No osittain. Olin aikoinaan taloyhtiön hallituksessa. Rivarikompleksi 20 asuntoa. Suunniteltiin pientä ulkopintaremonttia. Maalauksia, verhouslautojen uusintaa auringonpolttamilta puolilta ja sellaista ylläpitosipistelyä.Remontit on halpoja jos jaksaa itse tehdä.
halvin tarjous raksaliikkeiltä oli 25k€. Kallein 45k€. Palkattiin kirvesmies ja pari eläkeläistä talosta ja jäi himpun alle 10k€ Materiaaleineen. Tarvikkeiden osuus 5k€. Eli itse tekemällä 5k€ ja taloyhtiölle vieraalla tehtynä 25-45k€. Omakotitalon kattoremontti tänä päivänä kiertävillä kattofirmoilla 30k€, josta materiaalit 5k€ Ja kahden päivän työ kahdella miehellä. Eli aika sama suhde.
eli jos itse pystyy tekemään, saa ottaa monesta hommasta nollan perästä pois. Vähän sama juttu autokorjaamoillakin. Normihuolto 300-400€ ja itse tehtynä tarvikkeet 50€. Noin se karkeasti menee.
ilmalämpöpumpun pesuhuolto 200-400€. Itse tehtynä pesuaineet 0,1€ ja tunti pari työtä.
4H yhdistyksellä meidän omakotitalon pihan nurmikon leikkaus 25€/kerta. Itse tehtynä bensaan vajaa 1€. Leikkurin kesto esim 20v, josta jää vuodelle 14€ ja huoltoihin voi varata muutama euro / v. Eli 4H leikkaus 400-500€/v ja itse tehtynä n 40€/v Sisältäen leikkurin poistot, bensat ja huollot..
Viimeksi muokattu: