi (ostaa sen sähköauton, hankkii kasan aurinkopaneeleita katolle, ostaa maalämmön, piikkaat lattiat auki ja tekee vesikierron kaikkiin kerroksiin) sähkön hinta voi silti olla hieman kallista eikä tuo aurinkopaneeli ympäri vuoden tarjoa niin paljoa tulosta. Lisäksi on noussut yhä enemmän huolta siitä että sähköauton rakentaminen on epäekologisempaa ja aiheuttaa enemmän päästöjä sekä tuhoaa ympäristöä kun akkuun tarvittavia mineraaleja louhitaan kuin mitä uusilla vähäkulutuksilla autoilla tulee päästöjä... lisäksi noiden sähköautojen huoltokin on käsittääkseni "hieman" kalliimpaa ja esim. uuden akun vaihtaminen ja osto voi olla huomattavasti kalliimpaa kuin ns. tavallisen auton akun kera...
![]()
Sähköauton valmistuksen päästöt ovat huimat – Bensa-auto syö koko elinaikanaan polttoainetta alle sen minkä kemianteollisuuden laite 45 sekunnissa
Koska tavallinen polttomoottoriauto kuluttaa hiilivetyjä elinkaarensa aikana vain 15 tonnia, isommat säästöt sähköllä eivät ole mitenkään mahdollisia.www.talouselama.fi
Kohtuullisemmat hinnat yleisesti antaisi paremmat valmiudet kuluttajille mukautua "vihreään" siirtymään. Nythän käytännössä lyötiin luu kurkkuun ja kylmästi todettiin, että sopeutukaa tämä on se oikea tie. Marginaalinen porukka pystyy muutokset tekemään välittömästi ja poukkoilevan politiikan vaikutukset jäävät minimaaliseksi. Loput sitten kärsii niistä enemmän ja vähemmän.
Ollaan tilanteessa, jossa valtavasti taloudellisia riskejä realisoitui hetkessä. Keskuspankkielvytyksen päätepiste, korona ja sota näin merkittävimpinä esimerkkeinä.Ongelma tässä on vaan se että jos muutokset tekee välittömästi (ostaa sen sähköauton, hankkii kasan aurinkopaneeleita katolle, ostaa maalämmön, piikkaat lattiat auki ja tekee vesikierron kaikkiin kerroksiin) sähkön hinta voi silti olla hieman kallista eikä tuo aurinkopaneeli ympäri vuoden tarjoa niin paljoa tulosta.
...
Sähköistyminen ja puhtaaseen energiaan siirtyminen ei liene tällä hetkellä suurin syy kovaan inflaatioon. Tosin jos ei tulevaisuudessa toimi ko. megatrendin mukaan, voi omien hankintojen kustannukset olla aika kovia ja arvonalenema suurta.
Ei taida monella ihmisellä riittää rahat vihreyteen jos hintalappu on noin kova. Kulkeeko köyhemmät tulevaisuudessa hevoskärryilläNo, 19 miljoonaa vuosien 2016-2021 välillä valmistetun auton huolto ja korjaamokäynti ei ole meditemppu. Todetaan suoraan että "
sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Ero kuitenkin näyttäisi kaventuvan ajan myötä reilusti, sillä vuoden omistamisen jälkeen kulut tältä saralta ylittivät polttomoottoriauton enää 1,6-kertaisesti.
Suurin osa sähköautojen korjaustöistä keskittyi nimenomaan sähköautoja koskeviin vikoihin kuten esimerkiksi autojen latausongelmiin.
"
![]()
Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero
Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköauton ylläpito on ainakin alkuun polttomoottoriautoa selvästi kalliimpaa.www.is.fi
+ Suomen talvea ajatellen 75% sähköautoista (ok, joka neljäs) ei toimi pakkasella ja jos toimii niin matka on vain 60-65% ilmoitetusta:
![]()
Näin paljon sähköautojen kantamasta katosi pakkasella – BMW jäätyi jo alkumetreillä ruotsalaislehden testissä
Neljästä täyssähköautosta kolme pääsi perille, mutta ei ongelmitta.www.kauppalehti.fi
Ehkä olen kuitenkin väärässä ja Suomessa ei vihreän siirtymän jälkeen ole enää pakkasia...
![]()
Tehdaskin huolissaan – Kian ja Hyundain sähköautot latautuvat heikosti talvella, näin kävi testissämme
Jopa 240 kilowatin huipputeholukemista jäätiin noin sataan, paikoin jopa 60 kilowattiin. Asia huolestuttaa tehdasta myöten.www.kauppalehti.fi
" Latausnopeuden tippuminen talvella on täysin normaalia, mutta pudotus yli 200 kilowatista 50–60 kilowatin tienoille niin poikkeuksellista"
On jälkiviisasta ja raadollista sanoa, mutta esim. suoraan sähkölämmitteiseen ja huonoeristeiseen taloon tai vaikka isomoottoriseen bensa/diesel-autoon rahansa laittanut on tiennyt riskin taloudelliselle takaiskulle olevan olemassa. Varsinkin talon lämmitysmuodon kanssa on säästetty, kun on lätkäisty vastusta lattiaan ja nyt se säästö sitten häviää. Silti tuollaisessakin tapauksessa ilppi pelastaa jo paljon.
Tässä selittyykin hyvin sinun näkökulmasi asioihin.Itsellänihän ei ole autoa (jokainen voi laskea miten paljon 50v henkilö arviolta kuluttaa autoon+bensiiniin+renkaisiin+vakuutuksiin+veroihin+muihin autoon liittyvään vs jos olisi säästänyt ja vaikka ostanut asunnon niillä rahoilla)
Tässä selittyykin hyvin sinun näkökulmasi asioihin.
Sinun maalämpöprojektiin kuluneet rahat olisin itse sijoittanut. Mukava potti odottaisi 20 vuoden päästä ja sillä ostaisi ainakin ne 20 vuoden öljyt...tämä sinun olisi siis pitänyt tehdä jo 30-kymppisenä.
Hinnannousun merkittävä selittävä tekijä on se, että tiettävästi ainoastaan kaksi jalostamoa on muuttanut tuotantoprosessinsa siten, etä Suomen vaatiman korkeamman biosekoitelitkun valmistaminen onnistuu. EU:ta korkeammalla biosekoitevelvoitteella Suomi on "onnistunut" luomaan duopolin Nesteen Porvoon ja NEOT-groupin Göteborgin jalostamoille. Tietääkseni muita jalostamoita ei kiinnosta prosessin sopeuttaminen Suomen pienelle markkinalle.Eikö biodiesel ole tuon 20snt kalliimpaa kuin tavallinen diesel? Vähän kuulostaa erikoiselta että hinta nousisi tuon verran kun osuutta kasvatetaan. Tosin voi olla että palmuöljy loppuu markkinoilta ja hinnat raketoi.
Jos lainaat toisten viestejä, niin lainaa toki koko viesti, älä ujostele ja jätä pois olennaisia osia, kiitos.En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?
Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.
Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.
Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...
Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää.![]()
Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.Ei taida monella ihmisellä riittää rahat vihreyteen jos hintalappu on noin kova. Kulkeeko köyhemmät tulevaisuudessa hevoskärryillä![]()
Hevosesta tulee melko reippaita metaanipäästöjä -> ilmasto lämpenee, eli ei käy hevosen pito..Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.![]()